PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO
PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL BENDROJO PAGALBOS CENTRO INFORMACINĖS SISTEMOS (BPCIS) NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2008 m. balandžio 10 d. Nr. 1-119

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 „Dėl Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 58-2061),

tvirtinu Bendrojo pagalbos centro informacinės sistemos BPCIS nuostatus (pridedama).

 

 

 

DIREKTORIUS

VIDAUS TARNYBOS GENEROLAS                                             REMIGIJUS BANIULIS

 

SUDERINTA                                                               SUDERINTA

Vidaus reikalų ministerijos                                            Valstybinės duomenų

2008 m. kovo 4 d.                                                         apsaugos inspekcijos

raštu Nr. 1D-1798 (13)                                                 2008 m. kovo 6 d. raštu

Nr. 2R-771-(3.33)

 

SUDERINTA                                                               SUDERINTA

Informacinės visuomenės plėtros                                  Policijos departamento prie

komiteto prie Lietuvos Respublikos                             Vidaus reikalų ministerijos

Vyriausybės 2007 m. gruodžio 13 d.                            2008 m. kovo 6 d. raštu

raštu Nr. (13)S-1845                                                     Nr. 5-S-1717

 

SUDERINTA

Sveikatos apsaugos ministerijos

2007 m. gruodžio 27 d. raštu

Nr. 10-(10.6-22)-720


 

PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2008 m. balandžio 10 d. įsakymu Nr. 1-119

 

BENDROJO PAGALBOS CENTRO INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bendrojo pagalbos centro informacinės sistemos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Bendrojo pagalbos centro informacinės sistemos (toliau – BPCIS) paskirtį, steigimo pagrindą, tikslus, jos valdytoją, tvarkytoją, jų funkcijas, organizacinę, informacinę ir funkcinę struktūras, kaupiamų duomenų šaltinius, saugą, reorganizavimą ir likvidavimą.

2. BPCIS – tai Bendrojo pagalbos centro (toliau – Centras) teisės aktų nustatytoms funkcijoms atlikti reikalingos informacijos apie pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir reagavimą į juos apdorojimo procesus atliekanti sistema.

3. BPCIS paskirtis – rinkti, kaupti, apdoroti, sisteminti, saugoti, naudoti, teikti duomenis, valdyti pajėgas ir atlikti kitus duomenų tvarkymo veiksmus, sudaryti sąlygas greičiau ir tiksliau priimti tinkamiausius sprendimus atsakant į pagalbos skambučius ir reaguojant į pagalbos prašymus.

4. Šiuose Nuostatuose vartojama sąvoka:

BPCIS naudotojas – Centro ir pagalbos tarnybų valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, kurie atlikdami savo funkcijas teisėtai naudojasi BPCIS.

Kitos Nuostatuose vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatyme (Žin., 2004, Nr. 90-3306), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597), Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatyme (Žin., 1996, Nr. 86-2043; 2004, Nr. 124-4488), Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061), ir kituose teisės aktuose.

 

II. BPCIS STEIGIMO PAGRINDAS, TIKSLAS, FUNKCIJOS, LAUKIAMAS REZULTATAS

 

5. BPCIS steigimo pagrindas:

5.1. Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymas;

5.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimas Nr. 1500 „Dėl Bendrojo pagalbos centro įsteigimo ir vieno skubaus iškvietimo telefono numerio 112 įvedimo strategijos, jos įgyvendinimo plano patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 95-4114);

5.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 17 d. nutarimas Nr. 1457 „Dėl Pagalbos tarnybų trumpųjų telefono ryšio numerių naudojimo jų keitimo į bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 laikotarpiu tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 168-6183);

5.4. Bendrojo pagalbos centro nuostatai, patvirtinti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2006 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 1-241 (Žin., 2006, Nr. 74-2841);

5.5. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. balandžio 21 d. įsakymas Nr. 1V-389 „Dėl Abonentų ir (ar) paslaugų gavėjų skambučių siuntimo į Bendrojo pagalbos centro ir (ar) pagalbos tarnybų numerius tvarkos ir sąlygų aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 55-1918);

5.6. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gegužės 9 d. įsakymas Nr. 1V-469 „Dėl bendrojo pagalbos telefono numerio 112 skyrimo Bendrajam pagalbos centrui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos“ („Informaciniai pranešimai“, 2005, Nr. 38-350).

6. BPCIS tvarkoma vadovaujantis:

6.1. Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymu (Žin., 2004, Nr. 69-2382);

6.2. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu;

6.3. Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061; 2007, Nr. 110-4506);

6.4. Valstybės informacinių sistemų kūrimo metodiniais dokumentais, patvirtintais Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. T-131 (Žin., 2004, Nr. 155-5679);

6.5. kitais teisės aktais ir Nuostatais.

7. BPCIS tikslas – nenutrūkstamo, operatyvaus ir profesionalaus atsakymo į pagalbos skambučius užtikrinimas, reagavimas į pagalbos prašymus bei pagalbos tarnybų veiksmų koordinavimas.

8. Asmens duomenų tvarkymo BPCIS tikslas – tinkamai identifikuoti pagalbos prašantį asmenį, užtikrinti operatyvų reagavimą į jo pagalbos prašymą ir tvarkyti tokių prašymų apskaitą, parengti pranešimus apie pagalbos poreikį, užtikrinti tolesnį turimos informacijos teikimą pagalbos tarnyboms.

9. BPCIS pagrindinės funkcijos:

9.1. priimti pagalbos skambučius;

9.2. priimti ir įvertinti pagalbos prašymus, nustatyti teiktinos pagalbos poreikį, teikti pagalbą telefonu, parengti pranešimus apie pagalbos poreikį ir juos perduoti atitinkamoms pagalbos tarnyboms, kai pagalba turi būti teikiama nelaimės vietoje, užtikrinti tolesnį turimos informacijos teikimą pagalbos tarnyboms;

9.3. registruoti priimtus pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir kitą informaciją BPCIS duomenų bazėje;

9.4. reaguojant į pagalbos prašymus siūlyti pajėgų išteklius, registruoti pajėgų statuso (pvz., laisvas, atvyko ir t. t.) pasikeitimus;

9.5. įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis automatiniu ir neautomatiniu būdu tvarkyti asmens duomenis, jei to reikia nustatytiems uždaviniams įgyvendinti;

9.6. užtikrinti BPCIS tvarkomų duomenų apsaugą;

9.7. teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikti informaciją apie pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir reagavimą į juos;

9.8. kitos funkcijos, atliekamos siekiant BPCIS tikslo.

10. BPCIS steigimo laukiamas rezultatas – nenutrūkstamas BPCIS veikimas, užtikrinantis operatyvų atsakymą į pagalbos skambučius, pagalbos prašymų priėmimą ir įvertinimą, pranešimų apie pagalbos poreikį parengimą ir perdavimą pagalbos tarnyboms, informacijos apie pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir reagavimą į juos saugojimą, taip pat ir duomenų saugą ir teisėtą pateikimą.

 

III. BPCIS ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA

 

11. BPCIS organizacinę struktūrą sudaro BPCIS valdytojas, tvarkytojas, duomenų teikėjai ir gavėjai.

12. BPCIS valdytojas – Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos:

12.1. koordinuoja ir kontroliuoja BPCIS tvarkytojo darbą;

12.2. tvirtina teisės aktus, susijusius su BPCIS duomenų tvarkymu bei sauga;

12.3. užtikrina, kad BPCIS būtų tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, Nuostatais ir kitais teisės aktais;

12.4. nagrinėja ir tvirtina BPCIS plėtros dokumentus, BPCIS techninių ir programinių priemonių įsigijimo, įdiegimo ir modernizavimo klausimus.

13. BPCIS tvarkytojas – Centras:

13.1. teikia siūlymus BPCIS valdytojui dėl BPCIS eksploatavimui, priežiūrai ir plėtrai skirtų techninių ir programinių priemonių įsigijimo, organizuoja jų įdiegimą ir modernizavimą, pagal kompetenciją atlieka arba organizuoja BPCIS techninės ir programinės įrangos priežiūros ir tobulinimo bei palaikymo darbus;

13.2. teikia siūlymus BPCIS valdytojui dėl BPCIS tvarkymo, saugos ir plėtros;

13.3. užtikrina BPCIS duomenų saugą;

13.4. rengia BPCIS plėtros dokumentus, BPCIS posistemių duomenų tvarkymą ir saugą reglamentuojančių teisės aktų projektus ir teikia juos tvirtinti BPCIS valdytojui;

13.5. įgyvendina BPCIS plėtrą;

13.6. organizuoja BPCIS naudotojų kvalifikacijos kėlimą, rengia metodinę medžiagą BPCIS naudotojų mokymams;

13.7. vykdo BPCIS naudotojų teisių administravimą;

13.8. užtikrina BPCIS techninės ir programinės įrangos įdiegimą, funkcionavimą ir atnaujinimą;

13.9. analizuoja teisines, technines, technologines, metodologines ir organizacines BPCIS tvarkymo problemas, aiškinasi BPCIS veikimo sutrikimo priežastis ir imasi priemonių joms pašalinti, pagal savo kompetenciją priima sprendimus, reikalingus BPCIS tvarkymui užtikrinti;

13.10. renka, tvarko, apdoroja ir į BPCIS įveda reikalingus duomenis;

13.11. rengia ataskaitas;

13.12. atlieka kitas Nuostatuose ir kituose teisės aktuose, susijusiuose su BPCIS tvarkymu, nustatytas funkcijas.

14. Nuolatiniai BPCIS duomenų teikėjai ir jų funkcijos:

14.1. pagalbos tarnybos, kurios teikia BPCIS duomenis apie turimus pajėgų ir priemonių išteklius, naudojamus reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį, prižiūrimų teritorijų ribas ir kitus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti;

14.2. viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai, kurie elektroninių ryšių veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikia BPCIS skambinančiojo abonento ir (ar) paslaugos gavėjo telefono ryšio numerį, taip pat vietos nustatymo duomenis (įskaitant ir srauto duomenis) be abonento ar faktinio elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimo;

14.3. kitos valstybės ar savivaldybių institucijos, įstaigos ar įmonės, kurios Centro prašymu teikia BPCIS turimus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti;

14.4. fiziniai ir kiti asmenys, kurie pagal sutartis Centro prašymu teikia BPCIS turimus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti.

15. BPCIS duomenų gavėjai yra juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys, turintys teisę Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, kitų įstatymų, duomenų teikimo sutarčių nustatyta tvarka ir sąlygomis gauti BPCIS duomenis, taip pat juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys, pateikę prašymą dėl BPCIS duomenų gavimo, kuriame būtina nurodyti reikalingus duomenis ir jų naudojimo tikslą. Asmens duomenų teikimo sutartis sudaro BPCIS valdytojas arba jo įgaliotas BPCIS tvarkytojas. BPCIS duomenys yra teikiami neatlygintinai.

16. BPCIS valdytojas ir tvarkytojas įgyvendina duomenų subjekto teises įstatymų nustatyta tvarka.

 

IV. BPCIS INFORMACINĖ STRUKTŪRA

 

17. BPCIS informacinę struktūrą sudaro BPCIS posistemių duomenų bazės ir jose kaupiami duomenys. BPCIS duomenų bazės yra šios:

17.1. Informacija apie pagalbos skambučius:

17.1.1. pagalbos skambučio pokalbio garso įrašas;

17.1.2. pagalbos skambučio data ir laikas;

17.1.3. pagalbos skambučio trukmė;

17.1.4. skambinančiojo telefono numeris;

17.1.5. pagalbos skambučių detalūs įrašai (CDR).

17.2. Informacija apie pagalbos prašymą:

17.2.1. asmens, pranešusio apie pagalbos poreikį, vardas ir (arba) pavardė;

17.2.2. asmens, pranešusio apie pagalbos poreikį, vieta;

17.2.3. įvykio tipas ir laikas;

17.2.4. įvykio vieta;

17.2.5. vietos nustatymo duomenys;

17.2.6. kiti pagalbos prašymo metu gauti duomenys, reikalingi tinkamam reagavimui į pagalbos prašymą užtikrinti.

17.3. Informacija apie pagalbos tarnybų išteklius:

17.3.1. pagalbos tarnybų turimos pajėgos ir priemonės, naudojamos reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį;

17.3.2. pagalbos tarnybų prižiūrimų teritorijų ribos;

17.3.3. pagalbos tarnybų nelaimių (įvykių) klasifikatorius ir klausimynas;

17.3.4. kiti pagalbos tarnybų pateikti duomenys, reikalingi tinkamam reagavimui į pagalbos prašymą užtikrinti.

17.4. Geografinės informacinės sistemos duomenys:

17.4.1. Lietuvos miestų ir gyvenviečių žemėlapiai, kadastriniai duomenys su koordinatėmis;

17.4.2. teminių objektų pavadinimai, paskirtis, adresai.

17.5. BPCIS naudotojų identifikaciniai duomenys:

17.5.1. BPCIS naudotojo vardas ir pavardė;

17.5.2. prisijungimo prie BPCIS vardas ir slaptažodis;

17.5.3. BPCIS naudotojo padalinys ir einamos pareigos;

17.5.4. BPCIS naudotojui suteiktos teisės.

 

V. BPCIS FUNKCINĖ STRUKTŪRA

 

18. BPCIS funkcinę struktūrą sudaro BPCIS posistemės ir šių posistemių atliekamos funkcijos, informacijos apdorojimo procesai.

19. BPCIS skirstoma į šias posistemes:

19.1. operatyviąją posistemę, kurios funkcijos yra:

19.1.1. priimti pagalbos skambučius;

19.1.2. įvesti informaciją apie pagalbos prašymus;

19.1.3. pateikti geografinius informacinius duomenis;

19.1.4. pateikti pajėgų išteklius ir juos valdyti;

19.1.5. operatyviai perduoti pagalbos prašymus apie pagalbos poreikį atitinkamoms pagalbos tarnyboms;

19.2. duomenų valdymo posistemę, kurios funkcijos yra:

19.2.1. teikti duomenis ir rengti ataskaitas;

19.2.2. archyvuoti duomenis ir atlikti jų paiešką;

19.2.3. suvesti duomenis, reikalingus reagavimui į pagalbos prašymą;

19.2.4. valdyti BPCIS duomenų archyvavimo priemones;

19.3. duomenų bazių administravimo posistemę, kurios funkcijos yra:

19.3.1. įregistruoti, išregistruoti BPCIS naudotojus ir suteikti jiems naudotojų administravimo posistemėje nustatytas teises pagal kompetenciją tvarkyti BPCIS duomenis;

19.3.2. užtikrinti BPCIS duomenų saugą ir jų peržiūros teisėtumą.

20. Už BPCIS duomenų apsaugą atsako BPCIS valdytojas ir tvarkytojas.

21. BPCIS posistemių duomenų apdorojimo procesai reglamentuojami BPCIS tvarkytojo patvirtintose BPCIS posistemių duomenų apdorojimo taisyklėse.

 

VI. BPCIS KAUPIAMŲ DUOMENŲ ŠALTINIAI

 

22. BPCIS duomenų šaltiniai yra asmenys, paskambinę numeriu 112 ir kitais pagalbos tarnybų numeriais, kuriuos administruoja Centras, ir pateikę pagalbos prašymą.

 

VII. BPCIS DUOMENŲ SAUGA

 

23. BPCIS duomenų sauga užtikrinama organizacinėmis, techninėmis, technologinėmis, metodinėmis ir kitomis priemonėmis, vadovaujantis Bendraisiais elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinėse sistemose reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. balandžio 25 d. nutarimu Nr. 410 (Žin., 2007, Nr. 49-1891), taip pat Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų tvarkymo teisėtumą, BPCIS valdytojo ir tvarkytojo veiklą ir duomenų saugos valdymą, nuostatomis.

24. BPCIS duomenų sauga organizuojama vadovaujantis BPCIS valdytojo patvirtintais BPCIS duomenų saugos nuostatais ir saugos politiką įgyvendinančiais dokumentais.

25. BPCIS tvarkomi duomenys duomenų bazėse saugomi 6 mėnesius. Vėliau jie perkeliami į archyvą, kur saugomi dar 6 mėnesius. Praėjus šiam laikotarpiui duomenys yra sunaikinami.

 

VIII. BPCIS FINANSAVIMAS

 

26. BPCIS steigiama ir tvarkoma naudojant Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, tarptautinių paramos fondų ar finansinių mechanizmų ir kitų teisėtų finansinių šaltinių lėšas.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. BPCIS reorganizuojama ir panaikinama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

28. Panaikinus BPCIS, jos duomenys perduodami kitai informacinei sistemai, sunaikinami arba perduodami valstybės archyvams Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka.

 

_________________