Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, SUSIDARIUSIŲ ĮGYVENDINANT EUROPOS SĄJUNGOS ŽEMĖS ŪKIO FONDŲ PRIEMONES, ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2008 m. vasario 13 d. Nr. 137
Vilnius
Siekdama užtikrinti grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, grąžinimą į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisykles (pridedama).
2. Nustatyti, kad šio nutarimo nuostatos taikomos ir grąžintinoms lėšoms, kurios susidarė iki šio nutarimo įsigaliojimo.
3. Pavesti Žemės ūkio ministerijai per 15 darbo dienų nuo šio nutarimo įsigaliojimo nustatyti Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklėse, patvirtintose šiuo nutarimu, nurodytos grąžintinų lėšų ataskaitos formą ir jos teikimo periodiškumą.
4. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. 590 „Dėl Europos Sąjungos finansinės paramos, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų bei bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo, apskaitos, projektų vykdytojų skolų pripažinimo abejotinomis ir abejotinų skolų nurašymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 69-2469) 3 punktą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 137
Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant EUROPOS SĄJUNGOS ŽEMĖS ŪKIO FONDŲ priemones, administravimo taisyklės
I. Bendrosios nuostatos
1. Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2005 m. birželio 21 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1290/2005 dėl bendrosios žemės ūkio politikos finansavimo (OL 2005 L 209, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. lapkričio 26 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1437/2007 (OL 2007 L 322, p. 1) (toliau vadinama – Reglamentas Nr. 1290/2005), 2006 m. birželio 21 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 885/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1290/2005 nuostatų dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų akreditavimo bei EŽŪGF ir EŽŪFKP sąskaitų patikrinimo ir patvirtinimo taikymo taisykles (OL 2006 L 171, p. 90), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. spalio 22 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1233/2007 (OL 2007 L 279, p. 10) (toliau vadinama – Reglamentas Nr. 885/2006), 2006 m. birželio 21 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 883/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1290/2005 taikymo taisykles dėl mokėjimo agentūrų apskaitos tvarkymo, išlaidų ir įplaukų deklaravimo ir išlaidų kompensavimo iš EŽŪGF ir EŽŪFKP sąlygų (OL 2006 L 171, p. 1), 2006 m. birželio 29 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 967/2006, nustatančiu Tarybos reglamento (EB) Nr. 318/2006 išsamias nekvotinės gamybos cukraus sektoriuje įgyvendinimo taisykles (OL, 2006 L 176, p. 22), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1913/2006 (OL 2006 L 365, p. 52), 2006 m. gruodžio 7 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1975/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 kontrolės procedūrų įgyvendinimo ir kompleksinio paramos susiejimo įgyvendinimo taisykles, susijusias su paramos kaimo plėtrai priemonėmis (OL 2006 L 368, p. 74), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1974/2006 (OL 2006 L 368, p. 15), 2004 m. balandžio 21 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 796/2004, nustatančiu išsamias kompleksinio paramos susiejimo, moduliavimo ir integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, numatytų Tarybos reglamente (EB) Nr. 1782/2003, nustatančiame bendrąsias tiesioginės paramos schemų pagal bendrąją žemės ūkio politiką taisykles ir nustatančiame tam tikras paramos schemas ūkininkams, įgyvendinimo taisykles (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 44 tomas, p. 243), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. rugpjūčio 20 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 972/2007 (OL 2007 L 216, p. 3), 2002 m. birželio 25 d. Tarybos reglamentu (EB, Euratomas) Nr. 1605/2002 dėl Europos Bendrijų bendrajam biudžetui taikomo finansinio reglamento (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 4 tomas, p. 74), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. gruodžio 13 d. Tarybos reglamentu (EB, Euratomas) Nr. 1995/2006 (OL 2006 L 390, p. 1), 2002 m. gruodžio 23 d. Komisijos reglamentu (EB, Euratomas) Nr. 2342/2002, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 1605/2002 dėl Europos Bendrijų bendrajam biudžetui taikomo finansinio reglamento įgyvendinimo taisykles (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 4 tomas, p. 145), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. balandžio 23 d. Komisijos reglamentu (EB, Euratomas) Nr. 478/2007 (OL 2007 L 111, p. 13), 2005 m. liepos 1 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1071/2005, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 2826/2000 dėl žemės ūkio produktams skirtų informavimo ir skatinimo veiksmų vidaus rinkoje taikymo taisykles (OL 2005 L 179, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. liepos 5 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1022/2006 (OL 2006 L 184, p. 3), 2005 m. rugpjūčio 16 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1346/2005, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 2702/1999 dėl informacijos apie žemės ūkio produktus teikimo ir jų skatinimo trečiosiose šalyse priemonių (OL 2005 L 212, p. 16), 2003 m. rugpjūčio 11 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1433/2003, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 2200/96 taikymo taisykles, dėl veiklos fondų, veiksmų programų ir finansinės pagalbos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 39 tomas, p. 431), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. balandžio 7 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 576/2006 (OL 2006 L 100, p. 4), 1999 m. balandžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/1999, nustatančiu bendrąsias išsamias eksporto grąžinamųjų išmokų sistemos taikymo žemės ūkio produktams taisykles (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 25 tomas, p. 129), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. rugpjūčio 29 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1001/2007 (OL 2007 L 226, p. 9), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 135 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2004, Nr. 22-667), 2006 m. spalio 11 d. nutarimu Nr. 987 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio garantijų fondo priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2006, Nr. 110-4171) ir 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 22-839).
2. Šių Taisyklių tikslas – nustatyti grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos (toliau vadinama – ES) žemės ūkio fondų priemones, registravimo, grąžinimo ir nurašymo tvarką.
3. Pagrindinės šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Administruojančioji institucija – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.
Vykdomoji institucija – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 135, 2006 m. spalio 11 d. nutarimu Nr. 987 ir 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 paskirtos institucijos, atsakingos už sprendimo priėmimą dėl paramos suteikimo ir (arba) grąžintinų lėšų nustatymo administruojant ES žemės ūkio fondų priemones (toliau vadinama – ES priemonės).
ES žemės ūkio fondai – Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyrius (toliau vadinama – EŽŪOGF Garantijų skyrius), Europos žemės ūkio garantijų fondas (toliau vadinama – EŽŪGF) ir Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai (toliau vadinama – EŽŪFKP).
Grąžintinos lėšos – privalomos grąžinti lėšos, kurios buvo neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, taip pat lėšos, kurias būtina sumokėti į EŽŪGF dėl teisės aktų nuostatų pažeidimo, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos, jeigu jos skaičiuojamos.
Paramos paraiška – pagal atskiras ES priemonių administravimo taisykles nustatytos formos dokumentas, kurį ES priemonių administravimo taisyklėse nustatyta tvarka pateikia fizinis arba juridinis asmuo, kad gautų paramą pagal tą ES priemonę.
Paramos sutartis – paramos teikimo sutartis pagal atitinkamos ES priemonės administravimo taisykles, kai tokia sutartis sudaroma.
Skolininkas – fizinis arba juridinis asmuo, kuris vykdomosios institucijos sprendimu turi grąžinti grąžintinas lėšas.
Šiose Taisyklėse EŽŪOGF Garantijų skyriaus priemonės suprantamos kaip priemonės, įgyvendinamos pagal kaimo plėtros 2004–2006 metų plano pagrindines nuostatas, kurioms pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. spalio 22 d. nutarimu Nr. 1317 (Žin., 2003, 101-4550).
II. Sprendimo dėl lėšų grąžinimo priėmimas
4. Sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo priežasčių, jų grąžinimo ir palūkanų skaičiavimo priima vykdomoji institucija. Šis sprendimas yra pagrindas iš skolininko susigrąžinti grąžintinas lėšas.
5. Grąžintinų lėšų nustatymo diena – vykdomosios institucijos sprendimo dėl grąžintinų lėšų susidarymo priėmimo diena. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo, nedelsdama apie tai informuoja administruojančiąją instituciją.
6. Administruojančioji institucija, gavusi vykdomosios institucijos sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo, nedelsdama registruoja grąžintinas lėšas pagal ES priemonę, finansavimo šaltinį (ES žemės ūkio fondų arba Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos) ir paramos paraišką arba paramos sutartį.
7. Vykdomoji institucija priima sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo:
7.1. jeigu fizinis arba juridinis asmuo:
7.1.1. nesilaikė ES ir (arba) nacionaliniuose teisės aktuose ir (arba) paramos sutartyje nustatytų reikalavimų paramai gauti;
8. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų sumažinimo arba anuliavimo, apie tai informuoja administruojančiąją instituciją, kuri registruoja grąžintinų lėšų sumažinimą arba anuliavimą. Vykdomoji institucija grąžintinas lėšas sumažina ir anuliuoja pagal savo parengtus ir patvirtintus detaliuosius darbo procedūrų aprašus.
III. Skolininko informavimas
9. Administruojančioji institucija per 7 darbo dienas nuo grąžintinų lėšų užregistravimo administruojančiojoje institucijoje dienos registruotu laišku informuoja skolininką apie šių lėšų sumą, jų susidarymo priežastis, lėšų grąžinimo terminą ir palūkanų, kurias privalo mokėti skolininkas už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną, dydį ir kurios skaičiuojamos tuo atveju, jeigu taip nustato ES ir (arba) nacionaliniai teisės aktai.
10. Grąžintinų lėšų grąžinimo terminas, nurodytas šių Taisyklių 9 punkte minėtame laiške skolininkui, yra 14 kalendorinių dienų nuo šio laiško užregistravimo administruojančiojoje institucijoje dienos, jeigu ES teisės aktai nenustato kitaip. Tuo atveju, jeigu skolininkas per administruojančiosios institucijos laiške nustatytą terminą lėšų negrąžina ir nesikreipia į administruojančiąją instituciją su prašymu leisti grąžinti lėšas dalimis, administruojančioji institucija turi imtis visų administracinių ir teisminių priemonių šioms lėšoms susigrąžinti. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas susigrąžina pagal savo parengtus ir patvirtintus detaliuosius darbo procedūrų aprašus.
11. Administruojančioji institucija registruotu laišku informuoja skolininką apie grąžintinų lėšų sumažinimą, anuliavimą, susigrąžinimą išskaičiuojant grąžintinų lėšų sumą iš skolininkui priskaičiuotos paramos pagal tą pačią ar kitą ES priemonę mokėjimo pavedimo formavimo metu (toliau vadinama – įskaita), nurašymą per 7 darbo dienas nuo grąžintinų lėšų sumažinimo arba anuliavimo užregistravimo, susigrąžinimo įskaitos būdu arba nurašymo dienos, išskyrus šių Taisyklių 12.1 punkte nurodytą atvejį.
12. Administruojančioji institucija gali neinformuoti skolininko apie grąžintinas lėšas, jeigu:
12.1. grąžintinų lėšų dydis sprendimo dėl jų susidarymo priėmimo metu neviršija 50 litų. Tokiu atveju palūkanos neskaičiuojamos;
IV. Palūkanų skaičiavimas
13. Palūkanų už pavėluotas grąžinti lėšas dydis nustatomas žemės ūkio ministro įsakymu kiekvieną ketvirtį, jeigu ES teisės aktai nenustato kitaip. Palūkanų dydis nustatomas taip: praėjusio kalendorinio ketvirčio Lietuvos Respublikos valstybės iždo vekselių, išleistų litais aukciono būdu, metinės palūkanų normos svertinis vidurkis didinamas 10 procentinių punktų.
14. Palūkanos skolininkui pradedamos skaičiuoti nuo kalendorinės dienos, kuri eina po grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto šių Taisyklių 9 punkte minėtame laiške skolininkui, pabaigos ir skaičiuojamos iki tos kalendorinės dienos, kurią grąžintinos lėšos visiškai susigrąžinamos, jeigu ES teisės aktai nenustato kitaip. Palūkanos neskaičiuojamos arba priskaičiuotos palūkanos anuliuojamos, jeigu paaiškėja, kad skolininkas negavo šių Taisyklių 9 punkte minėto administruojančiosios institucijos išsiųsto registruoto laiško, išskyrus tuos atvejus, kai skolininkas negavo laiško dėl to, kad, pakeitęs gyvenamąją vietą, neinformavo apie tai administruojančiosios institucijos.
V. Grąžintinų lėšų susigrąžinimas ir panaudojimas
15. Administruojančioji institucija gali susigrąžinti grąžintinas lėšas šiais būdais:
15.1. Skolininkas ar trečiasis asmuo gali pervesti lėšas į administruojančiosios institucijos nurodytą banko sąskaitą (toliau vadinama – mokėjimo pavedimas).
16. Skolininko prašymu administruojančioji institucija gali priimti sprendimą, kad jis grąžintinas lėšas grąžintų dalimis. Tokiu atveju palūkanos skolininkui skaičiuojamos nuo negrąžintos lėšų dalies. Iš grąžintų lėšų dalies pirmiausia dengiamos palūkanos, o po to dengiamos kitos grąžintinos lėšos pagal jų susidarymo eiliškumą (pirma dengiamos anksčiau nustatytos grąžintinos lėšos).
17. Tuo atveju, jeigu dėl grąžintinų lėšų skolininkas pateikė skundą arba dėl grąžintinų lėšų yra pradėtos teisminės procedūros, grąžintinų lėšų susigrąžinimo procedūros sustabdomos, iki bus išnagrinėtas skundas arba įsiteisės teismo sprendimas.
18. Visos išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš administruojančiajai institucijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrųjų asignavimų.
19. Administruojančioji institucija turi pradėti grąžintinų lėšų išieškojimo teisminiu būdu procedūras:
19.1. per 12 mėnesių nuo grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto šių Taisyklių 9 punkte minėtame laiške skolininkui, pabaigos, jeigu grąžintinų lėšų suma viršija 300 litų, tačiau neviršija 100000 litų, išskyrus tuos atvejus, kai administruojančioji institucija nusprendė skolininkui leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis;
19.2. per 3 mėnesius nuo grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto šių Taisyklių 9 punkte minėtame laiške skolininkui, pabaigos, jeigu grąžintinų lėšų suma viršija 100000 litų, išskyrus tuos atvejus, kai administruojančioji institucija nusprendė skolininkui leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis.
20. Mėnesiui pasibaigus, per 5 darbo dienas (o gruodžio mėnesį – iki tų pačių metų gruodžio 31 d.) administruojančioji institucija lėšas, susigrąžintas mokėjimo pavedimu, privalo pervesti į Žemės ūkio ministerijos (toliau vadinama – ministerija) nurodytas sąskaitas. Jeigu susigrąžintų lėšų suma viršija 50000 litų, šios lėšos turi būti pervestos į ministerijos nurodytą sąskaitą per 3 darbo dienas. Administruojančioji institucija raštu informuoja ministeriją apie susigrąžintų lėšų pervedimą į sąskaitą.
21. Administruojančiosios institucijos įskaitos būdu susigrąžintos lėšos tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais buvo išmokėta parama, gali būti panaudotos:
21.1. tai pačiai ES priemonei finansuoti pagal tą pačią tikslinę paskirtį, išskyrus palūkanas. Palūkanos turi būti pervestos į ministerijos nurodytą sąskaitą ta pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 20 punkte;
22. Administruojančiosios institucijos įskaitos būdu susigrąžintos lėšos, įskaitant palūkanas, kitais biudžetiniais metais, nei buvo išmokėta parama, turi būti pervestos į ministerijos nurodytas sąskaitas ta pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 20 punkte.
23. Jeigu administruojančioji institucija susigrąžina lėšas arba jų dalį iš skolininko tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais jos buvo išmokėtos, lėšas (išskyrus palūkanas), privalomas sumokėti į ES žemės ūkio fondus, ministerija perveda į šių fondų sąskaitas valstybės ižde, o Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas – į Finansų ministerijos nurodytą valstybės iždo sąskaitą. Šiomis lėšomis atkuriamos atitinkamų programų išlaidos.
24. Jeigu administruojančioji institucija susigrąžina lėšas arba jų dalį iš skolininko kitais biudžetiniais metais, nei jos buvo išmokėtos, lėšas (išskyrus palūkanas), privalomas sumokėti į ES žemės ūkio fondus, ministerija perveda į šių fondų sąskaitas valstybės ižde, o Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas sumoka į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą.
25. Administruojančiosios institucijos susigrąžintas palūkanas, priskaičiuotas už grąžintinas ES žemės ūkio fondų lėšas, ministerija perveda į šių fondų sąskaitas valstybės ižde, o palūkanas, priskaičiuotas už grąžintinas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, sumoka į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą.
VI. Grąžintinų lėšų nurašymas
26. Administruojančioji institucija gali nuspręsti nebetęsti grąžintinų lėšų, susidariusių administruojant EŽŪOGF Garantijų skyriaus ir EŽŪGF priemones, išieškojimo ir priimti sprendimą nurašyti tokias lėšas šiais atvejais:
26.1. kai grąžintinų lėšų išieškoti negalima dėl bent vienos iš šių aplinkybių:
26.1.1. administruojančioji institucija gauna informaciją, kad skolininkas (fizinis asmuo) yra miręs ir administruojančiosios institucijos pastangas susigrąžinti grąžintinas lėšas įrodo dokumentai, patvirtinantys skolininko mirties faktą ir faktą, kad skolininkas neturi turto grąžintinoms lėšoms sugrąžinti, o tais atvejais, kai už skolininko skolas įpėdinis atsako visu savo turtu – dokumentai, patvirtinantys faktą, kad nėra įpėdinio turto skolininko grąžintinoms lėšoms sugrąžinti;
26.1.2. administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas yra bankrutavusi įmonė, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatyme (Žin., 2001, Nr. 31-1010), ir dėl šios priežasties administruojančioji institucija negali atgauti visų ar dalies grąžintinų lėšų;
26.1.3. administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas (juridinis asmuo) yra likviduotas ir nėra turto grąžintinoms lėšoms susigrąžinti;
26.2. kai nėra šių Taisyklių 26.1 punkte nurodytų aplinkybių, jeigu grąžintinų lėšų suma neviršija 50 litų ir yra praėję daugiau nei vieneri kalendoriniai metai nuo jų nustatymo dienos;
27. Administruojančioji institucija nebetęsia grąžintinų lėšų, susidariusių administruojant EŽŪFKP priemones, išieškojimo ir priima sprendimą tokias lėšas nurašyti esant šių Taisyklių 26.1.4 punkte nurodytai aplinkybei; esant bent vienai iš šių Taisyklių 26.1.1–26.1.3, 26.2 ir 26.3 punktuose nurodytų aplinkybių, ji gali nuspręsti nebetęsti šių lėšų išieškojimo ir priimti sprendimą tokias lėšas nurašyti tik užbaigus Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programą, t.y. Europos Komisijai priėmus sprendimą dėl sąskaitų apmokėjimo.
28. Europos Komisijai priėmus sprendimą, kad grąžintinas lėšas ar jų dalį turi padengti Lietuvos Respublika Reglamento Nr. 1290/2005 32 straipsnio 4, 5 ir 8 dalyse bei 33 straipsnio 5 ir 8 dalyse nurodytais atvejais, ministerija jas apmoka iš skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrųjų asignavimų. Toks apmokėjimas atliekamas administruojančiajai institucijai deklaravus Europos Bendrijos nefinansuotinas sumas Europos Komisijai teikiamoje išlaidų deklaracijoje ir ministerijai iš Finansų ministerijos gavus banko išrašo apie Europos Komisijos pagal šią išlaidų deklaraciją pervestas lėšas į valstybės iždo sąskaitą atitinkamo fondo lėšoms kopiją.
VII. Ataskaitų teikimas
30. Administruojančioji institucija teikia ministerijai informaciją apie grąžintinas lėšas pagal ministerijos nustatytą formą ir jos teikimo periodiškumą.
31. Administruojančioji institucija iki vasario 1 d., 2008 ir kiekvieniems vėlesniems finansiniams metams pasibaigus, kartu su metinėmis finansinėmis ataskaitomis Europos Komisijai teikia informaciją apie susigrąžintas bei grąžintinas lėšas, kaip tai numatyta Reglamento Nr. 885/2006 6 straipsnio h ir i punktuose, naudodama to paties Reglamento 3 ir 3a prieduose nustatytą formą.
VIII. Baigiamosios nuostatos
32. Pasikeitus šiose Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos tų teisės aktų nuostatos. Jokia šių Taisyklių nuostata neturi būti aiškinama taip, kad prieštarautų ES teisės aktų, reglamentuojančių finansinius klausimus, nuostatoms.
33. Vykdomoji institucija turi bendradarbiauti su administruojančiąja institucija, šiai susigrąžinant grąžintinas lėšas, ir teikti administruojančiajai institucijai visą jos prašomą informaciją.
34. Vykdomoji ir administruojančioji institucijos visų su grąžintinomis lėšomis susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamosi Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 1997 m. rugpjūčio 15 d. įsakymu Nr. 38 (Žin., 1997, Nr. 78-2006; 2006, Nr. 3-86). Visi su grąžintinomis lėšomis susiję dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau nei Reglamento Nr. 885/2006 9 straipsnio 4 dalyje nurodyti dokumentų saugojimo terminai.
35. Vykdomoji ir administruojančioji institucijos privalo užtikrinti, kad šių Taisyklių 31 punkte nurodytos metinės finansinės ataskaitos, taip pat informacija apie susigrąžintas bei grąžintinas lėšas ir visi su tuo susiję dokumentai būtų prieinami Europos Komisijos, Europos audito rūmų, ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, sertifikuojančiosios institucijos, kitų institucijų, turinčių teisę audituoti ir kontroliuoti ES priemones, įgaliotiems asmenims.