LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LICENCIJŲ ORO SUSISIEKIMUI VYKDYTI IŠDAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

1997 m. kovo 17 d. Nr. 226

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos įstatymo 54 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Licencijų oro susisiekimui vykdyti išdavimo taisykles (pridedama).

2. Pavesti Susisiekimo ministerijai išduoti nustatytąja tvarka licencijas oro susisiekimui vykdyti, užtikrinti licencijuojamos įmonių veiklos priežiūrą, taip pat prireikus sustabdyti ir panaikinti licencijų galiojimą bei patvirtinti Licencijų oro susisiekimui vykdyti išdavimo taisyklėse numatytų paraiškų ir licencijų formas.

3. Nustatyti, kad įmonės, kurios iki Licencijų oro susisiekimui vykdyti išdavimo taisyklių patvirtinimo vertėsi šia veikla, turi iki 1997 m. gruodžio 31 d. gauti licencijas oro susisiekimui vykdyti.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              GEDIMINAS VAGNORIUS

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                     ALGIS ŽVALIAUSKAS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1997 m. kovo 17 d. nutarimu Nr. 226

 

Licencijų oro susisiekimui vykdyti išdavimo taisyklės

 

Bendrosios nuostatos

 

1. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

1.1. įmonė – Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka įsteigta ir juridinio arba fizinio asmens teisėmis įregistruota įmonė, kurios veiksmingos kontrolės teisė priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms, valstybei ar kitoms Lietuvos kilmės įmonėms, kurių savo ruožtu veiksmingos kontrolės teisės taip pat priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms ar valstybei;

1.2. vežėjas oru – įmonė, turinti galiojančią licenciją;

1.3. licencija – įmonei suteiktas leidimas vykdyti oro susisiekimą;

1.4. vežėjo oru sertifikatas – įmonei išduotas dokumentas, kuris patvirtina, kad šis vežėjas oru turi reikiamų profesinių įgūdžių ir organizacinę įmonės struktūrą, užtikrinančią saugų orlaivių panaudojimą sertifikate nurodytai veiklai;

1.5. verslo planas – išsamus vežėjo oru planuojamos komercinės-ūkinės veiklos aprašymas ir skaičiavimai numatytam laikotarpiui (įskaitant esamos rinkos būklės ir galimų investicijų įvertinimą);

1.6. veiksminga kontrolė – įmonės tokios kapitalo dalies (akcijų paketo) priklausymas, kuris užtikrina sprendžiamąjį balsą priimant disponavimo nuosavybe ir įmonės, filialo ar padalinio valdymo sprendimus.

2. Šios taisyklės reglamentuoja licencijų vykdyti keleivių ir (arba) krovinių bei pašto vežimą oro transportu išdavimą, jų galiojimo sustabdymą, galiojimo sustabdymo ir galiojimo panaikinimą įmonėms bei šių įmonių veiklos, kuriai licencija yra išduota, priežiūrą.

3. Šios taisyklės netaikomos, kai keleiviai ir (arba) kroviniai bei paštas vežami bemotoriais ir (arba) ultralengvaisiais orlaiviais, taip pat kai vykdomi vietiniai skrydžiai ne tarp skirtingų aerodromų.

4. Įmonei, įvykdžiusiai šių taisyklių reikalavimus, turi būti išduodama licencija. Tačiau šios licencijos suteikimas neduoda teisės eksploatuoti konkrečius maršrutus arba rinkas.

5. Įmonei draudžiama už užmokestį ir (arba) nuomos pagrindu vežti keleivius ir (arba) krovinius bei paštą, jeigu ji neturi galiojančios licencijos (išskyrus šių taisyklių 3 punkte numatytus atvejus).

 

Licencijų rūšys

 

6. Licencijos išduodamos šiai komercinei-ūkinei veiklai:

6.1. vežti keleivius ir (arba) krovinius bei paštą už užmokestį ir (arba) nuomos pagrindu (A tipo licencija);

6.2. vežti keleivius ir (arba) krovinius bei paštą už užmokestį ir (arba) nuomos pagrindu vien tik tokiais orlaiviais, kurių maksimali kilimo masė yra mažesnė kaip 10 tonų ir (arba) kuriuose yra mažiau kaip 20 sėdimųjų vietų (B tipo licencija).

 

Paraiška licencijai gauti

 

7. Įmonė turi pateikti Susisiekimo ministerijai paraišką licencijai gauti (dviem egzemplioriais). Antrasis paraiškos egzempliorius su paraiškos gavimo žyma grąžinamas paraiškos pateikėjui (toliau vadinama – pareiškėjas).

8. Paraiškoje turi būti nurodyta:

8.1. duomenys apie pareiškėją – įmonės kodas, pavadinimas, adresas, telefono numeris;

8.2. veiklos pagal licenciją pradžios data;

8.3. duomenys apie vežėjo oru sertifikatą – išdavimo data, numeris, kokiai veiklai jis yra išduotas;

8.4. licencijuojamos veiklos pavadinimas;

8.5. duomenys apie turimus orlaivius – tipas ir registracijos ženklai;

8.6. maršrutai, kuriais ketinama vykdyti skrydžius pagal licenciją, arba geografinis rajonas;

8.7. duomenys apie įmonės akcininkus (savininkus) – vardas ir pavardė arba pavadinimas, pilietybė arba registravimo vieta, turimų akcijų skaičius;

8.8. duomenys apie įmonės vadovus – vardas ir pavardė, pareigos, pilietybė;

8.9. paraiškos pateikimo data ir numeris.

9. Kartu su paraiška turi būti pateikiami:

9.1. notariškai patvirtintos įmonės įregistravimo pažymėjimo ir įstatų (jeigu to reikalauja atitinkamos rūšies įmonių įstatymas) kopijos;

9.2. dokumentai, įrodantys įmonės atitikimą šių taisyklių 20 ir 21 punktų reikalavimus;

9.3. žyminio mokesčio sumokėjimo kvitas (pateikiamas priėmus sprendimą išduoti licenciją).

10. Susisiekimo ministerija turi teisę nepriimti paraiškos, jeigu:

10.1. pateikti ne visi šių taisyklių 8 ir 9 punktuose nurodyti duomenys bei dokumentai;

10.2. ją pasirašė ne įmonės vadovas (savininkas) arba jo įgaliotas asmuo.

 

Licencijos išdavimo sąlygos ir reikalavimai

 

11. Licencija gali būti išduodama tik toms įmonėms:

11.1. kurių pagrindinė veiklos vieta ir buveinė yra Lietuvos Respublikoje;

11.2. kurių pagrindinė veikla yra vien tik vežimas oru ar vežimas oru kartu su bet kuriuo kitu komerciniu orlaivių eksploatavimu, remontu ar technine priežiūra;

11.3. kurių veiksmingos kontrolės teisės priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms, valstybei ar kitoms Lietuvos kilmės įmonėms, kurių savo ruožtu veiksmingos kontrolės teisės taip pat priklauso Lietuvos piliečiams, savivaldybėms ar valstybei;

11.4. kurios turi nustatytąja tvarka išduotą ir galiojantį vežėjo oru sertifikatą;

11.5. kurių pareiškėjas (arba įmonės vadovai) turi pakankamą patirtį oro transporto klausimais (yra dirbęs aviacijos įmonėse vadovaujančiu darbuotoju arba specialistu ne mažiau kaip 3 metus);

11.6. kurių pareiškėjo ištekliai ir finansinės galimybės atitinka esamus ir galimus jo įsipareigojimus, susijusius su verslo plane numatyta veikla;

11.7. kurių numatytoji veikla yra ekonomiškai gyvybinga;

11.8. kurios užtikrina tarptautinių sutarčių įgyvendinimą.

12. Vežėjas oru visuomet turi būti pasirengęs įrodyti Susisiekimo ministerijai, kad jis atitinka šių taisyklių 11 punkto reikalavimus.

13. Įmonė, kuriai licencija išduodama pirmą kartą, privalo įrodyti Susisiekimo ministerijai, kad ji:

13.1. gali vykdyti įsipareigojimus, nustatytus 12-kai mėnesių nuo veiklos pradžios;

13.2. gali apmokėti fiksuotąsias ir eksploatacines išlaidas, kurios realiomis aplinkybėmis gali susidaryti per 3 mėnesius nuo verslo plane numatytos veiklos pradžios nepriklausomai nuo gaunamų iš šios veiklos pajamų.

14. Vykdydamas šių taisyklių 13 punkto reikalavimus, kiekvienas pareiškėjas kartu su paraiška privalo pateikti verslo planą, apimantį mažiausiai pirmuosius 2 veiklos metus.

15. Gavusi visus reikiamus dokumentus ir informaciją, Susisiekimo ministerija per 30 dienų privalo juos išnagrinėti ir išduoti licenciją arba priimti sprendimą jos neišduoti.

16. Tais atvejais, kai priimamas sprendimas neišduoti licencijos, pareiškėjui apie tai turi būti pranešta raštu. Pranešime turi būti nurodomi atsisakymo išduoti licenciją motyvai.

17. Sprendimas neišduoti licencijos gali būti priimamas, jeigu pareiškėjas arba jo verslo plane numatyta veikla neatitinka šių taisyklių 11, 13, 20 ir 21 punktų reikalavimų.

18. Licencijoje turi būti nurodyta:

18.1. ją išdavusi institucija;

18.2. licencijos tipas ir numeris;

18.3. komercinės-ūkinės veiklos, kuriai išduodama licencija, pavadinimas;

18.4. licencijos išdavimo data.

19. Licencija vežėjui oru išduodama neterminuotai.

 

Licencijuojamos veiklos sąlygos

 

20. Vežėjas oru turi būti apsidraudęs tokiai sumai, kuri kiekvienu atveju užtikrintų jo padarytos žalos keleiviams, bagažui, kroviniams, paštui ir trečiajam asmeniui (civilinės atsakomybės draudimas) atlyginimą.

21. Įmonė, norinti gauti licenciją, privalo turėti vieną arba daugiau orlaivių nuosavybės teise ar kurios nors nuomos forma.

22. Vežėjo oru naudojami orlaiviai turi būti įregistruoti Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, išskyrus šių taisyklių 24 punkte numatytus atvejus.

23. Siekdamas užtikrinti skrydžių saugą, vežėjas oru, ketinantis išsinuomoti kitos įmonės orlaivį ar išnuomoti savo orlaivį kitai įmonei, privalo iš anksto gauti Susisiekimo ministerijos sutikimą. Sutikimo sąlyga turi būti numatyta orlaivio nuomos sutartyje.

24. Kai laikinoms vežėjo oru reikmėms tenkinti arba kitomis ypatingomis aplinkybėmis sudaromos trumpalaikės (iki 3 mėnesių) orlaivio nuomos sutartys, Susisiekimo ministerija turi teisę duoti leidimą naudoti orlaivį, registruotą užsienio valstybėje.

25. Susisiekimo ministerija neduoda sutikimo išnuomoti arba išsinuomoti orlaivį su įgula, jeigu vežėjas oru, turintis Susisiekimo ministerijos išduotą licenciją, nesilaiko aviacinės saugos standartų.

26. Šių taisyklių 13, 14, 27, 28, 32 ir 33 punktų reikalavimai netaikomi vežėjams oru, naudojantiems vien tik tokius orlaivius, kurių maksimali kilimo masė mažesnė kaip 10 tonų ir (arba) kuriuose yra mažiau kaip 20 sėdimųjų vietų. Šie vežėjai oru Susisiekimo ministerijos reikalavimu privalo įrodyti, kad jų įmonėje valstybės (savivaldybės) arba nuosavas kapitalas sudaro ne mažiau kaip 400000 litų. Tačiau šių taisyklių 13, 14, 27, 28, 32 ir 33 punktų reikalavimai taikomi minėtiesiems vežėjams oru, jeigu jie vykdo reguliarų oro susisiekimą arba jų metinė apyvarta viršija 15000000 litų.

27. Vežėjas oru privalo iš anksto pateikti Susisiekimo ministerijai savo planus dėl naujo reguliaraus ar nereguliaraus susisiekimo žemyne arba regione, kuris dar nebuvo aptarnaujamas, dėl naudojamų orlaivių tipų ir jų skaičiaus bei svarbesnių veiklos tikslų pakeitimo. Be to, vežėjas oru privalo iš anksto pranešti apie numatomą reorganizaciją, o per 14 dienų – apie bet kuriuos kiekvieno akcininko (savininko), turinčio 10 procentų ar daugiau visų vežėjo akcijų teikiančių balsų, nuosavybės šioje įmonėje pasikeitimus.

28. Jeigu šių taisyklių 27 punkte nurodyti pasikeitimai gali turėti įtakos vežėjo oru finansinei būklei, Susisiekimo ministerija privalo reikalauti pateikti mažiausiai 12 mėnesių verslo planą, kuriame numatyti minėtieji pakeitimai.

 

Licencijos galiojimo sustabdymas arba panaikinimas

 

29. Kai yra aiškių požymių, kad vežėjas oru turi finansinių problemų, Susisiekimo ministerija turi įvertinti jo finansinę veiklą ir sustabdyti licencijos galiojimą, jeigu nėra įsitikinusi, kad vežėjas oru gali vykdyti esamus ir galimus įsipareigojimus 12 mėnesių laikotarpiu.

30. Sustabdžiusi licencijos galiojimą pagal šių taisyklių 29 punktą, Susisiekimo ministerija gali išduoti laikiną licenciją, jeigu nėra pavojaus skrydžių saugai.

31. Sustabdžiusi licencijos galiojimą pagal šių taisyklių 29 punktą, Susisiekimo ministerija privalo apie tai pranešti vežėjui oru ir nurodyti terminą, per kurį vežėjas oru privalo atlikti reikiamus pertvarkymus.

32. Pasibaigus kiekvieniems ūkiniams metams, vežėjai oru privalo pateikti Susisiekimo ministerijai revizines praėjusių metų ataskaitas.

33. Įgyvendindama šių taisyklių 29 punkto nuostatas, Susisiekimo ministerija turi teisę bet kuriuo metu pareikalauti vežėjo oru pateikti jai reikiamus duomenis, o vežėjas oru privalo vykdyti šį jos reikalavimą.

34. Licencija gali būti panaikinta, jeigu:

34.1. to prašo jos savininkas;

34.2. licencijos galiojimas buvo sustabdytas, o vežėjas oru nustatytu laiku neatliko reikiamų pertvarkymų;

34.3. vežėjas oru buvo nutraukęs veiklą 6 mėnesiams arba nėra pradėjęs veiklos per 6 mėnesius po licencijos išdavimo dienos;

34.4. vežėjui oru yra pradėta bankroto procedūra;

34.5. savo veikloje vežėjas oru nesilaiko civilinę aviaciją reglamentuojančių įstatymų, šių taisyklių ir kitų teisės aktų, taip pat tarptautinių konvencijų ir sutarčių, kurių dalyvė yra Lietuvos Respublika.

35. Apie licencijos panaikinimą ir jo priežastis turi būti pranešta jos savininkui. Licencijos savininkas, gavęs tokį pranešimą, per 5 dienas privalo licenciją grąžinti ją išdavusiai institucijai.

 

Registras

36. Vežėjams oru išduotų licencijų registrą tvarko Susisiekimo ministerija.

37. Registre turi būti nurodyta:

37.1. licencijos numeris;

37.2. licencijos savininkas – įmonės pavadinimas, kodas ir adresas;

37.3. komercinės-ūkinės veiklos, kuriai išduodama licencija, pavadinimas;

37.4. licencijos sąlygos – naudojamų orlaivių tipai ir skaičius;

37.5. licencijos išdavimo data;

37.6. licencijos galiojimo sustabdymo data;

37.7. licencijos galiojimo sustabdymo panaikinimo data;

37.8. licencijos panaikinimo data.

 

Baigiamosios nuostatos

38. Susisiekimo ministerijos sprendimą neišduoti licencijos arba panaikinti jos galiojimą suinteresuota įmonė (vežėjas oru) gali apskųsti įstatymų nustatyta tvarka.

39. Priėmusi sprendimą išduoti, sustabdyti arba panaikinti licenciją, Susisiekimo ministerija apie tai skelbia „Valstybės žiniose“. Skelbime nurodomi šie duomenys: įmonės pavadinimas, kodas ir adresas, veikla, kuriai išduota licencija, licencijos numeris, licencijos išdavimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo arba licencijos galiojimo panaikinimo data.

40. Konfidenciali informacija, esanti paraiškoje ir kituose dokumentuose, pateiktuose pagal šių taisyklių reikalavimus, laikoma komercine paslaptimi.

______________