Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL NACIONALINIŲ MOKSLO PROGRAMŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2008 m. liepos 16 d. Nr. 731
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1020 (Žin., 2006, Nr. 112-4273; 2008, Nr. 1-9), 2 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įsipareigojimų įgyvendinimo priemonės“ 169 punktą ir atsižvelgdama į Lietuvos mokslo tarybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. X-1378 (Žin., 2007, Nr. 137-5571), 6 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. balandžio 3 d. nutarimą Nr. 306 „Dėl Valstybinių mokslo programų rengimo ir vykdymo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1997, Nr. 30-740);
2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimą Nr. 854 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. balandžio 3 d. nutarimo Nr. 306 „Dėl Valstybinių mokslo programų rengimo ir vykdymo nuostatų patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 1998, Nr. 63-1819);
2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 11 d. nutarimo Nr. 1432 „Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pakeitimo, susijusio su Mokslo ir studijų departamento prie Švietimo ir mokslo ministerijos reorganizavimu“ (Žin., 2002, Nr. 91-3896) 4 punktą.
3. Pasiūlyti Lietuvos mokslo tarybai administruoti nacionalines mokslo programas, vadovaujantis šiuo nutarimu patvirtintais nuostatais.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 731
NACIONALINIŲ MOKSLO PROGRAMŲ NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nacionalinių mokslo programų nuostatai (toliau vadinama – šie nuostatai) reglamentuoja nacionalinių mokslo programų (toliau vadinama – programos, programa) rengimą, vykdymą ir administravimą.
2. Programa – visuma mokslinių tyrimų ir jiems vykdyti būtinų metodų ir priemonių, kurie sukuria sąlygas valstybei ir visuomenei spręsti strategiškai svarbias problemas. Programos rezultatai – naujos mokslo žinios ir mokslinių tyrimų aplinka (infrastruktūra, esminė kompetencija ir panašiai), kurių reikia strategiškai svarbioms problemoms spręsti, valstybės ir visuomenės gyvenimo sričių plėtros projektams vykdyti ir Lietuvos mokslo konkurencingumui Europos mokslinių tyrimų erdvėje plėtoti. Programų paskirtis – sutelkti Lietuvos mokslinį potencialą bei finansinius išteklius ir inicijuoti apibrėžtai problemai spręsti būtinus naujus ir koordinuoti vykdomus (tarp jų tarptautinio bendradarbiavimo pagrindu) mokslinius tyrimus. Programos – vienas iš konkursinio mokslinių tyrimų finansavimo mechanizmų. Siekiant užtikrinti didžiausios kompetencijos mokslinių tyrimų finansavimą ir skatinti Lietuvos mokslo konkurencingumą, programų įgyvendinimo priemonių vykdytojai atrenkami viešo konkurso būdu.
II. PROGRAMŲ VALDYMAS IR FINANSAVIMAS
3. Programas administruoja Lietuvos mokslo taryba arba (ir) kita Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, turinti kvalifikuotą mokslo administravimo personalą (toliau vadinama – programas administruojanti institucija), vadovaudamasi šiais nuostatais ir Nacionalinių mokslo programų įgyvendinimo tvarkos aprašu (toliau vadinama – aprašas).
4. Aprašą rengia ir tvirtina programas administruojanti institucija Švietimo ir mokslo ministerijos pritarimu.
5. Programos finansuojamos iš:
5.1. programas administruojančiai institucijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir kitų teisėtų finansavimo šaltinių, kuriais disponuoja programas administruojanti institucija;
6. Programas administruojanti institucija gali teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl programos biudžeto tikslinimo.
III. PROGRAMŲ FINANSUOJAMOS VEIKLOS SRITYS
8. Programų finansuojamos veiklos sritys:
8.3. tyrėjų kompetencijos, būtinos programoje numatytiems moksliniams tyrimams atlikti, tobulinimas (tyrėjų stažuotės Lietuvos ir užsienio valstybių mokslo centruose, įstaigose ar institucijose, verslo įmonėse);
IV. PROGRAMŲ RENGIMO IR VYKDYMO ETAPAI
9. Programa rengiama ir vykdoma tokia tvarka:
9.1. apibrėžiama valstybei ir visuomenei strategiškai svarbi problema, kuriai spręsti reikia naujų mokslo žinių, rengiami pasiūlymai dėl galimos programos turinio (toliau vadinama – pasiūlymai dėl programų);
V. PASIŪLYMŲ DĖL Programų RENGIMAS
10. Pasiūlymus dėl programų pagal programas administruojančios institucijos nustatytą formą turi teisę teikti fiziniai ir juridiniai asmenys.
11. Kvietimą teikti pasiūlymus dėl programų ne rečiau kaip kartą per dvejus metus savo tinklalapyje ir oficialiu raštu mokslo ir studijų institucijoms ir valstybės institucijoms skelbia programas administruojanti institucija.
12. Pasiūlymas gali būti rengiamas tik dėl programos, leidžiančios išspręsti tam tikrą valstybei ir visuomenei strategiškai svarbią problemą, kuri turi atitikti visas šias sąlygas:
12.2. tik išsprendus problemą įmanoma toliau veiksmingai plėtoti tam tikras valstybės ir visuomenės gyvenimo kryptis, įgyvendinti socialines, kultūrines, technologines ir kitas valstybės programas;
VI. PROGRAMŲ SĄRAŠO TVIRTINIMAS
14. Programas administruojanti institucija, pasitelkusi pagal kompetenciją Švietimo ir mokslo ministerijos, kitų suinteresuotų ministerijų, valstybės institucijų ir įstaigų atstovus ir ekspertus, nagrinėja ir apibendrina gautus pasiūlymus dėl programų, nustato spręstinas problemas, apsvarsto jų sprendimo galimybes, priima sprendimus dėl siūlomų problemų atrankos ir jungimo, tada šių sprendimų pagrindu rengia programų sąrašo projektą.
15. Programas administruojančios institucijos rengiamame programų sąrašo projekto aiškinamajame rašte pagrindžiama būtinybė spręsti nurodytas valstybei ir visuomenei strategiškai svarbias problemas, paaiškinami programoje numatytų mokslinių tyrimų svarba (taip pat kaip jie padėtų spręsti tas problemas) ir laukiami programos rezultatai.
16. Programas administruojanti institucija organizuoja viešą programų sąrašo projekto svarstymą: savo tinklalapyje viešai paskelbia programų sąrašo projektą ir aiškinamąjį raštą, kvietimą teikti pastabas ne trumpiau kaip mėnesį, oficialiu raštu informuoja mokslo, studijų ir valstybės institucijas, gautas pastabas registruoja ir skelbia viešai savo tinklalapyje, organizuoja viešą programų sąrašo projekto pristatymą mokslo ir studijų institucijoms ir visuomenei.
17. Programų sąrašo projektą su aiškinamuoju raštu programas administruojanti institucija teikia suinteresuotoms ministerijoms, kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms pagal kompetenciją, kad jos pateiktų išvadas dėl programų sąrašo projekto ir mokslinių tyrimų svarbos pagrindimo.
18. Programas administruojanti institucija, apibendrinusi gautas suinteresuotų ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų išvadas pagal kompetenciją, patobulintą programų sąrašo projektą su aiškinamuoju raštu perduoda Švietimo ir mokslo ministerijai, kuri teisės aktų nustatyta tvarka teikia juos svarstyti Mokslo, technologijų ir inovacijų plėtros komisijai ir tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
VII. GALIMYBIŲ STUDIJOS, PROGRAMOS RENGIMAS IR TVIRTINIMAS
19. Po to, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtina programų sąrašą, programas administruojanti institucija sudaro kiekvienos programos rengimo grupę (toliau vadinama – rengimo grupė). Į rengimo grupę viešo konkurso būdu skiriami programoje numatytų mokslinių tyrimų patirtį turintys ir problemą, kuriai spręsti rengiama programa, gerai išmanantys žymiausi mokslininkai ir pagal kompetenciją kviečiami Švietimo ir mokslo ministerijos, kitų suinteresuotų ministerijų ir valstybės institucijų ir įstaigų atstovai.
20. Rengimo grupė rengia ir atsižvelgdama į šių nuostatų 24– 26 punktuose nurodytas pastabas tikslina galimybių studiją ir programos projektą.
21. Programos galimybių studijoje turi būti pateikiama programų sąraše ir jo aiškinamajame rašte nurodytos problemos būklės analizė, įrodyta numatomų mokslinių tyrimų svarba ir nustatyta, kaip per programai įgyvendinti skirtą laiką gauti naujų mokslo žinių programos tikslams pasiekti (galimybės ir būdai).
22. Programos projekte turi būti:
23. Programas administruojanti institucija organizuoja viešą programos projekto ir galimybių studijos svarstymą: savo tinklalapyje viešai paskelbia juos ir kvietimą teikti pastabas ne trumpiau kaip mėnesį, oficialiu raštu informuoja mokslo, studijų ir valstybės institucijas, gautas pastabas registruoja ir skelbia viešai savo tinklalapyje, organizuoja viešą programos projekto pristatymą mokslo ir studijų institucijoms ir visuomenei.
24. Programas administruojanti institucija organizuoja pagal pateiktus per viešą svarstymą pasiūlymus ir pastabas patobulinto programos projekto ir galimybių studijos ekspertinį vertinimą, pasitelkusi užsienio ekspertus.
25. Pagal ekspertų pasiūlymus pataisytą programos projektą kartu su galimybių studija programas administruojanti institucija teikia suinteresuotoms ministerijoms, kitoms valstybės institucijoms derinti pagal kompetenciją.
26. Pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus pataisytą programos projektą kartu su galimybių studija programas administruojanti institucija perduoda Švietimo ir mokslo ministerijai, ši teisės aktų nustatyta tvarka teikia programą Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Programos projektas su galimybių studija gali būti svarstomi Mokslo, inovacijų ir technologijų plėtros komisijoje.
VIII. PROGRAMOS VYKDYMAS
27. Kai programa patvirtinama, programas administruojanti institucija sudaro programos vykdymo grupę (toliau vadinama – vykdymo grupė).
28. Vykdymo grupė sudaroma aprašo nustatyta tvarka, koordinuoja programos vykdymą, atsiskaito programas administruojančiai institucijai.
29. Vykdymo grupė sudaroma iš programas administruojančios institucijos atstovų, mokslininkų, pagal kompetenciją Švietimo ir mokslo ministerijos, kitų suinteresuotų ministerijų, valstybės institucijų ir įstaigų atstovų. Vykdymo grupėje turi būti ne mažiau kaip 7 ir ne daugiau kaip 9 nariai, ne mažiau kaip 3 jų – programą atitinkančios mokslo srities mokslininkai. Vykdymo grupėje gali būti užsienio mokslininkų. Vykdymo grupės pirmininką skiria programas administruojanti institucija.
30. Vykdymo grupė:
30.1. aprašo nustatyta tvarka rengia ir teikia programas administruojančiai institucijai tvirtinti programos vykdymo detalųjį planą (toliau vadinama – planas), kuriame turi būti programos įgyvendinimo priemonių – mokslinių tyrimų temų ir kitos veiklos – sąrašas, terminai, lėšos, nurodytas ryšys su programos tikslais ir uždaviniais, numatomi rezultatai ir vertinimo kriterijai;
30.2. programas administruojančiai institucijai paskelbus programos įgyvendinimo priemonių vykdytojų konkursus, nustato reikalavimus ekspertams, kviečiamiems vertinti paraiškas vykdyti programas ir atlikti kitokią veiklą, ir juos parenka;
30.3. atsižvelgdama į ekspertų pasiūlymus ir plane nustatytus terminus ir lėšas, priima sprendimus dėl programos įgyvendinimo priemonių vykdytojų atrankos ir teikia juos tvirtinti programas administruojančiai institucijai;
30.4. priima programos įgyvendinimo priemonių vykdytojų atliktų mokslinių tyrimų ir kitokios veiklos metines ir baigiamąsias ataskaitas ir pasitelkusi ekspertus vertina gautų rezultatų atitiktį programos tikslams ir planui;
30.5. kasmet už savo veiklą atsiskaito programas administruojančiai institucijai, teikia pranešimus apie programos vykdymo eigą ir (prireikus) pasiūlymus, kaip planą tobulinti;
31. Programas administruojanti institucija atsakinga už programų rengimą ir vykdymą, koordinuoja visų programų įgyvendinimo priemonių vykdytojų, rengimo ir vykdymo grupių veiksmus, teisės aktų nustatyta tvarka skelbia konkursus plane numatytiems moksliniams tyrimams ir kitiems darbams atlikti, sudaro sutartis su programų priemonių vykdytojais, organizuoja paraiškų vykdyti programos įgyvendinimo priemones ekspertizę.
IX. PROGRAMŲ REZULTATŲ VERTINIMAS, SKLAIDA IR ATSKAITOMYBĖ
33. Programas administruojanti institucija atsakinga už programų rengimo ir vykdymo eigos ir programų rezultatų viešą skelbimą ir skaidrumą, informacijos teikimą visuomenei.
34. Programas administruojanti institucija savo tinklalapyje ir „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ turi skelbti dokumentus, kuriais vadovaujasi tada, kai programos rengiamos ir vykdomos.
35. Programas administruojanti institucija savo tinklalapyje turi viešai skelbti:
35.5. dokumentų projektus ir juos derinant ir svarstant pateiktas pastabas pagal šių nuostatų 14–18, 20, 23–26, 36–37 punktus;
36. Programas administruojanti institucija programų metines, baigiamąsias ataskaitas ir rezultatus teikia svarstyti ekspertams (baigiamųjų programų ataskaitų svarstymą programas administruojanti institucija organizuoja pasitelkusi užsienio ekspertus), Švietimo ir mokslo ministerijai, kitoms suinteresuotoms ministerijoms, valstybės institucijoms ir įstaigoms pagal kompetenciją.
37. Pasibaigus programos vykdymo laikotarpiui, programas administruojanti institucija organizuoja viešą svarstymą: savo tinklalapyje viešai paskelbia programos baigiamąsias ataskaitas ir rezultatus, kvietimą teikti pastabas ne trumpiau kaip mėnesį, oficialiu raštu informuoja mokslo, studijų ir valstybės institucijas, gautas pastabas registruoja ir skelbia viešai savo tinklalapyje, organizuoja viešą programos baigiamosios ataskaitos ir rezultatų pristatymą mokslo ir studijų institucijoms ir visuomenei.
38. Programas administruojanti institucija kasmet organizuoja programų metinių ir baigiamųjų ataskaitų ir rezultatų pristatymą Mokslo, technologijų ir inovacijų plėtros komisijai.
39. Programos baigiamos vykdyti, kai programas administruojanti institucija patvirtina pagal viešo svarstymo, ekspertų, Švietimo ir mokslo ministerijos, kitų suinteresuotų ministerijų ir valstybės institucijų pagal kompetenciją, Mokslo, technologijų ir inovacijų plėtros komisijos pateiktas pastabas patikslintas programų baigiamąsias ataskaitas, lėšų naudojimo ataskaitas ir pranešimus Lietuvos Respublikos Vyriausybei apie programų įvykdymą.
40. Programas administruojanti institucija gali pasiūlyti nutraukti programos vykdymą anksčiau nei numatyta ir teikti Švietimo ir mokslo ministerijai pasiūlymą parengti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl nutarimo, kuriuo programa patvirtinta, pripažinimo netekusiu galios ar pakeitimo projektą.
X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
41. Rengimo ir vykdymo grupių sudarymo ir veiklos finansavimo tvarka nustatoma apraše. Ekspertai, vertinantys programų metines ir baigiamąsias ataskaitas, taip pat paraiškas vykdyti programos įgyvendinimo priemones, skiriami aprašo nustatyta tvarka. Programas administruojanti institucija turi užtikrinti, kad visais atvejais būtų išvengta interesų konflikto, siekiama viešumo, objektyvumo ir skaidrumo.
42. Apraše nustatomos programos įgyvendinimo priemonių vykdymo finansinio atsiskaitymo taisyklės. Programas administruojanti institucija turi įtvirtinti kontrolės mechanizmus, užtikrinančius, kad programoms skirtos lėšos būtų naudojamos efektyviai.
43. Jeigu nustatoma, kad rengimo ar vykdymo grupės narys netinkamai atlieka savo pareigas, jo įgaliojimai nutraukiami.