LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBINIŲ IR SAVIVALDYBIŲ ŠVIETIMO ĮSTAIGŲ VADOVŲ KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ IR VIEŠO KONKURSO ORGANIZAVIMO TVARKOS NUOSTATŲ

 

1999 m. kovo 31 d. Nr. 467

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 1998, Nr. 67-1940) 25 str. 3 d.,

1. Tvirtinu Valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovų kvalifikacinius reikalavimus ir viešo konkurso organizavimo tvarkos nuostatus (pridedama).

2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos 1997 m. sausio 26 d. įsakymą Nr. 155 „Dėl Valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovų kvalifikacinių reikalavimų, jų skyrimo ir atleidimo laikinosios tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 16-391).

 

 

Švietimo ir mokslo Ministras                                                  Kornelijus Platelis

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 1999 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 467

 

VALSTYBINIŲ IR SAVIVALDYBIŲ ŠVIETIMO ĮSTAIGŲ VADOVŲ KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI IR VIEŠO KONKURSO ORGANIZAVIMO NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovų kvalifikacinių reikalavimų ir viešo konkurso organizavimo nuostatuose (toliau vadinami Nuostatais) vartojamos sąvokos:

1.1. Vadovai – direktoriai, vedėjai.

1.2. Viešas konkursas – būdas atrinkti tinkamiausią pretendentą į laisvą darbo vietą, viešai informavus apie tai visuomenę.

1.3. Kvalifikaciniai egzaminai – tai būdas išsiaiškinti pretendentų žinias, įgūdžius, asmenines bei dalykines savybes. Jie rengiami, jeigu yra tik vienas pretendentas.

2. Šie Nuostatai reglamentuoja viešų konkursų organizavimą valstybinių ir savivaldybių ikimokyklinių ugdymo įstaigų, visų tipų bendrojo lavinimo, vaikų globos įstaigų, visų tipų internatinių ir specialiųjų, profesinių ir aukštesniųjų mokyklų, papildomojo ugdymo ir neformaliojo švietimo įstaigų bei mokomųjų centrų ir kitų švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo vietai užimti. Nuostatai rekomenduojami nevalstybinėms švietimo įstaigoms.

3. Šie Nuostatai nustato kvalifikacinius reikalavimus naujai skiriamiems švietimo įstaigų vadovams ir privalomi darbdaviams organizuojant viešus konkursus.

4. Vadovai į valstybines ir savivaldybių švietimo įstaigas priimami Lietuvos Respublikos darbo sutarties, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymų bei šių Nuostatų nustatyta tvarka.

 

II. KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI

 

Bendrieji kvalifikaciniai reikalavimai.

5. Į valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovo pareigas priimami Lietuvos Respublikos piliečiai, mokantys valstybinę kalbą (III valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinė kategorija laikoma privaloma baigusiesiems nelietuviškas mokyklas iki 1990 m.) ir atitinkantys šioms pareigoms nustatytus kvalifikacinius reikalavimus.

6. Žinios, kurių reikia pareigoms eiti: Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, valstybės švietimo politikos įgyvendinimo, švietimo įstaigų veiklą reglamentuojančių dokumentų, biudžetinių įstaigų finansavimo tvarkos, darbo santykius reglamentuojančių bei kitų teisės aktų žinojimas.

7. Iki darbo sutarties sudarymo konkursą laimėjęs asmuo laiko egzaminą ir pateikia nustatytos formos pažymėjimą, patvirtinantį kompetenciją žmonių saugos darbe klausimais.

Specialieji kvalifikaciniai reikalavimai pagal švietimo įstaigų tipą.

8. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos.

8.1. Aukštasis išsilavinimas (pirmenybė teikiama pedagoginiam išsilavinimui).

8.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio darbo stažas ikimokyklinėje įstaigoje, darželių-mokyklų vadovams – ikimokyklinėje įstaigoje arba pradinėse klasėse.

8.3. Žinios: ikimokyklinio ugdymo proceso organizavimas, neįgaliųjų vaikų socialinė integracija, vaikų teisių apsauga, pedagogikos ir psichologijos pagrindai.

9. Visų tipų bendrojo lavinimo mokyklos.

9.1. Aukštasis išsilavinimas (pirmenybė teikiama pedagoginiam išsilavinimui).

9.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio darbo stažas ugdymo įstaigoje.

9.3. Žinios: ugdymo proceso organizavimas, vaikų teisių apsauga, pedagogikos ir psichologijos pagrindai.

10. Vaikų globos namai ir bendrojo lavinimo internatinės mokyklos.

10.1. Aukštasis išsilavinimas (pirmenybė teikiama socialiniam pedagogui).

10.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio darbo stažas ugdymo ar globos įstaigoje.

10.3. Žinios: ugdymo proceso organizavimas, neįgaliųjų vaikų socialinė integracija, vaikų teisių apsauga, delinkventinės pedagogikos pagrindai (specialiųjų vaikų auklėjimo ir globos namų direktoriams).

11. Specialiojo ugdymo įstaigos.

11.1. Aukštasis išsilavinimas (pirmenybė teikiama specialiajam pedagoginiam išsilavinimui).

11.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio darbo stažas specialiojoje ugdymo įstaigoje.

11.3. Žinios: ugdymo proceso organizavimas, neįgaliųjų vaikų socialinė integracija, vaikų teisių apsauga, specialiosios pedagogikos ir psichologijos pagrindai.

12. Profesinio mokymo įstaigos.

12.1. Aukštasis išsilavinimas.

12.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio arba gamybinio darbo stažas.

12.3. Žinios: specialistų rengimo sistemos ir atitinkamos srities specialistų rengimo kvalifikacijos klausimai, pedagogikos, psichologijos pagrindai.

13. Aukštesniosios mokyklos.

13.1. Aukštasis išsilavinimas.

13.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio arba mokslinio darbo stažas ar toks pat gamybinio darbo stažas.

13.3. Žinios: specialistų rengimo sistemos bei atitinkamos ūkio šakos specialistų kvalifikacijos klausimai, pedagogikos, psichologijos pagrindai.

13.4. Vadybinio darbo patirtis.

14. Papildomojo ugdymo įstaigos.

14.1. Aukštasis išsilavinimas.

14.2. Ne mažesnis kaip 3 metų pedagoginio darbo stažas.

14.3. Žinios: ugdymo proceso organizavimas, vaikų teisių apsauga, pedagogikos, psichologijos pagrindai.

14.4. Kūrybinio darbo patirtis pageidautina.

15. Mokomieji centrai, neformaliojo švietimo įstaigos.

15.1. Aukštasis išsilavinimas.

15.2. Pedagoginio darbo su suaugusiaisiais patirtis.

15.3. Žinios: suaugusiųjų švietimo metodika ir organizavimas.

Privalumai:

16. Vadybinio darbo patirtis.

17. Užsienio kalbų mokėjimas.

18. Darbo su kompiuteriu pagrindai.

19. Raštvedybos įgūdžiai.

 

III. VIEŠO KONKURSO ORGANIZAVIMAS

 

20. Valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovai priimami į darbą viešo konkurso tvarka penkeriems metams.

21. Už viešų konkursų organizavimą ir šių Nuostatų laikymąsi atsakingas švietimo įstaigos steigėjas, vykdantis darbdavio funkcijas institucijos vadovas.

22. Viešas konkursas skelbiamas:

22.1. esant laisvai švietimo įstaigos vadovo vietai;

22.2. pasibaigus įstaigos vadovo kadencijai.

23. Atsilaisvinus švietimo įstaigos vadovo vietai, konkursas skelbiamas miesto, rajono ar centrinėje spaudoje (vienas būtinai skelbiamas to miesto ar rajono, kuriame yra įstaiga, spaudoje) ne vėliau kaip per mėnesį, o pasibaigus įstaigos vadovo kadencijai – prieš du mėnesius iki kadencijos pabaigos.

24. Skelbime nurodoma konkreti data, iki kada priimami prašymai dalyvauti konkurse, ir šie dokumentai: diplomo kopija, gyvenimo aprašymas (1 priedas), pretendento veiklos programa, rekomendacijos, kvalifikaciją patvirtinantys pažymėjimai, pažyma apie sveikatos būklę, taip pat išvardijami šiais Nuostatais patvirtinti kvalifikaciniai reikalavimai. Nurodomi kontaktiniai telefonų numeriai ir kita reikalinga informacija.

25. Pretendentai patys pristato reikiamus dokumentus konkurso organizatoriams. Organizacinį darbą iki viešo konkurso atlieka švietimo įstaigos steigėjo Personalo skyriaus specialistas ar kitas įgaliotas asmuo.

26. Iki viešo konkurso komisija peržiūri pretendentų dokumentus. Pretendentai, kurių pasirengimas netinka pagal kvalifikacinius reikalavimus, į viešo konkurso posėdį nekviečiami ir informuojami apie tai ne vėliau kaip prieš tris darbo dienas iki konkurso dienos raštu arba telefonu.

27. Viešo konkurso komisija skiriama švietimo įstaigos steigėjo vadovo įsakymu ar potvarkiu suderinus jos sudėtį su apskrities viršininku.

28. Į viešo konkurso komisiją įeina, kai steigėjas:

28.1. Švietimo ir mokslo ministerija:

Komisijos pirmininkas – viceministras, ministerijos sekretorius arba departamento direktorius, nariai – Personalo skyriaus vedėjas (specialistas), struktūros padalinio, kuruojančio švietimo įstaigą, vedėjas (specialistas), kitų struktūros padalinių vadovai (specialistai), apskrities viršininko administracijos įgaliotas asmuo.

28.2. Apskrities viršininko administracija:

Komisijos pirmininkas – Socialinių reikalų ir švietimo departamento direktorius, nariai – Švietimo skyriaus vadovas, Valstybinės švietimo inspekcijos vedėjas (inspektorius), Personalo skyriaus vadovas arba specialistas, Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliotas asmuo.

28.3. Savivaldybės administracija:

Komisijos pirmininkas – švietimo padalinio vedėjas, nariai – apskrities viršininko administracijos įgaliotas Valstybinės švietimo inspekcijos vedėjas ir inspektorius, Personalo skyriaus vadovas (specialistas) arba tas funkcijas vykdantis specialistas, Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliotas asmuo.

29. Į konkursą stebėtojo teisėmis kviečiamas švietimo įstaigos, kurios vadovo vietai užimti rengiamas konkursas, tarybos atstovas.

30. Komisiją turi sudaryti 5 nariai. Jos nariais negali būti asmenys, kuriuos su pretendentu sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai.

31. Konkursas laikomas teisėtu, jeigu jame dalyvavo visi komisijos nariai. Vieno iš pretendentų neatvykimas į konkursą negali būti konkurso atidėjimo priežastis.

32. Esant vienam pretendentui, laikomi kvalifikaciniai egzaminai. Kvalifikacinių egzaminų formą (žodžiu, raštu, testavimo ar pan.) pasirenka viešo konkurso komisija.

33. Viešo konkurso komisijos nariai, įvertinę veiklos programą, balsų dauguma pareiškia savo nuomonę dėl pretendentų tinkamumo pareigoms pagal bendruosius ir specialiuosius kvalifikacinius reikalavimus.

34. Jeigu nė vienas pretendentas netinka, viešas konkursas ar kvalifikaciniai egzaminai skelbiami iš naujo Nuostatų nurodyta tvarka.

35. Laimėjusiam pretendentui dėl kokių nors priežasčių atsisakius užimti laisvą švietimo įstaigos vadovo vietą, įstaigos steigėjas viešą konkursą skelbia iš naujo anksčiau nustatyta tvarka.

36. Komisijos nariai pasirašo viešo konkurso posėdžio protokole.

37. Pretendentai supažindinami su rezultatais iš karto pasibaigus viešam konkursui ir pasirašo viešo konkurso protokole.

 

IV. VIEŠO KONKURSO KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

38. Prireikus pareikalauti iš pretendentų papildomų dokumentų.

39. Laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir šių Nuostatų.

40. Siūlyti švietimo įstaigos steigėjui spręsti vadovo, kurio veikla vertinama teigiamai, tačiau jis nelaimi konkurso kitai kadencijai, įdarbinimo švietimo įstaigoje klausimą.

41. Nustatęs konkurso tvarkos pažeidimus, komisijos narys privalo ne vėliau kaip per dvi darbo dienas po viešo konkurso apskųsti konkurso komisijos darbo pažeidimus švietimo ir mokslo ministrui. Ministras turi teisę sustabdyti konkurso rezultatų įsigaliojimą ir sudaryti komisiją pažeidimams ištirti. Skundas turi būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas. Esant pažeidimų, ministras, vadovaudamasis komisijos išvadomis, rekomenduoja steigėjui panaikinti komisijos sprendimą ir skelbti konkursą iš naujo.

 

V. PRETENDENTŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

42. Nepatenkinti komisijos sprendimu pretendentai turi teisę šį sprendimą apskųsti raštu švietimo įstaigos steigėjui tą pačią arba kitą darbo dieną po viešo konkurso. Skundas turi būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas. Nustatęs įstatymų ar pretendento teisių pažeidimą, steigėjas panaikina komisijos sprendimą ir konkursą skelbia iš naujo.

43. Laiku ir tvarkingai pateikti minėtus 24 punkte dokumentus bei atvykti į konkursą.

44. Turi teisę susipažinti su konkurso organizavimo eiga.

45. Laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir šių Nuostatų.

 

VI. VADOVO SKYRIMAS

 

46. Su viešą konkursą laimėjusiu pretendentu sudaroma terminuota darbo sutartis 5 metų laikotarpiui:

46.1. Ne anksčiau kaip po dviejų darbo dienų komisijos sprendimo apskundimo terminui pasibaigus.

46.2. Vienam iš pretendentų apskundus komisijos sprendimą – skundo tyrimui pasibaigus.

46.3. Pateikus nustatytos formos pažymėjimą, patvirtinantį kompetenciją žmonių saugos darbe klausimais.

_____________

 


1 priedas

 

GYVENIMO APRAŠYMAS

 

Vardas, pavardė ____________________________________________________________

Gimimo data, vieta __________________________________________________________

Gyvenamoji vieta ___________________________________________________________

Telefono numeris ____________________________________________________________

Žinios apie šeimą ____________________________________________________________

Išsilavinimas _______________________________________________________________

                            (Mokymo įstaiga, specialybė, suteikta kvalifikacija ir baigimo metai)

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Kvalifikacija _______________________________________________________________

                                                          (Kalbos, specialūs kursai ir kt.)

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Darbo patirtis

                          nuo-iki

_____________________                                     ___________________________________

_____________________                                     ___________________________________

_____________________                                     ___________________________________

 

Kita informacija ____________________________________________________________

                                                                        (Valstybiniai apdovanojimai ir kt.)

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Pridedamų rekomendacijų sąrašas

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

                                                                                        __________________________

                                                                                                            (Parašas)

_____________

 


2 priedas

 

KRITERIJAI GEBĖJIMAMS IR ĮGŪDŽIAMS

VADOVŲ PROFESINEI KOMPETENCIJAI NUSTATYTI

 

Gebėjimų ir įgūdžių kriterijai yra pagrindas vadovų profesinei kompetencijai nustatyti.

Skiriamos trys glaudžiai tarp savęs susijusios vadovo profesinės kompetencijos sritys: bendroji humanitarinė ir socialinė, pedagoginė-psichologinė bei vadybinė.

 

BENDRAJAI HUMANITARINEI IR SOCIALINEI KOMPETENCIJAI KELIAMI REIKALAVIMAI

 

Vadovai turi:

1. Gerai mokėti lietuvių kalbą ir gebėti puoselėti kalbos kultūrą mokyklos bendruomenėje.

2. Suvokti pagrindines Lietuvos ir pasaulio, ypač Europos, kultūros tradicijas ir vertybes, kultūros teorijos ir istorijos pagrindus, lietuvių etninės kultūros pagrindus, pagrindines filosofinės kultūros tradicijas, suvokti šiuolaikinės filosofijos problematiką ir gebėti juos panaudoti savo vadybinėje veikloje.

3. Suprasti demokratinės, atviros pilietinės visuomenės principus bei svarbiausių socialinės srities srovių pagrindus, gebėti juos panaudoti vadybinėje veikloje.

4. Žinoti ugdymo filosofijos pagrindus ir gebėti taikyti vadybinėje veikloje.

5. Įgyti šiuolaikinės informacinės kultūros, ypač kompiuterinio raštingumo, pagrindus ir gebėti juos panaudoti vadybinėje veikloje.

6. Gerai mokėti vieną Vakarų Europos kalbą.

7. Įgyti fiziologijos, ekologijos, higienos bei sveikos gyvensenos žinių ir įgūdžių, gebėti juos taikyti darbe.

8. Gerai orientuotis esamoje socialinėje politinėje situacijoje ir rinkos ekonomikoje.

 

VADOVO PEDAGOGINEI IR PSICHOLOGINEI KOMPETENCIJAI KELIAMI REIKALAVIMAI

 

Vadovai turi:

1. Suvokti Lietuvos švietimo politikos ir švietimo reformos konceptualiąsias nuostatas ir principus, žinoti pagrindinius švietimą reglamentuojančius dokumentus ir gebėti juos naudoti darbe.

2. Žinoti šiuolaikinės pedagoginės psichologijos pagrindus ir gebėti juos tikslingai taikyti.

3. Suprasti keliamus asmenybės ugdymui tikslus ir uždavinius šiuolaikinių asmenybės psichologijos, raidos psichologijos, pedagogikos mokslų kontekste ir gebėti taikyti savo darbe.

4. Žinoti pagrindinius pasaulio pedagoginės minties ir pedagogikos istorijos bruožus, žymių Lietuvos pedagogų, pedagogikos filosofų, švietėjų idėjas bei suprasti jų reikšmę Lietuvos švietimo raidai.

5. Gebėti kurti demokratiškus, savitarpio pagarba grindžiamus mokyklos bendruomenės narių (moksleivių, studentų, pedagogų, kitų bendruomenės atstovų) santykius. Ugdyti pedagoginės bendruomenės vertybinius įsipareigojimus kiekvienam vaikui.

6. Žinoti pagrindinius mokyklos ugdymo turinio formavimo, ugdymo proceso organizavimo principus, specifinius reikalavimus atskiriems švietimo įstaigų tipams.

7. Žinoti atitinkamo amžiaus moksleivių, studentų psichofizinės brandos ypatumus, pagrindinius moksleivių, studentų pažinimo principus ir metodus, gebėti formuoti mokyklos mokymo ir mokymosi strategijas pagal amžiaus grupes, diferencijuojant ugdymo procesą bei moksleivių, studentų mokymo ir mokymosi rezultatų vertinimą. Gebėti įgyvendinti ugdymo integracijos principus.

8. Žinoti ugdymo naujoves, gebėti nuolatos tobulintis ir bendradarbiauti su mokyklos bendruomenės nariais, inicijuoti pedagogų kūrybiškumą, naujų idėjų diegimą.

 

VADYBINEI KOMPETENCIJAI KELIAMI REIKALAVIMAI

 

Vadovai turi:

1. Žinoti vadybos teorijas ir gebėti jas taikyti savo veikloje.

2. Gebėti formuoti vadybinės veiklos tikslus, kurti vadybos strategijas, parinkti būdus ir priemones jiems įgyvendinti.

3. Gebėti tikslingai taikyti įvairius vadovavimo metodus, kritiškai analizuoti ir vertinti savo darbą.

4. Gebėti rinkti, apibendrinti būtiną mokyklos bendruomenei informaciją ir ją skleisti.

5. Gebėti organizuoti mokyklos materialinį ir intelektualinį aprūpinimą, formuoti ir įgyvendinti finansų politiką.

6. Gebėti organizuoti rezultatyvią mokyklos bendruomenės narių veiklą, ją reglamentuoti, paskirstyti ir deleguoti funkcijas.

7. Inspektuoti mokyklos personalo veiklą, ją kontroliuoti, prižiūrėti sprendimų ir nurodymų vykdymą.

8. Gebėti organizuoti mokyklos bendruomenės narių bendradarbiavimą, koordinuoti veiksmus, siekiant mokyklos tikslų.

9. Ieškoti ir diegti mokyklos tobulinimui svarbias naujoves.

10. Analizuoti ir vertinti mokyklos veiklą, bendruomenės narių bei savo veiklos rezultatyvumą.

11. Žinoti ir gebėti taikyti veiklos efektyvinimo būdus, numatyti pokyčius ir perspektyvą.

12. Palaikyti nuolatinį mokyklos ryšį su aplinka (interesų grupėmis), organizuoti reklamos strategijų įgyvendinimą.

______________