PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO
PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL BENDROJO PAGALBOS CENTRO INFORMACINĖS SISTEMOS (BPCIS) NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2008 m. balandžio 10 d. Nr. 1-119
Vilnius
Vadovaudamasis Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 „Dėl Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 58-2061),
DIREKTORIUS
VIDAUS TARNYBOS GENEROLAS REMIGIJUS BANIULIS
SUDERINTA SUDERINTA
Vidaus reikalų ministerijos Valstybinės duomenų
2008 m. kovo 4 d. apsaugos inspekcijos
raštu Nr. 1D-1798 (13) 2008 m. kovo 6 d. raštu
Nr. 2R-771-(3.33)
SUDERINTA SUDERINTA
Informacinės visuomenės plėtros Policijos departamento prie
komiteto prie Lietuvos Respublikos Vidaus reikalų ministerijos
Vyriausybės 2007 m. gruodžio 13 d. 2008 m. kovo 6 d. raštu
raštu Nr. (13)S-1845 Nr. 5-S-1717
SUDERINTA
Sveikatos apsaugos ministerijos
2007 m. gruodžio 27 d. raštu
Nr. 10-(10.6-22)-720
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2008 m. balandžio 10 d. įsakymu Nr. 1-119
BENDROJO PAGALBOS CENTRO INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendrojo pagalbos centro informacinės sistemos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Bendrojo pagalbos centro informacinės sistemos (toliau – BPCIS) paskirtį, steigimo pagrindą, tikslus, jos valdytoją, tvarkytoją, jų funkcijas, organizacinę, informacinę ir funkcinę struktūras, kaupiamų duomenų šaltinius, saugą, reorganizavimą ir likvidavimą.
2. BPCIS – tai Bendrojo pagalbos centro (toliau – Centras) teisės aktų nustatytoms funkcijoms atlikti reikalingos informacijos apie pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir reagavimą į juos apdorojimo procesus atliekanti sistema.
3. BPCIS paskirtis – rinkti, kaupti, apdoroti, sisteminti, saugoti, naudoti, teikti duomenis, valdyti pajėgas ir atlikti kitus duomenų tvarkymo veiksmus, sudaryti sąlygas greičiau ir tiksliau priimti tinkamiausius sprendimus atsakant į pagalbos skambučius ir reaguojant į pagalbos prašymus.
4. Šiuose Nuostatuose vartojama sąvoka:
BPCIS naudotojas – Centro ir pagalbos tarnybų valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, kurie atlikdami savo funkcijas teisėtai naudojasi BPCIS.
Kitos Nuostatuose vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatyme (Žin., 2004, Nr. 90-3306), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597), Lietuvos Respublikos valstybės registrų įstatyme (Žin., 1996, Nr. 86-2043; 2004, Nr. 124-4488), Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061), ir kituose teisės aktuose.
II. BPCIS STEIGIMO PAGRINDAS, TIKSLAS, FUNKCIJOS, LAUKIAMAS REZULTATAS
5. BPCIS steigimo pagrindas:
5.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimas Nr. 1500 „Dėl Bendrojo pagalbos centro įsteigimo ir vieno skubaus iškvietimo telefono numerio 112 įvedimo strategijos, jos įgyvendinimo plano patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 95-4114);
5.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 17 d. nutarimas Nr. 1457 „Dėl Pagalbos tarnybų trumpųjų telefono ryšio numerių naudojimo jų keitimo į bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 laikotarpiu tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 168-6183);
5.4. Bendrojo pagalbos centro nuostatai, patvirtinti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2006 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 1-241 (Žin., 2006, Nr. 74-2841);
5.5. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. balandžio 21 d. įsakymas Nr. 1V-389 „Dėl Abonentų ir (ar) paslaugų gavėjų skambučių siuntimo į Bendrojo pagalbos centro ir (ar) pagalbos tarnybų numerius tvarkos ir sąlygų aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 55-1918);
5.6. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gegužės 9 d. įsakymas Nr. 1V-469 „Dėl bendrojo pagalbos telefono numerio 112 skyrimo Bendrajam pagalbos centrui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos“ („Informaciniai pranešimai“, 2005, Nr. 38-350).
6. BPCIS tvarkoma vadovaujantis:
6.1. Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymu (Žin., 2004, Nr. 69-2382);
6.3. Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061; 2007, Nr. 110-4506);
6.4. Valstybės informacinių sistemų kūrimo metodiniais dokumentais, patvirtintais Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. T-131 (Žin., 2004, Nr. 155-5679);
7. BPCIS tikslas – nenutrūkstamo, operatyvaus ir profesionalaus atsakymo į pagalbos skambučius užtikrinimas, reagavimas į pagalbos prašymus bei pagalbos tarnybų veiksmų koordinavimas.
8. Asmens duomenų tvarkymo BPCIS tikslas – tinkamai identifikuoti pagalbos prašantį asmenį, užtikrinti operatyvų reagavimą į jo pagalbos prašymą ir tvarkyti tokių prašymų apskaitą, parengti pranešimus apie pagalbos poreikį, užtikrinti tolesnį turimos informacijos teikimą pagalbos tarnyboms.
9. BPCIS pagrindinės funkcijos:
9.2. priimti ir įvertinti pagalbos prašymus, nustatyti teiktinos pagalbos poreikį, teikti pagalbą telefonu, parengti pranešimus apie pagalbos poreikį ir juos perduoti atitinkamoms pagalbos tarnyboms, kai pagalba turi būti teikiama nelaimės vietoje, užtikrinti tolesnį turimos informacijos teikimą pagalbos tarnyboms;
9.3. registruoti priimtus pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir kitą informaciją BPCIS duomenų bazėje;
9.4. reaguojant į pagalbos prašymus siūlyti pajėgų išteklius, registruoti pajėgų statuso (pvz., laisvas, atvyko ir t. t.) pasikeitimus;
9.5. įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis automatiniu ir neautomatiniu būdu tvarkyti asmens duomenis, jei to reikia nustatytiems uždaviniams įgyvendinti;
9.7. teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikti informaciją apie pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir reagavimą į juos;
10. BPCIS steigimo laukiamas rezultatas – nenutrūkstamas BPCIS veikimas, užtikrinantis operatyvų atsakymą į pagalbos skambučius, pagalbos prašymų priėmimą ir įvertinimą, pranešimų apie pagalbos poreikį parengimą ir perdavimą pagalbos tarnyboms, informacijos apie pagalbos skambučius, pagalbos prašymus ir reagavimą į juos saugojimą, taip pat ir duomenų saugą ir teisėtą pateikimą.
III. BPCIS ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA
12. BPCIS valdytojas – Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos:
12.3. užtikrina, kad BPCIS būtų tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, Nuostatais ir kitais teisės aktais;
13. BPCIS tvarkytojas – Centras:
13.1. teikia siūlymus BPCIS valdytojui dėl BPCIS eksploatavimui, priežiūrai ir plėtrai skirtų techninių ir programinių priemonių įsigijimo, organizuoja jų įdiegimą ir modernizavimą, pagal kompetenciją atlieka arba organizuoja BPCIS techninės ir programinės įrangos priežiūros ir tobulinimo bei palaikymo darbus;
13.4. rengia BPCIS plėtros dokumentus, BPCIS posistemių duomenų tvarkymą ir saugą reglamentuojančių teisės aktų projektus ir teikia juos tvirtinti BPCIS valdytojui;
13.6. organizuoja BPCIS naudotojų kvalifikacijos kėlimą, rengia metodinę medžiagą BPCIS naudotojų mokymams;
13.9. analizuoja teisines, technines, technologines, metodologines ir organizacines BPCIS tvarkymo problemas, aiškinasi BPCIS veikimo sutrikimo priežastis ir imasi priemonių joms pašalinti, pagal savo kompetenciją priima sprendimus, reikalingus BPCIS tvarkymui užtikrinti;
14. Nuolatiniai BPCIS duomenų teikėjai ir jų funkcijos:
14.1. pagalbos tarnybos, kurios teikia BPCIS duomenis apie turimus pajėgų ir priemonių išteklius, naudojamus reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį, prižiūrimų teritorijų ribas ir kitus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti;
14.2. viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai, kurie elektroninių ryšių veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikia BPCIS skambinančiojo abonento ir (ar) paslaugos gavėjo telefono ryšio numerį, taip pat vietos nustatymo duomenis (įskaitant ir srauto duomenis) be abonento ar faktinio elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimo;
14.3. kitos valstybės ar savivaldybių institucijos, įstaigos ar įmonės, kurios Centro prašymu teikia BPCIS turimus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti;
15. BPCIS duomenų gavėjai yra juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys, turintys teisę Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, kitų įstatymų, duomenų teikimo sutarčių nustatyta tvarka ir sąlygomis gauti BPCIS duomenis, taip pat juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys, pateikę prašymą dėl BPCIS duomenų gavimo, kuriame būtina nurodyti reikalingus duomenis ir jų naudojimo tikslą. Asmens duomenų teikimo sutartis sudaro BPCIS valdytojas arba jo įgaliotas BPCIS tvarkytojas. BPCIS duomenys yra teikiami neatlygintinai.
IV. BPCIS INFORMACINĖ STRUKTŪRA
17. BPCIS informacinę struktūrą sudaro BPCIS posistemių duomenų bazės ir jose kaupiami duomenys. BPCIS duomenų bazės yra šios:
17.1. Informacija apie pagalbos skambučius:
17.2. Informacija apie pagalbos prašymą:
17.3. Informacija apie pagalbos tarnybų išteklius:
17.3.1. pagalbos tarnybų turimos pajėgos ir priemonės, naudojamos reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį;
17.4. Geografinės informacinės sistemos duomenys:
V. BPCIS FUNKCINĖ STRUKTŪRA
18. BPCIS funkcinę struktūrą sudaro BPCIS posistemės ir šių posistemių atliekamos funkcijos, informacijos apdorojimo procesai.
19. BPCIS skirstoma į šias posistemes:
19.1. operatyviąją posistemę, kurios funkcijos yra:
19.2. duomenų valdymo posistemę, kurios funkcijos yra:
19.3. duomenų bazių administravimo posistemę, kurios funkcijos yra:
19.3.1. įregistruoti, išregistruoti BPCIS naudotojus ir suteikti jiems naudotojų administravimo posistemėje nustatytas teises pagal kompetenciją tvarkyti BPCIS duomenis;
VI. BPCIS KAUPIAMŲ DUOMENŲ ŠALTINIAI
VII. BPCIS DUOMENŲ SAUGA
23. BPCIS duomenų sauga užtikrinama organizacinėmis, techninėmis, technologinėmis, metodinėmis ir kitomis priemonėmis, vadovaujantis Bendraisiais elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinėse sistemose reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. balandžio 25 d. nutarimu Nr. 410 (Žin., 2007, Nr. 49-1891), taip pat Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų tvarkymo teisėtumą, BPCIS valdytojo ir tvarkytojo veiklą ir duomenų saugos valdymą, nuostatomis.
24. BPCIS duomenų sauga organizuojama vadovaujantis BPCIS valdytojo patvirtintais BPCIS duomenų saugos nuostatais ir saugos politiką įgyvendinančiais dokumentais.
VIII. BPCIS FINANSAVIMAS
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. BPCIS reorganizuojama ir panaikinama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
28. Panaikinus BPCIS, jos duomenys perduodami kitai informacinei sistemai, sunaikinami arba perduodami valstybės archyvams Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka.