vALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL ginčų sprendimo ne teisme tvarkos APRAŠO

 

2011 m. balandžio 14 d. Nr. O3-75

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2010, Nr. 67-3337) 26 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488) 22 straipsnio 1 dalies 4 punktu, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 82-3260) 10 straipsnio 7 punktu bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 7 d. nutarimu Nr. 1747 (Žin., 2002, Nr. 109-4819; 2007, Nr. 23-877) 6.10 punktu, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nutaria:

1. Patvirtinti Ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2002 m. lapkričio 27 d. nutarimą Nr. 116 „Dėl ikiteisminės ginčų dėl teisės pasinaudoti tinklais suteikimo sprendimo tvarkos (Dėl išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos)“ (Žin., 2002, Nr. 116-5238);

2.2. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2003 m. kovo 18 d. nutarimą Nr. O3-20 „Dėl Išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos“ (Žin., 2003, Nr. 29-1225);

2.3. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007 m. birželio 14 d. nutarimą Nr. O3-41 „Dėl Išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos pakeitimo“ (Žin., 2007, Nr. 67-2647).

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir

energetikos kontrolės komisijos

2011 m. balandžio 14 d. nutarimu Nr. O3-75

 

GINČŲ SPRENDIMO NE TEISME TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja ginčų dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo nagrinėjimą Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje (toliau – Komisija). Šis Aprašas taip pat taikomas išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarka nagrinėjant vandens tiekėjų ir abonentų ginčus dėl geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo kainų ir tarifų.

2. Komisija, nagrinėdama ginčus, vadovaujasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2005, Nr. 142-5104), Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964), Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259), Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 82-3260), Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488), kitais įstatymais bei galiojančiais teisės aktais.

3. Vadovaujantis šiuo aprašu taip pat nagrinėjami vartotojų ir vartotojų asociacijų, atstovaujančių vartotojų interesams, prašymai išspręsti ginčą. Vartotojų asociacijos, atstovaudamos vartotojams nagrinėjant ginčus vadovaujantis šiuo Aprašu, turi pateikti dokumentų, patvirtinančių, kad jos įregistruotos Juridinių asmenų registre, jų steigimo dokumentuose įrašytas veiklos tikslas – vartotojų teisių ir teisėtų interesų atstovavimas ir gynimas, ir vartotojai, kurių interesais kreipiasi asociacija, yra šios asociacijos nariai arba raštu įgaliojo ją ginti savo interesus, kopijas.

4. Skundai dėl Komisijos veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padaryto asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimo, nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 77-2975; 2007, Nr. 12-497) nustatyta tvarka.

5. Skundai gamtinių dujų sektoriuje nagrinėjami pagal Skundų dėl Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo taikymo nagrinėjimo tvarką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 745 (Žin., 2001, Nr. 53-1880).

6. Prašymai, neatitinkantys šio Aprašo nustatytų reikalavimų, nagrinėjami pagal Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje taisykles, patvirtintas Komisijos 2008 m. spalio 20 d. nutarimu Nr. O3-157 (Žin., 2008, Nr. 125-4791).

7. Pagrindinės šiame Apraše vartojamos sąvokos:

7.1. Ieškovas – juridinis arba fizinis asmuo, pateikęs Komisijai prašymą išspręsti ginčą.

7.2. Atsakovas – energetikos įmonė, vandens tiekėjas, dėl kurios veiksmų ar neveikimo yra kilęs ginčas.

7.3. Pranešėjas – Komisijos darbuotojas, kuriam pavesta surinkti ir apibendrinti su ginču susijusią informaciją ir pristatyti posėdžio metu.

7.4. Prašymas išspręsti ginčą – rašytinis ieškovo kreipimasis, atitinkantis šio Aprašo IV skyriaus reikalavimus, kuriame nurodyta, kad yra pažeistos ieškovo teisės ar teisėti interesai, ir prašoma juos apginti.

7.5. Procedūrinis sprendimas – Komisijos sprendimai, priimami atskirais klausimais, kuriais nesprendžiamas ginčas iš esmės. Komisijos procedūriniai sprendimai įrašomi į posėdžio protokolą.

7.6. Suinteresuoti asmenys – asmenys, kurių teisėms ir pareigoms gali turėti įtakos Komisijos sprendimas, ir valstybės institucijos ar visuomeninės organizacijos, ginančios vartotojų interesus.

7.7. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II. KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

8. Komisija turi teisę:

8.1. gauti iš ginčo šalių visą su ginčo nagrinėjimu susijusią informaciją;

8.2. kviesti į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžius specialistus;

8.3. kviesti į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžius ginčo šalis ar jų atstovus;

8.4. ginčo šalių prašymu kviesti į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžius liudytojus, specialistus bei vertėjus;

8.5. sujungti ginčus į vieną ginčą ir jį išnagrinėti, jeigu Komisijos žinioje yra keli vienarūšiai ginčai, kuriuose dalyvauja tos pačios ginčo šalys, arba keli ginčai pagal vieno ieškovo prašymus skirtingiems atsakovams ar pagal skirtingų ieškovų prašymus tam pačiam atsakovui, jeigu, Komisijos nuomone, ginčus sujungus, jie bus greičiau ir efektyviau išnagrinėti;

8.6. siūlyti ginčo šalims išspręsti ginčą taikiai;

8.7. gauti iš valstybės ir savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių, organizacijų ar kitų asmenų ginčui nagrinėti reikalingą informaciją;

8.8. priimti procedūrinius sprendimus;

8.9. atsisakyti priimti įrodymus, prašymus ir motyvus, jeigu jie galėjo būti pateikti anksčiau, o jų vėlesnis pateikimas užvilkins ginčo sprendimą;

8.10. pratęsti ginčo nagrinėjimo terminą;

8.11. nagrinėjant ginčą naudoti su ginčo sprendimu susijusią kitais tikslais Komisijoje gautą informaciją;

8.12. kitas įstatymuose bei kituose teises aktuose nustatytas teises.

9. Komisija privalo:

9.1. išnagrinėti ginčą nešališkai, objektyviai, laikydamasi teisės aktuose konkrečiam ginčui nustatytų nagrinėjimo terminų, ir priimti sprendimą;

9.2. neatskleisti valstybės, tarnybos ir komercinių paslapčių;

9.3. vykdyti kitas pareigas, kurias nustato Aprašas.

 

III. GINČO ŠALIŲ, KITŲ SUINTERESUOTŲ ASMENŲ, DALYVAUJANČIŲ GINČO SPRENDIME, TEISĖS IR PAREIGOS

 

10. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, turi teisę:

10.1. susipažinti su ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus medžiagą, kuri yra valstybės, tarnybos ar komercinė kitų ūkio subjektų paslaptis arba kurią atskleidus būtų pažeista fizinio asmens teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą, daryti išrašus ir nuorašus;

10.2. teikti Komisijai įrodymus, paaiškinimus, prašymus;

10.3. gauti Komisijos procedūrinių sprendimų ar sprendimų, priimtų nagrinėjant ginčą, nuorašus;

10.4. Komisijai leidus, kviestis savo iniciatyva ir sąskaita į posėdį specialistus ir vertėjus;

10.5. naudotis kitomis teisėmis, kurias suteikia teisės aktai ir šis Aprašas.

11. Per 10 dienų nuo prašymo išspręsti ginčą išsiuntimo Komisijai dienos ieškovas turi teisę pakeisti prašymo išspręsti ginčą pagrindą arba dalyką pateikdamas Komisijai rašytinį prašymą. Ieškovas taip pat turi teisę raštu ar žodžiu atsisakyti prašymo išspręsti ginčą. Rašytiniame prašyme turi būti nurodyta, kad ieškovui yra žinomos prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės. Kai prašymo išspręsti ginčą atsisakoma žodžiu, ieškovui išaiškinamos prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės, o žodinio skundo nagrinėjimo posėdyje ieškovo žodinis pareiškimas įrašomas į posėdžio protokolą.

12. Ginčo šalys gali užbaigti ginčo nagrinėjimą taikiai.

13. Ginčo šalys ir kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, privalo naudotis savo teisėmis sąžiningai.

14. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti ūkio subjektai ir asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, teikdami Komisijai prašymus, įrodymus, paaiškinimus, ir kitą su ginčo sprendimu susijusią informaciją, turi nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali ir negali būti viešinama. Komisija gali nepripažinti ginčo šalių, kitų suinteresuotų ūkio subjektų ir asmenų, dalyvaujančių ginčo sprendime, nurodytos informacijos konfidencialia, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktai numato, kad tokia informacija negali būti laikoma konfidencialia. Jeigu Komisija atsisako pripažinti ginčo šalių, kitų suinteresuotų ūkio subjektų ir asmenų, dalyvaujančių ginčo sprendime, nurodytą informaciją konfidencialia, apie tai Komisija per 5 darbo dienas informuoja informaciją pateikusį asmenį.

15. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo nagrinėjime, norėdami susipažinti su ginčo nagrinėjimo medžiaga, turi pateikti Komisijai asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir įgaliojimą, patvirtinantį asmens teisę atstovauti ginčo šaliai bei pasirašyti išduodamos susipažinti ginčų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnale. Susipažįstantis su ginčo nagrinėjimo medžiaga asmuo privalo elgtis rūpestingai ir atsargiai. Draudžiama išsinešti medžiagą iš susipažinimui skirtos patalpos, perduoti medžiagą susipažinti neįgaliotiems asmenims, lankstyti lapus, rašyti pastabas, braukyti, plėšyti ar kitaip gadinti ginčo nagrinėjimo medžiagos dokumentus. Susipažinus, ginčo nagrinėjimo medžiaga turi būti grąžinta atsakingam asmeniui, kuris patikrina medžiagą ir užpildo išduodamos susipažinti ginčų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnalą.

 

IV. PRAŠYMO IŠSPRĘSTI GINČĄ PRIĖMIMAS, REIKALAVIMAI IEŠKOVO PRAŠYMUI, ATSISAKYMAS PRIIMTI PRAŠYMĄ, TRŪKUMŲ ŠALINIMAS

 

16. Prašymai išspręsti ginčą Komisijai siunčiami paštu, elektroniniu paštu ar įteikiami asmeniškai. Elektroniniu paštu siunčiamas prašymas išspręsti ginčą turi būti patvirtintas elektroniniu parašu.

17. Asmenų priėmimo vietos adresas ir telefonų numeriai skelbiami Komisijos tinklapyje www.regula.lt. Prašymai išspręsti ginčą nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis visą darbo dienos laiką. Komisija taip pat skelbia apie papildomas prašymų priėmimo valandas, kai galima kreiptis pasibaigus Komisijos darbo dienos laikui.

18. Prašymai išspręsti ginčą priimami ir registruojami Komisijos darbo reglamento, patvirtinto Komisijos 2008 m. vasario 11 d. nutarimu Nr. O3-19, nustatyta tvarka. Prašymo išspręsti ginčą priėmimo faktas ieškovui gali būti patvirtinamas raštu, nurodant ant antrojo prašymo egzemplioriaus (kopijos) prašymo įregistravimo datą, numerį.

19. Prašymas išspręsti ginčą laikomas pateiktu tą dieną, kurią jis registruojamas Komisijoje.

20. Komisijai pateiktame prašyme išspręsti ginčą turi būti nurodyta:

20.1. Komisijos, kuriai pateikiamas prašymas, pavadinimas;

20.2. ieškovo vardas, pavardė ir tikslus adresas, telefono numeris (juridinio asmens – pavadinimas, jo buveinės adresas, telefono numeris, atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos);

20.3. konkretus atsakovo skundžiamas veiksmas ar neveikimas, ieškovo reikalavimas, aplinkybės, kuriomis ieškovas grindžia savo reikalavimą, aktas arba sprendimas, jo priėmimo (įvykdymo) data, atsakovo, kurio veikla ar neveikimas, aktas ar sprendimas skundžiamas, pavadinimas, buveinės adresas;

20.4. informacija apie kreipimąsi į skundžiamą įmonę;

20.5. informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra nagrinėjamas ar nebuvo išnagrinėtas kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje;

20.6. informacija, ar ginčo nagrinėjimas nebuvo nutrauktas pagal šio Aprašo 77 punktą;

20.7. ieškovo patvirtinimas, kad teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo, akto arba sprendimo;

20.8. pridedamų dokumentų sąrašas. Turi būti pateikti visi ieškovo turimi su prašymo dalyku susiję dokumentai (įskaitant ieškovo kreipimąsi į atsakovą ir iš atsakovo gautus atsakymus);

20.9. prašymo surašymo vieta ir data.

20.10. Prašymas išspręsti ginčą turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su prašymu pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.

21. Komisija turi teisę pareikalauti, kad ieškovas patikslintų skundo esmę, arba paprašyti pateikti papildomų dokumentų ar duomenų ir nustatyti protingą terminą tokiems dokumentams ar duomenims pateikti.

22. Kai į Komisiją kreipiasi ieškovo atstovas, prie skundo turi būti pridėtas įgaliojimas, patvirtinantis teisę atstovauti ieškovui. Be Aprašo 20 punkte nurodytų duomenų, skunde nurodomas ieškovo atstovo vardas, pavardė, adresas, telefono numeris.

23. Jeigu pateiktas prašymas neatitinka Aprašo 20 punkto reikalavimų arba ieškovas, Komisijos prašymu, nepateikė šio Aprašo 21 punkte nurodytų dokumentų arba nepateikė Aprašo 22 punkte nustatytus reikalavimus atitinkančių dokumentų, Komisija nustato ieškovui terminą trūkumams pašalinti, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos. Jeigu ieškovas per Komisijos nustatytą terminą pašalina trūkumus, prašymas laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos. Jeigu ieškovas per nustatytą terminą trūkumų nepašalina, Komisija prašymo nenagrinėja.

24. Prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo prašymo gavimo Komisijoje dienos, išskyrus Aprašo 23 punkte nurodytus atvejus. Apie prašymo išspręsti ginčą priėmimą nagrinėti Komisijoje ieškovui pranešama per 3 darbo dienas nuo reikalavimus atitinkančio prašymo gavimo.

25. Komisija atsisako nagrinėti prašymą išspręsti ginčą:

25.1. jeigu ji neįgaliota priimti sprendimo dėl ieškovo prašyme nurodytų reikalavimų. Šiuo atveju Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perduoda ieškovo prašymą kitam viešojo administravimo subjektui, kuris turi reikiamus įgaliojimus, ir apie tai praneša ieškovui;

25.2. jeigu tų pačių šalių ginčą dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nagrinėja kita ginčus nagrinėjanti institucija ar teismas. Šiuo atveju ieškovo prašymas per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Komisijoje dienos grąžinamas ieškovui ir nurodomas grąžinimo pagrindas;

25.3. jeigu yra priimtas Komisijos sprendimas arba yra įsigaliojęs teismo sprendimas dėl tų pačių šalių ginčo dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu, arba įsigaliojusi teismo nutartis priimti tų pačių šalių ieškinio dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu atsisakymą, arba įsigaliojusi teismo nutartis patvirtinti taikos sutartį.

 

V. PASIRUOŠIMAS GINČO SPRENDIMUI

 

26. Jeigu ieškovas kreipiasi į Komisiją prieš tai dėl ginčo dalyko nesikreipęs į atsakovą arba jeigu dėl to kreipėsi, bet per nustatytą terminą negavo jokio atsakymo, Komisija turi ieškovo prašymą išsiųsti atsakovui ir per jos nustatytą terminą pasiūlyti ginčą išspręsti taikiai. Nesutikdamas spręsti ginčą taikiai, atsakovas per 10 dienų nuo pasiūlymo išspręsti ginčą taikiai gavimo pateikia Komisijai motyvuotą paaiškinimą ir jį pagrindžiančius įrodymus. Komisija nenagrinėja ginčo, jeigu atsakovas per jos nustatytą terminą pasiūlo ginčą spręsti taikiai ir ieškovas su tuo sutinka arba per Komisijos nustatytą terminą nenurodo, kad nesutinka su tokiu ginčo sprendimo būdu. Jeigu ieškovas nesutinka su atsakovo siūlomu taikiu ginčo sprendimo būdu, jis per 5 dienas nuo atsakovo atsakymo gavimo dienos apie tai informuoja Komisiją. Komisija bet kurioje skundo nagrinėjimo stadijoje turi teisę pakartotinai pasiūlyti ginčo šalims išspręsti ginčą taikiai.

27. Komisija, gavusi Aprašo 20 ir 22 punktų reikalavimus atitinkantį prašymą, prie kurio pridėtas atsakovo neigiamas atsakymas į ieškovo prašymą, kuriame iš esmės atsakyta į prašymo objektą, praneša atsakovui apie Komisijoje gautą ieškovo prašymą ir pradeda ginčą spręsti iš esmės pagal Aprašo VI skyriaus nuostatas.

28. Atsakovas, Aprašo 27 punkte nustatyta tvarka gavęs Komisijos persiųstą ieškovo prašymą, per 10 dienų nuo ieškovo prašymo gavimo dienos privalo raštu pateikti Komisijai motyvuotus paaiškinimus dėl prašymo ir juos pagrindžiančius įrodymus arba informuoti ieškovą ir Komisiją apie tai, kad sutinka spręsti iškilusį ginčą taikiai.

 

VI. PRAŠYMO IŠSPRĘSTI GINČĄ NAGRINĖJIMAS

 

29. Komisija privalo išnagrinėti prašymą išspręsti ginčą ir priimti sprendimą:

29.1. ne vėliau kaip per 2 (du) mėnesius nuo prašymo pateikimo dienos, kai ginčo šalys yra ūkio subjektai (energetikos įmonės, vandens tiekėjai ir abonentai). Šį terminą pratęsti turi teisę Komisijos pirmininkas motyvuotu sprendimu ne ilgesniam kaip 3 (trijų) mėnesių terminui ir ne daugiau kaip du kartus.

29.2. ne vėliau kaip per 20 darbo dienų, kai viena ginčo šalių yra vartotojas. Šį terminą pratęsti turi teisę Komisijos pirmininkas motyvuotu sprendimu, bet ne ilgiau kaip 20 darbo dienų.

30. Nagrinėti prašymą išspręsti ginčą neturi teisės valstybės pareigūnas ar tarnautojas, jeigu yra Viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodytos priežastys, galinčios sukelti interesų konfliktą.

31. Komisija savo iniciatyva ar bet kurios iš ginčo šalių prašymu gali nuspręsti ginčą nagrinėti žodinio proceso tvarka. Dėl ginčo nagrinėjimo žodinio proceso tvarka Komisija nusprendžia rašytinės procedūros tvarka. Ginčo šalių prašymai dėl skundo nagrinėjimo žodinės procedūros tvarka priimami iki ginčo nagrinėjimo rašytinės procedūros tvarka pradžios.

32. Komisija, nagrinėdama ginčą, priima:

32.1. procedūrinius sprendimus;

32.2. sprendimus, kurie įforminami nutarimais. Nutarimas priimamas nutraukus ginčo nagrinėjimą arba jį išsprendus iš esmės.

33. Komisija turi teisę kreiptis į suinteresuotą asmenį dėl papildomos informacijos ar dokumentų (jeigu suinteresuotas asmuo jais disponuoja), reikalingų nagrinėjimui, pateikimo ir juos gauti, taip pat prašyti suinteresuotą asmenį nustatytu laiku atvykti į Komisiją pateikti paaiškinimų.

34. Komisija gali kreiptis į kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, pasitelkti ekspertus, prašydama išvados dėl ieškovo prašyme nurodytų reikalavimų, atsakovo pateiktų paaiškinimų ar prašydama kitokios būtinos pagalbos.

35. Jeigu Komisija, vadovaudamasi šio Aprašo 34 punktu, kreipiasi dėl išvados gavimo ar kitokios tarnybinės pagalbos suteikimo į kitas valstybės ar savivaldybės institucijas, tai skundo nagrinėjimo terminas pratęsiamas tiek dienų, kiek buvo laukiama kompetentingos valstybės ar savivaldybės institucijos atsakymo.

 

VII. GINČO NAGRINĖJIMAS RAŠYTINĖS PROCEDŪROS TVARKA

 

36. Komisija ginčus nagrinėja rašytinės procedūros tvarka, išskyrus šio Aprašo 31 punkte numatytus atvejus.

37. Nagrinėjant ginčą rašytinės procedūros tvarka, ginčo šalys nagrinėjime nedalyvauja. Ginčas nagrinėjamas pagal Komisijai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus. Sprendimo priėmimas dėl ginčo vyksta uždarame posėdyje, dalyvaujant Komisijos nariams, pranešėjui, posėdžio sekretoriui ir kitam už skundo nagrinėjimą atsakingam Komisijos darbuotojui. Posėdis protokoluojamas.

38. Posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jo nesant – pirmininko pavaduotojas.

39. Posėdyje pranešėjas pristato visą su ginču susijusią bei ginčo šalių pateiktą medžiagą.

40. Jeigu Komisija mano, kad ginčas gali būti geriau išnagrinėtas žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu, arba yra pateiktas Aprašo 31 punkte nustatyta tvarka pranešėjo siūlymas ar bet kurios iš ginčo šalių prašymas ginčą nagrinėti žodinio proceso tvarka, Komisija gali nuspręsti ginčą nagrinėti žodiniame ginčo nagrinėjimo posėdyje.

41. Komisijai nenusprendus ginčą nagrinėti žodinio ginčo nagrinėjimo posėdyje, posėdis vyksta toliau pagal šio skyriaus nuostatas.

42. Komisija posėdyje sprendžia šiuos klausimus:

42.1. svarsto, ar ginčui nagrinėti reikia papildomos medžiagos;

42.2. svarsto, ar reikia specialistų išvados;

42.3. nagrinėja ginčo šalių prašymus;

42.4. svarsto pranešėjo pateiktą išvadą;

42.5. priima procedūrinius sprendimus;

42.6. išnagrinėjusi ginčą iš esmės priima sprendimą.

43. Komisija palieka ginčą nenagrinėtą, jeigu Komisija jau nagrinėja ginčą tarp tų pačių šalių dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu arba prašymas nagrinėti ginčą neatitinka Aprašo 20, 22 punktuose nurodytų reikalavimų ir ieškovas per Komisijos nustatytą terminą šių trūkumų nepašalina.

44. Komisija procedūriniu sprendimu sustabdo ginčo nagrinėjimą, jeigu:

44.1. pasibaigė viena iš ginčo šalių (sustabdoma, kol bus perimtos pasibaigusios ginčo šalies teisės ir pareigos arba paaiškės aplinkybės, dėl kurių teisės ir pareigos nebuvo perimtos). Jei tokiu atveju įmanoma išskirti reikalavimus, nesusijusius su pasibaigusia ginčo šalimi, Komisija toliau atskirai nagrinėja ginčą dėl reikalavimų, nesusijusių su pasibaigusia ginčo šalimi;

44.2. Komisijoje nagrinėjamas kitas ginčas ar teisme nagrinėjama kita byla, kurios neišnagrinėjus negalima nagrinėti ginčo, kurio nagrinėjimas sustabdomas.

45. Jeigu ginčas sudėtingas ir per vieną posėdį jo išnagrinėti negalima, Komisijos pirmininkas gali nustatyti rengti keletą posėdžių.

46. Posėdžio metu sekretorius rašo posėdžio protokolą.

47. Posėdžio protokole turi būti nurodyta:

47.1. posėdžio vieta ir data, jo pradžios ir pabaigos laikas;

47.2. asmenų, dalyvaujančių posėdyje, vardai bei pavardės, darbovietė bei pareigos;

47.3. informacija apie posėdyje turinčių dalyvauti asmenų neatvykimo priežastis;

47.4. kvorumo buvimas;

47.5. posėdžio darbotvarkė;

47.6. prašymo esmė;

47.7. ieškovo reikalavimai;

47.8. jeigu posėdis atidedamas – jo atidėjimo priežastys;

47.9. balsavimo rezultatai svarstomu klausimu;

47.10. Komisijos priimtas sprendimas svarstomu klausimu.

48. Posėdyje dalyvaujančių asmenų reikalavimu į posėdžio protokolą turi būti įrašoma jų pareikalauta informacija. Visi pakeitimai, papildymai posėdžio protokole turi būti aptarti.

49. Posėdžio protokolą pasirašo sekretorius ir posėdžio pirmininkas.

50. Posėdžio protokolas turi būti surašytas ir pasirašytas ne vėliau nei per tris darbo dienas nuo posėdžio dienos.

51. Dalyvavę posėdyje Komisijos nariai turi teisę pareikšti pastabų dėl posėdžio protokolo per tris dienas nuo susipažinimo su juo momento, bet ne vėliau nei per tris dienas nuo posėdžio protokolo pasirašymo dienos.

52. Pastabos dėl posėdžio protokolo pridedamos prie posėdžio protokolo ir nurodoma, ar posėdžio protokolą pasirašę asmenys su jomis sutinka, ar nesutinka.

53. Sekretorius registruoja posėdžių protokolus posėdžių protokolų registravimo žurnale.

 

VIII. GINČŲ NAGRINĖJIMAS ŽODINĖS PROCEDŪROS TVARKA

 

54. Komisija nagrinėja ginčus žodinės procedūros tvarka Aprašo 31 punkto nustatytais atvejais.

55. Komisija, pasirengusi nagrinėti ginčą, jį nagrinėja žodinio ginčo nagrinėjimo posėdyje pagal jai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus, įvertindama Teisės ar kito skyriaus darbuotojo, nagrinėjusio prašymą išspręsti ginčą, pateiktą medžiagą bei ginčo šalių žodinius paaiškinimus. Apie posėdžio datą, laiką ir vietą ginčo šalims arba jų atstovams ir kitiems asmenims, kviečiamiems dalyvauti nagrinėjant ginčą, bei Komisijos nariams praneša sekretorius ne vėliau kaip prieš keturias darbo dienas iki planuojamo posėdžio dienos.

56. Jeigu ieškovas neatvyksta į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdį be pateisinamos priežasties arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimas nutraukiamas. Jeigu atsakovas ar jo atstovas neatvyksta į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdį arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, Komisija turi teisę priimti sprendimą, atsižvelgdama į turimus įrodymus.

57. Posėdyje ginčai tarp šalių sprendžiami viešai. Komisijos iniciatyva ar ginčo šalių prašymu Komisija procedūriniu sprendimu gali paskelbti žodinį ginčo nagrinėjimo posėdį uždaru, kai Komisija siekia apsaugoti valstybės, tarnybos ar komercines paslaptis arba užtikrinti asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Uždarame Komisijos posėdyje dalyvaujantys asmenys neturi teisės atskleisti posėdžio metu sužinotos valstybės, tarnybos ar komercines paslapties arba informacijos apie asmens privatų gyvenimą.

58. Visa ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus ginčų, kurie buvo išnagrinėti neviešai, yra vieša ir su ja Susipažinimo su ginčus nagrinėjančių institucijų išnagrinėtų bylų medžiaga taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2007 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. 1R-89 (Žin., 2007, Nr. 28-1032), nustatyta tvarka gali susipažinti ir ginčo nagrinėjime nedalyvavę asmenys.

59. Ginčo nagrinėjimas žodinio ginčo nagrinėjimo posėdyje vyksta lietuvių kalba.

60. Ginčas nagrinėjamas laikantis rungimosi ir ginčo nagrinėjimo operatyvumo bei skaidrumo principų.

61. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu ginčo šalys ir visi nagrinėjant ginčą dalyvaujantys įgalioti asmenys laikosi posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos.

62. Nagrinėjant ginčą dalyvaujantys asmenys privalo savo teisėmis naudotis sąžiningai, nevilkindami ginčo nagrinėjimo.

63. Posėdžio pirmininkas:

63.1. skelbia posėdžio pradžią;

63.2. nustato į posėdį atvykusių asmenų, dalyvaujančių nagrinėjant ginčą, tapatybę, patikrina atstovų įgaliojimus;

63.3. suteikia asmenims, dalyvaujantiems nagrinėjant ginčą, teisę pareikšti savo nuomonę, užduoda jiems klausimus;

63.4. įspėja, o kai nepaisoma įspėjimo, nutraukia asmens, dalyvaujančio nagrinėjant ginčą, kalbą, jeigu tai nesusiję su ginčo nagrinėjimu;

63.5. įspėja, o kai nepaisoma įspėjimo, pašalina iš posėdžio salės asmenį, pažeidžiantį posėdžio tvarką;

63.6. skelbia posėdžio pertraukas;

63.7. pasirašo posėdžio protokolą;

63.8. skelbia posėdžio pabaigą;

63.9. skelbia sprendimą.

64. Posėdžio pirmininkas pradeda posėdį paskelbdamas, koks ginčas nagrinėjamas, kas atvyko į posėdį. Posėdžio pirmininkas nustato atvykusiųjų tapatybę, patikrina atstovų įgaliojimus.

65. Jei kas nors iš ginčo šalių (jų atstovų) neatvyksta, posėdžio sekretorius informuoja, ar jiems buvo tinkamai pranešta apie posėdžio vietą ir laiką, o Komisija nusprendžia, ar galima be jų nagrinėti ginčą.

66. Posėdžio pirmininkas paskelbia Komisijos sudėtį, praneša, kas yra posėdžio sekretorius ir pranešėjas.

67. Posėdžio pirmininkas išaiškina ginčo šalims jų teises ir pareigas, paklausia, ar ginčo šalys turi prašymų, susijusių su nagrinėjamu ginču, ir ar nenori pareikšti nušalinimų Komisijos nariams šio Aprašo 30 punkte nurodytu pagrindu.

68. Ginčo nagrinėjimas posėdyje pradedamas pranešėjo pranešimu apie ginčą. Po to posėdžio pirmininkas paklausia, ar ieškovas palaiko savo reikalavimus, ar atsakovas pripažįsta ieškovo reikalavimus ir ar šalys sutinka baigti ginčą taikiai. Jeigu ginčas užbaigiamas taikiai, ginčo nagrinėjimas Komisijos sprendimu nutraukiamas.

69. Komisija išklauso ieškovo, po to atsakovo paaiškinimus. Dalyvaujantys byloje asmenys turi teisę užduoti vienas kitam klausimus. Ginčo šalims turi būti suteikiama galimybė pareikšti savo nuomonę dėl kiekvieno kitos šalies pareiškimo. Paskutinės replikos teisė visada priklauso atsakovui ir jo atstovui.

70. Ištyrus ginčo esmę, posėdžio pirmininkas paskelbia ginčo nagrinėjimą baigtu ir praneša terminą, per kurį Komisija priims sprendimą.

71. Jeigu ginčas sudėtingas ir per vieną posėdį jo išnagrinėti negalima, posėdžio pirmininkas skelbia posėdžio pertraukas.

72. Komisija imasi priemonių, kad ginčo šalys nepiktnaudžiautų savo teisėmis ir nevilkintų ginčo nagrinėjimo, ir siekia, kad ginčas per įmanomai trumpiausią laiką būtų tinkamai išspręstas.

73. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu Komisija gali priimti sprendimus palikti ginčą nenagrinėtą ar sustabdyti ginčo nagrinėjimą, jei paaiškėja atitinkamai Aprašo 44 ar 45 punktuose nurodytos aplinkybės.

74. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu posėdžio sekretorius rašo posėdžio protokolą, atitinkantį Aprašo 47.1–47.8, 48–53 punktų reikalavimus. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio protokole turi būti nurodyti posėdžio pirmininko, Komisijos narių, pranešėjo, kitų posėdyje dalyvaujančių asmenų pareiškimai, paaiškinimai, nuomonės, išvados ir pasiūlymai dėl svarstomų posėdyje klausimų. Prie posėdžio protokolo turi būti pridedamas posėdžio dalyvių sąrašas, taip pat informacija apie posėdžio sušaukimą.

 

IX. SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

75. Komisija sprendimą priima uždarame posėdyje rašytinės procedūros tvarka. Jei ginčas nagrinėjamas žodinės procedūros tvarka, sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paskutinio žodinio skundo nagrinėjimo posėdžio dienos.

76. Sprendimo priėmimo metu posėdyje gali būti tik Komisijos nariai, nagrinėję ginčą, Teisės skyriaus darbuotojas, atsakingas už ginčo nagrinėjimą, sekretorius.

77. Komisija, nagrinėdama ginčą, gali priimti sprendimą nutraukti ginčo nagrinėjimą, jeigu:

77.1. nagrinėjant ginčą paaiškėja šio Aprašo 25.1 ir 25.3 punktuose nurodytos aplinkybės;

77.2. ieškovas atsisakė prašymo nagrinėti ginčą ir Komisija tai patvirtino;

77.3. šalys išsprendė ginčą taikiai;

77.4. viena iš ginčo šalių dėl nagrinėjamo ginčo kreipiasi į teismą;

77.5. yra objektyvių aplinkybių, dėl kurių išspręsti ginčo neįmanoma.

78. Komisijai nutraukus ginčo nagrinėjimą, vėl kreiptis į Komisiją dėl ginčo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu neleidžiama.

79. Komisijos sprendimas įforminamas nutarimu, išdėstomas raštu ir pasirašomas ginčą nagrinėjusių Komisijos pirmininko ir narių.

80. Komisijos nutarime dėl ginčo sprendimo ne teisme privalo būti nurodyta:

80.1. nutarimo priėmimo data ir vieta;

80.2. nutarimą priėmusios institucijos pavadinimas;

80.3. nutarimą priėmusios Komisijos sudėtis, ginčo šalys ir kiti įgalioti nagrinėjant ginčą dalyvavę asmenys;

80.4. ginčo esmė;

80.5. šalių, jų atstovų, dalyvaujančių nagrinėjant prašymą, paaiškinimai;

80.6. nustatytos faktinės aplinkybės;

80.7. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant sprendimą, kiti teisiniai argumentai;

80.8. Komisijos priimtas vienas iš šio Aprašo 81 punkte nurodytų sprendimų.

81. Komisija, išnagrinėjusi ieškovo prašymą, priima vieną iš šių sprendimų:

81.1. patenkinti ieškovo reikalavimus;

81.2. iš dalies patenkinti ieškovo reikalavimus;

81.3. atmesti ieškovo prašymą.

82. Komisija sprendimą priima atsižvelgdama į ginčo nagrinėjimo metu nustatytas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.

83. Komisijos nutarimo nuorašai per 3 darbo dienas nuo nutarimo pasirašymo išsiunčiami ieškovui ir atsakovui. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų veikla, apie sprendimą informuojama ir suinteresuota valstybės ar savivaldybės institucija.

84. Komisijos sprendimas dėl ginčo yra viešas, kiek tai nepažeidžia valstybės, tarnybos, komercinės paslapties ar fizinio asmens privataus gyvenimo apsaugos. Ginčo šalys ir kiti suinteresuoti ūkio subjektai bei asmenys, dalyvavę ginčo sprendime, gavę Komisijos sprendimą ir, manydami, kad jame nurodoma informacija yra konfidenciali, per 10 darbo dienų turi pateikti Komisijai dokumentą, kuriame turi būti nurodyta, kuri informacija, išdėstyta sprendimo tekste, yra konfidenciali ir negali būti viešinama. Sprendimo tekste išdėstytos teisės aiškinimo taisyklės visais atvejais yra viešos. Komisija gali nepripažinti ginčo šalių ir kitų suinteresuotų ūkio subjektų bei asmenų, dalyvavusių ginčo sprendime, nurodytos informacijos konfidencialia, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktai numato, kad tokia informacija negali būti konfidenciali. Jeigu Komisija atsisako pripažinti ginčo šalių ir kitų suinteresuotų ūkio subjektų bei asmenų, dalyvavusių ginčo sprendime nurodytos informacijos konfidencialia, apie tai Komisija per 5 darbo dienas informuoja informaciją pateikusią ginčo šalį, kitus suinteresuotus ūkio subjektus bei asmenis, dalyvavusius ginčo sprendime.

85. Komisija gali savo iniciatyva ar ginčo šalių prašymu ištaisyti sprendime aptiktas rašymo ar aiškias aritmetines klaidas. Ištaisymų klausimas sprendžiamas nepranešus ginčo šalims Komisijos pirmininko sprendimu. Komisijos pirmininko sprendimas dėl rašymo ar aiškių aritmetinių klaidų ištaisymo ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo dienos siunčiamas ginčo šalims.

 

X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

86. Ginčo šalys turi teisę kreiptis į bendrosios kompetencijos teismą, prašydamos nagrinėti ginčą iš esmės tiek ginčo nagrinėjimo Komisijoje metu, tiek po šios institucijos sprendimo priėmimo.

87. Kreipimasis į teismą po Komisijos sprendimo dėl ginčo priėmimo nelaikomas šios institucijos sprendimo apskundimu.

88. Jeigu padaugėja prašymų tais pačiais klausimais, iš tos pačios vietovės ar dėl tos pačios įmonės veiklos, Komisija atlieka platesnį tyrimą, rengia pasiūlymus dėl galimų prevencijos priemonių rengimo, peržiūri teisės aktų nuostatas, gali kreiptis į kitas valstybės institucijas su prašymu atlikti išsamesnį tyrimą, nustatyta tvarka gali pateikti pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo.

_________________