LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŪKIO SUBJEKTO TEO LT, AB, TURINČIO DIDELĘ ĮTAKĄ PASLAUGŲ GAVĖJAMS, IŠSKYRUS VARTOTOJUS, TEIKIAMOS PRIEIGOS PRIE VIEŠOJO TELEFONO RYŠIO TINKLO FIKSUOTOJE VIETOJE RINKOJE

 

2006 m. lapkričio 24 d. Nr. 1V-1219

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 15 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 1, 3, 9 ir 15 dalimis, 17 straipsnio 1 dalimi ir Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141-5174), 24 ir 25 punktais, atsižvelgdamas į 2003 m. vasario 11 d. Europos Komisijos rekomendaciją dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, bei išnagrinėjęs Paslaugų gavėjams, išskyrus vartotojus, teikiamos prieigos prie viešojo telefono ryšio tinklo fiksuotoje vietoje rinkos tyrimo metu juridinių asmenų pateiktus atsakymus į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos 2006 m. sausio 20 d. raštu Nr. (25.18)-1B-247 pateiktą Mažmeninių viešųjų telefono ryšio paslaugų, teikiamų fiksuotoje vietoje, rinkų tyrimų anketą bei atsižvelgdamas į Vartotojams ir paslaugų gavėjams, išskyrus vartotojus, teikiamos prieigos prie viešojo telefono ryšio tinklo fiksuotoje vietoje rinkų tyrimų ataskaitą (toliau vadinama – Ataskaita):

1. Nustačiau ir konstatuoju:

1.1. Kaip nustatyta Ataskaitos 6.3 skyriuje, Paslaugų gavėjams, išskyrus vartotojus, teikiamos prieigos prie viešojo telefono ryšio tinklo fiksuotoje vietoje (toliau vadinama – Prieiga Paslaugų gavėjams) rinka apibrėžiama kaip visą Lietuvos Respublikos teritoriją aprėpianti (nacionalinė) rinka, kurią sudaro Paslaugų gavėjams suteikiami fiziniai prisijungimai prie viešojo telefono ryšio tinklo fiksuotoje vietoje nepriklausomai nuo Prieigos Paslaugų gavėjams suteikimo technologijos, viešosioms telefono ryšio paslaugoms, tarp jų balso perdavimo tarp tinklo galinių taškų, taip pat kitoms ryšio paslaugoms, tokioms kaip faksimilių bei duomenų perdavimas, gauti.

1.2. Prieigos Paslaugų gavėjams paslaugas tiriamojo laikotarpio pabaigoje (2005 m. gruodžio 31 d.) teikė TEO LT, AB (iki 2006 m. gegužės 5 d. bendrovės pavadinimas buvo AB „Lietuvos telekomas“) užėmusi 98,28 proc. Prieigos Paslaugų gavėjams rinkos ir AB „Lietuvos geležinkeliai“, UAB „Balticum TV“, UAB „Alytaus kabelinė televizija“, UAB „Remo televizija“, UAB „Socius Tuus“, UAB „Teletinklas“, UAB „Telerena“, A. Judicko individuali įmonė, UAB „Eurocom“, UAB „Linkotelus“, AB „Lietuvos radijo ir televizijos centras“, UAB „Omnitel“, VĮ „Infostruktūra“, AB „Ogmios centras“ ir UAB „Neltės tinklas“ kartu turėjusios 1,72 proc. Prieigos Paslaugų gavėjams rinkos dalį.

1.3. Atliktas tyrimas dėl konkurencijos veiksmingumo Prieigos Paslaugų gavėjams rinkoje parodė, kad konkurencija šioje rinkoje nėra veiksminga, nes:

1.3.1. Išanalizavus pagrindinius konkurencijos veiksmingumo vertinimo kriterijus (rinkos struktūrą, įėjimo į rinką barjerus, potencialią konkurenciją), kuriais vadovaujantis sprendžiama, ar konkurencija Prieigos Paslaugų gavėjams rinkoje yra veiksminga, nustatyta, kad:

1.3.1.1. Prieigos Paslaugų gavėjams rinkos 98,28 procentus užima TEO LT, AB;

1.3.1.2. TEO LT, AB teikiamai Prieigos Paslaugų gavėjams paslaugai būdingas vertikalus integruotumas;

1.3.1.3. įėjimo į Prieigos Paslaugų gavėjams rinką barjerai dėl sunkiai dubliuojamos infrastruktūros kontrolės ir kitam ūkio subjektui reikalingų didelių negrįžtamų sąnaudų yra aukšti;

1.3.1.4. masto ir įvairovės ekonomijos teikiami pranašumai leidžia TEO LT, AB teikti mažmenines viešąsias telefono ryšio paslaugas mažesniais vidutiniais kaštais, palyginti su alternatyviais paslaugų teikėjais. Tokiu būdu yra ribojamas tiek potencialių rinkos dalyvių įėjimas į rinką, tiek konkurencijos tarp rinkoje veikiančių ūkio subjektų vystymasis;

1.3.1.5. potenciali konkurencija Prieigos Paslaugų gavėjams rinkoje nenustatyta.

1.3.2. Atlikus konkurencijos veiksmingumo Prieigos Paslaugų gavėjams rinkoje analizę, kaip pateikta Ataskaitos 8.2 skyriuje, išskirtos šios konkurencijos problemos:

1.3.2.1. infrastruktūros, alternatyvios TEO LT, AB infrastruktūrai, kuria galima būtų teikti Prieigos Paslaugų gavėjams paslaugas konkurencinėmis sąlygomis trūkumas;

1.3.2.2. vertikali integracija, disponuojamos infrastruktūros kontrolė bei dominuojanti padėtis susijusių didmeninių paslaugų rinkose TEO LT, AB suteikia esminį pranašumą kainos atžvilgiu prieš konkurentus.

1.4. Kaip nurodyta Ataskaitos 4.3.1 skyriuje, ūkio subjektą TEO LT, AB sudaro TEO LT, AB kartu su susijusiais juridiniais asmenimis, t. y. UAB „Baltic Data Center“, UAB „Kompetencijos ugdymo centras“ (iki 2006 m. birželio 22 d. bendrovės pavadinimas buvo UAB „Lietuvos telekomo verslo sprendimai“), UAB „Lintel“, UAB „Omnitel“, UAB „Voicecom“, VšĮ „TEO sportas“ (iki 2006 m. birželio 22 d. bendrovės pavadinimas buvo VšĮ „Lietuvos telekomo“ sporto klubas) (toliau visi kartu vadinami – ūkio subjektas TEO LT, AB).

2. Pripažįstu ūkio subjektą TEO LT, AB turinčiu didelę įtaką Prieigos Paslaugų gavėjams rinkoje, kaip nustatyta Ataskaitos 4.3 skyriuje, nes:

2.1. Prieigos Paslaugų gavėjams rinkos 98,28 procentus užima TEO LT, AB;

2.2. TEO LT, AB, parduodama Prieigos Paslaugų gavėjams paslaugą, nesusiduria su potencialia konkurencija;

2.3. kitų juridinių asmenų alternatyvios infrastruktūros per trumpą laiką neturi galimybių tapti vienodai konkurencingos ir plačiai paplitusios teritorinio padengimo prasme, palyginti su TEO LT, AB infrastruktūra;

2.4. kitas ūkio subjektas, norėdamas teikti Prieigos Paslaugų gavėjams paslaugas ir neturėdamas savo infrastruktūros, yra priverstas pirkti didmeninės prieigos paslaugas iš TEO LT, AB. Atitinkamose didmeninės prieigos rinkose ūkio subjektas TEO LT, AB užima dominuojančią rinkos padėtį ir konkurencija atitinkamose rinkose nėra veiksminga;

2.5. TEO LT, AB turi galimybes bei ekonominį interesą vienašališkai nustatyti sau palankias didmeninių paslaugų kainas ir stabdyti konkurenciją mažmeninių produktų (paslaugų) rinkoje.

3. Pakeičiu Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 158 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 117-5284) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąraše nustatytą Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo (Žin., 1998, Nr. 56-1548; 2002, Nr. 75-3215) (toliau vadinama – Telekomunikacijų įstatymas) 16 straipsnyje nurodytą įpareigojimą, Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 170 „Dėl didelę įtaką viešųjų fiksuoto telefono ryšio paslaugų ir tinklų rinkoje turinčių ūkio subjektų“ (Informaciniai pranešimai, 2002, Nr. 97-518; 2003, Nr. 1-11) nustatytus Telekomunikacijų įstatymo 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 24 straipsniuose nurodytus įpareigojimus bei Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. 177 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo nustatymo“ (Žin., 2002, Nr. 119-5390) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo apraše nustatytą Telekomunikacijų įstatymo 12 straipsnyje nurodytą įpareigojimą tokia apimtimi, kiek jie yra susiję su Prieigos Paslaugų gavėjams teikimu (likusia apimtimi Telekomunikacijų įstatymo pagrindu nustatyti įpareigojimai lieka galioti pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 79 straipsnį), į šiuos įpareigojimus, kuriuos TEO LT, AB privalo vykdyti nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos, kaip nurodyta Ataskaitos 5 skyriuje:

3.1. Ūkio subjektas TEO LT, AB pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 33 straipsnį privalo Abonento teisės naudotis bet kurio viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo teikiamomis telefono ryšio paslaugomis užtikrinimo tvarkos ir sąlygų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1V-1037, „Dėl Abonento teisės naudotis bet kurio viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo teikiamomis telefono ryšio paslaugomis užtikrinimo tvarkos ir sąlygų aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 144-5272), nustatyta tvarka ir sąlygomis savo lėšomis užtikrinti savo abonento teisę naudotis bet kurio viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo teikiamomis telefono ryšio paslaugomis.

3.2. Kainų kontrolės ir sąnaudų apskaitos įpareigojimą pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 32 straipsnį. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo, kiek tai susiję su Prieigos Paslaugų gavėjams teikimu:

3.2.1. užtikrinti, kad Prieigos Paslaugų gavėjams kaina nebūtų mažesnė nei kaina, orientuota į sąnaudas, apskaičiuotas pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą (angl. Fully Distributed Costs – FDC), ir pateikti Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai tai patvirtinančius dokumentus;

3.2.2. tvarkyti sąnaudų apskaitą pagal Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-737 „Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1V-1164 „Dėl Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2606).

3.3. Įpareigojimą tvarkyti apskaitą pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 32 straipsnį vadovaujantis Apskaitos atskyrimo taisyklėmis ir su apskaitos atskyrimu susijusiais reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-738 „Dėl Apskaitos atskyrimo taisyklių ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2607) (toliau vadinama – Apskaitos atskyrimo taisyklės). Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo, kiek tai susiję su Prieigos Vartotojams teikimu, tvarkyti apskaitą pagal Apskaitos atskyrimo taisykles.

3.4. Didmeninės vietinės linijos suteikimo viešosioms telefono ryšio paslaugoms teikti įpareigojimą (angl. – Wholesale Line Rental). Kiek tai susiję su didmeninės vietinės linijos suteikimo viešosioms telefono ryšio paslaugoms teikti (toliau vadinama – Didmeninė vietinė linija) paslaugos teikimu, ūkio subjektas TEO LT, AB privalo:

3.4.1. patenkinti pagrįstus kitų ūkio subjektų prašymus suteikti Didmeninės vietinės linijos paslaugą;

3.4.2. sąžiningai derėtis su kitais ūkio subjektais, prašančiais suteikti Didmeninės vietinės linijos paslaugą;

3.4.3. nenutraukti prieigos prie jau suteiktų priemonių;

3.4.4. suteikti atvirą prieigą prie techninių sąsajų, protokolų ar kitų technologijų, kurios yra būtinos paslaugų suderinamumui ar virtualaus tinklo paslaugoms teikti;

3.4.5. suteikti konkrečias paslaugas, būtinas užtikrinti paslaugų teikimą paslaugų gavėjams;

3.4.6. suteikti prieigą prie veiklos palaikymo sistemų ar kitų panašių programinių sistemų, būtinų sąžiningai paslaugų teikimo konkurencijai užtikrinti;

3.4.7. sujungti tinklus ar tinklų priemones, įskaitant galimybę sujungti tinklus bet kuriame techniškai galimame tinklo taške;

3.4.8. ūkio subjektas TEO LT, AB gali atsisakyti suteikti Didmeninės vietinės linijos paslaugą, vienašališkai sustabdyti jos teikimą ar ją nutraukti tik tais atvejais, kai tai yra pagrįsta objektyviais kriterijais, įskaitant techninių galimybių nebuvimą arba būtinybę užtikrinti tinklo vientisumą, jei teisės aktai nenustato kitaip.

3.5. Nediskriminavimo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 19 straipsnyje. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo nediskriminuoti Didmeninės vietinės linijos paslaugos ir su jos teikimu susijusių priemonių gavėjų, įskaitant analogiškų sąlygų analogiškomis aplinkybėmis taikymą ir tos pačios kokybės bei tokiomis pačiomis sąlygomis, kokias turi pats arba teikia savo padaliniams, dukterinėms įmonėms ar bet kuriems kitiems ūkio subjektams, paslaugų bei informacijos teikimą.

3.6. Skaidrumo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 18 straipsnyje. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo, kiek tai susiję su Didmeninės vietinės linijos paslaugos teikimu:

3.6.1. standartiniame pasiūlyme suteikti Didmeninės vietinės linijos paslaugą viešai skelbti detalią informaciją pagal Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą, suteikimo ir teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. 1V-941 „Dėl Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą, suteikimo ir teikimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 133-4812), įskaitant apskaitos informaciją, technines specifikacijas, tinklo charakteristikas, Didmeninės vietinės linijos paslaugos teikimo bei naudojimo sąlygas, Didmeninės vietinės linijos paslaugos ir susijusių paslaugų kainas;

3.6.2. per 2 mėnesius nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos paskelbti standartinį pasiūlymą suteikti Didmeninės vietinės linijos paslaugą;

3.6.3. teikti ūkio subjektams, siekiantiems gauti Didmeninės vietinės linijos paslaugas, visą informaciją, būtiną šioms paslaugoms gauti;

3.6.4. skelbti informaciją apie Didmeninės vietinės linijos paslaugas, kaip nustatyta Informacijos, reikalaujamos skelbti nustačius skaidrumo įpareigojimą, apimties, jos detalumo reikalavimų, paskelbimo būdo ir kitų paskelbimo sąlygų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. sausio 4 d. įsakymu Nr. 1V-4 „Dėl Informacijos, reikalaujamos skelbti nustačius skaidrumo įpareigojimą, apimties, jos detalumo reikalavimų, paskelbimo būdo ir kitų paskelbimo sąlygų aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 6-236).

3.7. Kainų kontrolės ir sąnaudų apskaitos įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 23 straipsnyje. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo kiek tai susiję su Didmeninės vietinės linijos paslaugos teikimu:

3.7.1. užtikrinti, kad Didmeninės vietinės linijos paslaugos kaina nebūtų didesnė nei kaina, orientuota į sąnaudas, apskaičiuotas pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą, ir pateikti Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos tai patvirtinančius dokumentus;

3.7.2. tvarkyti sąnaudų apskaitą pagal Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-737 „Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1V-1164 „Dėl Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2606).

3.8. Apskaitos atskyrimo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo, kiek tai susiję su Didmeninės vietinės linijos paslaugos teikimu, vykdyti Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje numatytą apskaitos atskyrimo įpareigojimą pagal Apskaitos atskyrimo taisykles.

4. Informuoju, kad šis įsakymas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir terminais.

5. Nurodau šį įsakymą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS