LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO EKONOMINIŲ SANTYKIŲ VALSTYBINIO REGULIAVIMO
Į S T A T Y M A S
1994 m. gruodžio 22 d. Nr. I-734
Vilnius
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šio įstatymo tikslas – sunorminti žemės ūkio subjektų ekonominius santykius su valstybės institucijomis ir žemės ūkio rinkos partneriais, nustatyti pagrindines šių santykių valstybinio reguliavimo priemones, sudaryti prielaidas valstybės agrarinei politikai įgyvendinti ir žemės ūkio rinkos pusiausvyrai palaikyti.
2 straipsnis. Pagrindinės sąvokos
Žemės ūkio subjektai – ūkininkų ūkiai, žemės ūkio bendrovės ir kitos įmonės, įregistruotos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka, kurių metinės įplaukos iš prekinės žemės ūkio produkcijos ir gamybos paslaugų žemės ūkiui realizacijos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų.
Žemės ūkio rinkos partneriai – ūkio subjektai, superkantys, perdirbantys ir realizuojantys žemės ūkio produkciją bei parduodantys žemės ūkiui reikalingus materialinius-techninius išteklius ir gamybos paslaugas.
Supirkimo kvota – Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas žemės ūkio produkcijos kiekis, kurio supirkimą žemės ūkio subjektui ji garantuoja.
Minimali ribinė kaina – Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta žemės ūkio produkcijos supirkimo pagal kvotas minimali kaina, kurią valstybė garantuoja.
Slenkstinė kaina – minimali kaina importinėms prekėms, kurią nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija. Slenkstinė kaina negali būti mažesnė už šalies vidaus rinkos vidutinę kainą.
Lengvatinis kreditas – paskola žemės ūkio subjektams ir jį aptarnaujantiems žemės ūkio rinkos partneriams su ne didesne kaip 50 procentų vidutinio metinio rinkos palūkanų dydžio palūkanų norma arba kai valstybė kompensuoja bent 50 procentų kredito palūkanų.
Riboto ūkinio naudojimo žemės – žemės ūkio naudmenos, kurioms taikomos nustatyta tvarka patvirtintos specialios žemės naudojimo sąlygos ir veiklos apribojimai.
Žemės ūkio gamybos ribojimas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės taikomų priemonių visuma, ribojanti tam tikrų žemės ūkio produktų gamybą arba žemės naudojimą.
3 straipsnis. Žemės ūkio šakos prioritetas
4 straipsnis. Žemės ūkio rėmimo politika
Valstybė remia, pirmiausia pagal tikslines programas, svarbiausių prekinių žemės ūkio produktų gamintojus, žemės ūkio mokslo ir technikos pažangą, žemės ir kitų gamtos išteklių išsaugojimą bei gerinimą, bioorganinės žemdirbystės įgyvendinimą, specializuotų prekinių ūkių kūrimąsi ir gina žemės ūkio subjektų lygiateisiškumą rinkoje.
II. VALSTYBINIS REGULIAVIMAS
5 straipsnis. Valstybinio reguliavimo priemonės
Žemės ūkio subjektų ekonominiai santykiai su valstybės institucijomis ir žemės ūkio rinkos partneriais reguliuojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka taip:
6 straipsnis. Produkcijos supirkimas
Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės institucija kasmet iki liepos 1 dienos nustato ir paskelbia kitų metų svarbiausių žemės ūkio produktų supirkimo kvotas bei minimalias ribines kainas.
Žemės ūkio produkcija superkama pagal kvotas, remiantis žemės ūkio produkcijos gamintojų ir perdirbamosios pramonės bei prekybos įmonių sutartimis. Sutartys pasirašomos tik paskelbus supirkimų kvotas ir minimalias ribines kainas.
7 straipsnis. Atsiskaitymų tvarka
Atsiskaitymo už supirktą pagal kvotas žemės ūkio produkciją sutartiniai terminai negali būti ilgesni už nustatytus Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Delspinigių tarifus nustato įstatymas.
Jeigu žemės ūkio subjektai pageidauja, atsiskaitymui už nupirktą žemės ūkio produkciją naudojami vekseliai.
8 straipsnis. Kreditavimas
Lengvatinio kreditavimo tvarką ir metinę palūkanų normą nustato, konkurso nuostatus tvirtina ir konkursų komisijas skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.
9 straipsnis. Tikslinis finansavimas
Žemės ūkio subjektams ir žemės ūkio rinkos partneriams tikslinis finansavimas taikomas:
2) mažo našumo žemėse įsikūrusių žemės ūkio subjektų ūkinei veiklai pertvarkyti ir ūkininkavimo ekonominių sąlygų skirtumams sumažinti;
3) ekologiškai švarios žemės ūkio produkcijos gamybai organizuoti ir koncentruotos taršos židiniams pašalinti;
10 straipsnis. Žemės ūkio subjektų apmokestinimas
12 straipsnis. Importo reguliavimas
Žemės ūkio produkcijos, maisto žaliavų ir produktų importo kiekis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka reguliuojamas kvotomis ir muitais.
13 straipsnis. Informacija žemės ūkio rinkai reguliuoti
14 straipsnis. Produkcijos kokybės kontrolė ir sertifikavimas
Lietuvos Respublikos valstybinės institucijos sertifikuoja žemės ūkio produkciją ir kontroliuoja jos kokybę vadovaudamosi Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais nuostatais ir standartais.
15 straipsnis. Parama žemės ūkio produktams realizuoti vidaus rinkoje
Rajonų ir miestų savivaldybės įrengia ir nemokamai suteikia žemės ūkio subjektams nuolatines vietas žemės ūkio produkcijai pardavinėti, taip pat uždaro konkurso tvarka nuomoja šiam tikslui tinkamas valstybines patalpas arba skiria žemės sklypus žemės ūkio subjektų kooperatinėms parduotuvėms statyti.
III. VALSTYBINIO REGULIAVIMO ĮGYVENDINIMAS
16 straipsnis. Reguliavimo lėšų šaltiniai
Nacionalinei žemės ūkio plėtojimo programai ir žemės ūkio santykių valstybinio reguliavimo priemonėms įgyvendinti, maisto produktų valstybiniams rezervams sudaryti, melioracijai, rūgščioms dirvoms kalkinti kasmet paprastai skiriama ne mažiau kaip 10 procentų nacionalinio biudžeto išlaidų, taip pat užsienio tikslinės paskolos bei kitos lėšos.
17 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Įsigaliojus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių santykių valstybinio reguliavimo įstatymui, netenka galios Lietuvos Respublikos įstatymas „Dėl žemės ūkio būklės gerinimo eksportuojant, superkant žemės ūkio produkciją ir parduodant Lietuvoje pagamintus maisto produktus“ (Žin., 1994, Nr. 7-101).