LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL UNIVERSALIŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO IR UNIVERSALIŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ KAINŲ AUKŠČIAUSIOS RIBOS NUSTATYMO
2003 m. birželio 3 d. Nr. 699
Vilnius
Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 3 d. nutarimą Nr. 699 „Dėl Universaliųjų telekomunikacijų paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo ir universaliųjų telekomunikacijų paslaugų kainų aukščiausios ribos nustatymo“ (Žin., 2003, Nr. 55-2439, Nr. 122-5537) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL UNIVERSALIŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO IR UNIVERSALIŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ KAINŲ AUKŠČIAUSIOS RIBOS NUSTATYMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 31 straipsnio 2 ir 3 dalimis ir įgyvendindama 2002 m. kovo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/22/EB dėl universaliųjų paslaugų ir paslaugų gavėjų teisių, susijusių su elektroninių ryšių tinklais ir paslaugomis (Universaliųjų paslaugų direktyva), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
3. Nustatyti, kad iki Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba ištirs šio nutarimo 1 punkte nurodytų taisyklių 11 punkte nurodytą rinką ir nustatys šioje rinkoje didelę įtaką turintį ūkio subjektą, šio nutarimo 1 punkte nurodytų taisyklių 11 ir 14 punktai taikomi ūkio subjektui, pripažintam turinčiu didelę įtaką viešojo fiksuoto telefono ryšio tinklų ir paslaugų rinkoje.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 699
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2006 m. vasario 15 d. nutarimo Nr. 162
redakcija)
universaliųjų ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ paslaugų teikimo taisyklės
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1.Universaliųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) nustato universaliųjų elektroninių ryšių paslaugų (toliau vadinama – universaliosios paslaugos) mastą, teikimo tvarką, sąlygas ir kokybės reikalavimus, įpareigojimų viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams (toliau vadinama – teikėjai) teikti universaliąsias paslaugas nustatymo, universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo tvarką, sąlygas, būdus ir atvejus, įpareigojimą teikėjams užtikrinti savo abonentams galimybę gauti informacijos tarnybos telefono ryšio numeriu informaciją apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus ir teikti informaciją universaliųjų paslaugų teikėjui apie savo abonentus, kuri būtina, kad būtų galima tinkamai teikti universaliąsias paslaugas.
2.Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Brailio raštas – reformuota lietuviškoji Brailio rašto abėcėlė, patvirtinta švietimo ir mokslo ministro 2000 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 878 (Žin., 2000, Nr. 55-1620).
Nemateriali nauda – ekonominiais metodais nustatyta ir vertine išraiška išreikšta netiesioginė nauda, kurią universaliųjų paslaugų teikėjas gauna arba ateityje gautų dėl to, kad įpareigotas teikti universaliąsias paslaugas.
Paslaugų kokybė – visuminė paslaugų teikimo charakteristika, kuri apibūdina paslaugų gavėjo poreikių gauti šias paslaugas tenkinimo laipsnį.
Teksto taksofonas – taksofonas, kuriuo teikiamos viešosios telefono ryšio paslaugos ir susirašinėjimo teksto žinutėmis paslaugos.
Universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai – neigiamas universaliųjų paslaugų teikimo pajamų, gautų per tam tikrą laikotarpį, ir universaliųjų paslaugų teikimo sąnaudų, patirtų per tą patį laikotarpį, skirtumas, sumažintas nematerialia nauda, gauta per tą patį laikotarpį.
Universaliųjų paslaugų teikimo pajamos – universaliųjų paslaugų teikėjo ekonominės naudos padidėjimas, susijęs su universaliųjų paslaugų įpareigojimų vykdymu.
Universaliųjų paslaugų teikimo sąnaudos – skirtumas tarp universaliųjų paslaugų teikėjo sąnaudų, kurias jis patiria vykdydamas įpareigojimus teikti universaliąsias paslaugas, ir sąnaudų, kurias jis patirtų, jeigu veiktų be šių įpareigojimų.
Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme (Žin., 2004, Nr. 69-2382) ir Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatyme (Žin., 2004, Nr. 90-3306).
II. UNIVERSALIŲJŲ PASLAUGŲ MASTAS
3.Teikėjai, įpareigoti teikti universaliąsias paslaugas, privalo teikti šias universaliąsias paslaugas, jeigu nėra atskirai įpareigoti teikti vieną ar keletą šių paslaugų:
teikti viešąsias telefono ryšio paslaugas fiksuotoje vietoje;
teikti viešąsias telefono ryšio paslaugas, teikiamas taksofonu;
teikti informacijos apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus teikimo paslaugas;
sudaryti galimybę naudotis universaliosiomis paslaugomis neįgaliesiems šių paslaugų gavėjams.
4.Teikėjai, įpareigoti teikti šių Taisyklių 3 punkte nurodytas universaliąsias paslaugas, privalo:
teikdami viešąsias telefono ryšio paslaugas fiksuotoje vietoje:
pagal nustatytus viešojo telefono ryšio tinklo galinių taškų įrengimo techninius reikalavimus įrengti viešojo telefono ryšio tinklo galinius taškus kiekvienam to reikalaujančiam universaliųjų paslaugų gavėjui galiniams įrenginiams prijungti tinkamoje su universaliųjų paslaugų gavėju suderintoje vietoje;
užtikrinti, kad viešuoju telefono ryšio tinklu galima būtų siųsti ir gauti vietinius, nacionalinius ir tarptautinius telefono skambučius, fakso pranešimus ir duomenis tokiu pajėgumu, kad būtų užtikrinta veiksminga interneto prieiga, atsižvelgiant į daugumos abonentų naudojamas technologijas ir technologines galimybes, o nuo 2007 m. spalio 31 d. užtikrinti ne mažesnę nei 33,6 kilobito per sekundę duomenų siuntimo ir priėmimo spartą;
už suteiktas universaliąsias paslaugas nemokamai teikti sąskaitas, kurių detalumo lygį nustato Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (toliau vadinama – Ryšių reguliavimo tarnyba);
abonentui pareikalavus ar esant jo sutikimui, nemokamai arba taikant sąnaudomis pagrįstus tarifus teikti papildomas sąskaitų, nurodytų šių Taisyklių 4.1.3 punkte, detales ir detalias sąskaitas;
sudaryti galimybę abonentui nemokamai blokuoti siunčiamus tam tikros rūšies skambučius arba skambučius į tam tikros rūšies telefono ryšio numerius;
Ryšių reguliavimo tarnybos nustatyta tvarka, atvejais ir sąlygomis sudaryti galimybę vartotojui dalimis sumokėti užmokestį už prijungimą prie viešojo telefono ryšio tinklo;
sudaryti galimybę abonentui nemokamai skambinti bendruoju pagalbos telefono numeriu 112 ir (ar) kitais pagalbos tarnybų trumpaisiais telefono ryšio numeriais;
teikdami viešąsias telefono ryšio paslaugas taksofonu:
užtikrinti, kad būtų vykdomi Ryšių reguliavimo tarnybos nustatyti įpareigojimai, garantuojantys pakankamą taksofonų geografinę aprėptį, jų skaičių ir (arba) tankį;
užtikrinti, kad taksofonais būtų teikiamos Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytos apimties ir kokybės paslaugos;
teikdami informaciją apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus, vadovautis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 67 straipsnio nuostatomis ir:
užtikrinti, kad visiems universaliųjų paslaugų gavėjams būtų prieinamas bent vienas išsamus viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentų sąrašas, kuriame nurodytas abonento vardas ir pavardė (jeigu abonentas yra juridinis asmuo – juridinio asmens pavadinimas), adresas (abonentui fiziniam asmeniui pageidaujant gali būti nurodoma tik adreso dalis) ir telefono ryšio numeris; šis sąrašas gali būti spausdintas, elektroninis internete ar abiejų rūšių;
jeigu sudaromas spausdintas viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentų sąrašas, teikti universaliųjų paslaugų gavėjams spausdintus pagal apskritis teritorinius (apskričių, nurodytų Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme (Žin., 1994, Nr. 60-1183) sąrašus, kuriuose būtų nurodytas abonento vardas ir pavardė (jeigu abonentas yra juridinis asmuo – juridinio asmens pavadinimas), adresas (abonentui fiziniam asmeniui pageidaujant gali būti nurodyta tik adreso dalis) ir telefono ryšio numeris;
nuolat, ne rečiau kaip kartą per metus, atnaujinti šių Taisyklių 4.3.2 punkte nurodytą sąrašą, jeigu jis sudaromas;
užtikrinti visiems viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentams teisę būti įrašytiems į viešuosius spausdintus ir (ar) elektroninius abonentų sąrašus, taip pat susipažinti su jais, juos tikrinti ir reikalauti pataisyti arba išbraukti duomenis iš sąrašų Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2003, Nr. 15-597) nustatyta tvarka ir sąlygomis;
informacijos apie visų viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus tarnybos telefono ryšio numeriu informuoti universaliųjų paslaugų gavėjus, taip pat taksofonų naudotojus, apie visų viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentų, įrašytų į viešuosius spausdintus ir (ar) elektroninius abonentų sąrašus, telefono ryšio numerius;
nuolat, ne rečiau kaip kartą per savaitę, atnaujinti ir toliau tvarkyti Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis informacijos apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus tarnybos teikiamą informaciją ir elektroninį viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentų sąrašą internete, jeigu toks sąrašas sudaromas;
kai viešuoju abonentų sąrašu siekiama daugiau negu tik suteikti galimybę ieškoti abonentų kontaktinių duomenų pagal jų vardus (pavardes), užtikrinti, kad asmens duomenys būtų įtraukti į tokį abonentų sąrašą tik gavus atitinkamo abonento sutikimą;
teikdami viešąsias telefono ryšio paslaugas taksofonu neįgaliesiems šių paslaugų gavėjams, užtikrinti, kad būtų laikomasi Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytų tokių paslaugų teikimo reikalavimų;
aklajam ar silpnaregiui universaliųjų paslaugų abonentui, jeigu skambinama iš jo vardu registruotos telefono ryšio linijos:
nemokamai telefonu teikti informaciją apie apmokėjimo už universaliąsias paslaugas sąskaitų turinį;
nemokamai telefonu teikti informaciją apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentų telefono ryšio numerius.
5.Įpareigoti teikti universaliąsias paslaugas teikėjai, teikdami papildomas paslaugas, be tų, kurios nurodytos šių Taisyklių 3 punkte, privalo nustatyti tokias sąlygas ir reikalavimus, kad universaliųjų paslaugų gavėjui nereikėtų mokėti už priemones ir paslaugas, nebūtinas toms universaliosioms paslaugoms, kurių šis gavėjas prašo, o neįgaliesiems teikiamos universaliosios paslaugos nekainuotų brangiau už tokias pat paslaugas, teikiamas kitiems universaliųjų paslaugų gavėjams.
6.Teikėjai, įpareigoti teikti universaliąsias paslaugas, privalo aklajam ar silpnaregiui universaliųjų paslaugų abonentui Brailio raštu ir (ar) telefonu, o kurčiajam ar klausos sutrikimus turinčiam universaliųjų paslaugų abonentui – raštu su sąskaitomis pateikti jiems skirtą atnaujintą informaciją apie universaliųjų paslaugų teikimo sąlygas, galimybes skambinti bendruoju pagalbos telefono numeriu 112 ir (arba) kitais pagalbos tarnybų trumpaisiais telefono ryšio numeriais.
7.Visi viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjai privalo užtikrinti savo abonentams galimybę informacijos apie visų viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus tarnybos telefono ryšio numeriu gauti informaciją apie visus viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentų, įrašytų į viešuosius spausdintus ir (ar) elektroninius abonentų sąrašus, telefono ryšio numerius kainomis, neviršijančiomis universaliųjų paslaugų kainų aukščiausios ribos.
8.Visi viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjai, skiriantys telefono ryšio numerius abonentams, privalo užtikrinti savo viešųjų telefono ryšio abonentų teisę būti įrašytiems į viešuosius spausdintus ir (ar) elektroninius abonentų sąrašus, taip pat sąžiningu, sąnaudomis pagrįstu ir nediskriminuojančiu būdu patenkinti visus pagrįstus universaliųjų paslaugų teikėjų prašymus Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis gauti šių viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų abonentų sąrašų informaciją, kurios reikia šių Taisyklių 4.3.1, 4.3.2, 4.3.4 ir 4.3.5 punktuose nustatytiems įpareigojimams vykdyti. Ryšių reguliavimo tarnyba turi teisę nustatyti detalius tokios informacijos teikimo reikalavimus.
III. UNIVERSALIŲJŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKA, SĄLYGOS IR KOKYBĖS REIKALAVIMAI
10.Universaliųjų paslaugų teikimas turi būti užtikrinamas visiems viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjams visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje.
11. Įpareigoti teikti universaliąsias paslaugas teikėjai, norintys nutraukti universaliųjų paslaugų ar jų dalies teikimą tam tikroje geografinėje vietovėje, privalo prieš 12 mėnesių pranešti apie tai Ryšių reguliavimo tarnybai. Teikėjai, privalantys teikti universaliąsias paslaugas dėl to, kad turi didelę įtaką prisijungimo prie viešojo telefono ryšio tinklo fiksuotoje vietoje rinkoje (toliau vadinama – rinka), privalo vykdyti šiose Taisyklėse nustatytus įpareigojimus, kol juos panaikina Ryšių reguliavimo tarnyba.
12. Teikėjai, įpareigoti teikti universaliąsias paslaugas (universaliųjų paslaugų teikėjai), turi užtikrinti, kad:
viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjams būtų prieinama skaidri ir naujausia informacija apie taikomas universaliųjų paslaugų kainas, tarifus ir universaliųjų paslaugų naudojimo sąlygas;
užmokestis už suteiktas universaliąsias paslaugas būtų priimamas be papildomo užmokesčio kiekvienoje gyvenamojoje vietovėje, kurioje yra ne mažiau kaip 2000 abonentų, gaunančių iš šių teikėjų universaliąsias paslaugas;
teikiamų universaliųjų paslaugų kokybė, kurios rodikliai nustatomi pagal Ryšių reguliavimo tarnybos tvirtinamas viešųjų telefono ryšio paslaugų, teikiamų fiksuotoje vietoje, kokybės rodiklių nustatymo ir duomenų teikimo taisykles, atitiktų Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytus universaliųjų paslaugų kokybės reikalavimus;
universaliosioms paslaugoms būtų taikomos kainos, kurios nepriklausytų nuo šių paslaugų gavėjo buvimo geografinės vietos ir neviršytų universaliųjų paslaugų kainų aukščiausios ribos.
IV. ĮPAREIGOJIMŲ TEIKĖJAMS TEIKTI UNIVERSALIĄSIAS PASLAUGAS NUSTATYMO TVARKA IR ATVEJAI
14.Teikėjai, teisės aktų nustatyta tvarka pripažinti turinčiais didelę įtaką rinkoje, nuo jų pripažinimo turinčiais didelę įtaką rinkoje dienos privalo teikti universaliąsias paslaugas. Jeigu ne vienas, o daugiau teikėjų pripažįstami turinčiais didelę įtaką rinkoje, Ryšių reguliavimo tarnyba, išklausiusi šių teikėjų motyvus, gali nuspręsti, kokiu mastu, po vieną ar drauge jie teiks universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis.
15.Teikėjai turi teisę kreiptis į Ryšių reguliavimo tarnybą dėl jų paskyrimo universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių teikėjais.
16.Ne rečiau kaip kartą per metus Ryšių reguliavimo tarnyba:
oficialaus leidinio „Valstybės žinios“ priede „Informaciniai pranešimai“ skelbia pasiūlymą teikėjams pareikšti pageidavimą teikti universaliąsias paslaugas;
atlieka tyrimą, siekdama nustatyti, ar universaliosios paslaugos, nurodytos šiose Taisyklėse, teikiamos visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje šių Taisyklių 4 punkte nustatytu mastu (toliau vadinama – tyrimas), taip pat ar šių Taisyklių 4 punkte nustatytas mastas atitinka universaliųjų paslaugų gavėjų (įskaitant vartotojus ir neįgaliuosius šių paslaugų gavėjus) poreikius.
17.Jeigu per 30 dienų nuo kreipimosi, nurodyto šių Taisyklių 15 punkte, ir (ar) 16.1 punkte nurodyto pasiūlymo paskelbimo teikėjas ar teikėjai, gebantys teikti universaliąsias paslaugas, sutinka teikti šių Taisyklių 3 punkte nurodytas universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis be kompensacijos, Ryšių reguliavimo tarnyba paskiria juos universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių teikėjais (teikėju) ir įpareigoja teikti universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis.
18.Jeigu vienas ar daugiau teikėjų šių Taisyklių 15 ir 16.1 punktuose nurodytais atvejais pareiškia pageidavimą teikti universaliąsias paslaugas be kompensacijos, Ryšių reguliavimo tarnyba, išklausiusi šių teikėjų motyvus, gali nuspręsti dėl įpareigojimų teikti universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis perdavimo arba universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių paskirstymo teikėjams.
19.Universaliųjų paslaugų teikėjai, informavę Ryšių reguliavimo tarnybą, gali sudaryti su kitais ūkio subjektais jiems paskirtų universaliųjų paslaugų teikimo sutartis. Šiuo atveju universaliųjų paslaugų teikėjai atsako už šių Taisyklių reikalavimų laikymąsi.
20.Ryšių reguliavimo tarnyba, atlikdama tyrimą ir įpareigodama teikėjus teikti universaliąsias paslaugas ar panaikindama tokius įpareigojimus, turi vadovautis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme įtvirtintais elektroninių ryšių veiklos reguliavimo principais.
21.Įpareigojusi vieną teikėją teikti universaliąsias paslaugas, kitiems teikėjams nustatytus atitinkamos apimties įpareigojimus Ryšių reguliavimo tarnyba gali panaikinti šių teikėjų prašymu.
22.Jeigu Ryšių reguliavimo tarnyba nustato, kad universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių teikimą užtikrina konkurenciniu pagrindu susiformavusi elektroninių ryšių paslaugų rinka, ji turi teisę universaliųjų paslaugų teikėjams panaikinti šiuos įpareigojimus visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje ar jos dalyje. Prieš panaikindama įpareigojimus, Ryšių reguliavimo tarnyba viešai konsultuojasi pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 11 straipsnio 2 dalį.
23.Ryšių reguliavimo tarnyba, tikrindama, ar universaliųjų paslaugų teikėjas vykdo jam nustatytus įpareigojimus, turi teisę universaliųjų paslaugų teikėjo lėšomis užsakyti nepriklausomą šio universaliųjų paslaugų teikėjo veiklos duomenų tikslumo ir palyginamumo patikrinimą ir (ar) auditą. Universaliųjų paslaugų teikėjo lėšomis toks nepriklausomas patikrinimas ir (ar) auditas gali būti užsakomas ne dažniau kaip kartą per kalendorinius metus, išskyrus tuos atvejus, kai pagrįstai įtariama, kad universaliųjų paslaugų teikėjas pažeidžia teisės aktus arba šis teikėjas pageidauja gauti universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensaciją. Auditorius ar audito įmonė išrenkami konkurso būdu. Konkurso sąlygas ir tvarką nustato Ryšių reguliavimo tarnyba.
V. UNIVERSALIŲJŲ PASLAUGŲ TEIKIMO nuostolių KOMPENSAVIMO TVARKA, SĄLYGOS, BŪDAI IR ATVEJAI
24.Universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai, įskaitant nematerialios naudos įvertinimą, apskaičiuojami pagal Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytų universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių apskaičiavimo taisyklių reikalavimus.
25.Universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai gali būti kompensuojami tik tada, kai universaliųjų paslaugų teikėjas šių Taisyklių 26 punkte nustatyta tvarka motyvuotai pareiškia, kad pagal įpareigojimus, susijusius su universaliųjų paslaugų teikimu, universaliąsias paslaugas jis galės teikti tik nuostolingai.
26.Jeigu universaliųjų paslaugų teikėjas teisės aktų nustatyta tvarka vykdė sąnaudų apskaitą pagal teikiamų paslaugų rūšis ir įvertinęs vienerių arba daugiau finansinių metų, praėjusių nuo įpareigojimų jam teikti universaliąsias paslaugas nustatymo, rezultatus nustatė, kad tolesnis universaliųjų paslaugų teikimo įpareigojimų vykdymas nuostolingas, kad ateityje jis atneš ilgalaikių nuostolių ir bus nesąžininga našta, jis turi teisę iki einamųjų finansinių metų birželio 30 dienos raštu pateikti Ryšių reguliavimo tarnybai prašymą kompensuoti universaliųjų paslaugų teikimo nuostolius.
27.Kartu su prašymu, kuriame, be kitų teisės aktų reikalaujamų duomenų, nurodomi universaliųjų paslaugų teikėjo telefono, fakso numeriai ir elektroninio pašto adresas, universaliųjų paslaugų teikėjas pateikia:
universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių, kuriuos prašo kompensuoti, pagrindimą;
dokumentus, kurie įrodo ir leidžia patikrinti nurodytų universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių pagrįstumą;
skaičiavimus ir dokumentus, įrodančius, kad prašomi kompensuoti universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai susidaro tik dėl įpareigojimo teikti universaliąsias paslaugas ir toks įpareigojimas jam yra nesąžininga našta;
objektyviais kriterijais pagrįstus aiškinimus, kurių elektroninių ryšių paslaugų gavėjų ar jų grupių jis paprastai neaptarnautų arba kurių elektroninių ryšių paslaugų neteiktų, bet dėl įpareigojimų teikti universaliąsias paslaugas turi arba turės tai daryti;
ataskaitą apie nematerialią naudą, apskaičiuotą pagal Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytas universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių apskaičiavimo taisykles.
28.Jeigu universaliųjų paslaugų teikėjo dalis rinkoje vertinant pagal pajamas sudaro 80 ir daugiau procentų, nelaikoma, kad universaliųjų paslaugų teikimas jam – nesąžininga našta.
29.Skaičiuojant universaliųjų paslaugų teikimo sąnaudas, turi būti remiamasi tik sąnaudomis, kurios priskiriamos:
toms universaliosioms paslaugoms, kurios gali būti teikiamos patiriant nuostolius;
konkretiems universaliųjų paslaugų gavėjams ar jų grupėms, kuriems atsižvelgiant į nurodyto tinklo ar universaliųjų paslaugų sąnaudas, universaliųjų paslaugų teikėjo gaunamas pajamas ir nustatytas aukščiausias kainų ribas tokios universaliosios paslaugos gali būti teikiamos tik patiriant nuostolius. Šiai kategorijai priskiriami tie universaliųjų paslaugų gavėjai arba jų grupės, kuriems teikėjas, neturintis įpareigojimo teikti universaliąsias paslaugas, jų neteiktų.
30.Į universaliųjų paslaugų teikimo sąnaudas negali būti įtrauktos sąnaudos, patiriamos aptarnaujant skambučius bendruoju pagalbos telefono numeriu 112 ir (arba) kitais pagalbos tarnybų trumpaisiais telefono ryšio numeriais, taip pat elektroninių ryšių tinklo modernizavimo investicijos, kurios būtų ar turėtų būti atliktos, nesvarbu, ar yra įpareigojimas teikti universaliąsias paslaugas, ir (ar) investicijos, atliktos iki 2002 m. gruodžio 31 d. įskaitytinai.
31.Ryšių reguliavimo tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme įtvirtintais elektroninių ryšių veiklos reguliavimo principais, turi teisę detalizuoti nesąžiningos naštos, susijusios su įpareigojimais teikti universaliąsias paslaugas, įvertinimo kriterijus.
32.Ryšių reguliavimo tarnyba, gavusi šių Taisyklių 26 punkte nurodytą prašymą kompensuoti universaliųjų paslaugų teikimo nuostolius nesant šių Taisyklių 28 punkte nurodytos aplinkybės, taip pat jeigu nėra įpareigoto universaliųjų paslaugų teikėjo arba paskelbus šių Taisyklių 16.1 punkte nurodytą pasiūlymą nepavyko rasti teikėjų, gebančių teikti universaliąsias paslaugas be kompensacijos, per 3 mėnesius nuo prašymo gavimo skelbia teikėjo ar kelių teikėjų, kurie sutiktų būti įpareigoti teikti universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis, gaudami mažiausią kompensaciją, atrankos konkursą. Šiame konkurse gali dalyvauti visi teikėjai, gebantys teikti universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis. Konkurso sąlygas ir teikėjų kvalifikacinius reikalavimus nustato Ryšių reguliavimo tarnyba.
33.Konkurso būdu išrinktus teikėjus Ryšių reguliavimo tarnyba paskiria universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių teikėjais. Konkurso rezultatai įsigalioja ne anksčiau kaip nuo šių Taisyklių 40 punkte nurodyto Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo įsigaliojimo.
34.Jeigu konkurso būdu neišrenkamas teikėjas, gebantis teikti universaliąsias paslaugas, gaudamas mažiausią kompensaciją, Ryšių reguliavimo tarnyba per 3 mėnesius nuo tos dienos, kurią universaliųjų paslaugų teikėjas pateikia visą reikiamą papildomą informaciją ir (arba) atlieka auditą, kaip nurodyta šių Taisyklių 35 punkte ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 31 straipsnio 4 dalyje, išnagrinėja šių Taisyklių 26 punkte nurodyto prašymo pagrįstumą.
35.Ryšių reguliavimo tarnyba, nagrinėdama šių Taisyklių 26 punkte nurodyto prašymo pagrįstumą, turi teisę:
pareikalauti papildomos informacijos, būtinos prašymui ir kartu su juo pateiktai informacijai išnagrinėti ir detalizuoti;
tikrinti universaliųjų paslaugų teikėjo sąskaitas ir kitą informaciją, kuria vadovaujantis nustatomas nuostolių dydis;
prašymą pateikusio universaliųjų paslaugų teikėjo lėšomis užsakyti nepriklausomą šio universaliųjų paslaugų teikėjo veiklos duomenų tikslumo ir palyginimo patikrinimą ir (ar) auditą;
įpareigoti universaliųjų paslaugų teikėją pateikti audito išvadą ir audito ataskaitą.
36.Nuostolių apskaičiavimo rezultatai ir Ryšių reguliavimo tarnybos patikrinimo ir (ar) audito išvada yra vieši.
37.Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymu šių Taisyklių 32 ir 34 punktuose nurodyti terminai gali būti pratęsti ne daugiau kaip 2 mėnesiais, atsižvelgiant į būtinų atlikti darbų apimtį ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme įtvirtintais elektroninių ryšių veiklos reguliavimo principais.
38.Įvertinusi su šių Taisyklių 26 punkte nurodytame prašyme pateiktą informaciją ir nusprendusi, kad prašymas pagrįstas, Ryšių reguliavimo tarnyba pateikia Susisiekimo ministerijai ir Nacionalinei vartotojų teisių apsaugos tarybai prie Teisingumo ministerijos išvadas dėl konkretaus universaliųjų paslaugų teikėjo nuostolių dydžio. Šios per 20 kalendorinių dienų nuo išvadų gavimo turi pateikti Ryšių reguliavimo tarnybai savo išvadas dėl universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo ir (arba) universaliųjų paslaugų kainų aukščiausios ribos pakeitimo, ir (arba) universaliųjų paslaugų masto, ir (arba) kokybės reikalavimų pakeitimo, arba įpareigojimų teikti universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis perdavimo, arba universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių paskirstymo šių paslaugų teikėjams. Per 2 mėnesius nuo prašymo nagrinėjimo termino pabaigos Ryšių reguliavimo tarnyba, suderinusi su Susisiekimo ministerija, Nacionaline vartotojų teisių apsaugos taryba prie Teisingumo ministerijos ir Finansų ministerija, turi:
parengti ir nustatytąja tvarka pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl konkretaus universaliųjų paslaugų teikėjo universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo, kuriame taip pat turi būti nurodytas nuostolių kompensavimo būdas, tvarka, lėšų universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliams kompensuoti šaltiniai;
ir (arba) parengti ir nustatytąja tvarka pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl universaliųjų paslaugų kainų aukščiausios ribos pakeitimo;
ir (arba) pakeisti universaliųjų paslaugų mastą ir (ar) kokybės reikalavimus;
ir (arba) spręsti klausimą dėl įpareigojimų teikti universaliąsias paslaugas ar jų sudedamąsias dalis perdavimo, arba universaliųjų paslaugų ar jų sudedamųjų dalių paskirstymo šių paslaugų teikėjams.
39. Rengiant ir teikiant išvadas arba, kaip nurodyta šių Taisyklių 38 punkte, projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl konkretaus universaliųjų paslaugų teikėjo universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo, turi būti atsižvelgta į siūlomų priemonių tikslingumą, sąnaudas ir kitus veiksnius, galinčius lemti kompensavimo priemonių įgyvendinimo ir funkcionavimo efektyvumą.
40.Universaliųjų paslaugų teikėjų, išrinktų pagal šių Taisyklių 33 punktą, patiriami universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai nustatomi vadovaujantis konkurso sąlygomis ir rezultatais, pagal kuriuos Ryšių reguliavimo tarnyba parengia ir nustatytąja tvarka pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl konkretaus universaliųjų paslaugų teikėjo universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo, kuriame taip pat nurodomas universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo būdas, tvarka ir lėšų universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliams kompensuoti šaltiniai. Tokiu atveju šių Taisyklių 34–36, 38 ir 39 punktų reikalavimai netaikomi.
41.Universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai kompensuojami šiais būdais:
viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų lėšomis;
didinant universaliųjų paslaugų kainų aukščiausią ribą;
derinant šių Taisyklių 41.1 ir 41.2 punktuose nurodytus universaliųjų paslaugų nuostolių kompensavimo būdus.
42.Jeigu Lietuvos Respublikos Vyriausybė nusprendžia universaliųjų paslaugų teikimo nuostolius kompensuoti viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų lėšomis, Ryšių reguliavimo tarnyba, vadovaudamasi universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių apskaičiavimo taisyklėmis, įgyvendina universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo mechanizmą.
43.Jeigu universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai kompensuojami viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų lėšomis, universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai kompensuojami iš universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo sąskaitos, kurios lėšas sudaro viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų įmokos (toliau vadinama – sąskaita).
45.Viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjai nedalyvauja įgyvendinant universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo mechanizmą, o jų finansiniai duomenys nenaudojami įmokų į sąskaitą dydžiui apskaičiuoti, jeigu jie tenkina bent vieną iš šių sąlygų:
pajamos iš viešųjų telefono ryšio paslaugų laikotarpiu, už kurį skaičiuojama universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensacija, nesiekė 2000000 litų;
iki laikotarpio, už kurį skaičiuojama universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensacija, pabaigos viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjas nepertraukiamai vykdė viešųjų telefono ryšio paslaugų teikimo veiklą trumpiau kaip 24 mėnesius.
46.Viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų, dalyvaujančių įgyvendinant universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo mechanizmą, įmokos į sąskaitą dydis skaičiuojamas pagal (1) formulę:
(1), kur:
Įi – viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo įmoka į sąskaitą;
PVTRPi – konkretaus viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo pajamos iš viešųjų telefono ryšio paslaugų teikimo per ataskaitinį laikotarpį, už kurį skaičiuojama universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensacija, neįskaitant viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo pajamų už universaliąsias paslaugas, kurių jis neteiktų, jeigu nebūtų paskirtas teikti universaliąsias paslaugas;
n – viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjų, mokančių įmokas į sąskaitą, skaičius;
i – indeksas, nurodantis konkretų viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėją, dalyvaujantį įgyvendinant universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo mechanizmą; i kinta nuo 1 iki n;
UPN – Ryšių reguliavimo tarnybos patvirtintas universaliųjų paslaugų teikimo nuostolis.
47.Kiekvieno atskiro viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo, dalyvaujančio įgyvendinant universaliųjų paslaugų teikimo nuostolių kompensavimo mechanizmą, įmokų dydžiai, kai universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai už tą patį laikotarpį kompensuojami keliems universaliųjų paslaugų teikėjams, apskaičiuojami atskirai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. birželio 3 d. nutarimo Nr. 699
priedas
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2006 m. vasario 15 d. nutarimo Nr. 162
redakcija)
UNIVERSALIŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ KAINŲ AUKŠČIAUSIA RIBA
Eil. Nr. |
Užmokesčio pavadinimas |
Kainos aukščiausia riba (su pridėtinės vertės mokesčiu), litais |
1. |
Telefono linijos įrengimo užmokestis |
250 |
2. |
Abonentinis mėnesio užmokestis už telefono liniją: |
|
2.1. |
vartotojams |
23 |
2.2. |
kitiems universaliųjų paslaugų gavėjams |
28 |
3. |
Vietinių skambučių siuntimas teikiant viešąsias telefono ryšio paslaugas fiksuotoje vietoje: |
|
3.1. |
sujungimo užmokestis |
0,14 |
3.2. |
skambučių siuntimas darbo dienomis nuo 7 iki 20 valandos (už minutę) |
0,12 |
3.3. |
skambučių siuntimas darbo dienomis nuo 20 iki 7 valandos, o poilsio ir švenčių dienomis visą parą (už minutę) |
0,03 |
4. |
Nacionalinių (tarpmiestinių) skambučių siuntimas teikiant viešąsias telefono ryšio paslaugas fiksuotoje vietoje: |
|
4.1. |
sujungimo užmokestis |
0,14 |
4.2. |
skambučių siuntimas darbo dienomis nuo 7 iki 20 valandos (už minutę) |
0,4 |
4.3. |
skambučių siuntimas darbo dienomis nuo 20 iki 7 valandos, o poilsio ir švenčių dienomis visą parą (už minutę) |
0,12 |
5. |
Skambučių siuntimas teikiant viešąsias telefono ryšio paslaugas fiksuotoje vietoje, skambinant į taksofoną Lietuvoje: |
|
5.1. |
sujungimo užmokestis |
0,14 |
5.2. |
skambučių siuntimas į taksofoną Lietuvoje (už minutę) |
0,49 |
6. |
Informacijos apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus teikimas: |
|
6.1. |
užmokestis už didmeninę informacijos apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus teikimo paslaugą, mokamas universaliųjų paslaugų teikėjui (už minutę) |
1,18 |
6.2. |
užmokestis už informacijos teikimą paslaugų gavėjams (už minutę)* |
1,5 |
7. |
Tarptautinių skambučių siuntimas teikiant viešąsias telefono ryšio paslaugas fiksuotoje vietoje: |
|
7.1. |
sujungimo užmokestis |
0,14 |
7.2. |
Estija, Latvija (už minutę) |
1,46 |
7.3. |
Baltarusija (už minutę) |
1,88 |
7.4. |
Airija, Australija, Austrija, Belgija, Danija, Didžioji Britanija, Ispanija, Italija, Graikija, Kanada, Vatikanas, Havajų salos, JAV, Lenkija, Lichtenšteinas, Liuksemburgas, Naujoji Zelandija, Nyderlandai, Portugalija, Puerto Rikas, Prancūzija, Suomija, Švedija, Vokietija (už minutę) |
1,74 |
7.5. |
Bulgarija, Čekija, Moldova, Kroatija, Norvegija, Rumunija, Rusija, Slovakija, Slovėnija, Šveicarija, Ukraina, Vengrija (už minutę) |
2,24 |
7.6. |
Albanija, Andora, Armėnija, Azerbaidžanas, Bosnija ir Hercegovina, Islandija, Gibraltaras, Gruzija, Serbija ir Juodkalnija, Kanada, Kazachstanas, Kipras, Kirgizija, Kroatija, Malta, Makedonija, Monakas, San Marinas, Tadžikistanas, Turkmėnistanas, Turkija, Uzbekistanas (už minutę) |
3,1 |
7.7. |
Argentina, Bahamos, Brazilija, Filipinai, Honkongas, Grenlandija, Japonija, Kinija, Kolumbija, Kosta Rika, Meksika, Pietų Afrikos Respublika, Pietų Korėja, Singapūras, Šri Lanka, Tailandas, Taivanis, Venesuela (už minutę) |
7,79 |
7.8. |
kitos valstybės (už minutę) |
10,03 |
7.9. |
Inmarsat A (už minutę) |
33,04 |
7.10. |
Inmarsat B, Inmarsat C, Inmarsat M (už minutę) |
25,37 |
7.11. |
Inmarsat Mini – M (už minutę) |
18,88 |
8. |
Viešosios telefono ryšio paslaugos, teikiamos taksofonu: |
|
8.1. |
sujungimo užmokestis |
0,16 |
8.2. |
vietinių skambučių siuntimas (už minutę) |
0,49 |
8.3. |
nacionalinių (tarpmiestinių) skambučių siuntimas (už minutę) |
0,49 |
8.4. |
tarptautinių skambučių siuntimas (už minutę) |
** |
9. |
Užmokestis už informacijos apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus teikimą taksofonu (už minutę)* |
1,85 |
*Į šį užmokestį privalo būti įskaičiuoti visi galimi užmokesčiai paslaugų gavėjui (skambučio sudarymo užmokestis, užmokestis už vietinį telefono ryšį (pagal atitinkamus tarifus), užmokesčiai už informacijos apie viešųjų telefono ryšio paslaugų abonentus teikimo paslaugą ir užmokestis už kitas paslaugas, jeigu tokių būtų).
**Skambinant taksofonu, galiojančioms tarptautinio telefono ryšio kainoms gali būti taikomas koeficientas, ne didesnis kaip 1,32.
______________