LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
N U T A R I M A S
DĖL EKOLOGINIO SAUGUMO UŽTIKRINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2005 m. rugsėjo 27 d. Nr. X-347
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Ilgalaikių valstybinių saugumo stiprinimo programų rengimo plano, patvirtinto Seimo 2004 m. liepos 15 d. nutarimu Nr. IX-2382 (Žin., 2004, Nr. 115-4287), 4 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (Žin., 1997, Nr. 2-16; 1998, Nr. 55-1520; 2004, Nr. 39-1270) 5 straipsnio 2 dalimi, įgyvendindamas 1996 m. rugsėjo 24 d. Europos Tarybos direktyvą 96/61/EB dėl taršos integruotos prevencijos ir kontrolės ir 1996 m. gruodžio 9 d. Tarybos direktyvą 96/82/EB dėl didelių, su pavojingomis medžiagomis susijusių avarijų pavojaus kontrolės (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/105/EB), nutaria:
2 straipsnis.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
2005 m. rugsėjo 27 d. nutarimu Nr. X-347
EKOLOGINIO SAUGUMO UŽTIKRINIMO PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ekologinio saugumo užtikrinimo programa (toliau – Programa) parengta įgyvendinant Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (Žin., 1997, Nr. 2-16) 5 straipsnio 2 dalies nuostatas.
2. Ekologinis saugumas – tai veiksmų ir priemonių visuma, užtikrinanti sveiką ir švarią aplinką, minimalų neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai, žalos aplinkai ir žmonėms prevenciją.
II. ESAMA SITUACIJA
4. Lietuvos Respublikos teritorijos geografinė padėtis ir struktūra yra palanki darniai visuomenės raidai. Gamtos sąlygos Lietuvos Respublikos teritorijoje nekelia pavojaus tautos ir valstybės egzistencijai.
5. Lietuvos Respublikos teritorijoje esantys paviršinio, požeminio vandens telkiniai ir Baltijos jūros teritoriniai vandenys sudaro apie 413 kvadratinių kilometrų:
1) per pastaruosius metus daugiau kaip 50 procentų sumažėjo pagrindinių teršalų, patenkančių į paviršinio vandens telkinius;
2) tik 40 procentų nuotekų išvaloma iki nustatytų normatyvų, nes daugelis užteršto vandens nuotekų valymo įrenginių yra fiziškai ir morališkai pasenę;
3) esami vandens tiekimo tinklai susidėvėję (kai kurie 50–70 metų senumo), laiku nerenovuotas vandens tiekimo ūkis neužtikrins tinkamos centralizuotai tiekiamo geriamojo vandens kokybės, didės pavojus gyventojų sveikatai;
6. Teršalai, išmetami į aplinkos orą:
1) iš stacionarių taršos šaltinių per pastarąjį dešimtmetį išmetamų teršalų kiekis sumažėjo apie 60 procentų;
2) 90 procentų pirminės energijos gaunama iš vienintelio tiekėjo. Nėra gamtinių dujų saugyklų, o dujos tiekiamos iš vienintelio šaltinio. Egzistuoja grėsmė, kad sumažinus dujų tiekimą ar padidinus jų kainą bus naudojamas taršesnis kuras, taigi padidės oro tarša;
3) gamybinės energijos sąnaudos ir oro tarša BVP vienetui pagaminti 1,5–2 kartus didesnė negu kitose ES valstybėse;
7. Kas metai susidaro per 3,5 mln. tonų nepavojingų atliekų (iš jų apie 1 mln. tonų komunalinių atliekų) ir apie 110 tūkst. tonų pavojingų atliekų:
2) menkai išplėtota komunalinių atliekų tvarkymo sistema, daugelis veikiančių sąvartynų neatitinka aplinkosaugos reikalavimų;
8. Didžiausi potencialūs aplinkos taršos radionuklidais šaltiniai Lietuvoje yra:
9. Kiekvienais metais fiksuojamos techninės avarijos bei gaivaliniai reiškiniai, kurių metu nustatomas neigiamas poveikis aplinkai ar žmonių sveikatai:
2) kiekvienais metais Lietuvoje registruojama apie 120–140 įvykių, kurių metu buvo padaryta arba galėjo būti padaryta žala aplinkai ir žmonėms;
3) kasmet 35–50 įvykių registruojami kaip ekstremalūs. Dažniausiai avarijos įvyksta gabenant ir saugant chemines medžiagas, naftą ir jos produktus;
6) Šiaurės Lietuvos karstiniame regione dėl aktyvių karstinių reiškinių kasmet atsiranda 50–70 naujų karstinių įgriuvų;
III. GRĖSMĖS EKOLOGINIAM SAUGUMUI ŠALTINIAI
10. Grėsmės ekologiniam saugumui gali būti:
11. Techninio pobūdžio grėsmės:
3) avarijos pramonės įmonėse, sandėliuose arba kituose statiniuose, kuriuose nuolat arba laikinai gaminamos, perdirbamos, laikomos, perkraunamos, naudojamos, sandėliuojamos pavojingos cheminės medžiagos ir preparatai ar tvarkomos jų atliekos;
5) avarijos transporte, kuriuo vežamos radioaktyviosios ar kitos pavojingos cheminės medžiagos, preparatai ir jų atliekos;
12. Gamtinio pobūdžio grėsmės:
13. Socialinio pobūdžio grėsmės yra pavojingų užkrečiamųjų ligų protrūkiai ir endeminiai užkrečiamųjų ligų židiniai.
IV. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
16. Programos tikslai – įgyvendinti nacionalinio saugumo reikalavimus, siekiant sudaryti teisines ir organizacines sąlygas sveikos visuomenės vystymuisi švarioje aplinkoje, sumažinti ekologinio pavojaus riziką, užkirsti kelią neigiamam aplinkos poveikiui, įtvirtinti valstybės politikos prioritetus ekstremalių situacijų prevencijos srityje.
17. Programos uždaviniai:
4) sudaryti materialinių techninių ir kitų reikalingų priemonių bazę ekstremalioms situacijoms prognozuoti ir valdyti;
5) teisinėmis ir organizacinėmis priemonėmis skatinti švaresnių (mažiau pavojingų aplinkai) gamybos būdų ir technologijų taikymą;
6) įgyvendinti 1996 m. rugsėjo 24 d. Tarybos direktyvos 96/61/EB dėl taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gegužės 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/35/EB) ir 1996 m. gruodžio 9 d. Tarybos direktyvos 96/82/EB dėl didelių, su pavojingomis medžiagomis susijusių avarijų pavojaus kontrolės (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/105/EB) reikalavimus;
8) skatinti tarptautinį bendradarbiavimą su kaimyninėmis valstybėmis ekologinio saugumo ir taršos prevencijos srityse;
V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
18. Programos įgyvendinimo priemonės vandenų apsaugos srityje:
1) modernizuoti ir išplėsti esamus, statyti naujus ES reikalavimus atitinkančius užteršto vandens nuotekų valymo įrenginius, renovuoti ir išplėsti nuotekų surinkimo sistemą;
2) modernizuoti ir išplėsti geriamojo vandens viešojo tiekimo tinklo infrastruktūrą, išplėsti ir renovuoti vandens tiekimo tinklus;
3) įgyvendinti technines ir organizacines priemones, leidžiančias aprūpinti gyventojus geros kokybės geriamuoju vandeniu;
19. Programos įgyvendinimo priemonės atmosferos apsaugos srityje:
1) taikant apyvartinių taršos leidimų sistemą, siekti, kad atmosfera būtų kuo mažiau teršiama šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis;
2) dideliuose deginimo įrenginiuose taikyti naujausias technologijas ir naudoti degimo produktų valymo įrenginius;
3) sukurti transporto priemonių keliamos taršos kontrolės sistemą, įteisinti ekonomines ir administracines transporto priemonių keliamos taršos reguliavimo priemones;
20. Programos įgyvendinimo priemonės atliekų tvarkymo srityje:
1) uždaryti ES reikalavimų neatitinkančius sąvartynus ir sukurti modernias regionines komunalinių atliekų tvarkymo sistemas;
2) sukurti pavojingų atliekų surinkimo ir tvarkymo sistemą, užtikrinančią aplinkai ir žmonių sveikatai pavojingų atliekų saugų sutvarkymą;
21. Programos įgyvendinimo priemonės ekstremalių situacijų valdymo srityje:
1) įvertinti, kaip šalies atsakingos institucijos pasirengusios reaguoti į ekstremalias situacijas, teikti pasiūlymus, kaip tobulinti šią veiklą;
4) užtikrinti tvenkinių hidrotechnikos statinių tinkamą naudojimą ir priežiūrą, taip užkirsti kelią galimoms avarijoms;
6) ištyrinėti požemines karstines tuštumas ir sudaryti Šiaurės Lietuvos karstinio regiono karstinių tuštumų žemėlapį, užtikrinti ekologiškai saugią urbanistinę plėtrą karstinių reiškinių požiūriu;
7) tobulinti hidrometeorologinių stebėjimų ir informacijos perdavimo sistemą, gerinti meteorologinių prognozių ir perspėjimo potencialiai pavojingiems objektams (Būtingės naftos terminalui, Klaipėdos valstybiniam jūrų uostui ir kt. kokybę);
8) tobulinti radiacinio pavojaus stebėsenos (monitoringo) informacinę sistemą, gerinti gyventojų perspėjimą apie aplinkos užterštumą radioaktyviosiomis medžiagomis;
9) tobulinti endeminių erkių paplitimo, trichineliozės židinių ir kitų užkrečiamųjų ligų protrūkių stebėseną;
10) parengti ir įgyvendinti pasirengimo reaguoti į avarijas Baltijos jūroje investicinius projektus, atlikti papildomą naftos telkinio D6 įrenginių eksploatavimo poveikio aplinkai vertinimą;
11) plėtoti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos galimybes reaguoti į teroro išpuolius ir masinio naikinimo ginklo panaudojimą;
13) gerinti operatyvių ir informatyvių duomenų apie aplinkos kokybę pateikimą suinteresuotoms institucijoms ir visuomenei;
14) parengti ir įgyvendinti ekstremalių įvykių padarinių likvidavimo ir gelbėjimo tarnybų pareigūnų mokymo programą;
22. Vyriausybė tvirtina Ekologinio saugumo užtikrinimo programos įgyvendinimo priemonių planą ir organizuoja jo vykdymą.
23. Programos priemonių įgyvendinimą koordinuoja Aplinkos ministerija. Įgyvendinant priemones dalyvaus ir kitos atsakingos valstybės ir savivaldybių institucijos.
24. Atsakingos už Programos vykdymą institucijos kasmet teikia Aplinkos ministerijai jos nustatyta tvarka informaciją apie Programos priemonių įgyvendinimą. Aplinkos ministerija kasmet informuoja Vyriausybę apie Programos įgyvendinimo eigą ir rezultatus.
26. Programa įgyvendinama iš bendrųjų asignavimų, tvirtinamų asignavimų valdytojams valstybės biudžete ir Valstybės investicijų programoje. Programai įgyvendinti taip pat gali būti naudojamos savivaldybių, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos rėmimo programos, ES struktūrinių fondų, Sanglaudos fondų lėšos, kitos lėšos, gautos iš tarptautinių fondų bei organizacijų, Lietuvos ir užsienio valstybių bei tarptautinių organizacijų bendrų programų lėšos, juridinių ir fizinių asmenų lėšos.
LAUKIAMI REZULTATAI
27. Įgyvendinus šią programą, valstybė bus tinkamai pasirengusi maksimaliai užtikrinti ekologinį saugumą, naudojant prevencines priemones, tinkamai kontroliuoti galimus grėsmės ekologiniam saugumui šaltinius. Bus parengti ir įgyvendinti investicijų projektai prioritetiniams ekologinio saugumo užtikrinimo uždaviniams spręsti. Sumažės grėsmė ekologiniam saugumui, ypač pramoninių ir kitų avarijų atvejais, nes pagerės prevencinis darbas, bus įdiegta pavojingų atliekų šalinimo sistema, padidintas stichinių ir katastrofinių reiškinių meteorologinių prognozių nustatymo efektyvumas, atnaujinta ir išplėsta laboratorinė bazė, leidžianti nustatyti pavojingas medžiagas, todėl sumažės neigiamas poveikis aplinkai ir žmonių sveikatai, socialinė ir ekonominė žala.
______________