VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKo

Į S A K Y M A S

 

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS viršininko 2007 m. liepos 3 d. įsakymo
Nr. V-242 „dėl VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2012 m. rugsėjo 11 d. Nr. VA-84

Vilnius

 

1. Pakeičiu Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. liepos 3 d. įsakymą Nr. V-242 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių apskaitos informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS

ĮSAKYMAS

 

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061), 8 punktu bei Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 (Žin., 1997, Nr. 87-2212; 2004, Nr. 82-2966; 2011, Nr. 97-4590), 18.11 punktu,

tvirtinu pridedamus Valstybinės mokesčių inspekcijos Mokesčių apskaitos informacinės sistemos nuostatus.“

2. Skiriu Valstybinės mokesčių inspekcijos Mokesčių apskaitos informacinės sistemos duomenų valdymo įgaliotiniu Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių apskaitos departamento direktorių Židrūną Karalių.

 

 

Viršininkas                                                                       Modestas Kaseliauskas

 

SUDERINTA

Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos

2012 m. rugpjūčio 2 d. raštu Nr. S-1021

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2012 m. gegužės 21 d. raštu Nr.1D-3429 (52)

Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos

2012 m. liepos 27 d. raštu Nr. 2R-2711 (3.33)

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie

Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos viršininko

2007 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. V-242

(Valstybinės mokesčių inspekcijos prie

Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos viršininko

2012 m. rugsėjo 11 d. įsakymo Nr. VA-84 redakcija)

 

VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinės mokesčių inspekcijos Mokesčių apskaitos informacinės sistemos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau – VMI) Mokesčių apskaitos informacinės sistemos (toliau – MAIS) steigimo teisinį pagrindą, jos valdytoją ir tvarkytojus, duomenų teikėjus ir gavėjus, informacinę ir funkcinę struktūrą, kaupiamų duomenų šaltinius, reikalavimus duomenų saugai, steigimą, finansavimą, modernizavimą ir likvidavimą.

2. Nuostatuose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme (Žin., 2004, Nr. 63-2243), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804), Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme (Žin., 2011, Nr. 163-7739), Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451 (Žin., 2004, Nr. 58-2061), bei kituose su Nuostatais susijusiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS steigimo pagrindas

 

3. MAIS steigimo pagrindas – Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymas.

4. MAIS tvarkoma vadovaujantis:

4.1. Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu (Žin., 2001, Nr. 99-3515);

4.2. Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47);

4.3. Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu;

4.4. Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu (Žin., 1997, Nr. 69-1743; 2001, Nr. 94-3307);

4.5. Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu (Žin., 2001, Nr. 99-3516; 2008, Nr. 79-3098);

4.6. Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymu (Žin., 1994, Nr. 100-2001; 2005, Nr. 88-3289);

4.7. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu;

4.8. Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982);

4.9. Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymu (Žin., 2000, Nr. 61-1827);

4.10. Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu;

4.11. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 718 „Dėl Viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformos koncepcijos ir koordinavimo ir priežiūros komisijos sudarymo“ (Žin., 2005, Nr. 81-2966);

4.12. Bendraisiais elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinėse sistemose reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2007, Nr. 49-1891);

4.13. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 (Žin., 2001, Nr. 42-1455; 2004, Nr. 96-3531);

4.14. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 13 d. nutarimu Nr. 900 „Dėl priemonių mokestinių prievolių įvykdymui užtikrinti“ (Žin., 2002, Nr. 60-2461; 2007, Nr. 138-5658);

4.15. Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451;

4.16. Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, į valstybės pajamas perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo, saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 26 d. nutarimu Nr. 634 (Žin., 2004, Nr. 86-3119);

4.17. Valstybės kapitalo investicijų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 201 (Žin., 2001, Nr. 60-2172; 2011, Nr. 115-5418);

4.18. Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. T-131 „Dėl Valstybės informacinių sistemų kūrimo metodinių dokumentų patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 155-5679);

4.19. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 (Žin., 1997, Nr. 87-2212; 2004, Nr. 82-2966);

4.20. Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinių sistemų duomenų saugos nuostatais, patvirtintais Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2005 m. spalio 10 d. įsakymu Nr. V-197 (2009 m. spalio 14 d. įsakymo Nr. V-270 redakcija);

4.21. kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais, reglamentuojančiais buhalterinę apskaitą, mokesčių apskaitą, valstybės institucijų finansų valdymą.

5. MAIS tikslai – tiksliai ir teisingai atspindėti VMI finansinę būklę, veiklos rezultatus ir finansinius srautus apskaitoje ir finansinėje atskaitomybėje, naudojantis žiniatinklio paslaugomis realizuoti informacines sąsajas su kitomis informacinėmis sistemomis, automatizuoti priverstinio išieškojimo, mokestinių ginčų, mokestinių nepriemokų išieškojimo vykdymo procedūras.

6. Asmens duomenys MAIS tvarkomi siekiant įgyvendinti šių Nuostatų 5 punkte apibrėžtus ir teisėtus MAIS tikslus.

7. MAIS funkcijos:

7.1. vykdyti mokesčių apskaitos procedūras;

7.2. vykdyti įmokų į valstybės ir savivaldybių biudžetus bei fondus įskaitymą;

7.3. vykdyti nepriemokų išieškojimo procedūras;

7.4. perduoti VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams tikslią ir pateikiamą laiku informaciją, reikalingą jų funkcijoms vykdyti.

8. MAIS laukiamas rezultatas:

8.1. teisinga informacija apie VMI finansinę būklę, veiklos rezultatus bei finansinius srautus atitinkančios finansinės atskaitomybės ir biudžeto vykdymo atskaitomybės sudarymas;

8.2. užtikrintas efektyvus lėšų paskirstymas į fondus;

8.3. užtikrintas finansinių operacijų valdymas realiu laiku;

8.4. integruota informacija VMI strateginiam valdymui bei sprendimų priėmimui;

8.5. užtikrintas operatyvios informacijos apie gautus/atliktus mokėjimus gavimas/pateikimas;

8.6. mokesčių mokėtojams operatyviai teikiama informacija apie jų prievolių išieškojimą, taikomas išieškojimo užtikrinimo priemones, mokestinius ginčus.

 

III. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS organizacinė struktūra

 

9. MAIS organizacinę struktūrą sudaro:

9.1. MAIS valdytojas – Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM);

9.2. MAIS tvarkytojai:

9.2.1. VMI prie FM,

9.2.2. Alytaus apskrities valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – AVMI),

9.2.3. Kauno AVMI,

9.2.4. Klaipėdos AVMI,

9.2.5. Marijampolės AVMI,

9.2.6. Panevėžio AVMI,

9.2.7. Šiaulių AVMI,

9.2.8. Tauragės AVMI,

9.2.9. Telšių AVMI,

9.2.10. Utenos AVMI,

9.2.11. Vilniaus AVMI.

9.3. MAIS duomenų teikėjai:

9.3.1. Nacionalinė teismų administracija – teikia Lietuvos teismų informacinės sistemos (toliau – LITEKO) duomenis apie administracinių teisės pažeidimų bylose paskirtas baudas: nuobaudos rūšį, dydį (sumą), apmokėjimo terminą;

9.3.2. Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija – teikia Antstolių informacinės sistemos vykdomosios bylos duomenis: antstolio priimtų patvarkymų pavadinimus ir priėmimo datas, vykdomosios bylos nutraukimo ir baigimo pagrindus, duomenis apie išieškotas sumas;

9.3.3. Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos – teikia Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registro (toliau – ATPEĮR) administracinio teisės pažeidimo protokolo, sprendimo, administracinio nurodymo duomenis, jų įsigaliojimo datą ir galiojimo laiką;

9.3.4. VMI prie FM – teikia Nuostatų 17.1–17.6 punktuose nurodytus duomenis.

9.4. MAIS duomenų gavėjai:

9.4.1. Įstaigos ir institucijos, kurių tiesioginėms funkcijoms atlikti yra reikalingi MAIS duomenys, kai yra gauti šių įstaigų ir institucijų prašymai pateikti duomenis;

9.4.2. VMI prie FM.

10. MAIS valdytojas atlieka šias funkcijas:

10.1. nustato MAIS tikslus ir sprendžia MAIS plėtros klausimus;

10.2. metodiškai vadovauja MAIS tvarkytojams, koordinuoja jų veiklą, susijusią su MAIS duomenų tvarkymu, vykdo šios veiklos priežiūrą;

10.3. rengia ir tvirtina teisės aktus, susijusius su MAIS duomenų tvarkymu ir duomenų sauga;

10.4. organizuoja valstybės tarnautojų ir/ar darbuotojų, dalyvaujančių tvarkant MAIS duomenis, kvalifikacijos kėlimą;

10.5. organizuoja duomenų gavimą/teikimą iš išorinių institucijų/išorinėms institucijoms;

10.6. organizuoja švietimą ir rengia metodinę medžiagą mokesčių mokėtojams MAIS naudojimo klausimais;

10.7. vykdo valstybės tarnautojų ir/ar darbuotojų teisių ir rolių administravimą;

10.8. užtikrina MAIS techninės ir programinės įrangos įdiegimą, funkcionavimą ir atnaujinimą;

10.9. užtikrina MAIS duomenų saugą;

10.10. vykdo viešuosius pirkimus, susijusius su MAIS plėtra;

10.11. analizuoja teisines, technines, technologines, metodologines ir organizacines MAIS tvarkymo problemas ir pagal savo kompetenciją priima sprendimus, reikalingus MAIS tvarkymui užtikrinti;

10.12. atlieka kitas Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

11. Kitos MAIS valdytojo funkcijos numatytos jo nuostatuose bei VMI prie FM viršininko įsakymuose.

12. MAIS tvarkytojai pagal savo kompetenciją tvarko duomenis tik pagal VMI prie FM nurodymus.

13. MAIS tvarkytojai atlieka šias funkcijas:

13.1. užtikrina, kad MAIS duomenys būtų teisingi, tikslūs, išsamūs ir nuolat atnaujinami;

13.2. užtikrina, kad neteisingi, netikslūs, neišsamūs MAIS duomenys būtų nedelsiant ištaisyti, atnaujinti arba papildyti;

13.3. užtikrina MAIS funkcionavimą ir duomenų saugą;

13.4. užtikrina, kad MAIS veiktų nepertraukiamai;

13.5. užtikrina duomenų gavėjams teikiamų duomenų kokybę;

13.6. nustato duomenų tvarkymo organizavimo principus ir tvarką;

13.7. organizuoja MAIS reikalingų duomenų gavimą iš valstybės registrų ir informacinių sistemų bei duomenų teikimą susijusiems registrams ir informacinėms sistemoms;

13.8. rengia su MAIS funkcionavimu ir duomenų tvarkymu bei duomenų sauga susijusius teisės aktų projektus;

13.9. vykdo kitas, Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas, funkcijas.

 

IV. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS INFORMACINĖ STRUKTŪRA

 

14. MAIS tvarkomi duomenys:

14.1. prievolių registravimo duomenys (mokesčių mokėtojo kodas, mokesčių mokėtojo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, dokumento numeris, šaltinis, tipas, operacija, data, mokėjimo terminas, suma, neapmokėta suma, eilutės elementas (savivaldybė), eilutės suma);

14.2. įmokų duomenys (data, mokėtojo kodas, mokėtojo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, suma, įmokos kodas, pradinio mokėtojo kodas, pradinio mokėtojo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, kliento kodas mokėtojo informacinėje sistemoje, kliento kodas gavėjo informacinėje sistemoje, mokėtojo finansų įstaigos sąskaitos numeris, mokėjimo paskirtis);

14.3. mokėtinų sumų dokumentų duomenys (data, gavėjo kodas, gavėjo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, suma, įmokos kodas, gavėjo finansų įstaigos sąskaitos numeris, galutinio gavėjo kodas, galutinio gavėjo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, mokėjimo paskirtis, mokėjimo termino data);

14.4. mokėjimo duomenys (data, numeris, gavėjo kodas, gavėjo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, suma, įmokos kodas, mokėtojo ir gavėjo finansų įstaigos sąskaitos numeris, galutinio gavėjo kodas, galutinio gavėjo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, mokėjimo paskirtis);

14.5. nepriemokų išieškojimo duomenys (mokesčių mokėtojo kodas, mokesčių mokėtojo, juridinio asmens, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė, dokumento numeris, dokumento data, dokumento grupė, dokumento tipas, dokumento būsena, dokumentui priskirtos prievolės, permokos, bankų pavadinimai, bankų sąskaitos, dokumentui priskirti kontekstiniai laukai);

14.6. valstybei perduoto turto duomenys (turto kategorija, pavadinimas, inventorinis numeris, kaina (vertė), mato vnt., likutis).

15. MAIS duomenų bazėje kaupiami duomenys, susiję su fiziniu asmeniu – mokesčių mokėtoju:

15.1. asmens kodas;

15.2. vardas, pavardė;

15.3. gyvenamosios vietos adresas;

15.4. mokėjimų ir grąžinimų duomenys (data, suma, dokumento numeris, dokumento tipas, gavėjo ir mokėtojo sąskaitos numeris, įmokos kodas);

15.5. mokestinių prievolių duomenys (apskaičiuota mokėtina arba grąžintina mokesčio suma, mokėjimo terminas, mokestinės prievolės tipas);

15.6. apskaitos kortelės duomenys (permokos suma, nepriemokos suma, apskaičiuotų delspinigių suma);

15.7. sprendimų grąžinti gyventojams pajamų mokestį duomenys (data, suma, sprendimo numeris);

15.8. sprendimų išieškoti mokestinę nepriemoką duomenys (data, suma, sprendimo numeris, mokestis, finansų įstaigos sąskaitos numeris);

15.9. mokesčių mokėtojų prašymų grąžinti (įskaityti) mokesčio permoką (skirtumą) duomenys (prašymo pateikimo data, permokos (skirtumo) suma, prašoma grąžinti (įskaityti) suma, įmokos kodas, finansų įstaigos sąskaitos numeris);

15.10. sprendimų pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška duomenys (sprendimo data, suma, dokumento numeris, priežasties kodas);

15.11. mokestinių paskolos sutarčių duomenys (data, suma, mokėjimo terminai, mokestis).

16. MAIS duomenų bazėje kaupiami juridinio asmens – mokesčių mokėtojo duomenys:

16.1. įmonės kodas;

16.2. oficialus įmonės pavadinimas;

16.3. adresas;

16.4. kontaktiniai duomenys (telefono ryšio numeris, adresas korespondencijai gauti);

16.5. akcizais apmokestinamų prekių sandėlio numeris;

16.6. mokėjimų ir grąžinimų duomenys (data, suma, dokumento numeris, dokumento tipas, gavėjo ir mokėtojo sąskaitos numeris, įmokos kodas);

16.7. 2 procentų paramos gavėjams apskaičiuotų mokėjimo nurodymų sumų duomenys (data, suma, sąskaitos numeris);

16.8. mokestinių prievolių duomenys (apskaičiuota mokėtina arba grąžintina mokesčio suma, mokėjimo terminas, mokestinės prievolės tipas);

16.9. apskaitos kortelės duomenys (permokos suma, nepriemokos suma, apskaičiuotų delspinigių suma);

16.10. sprendimų išieškoti mokestinę nepriemoką duomenys (data, suma, sprendimo numeris, mokestis, finansų įstaigos sąskaitos numeris);

16.11. mokesčių mokėtojų prašymų grąžinti (įskaityti) mokesčio permoką (skirtumą) duomenys (prašymo pateikimo data, registracijos numeris, permokos (skirtumo) suma, prašoma grąžinti (įskaityti) suma, įmokos kodai, finansų įstaigos sąskaitos numeris);

16.12. sprendimų pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška duomenys (sprendimo data, suma, dokumento numeris, priežasties kodas);

16.13. mokestinių paskolos sutarčių duomenys (data, suma, mokėjimo terminai, mokestis).

17. MAIS duomenis gauna iš:

17.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos Integruotos mokesčių informacinės sistemos (toliau – IMIS) – Nuostatų 14.1, 14.2, 15.5, 16.8 punktuose nurodytus duomenis;

17.2. Valstybinės mokesčių inspekcijos Akcizų informacinės sistemos (toliau – AIS) – Nuostatų 14.1, 15.5, 16.5, 16.8 punktuose nurodytus duomenis;

17.3. Valstybinės mokesčių inspekcijos pridėtinės vertės mokesčio informacijos mainams tarp Europos Sąjungos valstybių skirtos informacinės sistemos (toliau – ITIS_EU) – Nuostatų 14.1, 15.5, 16.8 punktuose nurodytus duomenis;

17.4. Valstybinės mokesčių inspekcijos Gyventojų pajamų mokesčio informacinės sistemos (toliau – GYPAS) – Nuostatų 14.1, 15.5, 15.7, 16.7, 16.8 punktuose nurodytus duomenis;

17.5. Mokesčių mokėtojų elektroninio švietimo, konsultavimo ir informavimo paslaugų sistemos (toliau – ESKIS) – Nuostatų 15.9 ir 16.11 punkte nurodytus duomenis;

17.6. Mokesčių mokėtojų registro (toliau – MMR) – Nuostatų 15.1–15.3 punktuose nurodytus duomenis;

17.7. ATPEĮR – Nuostatų 9.3.3 punkte nurodytus duomenis;

17.8. LITEKO duomenis apie administracinių teisės pažeidimų bylose paskirtas baudas: nuobaudos rūšį, dydį (sumą), apmokėjimo terminą;

17.9. Antstolių informacinės sistemos – antstolio priimtų patvarkymų pavadinimus ir priėmimo datas, vykdomosios bylos nutraukimo ir baigimo pagrindus, duomenis apie išieškotas sumas.

 

V. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS FUNKCINĖ struktūra

 

18. MAIS posistemiai ir jų paskirtis:

18.1. Didžiosios knygos posistemio paskirtis:

18.1.1. tvarkyti didžiosios knygos buhalterinių sąskaitų hierarchijas;

18.1.2. registruoti kituose MAIS posistemiuose atliekamų veiksmų operacijas didžiojoje knygoje;

18.1.3. parengti finansinę atskaitomybę ir biudžeto vykdymo atskaitomybę;

18.1.4. teikti informaciją ir duomenis informacinėms sistemoms, VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams;

18.2. Mokestinių prievolių apskaitos posistemio paskirtis:

18.2.1. priimti ir registruoti prievoles pagal mokesčių mokėtojų deklaracijas iš IMIS, AIS, GYPAS, ITIS_EU;

18.2.2. registruoti prievoles pagal mokesčių mokėtojų patikrinimo aktus;

18.2.3. registruoti baudų prievoles;

18.2.4. registruoti prievoles pagal mokestinės paskolos sutartis;

18.2.5. registruoti prievolių koregavimus;

18.2.6. skaičiuoti ir registruoti delspinigius, jų koregavimus;

18.2.7. skaičiuoti ir registruoti palūkanas, padidintas palūkanas;

18.2.8. registruoti ir tvarkyti mokesčių mokėtojų įmokas;

18.2.9. registruoti ir tvarkyti įskaitymus ir grąžinimus;

18.2.10. atlikti mokestinių prievolių įskaitymus sumokėtomis sumomis;

18.2.11. teikti informaciją ir duomenis informacinėms sistemoms, VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams;

18.3. Surinktų lėšų apskaitos posistemio paskirtis:

18.3.1. atlikti surinktų lėšų paskirstymą gaunančioms institucijoms. Lėšų paskirstymas remiasi tam tikram mokesčiui, tam tikram biudžetui ar fondui nustatytais normatyvais ir/arba konkrečiam mokėtojui apskaičiuotu mokesčio paskirstymo normatyvu;

18.3.2. apskaičiuoti, planuoti ir valdyti pervedamų lėšų sumas;

18.3.3. parengti mokėjimo nurodymus;

18.3.4. teikti informaciją ir duomenis informacinėms sistemoms, VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams;

18.4. Nepriemokų išieškojimo posistemio paskirtis:

18.4.1. peržiūrėti ir analizuoti mokesčių mokėtojų įsiskolinimo būklę;

18.4.2. planuoti ir registruoti išieškojimo veiksmus;

18.4.3. parengti nepriemokų išieškojimo dokumentus;

18.4.4. perduoti tretiesiems asmenims (kredito įstaigoms) sprendimus išieškoti mokestines nepriemokas iš mokesčių mokėtojų sąskaitose esančių lėšų bei nurodymus nutraukti pinigų išdavimą ir pervedimą;

18.4.5. registruoti laidavimo bei garantijos dokumentus ir mokestines prievoles susieti su tam tikrais laidavimo, garantijos dokumentais;

18.4.6. administruoti atleidimą nuo delspinigių;

18.4.7. parengti ir registruoti hipotekos lakštus;

18.4.8. parengti sprendimus pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška;

18.4.9. parengti kreditorinius reikalavimus ir ataskaitas apie bankroto (restruktūrizavimo) procedūrų eigą, apie kreditorinių reikalavimų patenkinimo eigą;

18.4.10. administruoti mokestinės nepriemokos atidėjimą ir išdėstymą, sudarant mokestinės paskolos sutartį;

18.4.11. teikti informaciją ir duomenis informacinėms sistemoms, VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams;

18.5. Turto apskaitos posistemio paskirtis:

18.5.1. registruoti ir realizuoti valstybei perduotiną turtą;

18.5.2. parengti ir registruoti su valstybei perduotinu turtu susijusius dokumentus;

18.5.3. registruoti ir kaupti duomenis apie turto perėmimo į apskaitą eigą;

18.5.4. registruoti ir kaupti duomenis apie apskaityto turto saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis eigą;

18.5.5. registruoti ir kaupti duomenis apie su turtu susijusias sąnaudas bei išlaidas;

18.5.6. registruoti ir kaupti duomenis apie gautas realizuoto turto pajamas bei kitas įplaukas, susijusias su apskaitytu turtu;

18.5.7. teikti informaciją ir duomenis informacinėms sistemoms, VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams.

19. Kiekviename posistemyje yra sukurtos posistemio administravimo funkcijos (parametrų nustatymas; klasifikatorių tvarkymas; naudotojų valdymas).

 

VI. VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS KAUPIAMŲ DUOMENŲ ŠALTINIAI

 

20. Pirminiai MAIS kaupiamų duomenų šaltiniai yra šie:

20.1. kredito bei mokėjimo įstaigos – teikia duomenis apie Lietuvos ir užsienio valstybių juridinių asmenų (jų filialų ir atstovybių) bei fizinių asmenų atidarytas ir uždarytas visų rūšių sąskaitas: finansų įstaigos kodą, asmens kodą, asmens požymio kodą, sąskaitos rūšį, sąskaitos numerį, valiutos kodą, sąskaitos atidarymo datą, sąskaitos uždarymo datą, duomenų įvedimo (koregavimo) datą, sąskaitos savininko pavadinimą, sąskaitos savininko adresą, sąskaitos savininko šalies kodą, įrašo suformavimo datą;

20.2. Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos – teikia sprendimų įskaityti VMI administruojamus mokesčius duomenis: įmokos kodą, sumą, mokesčių tipą ir mokestinį laikotarpį;

20.3. mokėjimo kortelių aptarnavimo įstaigos – teikia duomenis apie sumas, apmokėtas atsiskaitant mokėjimo kortelėmis: finansų įstaigos pavadinimą, kodą, sąskaitos numerį, įmokos kodą, sumą, juridinio asmens pavadinimą ar fizinio asmens vardą ir pavardę, juridinio asmens kodą, asmens kodą, gimimo datą;

20.4. fiziniai asmenys – teikia duomenis apie užsienio valstybių kredito, mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigose atidarytas ir uždarytas sąskaitas: asmens kodą, vardą, pavardę, ryšio priemonių duomenis, įstaigos tipą (kredito, mokėjimo ar elektroninių pinigų), pavadinimą, kodą, sąskaitos atidarymo ir uždarymo datas, sąskaitos numerį, valiutos kodą;

20.5. užsienio valstybių juridiniai bei fiziniai asmenys, kuriems pagal mokesčio įstatymą (ši sąvoka vartojama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme) yra nustatyta prievolė mokėti mokestį, tačiau nenumatyta registracija MMR – teikia finansų įstaigos sąskaitos numerį, įmokos kodą, sumą, mokesčių tipą, mokestinį laikotarpį, juridinio asmens pavadinimą, vardą, pavardę, juridinio asmens kodą, asmens kodą, gimimo datą;

20.6. užsienio valstybių kompetentingos institucijos, kurios prašo suteikti pagalbą mokesčių išieškojimo srityje – teikia finansų įstaigos pavadinimą, finansų įstaigos sąskaitos numerį, nepriemokos sumą, mokesčių tipą, mokestinį laikotarpį, skolininko, juridinio asmens, pavadinimą, fizinio asmens vardą ir pavardę, juridinio asmens kodą, asmens kodą, gimimo datą;

20.7. Valstybės tarnautojai ir pagal darbo sutartį dirbantys ir darbo užmokestį iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto gaunantys darbuotojai – teikia su mokesčių apskaita ir nepriemokų išieškojimu susijusius duomenis: skolos dydį, teismų sprendimų dėl bankroto ar restruktūrizavimo bylos iškėlimo datą ir numerį, identifikuojančius neregistruotiną turtą;

20.8. Valstybinė mokesčių inspekcijos Darbo organizavimo ir dokumentų valdymo sistema – teikia sprendimų ir kitų dokumentų registracijos numerį ir datą.

 

VII. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS DUOMENŲ SAUGA

 

21. Steigiant ir tvarkant MAIS, turi būti įgyvendintos duomenų saugos organizacinės, programinės, techninės, patalpų apsaugos ir administracinės priemonės, skirtos užtikrinti MAIS duomenų konfidencialumą, prieinamumą teisėtiems naudotojams, vientisumą bei apsaugą nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, naudojimo, atskleidimo, taip pat bet kokio kito neteisėto tvarkymo. Minėtos priemonės, duomenų saugaus tvarkymo reikalavimai ir jų įgyvendinimas turi atitikti pirmos kategorijos valstybės informacinei sistemai keliamus reikalavimus, kurie yra nustatyti Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinių sistemų duomenų saugos nuostatuose ir kituose teisės aktuose, apibrėžiančiuose saugų duomenų tvarkymą VMI informacinėse sistemose.

22. Mokesčių mokėtojų identifikaciniai ir kiti iš susijusių informacinių sistemų ir registrų gaunami duomenys MAIS sistemoje nekeičiami.

23. Už MAIS duomenų tvarkymo teisėtumą, duomenų patikimumą ir duomenų saugos reikalavimų nustatymą atsako MAIS valdytojas.

24. Už duomenų saugą (konfidencialumą, vientisumą ir prieinamumą) atsako MAIS tvarkytojai.

25. MAIS valdytojo ir MAIS tvarkytojų darbuotojai, kurie tvarko duomenis, privalo saugoti duomenų paslaptį, jei šie duomenys neskirti skelbti viešai. Ši pareiga galioja ir pasitraukus iš valstybės tarnybos, perėjus dirbti į kitas pareigas arba pasibaigus darbo ar sutartiniams santykiams. Už MAIS informacijos saugą pagal kompetenciją atsako MAIS duomenų valdytojas ir MAIS duomenų tvarkytojai.

26. MAIS duomenys teikiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų teikimą.

27. Mokesčių mokėtojai teikia ir gauna Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo bei kitų galiojančių mokesčių teisės aktų – mokesčių įstatymų ir šių įstatymų pagrindu priimtų teisės aktų, numatytus duomenis. Mokesčių mokėtojo – fizinio asmens teisė susipažinti su savo duomenimis ir kaip jie yra tvarkomi įgyvendinama vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.

28. MAIS duomenys saugomi MAIS duomenų bazėje.

29. MAIS tvarkomi asmens duomenys saugomi 11 metų. Pasibaigus duomenų saugojimo laikui, saugomi asmens duomenys yra sunaikinami.

30. Pasibaigus apskaitos duomenų saugojimo duomenų bazėje terminui, duomenys sunaikinami, jei MAIS valdytojo tuo tikslu organizuota komisija nenutaria pratęsti jų saugojimo termino.

31. MAIS duomenys turi būti tikslūs ir, jei reikia duomenims tvarkyti, nuolat atnaujinami. Netikslūs ar neišsamūs duomenys turi būti tikslinami, taisomi, papildomi, sunaikinami arba jų tvarkymas turi būti sustabdomas. MAIS duomenys laikomi teisingais tol, kol nenuginčyta Lietuvos Respublikos įstatymuose ir Europos Sąjungos teisės aktuose nustatyta tvarka.

32. MAIS duomenų sauga užtikrinama vadovaujantis:

32.1. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu;

32.2. Bendraisiais reikalavimais organizacinėms ir techninėms duomenų saugumo priemonėmis, patvirtintomis Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos direktoriaus 2008 m. lapkričio 12 d. įsakymu Nr. 1T-71 (1.12) (Žin., 2008, Nr. 135-5298);

32.3. Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu;

32.4. Valstybės institucijų ir įstaigų informacinių sistemų elektroninės informacijos techniniais saugos reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2008 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. 1V-384 (Žin., 2008, Nr. 127-4866);

32.5. Lietuvos standartais LST ISO/IEC 27002:2009, LST ISO/IEC 27001:2006 bei kitais Lietuvos ir tarptautiniais „Informacijos technologija. Saugumo metodai“ grupės standartais, apibūdinančiais saugų informacinės sistemos duomenų tvarkymą;

32.6. Bendraisiais elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinėse sistemose reikalavimais;

32.7. Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinių sistemų duomenų saugos nuostatais ir kitais saugos politiką įgyvendinančias dokumentais;

32.8. kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais, reglamentuojančiais duomenų saugą, VMI informacinių sistemų valdytojo ir tvarkytojo veiklą bei duomenų saugos valdymą.

 

VIII. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS Finansavimas

 

33. MAIS kuriama, tvarkoma ir prižiūrima Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir ES struktūrinių fondų lėšomis.

 

IX. Valstybinės mokesčių inspekcijos MOKESČIŲ APSKAITOS INFORMACINĖS SISTEMOS Modernizavimas ir likvidavimas

 

34. MAIS modernizuojama ir likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatyta tvarka.

35. Likviduojant MAIS, jos duomenys perduodami kitai VMI informacinei sistemai, sunaikinami arba perduodami valstybės archyvams Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka.

 

X. baigiamosios nuostatos

 

36. MAIS tvarkytojai, gaudami ir teikdami duomenis, privalo laikytis šių principų:

36.1. informacija, pagal kurią galima tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyti konkretų fizinį asmenį, gaunama ir teikiama tik apibrėžtais ir teisėtais tikslais, nustatytais MAIS duomenų teikimo arba gavimo sutartyje, ir tik tokios apimties, kuri būtina teisės aktais nustatytoms MAIS valdytojo ar MAIS duomenų gavėjo funkcijoms atlikti;

36.2. jeigu pagal gautą ar teikiamą informaciją galima tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyti konkretų fizinį asmenį, duomenų teikimo arba gavimo sutartyje turi būti nurodomi asmens duomenų naudojimo tikslas, teikimo ir gavimo teisinis pagrindas, sąlygos, tvarka ir teikiamų asmens duomenų apimtis.

37. MAIS sąsajos su išorinių institucijų, nurodytų Nuostatų 10.3 punkte, informacinėmis sistemomis nustatomos duomenų teikimo sutartimis. MAIS valdytojo sutartys su MAIS duomenų teikėjais ir gavėjais dėl MAIS duomenų teikimo ir gavimo rengiamos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2011 m. liepos 18 d. įsakymu Nr. V-254 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos vardu sudaromų asmens duomenų teikimo sutarčių sudarymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

38. Nuostatų reikalavimai privalomi visiems MAIS tvarkytojams ir VMI valstybės tarnautojams ir/ar darbuotojams, kuriems suteikiama teisė naudotis MAIS.

39. MAIS naudotojai, pažeidę Nuostatų reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

 

SUDERINTA

Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos

2012 m. rugpjūčio 2 d. raštu Nr. S-1021

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

2012 m. gegužės 21 d. raštu Nr. 1D-3429 (52)

Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos

2012 m. liepos 27 d. raštu Nr. 2R-2711 (3.33)

 

_________________