LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS
SPRENDIMAS
DĖL POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMO RADIJO, TELEVIZIJOS PROGRAMOSE TVARKOS
2009 m. kovo 13 d. Nr. 63
Vilnius
Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsniu, Referendumo įstatymo 17 straipsniu, Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 50 straipsniu, Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 46 straipsniu, Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 2, 17, 18, 25 ir 33 straipsniais, Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 12 straipsniu ir atsižvelgusi į Lietuvos radijo ir televizijos komisijos teikimą, nusprendžia:
Vyriausiosios rinkimų komisijos
2009 m. kovo 13 d. sprendimo Nr. 63
priedas
POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMO RADIJO, TELEVIZIJOS PROGRAMOSE TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Politinės reklamos žymėjimo radijo, televizijos programose tvarka (toliau – Tvarka) parengta vadovaujantis Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo 2, 17, 18, 25 ir 33 straipsniais ir atsižvelgus į Lietuvos radijo ir televizijos komisijos teikimą.
2. Šios Tvarkos tikslas – nustatyti būtinus reikalavimus radijo, televizijos programose skelbiamos ir (ar) kitu būdu skleidžiamos politinės reklamos žymėjimui.
3. Politinė reklama – valstybės politiko, politinės partijos, jos nario, politinės kampanijos dalyvio vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar kitokį atlygį arba kaip auka viešai skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu siekiama propaguoti politinę partiją, jos narį ar kandidatą.
4. Rinkimų (referendumo) agitacija – rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu politinei reklamai skleisti skirta veikla, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume.
5. Politine reklama nelaikomi radijo, televizijos programose transliuojami įprastinio pobūdžio informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių partijų, kandidatų veiklą, taip pat diskusijų ir pokalbių laidos, išskyrus tuos atvejus, kai tokiais pranešimais ir (ar) tokiose laidose yra agituojama balsuoti partijos ar kandidato interesais arba už tokius pranešimus (laidas) yra atsilyginama arba numatoma atsilyginti.
II. POLITINĖS REKLAMOS ŽYMĖJIMAS RADIJO,
TELEVIZIJOS PROGRAMOSE
7. Politinė reklama turi būti pažymėta ir aiškiai atskirta nuo kitos radijo, televizijos programose skelbiamos informacijos.
8. Politinė reklama, skleidžiama radijo, televizijos programose, turi atitikti šiuos reikalavimus:
8.1. Kiekvieno politinei reklamai skirto skelbimo ir (ar) laidos transliavimo metu transliuotojai privalo radijo programoje garsiniu pranešimu, o televizijos programoje „bėgančia eilute“ informuoti, kad šis skelbimas, laida yra skirti politinei reklamai, ir atitinkamai paskelbti (radijo programoje) arba nurodyti (televizijos programoje) lėšų šaltinį.
8.2. Jeigu radijo, televizijos programoje transliuojamas politinei reklamai skirtas laidas pertraukia reklama, žinios, muzikiniai intarpai ir pan., tai po kiekvieno tokio laidos pertraukimo transliuotojai privalo papildomai pranešti, kad ši laida yra skirta politinei reklamai, ir nurodyti lėšų šaltinį.
8.3. Kiekvienas politinei reklamai skirtas skelbimas ir (ar) laida pagal transliuotojo galimybes ir pateikimo formą turi išsiskirti iš kitos viešai skelbiamos informacijos ar reklamos.
9. Rinkimų (referendumo) agitacijai skirti skelbimai ir (ar) laidos, transliuojami radijo, televizijos programose, papildomai turi atitikti šiuos reikalavimus:
9.1. Viso rinkimų (referendumo) agitacijai skirtų skelbimų ir (ar) laidų transliavimo televizijos programoje metu ekrano apačioje turi būti aiškiai matomas atitinkamas užrašas „Rinkimų agitacija“ arba „Referendumo agitacija“.
9.2. Rinkimų (referendumo) agitacijai skirtų skelbimų ir (ar) laidų transliavimo radijo programoje metu turi būti žodžiu pranešama, kad jie atitinkamai skirti rinkimų agitacijai arba referendumo agitacijai.
9.3. Televizijos programose transliuojamuose rinkimų agitacijai skirtuose skelbimuose ir laidose ne trumpiau kaip 2 sekundes turi būti parodomas aiškiai matomas užrašas „Rinkimų (referendumo) agitacija apmokėta iš savarankiško politinės kampanijos dalyvio specialios sąskaitos (nurodant konkretaus savarankiško politinės kampanijos dalyvio oficialų pavadinimą)“ arba užrašas „Rinkimų (referendumo) agitacija apmokėta valstybės biudžeto lėšomis“, jeigu ši politinė reklama finansuojama valstybės biudžeto lėšomis. Transliuojant rinkimų (referendumo) agitacijai skirtus skelbimus ir laidas radijo programose, nurodyti tekstai turi būti aiškiai paskelbiami žodžiu.
III. REIKALAVIMŲ, KELIAMŲ POLITINEI REKLAMAI RADIJO,
TELEVIZIJOS PROGRAMOSE, PRIEŽIŪRA
11. Vyriausioji rinkimų komisija atlieka radijo, televizijos programose transliuojamos politinės reklamos stebėseną (monitoringą) ir, nustačiusi, kad paskelbta politinė reklama yra draudžiama, nepažymėta ar pažymėta pažeidžiant šią Tvarką, nedelsdama kreipiasi į politinę reklamą transliavusį transliuotoją, prašydama pateikti paaiškinimą dėl nustatyto pažeidimo.
12. Apygardų (savivaldybių) rinkimų komisijos (miestų, rajonų referendumo komisijos) rinkimų (referendumo) agitacijos kampanijos laikotarpiu stebi vietinių ir regioninių transliuotojų radijo, televizijos programose transliuojamų rinkimų (referendumo) agitacijai skirtų skelbimų ir laidų, kitose programos dalyse transliuojamos politinės reklamos atitiktį šios Tvarkos reikalavimams bei fiksuoja rinkimų agitacijos kampanijos laikotarpiu paskleistos politinės reklamos faktus. Atliktos stebėsenos rezultatus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai jos nustatyta tvarka.
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS