LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL VISUOMENĖS SVEIKATOS UGDYMO IR INFORMAVIMO GERINIMO
1999 m. balandžio 20 d. Nr. 184
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimo įstatymo 24 straipsniu (Žin., 1998, Nr. 109-2995), Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo pakeitimo įstatymo 32 straipsniu (Žin., 1998, Nr. 112-3099), Lietuvos Respublikos Seimo 1999 01 05 rezoliucijos „Dėl Lietuvos sveikatos politikos principų“ nuostatomis ir siekdamas gerinti visuomenės sveikatos ugdymą bei gyventojų informuotumą sveikatos klausimais,
1. Keičiu Respublikinio sveikatos mokymo centro pavadinimą ir nuo 1999 m. balandžio 27 dienos šią įstaigą vadinu Visuomenės sveikatos ugdymo centru.
3. Pavedu Visuomenės sveikatos ugdymo centro direktoriui Z. Javtokui:
4. Nuo 1999 04 27 laikau netekusiais galios 1992 02 27 Sveikatos apsaugos ministerijos įsakymą Nr. 258 bei 1995 02 27 patvirtintus Respublikinio sveikatos mokymo centro nuostatus.
PATVIRTINTA
sveikatos apsaugos ministro
1999 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. 184
VISUOMENĖS SVEIKATOS UGDYMO
CENTRO NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Visuomenės sveikatos ugdymo centras (toliau – Centras) yra valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros įstaiga, išlaikoma iš valstybės biudžeto.
5. Centras yra juridinis asmuo, turintis savo sąskaitas banke, antspaudą su savo pavadinimu bei firminį ženklą.
II. CENTRO UŽDAVINIAI
7. Centras vykdo tretinio Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos veiklos organizavimo lygio visuomenės sveikatos ugdymą.
8. Centro uždaviniai yra koordinuoti sveikatos ugdymo veiklą valstybės mastu, keisti Lietuvos gyventojų elgseną – skatinti sveikai gyventi, informuoti apie valstybės vykdomą sveikatos politiką, kurti, įgyvendinti ir įvertinti sveikatos ugdymo ir mokymo programas, skleisti sveikatos stiprinimo žinias, analizuoti sveikatos ugdymo ir mokymo metodų efektyvumą.
III. CENTRO FUNKCIJOS
9. Centras atlieka šias funkcijas:
1) siekia visuomenės sveikatos ugdymo ir gyventojų sveikatos mokymo politikos ir strategijos įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje;
3) nustato nacionalinius sveikatos ugdymo tikslus ir prioritetus, valstybės remiamo ir privalomojo sveikatos ugdymo ir mokymo mastą, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros, švietimo ir ugdymo, sporto ir kt. sektorių, jose dirbančio personalo funkcijas visuomenės sveikatos ugdymo srityje;
7) teikia pasiūlymus įstatymų kūrėjams ir vykdytojams visuomenės sveikatos ugdymo klausimais, rengia sveikatos ugdymo ir mokymo norminių dokumentų projektus;
8) rengia informacinius pranešimus, aiškinančius valstybės sveikatos politiką. Propaguoja sveikatos politiką, sveikatos rėmimą ir stiprinimą;
9) populiarina sveiką gyvenseną, sveikatos stiprinimo ir ligų prevencijos žinias per visuomenės informavimo priemones ir leidinius;
10) organizuoja Pasaulio sveikatos organizacijos ir kitų organizacijų skelbiamų sveikatos dienų minėjimus, kitus sveikatinimo renginius ir kampanijas;
11) vykdo leidybinę veiklą, organizuoja vaizdo ir garso produkcijos bei kitų sveikatos mokymo ir stiprinimo paslaugų teikimą;
12) atlieka Lietuvos gyventojų sveikatos žinių, elgsenos, sveikatos ugdymo ir mokymo efektyvumo tyrimus, socialinės ir ekonominės naudos bei žalos skaičiavimus;
13) konsultuoja ir teikia metodinę pagalbą apskričių ir savivaldybių sveikatos ugdymo programų vykdytojams. Inicijuoja nacionalinių bei tarptautinių sveikatos stiprinimo, socialinės ir gyvenamosios aplinkos gerinimo programų („Sveikas miestas“, „Sveika mokykla“, „Sveika ligoninė“, „Sveika šeima“ ir kt.) diegimą, teikia metodinę pagalbą jos vykdytojams;
14) kaupia ir platina tarptautinę ir šalies patirtį sveikatos ugdymo srityje, plėtoja tarptautinius ryšius;
15) rengia valstybės ir savivaldybių pareigūnų, sveikatos priežiūros, švietimo ir ugdymo bei kt. specialistų kvalifikacijos kėlimo programas (sveikatos ugdymo srityje), organizuoja kvalifikacijos kėlimo ir tobulinimosi kursus, seminarus ir kt. priemones, bendradarbiauja šiais klausimais su aukštosiomis mokyklomis bei kt. mokymo įstaigomis;
16) vykdo sveikatos ugdymo proceso savivaldybėse ir apskrityse kontrolę, savanoriškojo bei privalomojo sveikatos mokymo priežiūrą šalies mastu, tvarko privalomojo sveikatos mokymo programų registrą;
17) teikia metodinę ir organizacinę pagalbą steigiant sveikatos ugdymo ir ryšių su visuomene skyrius, sveikatos kabinetus, klubus, nevyriausybines sveikatos ugdymo ir stiprinimo organizacijas;
18) kuria informacinę duomenų bazę apie nevyriausybinių organizacijų veiklą sveikatos ugdymo ir mokymo srityje, telkia bendraminčius sveikatos politikai bei visuomenės sveikatos ugdymui remti;
IV. CENTRO TEISĖS
10. Centras turi teisę:
1) kontroliuoti sveikatos ugdymą ir mokymą visose asmens sveikatos ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigose;
2) teikti pasiūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai sveikatos ugdymui ir mokymui Lietuvoje gerinti;
4) teikti sveikatos mokymo ir švietimo (kodai: 80.42.20 ir 80.42.30 pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių) paslaugas, vykdyti leidybą, užsiimti sportinių, kultūrinių ir pramoginių renginių organizavimu (pagal 41 tarptautinės prekių ir paslaugų klasifikacijos klasę);
V. CENTRO STRUKTŪRA
VI. CENTRO DARBO ORGANIZAVIMAS
12. Centro valdymo organai yra:
1) Centro administracija, kurią sudaro direktorius (administracijos vadovas), Centro direktoriaus pavaduotojai, vyriausiasis finansininkas, skyrių vadovai. Administracijos personalinę sudėtį tvirtina direktorius;
13. Centrui vadovauja direktorius, su kuriuo nustatyta tvarka darbo sutartį sudaro sveikatos apsaugos ministras, o valstybinio socialinio draudimo įskaitą tvarko Centras.
14. Centro direktoriaus teisės ir pareigos:
2) atstovauti Centrui, veikti jo vardu, tvarkyti Centrui priskirtą ir priklausantį turtą be atskiro įgaliojimo, sudaryti sutartis, išduoti įgaliojimus, atidaryti ir uždaryti sąskaitas banke;
3) suderinus su steigėju, tvirtinti Centro darbo reglamentą (vidaus tvarkos taisykles) bei padalinių nuostatus;
4) tvirtinti Centro darbuotojų pareigines instrukcijas, etatų ir pareigybių sąrašus – pagal patvirtintą darbo užmokesčio fondą;
6) nustatyti Centro darbuotojų tarnybinius atlyginimus ir jų darbo apmokėjimo sąlygas (priedus, pašalpas, premijas);
8) rengti Centro biudžetinių ir nebiudžetinių lėšų sąmatų projektus ir nustatyta tvarka teikti juos steigėjui tvirtinti;
9) leisti įsakymus ir organizacinius, tvarkomuosius bei informacinius dokumentus pagal savo kompetenciją, deleguoti dalį savo teisių savo pavaduotojams, skyrių vedėjams;
10) skirti Centro darbuotojams bausmes už blogą pareigų vykdymą, aplaidumą darbe ir darbo drausmės pažeidimus;
11) gauti nustatyta tvarka skirtą tarnybinį atlyginimą ir tarnybinio atlyginimo priedą bei, gavus steigėjo sutikimą, premijas. Už papildomai atliekamų darbų (paslaugų) vykdymą, organizavimą ir priežiūrą gauti priedą, kuris Centro administracijos sprendimu gali būti mokamas iš Centro nebiudžetinių (specialiųjų) lėšų sąskaitos;
12) gauti Lietuvos Respublikos atostogų įstatymo nustatytas kasmetines ir tikslines atostogas, kurios, gavus steigėjo leidimą, įforminamos Centro direktoriaus įsakymu;
V. CENTRO FINANSAVIMAS
16. Centras yra finansuojamas iš Valstybės biudžeto pagal Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintas sąmatas, laikantis Finansų ministerijos nustatytų finansavimo taisyklių ir iždo procedūrų.
17. Kiti Centro finansavimo šaltiniai:
1) lėšos, gaunamos sveikatos ugdymo ir mokymo programoms vykdyti (iš įvairių finansavimo šaltinių, litais ir užsienio valiuta);
18. Lėšos, gautos iš visų finansavimo šaltinių, sudaro Centro bendrąsias pajamas ir laikomos banke:
biudžetinės – einamojoje sąskaitoje,
kitos lėšos – specialiųjų lėšų ir užsienio valiutų sąskaitose.
19. Biudžetinės lėšos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka naudojamos:
4) ryšių, skaičiavimo, kopijavimo, spausdinimo, foto, vaizdo, garso, medicinos ir kt. aparatūrai bei įrenginiams įsigyti ir eksploatuoti (jų techninės priežiūros, remonto ir standartizacinių patikrinimų išlaidoms padengti);
7) transporto priemonėms (įskaitant specialiosios paskirties) įsigyti, jų eksploatavimui ir remontui;
13) konkursams, sveikatos dienoms ir kt. sveikatos mokymo ir sveikatos stiprinimo renginiams, spaudos konferencijoms organizuoti;
20. Specialiosios lėšos naudojamos pagal pajamų ir išlaidų sąmatą, vadovaujantis nustatyta šių lėšų naudojimo tvarka ir neviršijant faktinių įplaukų.
22. Specialiųjų lėšų pajamų ir išlaidų sąmatos sudaromos, nagrinėjamos ir tvirtinamos kartu su biudžeto išlaidų sąmatomis.
23. Ekonominė – finansinė apskaita ir atskaitomybė vykdoma pagal Lietuvos Respublikos įstatymus ir kitus norminius aktus.
24. Už darbus pagal sutartis ar vienkartinius veiksmus Centras atsiskaito su užsakovu. Ginčai dėl netesybų sprendžiami įstatymų nustatyta ar sutartyse numatyta tvarka.