LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL PAVOJINGŲ KROVINIŲ VEŽIMO AUTOMOBILIŲ, GELEŽINKELIŲ IR VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTU KONTROLĖS TVARKOS PATVIRTINIMO
2002 m. lapkričio 13 d. Nr. 1778
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pavojingų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transportu įstatymo (Žin. 2001, Nr. 111-4022) 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Patvirtinti Pavojingų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transportu kontrolės tvarką (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. lapkričio 13 d. nutarimu
Nr. 1778
PAVOJINGŲ KROVINIŲ VEŽIMO AUTOMOBILIŲ, GELEŽINKELIŲ IR VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTU KONTROLĖS TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši tvarka nustato pavojingų krovinių vežimo kontrolės procedūras automobilių keliuose, geležinkeliuose, vidaus vandenų keliuose ir pasienio kontrolės punktuose, kontrolės procedūras įmonėse, kurių veikla susijusi su pavojingų krovinių vežimu automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transportu, jų krovimu ir/ar laikinu sandėliavimu, taip pat kontrolę vykdančių institucijų veiklą.
2. Ši tvarka parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos pavojingų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transportu įstatymu (Žin., 2001, Nr. 111-4022), tarptautinių sutarčių, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą, reikalavimais ir Europos Sąjungos Tarybos direktyvų 95/50/EB, 94/55/EB, 96/49/EB ir 2001/26/EB nuostatomis.
3. Ši tvarka privaloma visiems pavojingų krovinių vežimo dalyviams ir kontrolę vykdančių institucijų pareigūnams.
II. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
5. Šioje tvarkoje vartojamos pagrindinės sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos pavojingų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transportu įstatyme ir Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230).
III. KONTROLĘ VYKDANČIOS INSTITUCIJOS
7. Kontrolę pagal kompetenciją vykdo šios institucijos:
7.1. išsamią kontrolę pagal šios tvarkos 14 punktą:
7.1.1. automobilių keliuose – Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau vadinama – Valstybinė kelių transporto inspekcija) kartu su teritorinėmis policijos įstaigomis, kurioms pavesta saugaus eismo priežiūra, o kelių transporto priemonei su pavojingais kroviniais atvykstant į Lietuvos Respubliką ar išvykstant iš jos – Valstybinė kelių transporto inspekcija kartu su Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – Valstybės sienos apsaugos tarnyba) ir/ar Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos (toliau vadinama – Muitinės departamentas);
7.1.2. geležinkeliuose – Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau vadinama – Valstybinė geležinkelio inspekcija), o prekiniam vagonui su pavojingais kroviniais atvykstant į Lietuvos Respubliką ar išvykstant iš jos – Valstybinė geležinkelio inspekcija kartu su Valstybės sienos apsaugos tarnyba ir/ar Muitinės departamentu;
7.2. dalinę kontrolę pagal šios tvarkos 15 punktą:
7.2.1. automobilių keliuose – teritorinės policijos įstaigos, kurioms pavesta saugaus eismo priežiūra, o transporto priemonei atvykstant į Lietuvos Respubliką ar išvykstant iš jos – Valstybės sienos apsaugos tarnyba ir/ar Muitinės departamentas;
7.2.2. geležinkeliuose – transporto priemonei atvykstant į Lietuvos Respubliką ar išvykstant iš jos – Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnai ir/ar Muitinės departamento pareigūnai;
8. Įmonės veiklos kontrolę pagal šios tvarkos 24–30 punktus vykdo:
8.1. kai įmonės veikla susijusi su pavojingų krovinių vežimu automobilių transportu – Valstybinė kelių transporto inspekcija;
8.2. kai įmonės veikla susijusi su pavojingų krovinių vežimu geležinkelių transportu – Valstybinė geležinkelio inspekcija;
9. Toliau tvarkoje teritorinės policijos įstaigos, kurioms pavesta saugaus eismo priežiūra, Valstybės sienos apsaugos tarnyba ir Muitinės departamentas vadinami atitinkamomis kontroliuojančiomis institucijomis, o Valstybinė kelių transporto inspekcija, Valstybinė geležinkelio inspekcija, Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcija – atitinkamomis inspekcijomis.
IV. VEŽIMO KONTROLĖ
10. Pavojingų krovinių vežimo kontrolei transporto priemonės stabdomos pasirinktinai.
Patikrinimai gali būti atliekami: visuose automobilių keliuose – pasiuntus kelių transporto priemonę į saugią automobilių stovėjimo aikštelę; geležinkelio stotyse, kuriose gaunami ir išsiunčiami pavojingi kroviniai, – pasiuntus prekinius vagonus į stoties ar privažiuojamuosius kelius, nurodytus stoties knygoje; vidaus vandenų keliuose – laikantis susisiekimo ministro 1999 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 268 (Žin., 1999, Nr. 60-1970) patvirtintose Vidaus vandenų laivybos taisyklėse nustatytos laivų stovėjimo tvarkos.
Patikrinimai neatliekami gyvenamuosiuose rajonuose ir žmonių susibūrimo vietose.
11. Pasienio kontrolės punktuose pavojingų krovinių vežimo kontrolė vykdoma atliekant muitinės formalumus.
12. Išimtiniais atvejais, kai transporto priemonė su pavojingu kroviniu palikta be priežiūros ar pastebėti akivaizdūs pavojingų krovinių vežimo reikalavimų pažeidimai, patikrinimai atliekami gyvenamuosiuose rajonuose ar žmonių susibūrimo vietose, jeigu tai nekelia pavojaus žmonių sveikatai, aplinkai ar turtui.
13. Transporto priemonė tikrinama dieną, o tinkamai apšviestose vietose – ir naktį. Naktį tikrinti laivą galima tik tuo atveju, jeigu jame įrengtas stacionarus geras visų patalpų apšvietimas.
14. Išsamios kontrolės metu atliekamas visapusiškas transporto priemonės ir krovinio patikrinimas, o patikrinimo rezultatai surašomi susisiekimo ministro įsakymu patvirtintos formos kontrolės protokoluose: Pavojingų krovinių vežimo automobilių transportu kontrolės protokole, Pavojingų krovinių vežimo vidaus vandenų transportu kontrolės protokole ar Pavojingų krovinių vežimo geležinkelių transportu kontrolės protokole (toliau vadinama – kontrolės protokolas).
15. Dalinės kontrolės metu atliekamas dalinis transporto priemonės ir krovinio patikrinimas, o patikrinimo rezultatai surašomi atitinkamame kontrolės protokole. Dalinės kontrolės metu tikrinama:
16. Pareigūnas, pildydamas atitinkamą kontrolės protokolą, skiltyje „Pastabos“ nurodo punktų, pagal kuriuos negalėjo atlikti patikrinimo, numerius. Šioje skiltyje taip pat nurodomi nustatyti pažeidimai.
17. Kontrolės protokolas pildomas dviem egzemplioriais, kurių vienas įteikiamas kelių transporto priemonės vairuotojui, laivo kapitonui, stoties viršininkui ar kitam už pavojingų krovinių vežimą geležinkeliu atsakingam asmeniui, o kitą pasilieka kontrolę atlikęs pareigūnas. Pareikalavus kelių transporto priemonės vairuotojas, laivo kapitonas, stoties viršininkas ar kitas už pavojingų krovinių vežimą geležinkeliu atsakingas asmuo kontrolės protokolą pateikia kitam pavojingų krovinių vežimo kontrolę vykdančiam pareigūnui, kad vėlesnius tos pačios siuntos patikrinimus būtų galima atlikti paprasčiau arba jų išvengti.
18. Kontrolės protokolai ar patvirtintos jų kopijos kas ketvirtį pateikiami atitinkamai inspekcijai. Kontrolės protokolai ir jų apskaitos žurnalai saugomi 5 metus.
19. Pareigūnas, nustatęs bent vieną pažeidimą, privalo sustabdyti tolesnę transporto operaciją, iki bus pašalinti pažeidimai, arba duoti kitus nurodymus, kad nustatyti pažeidimai būtų pašalinti. Ekstremalių situacijų atvejais, jeigu trūkumų negalima pašalinti transporto priemonėje turimomis priemonėmis, iškviečiama Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldi Priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba (toliau vadinama – Priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba). Šios tarnybos išlaidas, susijusias su avarijos šalinimu, įstatymų nustatyta tvarka apmoka vežėjas.
20. Dalinę kontrolę vykdantis Valstybės sienos apsaugos tarnybos, Muitinės departamento arba policijos pareigūnas, kuriam pavesta saugaus eismo priežiūra, pagrįstai įtaręs ar vizualiai įsitikinęs, jog yra pažeidimų, kurie nepriskirti šios tvarkos 15 punkte nurodytos dalinės kontrolės sričiai, turi teisę sustabdyti transporto operaciją ir iškviesti atitinkamos inspekcijos pareigūnus, kad šie atliktų išsamią kontrolę.
21. Pasienio kontrolės punkte patikrinimo metu nustačius bent vieną pažeidimą:
21.2. atvykstanti į Lietuvos Respubliką transporto priemonė, atitinkamos inspekcijos pareigūnui apie tai raštu informavus Valstybės sienos apsaugos tarnybos ir muitinės pamainų vyresniuosius ir jiems sutikus, gali būti grąžinama į kaimyninę šalį. Jeigu kaimyninė šalis šios transporto priemonės nepriima, Valstybės sienos apsaugos tarnybos ar muitinės pareigūnai apie tai informuoja atitinkamos inspekcijos pareigūnus ir kartu priima sprendimą dėl transporto priemonės sulaikymo, iki bus pašalinti pažeidimai ar priimtas kitas sprendimas;
21.3. esant ekstremaliai situacijai, jeigu trūkumų negalima pašalinti transporto priemonėje turimomis priemonėmis, iškviečiama Priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba, kuri transporto priemonę, vežančią pavojingą krovinį, nedelsdama išgabena iš pasienio kontrolės punkto teritorijos, o jeigu neįmanoma jos išgabenti, kartu su Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnais evakuoja asmenis, esančius pasienio kontrolės punkto teritorijoje ar jos prieigose.
22. Jeigu pagrįstai įtariama, kad vežamos ne tos medžiagos, kurios nurodytos dokumentuose, gali būti imami vežamų pavojingų krovinių pavyzdžiai ar bandiniai. Tokiu atveju laikinai sustabdoma tolesnė transporto operacija, iki paimti bandiniai bus ištirti kompetentingų institucijų akredituotose laboratorijose.
23. Nustačius šiurkščius arba pakartotinius pavojingų krovinių vežimo reikalavimų pažeidimus, atitinkamos inspekcijos pareigūnai privalo:
V. ĮMONĖS VEIKLOS KONTROLĖ
24. Įmonės veiklos kontrolė vykdoma pasirinktinai, siekiant patikrinti, ar kontroliuojama įmonės veikla atitinka teisės aktų, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą atskiromis transporto rūšimis, reikalavimus.
25. Įmonės veiklos kontrolę vykdantys atitinkamos inspekcijos pareigūnai privalo turėti savo institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens pasirašytą pavedimą atlikti patikrinimą. Pateikę šį pavedimą kartu su tarnybiniais pažymėjimais, pareigūnai įleidžiami į įmonę. Pavedime nurodoma:
26. Įmonės kontrolei atlikti atitinkamos inspekcijos gali pasitelkti specialistų iš kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų. Duomenys apie pasitelkiamus specialistus įrašomi pavedime. Už tinkamą specialistų parinkimą, jų darbą ir išvadų pagrįstumą atsako juos pasitelkusi inspekcija.
27. Įmonės kontrolę vykdantys atitinkamos inspekcijos pareigūnai turi teisę:
27.1. gauti reikiamą informaciją ir dokumentus apie įmonės veiklą, susijusią su pavojingų krovinių vežimu;
27.4. reikalauti asmenų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu, kompetenciją patvirtinančių pažymėjimų (jeigu teisės aktuose numatyta, kad juos reikia turėti);
27.5. bet kuriuo paros metu netrukdomi įeiti (įvažiuoti) į visas įmonėms priklausančias teritorijas, gamybines, administracines ir kitas (taip pat ir užplombuotas) patalpas (išskyrus gyvenamąsias) su tos įmonės atstovu, jeigu tai būtina jų funkcijoms atlikti;
28. Įmonės kontrolę vykdantys atitinkamos inspekcijos pareigūnai privalo:
28.1. išmanyti teisės aktų, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą ir tikrinamą įmonės veiklos sritį, reikalavimus;
29. Nustačius pavojingų krovinių vežimo reikalavimų pažeidimus, keliančius grėsmę žmonių sveikatai, gyvybei, aplinkai ar eismo saugai, įmonės veikla, susijusi su pavojingų krovinių vežimu, turi būti laikinai sustabdoma, kol bus pašalinti pažeidimai, jeigu dėl tokio sustabdymo nekyla pavojus žmonių sveikatai, gyvybei, negresia aplinkos tarša ar eismo įvykis, neatsiranda nepagrįstai didelių materialinių ir finansinių nuostolių. Sprendimą dėl laikino įmonės veiklos sustabdymo priima atitinkamos inspekcijos viršininkas.
VI. ATSAKOMYBĖ
31. Pavojingų krovinių vežimo dalyviai už padarytus pavojingų krovinių vežimo reikalavimų pažeidimus ir šios tvarkos nesilaikymą atsako įstatymų nustatyta tvarka.