Tarptautinės Migracijos Organizacijos KONSTITUCIJA*
PREAMBULĖ
ATSIŽVELGDAMOS Į
1951 m. gruodžio 5 d. Migracijos Konferencijoje Briuselyje priimtą Rezoliuciją,
PRIPAŽINDAMOS,
kad migracijos paslaugų teikimas tarptautiniu lygiu dažnai reikalingas tam, kad užtikrintų tvarkingą migracijos srautų judėjimą visame pasaulyje ir leistų migrantams pačiomis palankiausiomis sąlygoms įsikurti ir integruotis į juos priimančios šalies ekonominę ir socialinę struktūrą;
kad panašios migracinės tarnybos taip pat gali būti reikalingos laikinai migracijai, grįžtamajai migracijai ir regionų vidaus migracijai;
kad tarptautinė migracija taip pat apima pabėgėlių, perkeltųjų asmenų ir kitų žmonių, kurie yra priversti palikti savo tėvynę ir kuriems reikalingos tarptautinės migracijos tarnybos paslaugos, migraciją;
kad būtina skatinti valstybių ir tarptautinių organizacijų bendradarbiavimą, siekiant palengvinti emigraciją asmenų, pageidaujančių migruoti į tas šalis, kur jie galėtų dirbdami pasiekti savo nepriklausomybę ir gyventi su savo šeimomis, išsaugodami orumą ir savigarbą;
kad migracija gali skatinti priimančių šalių naujų ekonominių galimybių kūrimą ir kad migracija yra susijusi su ekonominėmis, socialinėmis ir kultūrinėmis besivystančių šalių sąlygomis;
kad bendradarbiaujant ir vykdant kitą tarptautinę migracinę veiklą būtina atsižvelgti į besivystančių šalių poreikius;
kad būtina skatinti Valstybių ir tarptautinių organizacijų, tiek vyriausybinių, tiek nevyriausybinių, bendradarbiavimą, skirtą migracijos klausimų tyrinėjimui ir konsultavimui, kreipiant dėmesį ne tik į migracijos procesą, bet ir į specifines situacijas bei migranto kaip individualios asmenybės poreikius;
kad migrantų judėjimas, kiek tai įmanoma, turi vykti normaliomis transporto priemonėmis, nors kartais, esant reikalui, gali tekti pasinaudoti papildomomis priemonėmis ar kitais būdais;
kad Valstybės, tarptautinės organizacijos, tiek vyriausybinės, tiek nevyriausybinės, turi glaudžiai bendradarbiauti migracijos ir pabėgėlių klausimais;
kad būtina tarptautiniu mastu finansuoti veiklą, susijusią su tarptautine migracija;
ŠIUO DOKUMENTU ĮSTEIGIA
TARPTAUTINĘ MIGRACIJOS ORGANIZACIJĄ, toliau vadinamą Organizacija, ir
PRIIMA ŠIĄ KONSTITUCIJĄ.
I SKYRIUS – TIKSLAI IR FUNKCIJOS
1 straipsnis
1. Organizacijos tikslai ir funkcijos:
a) paruošti organizuotą perkėlimą tų migrantų, kuriems esamos sąlygos yra netinkamos arba kurie kitaip be specialios pagalbos negalėtų persikelti į šalis, turinčias galimybių priimti organizuotą migraciją;
b) rūpintis organizuotu perkėlimu pabėgėlių, perkeliamų asmenų arba kitų asmenų, kuriems reikalingos tarptautinės migracijos paslaugos ir dėl kurių migracijos gali būti sudaryti susitarimai tarp Organizacijos ir suinteresuotų Valstybių, tarp jų ir tų Valstybių, kurios įsipareigoja priimti migrantus;
c) prašant suinteresuotoms Valstybėms ir su jomis susitarus, teikti tokias migracijos paslaugas kaip verbavimas, atranka, įforminimas, kalbos mokymas, orientacinis darbas, medicininė apžiūra, įdarbinimas, priėmimą ir integravimą palengvinanti veikla, konsultacijos migraciniais klausimais, ir kitą pagalbą, kuri atitinka Organizacijos tikslus;
d) Valstybių prašymu ar bendradarbiaujant su kitomis suinteresuotomis tarptautinėmis organizacijomis teikti panašias paslaugas savanoriško grįžimo migracijai, taip pat ir savanoriškai repatriacijai;
2. Vykdydama savo funkcijas Organizacija glaudžiai bendradarbiauja su tarptautinėmis organizacijomis, tiek vyriausybinėmis, tiek nevyriausybinėmis, kurios užsiima migracija, pabėgėliais ir žmogiškaisiais ištekliais, kad, be kita ko, padėtų koordinuoti tarptautinę veiklą šiose srityse. Toks bendradarbiavimas remiasi abipuse pagarba suinteresuotų organizacijų kompetencijai.
II SKYRIUS – NARYSTĖ
2 straipsnis
Organizacijos nariais gali būti:
a) Valstybės, Organizacijos narės, priėmusios šią Konstituciją 34 straipsnyje numatyta tvarka, ar Valstybės, kurioms galioja 35 straipsnio sąlygos;
b) kitos valstybės, išreiškusios susidomėjimą laisvo asmenų judėjimo principais, kurios įsipareigoja padaryti finansinį įnašą bent pagal administracinius Organizacijos reikalavimus, nustatytus Tarybos ir suinteresuotos Valstybės, su sąlyga, kad tam pritaria du trečdaliai Tarybos narių bei Valstybė priima šią Konstituciją.
3 straipsnis
Bet kuri Valstybė narė gali pateikti paraišką dėl išėjimo iš Organizacijos ir tas išėjimas įsigalioja pasibaigus finansiniams metams. Tokia paraiška turi būti pateikiama raštu Organizacijos Generaliniam direktoriui ne vėliau kaip prieš keturis mėnesius iki finansinių metų pabaigos. Valstybės narės, įteikusios paraišką dėl išėjimo, finansiniai įsipareigojimai Organizacijai apima ištisus finansinius metus, kuriais ta paraiška buvo pateikta.
4 straipsnis
1. Jeigu Valstybė narė nevykdo savo finansinių įsipareigojimų Organizacijai dvejus finansinius metus iš eilės, Taryba dviejų trečdalių balsų pritarimu gali suspenduoti jos balsavimo teisę ir visas ar dalį paslaugų, į kurias ši Valstybė narė turi teisę. Taryba turi teisę atstatyti balsavimo teises ir paslaugas paprastos balsų daugumos pritarimu.
III SKYRIUS – ORGANAI
IV SKYRIUS – TARYBA
6 straipsnis
Be kitų šios Konstitucijos straipsniuose paminėtų funkcijų, Taryba:
7 straipsnis
2. Kiekviena Valstybė narė turi vieną atstovą ir tokius pavaduotojus bei patarėjus, kurie, jos manymu, reikalingi.
8 straipsnis
Gavusi prašymą, Taryba gali leisti dalyvauti savo posėdžiuose stebėtojų teisėmis valstybėms, nesančioms Organizacijos narėmis, ir tarptautinėms vyriausybinėms arba nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra susijusios su migracija, pabėgėliais ar žmogiškaisiais ištekliais pagal sąlygas, kurios numatytos jos darbo reglamente. Šie stebėtojai neturi balso teisės.
9 straipsnis
2. Taryba susirenka į neeilinę sesiją, kai to reikalauja:
V SKYRIUS – VYKDOMASIS KOMITETAS
12 straipsnis
Vykdomasis komitetas:
a) nagrinėja ir peržiūri Organizacijos politiką, programas ir veiklą, metines Generalinio direktoriaus ir bet kurias specialiąsias ataskaitas;
c) svarsto bet kokius Tarybos pateiktus klausimus, tarp jų ir biudžeto peržiūrėjimo, ir imasi reikalingų veiksmų;
e) tarp Tarybos sesijų priima neatidėliotinus sprendimus, esančius Tarybos kompetencijoje, ir kitos Tarybos sesijos metu pateikia juos tvirtinti Tarybai;
13 straipsnis
1. Vykdomasis komitetas sudaromas iš devynių Valstybių narių atstovų. Šis skaičius gali būti padidintas, jeigu tam pritaria du trečdaliai Tarybos narių, tačiau jis negali būti didesnis už vieną trečdalį Organizacijos narių skaičiaus.
2. Šias Valstybes nares Taryba renka dvejų metų laikotarpiui ir jos gali būti perrenkamos kitai kadencijai.
3. Kiekvienas Vykdomojo komiteto narys turi vieną atstovą ir tokius padėjėjus bei patarėjus, kurie, jo manymu, reikalingi.
14 straipsnis
1. Vykdomasis komitetas posėdžiauja bent vieną kartą per metus. Komitetas, esant reikalui, susirenka vykdyti savo funkcijas, kai to reikalauja:
15 straipsnis
VI SKYRIUS – ADMINISTRACIJA
17 straipsnis
18 straipsnis
1. Generalinis direktorius ir Generalinio direktoriaus pavaduotojas renkami pritariant dviems trečdaliams Tarybos balsų ir jie gali būti perrenkami kitai kadencijai. Jų kadencija trunka penkerius metus, tačiau išimtiniais atvejais ji gali būti trumpesnė, jeigu tokiam sprendimui pritaria du trečdaliai Tarybos narių. Jie samdomi pagal Tarybos patvirtintas darbo sutartis, kurias Organizacijos vardu pasirašo Tarybos pirmininkas.
2. Generalinis direktorius atsiskaito Tarybai ir Vykdomajam komitetui. Generalinis direktorius vykdo administracines ir vykdomąsias Organizacijos funkcijas, laikydamasis šios Konstitucijos bei Tarybos ir Vykdomojo komiteto politikos ir sprendimų, taip pat jų nustatytų taisyklių ir instrukcijų. Generalinis direktorius teikia pasiūlymus, kurių tinkamu įgyvendinimu rūpinasi Taryba.
19 straipsnis
20 straipsnis
1. Vykdydami savo pareigas Generalinis direktorius, Generalinio direktoriaus pavaduotojas ir personalas nesikreipia instrukcijų ir nepriima jų iš jokios Valstybės ar kitos instancijos, nesusijusios su Organizacija. Jie nesiima jokios veiklos, kuri gali pakenkti jų, kaip tarptautinių pareigūnų, padėčiai.
2. Kiekviena Valstybė narė įsipareigoja gerbti išimtinai tarptautinį Generalinio direktoriaus, Generalinio direktoriaus pavaduotojo ir personalo atsakomybės pobūdį ir nesiekia daryti įtakos jų darbui.
21 straipsnis
VII SKYRIUS – BŪSTINĖ
VIII SKYRIUS – FINANSAI
24 straipsnis
25 straipsnis
1. Organizacijos veikla finansuojama iš tokių šaltinių:
a) administracinių išlaidų biudžeto dalis finansuojama iš Valstybių narių mokamų įnašų grynais pinigais, kurie be vėlavimų sumokami atitinkamų finansinių metų pradžioje;
b) darbo išlaidų biudžeto dalis finansuojama iš piniginių, turtinių ar paslaugų forma padarytų įnašų, gautų iš Valstybių narių, kitų valstybių, tarptautinių vyriausybinių ir nevyriausybinių organizacijų bei kitų juridinių ar fizinių asmenų; šie įnašai sumokami kuo anksčiau, įmokant visą įnašą iš karto tais finansiniais metais, kuriems skiriamas įnašas.
2. Valstybės narės Organizacijos administracinių išlaidų biudžeto daliai skiria tokią sumą, dėl kurios susitaria Taryba ir atitinkama Valstybė narė.
3. Įnašai Organizacijos darbo išlaidoms yra savanoriški ir bet kuris rėmėjas, skiriantis lėšų biudžete numatytoms darbo išlaidoms, gali nurodyti tas Organizacijos sąlygas, atitinkančias jos tikslus ir funkcijas, pagal kurias turėtų būti naudojamas jo įnašas.
4. a) Visos būstinės administracinės išlaidos ir visos kitos administracinės išlaidos, išskyrus tas, kurios susidaro vykdant 1 straipsnio 1(c) ir (d) pastraipose minimas funkcijas, priskiriamos prie biudžeto administracinių išlaidų dalies;
IX SKYRIUS – JURIDINIS STATUSAS
27 straipsnis
Organizacija yra pilnateisis juridinis asmuo. Ji naudojasi tokiomis juridinio asmens teisėmis, kurios reikalingos jos funkcijų vykdymui ir tikslų siekimui, ypač, atsižvelgiant į Valstybės įstatymus, teise: a) sudaryti sutartis; b) įsigyti ir parduoti ar perleisti kitu būdu nekilnojamąjį ir kilnojamąjį turtą; c) gauti ir išmokėti asmeninių ir visuomeninių fondų lėšas; d) imtis teisinių procedūrų.
28 straipsnis
1. Organizacija turi tokias privilegijas ir imunitetus, kurie reikalingi jos funkcijų vykdymui ir tikslų siekimui.
2. Valstybių narių atstovai, Generalinis direktorius, Generalinio direktoriaus pavaduotojas ir Administracijos personalas taip pat turi tokias privilegijas ir imunitetus, kurie reikalingi nepriklausomam jų funkcijų, susijusių su Organizacija, vykdymui.
X SKYRIUS – KITOS SĄLYGOS
29 straipsnis
1. Visi Tarybos, Vykdomojo komiteto ir pakomitečių sprendimai priimami paprasta balsų dauguma, išskyrus tuos atvejus, kurie yra numatyti šioje Konstitucijoje ar darbo reglamentuose, kuriuos paruošė Taryba ar Vykdomasis komitetas.
2. Dauguma, minima šioje Konstitucijoje ar darbo reglamentuose, kuriuos paruošė Taryba ar Vykdomasis komitetas, reiškia dalyvaujančių ir balsuojančių narių daugumą.
30 straipsnis
1. Siūlomas šios Konstitucijos teksto pataisas Generalinis direktorius perduoda Valstybių narių vyriausybėms ne vėliau kaip prieš tris mėnesius iki jų svarstymo Taryboje.
31 straipsnis
Bet kokie ginčai, susiję su šios Konstitucijos aiškinimu ar taikymu, jeigu jų nepavyksta išspręsti derybomis ar dviejų trečdalių Tarybos narių balsavimu, perduodami Tarptautiniam Teismui pagal Teismo Statutą, nebent ginče dalyvaujanti Valstybė narė sutinka per normaliai priimtiną laiko tarpą imtis kitokio ginčo sprendimo būdo.
32 straipsnis
Pritariant dviems trečdaliams Tarybos balsų, Organizacija gali perimti iš kitos tarptautinės organizacijos ar agentūros, kurios tikslai ir veikla atitinka Organizacijos tikslus, tokią veiklą, išteklius ir įsipareigojimus, kuriuos numato tarptautinis susitarimas arba abiem pusėms priimtini nutarimai, sudaryti kompetentingų tų organizacijų pareigūnų.
33 straipsnis
34 straipsnis
Toms Tarpvyriausybinio Europos Migracijos komiteto vyriausybėms-narėms, kurios priėmė šią Konstituciją pagal savo konstitucinius procesus, Konstitucija įsigalioja pirmąją to komiteto posėdžio dieną po to, kai:
Tos Tarpvyriausybinio Europos Migracijos komiteto vyriausybės – narės, kurios Konstitucijos įsigaliojimo dieną nepranešė Direktoriui apie Konstitucijos priėmimą, gali išlikti komiteto narėmis vienerius metus nuo įsigaliojimo dienos, jeigu jos įmoka įnašą komiteto administracinėms išlaidoms pagal 25 straipsnio 2 pastraipoje numatytas sąlygas ir per tą laikotarpį joms paliekama teisė priimti Konstituciją.
* Į šį tekstą įtrauktos 1953 m. spalio 19 d. Tarpvyriausybinio Europos Migracijos komiteto (ankstesnis organizacijos pavadinimas) Konstitucijos pataisos, priimtos 1987 m. gegužės 20 d. ir įsigaliojusios 1989 m. lapkričio 14 d.
* 34 ir 35 straipsniai įvykdyti Konstitucijos įsigaliojimo metu 1954 m. lapkričio 30 d.