LIETUVOS ARBITRAŽO ASOCIACIJOS (LAA)

VISUOTINIO NARIŲ SUSIRINKIMO (VNS)

SPRENDIMAS

 

DĖL TARPTAUTINIO KOMERCINIO ARBITRAŽO PROCEDŪROS REGLAMENTO III PRIEDO PATVIRTINIMO

 

2008 m. liepos 1 d. Nr. 5

Vilnius

 

 

Remdamasis Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymu (Žin., 1996, Nr. 39-961), LAA Visuotinis narių susirinkimas nusprendžia:

1. Patvirtinti LAA Visuotinio narių susirinkimo 2005 m. lapkričio 19 d. priimto Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamento (Žin., 2007, Nr. 99-4049) III Priedą „Tarptautinių verslo (ūkinių) ginčų sprendimo tvarka Transporto arbitražo teisme“.

2. Pateikti šį Reglamento Priedą paskelbti oficialiame norminių aktų skelbimo leidinyje „Valstybės žinios“ ir interneto tinklalapyje.

 

 

 

LAA VISUOTINIO NARIŲ SUSIRINKIMO (VNS)

PIRMININKAS                                                                                               JUOZAS ŠATAS

 

SEKRETORĖ                                                                                       AUŠRA SAULĖNIENĖ


Tarptautinio komercinio arbitražo

procedūros reglamento

(Žin., 2007, Nr. 99-4049)

III Priedas

PATVIRTINTA

Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA)

Visuotinio narių susirinkimo (VNS)

2008 m. liepos 1 d. sprendimu Nr. 5

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos teisingumo

ministerijos 2008 m. lapkričio 5 d.

raštu Nr. (1.11.)-712-9455

 

Tarptautinių verslo (ūkinių) ginčų sprendimo tvarka Transporto arbitražo teisme

Galioja nuo 2009 m. sausio 1 d.

 

1. Bendrosios nuostatos

1.1. Transporto arbitražo teismas yra specializuotas (specialios kompetencijos) trečiųjų teismas, sudaromas ad hoc principu tam tikrame transportavimo verslo sektoriuje (transporto rinkoje) kilusiam konkrečiam ūkiniam ginčui išnagrinėti ir išspręsti, vadovaujantis Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintais ir oficialiame norminių aktų leidinyje „Valstybės žinios“ paskelbtais arbitražo procedūrų reglamentais (žr. Žin., 2007, Nr. 99-2049 ir 2050) bei kitais teisės aktais.

1.2. Tarptautiniu ūkiniu ginču, kylančiu transportavimo verslo sektoriuose (transporto rinkoje), laikomas juridinių asmenų – ūkio subjektų nesutarimas arba jų ginčas su fiziniais asmenimis, kilęs iš tarptautinio transportavimo sandorio arba tarptautinio nesutartinio (deliktinio) su transportu susijusio civilinio teisinio santykio, kai ginčo dalykas (objektas) atitinka Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymo 4 str. nurodytus požymius.

1.3. Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamento (toliau – Reglamentas) III Priedo (toliau – šis Priedas) nuostatos taikytinos visiems sausumos (kelių, geležinkelio, vamzdyno) ir oro transportinio verslo sektoriuose kylančių ūkinių ginčų nagrinėjimo atvejams, išskyrus tuos, kuriems Lietuvos įstatymais, Europos Sąjungos teisės aktais arba tarptautinėmis sutartimis nustatyta kitokia jų nagrinėjimo ir sprendimo tvarka. Ūkiniai ginčai, susiję su jūriniais verslais ir/arba vandens transportu, nagrinėjami vadovaujantis šio Reglamento I Priede nustatyta „Tarptautinių ginčų sprendimo tvarka Klaipėdos jūriniame arbitraže“.

1.4. Ieškinio realiam (konkrečiam) transportavimo-ūkiniam ginčui išspręsti registravimo, bylų nagrinėjimo procedūrų organizavimo ir Transporto arbitražo teismo administravimo funkcijas atlieka Vilniaus tarptautinis ir nacionalinis komercinis arbitražas (toliau – Vilniaus arbitražas).

1.5. Transportavimo verslo sektoriuose (transporto rinkoje) kylantiems ūkiniams ginčams (komerciniams ir deliktiniams) nagrinėti ir išspręsti LAA rekomenduoja arbitrais nepriekaištingos reputacijos aukštos profesinės kvalifikacijos teisės ir atitinkamų transportavimo verslo sričių Lietuvos ir užsienio šalių specialistus-praktikus (administratorius, technologus, vadybininkus ir kt.), žinančius santykių konkrečiose šio verslo srityse reguliavimo teisinius pagrindus, tose srityse kylančių nesutarimų ypatumus, jų nagrinėjimo ir šalinimo metodus (Transporto arbitražo teismo kolegijos rekomenduojamų arbitrų sąrašą žr. svetainėse: www.arbitrai.lt arba www.arbitration.lt).

2. Ginčų teismingumas

2.1. Transporto arbitražo teismui teismingi ūkiniai (komerciniai ir deliktiniai) ginčai, kuriems nagrinėti ir spręsti taikytina tarptautiniuose kontraktuose (sutartyse) įvardyta taikytinoji teisė, o nesant nuorodai į taikytiną teisę -taikytini Lietuvos Respublikos ir tarptautinės teisės aktai, reglamentuojantys atskiruose transportavimo verslo sektoriuose veikiančių ūkio subjektų teisinius santykius.

2.2. Pagal šį (arba kitą ginčo šalių pasirinktą) Reglamentą bei šį jo Priedą Transporto arbitražo teisme nagrinėjami tarptautiniai verslo (ūkiniai) ginčai, kylantys:

1) iš transporto priemonių ir jų priklausinių pirkimo–pardavimo ir nuomos sandorių,

2) dėl gabenamų krovinių (bagažo) praradimų, trūkumų arba sužalojimų (sugadinimo),

3) dėl transporto priemonės nepateikimo arba pateikimo ne laiku,

4) dėl žalos, patirtos transporto priemonių susidūrimo ar kitokių avarijų atvejais,

5) dėl žalos, transporto priemonės padarytos trečiajam asmeniui,

6) dėl pavojingų ir/arba kenksmingų krovinių vežimo kelių, geležinkelio ar oro transportu,

7) dėl vežėjui (transporto įmonei) padarytos žalos atlyginimo,

8) dėl logistikos, krovinių ekspedijavimo ir kitokių jų gabenimo sąlygų pažeidimų,

9) kiti ūkiniai (komerciniai ir deliktiniai) ginčai, kylantys transportavimo verslo sektoriuose iš tarptautinių vežimo sandorių arba tarptautinių nesutartinių (deliktinių) su transportu susijusių civilinių teisinių santykių.

2.3. Pagal šį Reglamentą ir šį jo Priedą Transporto arbitražo teisme negali būti nagrinėjami transporto sektoriuose kylantys verslo (ūkiniai) ginčai, kurių sprendimai pagal Lietuvos Respublikos įstatymus, Europos Sąjungos teisės aktus arba tarptautines sutartis priskirti valstybės teismų ar kitokių jurisdikcijų kompetencijai.

3. Bylos iškėlimo teisinės prielaidos

3.1. Ieškinys dėl realaus (konkretaus) verslo (ūkinio) ginčo išsprendimo specializuotame Transporto arbitražo teisme priimamas nagrinėjimui visais atvejais, kai transportavimo sandorį įteisinančiame tarptautiniame kontrakte (sutartyje) įrašyta išlyga, deleguojanti Vilniaus arbitražui ginčo nagrinėjimo procedūros administravimo teisę.

3.2. Tarptautinių transportavimo-ūkinių sandorių dalyviai, pageidaujantys, kad iš jų kylantys ginčai būtų išspręsti specializuotame Transporto arbitražo teisme, pasirašomuose kontraktuose (sutartyse) įrašo šio turinio arbitražo išlygą:

Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šio kontrakto (sutarties) arba susijęs su juo ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, bus perduotas galutinai išspręsti Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo administruojamam Transporto arbitražo teismui, vadovaujantis Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintu Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamentu bei jo III Priede nustatyta transportavimo verslo sektoriuose kilusių tarptautinių ūkinių ginčų nagrinėjimo tvarka.“

3.3. Sandorio šalių sutarimu, visada gali būti pasirenkama alternatyvios arbitražo institucijos išlyga bei ji suformuluojama taip:

Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šio kontrakto (sutarties) arba susijęs su juo ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, bus perduotas galutinai išspręsti ieškovo pasirinktai arbitražo institucijai pagal joje galiojantį procedūros reglamentą arba Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo administruojamam Transporto arbitražo teismui, vadovaujantis Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintu Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamentu bei jo III Priede nustatyta transportavimo verslo sektoriuose kilusių tarptautinių ūkinių ginčų nagrinėjimo tvarka.“

3.4. Arbitražinio susitarimo tarp sandorio (deliktinio teisinio santykio) šalių teisinė galia deleguoti ginčo išsprendimo teisę Vilniaus arbitražo administruojamam Transporto arbitražo teismui gali būti suteikta ir atskirai nuo transportavimo sandorį įteisinančio tarptautinio kontrakto (sutarties) sudarytu arbitražiniu susitarimu arba kitokia rašytine forma, arba atsakovo praktiniais veiksmais, liudijančiais jo sutikimą, kad ginčas būtų sprendžiamas specializuotame Transporto arbitražo teisme.

4. Bylos iškėlimo ir nagrinėjimo tvarka

4.1. Ieškinys konkrečiam transportavimo-ūkiniam (komerciniam arba deliktiniam) ginčui išnagrinėti ir išspręsti, įformintas pagal šio Reglamento 12 punkte nustatytus reikalavimus, įteikiamas Vilniaus arbitražo Sekretoriatui.

4.2. Prie ieškinio pridedamos šio Reglamento 10.5 punkte išvardintų dokumentų kopijos.

4.3. Pateikdamas ieškinį, ieškovas įmoka į Vilniaus arbitražo atsiskaitomąją sąskaitą banke ieškinio registravimo (žyminį), o vėliau ir arbitravimo-administravimo mokesčius, nustatytus LAA patvirtintose Arbitražinių mokesčių ir išlaidų taisyklėse.

4.4. Byla laikoma iškelta tą dieną, kai ieškinys įregistruojamas Vilniaus arbitražo Sekretoriate.

4.5. Konkrečiam transportavimo ginčui išnagrinėti ir išspręsti arbitražinis teismas sudaromas vadovaujantis šio Reglamento III dalies nuostatomis, jeigu ginčo šalys nesutaria kitaip.

4.6. Vilniaus arbitražo administruojamas Transporto arbitražo teismas nagrinėja bylą šio Reglamento IV dalies taisyklių nustatyta tvarka.

4.7. Bylos nagrinėjimas Transporto arbitražo teisme užbaigiamas, sprendimas (nutartis) priimamas ir įvykdomas vadovaujantis šio Reglamento V dalies nuostatomis.

4.8. Vilniaus arbitražo administruojamo arbitražinio teismo sprendimas, priimtas dėl pagal šį Reglamentą bei atitinkamą jo priedą išnagrinėto ginčo, priverstinai (esant reikalui) įvykdomas Jungtinių Tautų (Niujorko) 1958 m. „Konvencijos dėl užsienio arbitražo sprendimų pripažinimo ir vykdymo“ ir sprendimą vykdančios šalies nacionalinių įstatymų nustatyta tvarka.

 

_________________