LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO KONTROLIERIŲ
Į S T A T Y M A S
1994 m. sausio 11 d. Nr. I-363
Vilnius
1 straipsnis.
Seimo kontrolieriai tiria piliečių skundus dėl valstybės ir savivaldybių pareigūnų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo.
Pareigūnai, dėl kurių piktnaudžiavimo ir biurokratizmo Seimo kontrolieriai tiria piliečių skundus, yra: valstybės valdžios ir valdymo institucijų, savivaldybių tarybų ir valdybų bei jų padalinių darbuotojai ar įgalioti asmenys, kurie pagal savo pareigas atlieka organizacines, tvarkomąsias ar administracines funkcijas.
Seimo kontrolierių kompetencijai nepriskiriama tirti Respublikos Prezidento, Seimo narių, Konstitucinio Teismo, Aukščiausiojo Teismo ir kitų teismų teisėjų veiklos, taip pat prokurorų, tardytojų ir kvotėjų procesinių veiksmų, Ministro Pirmininko, valstybės kontrolieriaus ir Vyriausybės (kaip kolegialios institucijos) bei vietos savivaldybių tarybų ir jų valdybų (kaip kolegialių institucijų) veiklos.
2 straipsnis.
3 straipsnis.
Seimo kontrolieriui mirus ar atleidus jį iš pareigų šio įstatymo 4 straipsnyje nurodytais atvejais, likusiam kadencijos laikui Seimas skiria naują Seimo kontrolierių.
4 straipsnis.
Seimo kontrolierius gali būti prieš laiką atleistas iš pareigų, kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia jam nepasitikėjimą.
Seimo kontrolierius taip pat atleidžiamas iš pareigų:
5) kai negali eiti pareigų dėl sveikatos būklės, t.y. per vienerius metus kontrolierius serga ilgiau kaip 4 mėnesius;
5 straipsnis.
Seimas skiria 5 Seimo kontrolierius: 2 valstybės įstaigų pareigūnų, 1 karinių ir joms prilygintų įstaigų pareigūnų ir 2 vietos savivaldybių įstaigų pareigūnų veiklai tirti.
6 straipsnis.
Visų Seimo kontrolierių teisės ir pareigos yra lygios, kiekvienas iš jų veikia savarankiškai. Jie kartu su pagalbiniu personalu sudaro Seimo kontrolierių įstaigą, kuri yra juridinis asmuo. Jos struktūrą, etatus ir finansavimą tvirtina Seimas.
Seimo Pirmininko teikimu Seimas skiria Seimo kontrolierių įstaigos vadovą, kuris, be savo tiesioginių kontrolieriaus pareigų, atlieka ir būtinas administracines funkcijas: Seimo kontrolierių siūlymu priima ir atleidžia iš pareigų kontrolierių padėjėjus, priima ir atleidžia kitus įstaigos tarnautojus, prižiūri jų darbą, atstovauja įstaigai, organizuoja metinių ataskaitų rengimą.
7 straipsnis.
Jeigu Seimo kontrolierius dėl ligos, atostogų, išvykimo į užsienį ar kitų priežasčių negali eiti savo pareigų, jas įstaigos vadovas paveda laikinai eiti kitam kontrolieriui.
Jeigu Seimo kontrolierius dėl giminystės ryšių ar kitų svarbių priežasčių negali nešališkai nagrinėti konkretaus skundo, tai kontrolierių įstaigos vadovas skundą tirti paveda kitam kontrolieriui. Jeigu dėl tokių pačių aplinkybių konkretaus skundo negali nagrinėti Seimo kontrolierių įstaigos vadovas, jis privalo jį perduoti nagrinėti kitam Seimo kontrolieriui.
8 straipsnis.
9 straipsnis.
10 straipsnis.
11 straipsnis.
12 straipsnis.
Piktnaudžiavimu laikomi tokie pareigūno veiksmai ar neveikimas, kai tarnybinė padėtis naudojama ne tarnybos interesais arba ne pagal įstatymus bei kitus teisės aktus, arba savanaudiškais tikslais (neteisėtai pasisavinamas ar kitiems perleidžiamas svetimas turtas, lėšos ir pan.), ar dėl kitokių asmeninių paskatų (keršto, pavydo, karjerizmo, neteisėtų paslaugų suteikimo ir t.t.), taip pat pareigūno veiksmai, kai viršijami suteikti įgaliojimai ar savavaliaujama.
13 straipsnis.
Biurokratizmu laikoma tokia pareigūno veika, kai vietoj reikalų sprendimo iš esmės sistemingai laikomasi nereikalingų ar išgalvotų formalumų, nepagrįstai atsisakoma spręsti žinybingus dalykus, vilkinama priimti sprendimus ar atlikti savo pareigas. Biurokratizmu taip pat laikomas toks pareigūnų darbas, kai nevykdomos arba blogai vykdomos įstatymų ar kitų teisinių aktų nustatytos pareigos.
14 straipsnis.
Kiekvienas pilietis turi teisę pateikti Seimo kontrolieriui skundą dėl valstybės ar savivaldybės įstaigos, priskirtos kontrolieriaus kompetencijai, pareigūno piktnaudžiavimo ar biurokratizmo.
Seimo kontrolierius taip pat tiria Seimo narių jam perduotus piliečių skundus, kurie atitinka šio įstatymo reikalavimus.
15 straipsnis.
16 straipsnis.
Skunde nurodoma:
4) skundžiamo sprendimo pavadinimas ir priėmimo data arba skundžiamų veiksmų apibūdinimas, jų padarymo laikas ir aplinkybės;
17 straipsnis.
Seimo kontrolierius atsisako nagrinėti skundą ir ne vėliau kaip per 7 dienas grąžina jį pareiškėjui, jeigu:
Jeigu pareiškėjui skundas grąžinamas, turi būti nurodyti atsisakymo jį nagrinėti pagrindai. Tais atvejais, kai skundas nepriskirtas Seimo kotrolierių kompetencijai, atsisakyme nagrinėti nurodoma, į kokią instituciją tuo klausimu galėtų kreiptis pareiškėjas.
18 straipsnis.
Tirdamas skundą, Seimo kontrolierius turi išsiaiškinti:
3) ar skunde minimi sprendimai arba veiksmai prieštarauja įstatymams bei kitiems teisės aktams, ar pareigūno veikoje yra piktnaudžiavimo arba biurokratizmo;
4) kokie pareigūnai padarė pažeidimų, dėl kokių priežasčių (ar tikslų) tai padaryta ir kokia konkrečių pareigūnų kaltė, kaip padarę pažeidimą pareigūnai aiškina savo veiksmus;
Visos tyrimo metu išaiškintos aplinkybės, surinkti įrodymai bei veikos juridinis įvertinimas surašomi pažymoje, kurią visais atvejais pasirašo Seimo kontrolierius.
19 straipsnis.
20 straipsnis.
Skundus Seimo kontrolieriai tiria ir patys, ir gali pavesti atskirus tyrimo veiksmus atlikti savo etatiniams padėjėjams.
Seimo kontrolierius turi teisę pasitelkti policijos pareigūnus, jeigu jam ar jo padėjėjams kliudoma įeiti į kontroliuojamas civilines ar karines įstaigas arba atsisakoma pateikti reikalaujamus dokumentus ar medžiagą. Šiais atvejais policijos pareigūnai privalo paimti Seimo kontrolieriaus reikalaujamus dokumentus ir medžiagą.
21 straipsnis.
Seimo kontrolierius turi teisę pareikalauti, kad pareigūnai, kurių veika tiriama, pasiaiškintų raštu, gali apklausti reikiamus asmenis. Jei atsisakoma pasiaiškinti ar duoti parodymus, dėl to surašomas aktas.
22 straipsnis.
23 straipsnis.
Atlikęs tyrimą, Seimo kontrolierius priima vieną iš šių sprendimų:
2) pareikšti ieškinį teisme siūlant atleisti iš užimamų pareigų kaltus piktnaudžiavimu ir biurokratizmu pareigūnus, išskyrus tuos, kuriuos skiria Prezidentas arba skiria ar renka Seimas, bei siūlyti, kad būtų kompensuoti moraliniai ar materialiniai nuostoliai, kuriuos patyrė asmuo dėl pareigūnų padarytų pažeidimų;
3) siūlyti žinybinei kolegialiai institucijai, tikrinamos įstaigos vadovui ar aukštesniajai institucijai skirti nusižengusiems pareigūnams drausmines nuobaudas;
4) atkreipti pareigūnų dėmesį į aplaidumą darbe, įstatymų nesilaikymą, tarnybinės etikos pažeidimą ar biurokratizmą;
Priimdamas sprendimus dėl pareigūno piktnaudžiavimo ar biurokratizmo, Seimo kontrolierius negali pakeisti ar panaikinti priimtų to pareigūno sprendimų. Nustatęs, kad sprendimas priimtas dėl pareigūno piktnaudžiavimo, Seimo kontrolierius turi imtis priemonių, kad toks sprendimas įstatymo nustatyta tvarka būtų panaikintas. Seimo kontrolieriaus siūlymas pakeisti neteisėtą pareigūno sprendimą privalo būti nagrinėjamas institucijoje, kuriai toks pareigūnas yra atskaitingas.
24 straipsnis.
25 straipsnis.
26 straipsnis.
27 straipsnis.
28 straipsnis.
Seimo kontrolieriai kasmet iki kovo 15 dienos raštu pateikia Seimui praėjusių kalendorinių metų darbo ataskaitą, kuri turi būti paskelbta ir nagrinėjama Seime. Ataskaitoje pateikiama ir apibendrinta informacija, kuriose šio įstatymo 1 straipsnio antrojoje dalyje nurodytose institucijose nustatyta daugiausia pareigūnų padarytų pažeidimų, kokie įstatymai ar kiti teisės aktai skatina piktnaudžiavimą, kokių priemonių reikia imtis, kad sumažėtų pareigūnų piktnaudžiavimas.