VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL VARTOJIMO KREDITO GAVĖJO IR VARTOJIMO KREDITO DAVĖJO AR VARTOJIMO KREDITO TARPININKO IŠANKSTINIO GINČŲ SPRENDIMO NE TEISME TVARKA TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2011 m. kovo 14 d. Nr. 1-36
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo (Žin., 2011, Nr. 1-1) 26 straipsnio 2 dalimi:
1. Tvirtinu Vartojimo kredito gavėjo ir vartojimo kredito davėjo ar vartojimo kredito tarpininko išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarka taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos
tarnybos direktoriaus 2011 m. kovo 14 d.
įsakymu Nr. 1-36
VARTOJIMO KREDITO GAVĖJO IR VARTOJIMO KREDITO DAVĖJO AR VARTOJIMO KREDITO TARPININKO IŠANKSTINIO GINČŲ SPRENDIMO NE TEISME TVARKA TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vartojimo kredito gavėjo (toliau – vartotojas) ir vartojimo kredito davėjo ar vartotojo kredito tarpininko išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarka taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja vartotojo kreipimosi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (toliau – Tarnyba) tvarką ir ginčų nagrinėjimo procedūrą.
2. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488) ir Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatyme (Žin., 2011, Nr. 1-1).
3. Tiek, kiek vartotojų prašymų dėl ginčų su vartojimo kredito davėjais ar vartojimo kredito tarpininkais nagrinėjimo nereglamentuoja šios Taisyklės, taikomas Tarnybos darbo reglamentas, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2008 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. 1-169 (Žin., 2008, Nr.117-4471).
II. PRAŠYMO PATEIKIMAS
4. Vartotojas, manydamas, kad vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas pažeidė jo teises ar įstatymų saugomus interesus, pirmiausia privalo raštu kreiptis su prašymu į vartojimo kredito davėją ar vartojimo kredito tarpininką ir nurodyti savo reikalavimus.
5. Vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas, nesutikdamas su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo vartotojo prašymo gavimo dienos pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais. Šių dokumentų kopijos privalo būti pridėtos prie vartojimo kredito davėjo, vartojimo kredito tarpininko atsakymo vartotojui.
6. Jeigu vartojimo kredito davėjo, vartojimo kredito tarpininko atsakymas į vartotojo prašymą netenkina vartotojo arba jeigu nebuvo atsakyta, vartotojas per šešis mėnesius nuo prašymo pateikimo vartojimo kredito davėjui, vartojimo kredito tarpininkui dienos turi teisę kreiptis su prašymu į Tarnybą.
8. Prašyme turi būti nurodyta:
8.1. vartotojo vardas, pavardė, adresas ir kontaktiniai duomenys; vartojimo kredito davėjo, vartojimo kredito tarpininko, dėl kurių veiksmų (neveikimo) yra pateikiami vartotojo reikalavimai, pavadinimas, buveinės adresas (jeigu kreipiamasi dėl juridinio asmens) arba vardas, pavardė, gyvenamosios vietos adresas;
8.2. vartotojo teisės ir įstatymų saugomi interesai, kuriuos, vartotojo nuomone, pažeidžia vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas; vartotojo reikalavimai; informacija apie kreipimąsi į vartojimo kredito davėją, vartojimo kredito tarpininką; informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu yra nagrinėjamas teisme, ar teismas yra priėmęs sprendimą, ar yra įsiteisėjęs teismo sprendimas dėl šio ginčo.
9. Prie prašymo pridedami šiame prašyme nurodytas aplinkybes patvirtinantys vartotojo turimi dokumentai.
10. Tarnyba atsisako nagrinėti prašymą, jeigu:
10.1. tų pačių šalių ginčą dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nagrinėja teismas arba yra priimtas Tarnybos nutarimas ar teismo sprendimas dėl tų pačių šalių ginčo dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu;
10.2. yra įsiteisėjusi teismo nutartis priimti tų pačių šalių ieškinio dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu atsisakymą arba yra įsiteisėjusi teismo nutartis patvirtinti taikos sutartį;
10.3. nėra faktinių duomenų, kurie leistų pagrįstai įtarti šio įstatymo pažeidimą, arba vartotojas be pateisinamos priežasties per nustatytą terminą nepateikia jo prašymą pagrindžiančių įrodymų;
10.4. nuo vartotojo prašymo pateikimo vartojimo kredito davėjui, vartojimo kredito tarpininkui dienos iki prašymo pateikimo Tarnybai dienos yra praėję daugiau kaip šeši mėnesiai;
10.5. nuo galimo šio įstatymo pažeidimo iki vartotojo prašymo pateikimo Tarnybai dienos yra praėję daugiau kaip treji metai;
10.6. prašymas neatitinka šių Taisyklių 7–9 punktuose nustatytų reikalavimų ir šie trūkumai nebuvo pašalinti per Tarnybos nurodytą terminą;
III. PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMAS IR SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS
12. Tarnyba prašymą nagrinėja rašytinio arba žodinio proceso tvarka pagal jai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus.
13. Tarnyba, išnagrinėjusi vartotojo prašymą, priima nutarimą. Nutarimą priima Tarnybos direktoriaus įsakymu sudaryta Tarnybos komisija (toliau – Komisija).
14. Komisijos pirmininko ar mažiausiai dviejų Komisijos narių sprendimu vartotojo prašymas gali būti nagrinėjamas žodinio proceso tvarka, kai būtina išklausyti žodinius ginčo šalių paaiškinimus, kai siekiama sudaryti sąlygas ginčą išspręsti taikiai arba kitais reikiamais atvejais. Nagrinėjant vartotojo prašymą žodinio proceso tvarka, ginčo šalims ir kitiems suinteresuotiems asmenims prieš septynias dienas iki ginčo nagrinėjimo posėdžio dienos išsiunčiamas pranešimas, kuriame turi būti nurodyta:
15. Jeigu vartotojas neatvyksta į Komisijos posėdį be pateisinamos priežasties arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, ginčo nagrinėjimas nutraukiamas vadovaujantis šių Taisyklių 20.2 punktu. Jeigu vartojimo kredito davėjas, vartojimo kredito tarpininkas ar jo atstovas neatvyksta į Komisijos posėdį arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, Komisija turi teisę priimti sprendimą atsižvelgdama į turimus įrodymus.
16. Vartotojų prašymai nagrinėjami laikantis rungimosi ir ginčo nagrinėjimo operatyvumo bei skaidrumo principų.
17. Žodinio proceso metu ginčo šalys ir visi nagrinėjant ginčą dalyvaujantys suinteresuoti asmenys laikosi Komisijos posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos. Kiekvienam žodinio proceso tvarka įvykusiam ginčo nagrinėjimo posėdžiui rašomas atskiras posėdžio protokolas. Komisijos posėdžių protokolus rašo posėdžio sekretorius.
18. Ginčo šalys turi teisę susipažinti su ginčo nagrinėjimo medžiaga, daryti išrašus, nuorašus, kopijas, teikti paaiškinimus ir įrodymus, dalyvauti juos tiriant, užduoti klausimus kitiems nagrinėjant ginčą dalyvaujantiems asmenims, pateikti prašymus, gauti Komisijos nutarimo nuorašą. Šiomis teisėmis nagrinėjant ginčą dalyvaujantys asmenys privalo naudotis sąžiningai, nevilkindami ginčo nagrinėjimo.
19. Komisija išsiaiškina ginčo esmę, ištiria turimus įrodymus ir imasi priemonių šalims sutaikyti, jeigu, Komisijos nuomone, atsižvelgiant į konkrečias ginčo nagrinėjimo metu paaiškėjusias aplinkybes taikus susitarimas įmanomas. Jeigu mokėjimo paslaugų teikėjas ir vartotojas ginčą užbaigia taikiu susitarimu, ginčo nagrinėjimas nutraukiamas.
20. Tarnyba nutraukia prašymo nagrinėjimą šiais atvejais:
20.2. vartotojas kviečiamas neatvyksta į ginčo nagrinėjimo posėdį be pateisinamos priežasties ar neteikia paaiškinimų ir įrodymų;
21. Jeigu Tarnyba nutraukia prašymo nagrinėjimą, vartotojas neturi teisės pakartotinai dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu kreiptis į Tarnybą, tačiau tai nevaržo jo teisės kreiptis į teismą.
22. Tarnyba prašymą išnagrinėja ne vėliau kaip per keturis mėnesius nuo prašymo pateikimo jai dienos.
23. Tarnyba, išnagrinėjusi ginčą, priima nutarimą, kuriame turi būti nurodyta:
23.3. nutarimą priėmusio asmens (kolegialaus organo) duomenys, posėdžio sekretorius, ginčo šalys, kiti nagrinėjant ginčą dalyvavę suinteresuoti asmenys;
24. Tarnyba, išnagrinėjusi ginčą, turi teisę priimti vieną iš šių sprendimų:
IV. NUTARIMŲ VYKDYMAS
26. Tarnybos nutarimas turi būti įvykdytas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo dienos, kurią ginčo šaliai jis buvo įteiktas.
27. Tarnybos nutarimas yra vykdomasis dokumentas, vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36-1340) nustatyta tvarka. Tarnybos nutarimas gali būti pateikiamas vykdyti ne vėliau kaip per trejus metus nuo jo priėmimo dienos.
V. NUTARIMŲ APSKUNDIMAS
28. Ginčo šalis, nesutinkanti su Tarnybos nutarimu, turi teisę kreiptis į bendrosios kompetencijos teismą dėl ginčo nagrinėjimo iš esmės.