TARPTAUTINĖS DARBO ORGANIZACIJOS
KONVENCIJA Nr. 81
DĖL DARBO INSPEKCIJOS PRAMONĖJE IR PREKYBOJE
Tarptautinio darbo biuro Administracinės tarybos sušaukta Ženevoje ir 1947 m. birželio 19 d. susirinkusi į tryliktąją sesiją,
nutarusi priimti tam tikrus pasiūlymus dėl darbo inspekcijos pramonėje ir prekyboje organizavimo, o tai yra ketvirtasis sesijos darbotvarkės klausimas,
nusprendusi įforminti šiuos pasiūlymus kaip tarptautinę konvenciją,
tūkstantis devyni šimtai keturiasdešimt septintųjų metų birželio vienuoliktą dieną priima šią Konvenciją, kurią galima vadinti 1947 metų konvencija dėl darbo inspekcijos:
I SKYRIUS. DARBO INSPEKCIJA PRAMONĖJE
1 straipsnis
2 straipsnis
1. Darbo inspekcijos sistema pramonės darbo vietose taikoma visoms darbo vietoms, kuriose darbo inspektoriai reikalauja laikytis teisinių nuostatų, susijusių su darbo sąlygomis ir darbuotojų sauga darbo metu.
3 straipsnis
1. Darbo inspekcijos sistemos funkcijos:
užtikrinti laikymąsi teisinių nuostatų, susijusių su darbo sąlygomis ir darbuotojų sauga darbe, t. y. nuostatų dėl darbo laiko, darbo užmokesčio, saugumo, sveikatos ir gerovės, vaikų ir jaunuolių užimtumo ir kitų susijusių klausimų, jeigu tų nuostatų laikymosi reikalauja darbo inspektoriai;
teikti darbdaviams bei darbuotojams patarimus ir techninę informaciją apie efektyviausias teisinių nuostatų laikymosi priemones;
teikti kompetentingoms valdžios institucijoms susipažinti su trūkumais ir pažeidimais, nors jie ir nepriklausytų teisinių nuostatų sričiai.
4 straipsnis
1. Kiek tai yra suderinama su Organizacijos narės administracine praktika, darbo inspekciją prižiūri ir kontroliuoja centrinė institucija.
5 straipsnis
efektyviam inspekcijos tarnybų ir kitų vyriausybinių tarnybų bei valstybinių arba privačių institucijų, užsiimančių panašia veikla, bendradarbiavimui;
6 straipsnis
7 straipsnis
1. Pagal priėmimo į valstybinę tarnybą sąlygas, kurios gali būti nurodytos nacionaliniuose įstatymuose ar kituose norminiuose aktuose, darbo inspektoriai priimami į darbą atsižvelgiant tik į jų kvalifikaciją pareigoms atlikti.
8 straipsnis
9 straipsnis
Kiekviena Organizacijos narė gali imtis būtinų priemonių laiduoti, kad tinkamos kvalifikacijos techniniai ekspertai ir specialistai, tarp jų – medicinos, inžinerijos, elektros ir chemijos, inspekcijos darbe būtų susieti tokiu būdu, kuris nacionalinėmis sąlygomis geriausiai tiktų teisinių nuostatų dėl darbuotojų sveikatos ir saugos darbo metu laikymuisi bei darbo procesų, medžiagų ir metodų, veikiančių darbuotojų sveikatą ir saugą, tyrimui garantuoti.
10 straipsnis
Darbo inspektorių turi būti pakankamai, norint garantuoti, kad būtų efektyviai atliktos inspekcijos pareigos. Inspektorių skaičius nustatomas atsižvelgiant į:
11 straipsnis
1. Kompetentinga valdžios institucija imasi būtinų priemonių, kad darbo inspektoriai būtų aprūpinti:
(a) biurais vietose, įrengtais pagal tarnybos reikalavimus ir prieinamais visiems suinteresuotiems asmenims;
(b) transporto priemonėmis, būtinomis pareigoms atlikti tais atvejais, kai nėra tinkamų visuomeninių priemonių.
12 straipsnis
1. Darbo inspektoriai, turintys įgaliojamuosius raštus, gali:
laisvai ir be išankstinio perspėjimo bet kuriuo paros metu įeiti į bet kurią inspektuotiną darbo vietą;
dienos metu įeiti į bet kokias patalpas, kurioms inspektuoti jie mano turį pagrįstą priežastį;
atlikti bet kokį tikrinimą, tyrimą ir apklausą, kuriuos jie mano esant būtinais norint įsitikinti, kad yra griežtai laikomasi teisinių nuostatų, taip pat -
apklausti vieni arba esant liudininkams darbdavį ar įmonės personalą apie bet kokius dalykus, susijusius su teisinių nuostatų taikymu;
reikalauti pateikti knygas, registrus ir kitus dokumentus, kuriuos vesti nustatyta nacionaliniuose įstatymuose ar kituose norminiuose aktuose dėl darbo sąlygų, kad įsitikintų, ar jie atitinka teisines nuostatas, ir kopijuoti tokius dokumentus ar pasidaryti jų ištraukas;
siekti, kad pagal teisines nuostatas reikiami pranešimai būtų paskelbti;
analizei paimti arba nuimti naudojamų ar imamų rankomis medžiagų pavyzdžius ir apie bet kokių pavyzdžių ar medžiagų paėmimą ar nuėmimą šiuo tikslu pranešti darbdaviui arba jo atstovui.
13 straipsnis
1. Darbo inspektoriai įgaliojami imtis priemonių, kad trūkumai, rasti įrengimuose, plane ar darbo metoduose, galintys, jų nuomone, sukelti pavojų darbuotojų sveikatai ir saugai, būtų pataisyti.
2. Kad inspektoriai turėtų teisę imtis tokių priemonių, jie įgaliojami, laikydamiesi apskundimo teisinėms arba administracinėms institucijoms taisyklių, kurios gali būti numatytos nacionaliniuose įstatymuose, duoti nurodymus arba reikalauti,
(a) kad pakeitimai įrengime arba gamykloje būtų atlikti per nustatytą terminą, nes gali reikėti garantuoti, jog atitiktų teisines nuostatas dėl darbuotojų sveikatos ir saugos; arba
(b) kad būtų imtasi neatidėliotiną vykdomąją galią turinčių priemonių tuo atveju, kai darbuotojų sveikatai ir saugai gresia neišvengiamas pavojus.
14 straipsnis
15 straipsnis
Atsižvelgiant į išimtis, kurias gali padaryti nacionaliniai įstatymai ar kiti norminiai aktai, darbo inspektoriams:
(b) net ir išėjusiems iš tarnybos draudžiama atskleisti bet kokias gamybos arba komercines paslaptis ar darbo procesus, apie kuriuos galima sužinoti atliekant pareigas, nes už tai gresia atitinkama bausmė ar drausminės priemonės;
16 straipsnis
17 straipsnis
1. Asmenys, pažeidžiantys arba nepaisantys teisinių nuostatų, kurias įgyvendina darbo inspektoriai, nedelsiant traukiami atsakomybėn pagal įstatymą be išankstinio perspėjimo, tačiau nacionaliniai įstatymai ar kiti norminiai aktai gali padaryti išimtis tais atvejais, kai iš anksto perspėjama, kad būtų imtasi pataisomųjų arba prevencinių priemonių.
18 straipsnis
19 straipsnis
1. Iš darbo inspektorių arba inspekcijų biurų vietose, jeigu to reikia, reikalaujama centrinei inspekcijos institucijai teikti periodines ataskaitas apie inspekcinės veiklos rezultatus.
20 straipsnis
1. Centrinė inspekcijos institucija spausdina bendrą metinę ataskaitą apie kontroliuojamų inspekcijos tarnybų darbą.
21 straipsnis
Centrinės inspekcijos institucijos spausdinama metinė ataskaita apima šiuos ir kitus svarbius klausimus, kuriuos minėta institucija kontroliuoja:
II SKYRIUS. DARBO INSPEKCIJA PREKYBOJE
22 straipsnis
23 straipsnis
III SKYRIUS. ĮVAIRIOS NUOSTATOS
25 straipsnis
1. Bet kuri Tarptautinės darbo organizacijos narė, kuri ratifikuoja šią Konvenciją, gali nepriimti II šios Konvencijos skyriaus, apie tai pranešdama prie ratifikavimo rašto pridedamoje deklaracijoje.
2. Bet kuri Organizacijos narė, pateikusi tokią deklaraciją, gali bet kuriuo metu kita deklaracija jos atsisakyti.
3. Kiekviena Organizacijos narė, kuriai galioja pagal šio straipsnio 1 punktą pateikta deklaracija, kiekvienais metais šios Konvencijos taikymo metinėje ataskaitoje nurodo savojo įstatymo ir praktikos poziciją dėl šios Konvencijos II skyriaus nuostatų ir mastą, kokiu įsigaliojo arba įsigalios minėtos nuostatos.
26 straipsnis
27 straipsnis
28 straipsnis
29 straipsnis
1. Kai į Organizacijos narės teritoriją įeina didelės sritys, kuriose dėl gyventojų pasklidimo ar srities išsivystymo lygio kompetentinga valdžios institucija laiko, kad nėra verta taikyti šios Konvencijos nuostatų, šios Konvencijos tose srityse valdžios institucija gali netaikyti iš viso arba taikyti su išimtimis tam tikrų įmonių ar profesijų atžvilgiu, jeigu joms, valdžios institucijos manymu, tai tinka.
2. Kiekviena Organizacijos narė pirmojoje metinėje šios Konvencijos taikymo ataskaitoje, pateikiamoje pagal Tarptautinės darbo organizacijos statuto 22 straipsnį, nurodo sritis, kurių atžvilgiu numato pasinaudoti šio straipsnio nuostatomis, ir priežastis, dėl kurių numato pasinaudoti šiomis nuostatomis; nė viena Organizacijos narė po savo pirmosios metinės ataskaitos parašymo dienos negali pasinaudoti šio straipsnio nuostatomis, išskyrus nurodytoms ataskaitoje sritims.
30 straipsnis
1. Dėl teritorijų, nurodytų Tarptautinės darbo organizacijos statuto 35 straipsnyje su 1946 m. priimta dokumento pataisa, bet nenurodytų minėto papildyto straipsnio 4 ir 5 punktuose, kiekviena šią Konvenciją ratifikavusi Organizacijos narė Tarptautinio darbo biuro Generaliniam direktoriui kuo greičiau po ratifikavimo pateikia deklaraciją, kurioje nurodomos:
teritorijos, kuriose narė įsipareigoja taikyti Konvencijos nuostatas be pakeitimų;
teritorijos, kuriose narė įsipareigoja taikyti Konvencijos nuostatas su pakeitimais;
teritorijos, kuriose Konvencija negali būti taikoma, ir priežastys, dėl kurių ji negali būti taikoma;
teritorijos, dėl kurių narė rezervuoja savo sprendimą.
2. Šio straipsnio 1 punkto a ir b papunkčiuose nurodyti įsipareigojimai yra laikomi neatskiriama ratifikavimo dalimi ir turi ratifikavimo galią.
3. Bet kuri Organizacijos narė bet kuriuo metu vėlesne deklaracija visiškai arba iš dalies gali anuliuoti padarytas pirmojoje deklaracijoje išlygas pagal šio straipsnio 1 punkto b, c ar d papunkčius.
31 straipsnis
1. Kai šioje Konvencijoje aptariami klausimai patenka bet kurios ne metropolijų teritorijos kompetencijai, Organizacijos narė, atsakinga už atitinkamos teritorijos tarptautinius santykius, susitarusi su teritorijos vyriausybe, Tarptautinio darbo biuro Generaliniam direktoriui gali perduoti deklaraciją, kuria tos teritorijos vardu prisiima Konvencijoje nurodytus įsipareigojimus.
2. Deklaraciją, kuria prisiimami šioje Konvencijoje nurodyti įsipareigojimai, Tarptautinio darbo biuro Generaliniam direktoriui gali perduoti:
dvi ar daugiau Organizacijos narių dėl bet kurios jų bendrai valdomos teritorijos; arba
tarptautinė institucija, atsakinga už atitinkamos teritorijos valdymą pagal Jungtinių Tautų Įstatus ar kitu pagrindu dėl tokios teritorijos.
3. Tarptautinio darbo biuro Generaliniam direktoriui perduodamose deklaracijose pagal šio straipsnio 1 ir 2 punktus yra nurodoma, ar šios Konvencijos nuostatos bus taikomos atitinkamai teritorijai be pakeitimų ar su pakeitimais; jeigu deklaracijoje yra nurodoma, kad Konvencijos nuostatos bus taikomos su pakeitimais, kartu deklaracijoje pateikiamos ir šių pakeitimų detalės.
4. Suinteresuota Organizacijos narė arba tarptautinė institucija gali bet kada vėlesne deklaracija visiškai arba iš dalies atsisakyti teisės taikyti bet kuriose ankstesnėse deklaracijose nurodytus pakeitimus.
5. Kai šios Konvencijos yra atsisakoma pagal statuto 34 straipsnį, suinteresuota Organizacijos narė, narės arba tarptautinė institucija gali bet kada perduoti Generaliniam direktoriui deklaraciją, keičiančią bet kurias kitas ankstesnėse deklaracijose nustatytas sąlygas ir išreiškiančią jų dabartinę poziciją dėl Konvencijos taikymo.
IV SKYRIUS. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
32 straipsnis
33 straipsnis
1. Ši Konvencija privaloma tik toms Tarptautinės darbo organizacijos narėms, kurių ratifikavimo raštus yra užregistravęs Generalinis direktorius.
2. Ji įsigalioja po dvylikos mėnesių nuo tos dienos, kai Generalinis direktorius užregistruoja dviejų Organizacijos narių ratifikavimo raštus.
34 straipsnis
1. Kiekviena Organizacijos narė, ratifikavusi šią Konvenciją, praėjus dešimčiai metų nuo jos įsigaliojimo dienos, gali ją denonsuoti pasiųsdama Tarptautinio darbo biuro Generaliniam direktoriui užregistruoti pareiškimą dėl denonsavimo. Denonsavimas įsigalioja po metų nuo jo užregistravimo dienos.
2. Kiekvienai Organizacijos narei, kuri ratifikavo šią Konvenciją ir pasibaigus 1 punkte nurodytam dešimties metų terminui per metus nepasinaudojo šiame straipsnyje numatyta denonsavimo teise, Konvencija galios dar dešimtį metų, o vėliau galės ją denonsuoti pasibaigus kiekvienam dešimties metų terminui šiame straipsnyje nustatyta tvarka.
35 straipsnis
1. Tarptautinio darbo biuro Generalinis direktorius informuoja visas Tarptautinės darbo organizacijos nares apie visų ratifikavimo raštų ir pareiškimų dėl denonsavimo, kuriuos jam atsiuntė Organizacijos narės, užregistravimą.
36 straipsnis
Tarptautinio darbo biuro Generalinis direktorius nusiunčia Jungtinių Tautų Generaliniam sekretoriui užregistruoti pagal Jungtinių Tautų Įstatų 102 straipsnį išsamius duomenis apie visus ratifikavimo raštus ir pareiškimus dėl denonsavimo, kuriuos jis yra užregistravęs pagal ankstesnių straipsnių nuostatas.
37 straipsnis
38 straipsnis
1. Jei Konferencija priims naują konvenciją, ištisai ar iš dalies pakeičiančią šią Konvenciją, ir jeigu naujojoje konvencijoje nebus numatyta kitaip, tai:
(a) kuriai nors Organizacijos narei ratifikavus naująją – pakeičiančią konvenciją, nepaisant 34 straipsnio nuostatų, automatiškai tuoj pat denonsuojama ši Konvencija, su sąlyga, kad naujoji – pakeičianti konvencija yra įsigaliojusi;
(b) nuo naujosios – pakeičiančios konvencijos įsigaliojimo dienos Organizacijos narės šios Konvencijos ratifikuoti negali.