LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL KOMPIUTERINIŲ REZERVAVIMO SISTEMŲ REIKALAVIMŲ BEI JŲ NAUDOJIMO SĄLYGŲ IR TVARKOS PATVIRTINIMO
2001 m. gegužės 15 d. Nr. 166
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) III skyriaus dešimto skirsnio 71 straipsnio nuostata ir siekdamas užtikrinti Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programos (Nacionalinės acquis priėmimo programos) teisės derinimo priemonių 2001 metų plano vykdymą,
1. Tvirtinu Kompiuterinių rezervavimo sistemų reikalavimus bei jų naudojimo sąlygas ir tvarką (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2001 m. gegužės 16 d. įsakymu Nr. 166
KOMPIUTERINIŲ REZERVAVIMO SISTEMŲ REIKALAVIMAI BEI JŲ NAUDOJIMO
SĄLYGOS IR TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši tvarka nustato kompiuterinių rezervavimo sistemų reikalavimus (toliau – KRS) bei jų naudojimo sąlygas ir tvarką.
2. KRS naudojamos parduodant ir kitaip platinant oro transporto paslaugas nepriklausomai nuo to, kokioje valstybėje yra sistemos tiekėjas ir kokios jis pilietybės (jei tai fizinis asmuo), taip pat nepriklausomai nuo naudojamo informacijos šaltinio arba atitinkamo KRS centrinio duomenų apdorojimo padalinio bei oro transporto paslaugos teikimo vietos.
4. Pagrindinės šios tvarkos sąvokos:
4.1. abonentas – asmuo arba įmonė, kuri nėra dalyvaujantis vežėjas, naudojantis (pagal sutartį ar kitokį susitarimą su sistemos tiekėju) KRS tiesiogiai parduodant oro transporto paslaugas individualiems asmenims;
4.2. dalyvaujantis vežėjas – vežėjas, sudaręs sutartį su sistemos tiekėju per KRS platinti savo transporto paslaugas. Jei pagrindinis vežėjas naudoja savo paties KRS platinimo įrenginius, jis laikomas dalyvaujančiu vežėju;
4.4. kompiuterinė rezervavimo sistema (KRS) – kompiuterinė sistema, kurioje yra informacija apie vežėjų skrydžių tvarkaraščius, laisvas vietas orlaiviuose, bilietų kainas ir paslaugas, susijusias arba nesusijusias su įrengimais, kuriais galima rezervuoti arba išrašyti bilietus taip, kad abonentai galėtų pasinaudoti kai kuriomis arba visomis šiomis paslaugomis;
4.5. oro transporto paslaugos – skrydis arba skrydžių serija vežant keleivius, krovinius ir/arba paštą už užmokestį arba nuomos pagrindu, įskaitant ir papildomas paslaugas bei lengvatas, kurios parduodamos kaip neatskiriama oro transporto paslaugų dalis;
4.6. pagrindinis ekranas – išsamus duomenų pateikimas apie oro transporto paslaugas per nurodytą laiką tarp dviejų miestų, taip pat apie visų dalyvaujančių vežėjų tiesioginius skrydžius į juos;
4.7. pagrindinis vežėjas – vežėjas, kuris yra sistemos tiekėjas arba kuris turi nuosavybės teisę į KRS, arba tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoja sistemos tiekėją;
4.8. papildomos paslaugos – visos sistemos tiekėjo abonentams ar vartotojams siūlomos KRS paslaugos, išskyrus platinimo įrenginius;
4.9. platinimo įrenginiai – sistemos tiekėjo siūlomi įrengimai abonentui arba vartotojui, kad šis galėtų gauti informaciją apie vežėjų tvarkaraščius, laisvas vietas, bilietų kainas ir susijusias su KRS paslaugas, taip pat rezervuoti ir (arba) išrašyti bilietus;
4.10. sistemos tiekėjas – fizinis ar juridinis asmuo atsakingas už KRS darbą ar paslaugos pardavimą;
4.11. reguliarus oro susisiekimas – skrydžių serijos, turinčios šias savybes:
4.11.1. už užmokestį orlaiviu vežami keleiviai arba keleiviai ir kroviniai bei (arba) paštas taip, kad kiekvienam skrydžiui atskiri asmenys galėtų savarankiškai nusipirkti vietą orlaivyje tiesiogiai iš vežėjo arba iš jo įgaliotų agentų;
II. REIKALAVIMAI SISTEMOS TIEKĖJUI
5. Sistemos tiekėjas savo vardu, kaip nepriklausomas nuo pagrindinio vežėjo subjektas, gali turėti įvairias teises ir pareigas, sudaryti sutartis, inter alia, su pagrindiniais vežėjais, dalyvaujančiais vežėjais ir abonentais, arba įgyvendinti kitus teisės aktus bei būti ieškovu ir atsakovu.
6. Sistemos tiekėjas, siūlantis oro transporto paslaugų platinimo įrenginius, suteikia visiems vežėjams galimybę vienodomis sąlygomis naudotis įrenginiais tiek, kiek leidžia sistemos galimybės, atsižvelgiant į visus techninius apribojimus, kurie nepriklauso nuo sistemos tiekėjo.
7. Sistemos tiekėjas neturi teisės:
7.1. į sutartį su dalyvaujančiu vežėju įtraukti nepagrįstų sąlygų dėl transporto paslaugų platinimo;
7.2. reikalauti vykdyti papildomas sąlygas, kurios savo pobūdžiu ar komerciniu požiūriu nesusijusios su dalyvavimu KRS, be to, kitoms to paties lygio paslaugoms taiko vienodas sąlygas;
8. Dalyvaujantis vežėjas turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį su sistemos tiekėju, apie tai jam pranešdamas ne vėliau kaip prieš pusę metų iki planuojamo sutarties nutraukimo, tačiau sutartis gali būti nutraukta ne anksčiau kaip po metų nuo jos sudarymo.
9. Sistemos tiekėjo duomenų įrašymo ir apdorojimo įrenginiai visiems dalyvaujantiems vežėjams teikiami vienodomis sąlygomis.
10. Sistemos tiekėjas užtikrina, kad jo platinimo įrenginiai būtų aiškiai atskirti nuo bet kurio vežėjo privataus inventoriaus, taip pat nuo valdymo bei prekiavimo įrenginių. Atskirti galima, naudojant programinę įrangą, arba fiziškai, taip, kad koks nors platinimo ir privačių įrenginių sujungimas būtų galimas tik naudojant sąsają tarp taikomų programinės įrangos modulių. Nepriklausomai nuo taikomo metodo bet kurią tokią sąsają nediskriminuojant gali naudoti visi vežėjai ir ji turi užtikrinti vienodą procedūrų, protokolų įvedimą ir išvedimą. Jei yra oro transporto pramonės standartai, sistemų tiekėjai siūlo standartus atitinkančias sąsajas.
11. Jei sistemos tiekėjas patobulina pateiktus platinimo ar su jais susijusius įrenginius, šie patobulinimai siūlomi visiems dalyvaujantiems vežėjams vienodomis sąlygomis ir terminais, bet atsižvelgiant į taikomus techninius apribojimus.
12. Dalyvaujantys vežėjai ir kiti ūkio subjektai, kurie teikia duomenis į KRS, užtikrina, kad pateikti duomenys yra išsamūs, tikslūs, neklaidinantys, aiškūs ir nemažiau išsamūs nei bet kuriai kitai KRS teikiami duomenys. Šie duomenys sudaro sistemos tiekėjui sąlygas vykdyti šios tvarkos priede nurodytus reikalavimus dėl duomenų pateikimo tvarkos kriterijų.
13. Sistemos tiekėjas šios tvarkos 12 punkte minimais duomenimis neturi manipuliuoti taip, kad informacija taptų netiksli, klaidinanti ar diskriminuojanti.
14. Sistemos tiekėjas dalyvaujančių vežėjų pateiktus duomenis įrašo ir apdoroja vienodomis sąlygomis ir laiku, laikydamasis individualių dalyvaujančių vežėjų pasirinktų įrašymo metodų apribojimų ir naudojamų standartinių formatų.
15. Sistemos tiekėjas parengia pagrindinį ekraną, kuriame aiškiai, išsamiai, nediskriminuojant ir netendencingai, ypač informacijos pateikimo tvarkos požiūriu, pateikiami dalyvaujančių vežėjų duomenys apie tvarkaraščius, bilietų kainas ir laisvas vietas, į kurias parduodami bilietai. Vartotojas turi teisę gauti, jei prašo, informaciją pagrindiniame ekrane, kuri apsiriboja reguliariais ir nereguliariais skrydžiais.
16. Sistemos tiekėjas neturi teisės teikti netikslios ar klaidinančios informacijos:
16.1. informacijos klasifikavimo kriterijai negrindžiami veiksniais, tiesiogiai ar netiesiogiai susijusiais su vežėjo tapatybe, jie naudojami nediskriminuojant nė vieno dalyvaujančio vežėjo;
17. Pageidaujamą skrydžių dieną ar dienomis informacijos pateikimo tvarka pagrindiniame ekrane yra tokia, kaip nurodyta šios tvarkos priede, nebent vartotojas konkrečiu atveju prašo pateikti kitaip.
18. Sistemos tiekėjas pateikia jo KRS sukauptą statistinę ar kitokią informaciją, išskyrus tą, kuri buvo siūloma kaip neatsiejama platinimo įrenginių dalis, tokia tvarka:
18.1. informacija, susijusi su individualiais užsakymais, vienodai prieinama vežėjui arba vežėjams, dalyvaujančiam ar dalyvaujantiems teikiant paslaugas, įeinančias į užsakymą;
18.2. pateikus turimą informaciją kuriam nors vežėjui, jeigu jis pageidauja, ji gali būti teikiama ir kitiems dalyvaujantiems vežėjams; visus užsakymo ir pardavimo duomenis galima gauti remiantis tuo, kad:
18.2.1. tokie duomenys siūlomi per vienodą nustatytą laiką ir nediskriminuojant nei vieno dalyvaujančio vežėjo, įskaitant pagrindinius vežėjus;
18.2.2. tokie duomenys gali apimti ir, jei pageidaujama, turi apimti visus dalyvaujančius vežėjus ir (arba) abonentus, bet juose neturi būti identifikuojami keleiviai ar kolektyviniai naudotojai taip pat apie juos neturi būti asmeninio pobūdžio informacijos;
18.3. kita KRS sukaupta informacija gali būti siūloma, tik turint tos informacijos pareikalavusio vežėjo leidimą, pagal sutarties tarp sistemos tiekėjo ir dalyvaujančių vežėjų sąlygas;
19. Sistemos tiekėjas be keleivio sutikimo asmeninio pobūdžio informacijos apie keleivį neturi teikti kitiems sandoryje nedalyvaujantiems asmenims.
III. NAUDOJIMOSI KRS SĄLYGOS
21. Pagrindinis arba dalyvaujantis vežėjas neturi teisės gauti komisinių ar kitokį paskatinimą už bilietų pardavimą arba išrašymą bet kuriai jo teikiamai paslaugai, kai abonentas naudojasi konkrečia KRS.
22. Pagrindinis arba dalyvaujantis vežėjas neturi teisės reikalauti, kad abonentas naudotųsi konkrečia KRS, parduodamas arba išrašydamas bilietus kurioms nors oro transporto paslaugoms, kurias jis tiesiogiai ar netiesiogiai teikia.
23. Pagrindinis vežėjas neturi diskriminuoti konkuruojančios KRS, atsisakydamas pastarajai teikti, jei ji pageidauja, per tą patį nustatytą laiką, tą pačią informaciją apie savo skrydžių tvarkaraščius, bilietų kainas bei jų taikymą, taip pat informaciją, kurią jis teikia savo KRS, arba platinti informaciją apie savo oro transporto paslaugas per kitas KRS, arba priimti ar patvirtinti per nustatytą laiką savo oro transporto paslaugų, platinamų per savo KRS, rezervavimą, padarytą konkuruojančios KRS. Pagrindinis vežėjas privalo priimti ir patvirtinti tik tuos pirkimus, kurie atitinka jo kainas ir sąlygas. Pagrindinis vežėjas prisiima išlaidas tik už teiktinos informacijos atgaminimą ir už priimtus užsakymus.
24. Siekdamas užtikrinti, kad konkuruojanti KRS laikytųsi šios tvarkos 12 punkto reikalavimų, pagrindinis vežėjas turi teisę ją kontroliuoti.
25. Šios tvarkos 21 ir 22 punktai neturi pažeisti sąlygų, kurias vežėjas gali kelti kelionių agentui, įgaliodamas jį parduoti ar išrašyti bilietus jo teikiamoms oro transporto paslaugoms.
26. Sistemos tiekėjas nediskriminuodamas suteikia vienodas galimybes naudotis bet kuriais KRS platinimo įrenginiais visiems abonentams.
27. Sistemos tiekėjas neturi reikalauti, kad abonentas pasirašytų dar vieną naudojimosi sutartį tik jo teikiamai KRS; tiesiogiai ar netiesiogiai trukdyti abonentui užsisakyti ar naudoti bet kurią kitą sistemą ar sistemas.
28. Sistemos tiekėjo teikiamų paslaugų išplėtimas teikiamas visiems abonentams, jų nediskriminuojant, jeigu sistemos tiekėjas siūlo papildomas paslaugas kuriam nors kitam abonentui.
29. Sistemos tiekėjas neturi įtraukti nepagrįstų sąlygų dėl KRS naudojimo į sutartį su abonentu, o abonentas gali vienašališkai nutraukti sutartį su sistemos tiekėju, apie tai panešęs ne vėliau kaip prieš tris mėnesius iki planuojamo sutarties nutraukimo laiko; sutartis gali būti nutraukta ne anksčiau kaip po metų nuo jos sudarymo. Tokiu atveju sistemos tiekėjas neturi teisės susigrąžinti daugiau, nei išlaidas, tiesiogiai susijusias su sutarties nutraukimu.
30. Sistemos tiekėjas privalo užtikrinti, kad pagrindinis ekranas bus teikiamas kiekvienam individualiam sandoriui, o abonentas nemanipuliuos KRS pateikiama medžiaga, taip pat vartotojams bus pateikiama tiksli, neklaidinanti ir nediskriminuojanti informacija. Tačiau, kad patenkintų vartotojo pageidavimus, atlikdamas konkrečią operaciją, abonentas gali pertvarkyti duomenis arba naudoti alternatyvius ekranus.
IV. MOKESČIAI UŽ KRS TEIKIAMAS PASLAUGAS
32. Visi mokesčiai, kuriuos ima sistemos tiekėjas, turi būti nediskriminuojantys, grindžiami suteiktos ir naudotos paslaugos išlaidomis, jie turi būti vienodi už to paties lygio paslaugas. Už KRS paslaugas išrašomos sąskaitos turi būti išsamios, kad dalyvaujantiems vežėjams ir abonentams būtų suteikta galimybė žinoti, kokiomis paslaugomis buvo pasinaudota ir koks užmokestis už jas; į užsakymo mokesčių sąskaitas kiekvienai maršruto daliai turi būti įtraukta bent jau tokia informacija: užsakymo rūšis, naudojant KRS, keleivio pavardė, šalis, Tarptautinės oro vežėjų asociacijos (IATA) ar Aviakompanijų pranešimų korporacijos (ARC) agentūros identifikavimo kodas, miesto kodas, miestų pora ar maršruto dalis, užsakymo data (sandorio data), skrydžio data, reiso numeris, statuso kodas (užsakymo statusas), paslaugos rūšis (paslaugos klasė), keleivio duomenų įrašo (PNR) registracijos adresas ir užsakymo/atšaukimo nuoroda. Informacija apie apmokėtinas sąskaitas teikiama magnetinėse laikmenose.
33. Dalyvaujančiam vežėjui informacija siūloma tuo metu, kai atliekamas bet kuris užsakymas ir (arba) įgyvendinamas sandoris, už kurį bus imamas užsakymo mokestis. Jei vežėjas pasirenka tokią informavimo formą, jam turi būti siūloma galimybė neleisti atlikti tokį užsakymą ir (arba) sandorį, nebent pastarasis jau buvo priimtas.
34. Sistemos tiekėjas, suinteresuotoms šalims pareikalavus, pateikia išsamią informaciją apie galiojančią tvarką, mokesčius, sistemos įrenginius, naudojamus redagavimo ir duomenų pateikimo kriterijus. Tačiau ši nuostata sistemos tiekėjo neįpareigoja atskleisti autorinės informacijos, pavyzdžiui, kompiuterinės programos.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
36. Sistemos tiekėjas užtikrina, kad savo KRS šios tvarkos reikalavimų techninį atitikimą tikrintų nepriklausomas auditorius. Tam auditoriui leidžiama bet kuriuo metu gauti informaciją apie programas, procedūras, operacijas ir apsaugos priemones, naudojamas kompiuteriuose ir kompiuterių sistemose, kurias naudodamas sistemos tiekėjas tiekia platinimo paslaugas.
Kompiuterinių rezervavimo
sistemų reikalavimų bei jų
naudojimo sąlygų ir tvarkos
priedas
KLASIFIKAVIMO KRITERIJAI
Bendrieji kriterijai
1. Pagrindiniame ekrane, jei įmanoma, nurodomi dalyvaujančių oro vežėjų jungiamieji skrydžiai, sudaryti iš mažiausiai devynių jungiamųjų taškų. Dalyvaujantis oro vežėjas gali prašyti, kad būtų nurodyti netiesioginiai skrydžiai, jeigu atstumas ne ilgesnis kaip 130 proc. didžiausio skritulio atstumo tarp dviejų oro uostų. Jungiamieji taškai, su kuriais bendras kelionės ilgis didesnis kaip 130 proc., nenaudojami.
2. Sistemos tiekėjas pagrindinį ekrano plotą naudoja taip, kad nebūtų per daug išskirta kurios nors kelionės galimybė, be to, neteikia nerealių kelionės galimybių; kad taip neįvyktų galioja šios nuostatos:
2.1. tiesioginiams skrydžiams – pagrindiniame ekrane nė vienas skrydis nerodomas daugiau kaip vieną kartą;
2.2. daugelyje sektorių teikiamoms paslaugoms, kai keičiami orlaiviai – pagrindiniame ekrane nei vienas skrydžių derinys nerodomas daugiau kaip vieną kartą;
2.3. skrydžiai keičiant orlaivius, laikomi ir vaizduojami kaip jungiamieji skrydžiai, skiriant vieną eilutę kiekvienam orlaivio tipui.
Nepaisant to, jei skrydžius vykdo tas pats oro vežėjas, naudodamas tą patį reiso numerį ir jei oro vežėjas reikalauja tik vieno skrydžio kupono, reikalingas tik vienas rezervavimas.
3. Jei sistemos tiekėjas pasirenka teikti informaciją KRS apie nedalyvaujančius oro vežėjus, skrydžių laiką ir bilietų kainas tarp dviejų miestų, ši informacija turi būti neklaidinanti ir pateikta nediskriminuojant kitų vežėjų.
4. Jeigu informacija apie tiesioginių skrydžių skaičių ir oro vežėjus yra neišsami, tai turi atsispindėti atitinkamame ekrane.
5. Jei dalyvaujantys vežėjai turi bendrą įmonę ar kitus sutartinius įsipareigojimus, reikalaujančius, kad du ar daugiau iš jų prisiimtų atskirą atsakomybę už oro transporto paslaugų siūlymą bei pardavimą skrydžiui ar skrydžių deriniui, 2 punkto terminai „skrydis“ (tiesioginiams skrydžiams) ir „skrydžių derinys“ (skrydžiams daugelyje sektorių) suprantami kaip leidžiantys kiekvienam iš suinteresuotų vežėjų turėti atskirą vaizdavimą pagrindiniame ekrane, naudojant savo individualų vežėjo kodinį žymėjimą.
Reguliaraus oro susisiekimo reikalavimai
1. Suplanuotos oro transporto paslaugų galimybės pageidaujamą dieną ar dienomis išdėstymo pagrindiniame ekrane tvarka yra tokia (jeigu naudotojas nepageidauja kitaip):
2. KRS naudotojas turi turėti galimybę, jog skrydžiai pagrindiniame ekrane būtų išdėstyti pagal išvykimo ar (arba) atvykimo laiką ir (arba) kelionės trukmę. Jeigu KRS naudotojas neprašo kitaip, pagrindiniame ekrane 1.1 papunktyje nurodyti skrydžiai išdėstomi pagal išvykimo laiką, o 1.2 ir 1.3 papunkčiuose – skrydžiai išdėstyti pagal kelionės trukmę.