LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO 3, 5, 6, 8, 11, 17, 18, 25, 29, 291, 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO, 7 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 56 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-3618(2)

 

2004 m. rugpjūčio 31 d. Nr. 1088

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2004 m. liepos 20 d. sprendimo Nr. 2227 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 3, 5, 6, 8, 11, 17, 18, 25, 29, 291, 45 straipsnių pakeitimo ir papildymo, 7 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 56 straipsniu įstatymo projektui Nr. IXP-3618(2) (toliau vadinama – įstatymo projektas).

2. Pateikti Lietuvos Respublikos Seimui šias pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Pasiūlyti tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2000, Nr. 91-2832) (toliau vadinama – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 3 dalies 2 punktą, kadangi savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo negalima vertinti kaip savarankiškos vykdomosios institucijos, nes savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo įgaliojimai nėra savarankiški ir tai rodo pats pareigybės pavadinimas ir pavadavimo funkcijos esmė. Priešingu atveju suponuojama savivaldybės vykdomųjų institucijų subordinacija ir atskaitingumas viena kitai, o savivaldybės vykdomieji organai pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119 straipsnio 4 dalį yra atskaitingi savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, pasiūlyti tikslinti ir įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 ir 4 dalis ir palikti dabar galiojančią 11 straipsnio 2 dalies redakciją, atsisakant įstatymo projekto 6 straipsnyje dėstomo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies papildymo nauju ketvirtuoju sakiniu.

2.2. Pasiūlyti tikslinti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 9 dalies redakciją (įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalis), nes iš pateiktosios redakcijos manytina, kad jeigu įstatymuose, priskiriant klausimų sprendimą atitinkamiems subjektams, vartojama sąvoka „savivaldybė“ ir nenurodoma konkreti savivaldybės institucija, vadinasi, šiais klausimais sprendimus gali priimti tik savivaldybės taryba.

2.3. Manytina, kad įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkto trečiasis sakinys ir 2 punkto trečiasis sakinys yra pertekliniai, nes Lietuvos Respublikos Konstitucijos 120 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad savivaldybės pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai, o šios konstitucinės nuostatos turinys paaiškintas Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. gruodžio 24 d. nutarimo (Žin., 2003, Nr. 19-828) motyvuojamosios dalies II skyriaus 17.2 punkte ir 2004 m. vasario 11 d. sprendimo (Žin., 2004, Nr. 24-740) rezoliucinės dalies 2 punkte.

2.4. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl specialios paskirties bendrovių ir jų veiklos sričių“ pripažinimo netekusiu galios įstatymo (Žin., 2002, Nr. 72-3014) 2 straipsnio 1 dalį, pasiūlyti tikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 30 punktą, kadangi įsigaliojus minėtajam įstatymui specialios paskirties akcinės bendrovės tapo akcinėmis bendrovėmis ar uždarosiomis akcinėmis bendrovėmis.

2.5. Pasiūlyti tikslinti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalį, nes neaišku, ką apima sąvoka „kitos institucijos“, kadangi įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje pateikiamas baigtinis savivaldybės institucijų sąrašas. Be to, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 1 punktą, pasiūlyti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje po žodžio „tarybos“ įrašyti žodį „veiklos“.

2.6. Pasiūlyti išbraukti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalį, nes jos nuostatos iš esmės tik pakartoja įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 9 dalį.

2.7. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymo (Žin., 2000, Nr. 52-1482) 22 straipsnio 1 dalį esant karo padėčiai Lietuvos Respublikos Seimas visoje valstybėje ar jos dalyje gali sustabdyti savivaldybių institucijų (tarp jų savivaldybių tarybų) įgaliojimus, pasiūlyti atitinkamai papildyti įstatymo projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį.

2.8. Svarstytina, ar nereikėtų patikslinti įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 29-1 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 40 punktą sprendimų dėl disponavimo savivaldybei nuosavybės teise priklausančiu turtu priėmimas, šio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarkos nustatymas, išskyrus tuos atvejus, kai tvarka nustatyta įstatymuose, priskirti savivaldybės tarybos kompetencijai. Be to, pagal keičiamo įstatymo 29 straipsnio 5 dalies 5 punktą būtent savivaldybės direktorius administruoja savivaldybės turtą. Pažymėtina ir tai, kad savivaldybės taryba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 54-1492; 2002, Nr. 60-2412) 11 straipsnio 1 dalimi, įgyvendina savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto savininko funkcijas. Kitos savivaldybių institucijos, savivaldybės įmonės, įstaigos ir organizacijos joms patikėjimo teise perduotą savivaldybės turtą valdo, naudoja ir juo disponuoja pagal įstatymus savivaldybių tarybų sprendimų nustatyta tvarka, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje. Pastebėtina ir tai, kad tam tikrais įstatymuose numatytais atvejais tik savivaldybių tarybos turi teisę priimti individualaus pobūdžio sprendimus, susijusius su savivaldybės turtu: Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad sprendimą dėl savivaldybės turto perdavimo kitiems subjektams priima savivaldybės taryba; Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo (Žin., 1997, Nr. 107-2688) 10 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad sprendimą įtraukti į privatizavimo objektų sąrašą savivaldybei nuosavybės teise priklausančias akcijas ar kitą savivaldybės turtą priima savivaldybės taryba. Be to, pažymėtina, kad pagal įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punktą savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolieriaus tarnyba) yra savivaldybės institucija, kuri prižiūri, ar teisėtai, efektyviai, ekonomiškai ir rezultatyviai valdomas ir naudojamas savivaldybės turtas. Pažymėtina, kad ir pagal galiojančio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 27 straipsnį būtent savivaldybės kontrolierius atlieka finansinį ir veiklos auditą savivaldybės administracijoje, įstaigose ir t. t., teikia savivaldybės tarybai savivaldybės turto naudojimo ataskaitas. Taigi neaišku, koks savivaldybės turto valdymo ir naudojimo organizavimas ir kontrolė turimi galvoje įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 29-1 straipsnio 2 dalies 3 punkte.

2.9. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 3 straipsnyje dėstomas nauja redakcija keičiamo įstatymo 6 straipsnis, kuriame mokymo pagal priešmokyklinio ugdymo, formaliojo švietimo (išskyrus aukštojo mokslo studijų) programas organizavimas ir įgyvendinimas priskiriamas savarankiškajai (Lietuvos Respublikos Konstitucijos nustatytai) savivaldybių funkcijai, pasiūlyti atitinkamai keisti ir Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo (Žin., 1997, Nr. 69-1743; 2001 Nr. 94-3307) 5 straipsnio 2 dalies 2 punktą, nes jo nepakeitus nuo įstatymo projekto įsigaliojimo savivaldybėms nebūtų galima pervesti moksleivio krepšeliui skiriamų lėšų, kadangi Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatyme nustatyta, kad Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos savivaldybių biudžetams skiriamos priskirtajai (ribotai savarankiškai) savivaldybių funkcijai (vaikų, jaunimo ir suaugusiųjų bendrajam lavinimui organizuoti) pagal nustatytą šiai funkcijai atlikti lėšų apskaičiavimo metodiką.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

TEISINGUMO MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS VIDAUS REIKALŲ MINISTRĄ                   VYTAUTAS MARKEVIČIUS