Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
Dėl aukštųjų mokyklų veiklos valstybinės priežiūros
tvarkos aprašo patvirtinimo
2012 m. lapkričio 28 d. Nr. 1456
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140; 2012, Nr. 53-2639) 7 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
LAIKINAI EINANTIS MINISTRO PIRMININKO
PAREIGAS ANDRIUS KUBILIUS
LAIKINAI EINANTIS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
PAREIGAS GINTARAS STEPONAVIČIUS
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2012 m. lapkričio 28 d. nutarimu Nr. 1456
Aukštųjų mokyklų VEIKLOS VALSTYBINĖS priežiūros tvarkos aprašas
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aukštųjų mokyklų veiklos valstybinės priežiūros tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) paskirtis – stebėti švietimo ir mokslo prieinamumą ir kokybę, skatinti aukštųjų mokyklų veiklos tobulinimą, konsultuoti aukštąsias mokyklas ir vertinti jų veiklą.
2. Atliekant aukštųjų mokyklų veiklos valstybinę priežiūrą, vadovaujamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu (Žin., 2009, Nr. 54-2140), Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1317 „Dėl Aukštųjų mokyklų išorinio vertinimo tvarkos aprašo ir aukštųjų mokyklų akreditavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 113-5760), kitais mokslo ir studijų sistemos veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.
3. Aukštųjų mokyklų veiklos valstybinė priežiūra apima:
4. Aukštųjų mokyklų veiklos valstybinę priežiūrą (toliau – priežiūra) pagal teisės aktų suteiktus įgaliojimus vykdo Švietimo ir mokslo ministerija (toliau – Ministerija), Lietuvos mokslo taryba, Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras, Studijų kokybės vertinimo centras ir kitos Ministerijos įgaliotos institucijos.
5. Aukštojo mokslo taryba ne rečiau kaip kartą per metus svarsto aukštojo mokslo būklės apžvalgas ir teikia siūlymus bei rekomendacijas aukštojo mokslo plėtrai, priemones aukštojo mokslo kokybei užtikrinti.
II. prieinamumo ir KOKYBĖS Stebėsena
7. Švietimo ir mokslo prieinamumo ir kokybės stebėsena aukštosiose mokyklose (toliau – studijų ir mokslo stebėsena) yra valstybinės švietimo ir mokslo stebėsenos, kurios vykdymo tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras, dalis.
8. Studijų ir mokslo stebėseną ir jos rezultatų analizę atlieka Ministerija ir Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras. Studijų ir mokslo stebėseną gali vykdyti ir kitos Ministerijos įgaliotos institucijos.
9. Studijų ir mokslo stebėsenai reikalingi duomenys imami iš oficialių statistikos šaltinių, valstybinių registrų (studentų, pedagogų, institucijų), informacinių sistemų (Švietimo valdymo informacinė sistema, Atvira informavimo, konsultavimo, orientavimo sistema) ir kitų šaltinių.
10. Aukštosios mokyklos teikia Ministerijai ir jos įgaliotoms institucijoms statistinius duomenis ir dalykinę informaciją, reikalingą studijų ir mokslo stebėsenai:
10.1. metinę pažangos ataskaitą pagal švietimo ir mokslo ministro patvirtintą pavyzdinę formą – kasmet iki balandžio 1 dienos;
10.2. aukštosios mokyklos duomenis, reikalingus realiųjų išteklių stebėsenai ir (ar) vertinimui atlikti, – švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka;
11. Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras, vykdydamas studijų ir mokslo stebėseną, remiasi kokybiniais ir kiekybiniais duomenimis, aukštųjų mokyklų ir kitų kompetentingų institucijų pateikta informacija, aukštųjų mokyklų veiklos įvertinimo rezultatais, studijų programų įvertinimo išvadomis ir mokslinės veiklos vertinimo rezultatais, kita stebėsenai ir analizei reikalinga informacija, kuri renkama Ministerijos įgaliojimu.
12. Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras teikia Ministerijai studijų ir mokslo stebėsenos analizės rezultatus bei informaciją:
12.1. aukštųjų mokyklų pažangos ataskaitų apžvalgą ir mokslo ir metinės studijų būklės apžvalgą už praėjusius metus – iki einamųjų metų birželio 1 dienos;
III. VERTINIMAS IR AKREDITAVIMAS
14. Aukštosios mokyklos atsako už mokslo (meno) veiklos, studijų ir kitos veiklos kokybę. Jos turi viešai skelbti savo veiklos kokybės rodiklius ir puoselėti mokslo ir studijų veiklos kokybės kultūrą.
IV. KONSULTAVIMAS IR PREVENCINIŲ PRIEMONIŲ VYKDYMAS
17. Aukštųjų mokyklų, mokslo ir studijų politiką įgyvendinančių institucijų konsultavimo ir kitų prevencinių priemonių vykdymo tikslas – užtikrinti, kad būtų tinkamai laikomasi teisės aktų reikalavimų, padėti aukštosioms mokykloms gerinti veiklos kokybę.
18. Aukštąsias mokyklas pagal kompetenciją konsultuoja Ministerija, Lietuvos mokslo taryba, Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras, Studijų kokybės vertinimo centras ir kitos mokslo ir studijų politiką įgyvendinančios institucijos.
19. Aukštosios mokyklos konsultuojamos dėl mokslo ir studijų sistemą reglamentuojančių teisės aktų, metodinių rekomendacijų, kitos informacinės medžiagos, skirtos mokslo ir studijų kokybei užtikrinti, kokybės užtikrinimo sistemų diegimo, pažangos priemonių įgyvendinimo ir kitais klausimais.
20. Studijų kokybės vertinimo centras, Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras, kitos Ministerijos įgaliotos institucijos, pagal kompetenciją vykdydamos prevencines priemones, teikia aukštosioms mokykloms, Ministerijai ir kitoms suinteresuotoms institucijoms informaciją, kaip laikomasi mokslo ir studijų sistemą reglamentuojančių teisės aktų ir rekomendacijų dėl aukštųjų mokyklų veiklos ir jų vykdomų studijų programų tobulinimo įgyvendinimo aukštosiose mokyklose.
21. Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras aukštųjų mokyklų pažangos ataskaitų apžvalgą, metinę mokslo ir studijų būklės apžvalgą, priėmimo į aukštąsias mokyklas analizę skelbia viešai savo internetiniame tinklalapyje, leidiniuose, trumpraščiuose.
22. Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras ir kitos Ministerijos įgaliotos institucijos studijų ir mokslo būklės stebėsenos rezultatus pristato ir aptaria aukštųjų mokyklų bendruomenių atstovų ir kitų suinteresuotų šalių forume, kuris organizuojamas kasmet, ne vėliau kaip iki kiekvienų metų liepos 1 dienos.
V. POVEIKIO PRIEMONIŲ TAIKYMAS ir kokybės gerinimo skatinimas
23. Ministerija, gavusi informacijos apie tai, kad aukštosios mokyklos veikla kelia grėsmę studentų ir kitų aukštosios mokyklos bendruomenės narių interesams, pažeidžia aukštųjų mokyklų veiklą reglamentuojančius teisės aktus, remdamasi Aukštųjų mokyklų išorinio vertinimo tvarkos aprašu, gali inicijuoti aukštosios mokyklos, jos akademinių padalinių tikslinį vertinimą, skirtą vienai ar kelioms veiklos sritims įvertinti. Tikslinio vertinimo tikslus, uždavinius ir etapus tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
24. Aukštosios mokyklos tikslinio vertinimo rezultatai ir rekomendacijos skelbiami viešai aukštosios mokyklos ir Ministerijos interneto tinklalapyje.
25. Ministerija Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka gali priimti sprendimą dėl leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą sustabdymo arba jo panaikinimo.
26. Aukštųjų mokyklų veiklos kokybės gerinimas skatinamas viešinant stebėsenos rezultatus, skleidžiant gerąją patirtį, konsultuojant, atliekant tyrimus ir kitomis priemonėmis.
27. Teisės aktų nustatyta tvarka gali būti numatytos ir kitos aukštųjų mokyklų veiklos kokybės skatinimo, prevencinės ir poveikio priemonės.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS