Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2008 M. LIEPOS 16 D. NUTARIMO NR. 731 „DĖL NACIONALINIŲ MOKSLO PROGRAMŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2011 m. liepos 13 d. Nr. 877
Vilnius
Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 16 d. nutarimą Nr. 731 „Dėl Nacionalinių mokslo programų nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 85-3382; 2009, Nr. 157-7086):
1. Įrašyti preambulėje vietoj žodžių ir skaičių „2007 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. X-1378 (Žin., 2007, Nr. 137-5571), 6 punktą“ žodžius ir skaičius „2009 m. gruodžio 22 d. nutarimu Nr. XI-625 (Žin., 2009, Nr. 153-6902), 6 punkto 3 ir 13 papunkčius“.
2. Išdėstyti nauja redakcija nurodytu nutarimu patvirtintus Nacionalinių mokslo programų nuostatus (pridedama).
3. Pavesti Lietuvos mokslo tarybai:
3.1. parengti ir iki 2011 m. gruodžio 31 d. patvirtinti šio nutarimo 2 punktu nauja redakcija išdėstytų Nacionalinių mokslo programų nuostatų reikalavimus atitinkantį Nacionalinių mokslo programų rengimo ir įgyvendinimo tvarkos aprašą;
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2008 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 731
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2011 m. liepos 13 d. nutarimo Nr. 877
redakcija)
NACIONALINIŲ MOKSLO PROGRAMŲ NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nacionalinių mokslo programų nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja nacionalinių mokslo programų (toliau – programa) rengimo, vykdymo, atsiskaitymo už rezultatus ir programų administravimo bendruosius principus.
2. Programa – konkursinė mokslo programa, sudaranti sąlygas spręsti valstybei ir visuomenei svarbias problemas ir didinti Lietuvos mokslo tarptautinį konkurencingumą.
3. Programos paskirtis – sutelkti Lietuvos mokslo potencialą ir finansinius išteklius, inicijuoti programoje apibrėžtoms problemoms spręsti būtinus naujus ir kryptingai sutelkti jau vykdomus (tarp jų – tarptautinio bendradarbiavimo pagrindu) mokslinius tyrimus, daugelio institucijų pastangomis gauti naujų mokslo žinių, kurių reikia šioms problemoms spręsti, valstybės ir visuomenės gyvenimo sričių raidos projektams vykdyti, Lietuvos mokslui kaip lygiaverčiam dalyvaujant Europos mokslinių tyrimų erdvėje.
5. Programa įgyvendinama vykdant mokslinių tyrimų projektus, skirtus programos įgyvendinimo priemonėms vykdyti (toliau – projektas), atrinktus konkurso būdu. Paskelbus konkursą, paraiškas finansuoti projektus teikia mokslo ir studijų institucijų tyrėjų grupės, Nacionalinių mokslo programų rengimo ir įgyvendinimo tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) nustatyta tvarka suderinusios teikiamus projektus su šių institucijų vadovais.
II. PROGRAMŲ ADMINISTRAVIMAS IR FINANSAVIMAS
7. Programas administruoja Lietuvos mokslo taryba ir (ar) Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliotos institucijos, turinčios kvalifikuotą mokslo administravimo personalą (toliau – programas administruojanti institucija), vadovaudamosi Nuostatais ir Aprašu. Aprašą rengia ir suderinusi su Švietimo ir mokslo ministerija tvirtina programas administruojanti institucija.
8. Programos finansuojamos iš:
8.1. programas administruojančiai institucijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir kitų teisėtų finansavimo šaltinių, kuriais disponuoja programas administruojanti institucija;
8.2. ministerijoms ar kitoms valstybės institucijoms skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir kitų teisėtų finansavimo šaltinių, kuriais disponuoja šios ministerijos ar kitos valstybės institucijos;
9. Programai administruoti (programos, ją siekiančių įgyvendinti projektų ir jų ataskaitų ekspertiniam vertinimui apmokėti, taip pat išlaidoms, susijusioms su programas administruojančios institucijos ekspertų, programos rengimo ir valdymo grupės narių dalyvavimu programos tematikos Europos mokslinių tyrimų erdvės tinkluose, ir kitoms su programos administravimu susijusioms išlaidoms) programas administruojanti institucija gali panaudoti iki 7 procentų lėšų, skiriamų pagal Nuostatų 8.1 punktą, ir iki 5 procentų lėšų, skiriamų pagal Nuostatų 8.2 punktą.
10. Programos projektams įgyvendinti skiriamomis lėšomis finansuojamos šios veiklos:
III. PASIŪLYMŲ DĖL RENGTINŲ PROGRAMŲ SVARSTYMAS IR PROGRAMŲ SĄRAŠO SUDARYMAS
11. Kvietimas teikti pasiūlymus dėl rengtinų programų paprastai skelbiamas ne rečiau kaip kas 5 metus. Kvietimas skelbiamas tada, kai:
12. Kai subjektai, nurodyti Nuostatų 8.2 ir 8.3 punktuose, planuoja finansuoti visą programos įgyvendinimą (toliau – finansuojanti institucija), kvietimas neskelbiamas. Finansuojanti institucija kreipiasi į programas administruojančią instituciją ir pateikia jai pagrindines programos tematikas ir jų svarbos pagrindimą pagal Nuostatų 14 punkto reikalavimus. Programas administruojanti institucija pasiūlymą vertina pagal Nuostatų 15 ir 16 punktų reikalavimus, o programą rengia ir įgyvendina Nuostatų nustatyta tvarka.
13. Programas administruojanti institucija kvietimą teikti pasiūlymus dėl rengtinų programų Aprašo nustatyta tvarka ir terminais skelbia savo interneto svetainėje ir praneša apie tai ministerijoms, mokslo ir studijų institucijoms. Paskelbus kvietimą, pasiūlymus dėl rengtinų programų gali teikti viešojo administravimo, mokslo ir studijų institucijos, Lietuvos mokslo tarybos nariai, kiti mokslininkai, taip pat kiti fiziniai ir juridiniai asmenys. Nuostatų 8.2 ir 8.3 punktuose nurodyti subjektai gali teikti pasiūlymus dėl rengtinų programų kartu su įsipareigojimu finansuoti dalį siūlomos programos tematikų (toliau – programą remianti institucija). Gauti pasiūlymai skelbiami programas administruojančios institucijos interneto svetainėje.
14. Pasiūlymuose dėl rengtinų programų turi būti nurodytos pagrindinės programos tematikos ir pagrįsta jų svarba:
14.1. atskleista valstybei ir visuomenei strategiškai svarbi problema, kuriai spręsti reikia siūlomų programos tematikų tarpdisciplininių mokslinių tyrimų;
14.2. pagrįsta, kad šiai problemai spręsti būtina kelių mokslo ir studijų institucijų pastangomis atlikti siūlomų programos tematikų mokslinius tyrimus ir gauti naujų mokslo žinių;
15. Programas administruojanti institucija Aprašo nustatyta tvarka per 2 mėnesius įvertina gautus pasiūlymus. Programas administruojančios institucijos paskirti ekspertai išnagrinėja gautus pasiūlymus, parengia išvadas ir teikia pasiūlymą įtraukti vieną ar kelias programas į programų sąrašą arba sąrašo nepapildyti. Ekspertai išvadas rengia remdamiesi problemos ištyrimo ir jos aktualumo analize. Ekspertinio vertinimo išvadose turi būti aptartas kiekvienas pasiūlymas rengti programą, taip pat pateikti argumentai, kodėl pasiūlymas atmestas, sujungtas su kitu ar jam pritarta.
16. Išnagrinėjusi ekspertinio vertinimo išvadas ir ekspertų pasiūlymus, programas administruojanti institucija teikia Švietimo ir mokslo ministerijai motyvuotą pasiūlymą dėl programos (programų) įrašymo į programų sąrašą. Programas administruojančios institucijos teikime turi būti nurodyti programos (programų) įgyvendinimo terminai ir orientacinės lėšos kiekvienais kalendoriniais programos vykdymo metais. Jeigu buvo pateikta finansuojančių institucijų ar programą remiančių institucijų pasiūlymų, pateikiami šių institucijų pasiūlymai dėl planuojamų rengiamai programai skirti lėšų. Jeigu į programų sąrašą siūloma įtraukti kelias programas, teikiamas prioritetinis pasiūlymų dėl rengtinų programų sąrašas. Prie teikimo pridedamos visų pateiktų pasiūlymų dėl rengtinų programų ekspertinio vertinimo išvados.
17. Švietimo ir mokslo ministerija, konsultuodamasi su suinteresuotomis ministerijomis, per 2 mėnesius išnagrinėja programas administruojančios institucijos teikimą ir ekspertinio vertinimo išvadas ir, atsižvelgdama į vykdomų kitų programų būklę ir finansinius išteklius, priima sprendimą dėl pasiūlytų rengti programų įrašymo į programų sąrašą.
IV. PROGRAMOS RENGIMAS, TVIRTINIMAS IR VYKDYMAS
18. Kai programa įrašoma į programų sąrašą, programas administruojanti institucija Aprašo nustatyta tvarka sudaro programos rengimo ir valdymo grupę (toliau – programos grupė), atsakingą už programos rengimą ir jos įgyvendinimą. Į programos grupės sudėtį įtraukiamas finansuojančios ar programą remiančios institucijos atstovas, jegu buvo pateikta pasiūlymų finansuoti programą iš šių institucijų lėšų. Kai programas administruojanti institucija yra Lietuvos mokslo taryba, programos grupės funkcijas pagal tai, kurios mokslo srities (sričių) tyrimai vykdomi programoje, Aprašo nustatyta tvarka atlieka Lietuvos mokslo tarybos Humanitarinių ir socialinių mokslų arba Gamtos ir technikos mokslų komitetas (toliau – Lietuvos mokslo tarybos komitetai), o jeigu yra programą finansuojanti ar programą remianti institucija, programos grupė sudaroma iš atitinkamo Lietuvos mokslo tarybos komiteto visų narių ir finansuojančios ar programą remiančios institucijos atstovo. Programos grupės nariai (atitinkamai – Lietuvos mokslo tarybos komitetų nariai), dalyvavę rengiant programą, negali pretenduoti dalyvauti vykdant parengtą programą.
19. Programos grupė parengia programos projektą, vadovauja programos vykdymui, prižiūri, kaip įgyvendinami jos tikslai. Programos grupė Aprašo nustatyta tvarka organizuoja projektų konkursus, apibendrina įvykdytų projektų rezultatus, vertina ir teikia svarstyti programas administruojančiai ir finansuojančiai ar programą remiančiai institucijai informaciją apie per programos vykdymo metus atliktus darbus ir baigiamąsias ataskaitas (toliau – programų ataskaitos) kartu su rekomendacijomis dėl programos rezultatų panaudojimo. Programos grupė veikia pagal programas administruojančios institucijos patvirtintą reglamentą. Veikloms atlikti programos grupė gali pasitelkti ekspertų.
20. Programas administruojanti institucija programos vykdymui koordinuoti Aprašo nustatyta tvarka sudaro programos vykdymo grupę iš programos projektų vadovų ir ekspertų. Programos vykdymo grupė rengia programos ataskaitas, teikia pasiūlymus dėl programos rezultatų panaudojimo ir kitus pasiūlymus dėl programos įgyvendinimo.
21. Programos projektą programos grupė parengia ne ilgiau kaip per 3 mėnesius. Programos grupės parengtame programos projekte turi būti:
22. Parengtą programos projektą programas administruojanti institucija Aprašo nustatyta tvarka ir terminais skelbia savo interneto svetainėje, kur jį galima svarstyti viešai, apie tai praneša ministerijoms, kurių reguliavimo sritis susijusi su programos problematika, mokslo ir studijų institucijoms, organizuoja parengto programos projekto pristatymą mokslo visuomenei. Jeigu programą numatoma finansuoti finansuojančios ar programą remiančios institucijos disponuojamomis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, programos projektas teikiamas derinti finansuojančiai ar programą remiančiai institucijai ir Finansų ministerijai. Gauti atsiliepimai apie programos projektą skelbiami programas administruojančios institucijos tinklalapyje.
23. Programos projektą, prireikus pataisytą pagal viešo svarstymo rezultatus, programas administruojanti institucija teikia vertinti Lietuvos ir užsienio ekspertams. Programos projektui vertinti pasitelkiama ekspertų pagal Nuostatų 6 punkto reikalavimus. Apibendrintos vertinimo išvados skelbiamos viešai.
24. Pagal pateiktas pastabas, pasiūlymus ir ekspertų išvadas pataisytą programos projektą programas administruojanti institucija teikia tvirtinti Švietimo ir mokslo ministerijai ir kartu pateikia pažymą, kaip atsižvelgta į gautus atsiliepimus, atskirai argumentuoja, kaip atsižvelgta į finansuojančios ar programą remiančios institucijos atsiliepimus, jeigu buvo pateikta pasiūlymų finansuoti programą iš šių institucijų lėšų.
25. Išnagrinėjusi programas administruojančios institucijos pateiktą programos projektą ir pažymą apie gautus atsiliepimus, Švietimo ir mokslo ministerija priima sprendimą:
26. Švietimo ir mokslo ministerijai patvirtinus programą, programas administruojanti institucija Aprašo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka skelbia konkursus programos įgyvendinimo priemonėms vykdyti, organizuoja paraiškų vykdyti programos įgyvendinimo priemones ekspertinį vertinimą, jų atranką ir finansavimą. Jeigu programa finansuojama iš finansuojančios institucijos ar programą remiančios institucijos lėšų, sprendimus dėl programos įgyvendinimo priemonių finansavimo tvarkos priima programas administruojanti institucija Aprašo nustatyta tvarka, o programos priemonėms įgyvendinti skirtų projektų finansavimo sutarčių sąlygos derinamos su šiomis institucijomis.
V. PROGRAMŲ REZULTATŲ VERTINIMAS IR SKLAIDA
27. Programas administruojanti institucija atsakinga už programų rengimo, jų vykdymo viešumą ir skaidrumą, programų rezultatų viešinimą, informacijos teikimą visuomenei.
28. Programas administruojanti institucija Aprašo nustatyta tvarka teikia programų ataskaitas Lietuvos ir (ar) užsienio ekspertams vertinti, organizuoja šių ataskaitų viešą svarstymą ir priima sprendimą dėl jų įvertinimo. Dėl programos ataskaitų programas administruojanti institucija priima sprendimą:
29. Programos ataskaitas ir jų apibendrintas vertinimo išvadas programas administruojanti institucija Aprašo nustatyta tvarka skelbia savo interneto svetainėje; jeigu programa finansuojama iš finansuojančios ar programą remiančios institucijos lėšų, pateikia jas šioms institucijoms.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
31. Apraše nustatoma programos grupės veiklos organizavimo ir apmokėjimo už darbą tvarka, ekspertų, vertinančių pasiūlymus dėl rengtinų programų, programų projektus, programos ataskaitas, paraiškas vykdyti programos įgyvendinimo priemones ir programos projektų ataskaitas, atrankos ir skyrimo tvarka, programos įgyvendinimo priemonių finansavimo ir atsiskaitymo už programos vykdymą tvarka. Programas administruojanti institucija Aprašą skelbia savo interneto svetainėje. Ji turi užtikrinti, kad visais atvejais būtų išvengta interesų konflikto, siekiama viešumo, objektyvumo ir skaidrumo. Programas administruojanti institucija turi įtvirtinti kontrolės mechanizmus, užtikrinančius, kad programoms skirtos lėšos būtų naudojamos efektyviai.