Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO 2, 7, 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-361

 

2013 m. gegužės 8 d. Nr. 421

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. SV-S-139 30 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 2, 7, 11 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-361 (toliau – Įstatymo projektas) 1 straipsniui, kuriuo keičiama Lietuvos Respublikos miškų įstatymo (Žin., 1994, Nr. 96-1872; 2001, Nr. 35-1161) (toliau – Miškų įstatymas) 2 straipsnio 1 dalis. Sąvoka „parkai“ keičiama į sąvoką „želdynai“. Lietuvos Respublikos želdynų įstatymas (Žin., 2007, Nr. 80-3215) reglamentuoja ne visų, o tik ne miškų ūkio paskirties žemėje esančių želdynų apsaugos, tvarkymo, kūrimo teisinio reguliavimo pagrindus, taigi siekiant teisinio aiškumo siūlomas pakeitimas turėtų būti papildytas. Siūloma dėstomoje Miškų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje po žodžių „miestuose ir kaimo vietovėse“ įrašyti žodžius „ne miškų ūkio paskirties žemėje“.

2. Nepritarti Įstatymo projekto 2 straipsnio nuostatoms, kuriomis keičiama Miškų įstatymo 7 straipsnio 1 dalis. Sąvoką „miškų urėdijos“ siūloma keisti į sąvoką „valstybiniai miškų valdytojai“. Pakeitus sąvokas, Miškų įstatymo 7 straipsnio 1 dalies formuluotė tampa neteisinga, nes ne visi valstybinių miškų valdytojai veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą (Žin., 1994, Nr. 102-2049; 2004, Nr. 4-24). Pagal Miškų įstatymo 2 straipsnio 11 dalį ir 4 straipsnio 6 dalį valstybinių miškų valdytojai gali būti miškų urėdijos, valstybinių rezervatų direkcijos, nacionalinių parkų direkcijos, savivaldybės, valstybės įmonės ir organizacijos, valdančios patikėjimo teise įstatymų nustatyta tvarka joms Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais perduotą valstybinėms funkcijoms įgyvendinti valstybinę miško žemę. Iš visų valstybinių miškų valdytojų tik miškų urėdijos veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą.

3. Pritarti Įstatymo projekto 2 straipsnio nuostatoms, kuriomis keičiamos Miškų įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalys – nustatomi visi valstybinių miškų valdytojams privalomi atskaitymai į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą iš pajamų, gautų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 127 straipsnį mokesčius, kitas įmokas į biudžetus ir rinkliavas nustato Lietuvos Respublikos įstatymai. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei lengvatos turi būti nustatomi įstatymu. Atsižvelgiant į tai, siūloma tobulinti Įstatymo projekte dėstomų Miškų įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas ir įstatyme nustatyti mokesčio mokėjimo terminus, kurie šiuo metu reglamentuoti Privalomųjų atskaitymų į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 10 d. nutarimu Nr. 1229 (Žin., 2002, Nr. 80-3415; 2009, Nr. 129-5603).

Pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Kadangi Įstatymo projekte didinama subjektų, privalančių mokėti atskaitymus, siūloma nustatyti vėlesnį Įstatymo projekto 2 straipsnio įsigaliojimo terminą.

4. Pritarti Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 daliai, kuria keičiama Miškų įstatymo 11 straipsnio 1 dalis – keičiamas ir papildomas išimtinių miško žemės pavertimo kitomis naudmenomis atvejų sąrašas.

5. Nepritarti Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatoms, kuriomis keičiama Miškų įstatymo 11 straipsnio 8 dalis ir siūloma nustatyti, kad reikalavimas sumokėti piniginę kompensaciją už miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis galėtų būti netaikomas, kai miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis miesto teritorijoje inicijuoja savivaldybė, kurios teritorijos miškingumas sudaro daugiau nei 50 procentų. Miško žemę paverčiant kitomis naudmenomis, miško aplinka iš esmės sunaikinama, todėl nustatytos piniginės kompensacijos, kurios naudojamos naujiems miškams įveisti skirtai žemei įsigyti, miškams įveisti ir kitoms su miškų priežiūra, apsauga ir tvarkymu susijusioms priemonėms finansuoti. Siūloma nuostata sudarytų nepagrįstas sąlygas netaikyti Miškų įstatyme nustatyto kompensacinio mechanizmo, o tai neigiamai veiktų miškus, prisidėtų prie jų nykimo.

6. Pritarti Įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatoms, kuriomis keičiama Miškų įstatymo 11 straipsnio 8 dalis ir nustatoma, kad reikalavimas sumokėti piniginę kompensaciją už miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis netaikomas už tą kitomis naudmenomis paverčiamos miško žemės dalį, kurioje formuojami atskirieji želdynai ir / ar įrengiamos kapinės, jeigu papildomai būtų numatyta sąlyga, kad kitomis naudmenomis paverstos miško žemės plote turi išlikti nustatytas medžių kiekis (lajų glaudumas). Ši sąlyga galėtų būti numatyta Miško žemės pavertimo kitomis naudmenomis ir kompensavimo už miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimu Nr. 1131 (Žin., 2011, Nr. 120-5657).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

Aplinkos ministras                                                                                       Valentinas Mazuronis

 

_________________