TVIRTINU

Susisiekimo ministras J. Biržiškis

1992 m. sausio 8 d. įsakymo Nr. 4

 

Lietuvos Respublikos civilinių oro laivų registravimo, registracijos liudijimų ir tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo

 

LAIKINIEJI NUOSTATAI

 

Įvadas

 

Oro laivų registravimo, registracijos liudijimų ir tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo nuostatai paruošti sutinkamai su Lietuvos Respublikos įstatymais ir Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos ICAO rekomendacijomis ir nustato Lietuvos Respublikos oro laivų nacionalinių ir registracijos atpažinimo ženklų žymėjimo tvarką.

Šie nuostatai taikomi visiems Lietuvos Respublikoje įregistruotiems oro laivams, o taip pat šių oro laivų skraidymams.

Nuostatai netaikomi bepiločiams nevaldomiems aerostatams, neturintiems naudingo krovinio ir meteorologiniams oro balionams- pilotams, naudojamiems vien tik meteorologiniams tikslams.

1. Lietuvos Respublikos civilinių oro laivų registravimas

Bendrieji reikalavimai

1.1. Lietuvos Respublikos oro laivų registravimo tikslas – vykdyti Lietuvos Respublikos oro laivų apskaitą, nustatyti oro laivų valstybinį priklausomumą.

1.2. Oro laivas (civilinis), nesantis valstybiniu oro laivu, negali skraidyti Lietuvos Respublikoje, jeigu jis nėra įrašytas Lietuvos Respublikos oro laivų rejestre arba nėra įregistruotas kitoje valstybėje su kuria Lietuvos Respublika yra sudariusi galiojančią sutartį, numatančią oro laivų, įregistruotų toje valstybėje, skraidymą virš Lietuvos Respublikos teritorijos.

1.3. Leidžiama skraidyti neregistruotiems oro laivams praeinantiems valstybinius ir eksploatacinius bandymus.

1.4. Lietuvos Respublikos oro laivų rejestre registruojami oro laivai:

a) kurių savininkai, ar asmenys, sutartimi nuomojantys oro laivą, yra Lietuvos Respublikos piliečiai ar juridiniai asmenys, įregistruoti Lietuvos Respublikoje;

b) turintys tinkamumo skraidyti pažymėjimą, išduotą Lietuvos Respublikos Civilinės aviacijos departamento arba išduotą kitoje valstybėje ir pripažintą Lietuvos Respublikos Civilinės aviacijos departamento;

c) oro laivas nėra įregistruotas kitos valstybės rejestre.

1.5. Civilinės aviacijos departamentas oro laivus įrašo į Lietuvos Respublikos oro laivų rejestrą, suteikia nacionalinius ir registracijos atpažinimo ženklus, išduoda registracijos liudijimus.

1.6. Civilinės aviacijos departamente įregistravus oro laivą, visi anksčiau (kitos valstybės) padaryti įrašai, išduoti registracijos liudijimai, bendrieji ar nacionaliniai ir registracijos atpažinimo ženklai, netenka galios.

1.7. Oro laivo įregistruoto Lietuvos Respublikoje savininkas privalo informuoti Civilinės aviacijos departamentą šiam oro laivui sudužus arba visam laikui nustojus jį eksploatuoti, arba perdavus jį kitos Valstybės rejestrui, o taip pat apie bet kokį oro laivo nuosavybės teisių perdavimą.

1.8. Registracijos liudijimas skrydžio metu privalo būti oro laive. Be registracijos liudijimo skraidyti draudžiama, išskyrus:

a) nuostatų p. 1.3. nurodytus atvejus;

b) kai įsigytas iš kito fizinio ar juridinio asmens oro laivas nuskraidinamas į nuolatinę bazavimo vietą;

c) atliekant kontrolinius skraidymus oro laivą gavus iš aviacijos gamyklos ar kitos valstybės.

1.9. Savininkas, disponuojantis oro laivu, yra atsakingas už jo techninę būklę ir tinkamumo skraidyti reikalavimų vykdymą.

1.10. Nuostatų vykdymą kontroliuoja Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos departamentas ir kitos tam įpareigotos valstybinės institucijos.

2. Lietuvos respublikos civilinių oro laivų registracijos

liudijimų išdavimas

2.1. Įregistruojant oro laivą, jo savininkas pateikia pareiškimą Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos departamentui.

2.2. Prie pareiškimo pridedami:

a) tinkamumo skraidyti pažymėjimas (jei oro laivas gautas iš aviacijos gamyklos) arba techninės komisijos apžiūros aktas su išvadomis apie oro laivo tinkamumą skraidyti, patvirtintas herbiniu antspaudu,

b) priėmimo-perdavimo aktas (jei oro laivas buvo perduotas), arba pirkimo-pardavimo aktas ar kiti dokumentai, patvirtinantys oro laivo įsigijimo teisėtumą.

2.3. Pareiškimas ir kiti oro laivo registravimui dokumentai nurodyti nuostatų p.2.2. saugomi Civilinės aviacijos departamente.

2.4. Mėgėjiškos konstrukcijos oro laivas registruojamas pateikus Lietuvos konstruktorių – mėgėjų federacijos išduotą techninės apžiūros aktą su išvadomis apie oro laivo tinkamumą skraidyti.

2.5. Civilinės aviacijos departamentas, remdamasis pateiktais dokumentais, įrašo oro laivą į Lietuvos Respublikos oro laivų rejestrą ir išduoda registracijos liudijimą (pav. 2).

2.6. Registracijos liudijimą pasirašo Civilinės aviacijos departamento įgaliotas asmuo ir patvirtina herbiniu antspaudu.

2.7. Registruojamam oro laivui suteikiami nacionaliniai ir registracijos atpažinimo ženklai, kurie įrašomi į registracijos liudijimą.

Be to, registracijos liudijime nurodoma:

– oro laivo žymėjimas;

– jo gamintojas;

– oro laivo serijinis numeris;

– savininkas ir jo adresas;

– oro laivo registravimo data.

2.8. Oro laivai perimti iš žinybų, draugijų, organizacijų kur jie nebuvo įregistruoti, registruojami pagal šių nuostatų p. 2.1 ir 2.2)

3. Oro laivų registracijos liudijimų pakeitimas ir dublikatų išdavimas

3.1. Registracijos liudijimai keičiami šiais atvejais:

a) oro laivą perdavus ar pardavus kitam savininkui;

b) pakeitus (modifikavus) oro laivo konstrukciją;

c) pametus ar sugadinus registracijos liudijimą per nelaimingą atsitikimą išduodamas dublikatas.

3.2. Pasikeitus oro laivo savininkui, senas registracijos liudijimas netenka galios ir per 5 dienas grąžinamas į Civilinės aviacijos departamentą.

Naujam oro laivo savininkui išduodamas registracijos liudijimas šių nuostatų p. 2.1 ir 2.2 nustatyta tvarka.

3.3. Jei registracijos liudijimas tampa netinkamas naudoti, jis pateikiamas Civilinės aviacijos departamentui su paaiškinimų raštu, kokiomis aplinkybėmis liudijimas tapo netinkamas naudoti, kad būtų pakeistas dublikatu.

3.4. Praradus registracijos liudijimą oro laivo eksploatavimas sustabdomas. Dublikatas išduodamas Civilinės aviacijos departamente, pateikus paaiškinimą raštu, kokiomis aplinkybėmis liudijimas prarastas.

4. Oro laivų registracijos panaikinimas

4.1. Oro laivas išbraukiamas iš rejestro šiais atvejais:

a) oro laivą nurašius ar visam laikui nutraukus jo eksploataciją;

b) oro laivą pardavus ar perdavus kitos šalies juridiniam ar fiziniam asmeniui.

4.2. Dokumentai apie tai, kad oro laivas nurašytas ar visam laikui nustota jį eksploatuoti, per vieną mėnesį pateikiami Civilinės aviacijos departamentui.

4.3. Oro laivo nurašymo tvarką nustato Civilinės aviacijos departamentas.

5. Lietuvos Respublikos civilinių oro laivų nacionaliniai ir registracijos atpažinimo ženklai

5.1. Kiekvienas civilinis oro laivas, kuriam leidžiama skraidyti Lietuvos Respublikoje, privalo turėti jam suteiktą atpažinimo ženklą. Oro laivui, neturinčiam atpažinimo ženklų, skraidyti draudžiama, išskyrus atvejus, nurodytus šių nuostatų p. 1.8. a), b), c).

5.2. Lietuvos Respublikos oro laivo nacionalinis ir registracijos atpažinimo ženklas susideda iš dviejų lotyniškos abėcėlės didžiųjų be ornamento raidžių „LY“ – nacionalinio ženklo ir trijų lotyniškos abėcėlės didžiųjų be ornamento raidžių, rašomų po brūkšnelio, arba ne daugiau keturių arabiškų, be ornamento skaitmenų rašomų be brūkšnelio – registracijos ženklo, pav.: LY – LAK; LYOO21.

Gali būti mišrus ženklas, pav.: LY – DK8; LY – K21.

5.3. Sudarant registracijos ženklą iš raidžių, negali būti naudojamos kombinacijos, kurios gali būti suprastos kaip penkiaženklės Tarptautinio signalų kodo kombinacijos, trijų raidžių, prasidedančios Q raide, kombinacijos, naudojamos Q-kode, taip pat kombinacijos, kurios gali būti suprastos kaip nelaimės signalas SOS arba analogiški signalai, pavyzdžiui XXX, PAN ir TTT.

5.4. Nacionaliniai ir registracijos oro laivo ženklai sudarant atskiras grupes, turi turėti vienodą raidžių ir skaičių aukštį.

5.5. Kiekvieno simbolio plotis, išskyrus 1 ir I, ir brūkšnelio ilgis sudaro 2/3 simbolio aukščio.

5.6. Visi simboliai ir brūkšneliai rašomi vientisa linija, ryškiai kontrastuojančia su fonu, spalva. Simbolių linijų storis turi būti 1/6 simbolio aukščio.

5.7. Tarpai tarp simbolių turi būti ne mažiau kaip 1/4 simbolio pločio. Brūkšnelis laikomas atskiru simboliu.

5.8. Nacionaliniai ir registracijos atpažinimo ženklai ant oro laivo konstrukcijos dažomi tamsia spalva šviesiam fone ir balta spalva tamsiame fone. Ženklams dažyti vartojami dažai arba kita tam tinkama priemonė, užtikrinanti analogišką išsaugojimo laipsnį. Oro laivo atpažinimo ženklai turi būti gerai matomi ir aiškiai įskaitomi iš žemės.

6. Oro laivų nacionalinių ir registracijos atpažinimo ženklų žymėjimo tvarka

6.1. Oro laive žymimas tik tas nacionalinis ir registracijos ženklas, kuris įrašytas registracijos liudijime.

6.2. Oro laivai lengvesni už orą.

6.2.1. Dirižabliai.

Nacionaliniai ir registracijos ženklai žymimi korpuso arba stabilizatoriaus paviršiuje. Jeigu ženklai žymimi ant korpuso paviršiaus, jie dažomi kiekvienoje dirižablio pusėje išilgai korpuso, o taip pat ant jo viršutinio paviršiaus išilgai simetrijos linijos.

Jeigu ženklai žymimi ant stabilizatoriaus paviršiaus, jie dažomi horizontaliame ir statmename stabilizatoriuje. Horizontaliame stabilizatoriuje ženklai dažomi dešinės stabilizatoriaus pusės viršutiniame paviršiuje ir kairės stabilizatoriaus pusės apatiniame paviršiuje, o raidžių (skaičių) viršūnės nukreiptos į priekinį kraštą.

Statmename stabilizatoriuje ženklai žymimi kiekvienoje apatinės stabilizatoriaus dalies pusėje, o raidės (skaičiai) rašomos horizontaliai.

 

6.2.2. Sferiniai aerostatai, išskyrus bepiločius nevaldomus aerostatus ir meteorologinius oro balionus-pilotus, naudojamus vien tik meteorologiniams tikslams, turi nacionalinius ir registracijos ženklus, kurie žymimi dviejuose diametraliai priešinguose šonuose šalia horizontaliai maksimalaus aerostato apskritimo.

6.2.3. Nesferinių aerostatų, išskyrus bepiločius nevaldomus aerostatus ir meteorologinius oro balionus-pilotus, naudojamus vien tik meteorologiniams tikslams, nacionaliniai ir registracijos ženklai žymimi kiekvienoje pusėje šalia maksimalaus skersinio aerostato pjūvio linijos virš pakabinimo juostos arba virš pakabinamos pintinės lynų tvirtinimo taškų.

6.2.4. Lengvesniems už orą oro laivams, išskyrus bepiločius nevaldomus aerostatus ir meteorologinius oro balionus – pilotus naudojamus vien tik meteorologiniams tikslams, atpažinimo ženklai šonuose žymimi tokiu būdu, kad būtų matomi iš abiejų pusių ir iš žemės.

Nacionalinių ir registracijos ženklų dydis ne mažesnis kaip 50 cm.

6.2.5. Bepiločiai nevaldomi aerostatai.

Atpažinimo ženklai žymimi atpažinimo lentelėje šių nuostatų p.7. nustatyta tvarka.

6.3. Oro laivai sunkesni už orą.

6.3.1. Sparnai.

Nacionaliniai ir registracijos ženklai žymimi sparno konstrukcijos apatinio paviršiaus kairėje pusėje, jeigu jie neužima visą apatinį sparno konstrukcijos paviršių.

Atpažinimo ženklų aukštis ne mažesnis kaip 50 cm. Ženklų viršūnės pakrypusios į priekinį sparno kraštą.

Simboliai išdėstyti (pagal galimybę) vienodu nuo priekinio ir užpakalinio sparno krašto atstumu.

6.3.2. Fiuzeliažas (arba analogiška konstrukcija) ir kilis (statmena plokštuma).

Atpažinimo ženklai žymimi kiekvienoje fiuzeliažo (arba analogiškos konstrukcijos) pusėje tarp sparno ir kilio arba kilio abiejų pusių viršutinėse dalyse.

Jei kilis sudaromas iš kelių statmenų plokštumų, ženklai žymimi išorinėse kraštinių kilio plokštumų pusėse.

Atpažinimo ženklų aukštis ne mažesnis kaip 30 cm.

6.3.3. Jei oro laivo konstrukcija neturi dalių, analogiškų išvardintoms p. 6.3.1. ir 6.3.2., atpažinimo ženklai žymimi taip, kad užtikrintų greitą oro laivo atpažinimą.

6.4. Lietuvos Respublikos oro laivų rejestrą tvarko Civilinės aviacijos departamentas, kuriame įrašoma visa registracijos liudijime apie oro laivą turima informacija.

6.5. Bepiločių nevaldomų aerostatų rejestre žymima data, laikas, paleidimo vieta, aerostato tipas ir eksploatanto pavadinimas.

7. Oro laivo atpažinimo lentelė

7.1. Sunkesnis už orą oro laivas gali turėti atpažinimo lentelę, kurioje nurodomas nacionalinis ir registracijos atpažinimo ženklas.

7.2. Lentelė gaminama iš ugniai atsparios medžiagos ir pritvirtinama prie pagrindinio oro laivo įėjimo matomoje vietoje.

7.3. Nacionaliniai ir registracijos ženklai bepiločiams nevaldomiems aerostatams žymimi atpažinimo lentelėje. Ženklų dydį nustato Civilinės aviacijos departamentas.

7.4. Bepiločių nevaldomų aerostatų atpažinimo lentelė tvirtinama naudingo krovinio paviršiaus matomoje vietoje.

8. Oro laivų išorinis dažymas

8.1. Visi oro laivai, priklausantys vienai aviakompanijai, dažomi vienoda spalva, išskyrus specialios paskirties oro laivus.

8.2. Asmeniniai ir mėgėjiški oro laivai dažomi jų savininko nuožiūra. Apie tai pranešama Civilinės aviacijos departamentui raštu.

8.3. Be privalomų nacionalinių ir registracijos ženklų, gali būti žymimi kompanijos, firmos, klubo ar kiti simboliai.

9. Oro laivų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimas ir jų galiojimo laiko pratęsimas

Bendrieji reikalavimai

9.1. Kiekviename įregistruotame oro laive skrendant turi būti tinkamumo skraidyti pažymėjimas (pav. 1). Be tinkamumo skraidyti pažymėjimo skraidyti draudžiama.

9.2. Įregistruoti užsienio šalyse ir skraidantys Lietuvos Respublikos oro erdvėje oro laivai privalo turėti registracijos šalyje išduotą tinkamumo skraidyti pažymėjimą.

9.3. Lietuvos Respublikos civilinių oro laivų rejestre įregistruotiems oro laivams tinkamumo skraidyti pažymėjimus išduoda, pripažįsta kitų šalių išduotus, pakeičia ir galiojimo laiką pratęsia Civilinės aviacijos departamentas.

9.4. Tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimo laikas nustatomas iki pirmo oro laivo remonto, bet ne ilgesnis kaip dveji metai.

9.5. Oro laivo radijo ryšio šaukinius į tinkamumo skraidyti pažymėjimą įrašo ir tvirtina Civilinės aviacijos departamentas.

9.6. Po oro laivo remonto ar konstrukcinių pakeitimų, asmuo, atsakingas už techninę oro laivo eksploataciją, į tinkamumo skraidyti pažymėjimo „Pakeitimai eksploatacijos metu“ skyrelį įrašo masės ir centruotės duomenis.

9.7. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas turi registracijos numerį.

10. Oro laivų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo tvarka

10.1. Tinkamumo skraidyti pažymėjimus išduoda Civilinės aviacijos departamentas, gavęs iš oro laivo savininko pareiškimą, prie kurio pridedama:

a) techninis aktas su išvadomis apie oro laivo tinkamumą skraidyti išduotas asmens atsakingo už oro laivo techninę eksploataciją.

b) tinkamumo skraidyti pažymėjimas, išduotas gamykloje (jei oro laivas gautas iš gamyklos).

c) pirkimo pardavimo (perdavimo-priėmimo) aktas, jei oro laivas neturi tinkamumo skraidyti pažymėjimo.

d) oro laivo formuliarai ir kita borto dokumentacija su remonto gamyklos atstovo įrašais, kuriuose nurodoma: oro laivo masė, centruotė, resursas, sekančio remonto data.

e) minimali techninė dokumentacija, kaip naudotinas oro laivas (instrukcijos, reglamentai).

10.2. Pareiškimas tinkamumo skraidyti pažymėjimui gauti (pratęsti) ir kiti dokumentai, nurodyti šių nuostatų p. 10.1, Civilinės aviacijos departamente saugomi trejus metus.

11. Oro laivų tinkamumo skraidyti pažymėjimų keitimas ir dublikatų išdavimas

11.1. Tinkamumo skraidyti pažymėjimui susidėvėjus, jis grąžinamas Civilinės aviacijos departamentui pridedant aktą, kuriame paaiškinamos susidėvėjimo aplinkybės.

Civilinės aviacijos departamentas vadovaudamasis šių nuostatų p. 10.1, pakeičia jį nauju.

11.2. Pasikeitus oro laivo savininkui, tinkamumo skraidyti pažymėjimas išduodamas šių nuostatų p. 10.1 nustatyta tvarka.

11.3. Tinkamumo skraidyti pažymėjimą praradus, oro laivui skraidyti draudžiama, kol bus išduotas dublikatas. Jis išduodamas, vadovaujantis šių nuostatų p. 10.1 ir pateikus aktą, kuriame paaiškinamos praradimo aplinkybės.

12. Oro laivų laikinųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimas

12.1. Civilinės aviacijos departamentas turi teisę savo nuožiūra išduoti laikinąjį, iki vieno mėnesio laiko tarpui, tinkamumo skraidyti pažymėjimą.

12.2. Laikinieji tinkamumo skraidyti pažymėjimai registruojami žurnale. Registracijos eilės numeris tampa laikinojo tinkamumo skraidyti pažymėjimo numeriu.

12.3. Lietuvos Respublikoje gaminamiems oro laivams, atliekantiems gamyklinius-bandomuosius skraidymus, laikinuosius tinkamumo skraidymams pažymėjimus išduoda gamyklos įpareigotas asmuo.

12.4. Laikinasis tinkamumo skraidyti pažymėjimas, pasibaigus galiojimo laikui, grąžinamas jį išdavusiai organizacijai.

13. Oro laivo tinkamumo skraidyti pažymėjimo laiko pratęsimas

13.1. Oro laivo eksploatacijos metu arba po remonto tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimo laiką pratęsia Civilinės aviacijos departamentas. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas pratęsiamas oro laivo techninio resurso ribose ir tik iki kito remonto, bet ne ilgesniam laikotarpiui kaip dveji kalendoriniai metai.

13.2. Pratęsiant tinkamumo skraidyti pažymėjimą, oro laivo savininkas Civilinės aviacijos departamentui pateikia pareiškimą ir techninį aktą su išvadomis apie oro laivo tinkamumą skraidyti, išduotą asmens, atsakingo už oro laivo techninę eksploataciją.

Pagrindu pratęsti tinkamumo skraidyti pažymėjimą gali būti remonto įmonės specialistų oro laivo formuliaruose padaryti įrašai, nurodant atliktų darbų apimtį, resursą ir kito remonto datą.

13.3. Pratęsiant tinkamumo skraidyti pažymėjimą, Civilinės aviacijos departamentas savo nuožiūra turi teisę papildomai patikrinti oro laivo techninę būklę arba pareikalauti, kad tai padarytų savininkas.

13.4. Oro laivams, atliekantiems gamyklinius bandomuosius skraidymus, laikinieji tinkamumo skraidyti pažymėjimai gali būti pratęsiami visam bandymų laikotarpiui.

13.5. Jeigu prieš pratęsiant tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimo laiką oro laivas trejus metus neskraidė, privaloma atlikti kontrolinius skraidymus pagal patvirtintą programą. Prieš kontrolinį skraidymą komisija, apžiūrėjusi oro laivą, parašo techninės apžiūros aktą. Ekipažui įteikiama patvirtinta kontrolinio skraidymo programa. Ekipažas, atlikęs kontrolinius skraidymus, parašo skraidymo rezultatų aktą.

14. Tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimas eksportuojant oro laivą į užsienį

14.1. Parduodant ar perduodant oro laivą kitai valstybei, išduodamas tinkamumo skraidyti pažymėjimas.

14.2. Oro laivo, skirto eksportui, tinkamumo skraidyti pažymėjimas neprilygsta atitinkamoms sutartims ir nepatvirtina oro laivo tinkamumą skraidyti kitoje valstybėje.

14.3. Eksportuoto oro laivo tinkamumo skraidyti pažymėjimą turi pripažinti naują registraciją atliekanti valstybė arba išduoti atitinkamą savo dokumentą.

14.4. Eksportuojamam oro laivui tinkamumo skraidyti pažymėjimą išduoda Civilinės aviacijos departamentas, gavęs pareiškimą šių nuostatų p. 10.1. nustatyta tvarka. Pareiškimą rašo oro laivo savininkas arba aviacijos gamykla (eksportuotojas).

15. Tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimo sustabdymas

15.1. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas netenka galios šiais atvejais:

a) Civilinės aviacijos departamentui anuliavus arba sustabdžius oro laivo sertifikato ar tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimą visam oro laivų parkui, serijai, grupei ar atskiro šio oro laivo tipo vieneto eksploatacijai;

b) oro laivui tapus netinkamu skraidyti;

c) pažeidus oro laivo eksploatavimo nustatytą reglamentuojančiais dokumentais tvarką;

d) pakeitus oro laivo nacionalinį ir registracijos atpažinimo ženklą;

e) oro laivą išbraukus iš rejestro.

______________