LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIŲ SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ ĮSTATYMO 67 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-854
2006 m. sausio 23 d. Nr. 69
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2005 m. lapkričio 30 d. sprendimo Nr. 620 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 67 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-854 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-854) dėl šių priežasčių:
1. Pateiktas pasiūlymas neatitinka kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas esmės ir paskirties. Šiomis kompensacijomis pereinamuoju laikotarpiu tenkinami teisėti lūkesčiai tų dirbusių kenksmingomis ar ypatingomis darbo sąlygomis asmenų, kurie pagal anksčiau (iki 1995 m. sausio 1 d.) galiojusius pensijų teisės aktus galėjo pasinaudoti senatvės pensijos amžiaus lengvata, bet nespėjo to padaryti dėl naujų pensijų įstatymų priėmimo. Asmenys, kuriuos Įstatymo projekte Nr. XP-854 siūloma įteisinti kaip kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas gavėjus, šių teisėtų lūkesčių neturėjo, nes pagal anksčiau galiojusius pensijų teisės aktus jiems senatvės pensijos amžiaus lengvatos nebuvo taikomos.
2. Pateiktą pasiūlymą skirti kompensacijas už ypatingas darbo sąlygas asmenims, dirbusiems iki 1995 m. sausio 1 d. įvairiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose, išskyrus medicinos įstaigas, kenksmingomis darbo sąlygomis, tai yra darbo metu naudojusiems radioaktyviąją spinduliuotę skleidžiančius įrenginius, būtų neįmanoma įgyvendinti. Siūlomas asmenų, turinčių teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas, apibrėžimas gali būti įvairiai interpretuojamas. Samprata „darbo metu naudojo“ neatskleidžia nei darbo pobūdžio, nei profesijos, nei asmens pareigų. Dėl to neaišku, kas ir kokiais kriterijais remdamasis turės teisę konstatuoti, kad asmuo dirbo kenksmingomis darbo sąlygomis, ypač tais atvejais, kai įmonė, įstaiga ar organizacija, kurioje asmuo dirbo, jau seniai neveikia, o archyviniai dokumentai neperduoti saugoti.
3. Kadangi siūlomas asmenų, turinčių teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas, apibrėžimas gali būti įvairiai interpretuojamas, neįmanoma nuspėti, kiek asmenų galėtų pretenduoti į šias kompensacijas ir kiek Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto lėšų prireiktų kompensacijoms jiems mokėti. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2004 m. gruodžio 14 d. nutarimu Nr. X-43 (Žin., 2004, Nr. 181-6703), ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. Nr. 40-1290), įsipareigota perteklines šio biudžeto lėšas naudoti valstybinėms socialinio draudimo pensijoms, motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpoms ir šioms pašalpoms skaičiuoti taikomoms kompensuojamojo uždarbio maksimalioms riboms didinti.