LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS PARAMOS ŽUVUSIŲ PASIPRIEŠINIMO 1940–1990 METŲ OKUPACIJOMS DALYVIŲ ŠEIMOMS ĮSTATYMO 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-129 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO UŽMOKESČIO IR SOCIALINIŲ IŠMOKŲ INDEKSAVIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-150
2005 m. rugpjūčio 25 d. Nr. 929
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2005 m. birželio 22 d. sprendimą Nr. 363, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Pritarti Lietuvos Respublikos valstybės paramos žuvusių pasipriešinimo 1940-1990 metų okupacijoms dalyvių šeimoms įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-129 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-129) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui:
1.1. Patikslinti Lietuvos Respublikos valstybės paramos žuvusių pasipriešinimo 1940-1990 metų okupacijoms dalyvių šeimoms įstatymo paskelbimo šaltinius – papildyti nuoroda „2004, Nr. 7-131“.
1.2. Patikslinti Įstatymo projektą Nr. XP-129 ir jo lyginamąjį variantą, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės paramos žuvusių pasipriešinimo 1940-1990 metų okupacijoms dalyvių šeimoms įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 7-131) nuostatas.
1.3. Išbraukti Įstatymo projekto Nr. XP-129 2 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose žodžius „ar okupacinės valdžios represinių institucijų vykdytų provokacinių (smurto) ar baudžiamųjų akcijų metu, ar kitokių smurto akcijų metu ar ginkluotų susirėmimų metu“, nes siūloma formuluotė neaiškiai apibrėžia žuvusių pasipriešinimo 1940-1990 metų okupacijoms dalyvių žūties aplinkybes, todėl visuomenė gali prieštaringai vertinti šią nuostatą.
2. Nepritarti Lietuvos Respublikos darbo užmokesčio ir socialinių išmokų indeksavimo įstatymo projektui Nr. XP-150 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-150) dėl šių priežasčių:
2.1. Įstatymo projekte Nr. XP-150 pateiktas pasiūlymas indeksuoti darbo užmokestį neatitinka taikomos darbo apmokėjimo sistemos, taigi reikėtų iš esmės ją keisti. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ (Žin., 1993, Nr. 28-655), biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų tarnybiniai atlyginimai nustatomi koeficientais bazinės mėnesinės algos dydžiais, o vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymu (Žin., 2000, Nr. 75-2271) ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos skaičiuojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos dydžiais. Dėl darbo užmokesčio indeksavimo privačiame sektoriuje būtina susitarti su socialiniais partneriais.
Pritarus Įstatymo projektui Nr. XP-150, būtų įtvirtinta nuostata, kad indeksuojami socialinės apsaugos išmokų (valstybinės socialinio draudimo pensijos, šalpos išmokos, išmokos vaikams, socialinė pašalpa, būsto šildymo išlaidų, išlaidų šaltam vandeniui bei nuotekoms ir išlaidų karštam vandeniui kompensacijos, valstybinės pensijos) ir stipendijų dydžiai. Šiuo metu Lietuvos Respublikos įstatymai (Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymas (Žin., 1994, Nr. 89-1706; 2004, Nr. 88-3208), Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos mažas pajamas gaunančioms šeimoms (vieniems gyvenantiems asmenims) įstatymas (Žin., 2003, Nr. 73-3352), Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymas (Žin., 2004, Nr. 4-26), Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymas (Žin., 1994, Nr. 59-1153; 2005, Nr. 71-2555), Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymas (Žin., 1994, Nr. 101-2018) ir kiti teisės aktai nustato, kad socialinės apsaugos išmokos priklauso nuo atskaitos rodiklių: minimalaus gyvenimo lygio, valstybės remiamų pajamų, valstybinės socialinio draudimo bazinės pensijos, valstybinių pensijų bazės, kurie turėtų būti indeksuojami. Siekiant išvengti sudėtingo indeksavimo proceso, turėtų būti nurodyta, kad indeksuojami šie atskaitos dydžiai, o ne Įstatymo projekte Nr. XP-150 nurodytos socialinės išmokos.
2.2. Nesant tikslaus Įstatymo projekto Nr. XP-150 sąvokų „socialinės išmokos“ ir „kompensacija“ apibrėžimo, įstatymo taikymo praktikoje kiltų neaiškumų dėl konkrečių išmokų indeksavimo.
2.3. Įstatymo projekte Nr. XP-150 numatyta, kad įstatymą priėmus bus pripažintas netekusiu galios Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų garantijų įstatymas. Taigi į Įstatymo projektą Nr. XP-150 turėtų būti perkeltas minimalaus gyvenimo lygio sąvokos teisinis reglamentavimas.
2.4. Pažymėtina, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 453 punktą, parengė Lietuvos Respublikos darbo užmokesčio ir socialinės apsaugos išmokų indeksavimo įstatymo projektą, kurio tikslas – nustatyti minimaliojo darbo užmokesčio, kitų darbo užmokesčio dydžių indeksavimo principus ir tvarką, socialinės apsaugos išmokų rodiklius ir jų indeksavimo pagrindus ir kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė artimiausiu metu pateiks Lietuvos Respublikos Seimui.