LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS VALSTYBINĖS MIŠKŲ TARNYBOS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VEIKLOS VYKDYTOJŲ, PATEIKIANČIŲ RINKAI MEDIENĄ, STEBĖSENOS ORGANIZACIJŲ STEBĖJIMO IR VEIKLOS PATIKRINIMŲ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2013 m. rugpjūčio 14 d. Nr. 190-13-V

Kaunas

 

 

Įgyvendindamas 2010 m. spalio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 995/2010, kuriuo nustatomos veiklos vykdytojų, pateikiančių rinkai medieną ir medienos produktus, pareigos (OL 2010 L 295, p. 23), 21–22 punktų nuostatas,

t v i r t i n u Veiklos vykdytojų, pateikiančių rinkai medieną, stebėsenos organizacijų stebėjimo ir veiklos patikrinimų tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Direktorius                                                                                 Rimantas Prūsaitis

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės miškų tarnybos direktoriaus

2013 m. rugpjūčio 14 d.

įsakymu Nr. 190-13-V

 

VEIKLOS VYKDYTOJŲ, PATEIKIANČIŲ RINKAI MEDIENĄ, STEBĖSENOS ORGANIZACIJŲ STEBĖJIMO IR VEIKLOS PATIKRINIMŲ TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Veiklos vykdytojų, pateikiančių rinkai medieną (malkinė mediena, padarinė mediena), ir stebėsenos organizacijų stebėjimo ir veiklos patikrinimų tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato pagrindines šių ūkio subjektų, Valstybinės miškų tarnybos (toliau – Tarnyba) pareigas, planinių ir neplaninių veiklos patikrinimų atlikimo tvarką.

2. Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant 2010 m. spalio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 995/2010, kuriuo nustatomos veiklos vykdytojų, pateikiančių rinkai medieną ir medienos produktus, pareigos (OL 2010 L 295, p. 23) (toliau – Reglamentas), ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. kovo 6 d. nutarimą Nr. 205 (Žin., 2013, Nr. 28-1324).

3. Tarnyba atsakinga už Reglamento taikymą medienai, kuri Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2658/87 (1) I priede pateiktoje Kombinuotoje nomenklatūroje klasifikuota kaip:

3.1. 4401 Malkinė mediena, turinti rąstų, pliauskų, šakų, žabų kūlelių ar panašų pavidalą;

3.2. 4403 Padarinė mediena, nuo kurios nuskusta arba nenuskusta žievė ir brazdas, kuri grubiai aptašyta suformuojant kvadrato skerspjūvį arba neaptašyta.

4. Šiame Tvarkos apraše naudojamos sąvokos atitinka sąvokas ir jų apibrėžimus, naudojamus Reglamente.

5. Veiklos vykdytojų ir stebėsenos organizacijų stebėsena ir veiklos patikrinimai atliekami siekiant nustatyti veiklą, kuri gali prieštarauti teisės aktų reikalavimams. Stebėsena ir veiklos patikrinimai vykdomi vertinant disponuojamą informaciją ar duomenis.

6. Stebėsenos rezultatai naudojami atrenkant veiklos vykdytojus ir stebėsenos organizacijas planiniams ar neplaniniams veiklos patikrinimams.

7. Veiklos patikrinimų tikslas – užkirsti kelią neteisėtai medienos ruošai bei neteisėtai paruoštos medienos patekimui į rinką.

8. Veiklos patikrinimai planuojami ir atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Miškų įstatymu (Žin., 1994, Nr. 96-1872, 2001, Nr. 35-1161), Aplinkos apsaugos įstatymu (Žin., 1992, Nr. 5-75), Privačių miškų tvarkymo ir naudojimo nuostatais (Žin., 1997, Nr. 71-1808; 2004, Nr. 86-3117), Apvaliosios medienos klasifikavimo ir ženklinimo taisyklėmis (Žin., 2001, Nr. 61-2198), kitais norminiais teisės aktais, reglamentuojančiais miškų ūkio veiklą, prekybą apvaliąja mediena, ir šiuo Tvarkos aprašu.

9. Siekiant nustatyti veiklos vykdytojus, Tarnybos darbuotojai turi teisę siųsti paklausimus privačių miškų savininkams ir valstybinių miškų valdytojams, kurių valdose buvo vykdomi miško kirtimai, ir naudoti Muitinės departamento prie Finansų ministerijos pateikiamus duomenis. Privačių miškų savininkai ir valstybinių miškų valdytojai, gavę tokį paklausimą, per 20 darbo dienų turi Tarnybai pateikti informaciją apie tai, ar jų miškuose paruošta mediena buvo patiekta rinkai, nurodant patiektos medienos ruošėją (jei jis žinomas) ir tiekėją.

10. Siekdami sudaryti geresnes galimybes laikytis Reglamento reikalavimų, tarp jų susijusių su deramo patikrinimo sistemos įgyvendinimu, Tarnybos darbuotojai konsultuoja veiklos vykdytojus ir stebėsenos organizacijas.

11. Veiklos vykdytojai ir stebėsenos organizacijos Tarnybos darbuotojams turi suteikti visą reikiamą pagalbą, kuri būtina siekiant sudaryti palankesnes sąlygas veiklos patikrinimams atlikti, taip pat užtikrinti patekimą į patalpas ir dokumentacijos arba apskaitos dokumentų pateikimą.

 

II. VEIKLOS PATIKRINIMAI

 

12. Veiklos vykdytojų ir stebėsenos organizacijų veikla tikrinama atliekant planinius ir neplaninius veiklos patikrinimus.

13. Planinius veiklos patikrinimus atlieka Tarnybos darbuotojai pagal patvirtintą planinių veiklos patikrinimų planą.

14. Ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki planinio veiklos patikrinimo pradžios Tarnybos darbuotojai privalo veiklos vykdytoją ar stebėsenos organizaciją raštu informuoti apie numatomą vykdyti veiklos patikrinimą, nurodyti atliekamo veiklos patikrinimo pagrindą, terminą, tikslą ir pateikti preliminarų dokumentų, kuriuos reikės veiklos patikrinimo metu pateikti Tarnybos darbuotojams, sąrašą.

15. Tarnybos darbuotojas, atliekantis planinį veiklos patikrinimą, privalo:

15.1. pranešime nurodytoje vietoje ir laiku prisistatyti veiklos vykdytojui ar stebėsenos organizacijos vadovui (jo įgaliotam atstovui), parodydamas tarnybinį pažymėjimą;

15.2. paaiškinti veiklos patikrinimo atlikimo tvarką, aptarti veiklos patikrinimo planą, susiderinti dokumentų pateikimo laiką ir vietą bei supažindinti su poveikio priemonių už nustatytus pažeidimus taikymo tvarka.

16. Veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos veiklos planinio patikrinimo trukmė negali būti ilgesnė kaip 3 darbo dienos nuo veiklos patikrinimo pradžios. Veiklos patikrinimo pradžia laikoma, kai Tarnybos darbuotojas prisistato veiklos vykdytojui ar stebėsenos organizacijos vadovui (jo įgaliotam atstovui). Tarnybos vadovo motyvuotu sprendimu planinio veiklos patikrinimo trukmė gali būti pratęsta, bet ne ilgiau kaip 3 darbo dienas.

17. Neplaninis veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos veiklos patikrinimas atliekamas Tarnybos vadovo ar jo įgalioto asmens (darbuotojo) pavedimu, kuriame turi būti nurodytas patikrinimo terminas, tikslas ir preliminarus dokumentų, kuriuos reikės veiklos patikrinimo metu pateikti Tarnybos darbuotojams, sąrašas. Pavedimai registruojami Pavedimų atlikti veiklos patikrinimą žurnale.

18. Neplaninis veiklos patikrinimas gali būti atliekamas:

18.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą;

18.2. gavus informaciją ar kilus pagrįstų įtarimų dėl veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos veiklos, prieštaraujančios teisės aktų reikalavimams;

18.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos ankstesnio veiklos patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai;

18.4. jeigu neplaninio veiklos patikrinimo atlikimo pagrindą nustato įstatymas ar Vyriausybės priimtas teisės aktas.

19. Neplaninio veiklos patikrinimo trukmei ir tvarkai taikomi tie patys reikalavimai kaip ir planiniam veiklos patikrinimui, išskyrus informavimą apie numatomą vykdyti neplaninį veiklos patikrinimą. Veiklos vykdytojas ar stebėsenos organizacija apie numatomą vykdyti neplaninį veiklos patikrinimą raštu informuojami ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki veiklos patikrinimo.

20. Tarnybos darbuotojas, pradėdamas veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos neplaninį veiklos patikrinimą, pateikia tikrinamam subjektui pavedimo atlikti neplaninį veiklos patikrinimą kopiją.

21. Planinių ir neplaninių veiklos patikrinimų metu tikrinama:

21.1. deramo patikrinimo sistema, įskaitant rizikos įvertinimo ir rizikos mažinimo procedūras;

21.2. dokumentai ir įrašai, iš kurių galima spręsti, ar deramo patikrinimo sistema ir procedūros veikia tinkamai;

21.3. dokumentų atitiktis faktui, įskaitant ir patikrinimus miške.

22. Tarnybos darbuotojas nusišalina pats arba turi būti nušalintas nuo veiklos vykdytojų ir stebėjimo organizacijų veiklos patikrinimo, jeigu jis turi asmeninį suinteresuotumą:

22.1. darbuotojas yra asmens, kurio veiklos patikrinimas atliekamas, artimasis giminaitis (kaip tai apibrėžta Civiliniame kodekse), svainis ar sugyventinis, įstatymų nustatyta tvarka įregistravęs partnerystę;

22.2. yra buvęs tikrinamo veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos darbuotojas ir nuo darbo santykių pasibaigimo yra praėję mažiau kaip vieneri metai;

22.3. yra tikrinamo veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos akcininkas;

22.4. yra veikiamas kitų aplinkybių, galinčių turėti įtakos veiklos patikrinimo objektyvumui.

23. Jeigu paaiškėja šio Tvarkos aprašo 22 punkte nustatytos aplinkybės, Tarnybos darbuotojas privalo apie tai nedelsdamas raštu informuoti institucijos vadovą ar jo įgaliotą asmenį (darbuotoją). Sprendimą dėl darbuotojo nušalinimo priima Tarnybos vadovas ar jo įgaliotas asmuo (darbuotojas).

 

III. VEIKLOS PATIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS IR DOKUMENTACIJOS TVARKYMAS

 

24. Planinio ir neplaninio veiklos patikrinimo rezultatai įforminami surašant Tarnybos vadovo įsakymu patvirtintos formos veiklos patikrinimo aktą.

25. Veiklos patikrinimo akte užfiksuojama:

25.1. veiklos patikrinimo metu nustatyti pažeidimai;

25.2. pasiūlymai jiems pašalinti;

25.3. išvados;

25.4. siūlomos poveikio priemonės;

25.5. terminas pateikti informaciją apie priimtas priemones nustatytiems pažeidimas pašalinti.

26. Veiklos patikrinimo aktas turi būti surašytas, įregistruotas ir įteiktas veiklos vykdytojui ar stebėsenos organizacijai per 5 darbo dienas nuo veiklos patikrinimo pabaigos. Patikrinimo aktas veiklos vykdytojui ar stebėsenos organizacijai įteikiamas asmeniškai pasirašytinai arba registruotu laišku. Jeigu veiklos patikrinimo metu nepateikiami reikalingi dokumentai ar informacija, arba išaiškėja papildomos aplinkybės, akto išdavimo laikotarpis skaičiuojamas nuo tos dienos, kai gaunami visi reikiami dokumentai, informacija arba baigiamos tirti papildomos aplinkybės.

27. Už tinkamą planinio ir neplaninio veiklos patikrinimo atlikimą ir rezultatų įforminimą atsako tikrinimą atlikę ir veiklos patikrinimo aktą surašę Tarnybos darbuotojai.

28. Planinių ir neplaninių veiklos patikrinimų dokumentai įforminami ir tvarkomi Dokumentų rengimo taisyklėse (Žin., 2011, Nr. 88-4229) ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėse (Žin., 2011, Nr. 88-4230) nustatyta tvarka.

29. Tarnyboje sukuriama veiklos patikrinimo duomenų kaupimo sistema.

30. Į sistemą įtraukiami visi dokumentai, susiję su veiklos vykdytojų ir stebėsenos organizacijų veikla:

30.1. veiklos patikrinimų aktai, raštai, pranešimai, skundai ar jų kopijos;

30.2. veiklos vykdytojui ar stebėsenos organizacijai pateiktos pastabos ir pasiūlymai;

30.3. informacija apie įvykusius pažeidimus Reglamento įgyvendinimo srityje;

30.4. kita informacija.

31. Visų veiklos patikrinimų duomenys saugomi ne trumpiau kaip penkerius metus.

 

IV. PLANINIŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ PLANO SUDARYMAS

 

32. Kiekvienais metais iki gruodžio 31 d. Tarnyba sudaro ir patvirtina planinių veiklos patikrinimų planą ateinantiems kalendoriniams metams. Veiklos patikrinimų planas tvirtinamas vadovo ar jo įgalioto asmens (darbuotojo) sprendimu, o koreguojamas vadovo sprendimu.

33. Patvirtintas ar pakoreguotas veiklos patikrinimų planas per 3 darbo dienas nuo jo patvirtinimo paskelbiamas Tarnybos interneto svetainėje.

34. Rengiant planinių veiklos patikrinimų planą, atsižvelgiama į:

34.1. veiklos vykdytojų ar stebėsenos organizacijų atrankos kriterijus, nurodytus šio Tvarkos aprašo 35 punkte;

34.2. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme įtvirtintus minimalios ir proporcingos priežiūros naštos bei nediskriminavimo principus;

34.3. turimus žmogiškuosius ir materialinius išteklius veiklos patikrinimams vykdyti.

35. Tikrinamų veiklos vykdytojų ir stebėsenos organizacijų sąrašas sudaromas vadovaujantis šiais atrankos kriterijais:

35.1. veiklos vykdytojų ir stebėsenos organizacijų atrankos kriterijai pagal rizikos laipsnį:

35.1.1. veiklos vykdytojai ar stebėsenos organizacijos bausti administracine tvarka už Tvarkos apraše numatytų reikalavimų nesilaikymą;

35.1.2. veiklos vykdytojai ir stebėsenos organizacijos, kurių veikla nebuvo tikrinta;

35.1.3. laikas praėjęs nuo paskutinio veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos veiklos patikrinimo;

35.2. veiklos vykdytojų atrankos kriterijai pagal veiklos sritį:

35.2.1. veiklos vykdytojai, importuojantys tropinę medieną;

35.2.2. veiklos vykdytojai, importuojantys medieną iš trečiųjų šalių;

35.2.3. veiklos vykdytojai, patiekę medieną, paruoštą saugomose teritorijose.

36. Planinių veiklos patikrinimų plane nurodoma:

36.1. veiklos patikrinimų plano patvirtinimo data;

36.2. tikrinamo veiklos vykdytojo ar stebėsenos organizacijos vardas ir pavardė ar pavadinimas, adresas;

36.3. už veiklos patikrinimo atlikimą atsakingo darbuotojo vardas ir pavardė.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

37. Tarnybos darbuotojams nustačius, kad stebėsenos organizacija nebevykdo Reglamente jai nustatytų funkcijų ar nebeatitinka nustatytų reikalavimų, per 5 darbo dienas apie tai informuoja Europos Komisiją.

38. Veiklos vykdytojai ar stebėsenos organizacijos Tarnybos darbuotojų sprendimus gali skųsti Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

39. Tarnybos darbuotojai, atsižvelgę į veiklos patikrinimo rezultatus ar nustatę teisės aktų pažeidimus, taiko poveikio priemones įstatymų ir jų įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

40. Tarnybos darbuotojai už savo veiksmus ar neveikimą, pažeidę šio Tvarkos aprašo reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

_________________