LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PRIVATIZAVIMO OBJEKTŲ PARENGIMO PRIVATIZUOTI TVARKOS PATVIRTINIMO

 

1996 m. sausio 26 d. Nr. 139

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 61-1530), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti tvarką (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ADOLFAS ŠLEŽEVIČIUS

 

 

 

EKONOMIKOS MINISTRAS                                                                          VYTAS NAVICKAS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. sausio 26 d. nutarimu Nr. 139

 

Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti tvarka

 

Bendroji dalis

 

1. Ši tvarka reglamentuoja valstybės ir savivaldybių turto (privatizavimo objektų) parengimą privatizuoti. Miestų (rajonų) tarybų įsteigtos privatizavimo institucijos objektus privatizuoti parengia taip pat tik pagal šią tvarką. Savivaldybės negali privatizuoti objektų, jeigu jie neįtraukti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą privatizuojamų objektų sąrašą ir jų privatizavimo programa nepaskelbta Informaciniame privatizavimo biuletenyje.

2. Privatizavimo objektų parengimo privatizuoti etapai yra šie:

2.1. informacijos apie privatizavimo objektus surinkimas;

2.2. privatizavimo objekto vertės nustatymas;

2.3. privatizavimo objektų sąrašo sudarymas ir tvirtinimas;

2.4. privatizavimo programų sudarymas ir tvirtinimas;

2.5. informacijos apie privatizavimo objektus paskelbimas.

3. Šioje tvarkoje sąvokos vartojamos, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatyme.

 

Informacijos apie privatizavimo objektus surinkimas

 

4. Įmonių steigėjai, vykdydami Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo antrojo etapo politiką, Lietuvos valstybinės privatizavimo agentūros prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – Privatizavimo agentūra) nustatytu laiku ir nustatyta forma privalo pateikti duomenis, kurių reikia privatizavimo objektų sąrašo projektui ir privatizavimo programoms sudaryti.

5. Privatizavimo agentūra turi teisę:

5.1. įpareigoti įmonės steigėją parengti pasiūlymus dėl privatizavimo objektų (įmonių) restruktūrizavimo prieš jų privatizavimą (dėl įmonių išskaidymo, skolų padengimo, infrastruktūros sukūrimo ir kt.), jeigu paaiškėja, kad toks restruktūrizavimas padidins galimybę privatizavimo objektą privatizuoti, pagerins jo darbo efektyvumą arba padidins jo pardavimo kainą;

5.2. priimti arba atmesti įmonės steigėjo parengtą privatizavimo objektų (įmonių) restruktūrizavimo projektą.

Privatizavimo agentūra įmonės steigėjui privalo raštu nurodyti savo sprendimų motyvus.

6. Privatizavimo komisija ir Privatizavimo agentūra neturi teisės koreguoti savivaldybės teikiamų duomenų privatizavimo objektų sąrašui ir privatizavimo programai sudaryti, jeigu šie duomenys atitinka Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo reikalavimus.

 

Privatizavimo objekto vertės nustatymas

 

7. Privatizavimo objekto vertės nustatymo tikslas – nustatyti pradinę šio objekto pardavimo kainą, kuria vadovausis Privatizavimo agentūra (savivaldybė) sudarydama privatizavimo sandorius.

8. Privatizavimo objektą vertina įmonės steigėjo sudaryta komisija arba konkurso tvarka samdytas nepriklausomas turto vertintojas, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo bei atskiro Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo nustatyta turto vertinimo tvarka ir metodais.

9. Pradinę privatizavimo objekto kainą steigėjų ir Privatizavimo agentūros pasiūlymu, tvirtindama privatizavimo programą, nustato Privatizavimo komisija.

Pradinė privatizavimo objekto kaina nebūtinai turi sutapti su nustatytąja objekto verte. Privatizavimo agentūra turi teisę keisti privatizavimo objekto pardavimo kainą, suderinusi tai su įmonės steigėju ir gavusi Privatizavimo komisijos pritarimą.

Kai privatizavimo objektas nenuperkamas per privatizavimo programoje numatytą laiką, Privatizavimo agentūra turi teisę siūlyti Privatizavimo komisijai mažinti privatizavimo objekto pardavimo kainą, suderinusi tai su įmonės steigėju.

 

Privatizavimo objektų sąrašo sudarymas ir tvirtinimas

 

10. Į privatizavimo objektų sąrašą, kurio formą parengia Privatizavimo agentūra, įtraukiami tie valstybei ir savivaldybėms nuosavybės teise priklausantys objektai, kuriuos numatoma privatizuoti kalendoriniais metais. Šiame sąraše nurodomas privatizavimo objekto pavadinimas, buveinės adresas, kodas įmonių registre, pagrindinės veiklos pobūdis, įstatinis kapitalas, privatizuojamo kapitalo dydis (vertine išraiška ir procentais) ir darbuotojų skaičius.

11. Privatizavimo objektų sąrašo projektą rengia ir iki kiekvienų metų lapkričio 20 d. pateikia jį Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti Privatizavimo agentūra.

12. Į privatizavimo objektų sąrašą gali būti įrašytos:

12.1. įmonės, kurių akcijų turi valstybė ar savivaldybė;

12.2. kitas valstybei ar savivaldybėms nuosavybės teise priklausantis turtas.

13. Į privatizavimo programą valstybės (savivaldybių) kontroliuojamos įmonės gali būti įtrauktos tik tada, kai šios įmonės yra Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo nustatyta tvarka akcionuotos ir perregistruotos į akcines bendroves, uždarąsias akcines bendroves ar specialios paskirties akcines bendroves. Šis reikalavimas įmonės steigėjo sprendimu gali būti netaikomas valstybės (savivaldybių) kontroliuojamoms įmonėms, kurios numatomos privatizuoti nuomos su išsipirkimu būdu.

14. Į privatizavimo objektų sąrašą neįtraukiamas turtas, į kurį Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka pretenduoja atstatyti nuosavybės teisę fiziniai asmenys, religinės bendruomenės. Taip pat į šį sąrašą neįtraukiamos įmonės, kurios pagal Lietuvos Respublikos įstatymą „Dėl valstybinių įmonių, kurių iki 2000 – ųjų metų nenumatoma nei akcionuoti, nei privatizuoti“ neprivatizuojamos ir neakcionuojamos.

15. Privatizavimo agentūra, pateikdama Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti privatizavimo objektų sąrašo projektą, pateikia jį Valstybinei konkurencijos ir vartotojų teisių gynimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kad ji įvertintų į sąrašą įtrauktas valstybės (savivaldybių) kontroliuojamas įmones konkurencijos požiūriu.

16. Privatizavimo agentūra prireikus gali per metus teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei privatizavimo objektų sąrašo papildymus.

 

Privatizavimo programų sudarymas ir tvirtinimas

 

17. Objekto privatizavimo programa – tai dokumentas, kuris apibūdina tuos objektus, kuriuos privatizuoti bus pradėta privatizavimo programoje numatytu laiku. Privatizavimo programoje, kurios formą parengia Privatizavimo agentūra, nurodoma privatizavimo objekto, kurio akcijos arba turtas parduodami, trumpa charakteristika (kapitalas ir jo struktūra, turtas ir jo struktūra, valstybei (savivaldybei) tenkančių akcijų nominali vertė, įstatinio kapitalo rentabilumas, gamybos apimtis (metinė apyvarta), pagrindinės veiklos pobūdis, informacija apie įmonės produkcijos (paslaugų) dalį rinkoje bei eksportuojamos produkcijos dalį, darbuotojų skaičius, buvimo vieta, trečiųjų asmenų teisės į privatizavimo objektą), privatizavimo būdas, privatizavimo terminai, privatizavimo sąlygos, taip pat pradinė pardavimo kaina, jeigu objektas privatizuojamas tokiu būdu, pagal kurį ši kaina gali būti nurodoma. Privatizavimo programos projektą ne rečiau kaip kartą per ketvirtį rengia Privatizavimo agentūra ir, suderinusi su Lietuvos Respublikos Vyriausybe, teikia tvirtinti Privatizavimo komisijai.

18. Sudaroma privatizavimo programa tik tų privatizavimo objektų, kurie yra įtraukti į patvirtintą metinį privatizavimo objektų sąrašą. Įmonės steigėjas turi teisę nuspręsti, kurį einamųjų metų ketvirtį objektą įtraukti į privatizavimo programą.

19. Įmonės steigėjas, suderinęs su atitinkamomis valstybės institucijomis, kartu su Privatizavimo agentūra parengia privatizavimo sandorio sąlygas (privatizuojamos valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės būsimos veiklos ekonomines ir teisines garantijas, aplinkos apsaugos reikalavimus, objektų, esančių valstybės saugomose teritorijose, naudojimo privalomąsias sąlygas, kultūros objektų apsaugos sąlygas, sąlygas, kurios užtikrina produkcijos ar paslaugų kainų bei šios produkcijos ar paslaugų kokybės kontrolę ir kt.).

20. Įmonės steigėjas Privatizavimo agentūrai jos nustatytu laiku ir pagal jos parengtas ir apdoroti kompiuteriu pritaikytas formas privalo pateikti:

20.1. objekto privatizavimo duomenis, nurodytus 17 punkte;

20.2. privatizavimo objekto vertės nustatymo pažymą ir ataskaitą, pasirašytą vertinimo komisijos pirmininko ir jos narių. Pažymą ir ataskaitą turi pateikti ir savivaldybės, kurios su Privatizavimo agentūra yra pasirašiusios jų nuosavybe esančių objektų privatizavimo sutartis. Šiame punkte nurodyta informacija Privatizavimo agentūrai pateikiama tik konfidencialiai.

Jeigu savivaldybių nuosavybe esantis turtas neperduotas privatizuoti Privatizavimo agentūrai, savivaldybių privatizavimo objekto vertės nustatymo dokumentai Privatizavimo agentūrai neteikiami.

21. Kartu su objekto privatizavimo programa įmonės steigėjas (jeigu privatizavimo objektas – valstybės (savivaldybių) kontroliuojamos įmonės ar kitas nekilnojamasis turtas) Privatizavimo agentūrai jos nustatytu laiku taip pat privalo pateikti:

21.1. visus su žemės naudojimo teise susijusius dokumentus ar jų kopijas, taip pat inventorizavimo bylas ar jų kopijas;

21.2. visus nuosavybės teisės (įskaitant prekybinius ženklus, patentus, intelektualinę nuosavybę ir kt.) dokumentus, kuriais disponuoja privatizavimo objektas, ar jų kopijas;

21.3. galiojančius, taip pat rengiamus sudaryti sandorius ar jų kopijas, jeigu tokie sandoriai ar kelių sandorių metinė vertė gali pakeisti Informaciniame privatizavimo biuletenyje skelbiamus rodiklius;

21.4. dokumentus (ar jų kopijas) apie išmokas kalendoriniais metais (įskaitant privalomą mokėjimą), jeigu tokios išmokos gali pakeisti Informaciniame privatizavimo biuletenyje skelbiamus rodiklius;

21.5. dokumentus (ar jų kopijas) apie gautas ir suteiktas paskolas;

21.6. dokumentus (ar jų kopijas), patvirtinančius privatizavimo objekto teises naudotis licencijomis, leidimais, jeigu pagal šio objekto veiklos pobūdį tokie leidimai ir licencijos yra reikalingi;

21.7. dokumentus (ar jų kopijas) apie garantijas, laidavimus, įkeitimus ir kitus tokio pobūdžio sandorius, kurie gali pakeisti privatizavimo objekto turto ar kapitalo struktūrą;

21.8 informaciją (pažymą) apie privatizavimo objekto privatizavimo ir naudojimo sąlygų, nurodytų 17 punkte, derinimą.

22. Privatizavimo agentūra gali įpareigoti įmonės steigėją, valdantį privatizavimo objektą, atlikti visų privatizavimo objekto dokumentų papildomą ekspertizę.

Privatizavimo agentūra įmonės steigėjui raštu privalo nurodyti tokių savo sprendimų motyvus.

23. Objektai, kurie Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka yra įrašyti į valstybės saugomų objektų sąrašą, gali būti įtraukti į privatizavimo programas tik suderinus jų naudojimo sąlygas su atitinkama institucija, vykdančia šių objektų valstybinę priežiūrą.

 

Informacijos apie privatizavimo objektus paskelbimas

 

24. Informaciją apie visus privatizavimo objektus skelbia Privatizavimo agentūra Informaciniame privatizavimo biuletenyje.

Informacija apie privatizavimo objektus gali būti skelbiama ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

25. Už informacijos apie savivaldybėms nuosavybės teise priklausančius privatizavimo objektus paskelbimą Informaciniame privatizavimo biuletenyje Privatizavimo agentūrai mokamas mokestis, ne didesnis už vidutines reklamos išlaidas.

26. Privatizavimo agentūra ne vėliau kaip prieš 30 dienų iki privatizavimo pradžios privalo paskelbti:

26.1. objekto privatizavimo programą (ne rečiau kaip kartą per ketvirtį).

Jeigu nuo objekto privatizavimo programos paskelbimo įstatinio kapitalo struktūra ar turto dydis pasikeičia ne daugiau kaip 10 procentų, Privatizavimo agentūra šiuos duomenis patikslina nekeisdama privatizavimo laiko. Jeigu įstatinio kapitalo struktūra ar turto dydis pasikeičia daugiau kaip 10 procentų, turi būti nustatytąja tvarka sudaroma ir tvirtinama nauja objekto privatizavimo programa;

26.2. informaciją iš paskutiniojo įmonės balanso apie jos įstatinio kapitalo ir turto struktūrą;

26.3. Privatizavimo agentūros (savivaldybės) darbuotojo, atsakingo už objekto privatizavimo programos įgyvendinimą, pavardę, pareigas, adresą, telefono ir fakso numerius;

26.4. privatizuojamos valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės apžiūros laiką ir įmonės darbuotojo, atsakingo už objekto privatizavimo programos įgyvendinimą, pavardę, pareigas, adresą, telefono ir fakso numerius;

26.5. privatizavimo dokumentų rinkinio įsigijimo ir atsiskaitymo už jį tvarką, jeigu šio dokumentų rinkinio parengimas numatytas konkretaus privatizavimo būdo įgyvendinimą reglamentuojančiuose dokumentuose.

Informaciniame privatizavimo biuletenyje, taip pat kitose visuomenės informavimo priemonėse Privatizavimo agentūra gali skelbti ir kitą (papildomą) informaciją.

Informaciniame privatizavimo biuletenyje Privatizavimo agentūra privalo paskelbti privatizavimo objektų sąrašo pakeitimus, taip pat privatizavimo programų pakeitimus bei tikslinimus.

27. Privatizavimo agentūra (savivaldybė) šioje tvarkoje nurodytą, taip pat kitą jos nuomone reikalingą papildomą informaciją apie privatizavimo objektą gali skelbti ir kituose informacijos šaltiniuose.

28. Informacija, susijusi tik su atskirų privatizavimo būdų taikymu, turi būti reglamentuota tvarkoje, nustatančioje šių privatizavimo būdų įgyvendinimą.

29. Įtrauktos į privatizavimo programą įmonės neturi teisės be Privatizavimo agentūros sutikimo 9 mėnesius sudaryti sandorių (įskaitant paskolų teikimą bei ėmimą, nuomą, taip pat medžiagų ir žaliavų, pagrindinių gamybos priemonių įsigijimo sutartis ar bet kokį perdavimą), jeigu turto, dėl kurio sudaromas sandoris (keli sandoriai), bendra vertė per šiuos 9 mėnesius yra didesnė kaip 10 procentų įmonės įstatinio kapitalo. Jeigu tokie sandoriai yra sudaromi be Privatizavimo agentūros leidimo, jie yra negaliojantys.

30. Jeigu paskelbus apie valstybės (savivaldybės) kontroliuojamos įmonės įtraukimą į privatizavimo programą Privatizavimo agentūra leidžia šiai įmonei sudaryti sandorį, kurio pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymą ši įmonė negali sudaryti be Privatizavimo agentūros leidimo, Privatizavimo agentūra, leidusi sudaryti tokį sandorį, privalo:

30.1. per 3 dienas nuo šio leidimo išdavimo nusiųsti informaciją apie pakeitimus privatizavimo subjektams, įsigijusiems privatizavimo dokumentų rinkinius;

30.2. raštiškai paskelbti informaciją apie pakeitimus Informaciniame privatizavimo biuletenyje ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

______________