LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. liepos 9 d. Nr. 139

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. lapkričio 8 d. nutarimu Nr. 1388 „Dėl Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos panaikinimo“ (Žin., 2000, Nr. 98-3119, Nr. 108-3461):

1. Tvirtinu Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatus (pridedama).

2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 2000 m. rugsėjo 18 d. įsakymą Nr. 102 „Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatų“ (Žin., 2000, Nr. 82-2492).

 

 

 

L. e. teisingumo ministro pareigas                                         Gintautas Bartkus


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos teisingumo ministro

2001 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 139

 

LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos metrologijos inspekcija (toliau – inspekcija) yra viešojo administravimo įstaiga, veikianti pagal Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymą.

2. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, teisingumo ministro įsakymais, kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais.

3. Inspekcijos steigėjo funkcijas vykdo Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.

4. Inspekcija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke, taip pat antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei tokiu užrašu – „LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJA“.

 

II. PAGRINDINIAI INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Pagrindiniai inspekcijos uždaviniai yra šie:

5.1. valstybinė metrologinė matavimo priemonių kontrolė;

5.2. valstybinė metrologinė matavimų kontrolė;

5.3. valstybinė metrologinė prekių kiekio kontrolė;

5.4. valstybinė matavimo priemonių patikros žymenų, patikrą ir kalibravimą patvirtinančių dokumentų blankų gaminimo, platinimo, naudojimo ir jų apskaitos kontrolė.

6. Inspekcija, vykdydama jai pavestus uždavinius:

6.1. kontroliuoja matavimų vienovės įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje;

6.2. vykdo valstybinę metrologinę matavimo priemonių kontrolę, kurios naudojamos:

6.2.1. atliekant matavimo priemonių patikrą;

6.2.2. sveikatos apsaugoje;

6.2.3. veterinarijoje;

6.2.4. įvertinant ekologinę būklę bei poveikį jai;

6.2.5. darbų saugoje;

6.2.6. nustatant produktų, gaminių ir žaliavų kokybę;

6.2.7. nustatant prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę;

6.2.8. atliekant banko, mokesčių, muitinės ir pašto operacijas;

6.2.9. teisėsaugos bei valstybės valdymo ir kontrolės institucijų pavedimu atliekant matavimus;

6.3. kontroliuoja Lietuvos Respublikoje Tarptautinės vienetų sistemos (SI) vienetų, jų išvestinių, kartotinių bei dalinių dydžių naudojimą, kitų Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais įteisintų matavimo vienetų naudojimą ir jų žymėjimo (dimensijos) taikymą;

6.4. kontroliuoja, kad matavimo priemonės, naudojamos dydžiams ir jų santykiams nustatyti, matavimo rezultatus rodytų įteisintais Lietuvos Respublikoje matavimo vienetais;

6.5. kontroliuoja, kad pagamintų, pataisytų, parduodamų, nuomojamų ir naudojamų matavimo priemonių metrologinės charakteristikos atitiktų įmonės gamintojos matavimo priemonių tipams nustatytus reikalavimus;

6.6. kontroliuoja, kad naudojamos matavimo priemonės ir jų metrologinės charakteristikos tiktų matuoti nustatyto tikslumo parametrus;

6.7. kontroliuoja, ar pagrįstai matavimo priemonės yra priskirtos netikrinamoms;

6.8. kontroliuoja matavimo priemonių būklę bei jų parodymų teisingumą, atlikdama matavimo priemonių inspekcinę priežiūrą ir patikrą;

6.9. kontroliuoja, ar valstybinei metrologinei matavimo priemonių kontrolei priskirtų matavimo priemonių tipas yra patvirtintas, ar šios matavimo priemonės įrašytos į Lietuvos matavimo priemonių registrą, ar įteisintos matavimo priemonės parduodamos su tipą patvirtinančiu ženklu, ar jos turi pirminės patikros žymenis, patikrą patvirtinančius dokumentus;

6.10. kontroliuoja, ar teisėtai ir teisingai atliekama matavimo priemonių patikra ir kalibravimas, ar matavimo priemonių patikrą ir kalibravimą atliekančios įmonės, įstaigos turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos leidimus vykdyti šią veiklą, ar matavimo priemonių patikra ir kalibravimas atliekami laikantis normatyvinių, techninių dokumentų, metodikų nustatytų reikalavimų;

6.11. kontroliuoja, kad matavimo priemonių patikrai ir kalibravimui naudojami matavimo įrenginiai būtų įteisinti;

6.12. kontroliuoja, ar juridiniai ir fiziniai asmenys, gaminantys, taisantys, importuojantys, nuomojantys, parduodantys ir naudojantys matavimo priemones, pateikdami jas patikrai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą tvarką, laikosi nustatyto matavimo priemonių patikros periodiškumo; ar naudojamos matavimo priemonės, kurių turėjo būti atlikta patikra, yra su galiojančiais patikros žymenimis ar tai patvirtinančiais dokumentais;

6.13. kontroliuoja matavimo priemonių patikros žymenų (lipdukų, plombų, įspaudų), patikrą ir kalibravimą patvirtinančių dokumentų tikrumą; kontroliuoja, ar patikros žymenys (lipdukai, plombos, įspaudai), patikrą ir kalibravimą patvirtinantys dokumentai, suteikiantys teisę naudoti šias matavimo priemones pagal paskirtį, įforminti nustatyta tvarka;

6.14. kontroliuoja matavimo priemonių patikros žymenų, patikrą ir kalibravimą patvirtinančių dokumentų blankų gaminimą, platinimą, naudojimą, jų apskaitą;

6.15. kontroliuoja, kad parduodamas tam tikras sveriamų, skaičiuojamų, dozuojamų prekių kiekis arba parduoti pateikiamų fasuotų prekių kiekis, nurodytas etiketėse arba ant jų taros (pakuotės), atitiktų Lietuvos Respublikos ir tarptautinių teisės aktų bei normatyvinių dokumentų nustatytus reikalavimus;

6.16. kontroliuoja, kaip laikomasi įmonių gamintojų nustatytų matavimo priemonių naudojimo taisyklių reikalavimų;

6.17. atlieka etilo alkoholio tūrio matavimo prietaisų – skaitiklių patikrą ir plombavimą;

6.18. kartu su teisėsaugos bei valstybės valdymo ir kontrolės institucijomis, dalyvaudama bendruose patikrinimuose, vykdo matavimo priemonių būklės ir naudojimo bei prekių kiekio valstybinę metrologinę kontrolę;

6.19. apibendrina pagal kontrolės rezultatus teisinės metrologijos taisyklių pažeidimus ir apie tai informuoja ministerijas bei kitas valstybės valdymo institucijas;

6.20. nagrinėja nustatyta tvarka gyventojų, įmonių pareiškimus ir pasiūlymus, tiria vartotojų pareiškimus dėl jų teisių pažeidimų, susijusių su teisinės metrologijos sritimi;

6.21. kaupia, sistemina ir analizuoja teisinius ir normatyvinius dokumentus bei informaciją, kurios reikia inspekcijos darbui, ir pagal savo kompetenciją teikia pasiūlymus ministerijoms, kitoms valstybės valdymo institucijoms dėl teisinės metrologijos veiklos tobulinimo;

6.22. dalyvauja kuriant matavimo priemonių, kurios naudojamos gaminamų ir importuojamų produktų ir žaliavų privalomiesiems rodikliams nustatyti, metrologinės kontrolės sistemą, kad būtų užtikrinta produktų atitiktis Europos Sąjungos reikalavimams ir didėtų Lietuvos prekių konkurencingumas užsienio bei vidaus rinkose;

6.23. pagal savo kompetenciją dalyvauja rengiant teisinės metrologijos kontrolės dokumentus ir teikia pasiūlymus;

6.24. bendradarbiauja ir keičiasi informacija su kitomis valstybės valdymo institucijomis. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valsybės ir savivaldybių įstaigų įstatymu, teikia informaciją;

6.25. rengia įstatymų ir kitų teisės aktų projektus ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka;

6.26. palaiko ryšius su tarptautinėmis organizacijomis ir užsienio valstybių atitinkamomis kontrolės institucijomis, atstovaudama Lietuvos Respublikai pagal savo kompetenciją arba pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar teisingumo ministro pavedimą;

6.27. informuoja visuomenę apie inspekcijos veiklą, propaguoja inspekcijos tikslus ir uždavinius;

6.28. vykdo kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir teisingumo ministro įsakymų numatytas funkcijas.

 

III. INSPEKCIJOS TEISĖS

 

7. Inspekcija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

7.1. savarankiškai planuoti veiklą, pasirinkdama tikrintinus ūkio subjektus, nustatydama tikrinimo mastą ir periodiškumą;

7.2. suderinusi su ūkio subjektų vadovais, pasitelkti jų specialistus;

7.3. gauti iš valstybės ir savivaldybių vykdomųjų institucijų, ūkio subjektų statistinius duomenis, dokumentus bei informaciją (išsaugant jų tarnybines ir komercines paslaptis);

7.4. sustabdyti ūkio subjektų veiklą, susijusią su nustatytais matavimo priemonių būklės ir naudojimo taisyklių, atliekamų matavimų bei prekių kiekio pažeidimais; kai nurodymai įvykdyti, leisti veiklą tęsti;

7.5. siūlyti kompetentingoms valstybės institucijoms sustabdyti ūkio subjektų veiklą ryšium su nustatytais teisinės metrologijos taisyklių pažeidimais;

7.6. nustatyta tvarka įvertinti įmonių pasirengimą taisyti matavimo priemones ir išduoti atitinkamos formos dokumentą (leidimą) vykdyti šią veiklą. Nustačius pažeidimus, sustabdyti veiklą arba anuliuoti leidimą.

8. Valstybiniai inspektoriai, vykdydami savo pareigas, turi teisę:

8.1. kontroliuodami (pateikę tarnybinį pažymėjimą ir inspekcijos įgalioto asmens pavedimą atlikti patikrinimą) be išankstinio įspėjimo nekliudomai įeiti į visų Lietuvos Respublikoje esančių ūkio subjektų patalpas ir teritorijas, kuriose gaminamos, parduodamos, nuomojamos, naudojamos, saugomos ir taisomos matavimo priemonės, atliekama jų patikra ir kalibravimas; ir iš jų išeiti (neatsižvelgiant į tikrinamų objektų priklausomybę);

8.2. kontrolės metu nemokamai naudotis reikalingais ūkio subjektams priklausančiais normatyviniais ir techniniais dokumentais (gauti jų kopijas), tikrinamo objekto technine įranga bei matavimo priemonėmis;

8.3. pagal savo kompetenciją atlikti pagamintų, pataisytų, parduodamų, nuomojamų ir naudojamų matavimo priemonių inspekcinę priežiūrą ir patikrą;

8.4. atrinkti ir pagal paėmimo aktą paimti matavimo priemones, atlikti jų inspekcinę patikrą. Matavimo priemonės grąžinamos pagal paėmimo aktą;

8.5. nustačius, kad matavimai, matavimo priemonių gamyba, pardavimas, nuoma, naudojimas, taisymas, patikra ir kalibravimas atliekami pažeidžiant metrologijos taisyklių reikalavimus, duoti privalomus vykdyti nurodymus;

8.6. atrinkti ir pagal paėmimo aktą paimti prekes prekių kiekio kontrolei atlikti. Prekės pateikiamos nemokamai ir grąžinamos pagal paėmimo aktą;

8.7. nustačius, kad parduodamas tam tikras sveriamų, skaičiuojamų, dozuojamų prekių kiekis arba parduoti pateikiamų fasuotų prekių kiekis, nurodytas prekių etiketėse arba ant jų taros (pakuotės), neatitinka Lietuvos Respublikos, tarptautinių teisės aktų ir normatyvinių dokumentų reikalavimų, duoti privalomus vykdyti nurodymus;

8.8. priimti sprendimus, kuriuos numato inspekcijos kompetenciją nustatantys įstatymai, kiti teisės aktai, ir reikalauti, kad tie sprendimai būtų laiku ir tiksliai vykdomi;

8.9. vykdyti savo funkcijas laikantis įstatymų, kitų teisės aktų, taip pat techninių – normatyvinių aktų, reglamentuojančių teisinės metrologijos sritį, reikalavimų ir šių nuostatų.

9. Lietuvos metrologijos inspekcija ir valstybiniai inspektoriai turi ir kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų suteiktas teises.

 

iV. INSPEKCIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

10. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį 5 metams skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų teisingumo ministras Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.

11. Viršininko nesant, jo pareigas vykdo viršininko pavaduotojas arba kitas viršininko pavedimu paskirtas inspekcijos tarnautojas.

12. Inspekcijos viršininkas:

12.1. vadovauja inspekcijai, organizuodamas ir koordinuodamas jos darbą, atsako už inspekcijos ūkinę ir finansinę veiklą, priima sprendimus visais inspekcijos veiklos klausimais, atstovauja inspekcijai kitose Lietuvos Respublikos bei užsienio įstaigose ir organizacijose;

12.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, kitų Lietuvos Respublikos Seimo priimtų teisės aktų, kad būtų vykdomi Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, teisingumo ministro įsakymai ir kiti teisės aktai;

12.3. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi;

12.4. tvirtina inspekcijos struktūrą ir pareigybių sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;

12.5. nustato viršininko pavaduotojo, struktūrinių padalinių vadovų ir valstybinių inspektorių kompetenciją, funkcijas, pareigas, teises ir atsakomybę;

12.6. tvirtina inspekcijos struktūrinių padalinių nuostatus, viršininko pavaduotojo, struktūrinių padalinių vadovų, valstybinių inspektorių ir kitų inspekcijos valstybės tarnautojų pareigybių aprašymus;

12.7. sudaro sandorius inspekcijos vardu arba tai atlikti įgalioja inspekcijos valstybės tarnautojus;

12.8. priima valstybės tarnautojus valstybės tarnybai į inspekciją vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos ir Darbo sutarties įstatymais bei kitais teisės aktais;

12.9. organizuoja inspekcijos tarnautojų kvalifikacijos tobulinimą pagal tam tikslui parengtas programas, vertina jų profesionalumą Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka;

12.10. nagrinėja skundus dėl inspekcijos valstybės tarnautojų veiksmų ir gali panaikinti (keisti) tarnautojų sprendimus, jei jie neatitinka Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų;

12.11. skatina inspekcijos valstybės tarnautojus ir skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas;

12.12. vykdo kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, teisingumo ministro jam suteiktas funkcijas.

13. Inspekcija susideda iš inspekcijos administracijos ir apskričių sektorių pagal Lietuvos Respublikos administracinį teritorinį suskirstymą. Apskričių sektoriai, vykdydami savo funkcijas, vadovaujasi šiais nuostatais, inspekcijos darbo reglamentu, valstybinių inspektorių pareigybės aprašymais. Apskrities sektoriui vadovauja apskrities sektoriaus viršininkas – vyriausiasis valstybinis inspektorius.

 

V. DARBO UŽMOKESČIO MOKĖJIMO TVARKA

 

14. Inspekcijos valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo tvarką bei sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos, kiti įstatymai bei teisės aktai.

 

VI. INSPEKCIJOS LĖŠŲ ŠALTINIAI IR JŲ NAUDOJIMAS

 

15. Inspekcija finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Biudžeto lėšos naudojamos inspekcijai išlaikyti ir sąmatose numatytoms priemonėms finansuoti.

16. Inspekcijos lėšos naudojamos pagal biudžeto išlaidų sąmatą.

17. Inspekcija įstatymų nustatyta tvarka gali turėti ir nebiudžetinių (specialiųjų, pavedimų) lėšų.

 

VII. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

18. Inspekcijos finansinės veiklos kontrolė ir buhalterinė apskaita organizuojama įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

19. Inspekcija reorganizuojama arba likviduojama įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

______________