LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2003 M. SAUSIO 22 D. ĮSAKYMO NR. 3D-17 „DĖL NACIONALINĖS MOKĖJIMO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATŲ“ PAKEITIMO
2007 m. gegužės 11 d. Nr. 3D-231
Vilnius
Pakeičiu Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. 3D-17 „Dėl Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos nuostatų“ (Žin., 2003, Nr. 13-516), ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2003 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. 3D-17
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2007 m. gegužės 11 d. įsakymo Nr. 3D-31
redakcija)
NACIONALINĖS MOKĖJIMO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) yra savarankiška Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija – biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, veikianti Žemės ūkio ministerijos administravimo srityje, administruojanti valstybės paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai ir Europos Sąjungos (toliau – ES) paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai lėšas bei atliekanti jų mokėjimo ir kontrolės funkcijas.
2. Agentūra savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos (toliau – LR) Konstitucija, ES teisės aktais, LR įstatymais, LR tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, LR Seimo ir Vyriausybės priimtais teisės aktais, žemės ūkio ministro įsakymais, ES institucijų rekomendacijomis bei šiais nuostatais.
3. Agentūra yra juridinis asmuo, turintis savo sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.
II. AGENTŪROS VEIKLOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
6. Agentūros veiklos tikslas – pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka įgyvendinti Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos priemones.
7. Pagrindiniai Agentūros uždaviniai yra:
7.1. skatinti šalies žemės ūkio ir kaimo plėtrą administruojant valstybės ir ES paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai lėšas ir užtikrinant jų naudojimo kontrolę;
7.2. įgyvendinti Nacionalinę kaimo plėtros programą 2000–2006 metams ES Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros programos (toliau – SAPARD) lėšoms panaudoti;
7.4. užtikrinti ES paramos lėšų žemės ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei administravimo sistemos sukūrimą;
7.7. dalyvauti diegiant ir įgyvendinant ES Bendrosios žemės ūkio politikos priemonių administravimo sistemą;
7.8. dalyvauti diegiant ir įgyvendinant Europos žemės ūkio garantijų fondo (toliau – EŽŪGF), Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (toliau – EŽŪFKP) ir Europos žuvininkystės fondo (toliau – EŽF) priemonių administravimo sistemą;
8. Vykdydama jai pavestus uždavinius, Agentūra atlieka šias pagrindines funkcijas:
8.1. administruoja SAPARD ir valstybės paramos programoms vykdyti skirtas lėšas, atlieka jų mokėjimą ir kontroliuoja tikslinį šių lėšų panaudojimą;
8.2. koordinuoja ES finansinės paramos žemės ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei tvarkymo sistemos kūrimo ir diegimo veiksmus;
8.3. administruoja EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (toliau – EŽŪOGF) ir Žuvininkystės orientavimo finansinio instrumento (toliau – ŽOFI) priemones arba jas perduoda administruoti kitoms institucijoms;
8.4. atlieka SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI lėšų panaudojimo kontrolę ir finansuojamų priemonių įgyvendinimo priežiūrą;
8.7. atsako už cukrų gaminančių įmonių, kurioms nustatytos cukraus gamybos kvotos, Žemės ūkio ministerijai teikiamų ataskaitų duomenų apie pagaminto ir sandėliuojamo cukraus kiekius teisingumo kontrolę ir už ataskaitų teikimą Žemės ūkio ministerijai ir Finansų ministerijai;
8.8. administruoja ES žemės ūkio ir žuvininkystės prekybos sistemą:
8.8.1. administruoja žemės ūkio produktų importo, eksporto licencijų bei sertifikatų su iš anksto nustatyta kompensacija sistemą;
8.8.4. vertina muitinės taikomas priežiūros priemones įgyvendinant ES žemės ūkio ir žuvininkystės prekybos sistemos priemones;
8.8.6. administruoja paramos priemonę, susijusią su žemės ūkio produktų, tiekiamų kaip maisto pagalba, eksportu;
8.8.7. vykdo 2000 m. lapkričio 24 d. Komisijos reglamente (EB) Nr. 2584/2000 nustatančiame informacijos apie tam tikrus jautienos, veršienos ir kiaulienos vežimus į Rusijos Federacijos teritoriją perdavimo sistemą (OL 2004 m. specialusis leidimas, 11 skyrius, 34 tomas, p.231) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. sausio 10 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 44/2003 (OL 2004 m. specialusis leidimas, 11 skyrius, 45 tomas, p. 200), nustatytas funkcijas Lietuvoje;
8.9. vykdo funkcijas, susijusias su pagal Europos Bendrijos teisę centralizuotai finansuojamomis EŽŪGF priemonėmis:
8.9.1. administruojant intervencines žuvininkystės produktų priemones bei paramą žuvininkystės produktų gamintojų organizacijoms – vykdo lėšų mokėjimą, lėšų apskaitą, skolų valdymą ir teikia finansines ataskaitas kontroliuojančioms institucijoms;
8.9.2. administruojant gyvūnų ligų likvidavimo ir priežiūros programas – priima ir registruoja gyvūnų laikytojų prašymus atlyginti nuostolius, patirtus naikinant gyvūnų užkrečiamąsias ligas, apribojant gyvūnų judėjimą arba sąlygotus dėl vartotojų elgsenos pasikeitimo neigiamo poveikio rinkai, apskaičiuoja bei patikrina gyvūnų laikytojų pateiktus nuostolius bei kompensacines išmokas pagal Žemės ūkio ministerijos patvirtintas biologinio turto ir žemės ūkio produkcijos normatyvines kainas, atlieka lėšų mokėjimą, apskaitą ir skolų valdymą;
8.10. priima prašymus (paraiškas), atlieka jų vertinimą ir priima sprendimą dėl paramos suteikimo ar išmokų išmokėjimo;
8.12. registruoja, nagrinėja pateiktus mokėjimo prašymus (mokėjimo paraiškas), priima sprendimą dėl paramos išmokėjimo ir vykdo mokėjimus paramos gavėjams;
8.13. pagal patvirtintą tvarką atlieka techninę, administracinę ir finansinę paraiškų ir investicijų projektų kontrolę;
8.14. pastebėjusi lėšų naudojimo pažeidimus, informuoja apie tai atitinkamas institucijas, imasi priemonių šiems pažeidimams pašalinti;
8.15. kaupia ir sistemina informaciją, kurios reikia valstybės ir ES paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai priemonėms įgyvendinti bei teikia Žemės ūkio ministerijai reikalingus duomenis priežiūrai atlikti;
8.16. teikia valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI lėšų panaudojimo ataskaitas Žemės ūkio ir Finansų ministerijoms ir kitoms kontroliuojančioms institucijoms bei pagal kompetenciją įgaliotoms ES institucijoms;
8.17. tvarko valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI lėšų apskaitą ir finansinę atskaitomybę;
8.18. atlieka Specialiojo departamento funkcijas, numatytas 1989 m. gruodžio 21 d. Tarybos reglamente (EEB) Nr. 4045/89 dėl valstybių narių atliekamo sandorių, sudarančių Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus finansavimo sistemos dalį, patikrinimo ir panaikinančiame Direktyvą 77/435/EEB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 9 tomas, p. 208), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2002 m. lapkričio 28 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 2154/2002 (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 37 tomas, p. 443);
8.19. teikia pasiūlymus ir informaciją Žemės ūkio ministerijai dėl LR teisės aktų rengimo, galiojančių teisės aktų pakeitimo, papildymo ar panaikinimo valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI priemonių įgyvendinimo klausimais. Pagal savo kompetenciją rengia ir tvirtina dokumentų, būtinų valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI administruoti, tipines formas;
8.20. teikia išsamią informaciją paramos gavėjams apie valstybės paramos ir ES paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai priemones, jų įgyvendinimo ir panaudojimo galimybes bei tvarką;
8.21. konsultuoja įmones, įstaigas, organizacijas, ūkininkus bei kitus fizinius asmenis savo kompetencijos klausimais;
8.22. dalyvauja konferencijose, seminaruose, forumuose ir kituose renginiuose, susijusiuose su valstybės ir ES paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimu;
8.23. palaiko ryšius ir bendradarbiauja su kitomis valstybės institucijomis, visuomeninėmis organizacijomis, kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis, taip pat atitinkamomis užsienio institucijomis;
III. AGENTŪROS TEISĖS
9. Agentūra, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, turi teisę:
9.1. priimti sprendimus dėl paramos iš valstybės programų, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI lėšų suteikimo;
9.3. sudaryti sutartis dėl bendradarbiavimo su valstybės institucijomis ir įstaigomis, kurioms skiriamos administravimo ir kontrolės funkcijos, susijusios su SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI priemonių vykdymu, ir pagal kompetenciją kontroliuoti, kaip yra vykdomos kaimo plėtros programos, remiamos valstybės, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI lėšomis;
9.4. nustačius lėšų naudojimo pažeidimus, sustabdyti ir/ar anuliuoti paramos gavėjo teisę naudotis suteikta parama bei inicijuoti suteiktos paramos išieškojimą;
9.6. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš fizinių ir juridinių asmenų informaciją, reikalingą valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI priemonėms įgyvendinti;
9.7. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gauti ir naudoti iš duomenų ir informacijos tvarkytojų informaciją ir duomenis apie fizinius ir juridinius asmenis, pretenduojančius gauti valstybės, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI priemonių paramą, bei fizinius ir juridinius asmenis, dalyvaujančius įgyvendinant Agentūros administruojamus projektus;
9.8. tvirtinti dokumentų, būtinų valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI priemonėms administruoti, tipines formas;
9.9. kviesti Lietuvos ir užsienio ekspertus teikti konsultacijas ir išvadas, būtinas Agentūros funkcijoms vykdyti;
9.10. sudaryti sutartis su Lietuvos ir užsienio ekspertais, kitais fiziniais ir juridiniais asmenimis dėl tam tikrų darbų, būtinų Agentūros funkcijoms vykdyti, atlikimo;
9.11. pagal kompetenciją palaikyti ir plėtoti ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis, jų struktūriniais padaliniais, tarptautinėmis organizacijomis;
IV. AGENTŪROS IR JOS TARNAUTOJŲ ATSAKOMYBĖ
11. Ginčai tarp Agentūros ir juridinių bei fizinių asmenų sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
V. AGENTŪROS RYŠIAI
13. Agentūra, vykdydama valstybės paramos, SAPARD, EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EŽŪOGF ir ŽOFI priemonių administravimo funkcijas, bendradarbiauja su Žemės ūkio ministerijos struktūriniais padaliniais, kitomis valstybės institucijomis, visuomeninėmis organizacijomis, ES institucijomis, kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis ir pagal kompetenciją turi teisę kviesti juos dalyvauti Agentūrai atliekant paraiškų ir investicinių projektų administravimo ir kontrolės funkcijas.
VI. AGENTŪROS DARBO ORGANIZAVIMAS
15. Agentūros personalą sudaro direktorius, direktoriaus pavaduotojai, departamentų direktoriai ir jų pavaduotojai, skyrių vedėjai ir jų pavaduotojai, poskyrių vedėjai, specialistai, kiti valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis.
16. Agentūrai vadovauja direktorius, jam nesant – Agentūros direktoriaus paskirtas direktoriaus pavaduotojas ar kitas Agentūros valstybės tarnautojas. Agentūros direktorių skiria į pareigas ir atleidžia iš jų žemės ūkio ministras, vadovaudamasis valstybės tarnybą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Agentūros direktoriaus pavaduotojus, valstybės tarnybą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka skiria į pareigas ir atleidžia iš jų Agentūros direktorius.
17. Agentūros direktorius:
17.1. užtikrina, kad Agentūra savo veikloje vadovautųsi Lietuvos Respublikos teisės aktais ir šiais nuostatais;
17.2. organizuoja Agentūros darbą, leidžia įsakymus ir kontroliuoja jų vykdymą, sprendžia Agentūros kompetencijai priklausančius klausimus;
17.5. tvirtina Agentūros darbo reglamentą, struktūrą, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių sąrašus;
17.6. tvirtina padalinių nuostatus, pareigybių aprašymus, vidaus audito vadovą, strateginį ir metinį audito planą, kontroliuoja, kaip jų laikomasi;
17.7. atsižvelgdamas į Vidaus audito tarnybos vadovo teikiamas pastabas, išvadas ir rekomendacijas, priima sprendimus dėl Agentūros veiklos ir vidaus kontrolės sistemos tobulinimo;
17.10. tvirtina Agentūros valstybės ir ES paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai lėšų panaudojimo finansines ataskaitas;
17.15. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Agentūros valstybės tarnautojus, priima į darbą ir atleidžia iš darbo darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, skatina, skiria drausmines bei tarnybines nuobaudas;
VII. DARBO APMOKĖJIMAS
19. Agentūros valstybės tarnautojų darbo užmokesčio mokėjimo tvarką ir sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, kiti įstatymai ir teisės aktai.
VIII. LĖŠŲ ŠALTINIAI IR LĖŠŲ NAUDOJIMO TVARKA
22. Agentūrai skirtas valstybės biudžeto lėšas ji naudoja Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
23. Už Agentūros buhalterinę apskaitą ir atskaitomybę yra atsakingas Agentūros direktorius. Agentūros veiklos finansinę kontrolę vykdo Žemės ūkio ministerija.
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Žemės ūkio ministerija, nustačiusi, kad Agentūros veikla neatitinka akreditacijos kriterijų, turi teisę laikinai sustabdyti Agentūros veiklą, susijusią su EŽŪGF ar EŽŪFKP administravimo funkcijos vykdymu, ir nustatyti laikotarpį, per kurį pašalinamos kliūtys, trukdančios Agentūros veiklai pagal akreditacijos kriterijus.