LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS
S P R E N D I M A S
DĖL aukų lapų įsigijimo, jų pildymo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos aprašo PAKEITIMO
2012 m. kovo 20 d. Nr. Sp-26
Vilnius
Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo (Žin., 2004, Nr. 135-4894; 2010, Nr. 63-3091; 2011, Nr. 153-7205) 23 straipsnio 2 dalies 10 punktu, nusprendžia:
1. Pakeisti 2010 m. rugsėjo 22 d. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu Nr. Sp-73 „Dėl aukų lapų įsigijimo, jų pildymo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos aprašo ir aukų lapų panaudojimo ataskaitos formos patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 115-5913) patvirtintą Aukų lapų įsigijimo, jų pildymo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos aprašą ir išdėstyti jį nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Vyriausiosios rinkimų komisijos
2012 m. kovo 20 d. sprendimu Nr. Sp-26
AUKŲ LAPŲ ĮSIGIJIMO, JŲ PILDYMO, APSKAITOS IR LIKVIDAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aukų lapų įsigijimo, jų pildymo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato aukų lapų įsigijimo, jų pildymo, apskaitos bei likvidavimo tvarką.
2. Šis Aprašas parengtas remiantis Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymu (Žin., 2004, Nr. 135-4894; 2010, Nr. 63-3091; 2011, Nr. 153-7205) (toliau – Įstatymas).
3. Sąvokos:
3.1. aukų lapas – dokumentas, kuriame yra technologinės apsaugos priemonių ir kuris turi gamybos metu suteiktą seriją bei numerį ir yra skirtas aukos perdavimui–priėmimui patvirtinti;
3.3. aukų lapų apskaitos žiniaraštis – politinės partijos pasirinktas naudoti žiniaraštis, kuriame registruojami politinės partijos įsigyti, panaudoti, anuliuoti, dingę, grąžinti Vyriausiajai rinkimų komisijai aukų lapai;
3.4. aukų lapų panaudojimo ataskaita – Vyriausiosios rinkimų komisijos 2010 m. rugsėjo 22 d. sprendimu Nr. Sp-73 „Dėl aukų lapų įsigijimo, jų pildymo, apskaitos likvidavimo tvarkos aprašo ir aukų lapų panaudojimo ataskaitos formos patvirtinimo“ patvirtinta ataskaitos forma, kurioje politinė partija ar politinės kampanijos dalyvis pateikia informaciją apie įsigytus, panaudotus, anuliuotus, dingusius ir grąžintus aukų lapus.
II. AUKŲ LAPŲ ĮSIGIJIMAS
5. Politinės partijos ir savarankiški politinės kampanijos dalyviai, išskyrus politinės partijos iškeltus kandidatus ir kandidatų sąrašus, aukų lapus įsigyja Vyriausiojoje rinkimų komisijoje.
6. Politinės partijos iškelti kandidatai ir kandidatų sąrašai, užsiregistravę savarankiškais politinės kampanijos dalyviais, aukų lapus gauna iš juos iškėlusios politinės partijos.
7. Aukų lapus išduoda Vyriausioji rinkimų komisija aukų gavėjui iš anksto už juos sumokėjus arba pagal pateiktą garantinį apmokėjimo raštą.
8. Norintieji įsigyti aukų lapų pateikia:
8.1. paraišką aukų lapams įsigyti. Joje nurodomas politinės partijos ar savarankiško politinės kampanijos dalyvio pavadinimas, registravimo akto (Juridinių asmenų registro išduoto registravimo pažymėjimo arba Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko ar jo įgalioto komisijos nario sprendimo dėl įregistravimo savarankišku politinės kampanijos dalyviu) numeris bei data, politinės partijos kodas ar savarankiško politinės kampanijos dalyvio asmens kodas, adresas, norimų įsigyti aukų lapų komplektų kiekis, aukų lapus atsiimančio asmens vardas, pavardė ir asmens kodas, paraiškos pateikimo data;
8.2. politinės partijos registravimo pažymėjimo kopiją (jei politinė partija aukų lapų įsigyja pirmą kartą tais kalendoriniais metais);
8.4. įgaliojimą, jeigu aukų lapus atsiima kitas, ne pasirašęs (pateikęs) paraišką, asmuo, už politinės partijos apskaitą atsakingas asmuo, politinės kampanijos iždininkas;
10. Šio Aprašo 8.1, 8.2, 8.4 ir 8.5 punktuose nurodyti dokumentai (dokumentų kopijos) saugomi Vyriausiosios rinkimų komisijos archyve, laikantis Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų bendrųjų dokumentų saugojimo terminų.
11. Vyriausiojoje rinkimų komisijoje parduodant aukų lapus, kompiuterinėje laikmenoje registruojama informacija apie asmenį, įsigijusį aukų lapų, informacija apie įsigytus aukų lapus (aukų lapų serija, numeriai, jų skaičius) ir už aukų lapus išrašytą sąskaitą. Pasibaigus kalendoriniams metams, ši informacija atspausdinama ir atspausdinti lapai surišami į bylas. Lapai sunumeruojami, bylos antspauduojamos ir saugomos 10 metų.
III. AUKŲ LAPŲ PILDYMAS
13. Priimant auką grynaisiais pinigais, aukos perdavimo–priėmimo dieną, o priimant nepiniginę auką, per 5 darbo dienas nuo aukos gavimo dienos turi būti užpildomas aukų lapas. Kiekvienai aukai pildomas atskiras aukų lapas.
15. Auka laikoma priimta, kai politinės kampanijos iždininkas, patikrinęs, ar gauta auka atitinka Įstatymo reikalavimus, užregistruoja auką ir, jei priimama auka grynaisiais pinigais arba nepiniginė auka, aukotojui įteikia (išsiunčia) aukų lapą.
16. Aukų lapas surašomas 3 egzemplioriais, pirmas atiduodamas aukotojui, antras – Vyriausiajai rinkimų komisijai, trečias – aukos gavėjui.
17. Visi aukų lapo komplekto egzemplioriai pildomi vienodai – ranka (tušinuku) ar techninėmis priemonėmis įskaitomai, be trynimų, braukymų ir taisymų. Jeigu išrašymo metu aukų lapai sugadinami, jie iš karto žymimi žodžiu „anuliuota“, nurodoma anuliavimo data ir anuliavimas patvirtinamas dokumentą išrašiusio asmens parašu. Anuliuoti aukų lapai registruojami aukų lapų apskaitos žiniaraštyje.
18. Aukų lapo privalomieji rekvizitai:
18.5. aukos pavadinimas: piniginė ar nepiniginė. Jei auka nepiniginė, nurodomi gauti daiktai, paslaugos ir kita;
19. Politinės kampanijos dalyvio iždininkas, užpildęs aukų lapą, gautą auką registruoja politinės kampanijos finansavimo apskaitos žiniaraštyje.
IV. AUKŲ LAPŲ APSKAITA
21. Nustatyta tvarka politinės partijos įsigytų aukų lapų apskaitą tvarko už politinės partijos apskaitą atsakingas asmuo.
22. Politinės partijos aukų lapų apskaitos žiniaraštyje registruojami politinės partijos įsigyti, panaudoti, išduoti politinės partijos iškeltiems kandidatams ar kandidatų sąrašams, registruotiems savarankiškais politinės kampanijos dalyviais, ir jų grąžinti, anuliuoti, dingę, Vyriausiajai rinkimų komisijai grąžinti aukų lapai.
23. Aukų lapų apskaitos žiniaraštyje nurodoma įrašo registravimo data, aukų lapo (ar lapų) serija, numeris, veiksmo su aukos lapu pobūdis (gauta, išduota, anuliuota ir pan.).
24. Kai politinė partija aukų lapus išduoda savo iškeltiems kandidatams ar kandidatų sąrašams, registruotiems savarankiškais politinės kampanijos dalyviais, aukų lapų apskaitos žiniaraštyje privaloma nurodyti asmens, kuriam išduodami aukų lapai, duomenis: vardą, pavardę, adresą, asmens kodą, taip pat išduotų aukų lapų numerius ir serijas, datą. Aukų lapai išduodami pasirašytinai.
25. Politinės kampanijos dalyvio, taip pat ir politinės partijos, registruotos savarankiška politinės kampanijos dalyve, politinei kampanijai įsigytų aukų lapų apskaitą vykdo politinės kampanijos iždininkas. Šiuo atveju neprivaloma pildyti aukų lapų apskaitos žiniaraščio, tačiau Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikiamoje aukų lapų panaudojimo ataskaitoje privaloma nurodyti visą informaciją apie įsigytų aukų lapų panaudojimą, apie anuliuotus bei dingusius aukų lapus.
26. Pasibaigus finansiniams metams, visos politinės partijos kartu su finansinių ataskaitų rinkiniu Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikia aukų lapų panaudojimo ataskaitą.
27. Pasibaigus politinei kampanijai, politinės kampanijos dalyviai kartu su galutine politinės kampanijos finansavimo ataskaita Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikia aukų lapų panaudojimo ataskaitą.
28. Aukų lapų panaudojimo ataskaitoje nurodoma informacija apie aukų lapų įsigijimą, panaudojimą, anuliavimą, dingimą ir grąžinimą per ataskaitinį laikotarpį:
28.1. ataskaitoje nurodomas asmuo, teikiantis aukų lapų panaudojimo ataskaitą: politinė partija ar savarankiškas politinės kampanijos dalyvis, ir ataskaitinis laikotarpis: konkretūs ataskaitiniai metai arba politinės kampanijos pavadinimas;
28.2. eilutėje „Likutis ataskaitinio laikotarpio pradžioje“ nurodoma, kiek aukų lapų komplektų turėjo politinė partija ataskaitinių kalendorinių metų sausio 1 dieną ar politinės kampanijos dalyvis politinės kampanijos pradžioje (turėtų būti 0);
28.3. dalyje „Įsigyti arba gauti“ nurodoma įsigytų aukų lapų serijos, numeriai, aukų lapų komplektų skaičius, įsigijimo būdas (Vyriausiojoje rinkimų komisijoje ar politinėje partijoje), įsigijimo data. Ataskaitoje paliekama ir užpildoma tiek eilučių, kiek kartų per ataskaitinį laikotarpį aukų lapai įsigyti. Nereikalingos eilutės gali būti ištrinamos (rekomenduojama ištrinti). Prireikus įterpiama papildomų eilučių. Eilutėje „Įsigyta arba gauta iš viso“ nurodomas bendras įsigytų aukų lapų komplektų skaičius;
28.4. ataskaitos dalį „Panaudoti“ sudaro 3 dalys:
28.4.2. eilutėse „Ataskaitą teikiančio asmens“ nurodoma, kiek aukų lapų komplektų ir kokių (nurodomos aukų lapų serijos ir numerių intervalai) panaudota per ataskaitinį laikotarpį;
28.4.3. eilutes „Savarankiško politinės kampanijos dalyvio“ pildo tik politinės partijos teikiamoje aukų lapų panaudojimo nurodytais kalendoriniais metais ataskaitoje, jei jos kelti kandidatai ar kandidatų sąrašai naudojo aukų lapus, gautus iš politinės partijos. Eilutėse vietoj teksto „savarankiško politinės kampanijos dalyvio“ nurodomas politinės kampanijos dalyvio pavadinimas. Taip pat nurodoma, kiek aukų lapų komplektų ir kokių (nurodomos aukų lapų serijos ir numerių intervalai) panaudojo savarankiški politinės kampanijos dalyviai;
28.4.4. šioje ataskaitos dalyje užpildoma tiek eilučių, kiek reikia visai informacijai pateikti. Vienoje eilutėje nurodomi tie panaudoti aukų lapai, kurių numeriai sudaro nepertraukiamus intervalus. Nereikalingos eilutės gali būti ištrinamos (rekomenduojama ištrinti). Prireikus įterpiama papildomų eilučių;
28.5. ataskaitos dalis „Anuliuoti“ pildoma analogiškai kaip „Panaudoti“, tik šioje dalyje pateikiama informacija apie anuliuotus aukų lapus. Jei ataskaitą pildo politinė partija, ji pateikia ir informaciją apie kandidatams ar kandidatų sąrašams išduotų aukų lapų anuliavimą;
28.6. ataskaitos dalis „Dingę“ pildoma analogiškai kaip „Panaudoti“, tik šioje dalyje pateikiama informacija apie dingusius aukų lapus. Jei ataskaitą pildo politinė partija, ji pateikia ir informaciją apie kandidatams ar kandidatų sąrašams išduotų aukų lapų dingimą;
28.7. ataskaitos dalis „Nepanaudoti ir grąžinti“ pildoma analogiškai kaip „Įsigyti arba gauti“. Šioje dalyje nurodoma, kiek ataskaitą teikiantis asmuo grąžino Vyriausiajai rinkimų komisijai ar politinei partijai nepanaudotų aukų lapų komplektų;
28.8. eilutėje „Likutis ataskaitinio laikotarpio pabaigoje“ nurodoma, kiek atskaitą teikiančiam asmeniui liko aukų lapų komplektų ataskaitinio laikotarpio pabaigoje (politinei partijai – ataskaitinių kalendorinių metų gruodžio 31 dieną), politinės kampanijos dalyviui – politinės kampanijos pabaigoje (turėtų būti 0).
V. AUKŲ LAPŲ GRĄŽINIMAS IR LIKVIDAVIMAS
30. Pasibaigus politinei kampanijai, savarankiški politinės kampanijos dalyviai, išskyrus politines partijas, jų iškeltus kandidatus ir kandidatų sąrašus, Vyriausiajai rinkimų komisijai grąžina nepanaudotų aukų lapų komplektus. Anuliuoti aukų lapai grąžinami kaip nurodyta šio Aprašo 29 punkte.
31. Politinės partijos iškelti kandidatai ir kandidatų sąrašai nepanaudotus aukų lapus grąžina politinei partijai.
32. Aukų lapų grąžinimas įforminamas aktu. Jis surašomas dviem egzemplioriais, kurių vienas lieka Vyriausiajai rinkimų komisijai ar politinei partijai (jei aukų lapai grąžinami politinei partijai), antras atiduodamas asmeniui, grąžinusiam nepanaudotus aukų lapus.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
35. Neužpildytus aukų lapus dauginti, parduoti ar kitaip perleisti kitiems asmenims griežtai draudžiama.