Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 7 straipsnio pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4425

 

2012 m. lapkričio 7 d. Nr. 1350

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. spalio 17 d. sprendimą Nr. SV-S-1731, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4425 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projektu siekiama, kad į pareigūnų ir karių darbo užmokestį, pagal kurio vidurkį apskaičiuojama pareigūnų ir karių valstybinė pensija už tarnybą (toliau – pareigūnų pensija), būtų įskaitytas apmokėjimas už darbą poilsio ir švenčių dienomis, viršvalandinį darbą ir darbą naktį. Iš Įstatymo projekto 1 straipsnio nuostatų darytina išvada, kad būtų nustatytos palankesnės pareigūnų pensijos dydžio apskaičiavimo sąlygos pareigūnams ir kariams, įgysiantiems teisę į pareigūnų pensiją įsigaliojus Įstatymo projekto normoms, tad jame siūlomu teisiniu reglamentavimu būtų dar labiau padidintas atotrūkis tarp pareigūnų pensijų, paskirtų skirtingais laikotarpiais, dydžių. Kadangi pareigūnų pensijų indeksuoti nenumatyta, ankstesniais metais paskirtų pareigūnų pensijų santykinis dydis kasmet mažėja. Todėl jų apskaičiavimo sąlygų gerinimas kai kuriems pareigūnams ir kariams sukeltų kitų šias pensijas gaunančių asmenų, kuriems jos buvo paskirtos ankstesniais metais, nepasitenkinimą. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2008 m. gruodžio 24 d. nutarime (Žin., 2008, Nr. 150-6106) nurodė, „kad įstatymų leidėjas, nustatydamas pareigūnų ir karių valstybinės pensijos skyrimo, mokėjimo ir kitas sąlygas, turi paisyti ir iš Konstitucijos 29 straipsnio kylančio reikalavimo, kad pareigūnai ir kariai, kurių teisinė padėtis yra vienoda, kai tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad tokių pareigūnų ir karių nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas, būtų traktuojami vienodai. Skirtingos pareigūnų ir karių valstybinės pensijos skyrimo sąlygos gali būti nustatytos atsižvelgiant į pareigūnų ir karių teisinės padėties skirtumus“. Taigi Įstatymo projekte siūlomas teisinis reglamentavimas kelia abejonių kaip galbūt pažeidžiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnyje nustatytą lygiateisiškumo principą.

2. Jeigu toks įstatymas būtų priimtas, jo nuostatoms įgyvendinti reikėtų papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas) lėšų. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime (Žin., 2004, Nr. 181-6708) nustatyta, kad pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją įstatymų leidėjas negali sukurti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai. Kadangi planuojant 2013 metų valstybės biudžetą trūksta asignavimų jau paskirtoms pensijoms mokėti, teisės aktų keitimas, susijęs su pareigūnų pensijų didinimu, galėtų būti svarstomas tik ateityje ir tik tuo atveju, jeigu tam būtų skirta papildomų valstybės biudžeto asignavimų.

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                                    ARTŪRAS MELIANAS

_________________