VALSTYBINĖ MOKESČIŲ INSPEKCIJA PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

 

Į S A K Y M A S

DĖL TERITORINĖS VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS TIPINIŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1997 m. rugsėjo 5 d. Nr. 75

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Mokesčių administravimo įstatymo 8 straipsniu,

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos tipinius nuostatus.

2. Įpareigoti teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų viršininkus, vadovaujantis patvirtintais Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos tipiniais nuostatais, pasitvirtinti savo miesto (rajono) valstybinės mokesčių inspekcijos nuostatus ir kopiją iki š. m. rugsėjo 25 dienos atsiųsti į Valstybinę mokesčių inspekciją prie Finansų ministerijos.

 

 

 

Viršininkė                                                                                                            N. Pitrėnienė

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos

prie Finansų ministerijos

1997 m. rugsėjo 5 d. įsakymu Nr. 75

 

Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos nuostatai

 

Bendroji dalis

 

1. Teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – Inspekcija) yra vietos mokesčio administratorius, įeinantis į Valstybinės mokesčių inspekcijos, įsteigtos prie Finansų ministerijos, sistemos sudėtį. Inspekcija pavaldi ir atskaitinga Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Finansų ministerijos – centriniam mokesčio administratoriui. Inspekcijos steigėjas- Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos.

2. Inspekcija yra juridinis asmuo, turintis savo sąskaitą banke, savo herbinį antspaudą, naudojasi Valstybinės mokesčių inspekcijos simbolika.

3. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu, kitais įstatymais, poįstatyminiais aktais, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos įsakymais, metodiniais nurodymais bei šiais nuostatais.

4. Inspekcija bendradarbiauja ir keičiasi informacija su kitais mokesčio administratoriais, su apskrities viršininku, miesto (rajono) savivaldybe, teismais, prokuratūra, policija ir kitomis valstybės bei savivaldybės institucijomis.

5. Inspekcijos teritorinės veiklos zonas nustato finansų ministras Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko teikimu.

6. Centrinis mokesčio administratorius koordinuoja, kontroliuoja ir metodiškai vadovauja Inspekcijos darbui.

 

Inspekcijos uždaviniai ir funkcijos

 

7. Svarbiausi Inspekcijos uždaviniai yra:

7.1. užtikrinti teisingo mokesčių ir kitų įmokų į biudžetą apskaičiavimo, sumokėjimo kontrolę bei išieškojimą;

7.2. skatinti savanoriškai mokėti mokesčius ir padėti vietos mokesčio mokėtojams vykdyti įstatymus bei poįstatyminius teisės aktus, susijusius su administruojamais mokesčiais;

7.3. organizuoti konfiskuoto, bešeimininkio, valstybės paveldėto, į valstybės pajamas perduoto ir paimto turto bei lobių apskaitą, įkainojimą bei realizavimą;

7.4. užtikrinti informacijos apie mokesčio mokėtojus slaptumą ir saugumą.

8. Inspekcija, spręsdama šiuos uždavinius, atlieka tokias funkcijas:

8.1. tvarko mokesčių mokėtojų, mokesčių ir kitų įmokų į valstybės (savivaldybės) biudžetą apskaitą;

8.2. kontroliuoja mokesčių į valstybės (savivaldybės) biudžetą apskaičiavimą, sumokėjimą;

8.3. išieško laiku nesumokėtus mokesčius, delspinigius ir baudas, paskirtas pagal mokesčių įstatymus, taiko priemones mokesčių išieškojimui užtikrinti;

8.4. grąžina permokas, neteisėtai išieškotus mokesčius, delspinigius ir baudas;

8.5. vykdo vietos savivaldybės sprendimus dėl mokesčių, rinkliavų ir atskaitymų į jos biudžetą lengvatų teikimo;

8.6. įstatymų nustatyta tvarka paskirsto mokesčius ir kitas įmokas valstybės, savivaldybių biudžetams, fondams, juridiniams bei fiziniams asmenims;

8.7. teikia pasiūlymus centriniam mokesčio administratoriui dėl apmokestinimo tvarkos gerinimo;

8.8. pagal savo kompetenciją atlieka kvotą;

8.9. teikia vietos mokesčių mokėtojams paaiškinimus ir informaciją apie mokesčių įstatymus bei kitus teisės aktus mokesčių klausimais;

8.10. nagrinėja valstybinei mokesčių inspekcijai priskirtas administracines teisės pažeidimų bylas ir skiria nuobaudas;

8.11. nagrinėja ginčus dėl mokesčių, kurie iškyla tiesiogiai tarp mokesčio mokėtojo ir vietos mokesčio administratoriaus (pareigūno), ir dalyvauja nagrinėjant bylas teismuose;

8.12. taiko mokesčio mokėtojui mokesčių išieškojimo užtikrinimo priemones;

8.13. organizuoja konfiskuoto, bešeimininkio, valstybės paveldėto, į valstybės pajamas perduoto ir paimto turto bei lobių perėmimą, apskaitą, įkainojimą, saugojimą, realizavimą bei grąžinimą;

8.14. grąžina permokas ir neteisingai išieškotus mokesčius, delspinigius bei baudas;

8.15. dalyvauja mokesčių mokėtojų paieškoje;

8.16. registruoja elektroninius kasos aparatus ir griežtos apskaitos dokumentus;

8.17. atlieka kitas įstatymuose ir poįstatyminiuose aktuose nustatytas funkcijas.

 

Inspekcijos teisės

 

9. Inspekcija, vykdydama savo funkcijas, turi teisę:

9.1. gauti iš įmonių, įstaigų, organizacijų ir kitų asmenų, įskaitant bankus ir kitas kredito bei finansų įstaigas, darbui atlikti reikalingas žinias bei dokumentų nuorašus apie juridinio, fizinio asmens ar neturinčio juridinio asmens teisių asmens turtą bei pajamas;

9.2. mokesčio mokėtojo veiklai naudojamose patalpose ir teritorijose tikrinti veiklai naudojamus materialinius techninius išteklius bei pagamintą produkciją;

9.3. pagal paėmimo aktą paimti laikinai – iki 30 dienų – mokesčio mokėtojo dokumentus, kurie reikalingi mokesčio apskaičiavimo teisingumui nustatyti, užantspauduoti dokumentų, vertybinių popierių, pinigų ir materialinių vertybių saugojimo vietas, daryti dokumentų kopijas arba išrašus, daryti žymas mokesčio mokėtojo dokumentuose, siekiant išvengti jų klastojimo;

9.4. duoti mokesčio mokėtojui privalomus vykdyti nurodymus apskaitos tvarkymo, mokesčio ir kitų įmokų apskaičiavimo bei mokėjimo į valstybės (savivaldybės) biudžetą klausimais;

9.5. išieškoti ne ginčo tvarka iš asmenų sąskaitų bankų įstaigose laiku nesumokėtus mokesčius ir su jais susijusius delspinigius, baudas bei kitas biudžetams priklausančias sumas;

9.6. duoti nurodymus bankų įstaigoms nutraukti pinigų išdavimą bei pervedimą iš įmonių sąskaitų, jeigu jos nustatytu laiku Inspekcijai nepateikė mokesčio deklaracijų ir kitų įmokų į biudžetus apskaičiavimų, trukdo atlikti patikrinimą arba jei tikrinimo metu buvo nustatyti pajamų slėpimo ar neteisingo mokesčių apskaičiavimo faktai;

9.7. surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus bylose, kurios pagal įstatymą priskirtos mokesčio administratoriaus kompetencijai;

9.8. atlikti arba pareikalauti, kad kitos kompetentingos institucijos atliktų kontrolinius pirkimus bei matavimus, materialinių vertybių inventorizacijas ir kitus faktinius tikrinimus, reikalauti, kad būtų sutvarkyta buhalterinė apskaita ir kad būtų pateiktas įmonės vadovo raštas apie visų buhalterinės apskaitos dokumentų pateikimą tikrintojams;

9.9. įrengti mokesčio mokėtojo saugyklose, produkcijos laikymo vietose, kituose veiklai naudojamuose įrenginiuose skaitiklius bei matavimo prietaisus, užplombuoti ir užantspauduoti mokesčio mokėtojo saugyklas, patalpas, įrengimus, uždaryti teritoriją ar jos dalis;

9.10. laikinai sustabdyti asmenų veiklą, leidimą (licenciją) verstis veikla ar eksporto ir importo procedūras, jeigu vengiama pateikti Inspekcijai dokumentus, susijusius su mokesčio apskaičiavimu ir sumokėjimu, arba jeigu yra padaryta kitų mokesčių įstatymų pažeidimų, kurie yra išvardyti Mokesčių administravimo įstatymo 47, 48 ir 49 straipsniuose;

9.11. gauti iš mokesčio mokėtojo deklaracijas ir paaiškinimus apie turto įsigijimo šaltinius;

9.12. įstatymų nustatyta tvarka skirti ekonomines sankcijas, numatytas mokesčių įstatymuose, taip pat apskaičiuoti delspinigius;

9.13. reikalauti iš įmonių, įstaigų, organizacijų vadovų pašalinti aplinkybes ir sąlygas, trukdančias Inspekcijai tinkamai atlikti savo funkcijas;

9.14. areštuoti mokesčio mokėtojo, mokestį išskaičiuojančio asmens turtą bei sąskaitas bankuose, jeigu mokesčio įstatymo nustatyta tvarka nesumokėti (nepervesti) mokesčiai;

9.15. pagal savo kompetenciją pratęsti mokesčių, baudų ir delspinigių sumokėjimo terminą, spręsti mokestinės paskolos sutarčių sudarymo bei nutraukimo klausimus;

9.16. skirti baudą banko (kredito) įstaigai, nevykdančiai mokesčio administratoriaus nurodymo ne ginčo tvarka nurašyti pinigų sumas;

9.17. tikrinti pagal patvirtintą atrinkimo tikrinimui tvarką mokesčių mokėtojų apskaitos dokumentus, deklaracijas, susijusias su mokesčių ir kitų įmokų į biudžetus apskaičiavimu bei sumokėjimu, ir gauti paaiškinimus šiais klausimais;

9.18. atleisti nuo baudų ir delspinigių įstatymų bei poįstatyminiuose teisės aktuose nustatyta tvarka;

9.19. vykdant kvotą, naudotis Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso numatytomis teisėmis;

9.20. naudotis kitomis įstatymų bei poįstatyminių teisės aktų suteiktomis teisėmis.

10. Inspekcija išvardytas teises turi tiek mokesčio mokėtojo, tiek mokestį išskaičiuojančio asmens atžvilgiu.

11. Inspekcija ar jos pareigūnas, įgyvendindamas jam suteiktas teises ir funkcijas, atliekamus veiksmus įformina centrinio mokesčio administratoriaus nustatytos formos sprendimais.

 

Inspekcijos darbo organizavimas

 

12. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria ir iš pareigų atleidžia finansų ministras Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko teikimu. Inspekcijos viršininkas yra atskaitingas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininkui.

13. Inspekcijos viršininkas:

13.1. vadovauja Inspekcijos darbui ir atsako už tai, kad Inspekcija spręstų jai pavestus uždavinius, atliktų numatytas funkcijas. Inspekcijos viršininkas vadovauja Inspekcijos struktūriniams padaliniams tiesiogiai ar per savo pavaduotojus;

13.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų ir vykdomi kiti teisės aktai;

13.3. atsižvelgdamas į centrinio mokesčio administratoriaus metodinius nurodymus ir rekomendacijas, tvirtina inspekcijos struktūrą ir etatų sąrašą;

13.4. vykdo Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko pavedimus;

13.5. leidžia įsakymus ir tikrina, kaip jie vykdomi;

13.6. teikia Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininkui Inspekcijos veiklos ataskaitas;

13.7. priima ir atleidžia Inspekcijos darbuotojus, skiria nuobaudas ir skatina juos.

13.8. tvirtina Inspekcijos struktūrinių padalinių nuostatus, pavaduotojų, struktūrinių padalinių vadovų bei kitų darbuotojų pareigines instrukcijas;

13.9. nustato Inspekcijos darbuotojų darbo užmokestį, skiria darbo užmokesčio priemokas, priedus ir premijas, iš į biudžetą išieškotų papildomų lėšų skiria sumas Inspekcijos materialinei bazei stiprinti ir darbuotojams materialiai skatinti bei socialinėms garantijoms;

13.10. užtikrina materialinių vertybių, turto apsaugą bei apskaitą, piniginių lėšų naudojimą pagal paskirtį;

13.11. vykdo kitas jam priskirtas funkcijas.

14. Viršininkui laikinai nesant, jo teikimu Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininkas paveda laikinai eiti šios inspekcijos viršininko pareigas vienam iš Inspekcijos viršininko pavaduotojų (pavaduotojui), o kai jų (jo) nėra, kitam asmeniui.

15. Inspekcijos viršininko pavaduotojai tiesiogiai vadovauja priskirtiems Inspekcijos struktūriniams padaliniams.

16. Inspekcijos viršininko pavaduotojai yra tiesiogiai pavaldūs Inspekcijos viršininkui.

17. Inspekciją sudaro struktūriniai padaliniai (skyriai, grupės, tarnybos ir kt.), kurie savo veikloje vadovaujasi Inspekcijos viršininko patvirtintais atitinkamo struktūrinio padalinio nuostatais.

 

Darbuotojų priėmimo į darbą tvarka

 

18. Inspekcijos darbuotojai, priklausantys „B“ lygio valdininkų kategorijai, į darbą Inspekcijoje priimami viešojo konkurso arba kvalifikacinio egzaminavimo tvarka. Kiti darbuotojai priimami Darbo sutarties įstatymo nustatyta tvarka.

 

Darbo apmokėjimo tvarka

 

19. Inspekcijos darbuotojų darbo apmokėjimo tvarką bei sąlygas nustato Darbo apmokėjimo ir kiti įstatymai, Vyriausybės nutarimai bei kiti teisės aktai.

 

Lėšų šaltiniai ir jų naudojimo tvarka

 

20. Inspekcija finansuojama iš biudžeto.

21. Biudžetinės lėšos naudojamos Inspekcijai išlaikyti, sąmatoje nurodytoms priemonėms finansuoti.

22. Inspekcija gali turėti nebiudžetinių lėšų. Nebiudžetinės lėšos naudojamos pagal Vyriausybės ir Finansų ministerijos nustatytą tvarką bei vadovaujantis centrinio mokesčių administratoriaus nustatytais metodiniais nurodymais.

 

Finansinės veiklos kontrolė

 

23. Inspekcijos finansinės veiklos kontrolę vykdo Valstybės kontrolė, centrinis mokesčio administratorius ir kitos institucijos įstatymų nustatyta tvarka.

 

Baigiamieji nuostatai

 

24. Inspekcija gali būti reorganizuojama ir likviduojama įstatymų nustatyta tvarka.

______________