LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL KELIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ VAIRUOTOJŲ EGZAMINAVIMO SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2005 m. sausio 14 d. Nr. 1V-11

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 29 d. nutarimo Nr. 1372 „Dėl įgaliojimų suteikimo“ (Žin., 2002, Nr. 86-3699; 2004, Nr. 86-3125) 1.2.3 punktu ir įgyvendindamas 1991 m. liepos 29 d. Tarybos direktyvos 91/439/EB dėl vairuotojų pažymėjimų (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2000 m. rugsėjo 14 d. Komisijos direktyva 2000/56/EB) reikalavimus:

1. Tvirtinu Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pavedu:

2.1. Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos organizuoti ir koordinuoti policijos įstaigų veiklą tvarkant Kelių eismo taisyklių pažeidimų duomenis, siekiant užtikrinti tikslių duomenų apie asmenų, kuriems už Kelių eismo taisyklių pažeidimus buvo atimta specialioji teisė vairuoti kelių transporto priemones metams ir ilgesniam laikui, turėtus vairuotojo pažymėjimus, kelių transporto priemonių kategorijas bei specialiosios teisės vairuoti atėmimo terminą automatizuotą teikimą valstybės įmonei „Regitra“ elektroninėmis ryšio priemonėmis;

2.2. valstybės įmonei „Regitra“ suteikti materialinę techninę pagalbą policijos įstaigoms, tvarkančioms duomenis apie Kelių eismo taisyklių pažeidimus;

2.3. Informatikos ir ryšių departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos kartu su Policijos departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos techninėmis ir organizacinėmis priemonėmis nuo 2005 m. sausio 1 d. užtikrinti duomenų apie asmenų, kuriems už Kelių eismo taisyklių pažeidimus buvo atimta specialioji teisė vairuoti kelių transporto priemones metams ir ilgesniam laikui, turėtus vairuotojo pažymėjimus, kelių transporto priemonių kategorijas bei specialiosios teisės vairuoti atėmimo terminą teikimą valstybės įmonei „Regitra“.

3. Pripažįstu netekusiu galios vidaus reikalų ministro 2002 m. gruodžio 19 d. įsakymą Nr. 587 „Dėl Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 125-5673).

 

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                               GINTARAS FURMANAVIČIUS

 

Suderinta

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras

Zigmantas Balčytis

2005 m. sausio 13 d.

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro

2005 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. 1V-11

 

Kelių TRANSPORTO PRIEMONIŲ VAIRUOTOJŲ EGZAMINAVimo SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato asmenų, siekiančių gauti vairuotojo pažymėjimą arba jį susigrąžinti, jei specialioji teisė vairuoti kelių transporto priemones atimta metams ir ilgesniam laikui, (toliau – egzaminuojamieji) kvalifikacinių egzaminų – žinių, įgūdžių bei elgsenos, reikalingų atitinkamos kategorijos kelių transporto priemonėms (toliau – TP) vairuoti, patikrinimo – sąlygas ir tvarką.

2. Apraše vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, apibrėžtas Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (Žin., 2000, Nr. 92-2883).

3. Egzaminuojamieji kvalifikacinius egzaminus (toliau – egzaminai) laiko valstybės įmonės „Regitra“ (toliau – VĮ „Regitra“) padaliniuose – vairuotojų egzaminavimo centruose, kurie turi atitikti aprašo 1 priede išdėstytus reikalavimus.

4. Egzaminai sudaryti iš dviejų dalių: žinių patikrinimo (toliau – teorijos egzaminas) ir įgūdžių bei elgsenos vairuojant atitinkamos kategorijos TP patikrinimo (toliau – praktikos egzaminas). Egzaminuojamųjų žinias, įgūdžius ir elgseną vertina tam įgalioti VĮ „Regitra“ darbuotojai (toliau – egzaminuotojai). Kai egzaminuojamasis nemoka kalbėti ar nesupranta valstybinės kalbos arba dėl sensorinio ar kalbos sutrikimo negali suprantamai išreikšti savo minčių, egzamino metu gali dalyvauti vertėjas, sugebantis versti į egzaminuojamajam suprantamą kalbą. Vertėjo paslaugomis rūpinasi egzaminuojamasis arba, egzaminuojamajam pageidaujant, VĮ „Regitra“. Už vertėjo paslaugas sumoka egzaminuojamasis.

5. Laikyti egzaminus VĮ „Regitra“ galima ne anksčiau kaip prieš mėnesį, iki egzaminuojamajam sukaks atitinkamos kategorijos TP vairuotojams Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnyje nustatytas amžius ar pasibaigs specialiosios teisės vairuoti atėmimo terminas.

6. Egzaminuojamųjų sveikatos būklė pagal Vairuotojų sveikatos tikrinimo tvarką, patvirtintą sveikatos apsaugos ministro 2000 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 301 (Žin., 2000, Nr. 47-1365), turi būti tinkama vairuoti atitinkamos kategorijos TP ir jie turi būti baigę mokymo kursą vairavimo mokyklose Kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo nuostatų, patvirtintų susisiekimo ministro 2000 m. sausio 21 d. įsakymu Nr. 18 (Žin., 2000, Nr. 9-230), nustatyta tvarka (išskyrus egzaminuojamuosius, kuriems leidžiama laikyti teorijos egzaminą pasiruošus savarankiškai, ir tuos, kurie siekia susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą turėtoms TP kategorijoms).

7. Pirmiausia laikomas teorijos egzaminas, o jį išlaikius – praktikos egzaminas. Egzaminą laikyti leidžiama sumokėjus nustatyto dydžio mokestį. Pakartotinai laikyti egzaminą – tiek teorijos, tiek praktikos – leidžiama ne anksčiau kaip kitą darbo dieną, iš naujo užsiregistravus egzaminui ir sumokėjus nustatyto dydžio mokestį.

8. Prieš teorijos ir praktikos egzaminus egzaminuotojas privalo:

8.1. patikrinti kiekvieno egzaminuojamojo asmens tapatybę;

8.2. supažindinti egzaminuojamąjį (-uosius) su egzamino sąlygomis ir tvarka.

 

II. dokumentų PRIĖMIMAS

 

9. Egzaminuojamasis gali registruotis egzaminui asmeniškai atvykęs į VĮ „Regitra“ vairuotojų egzaminavimo centrą, telefonu arba kitomis ryšio priemonėmis. Egzamino vieta, data ir laikas nustatomi abipusiu egzaminuojamojo ir VĮ „Regitra“ įgalioto darbuotojo susitarimu. Egzaminuojamasis, neišlaikęs teorijos egzamino, praktikos egzaminui neregistruojamas.

10. Egzaminuojamojo prašymas leisti laikyti (perlaikyti) egzaminą turi būti patenkintas ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo kreipimosi į VĮ „Regitra“ vairuotojų egzaminavimo centrą dienos, jei egzaminuojamasis nepageidauja laikyti (perlaikyti) egzaminą vėliau. Užsiregistravęs ir iki egzamino pradžios į VĮ „Regitra“ vairuotojų egzaminavimo centrą neatvykęs egzaminuojamasis egzaminui registruojasi iš naujo.

11. Egzaminuojamasis, atvykęs į VĮ „Regitra“ vairuotojų egzaminavimo centrą laikyti egzamino, pateikia asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (toliau – asmens dokumentas).

Egzaminuojamasis, atvykęs laikyti teorijos egzamino, pateikia Kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo nuostatuose nustatytos formos vairavimo mokymo (teorijos ir praktinio vairavimo) kursų baigimo liudijimą arba dokumentą, įrodantį, kad gali laikyti teorijos egzaminą pasirengęs savarankiškai. Ši bei aprašo 12.2 ir 12.3 punktuose išdėstytos nuostatos negalioja egzaminuojamiesiems, kurie siekia susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą turėtoms TP kategorijoms.

Egzaminuojamasis, kuris laiko teorijos egzaminą pasirengęs savarankiškai, praktinio vairavimo mokymo kurso baigimo liudijimą pateikia atvykęs į praktikos egzaminą.

12. Egzaminuojamasis, atvykęs laikyti praktikos egzamino, papildomai pateikia:

12.1. galiojančią vairuotojo sveikatos patikrinimo medicininę pažymą, kad jo sveikatos būklė yra tinkama vairuoti atitinkamos (-ų) kategorijos (-ų) TP (toliau – medicininė pažyma), kurios forma nustatyta Vairuotojų sveikatos tikrinimo tvarkoje;

12.2. sveikatos žinių pažymėjimą, kad jis išklausė pirmosios medicinos pagalbos nukentėjusiesiems suteikimo kursą, kurio forma patvirtinta sveikatos apsaugos ministro 2000 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. 416 (Žin., 2000, Nr. 66-1996);

12.3. galiojantį vairuotojo pažymėjimą, jei anksčiau buvo jį gavęs.

13. Egzaminuojamajam, nepateikusiam aprašo 11 ir 12 punktuose nurodytų dokumentų, egzamino laikyti neleidžiama. Sprendimą dėl atsisakymo leisti laikyti egzaminą priima VĮ „Regitra“ įgaliotas darbuotojas. VĮ „Regitra“ vairuotojų egzaminavimo centras, atsisakęs leisti egzaminuojamajam laikyti egzaminą, atsisakymo priežastį egzaminuojamojo pageidavimu praneša raštu.

14. Kai duomenys apie asmenį aprašo 11 ir 12 punkte nurodytuose dokumentuose nesutampa su asmens dokumento duomenimis ir (ar) Lietuvos Respublikos gyventojų registre tvarkomais duomenimis, turi būti pateikti ir dokumentai, patvirtinantys asmens duomenų pasikeitimo faktą (santuokos liudijimas, vardo, pavardės pakeitimo pažymėjimas).

15. Nustatęs, kad pateikti dokumentai turi taisymo ar klastojimo žymių, VĮ „Regitra“ įgaliotas darbuotojas atsisako juos įregistruoti ir apie tai raštu arba telefonu informuoja policiją.

16. VĮ „Regitra“ įgaliotas darbuotojas įregistruoja egzaminuojamojo pateiktus dokumentus, užpildo prašymą ir jį pateikia pasirašyti egzaminuojamajam, o pateiktus dokumentus grąžina egzaminuojamajam.

 

III. TEORIjos EGZAMINAS

 

17. Teorijos egzamino metu tikrinamos ir vertinamos egzaminuojamojo žinios, atsižvelgiant į tai, kokios (-ių) kategorijos (-ų) TP vairuotojo pažymėjimą jis siekia gauti, o egzaminuojamojo, kuris siekia susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą turėtoms TP kategorijoms, – kokios kategorijos TP vairuojant buvo padarytas pažeidimas, už kurį buvo atimta specialioji teisė vairuoti.

18. Teorijos egzaminas laikomas kompiuteriu. Egzaminuojamiesiems sudaroma galimybė susipažinti su egzaminavimo programos darbo principu VĮ „Regitra“ interneto svetainėje ir prieš egzaminą.

19. Teorijos egzamino metu egzaminuojamajam pateikiamas testas su pasirenkamais atsakymais. Testas sudaromas iš klausimų, parinktų atsitiktinumo principu.

20. Teorijos egzamino klausimus rengia VĮ „Regitra“, atsižvelgdama į teisės aktus, reglamentuojančius kelių eismą, bei TP techninę raidą. Teorijos egzamino klausimus tvirtina Lietuvos policijos generalinis komisaras arba jo įgaliotas policijos pareigūnas.

Teorijos egzamino klausimų turinys išdėstytas aprašo 2 priede. Teorijos egzamino klausimai viešai neskelbiami.

21. Testą sudaro 30 klausimų, iš kurių:

21.1. 23 bendrieji klausimai ir 7 specifiniai klausimai pagal TP kategoriją, jei egzaminuojamasis siekia gauti vairuotojo pažymėjimą vienai TP kategorijai;

21.2. po 5 specifinius klausimus pagal TP kategorijas, likusieji – bendrieji klausimai, jei egzaminuojamasis siekia gauti vairuotojo pažymėjimą daugiau nei vienai TP kategorijai.

22. Testui spręsti skiriama 30 minučių. Pasibaigus skirtam laikui egzaminas nutraukiamas.

23. Klausimas laikomas teisingai atsakytu, jei egzaminuojamasis pažymėjo visus teisingus atsakymus (kai tokių yra ne vienas) į pateiktą klausimą.

24. Klausimas laikomas neteisingai atsakytu, jei egzaminuojamasis pažymėjo ne visus teisingus atsakymus ir (arba) pažymėjo bent vieną klaidingą atsakymą.

25. Klausimai vertinami balais. Egzaminas laikomas išlaikytu, jei per skirtą laiką iš viso surinkta mažiausiai 80 proc. visų galimų balų. Jei egzaminuojamasis nesurenka reikalingo balų skaičiaus, egzaminas laikomas neišlaikytu. Klausimų vertinimo sistemą rengia VĮ „Regitra“, ją tvirtina Lietuvos policijos generalinis komisaras arba jo įgaliotas policijos pareigūnas.

26. Jei atsakinėdamas į klausimus egzaminuojamasis naudojasi literatūra, mobiliojo ryšio ar kitomis informacijos priėmimo ir perdavimo priemonėmis arba kalbasi su kitais asmenimis, egzaminuotojas nutraukia egzaminą ir įvertina jo rezultatą neigiamai. Jeigu egzamino metu sugenda programinė ar techninė įranga, egzamino rezultatas anuliuojamas, o egzaminas laikomas iš naujo be papildomo mokesčio.

27. Pasibaigus teorijos egzaminui egzaminuojamasis gali susipažinti su padarytomis klaidomis.

 

IV. praktikos egzaminas

 

28. Siekiant išsamiai ir objektyviai įvertinti egzaminuojamojo įgūdžius ir elgseną, praktikos egzamino metu tikrinama, kaip egzaminuojamasis sugeba pasiruošti ir saugiai vairuoti tos kategorijos TP, kuriai vairuoti jis siekia gauti vairuotojo pažymėjimą, o egzaminuojamojo, kuris siekia susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą turėtoms TP kategorijoms, – tos kategorijos TP, kurią vairuojant buvo padarytas pažeidimas, už kurį buvo atimta specialioji teisė vairuoti.

Jei egzaminuojamojo pateiktoje medicininėje pažymoje nurodyta, kad jo sveikatos būklė yra netinkama vairuoti tos kategorijos TP, kurią vairuojant buvo padarytas pažeidimas, už kurį buvo atimta specialioji teisė vairuoti, praktikos egzamino metu tikrinama, kaip egzaminuojamasis sugeba pasiruošti ir saugiai vairuoti atsitiktinumo principu parinktos kategorijos TP iš jo anksčiau turėtų.

29. TP, reikalingą praktikos egzaminui (išskyrus T kategorijos ir aprašo 30 punkte nustatytu atveju), pateikia VĮ „Regitra“. Kad egzaminuojamasis galėtų apsiprasti su TP, jam leidžiama susipažinti su jos valdymu ir pabandyti važiuoti.

30. Egzaminuojamieji, kuriems dėl fizinės negalios pagal kompetentingos medicinos įstaigos rekomendacijas leidžiama vairuoti tik jų fizinei negaliai pritaikytas TP, praktikos egzaminą laiko su tokia TP.

31. TP, naudojamos praktikos egzaminui, turi atitikti aprašo 3 priede išdėstytus reikalavimus.

32. Egzaminuojant motociklu keliuose, tarp egzaminuojamojo ir jį lydinčio egzaminuotojo palaikomas radijo ryšys. Egzaminuojamasis vilki geltonos spalvos liemenę, kurios priekyje ir nugaroje yra skiriamasis ženklas „M“. Saugos šalmą, liemenę ir radijo ryšio priemones pateikia VĮ „Regitra“. Kita motociklininkui reikalinga apranga pasirūpina egzaminuojamasis. Praktikos egzaminas motociklu nevyksta, kai kelio danga ir oro sąlygos egzaminavimo maršrute netinkamos važiuoti motociklu.

33. Praktikos egzaminas laikomas TP su mechanine pavarų dėže. Egzaminuojamieji, pageidaujantys vairuoti TP tik su automatine pavarų dėže, praktikos egzaminą laiko tokia TP.

34. Praktikos egzamino metu šalia egzaminuojamojo prie papildomų paminų sėdi egzaminuotojas (T kategorijos TP – vairavimo instruktorius).

Egzaminuotojas, sėdintis šalia egzaminuojamojo, turi būti pasirengęs reikiamu momentu imtis priemonių, kad dėl egzaminuojamojo veiksmų arba neveikimo būtų išvengta eismo įvykio.

Jei egzaminas laikomas motociklu, egzaminuojamasis stebimas iš kitos, jį lydinčios ir atitinkamai paženklintos, TP.

Praktikos egzamino metu TP gali būti tik egzaminuojamasis, egzaminuotojas, vertėjas ir asmuo, kompetentingas stebėti ir prižiūrėti egzaminuotojo darbą, kad būtų užtikrintas teisingas bei nuoseklus vertinimas.

35. Egzaminuojamųjų, vairuojančių A1, A, B1, B ir BE kategorijų TP, praktikos egzaminas kelyje tęsiasi ne mažiau kaip 25 minutes, o vairuojantieji C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE ir T kategorijų TP kelyje egzaminuojami ne mažiau kaip 45 minutes, išskyrus aprašo 40 punkte nustatytus atvejus.

36. Praktikos egzaminui kelyje skirtas laikas turi būti išnaudojamas optimaliai, kad galima būtų išbandyti egzaminuojamąjį įvairiomis eismo sąlygomis, ypatingą dėmesį atkreipiant į jų pasikeitimus.

37. Praktikos egzamino metu tikrinami atitinkamos kategorijos TP vairuoti reikalingi įgūdžiai ir elgsena, kurie išdėstyti aprašo 4 priede.

38. Kiekviename VĮ „Regitra“ vairuotojų egzaminavimo centre pagal aprašo 1 priedo reikalavimus sudaromi praktikos egzamino kelyje maršrutai, atsižvelgiant į įvairių kategorijų TP vairavimo ypatumus ir minimalų privalomą laiką vairuoti kelyje. Visus maršrutus tvirtina VĮ „Regitra“ filialo vadovas. Maršrutas egzaminuojamajam parenkamas prieš egzaminą atsitiktinumo principu. Egzaminuojamajam sudaroma galimybė susipažinti su parinkto maršruto schema.

39. Praktikos egzamino kelyje metu egzaminuotojas turi laiku ir aiškiai nurodyti egzaminuojamajam važiavimo kryptį. Egzaminuotojas gali duoti tik tokius nurodymus, kurie neprieštarauja Kelių eismo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 (Žin., 2003, Nr. 7-263), reikalavimams.

40. Vertindamas praktikos egzaminą egzaminuotojas turi kreipti ypatingą dėmesį į tai, ar egzaminuojamasis elgiasi atsargiai ir pagarbiai kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Praktikos egzaminas nutraukiamas:

40.1. jei egzaminuojamojo daromos vairavimo klaidos ar pavojingi veiksmai kelia pavojų kitiems eismo dalyviams, egzaminavimo TP, jos keleiviams, neatsižvelgiant į tai, ar egzaminuotojas turi imtis priemonių, kad dėl egzaminuojamojo veiksmų arba neveikimo būtų išvengta eismo įvykio, ar ne;

40.2. dėl tokių nenumatytų aplinkybių: eismo įvykis, pasikeitusios oro sąlygos (stipri liūtis, pūga), TP gedimas ir pan. Šiuo atveju egzaminuojamasis už pakartotinį egzaminą nemoka, išskyrus eismo įvykį dėl egzaminuojamojo kaltės;

40.3. jei egzaminuojamasis pats to pageidauja.

41. Pasibaigus egzaminui egzaminuotojas raštu išdėsto aiškiai suformuluotą ir dalykiškai pagrįstą egzaminuojamojo elgsenos (veiksmų) vairuojant įvertinimą bei egzamino rezultatą, apie tai egzaminuojamąjį informuoja žodžiu ir jo pageidavimu – raštu.

42. Praktikos egzamino metu taikomus įgūdžių ir elgsenos vairuojant TP vertinimo kriterijus ir metodus rengia VĮ „Regitra“, juos tvirtina Lietuvos policijos generalinis komisaras arba jo įgaliotas policijos pareigūnas.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43. Su egzamino rezultatais nesutinkantis egzaminuojamasis ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po egzamino gali pateikti VĮ „Regitra“ generaliniam direktoriui apeliaciją dėl egzamino įvertinimo.

Apeliacijoje turi būti nurodyta: apeliaciją teikiančio asmens vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, data, apeliacijos motyvai ir reikalavimai. Apeliaciją pasirašo ją pateikęs asmuo.

Egzamino apeliaciją nagrinėja VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus įsakymu sudaryta apeliacinė komisija.

Apeliacija turi būti išnagrinėta ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jos gavimo. Apie apeliacinės komisijos priimtą sprendimą egzaminuojamasis informuojamas raštu.

44. VĮ „Regitra“ darbuotojų veiksmai gali būti skundžiami įstatymų nustatyta tvarka.

45. Kai egzaminuojamasis išlaiko reikiamą (-us) egzaminą (-us) ir pageidauja gauti arba pakeisti vairuotojo pažymėjimą, jo medicininė pažyma paimama ir kartu su prašymu išduoti (pakeisti) vairuotojo pažymėjimą ne vėliau kaip kitą darbo dieną persiunčiama egzaminuojamojo nurodytai policijos įstaigai. Prašyme turi būti viena nuotrauka asmens dokumentui.

46. Informacija apie egzaminuojamuosius ir egzaminų rezultatus:

46.1. kaupiama, apdorojama, sisteminama ir saugoma VĮ „Regitra“ tvarkomoje duomenų bazėje;

46.2. fiziniams ir juridiniams asmenims teikiama įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

47. Apraše nenumatytais atvejais sprendimą dėl egzaminų organizavimo priima VĮ „Regitra“ filialo vadovas.

______________

 


Kelių transporto priemonių vairuotojų

egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašo

1 priedas

 

vairuotojų egzaminavimo centrai ir praktikos egzamino kelyje maršrutai

 

I. vairuotojų egzaminavimo centrai

 

1. Visuose vairuotojų egzaminavimo centruose (toliau – Centrai, Centras), neatsižvelgiant į jų buvimo vietą, turi būti užtikrinamos galimos vienodos teorijos ir praktikos egzaminų sąlygos.

2. VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus įsakymu Centrai, aptarnaujantys klientus visą darbo savaitę, steigiami (reorganizuojami) VĮ „Regitra“ filialuose, esančiuose visuose apskričių centruose.

3. Kitose VĮ „Regitra“ padalinių buvimo vietose ne visą darbo savaitę veikiantys ir tik A bei B kategorijos TP vairuotojų pažymėjimus norinčius gauti (susigrąžinti) egzaminuojamuosius aptarnaujantys Centrai gali būti steigiami, kai tenkinamos šios sąlygos:

3.1. padalinys yra toliau kaip 50 km atstumu oro linija nuo artimiausio VĮ „Regitra“ filialo;

3.2. yra sąlygų sukurti egzaminavimui pakankamą materialinę techninę bazę;

3.3. padalinio buvimo vietoje galima sudaryti ne mažiau kaip keturis kiekvienai šių TP kategorijai tinkamus praktikos egzamino kelyje maršrutus;

3.4. Centro veikla VĮ „Regitra“ nenuostolinga.

4. Kiekviename Centre turi būti egzaminuojamiesiems, atvykstantiems laikyti teorijos bei praktikos egzaminus, priimti ir teorijos egzaminui laikyti skirtos patalpos (bendras plotas – ne mažiau kaip 50 kv. m), kompiuterizuotos darbo vietos su teorijos egzaminui laikyti naudojama programine įranga (ne mažiau kaip trys vietos) bei internetinis ryšys.

5. Praktikos egzaminui laikyti turi būti sanitarinių ir aplinkosaugos normų reikalavimus atitinkanti uždara aikštelė (plotas – ne mažiau kaip 650 kv. m) kieta danga, kurioje galima atlikti atitinkamai TP kategorijai numatytus specialius važiavimo manevrus.

 

II. praktikos egzamino kelyje maršrutai

 

6. Praktikos egzamino kelyje maršrutai turi būti sudaryti taip, kad būtų galima visapusiškai patikrinti egzaminuojamojo įgūdžius ir elgseną įvairiose galimose eismo situacijose. Maršrutai parenkami taip, kad egzaminuojamasis galėtų saugiai:

6.1. pajudėti po sustojimo aikštelėje, po sustojimo kelyje; išvažiuoti iš kelio;

6.2. važiuoti tiesiais keliais, prasilenkti su priešpriešiais važiuojančiomis TP ir esant ribotam pločiui;

6.3. važiuoti vingiais;

6.4. privažiuoti prie sankryžų ir pervažiuoti jas;

6.5. keisti važiavimo kryptį: pasukti į kairę ir į dešinę, apsisukti, persirikiuoti;

6.6. įvažiuoti į kelius su skiriamąja juosta (jei yra)/išvažiuoti iš jų: įvažiuoti į greitėjimo juostą; išvažiuoti iš lėtėjimo juostos;

6.7. lenkti kitus eismo dalyvius (jei įmanoma); važiuoti šalia kliūčių, pvz., stovinčių automobilių;

6.8. važiuoti žiedinėse sankryžose (jei yra), per pėsčiųjų perėjas, geležinkelio pervažas (jei yra), pro maršrutinio transporto stoteles;

6.9. išlipti iš (nulipti nuo) TP.

7. Praktikos egzamino kelyje maršrute turi būti ne mažiau kaip:

7.1. vienas kelio ruožas su įkalne;

7.2. du dvipusio eismo keliai;

7.3. du vienos krypties eismo keliai;

7.4. du keliai su skirtingu eismo juostų skaičiumi;

7.5. du dvipusio ir vienos krypties eismo paženklinti/nepaženklinti keliai;

7.6. dvi didesnio ir mažesnio greičio zonos;

7.7. dvi nereguliuojamos sankryžos;

7.8. dvi reguliuojamos sankryžos;

7.9. viena žiedinė sankryža (jei yra);

7.10. viena geležinkelio pervaža (jei yra);

7.11. vienas kelio ruožas, skirtas ir maršrutiniam transportui, su pažymėtomis stotelėmis ir (jei yra) eismo juosta maršrutiniam transportui;

7.12. vienas kelio ruožas su pažymėta ne sankryžoje įrengta pėsčiųjų perėja.

8. Rekomenduojama maršrutą sudaryti taip, kad:

8.1. egzaminuojamasis maršruto pradžioje nesusidurtų su sudėtingomis eismo sąlygomis, t. y. maršruto sudėtingumas (privalomų atlikti elementų seka) didėtų palaipsniui;

8.2. nebūtų įtraukti žinomi avaringi kelio ruožai;

8.3. būtų išvengta kelio ruožų, šalia kurių įsikūrusios pradinio ugdymo ar mokymo įstaigos, vaikų darželiai.

9. Kiekviename Centre sudaryti praktikos egzamino kelyje maršrutai turi būti peržiūrimi ne rečiau kaip kas pusę metų ir, jei reikia, koreguojami.

______________

 


Kelių transporto priemonių vairuotojų

egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašo

2 priedas

 

teorijos egzamino klausimų turinys

 

1. Bendrųjų klausimų turinys:

1.1. vairuotojo pareigos, sustojimas ir stovėjimas, sankryžos, lenkimas, kelio ženklai, ženklinimas ir eismo reguliavimo signalai, važiavimo pirmenybė ir greičio apribojimai, motorinių TP ir priekabų vilkimas, geležinkelio pervažos, vairuotojų atsakomybė;

1.2. vairuotojo budrumo ir dėmesio kitiems eismo dalyviams svarba;

1.3. situacijos kelyje suvokimas, vertinimas ir sprendimų priėmimas, reakcijos laikas;

1.4. sugebėjimo vairuoti pasikeitimai dėl alkoholio, vaistų bei kitų medikamentų, psichologinės būsenos ir nuovargio;

1.5. saugaus atstumo tarp TP laikymosi, stabdymo kelio ir išsilaikymo kelyje, esant įvairioms oro bei kelio sąlygoms, svarbiausi principai;

1.6. vairavimo rizikos veiksniai, susiję su įvairia kelio būkle, jai keičiantis dėl oro ir paros laiko;

1.7. specifiniai rizikos veiksniai, susiję su kitų eismo dalyvių nepatyrimu, ir labiausiai pažeidžiami eismo dalyviai: vaikai, pėstieji, dviratininkai ir neįgalieji;

1.8. pavojai, susiję su įvairių TP judėjimu ir vairavimu bei skirtingomis jų vairuotojų apžvalgos zonomis;

1.9. dokumentai, reikalingi naudotis TP;

1.10. vairuotojo veiksmai įvykus eismo įvykiui (įspėjamųjų ženklų išdėstymas ir avarinės šviesos signalizacijos įjungimas) bei būtinos pagalbos nukentėjusiesiems priemonės, kurių jis gali imtis;

1.11. su TP, kroviniu ir keleiviais susiję saugos veiksniai;

1.12. būtini atsargumo veiksmai išlipant iš (nulipant nuo) TP;

1.13. su sauga keliuose susiję TP mechaniniai aspektai: dažniausiai pasitaikantys gedimai ir nesklandumai, susiję su vairavimo, pakabos ir stabdžių sistemomis, padangomis, žibintais ir posūkių indikatoriais, reflektoriais, galinio vaizdo veidrodėliais, priekiniu stiklu ir valytuvais, išmetimo sistema, saugos diržais ir įspėjamojo garso signalo įtaisu;

1.14. TP saugos įranga: naudojimasis saugos diržais, atramomis galvai, vaikų saugos reikmenimis ir gesintuvu;

1.15. TP naudojimas atsižvelgiant į aplinką: tinkamas įspėjamojo garso signalo naudojimas, taupus kuro naudojimas, teršalų išmetimo ribojimas.

2. Specifinių klausimų apie A1 ir A kategorijų TP turinys:

2.1. apsauginių reikmenų, pvz., pirštinių, batų, drabužių ir saugos šalmo, naudojimas;

2.2. motociklininkų matomumas kitiems eismo dalyviams;

2.3. specifiniai rizikos veiksniai ir su sauga keliuose susiję mechaniniai TP ypatumai.

3. Specifinių klausimų apie C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE ir T kategorijų TP turinys:

3.1. vairavimo ir poilsio valandų apskaita, TP naudojama registruojanti įranga (išskyrus T kategoriją);

3.2. su atitinkama transporto rūšimi susiję Kelių eismo taisyklių reikalavimai: krovininis ir keleivinis transportas;

3.3. nacionaliniams ir tarptautiniams krovinių bei keleivių pervežimams reikalingi TP ir transportavimo dokumentai (išskyrus T kategoriją);

3.4. su atitinkama transporto rūšimi susiję vairuotojo veiksmai įvykus eismo įvykiui, kilus gaisrui;

3.5. atsargumo priemonės, kurių reikia imtis nuimant ir keičiant ratus (išskyrus T kategoriją);

3.6. reikalavimai TP svoriui ir gabaritams; greičio ribotuvai;

3.7. TP ypatumų sąlygojamos kliūtys matymo zonoje;

3.8. kelių žemėlapio supratimas, maršruto planavimas (išskyrus T kategoriją);

3.9. su TP kroviniu susiję saugos veiksniai: krovinio pakrovimas, pritvirtinimas ir iškrovimas, įvairiarūšių krovinių ypatumai bei krovimo įrangos naudojimas (tik C1, C1E, C, CE kategorijos);

3.10. vairuotojo atsakomybė už keleivių pervežimą; keleivių patogumas ir saugumas; vaikų pervežimas; būtini patikrinimai prieš išvykstant (tik D1, D, D1E, DE ir T kategorijos).

4. Specifinių klausimų apie C, CE, D ir DE kategorijų TP turinys:

4.1. vidaus degimo variklių, skysčių, kuro tiekimo sistemos, elektros sistemos, uždegimo sistemos, transmisijos sistemos konstrukcijos ir veikimo principai;

4.2. tepimas ir apsauga nuo užšalimo;

4.3. padangų konstrukcijos principai, montavimas, teisingas naudojimas ir priežiūra;

4.4. stabdžių įtaisai ir greičio ribotuvai: rūšys, pagrindinės dalys, veikimo, sujungimo, naudojimo ir kasdienės priežiūros principai, stabdžių antiblokavimo sistemos (toliau – ABS) naudojimas;

4.5. sukabinimo sistemų: rūšys, pagrindinės dalys, veikimo, sujungimo, naudojimo ir kasdienės priežiūros principai (tik CE, DE kategorijos);

4.6. gedimų priežasčių nustatymo metodai;

4.7. TP profilaktinė priežiūra ir būtinas einamasis remontas;

4.8. vairuotojo atsakomybė už krovinių pakrovimą, pervežimą ir pristatymą pagal sutartas sąlygas (tik C, CE kategorijos).

______________

 


Kelių transporto priemonių vairuotojų

egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašo

3 priedas

 

Reikalavimai praktikos egzaminui naudojamoms transporto priemonėms

 

1. A1 kategorijos TP – lengvieji motociklai (be šoninės priekabos), kurių variklio darbinis tūris yra ne mažesnis kaip 75 cm³ ir ne didesnis kaip 125 cm³, ir jų galia – ne didesnė kaip 11kW (15AG).

2. A kategorijos TP – motociklai (be šoninės priekabos), kurių variklio darbinis tūris yra didesnis kaip 125 cm³ (galia – ne didesnė kaip 25kW).

3. B1 kategorijos TP – B1 kategorijos motorinės TP, galinčios išvystyti ne mažesnį kaip 60 km/h greitį.

4. B kategorijos TP – B kategorijos motorinės TP, galinčios išvystyti ne mažesnį kaip 100 km/h greitį.

5. BE kategorijos TP – junginiai, kuriuos sudaro B kategorijos motorinės TP ir priekaba, kurios didžiausia leistinoji masė yra ne mažesnė kaip 1000 kg, galintys išvystyti ne mažesnį kaip 100 km/h greitį ir kurie nepriklauso B kategorijai; priekabos krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis yra ne mažesni už atitinkamus motorinės TP matmenis; uždaros dėžės tipo kėbulas gali būti šiek tiek siauresnis už motorinę TP, su sąlyga, kad galinį vaizdą galima matyti tik per išorinius motorinės TP galinio vaizdo veidrodėlius, realioji priekabos masė turi būti ne mažesnė kaip 800 kg.

6. C1 kategorijos TP – C1 kategorijos motorinės TP, kurių didžiausia leistina masė turi būti ne mažesnė kaip 4000 kg, ilgis – ne mažesnis kaip 5 m, galinčios išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, su ABS sistemos stabdžiais ir tachografu, krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis yra bent jau ne mažesni už atitinkamus kabinos matmenis.

7. C1E kategorijos TP – junginiai, kuriuos sudaro C1 kategorijos motorinės TP ir priekaba, kurios didžiausia leistina masė yra ne mažesnė kaip 1250 kg, šių junginių ilgis – ne mažesnis kaip 8 m, galintys išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, priekabos krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis yra bent jau ne mažesni už atitinkamus kabinos matmenis, uždaros dėžės tipo kėbulas gali būti šiek tiek siauresnis už kabiną, su sąlyga, kad galinį vaizdą galima matyti tik per išorinius motorinės TP galinio vaizdo veidrodėlius, realioji priekabos masė turi būti ne mažesnė kaip 800 kg.

8. C kategorijos TP – C kategorijos motorinės TP, kurių didžiausia leistina masė yra ne mažesnė kaip 12000 kg, ilgis – ne mažesnis kaip 8 m, plotis – ne mažesnis kaip 2,40 m, galinčios išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, būti su ABS sistemos stabdžiais ir tachografu, pavarų dėže su ne mažiau kaip aštuoniomis važiavimo į priekį pavaromis, krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis yra bent jau ne mažesni už atitinkamus kabinos matmenis, realioji TP masė turi būti ne mažesnė kaip 10000 kg.

9. CE kategorijos TP – sujungtos TP arba junginiai, kuriuos sudaro C kategorijos motorinės TP ir ne mažiau kaip 7,5 m ilgio priekaba, tiek sujungtos TP, tiek junginio didžiausia leistina masė – ne mažesnė kaip 20000 kg, ilgis – ne mažesnis kaip 14 m, plotis – ne mažesnis kaip 2,40 m, galintys išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, būti su ABS sistemos stabdžiais ir tachografu, pavarų dėže su ne mažiau kaip aštuoniomis važiavimo į priekį pavaromis, krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis yra bent jau ne mažesni už atitinkamus kabinos matmenis, tiek sujungtos TP, tiek junginio realioji masė turi būti ne mažesnė kaip 15000 kg.

10. D1 kategorijos TP – D1 kategorijos motorinės TP, kurių didžiausia leistina masė – ne mažesnė kaip 4000 kg, ilgis – ne mažesnis kaip 5 m, galinčios išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, su ABS sistemos stabdžiais ir tachografu.

11. D1E kategorijos TP – junginiai, kuriuos sudaro D1 kategorijos motorinė TP ir priekaba, kurios didžiausia leistina masė – ne mažesnė kaip 1250 kg, galintys išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, priekabos krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis turi būti ne mažiau kaip po 2 m, realioji priekabos masė turi būti ne mažesnė kaip 800 kg.

12. D kategorijos TP – D kategorijos motorinės TP, kurių ilgis – ne mažesnis kaip 10 m, plotis – ne mažesnis kaip 2,40 m, galinčios išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį su ABS sistemos stabdžiais ir tachografu.

13. DE kategorijos TP – junginiai, kuriuos sudaro D kategorijos motorinė TP ir priekaba, kurios didžiausia leistina masė – ne mažesnė kaip 1250 kg, galintys išvystyti ne mažesnį kaip 80 km/h greitį, priekabos krovinio skyrius turi būti uždara dėžė, kurios plotis ir aukštis turi būti ne mažiau kaip po 2 m, realioji priekabos masė turi būti ne mažesnė kaip 800 kg.

14. T kategorijos TP – troleibusai.

15. BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ir DE kategorijų TP, kurios neatitinka išdėstytų kriterijų, tačiau buvo naudojamos praktikos egzaminui iki 2003 m. sausio 1 d., nuo šios datos gali būti naudojamos ne ilgiau kaip penkerius metus.

16. Praktikos egzaminui naudojamos TP turi būti su skiriamaisiais ženklais ir papildoma įranga (išskyrus A1 ir A kategorijos TP), nustatyta mokomosioms TP.

______________

 


Kelių transporto priemonių vairuotojų

egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašo

4 priedas

 

praktikos egzamino apimtis ir turinys

 

1. Praktikos egzamino metu turi būti patikrinta, kaip egzaminuojamasis sugeba surasti, valdyti/sureguliuoti egzaminuotojo nurodytus TP valdymo įtaisus/įrangą arba patikrinti jų būklę bei pasirengti važiuoti saugiai (išskyrus T kategorijos TP):

1.1. A1 ir A kategorijų TP:

1.1.1. atsitiktinumo principu pateikiamos trys užduotys (klausimai) iš šių temų:

1.1.1.1. ratai: padangos profilio gylis, ratų balansavimo svareliai, oro slėgis padangose;

1.1.1.2. stabdžiai: stabdžių skysčio rezervuaras (jei yra), stabdžių bandymas stovint, lynai ir svirtys, „Stop“ signalo patikrinimas;

1.1.1.3. apšvietimas: įjungti šviesas, patikrinti apšvietimą;

1.1.1.4. signalizacijos (įspėjamieji) prietaisai: įspėjamojo garso signalo naudojimas, šviesų perjunginėjimas;

1.1.1.5. motociklo vairas: vairo blokavimas, kontrolinės lemputės;

1.1.1.6. skysčių lygis: tepalas, aušinimo skystis, stabdžių skystis, degalų kiekio patikrinimas;

1.1.2. tinkamai užsidėti saugos šalmą (šalmo antveidis, pasmakrės dirželis) ir apsirengti;

1.1.3. sėdėsena: kūno laikysena; veidrodėlių sureguliavimas.

1.2. B1 ir B kategorijų TP:

1.2.1. atsitiktinumo principu pateikiamos trys užduotys (klausimai) iš šių temų:

1.2.1.1. ratai: padangos profilio gylis, ratų balansavimo svareliai, oro slėgis padangose, rato pakeitimo tvarka;

1.2.1.2. stabdžiai: stabdžių skysčio rezervuaras, stabdžių bandymas stovint, stovėjimo stabdys, stabdžių stiprintuvo įtaka valdymui;

1.2.1.3. apšvietimas: įjungti šviesas, patikrinti apšvietimą;

1.2.1.4. signalizacijos (įspėjamieji) prietaisai: įspėjamojo garso signalo naudojimas, šviesų perjunginėjimas, avarinės signalizacijos įjungimas;

1.2.1.5. vairo mechanizmas: vairo stiprintuvo įtaka valdymui, laisvoji eiga;

1.2.1.6. pakankamas matomumas: stiklų valytuvai, stiklų plovimas, stiklus džiovinantys ventiliatoriai, galinio stiklo šildymas;

1.2.1.7. skysčių lygis: tepalas, aušinimo skystis, stabdžių skystis, stiklo plovimo sistema;

1.2.1.8. akumuliatoriai: baterijos poliai, skysčio lygis;

1.2.1.9. generatoriaus dirželis: įtempimo patikrinimas, būklės patikrinimas;

1.2.2. sureguliuoti ir nustatyti tinkamą sėdynės padėtį;

1.2.3. pareguliuoti galinio vaizdo veidrodėlius, saugos diržą ir atramą galvai, vairo rato padėtį.

1.3. C1, C, D1 ir D kategorijų TP:

1.3.1. atsitiktinumo principu pateikiamos trys užduotys (klausimai) iš šių temų:

1.3.1.1. ratai: padangos profilio gylis, ratų balansavimo svareliai, oro slėgis padangose, rato pakeitimo tvarka, pašaliniai daiktai tarp sudvejintų ratų;

1.3.1.2. stabdžiai: stabdžių skysčio rezervuaras, skysčio lygis, oro sistemos užpildymo laikas, kondensato išleidimas iš oro sistemos rezervuaro, stabdžių trinkelių susidėvėjimas, stovėjimo stabdys, stabdžių stiprintuvas, ABS;

1.3.1.3. išorinė apžiūra: apšvietimo patikrinimas, apsaugos nuo palindimo, pakaba, ratų atsparos, kėbulas, tentas, krovinys, valstybinio numerio ženklai;

1.3.1.4. vairo mechanizmas: vairo stiprintuvas, laisvoji eiga, priekinių padangų susidėvėjimas;

1.3.1.5. tachografas: tachografo diskelio (kortelės) įdėjimas, tachografo laiko nustatymas, dokumentai;

1.3.1.6. akumuliatoriai: baterijos poliai, skysčio lygis;

1.3.1.7. generatoriaus dirželis: įtempimo patikrinimas, būklės patikrinimas;

1.3.1.8. skysčių lygis: tepalas, aušinimo skystis, stabdžių skystis, stiklo plovimo sistema;

1.3.2. sureguliuoti ir nustatyti tinkamą sėdynės padėtį;

1.3.3. pareguliuoti galinio vaizdo veidrodėlius;

1.3.4. svirčių junginėjimas;

1.3.5. kontroliniai prietaisai.

1.4. BE, C1E, CE, D1E ir DE kategorijų TP:

1.4.1. atsitiktinumo principu pateikiamos trys užduotys (klausimai) iš šių temų:

1.4.1.1. taisyklių ir instrukcijų reikalavimai: TP ilgiai, svoriai, variklio galia;

1.4.1.2. stabdžiai: stabdžių skysčio rezervuaras, skysčio lygis, oro sistemos užpildymo laikas, kondensato išleidimas iš oro sistemos rezervuaro, stabdžių trinkelių susidėvėjimas, ABS;

1.4.1.3. išorinė apžiūra: apšvietimo patikrinimas, apsaugos nuo palindimo, ratai, pakaba, kėbulas, tentas, krovinys, valstybinio numerio ženklai;

1.4.1.4. TP parengimas: priekabos važiuoklės blokavimas, sukabinimo įtaisai, suspausto oro linijos, jungtys, elektrinės jungtys, oro išleidimo vožtuvai, stovėjimo stabdys, šviesos prietaisų įjungimas, pakišamos atramos.

2. Praktikos egzamino metu turi būti patikrinta, kaip egzaminuojamasis sugeba atlikti specialius važiavimo manevrus. Šie manevrai atliekami tam pritaikytoje specialioje aikštelėje ir (arba) kelyje:

2.1. A1 ir A kategorijų TP:

2.1.1. valdyti motociklą su išjungtu varikliu: pastatyti ant stovėjimo kojelių, atremti su šonine atrama, stumti, apsukti;

2.1.2. važiavimas motociklu siaura juosta (vėže, lenta);

2.1.3. važiavimas aštuoniuke;

2.1.4. važiavimas gyvatėle;

2.1.5. kliūties apvažiavimas važiuojant kelyje ne mažesniu kaip 50 km/h greičiu;

2.1.6. įsibėgėjimas (30–40 km/h greičiu) ir tikslus sustojimas nurodytoje vietoje (prieš „Stop“ liniją);

2.1.7. mažo spindulio posūkis į kairę arba į dešinę;

2.1.8. stabdymas važiuojant kelyje ne mažesniu kaip 50 km/h greičiu bei avarinis stabdymas egzaminuotojui nurodžius.

2.2. B ir B1 kategorijų TP:

2.2.1. įsibėgėjimas (30–40 km/h greičiu) ir tikslus sustojimas nurodytoje vietoje (prieš „Stop“ liniją);

2.2.2. apsisukimas riboto pločio juostoje, naudojant atbulinę eigą;

2.2.3. TP pastatymas į laikino stovėjimo vietą atbuline eiga lygiagrečiai, įstrižai arba statmenai važiuojamosios dalies kraštui, paliekant reikiamą tarpą tarp stovinčių TP (gairelių), ir išvažiavimas iš jos;

2.2.4. TP pastatymas į laikino stovėjimo vietą įkalnėje arba nuokalnėje ir išvažiavimas iš jos;

2.2.5. sustojimas ir pajudėjimas iš vietos įkalnėje;

2.2.6. važiavimas atbulomis su posūkiu į dešinę arba į kairę neišvažiuojant iš eismo juostos ribų.

2.3. C1, C, D1, D ir T kategorijų TP:

2.3.1. pastatymas šonu prie pakylos/platformos važiuojant atbulomis (išskyrus T kategorijos TP);

2.3.2. privažiavimas atbulomis prie rampos (išskyrus T kategorijos TP);

2.3.3. tikslus sustojimas nurodytoje vietoje (prieš „Stop“ liniją);

2.3.4. važiavimas pirmyn ir atbulomis su posūkiu į dešinę arba į kairę neišvažiuojant iš eismo juostos ribų (T kategorijos TP – tik pirmyn).

2.4. BE, C1E, CE, D1E ir DE kategorijų TP:

2.4.1. važiavimas atbulomis neišvažiuojant iš eismo juostos;

2.4.2. privažiavimas atbulomis prie rampos (šonu ir galu);

2.4.3. pasistūmimas į šoną važiuojant atbulomis (į gretimą eismo juostą);

2.4.4. priekabos prikabinimas / atkabinimas arba atkabinimas/prikabinimas.

3. Egzaminuotojas turi stebėti, ar egzaminuojamasis tinkamai naudojasi TP valdymo įtaisais, sugeba prisitaikyti prie eismo srauto, kelio ir oro sąlygų, pakankamai įvertina kitus eismo dalyvius ir suvokia įvairias eismo situacijas, laikosi Kelių eismo taisyklių reikalavimų:

3.1. važiavimas įkalnėse ir nuokalnėse: važiuoja saugiai, įjungia tinkamą pavarą, sustojęs pasirūpina, kad TP nepradėtų judėti savaime;

3.2. trajektorijos pasirinkimas: teisingai pasirenka eismo juostą, trajektoriją ir vietą eismo juostoje, laikosi trajektorijos, žvalgosi;

3.3. greitis: pasirenka konkrečiai eismo situacijai tinkamą greitį, neviršija leistino greičio, laikosi saugaus atstumo;

3.4. manevravimas eismo juostose, lenkimas: teisingai vertina eismo situaciją, kliūtis, matomumą lenkimo ruože, laikosi ženklinimo reikalavimų, laiku rodo signalus, teisingai atlieka manevrą, teisingai įsibėgėja, jungia pavaras, laikosi šoninio intervalo, grįžta į savo eismo juostą;

3.5. kitas elgesys: tinkamai elgiasi su labiausiai pažeidžiamais eismo dalyviais: vaikais, pėsčiaisiais, dviratininkais ir neįgaliaisiais, sugeba iš anksto nuspėti galimą pavojų, nekliudo ir nesukelia pavojaus kitiems eismo dalyviams, duoda kelią specialiajam transportui;

3.6. sankryžų pervažiavimas: teisingai vertina eismo situaciją, teisingai priartėja, duoda kelią pirmenybę turintiems eismo dalyviams, sustoja, kai to reikalauja šviesoforo ar reguliuotojo signalas; įvertina pėsčiųjų ir dviratininkų veiksmus, apžvelgia situaciją sankryžoje, tinkamai išvažiuoja iš sankryžos;

3.7. posūkiai: laiku rodo signalus, vertina situaciją persirikiuodamas, teisingai persirikiuoja, pasirenka eismo juostą sukdamas.

______________