LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL ŽEMĖS SKLYPO RIBŲ SPECIALIŲJŲ PLANŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
1999 m. gegužės 31 d. Nr. 164
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 14 str. (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 1997, Nr. 65-1548, Nr. 96-2427) bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 260 „Dėl naudojamų valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos ne žemės ūkio paskirčiai (veiklai)“ (Žin., 1999, Nr. 25-706):
1. Tvirtinu Žemės sklypo ribų specialiųjų planų rengimo, derinimo ir tvirtinimo taisykles (pridedama).
2. Nustatau, kad taisyklės įsigalioja jas paskelbus „Valstybės žiniose“ ir galioja iki žemės reformos pabaigos.
3. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiais žodžiais „teritorijų planavimas“.
Priedas prie l. e. aplinkos ministro pareigas
1999 05 31 įsakymo Nr. 164
ŽEMĖS SKLYPO RIBŲ SPECIALIŲJŲ PLANŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TAISYKLĖS
Taisyklių nuostatos |
Taisyklių nuostatų aiškinimas ir nuorodos |
|
|
|
|
Taikymo sritis |
|
|
|
1. Taisyklės taikomos formuojant naudojamus valstybinės žemės sklypus žemės ūkio paskirčiai (veiklai) pardavimui ar nuomai, taip pat formuojant esamų privačių namų valdų žemės sklypus ar kitų pastatų užimtus žemės sklypus, kurie perduodami nuosavybėn neatlygintinai. |
1) Naudojamas žemės sklypas – žemės sklypas, pažymėtas namų ne valdos ar kitų pastatų techninės apskaitos byloje, o jei tokios nėra, – sklypas formuojamas prie jame esančių statinių, sodo ar daržo ir būtinas esamiems statiniams (sodui ar daržui) eksploatuoti. |
|
|
2. Žemės sklypų ribų specialieji planai – teritorijų planavimo dokumentai, nustatantys naudojamų žemės sklypų dydį ir ribas bei įteisinantys esamą šių sklypų tvarkymo režimą. |
2) Esamas sklypo tvarkymo režimas – žemės sklypo ribų specialiojo plano rengimo metu esamas sklypo naudojimo būdas bei pagal esamą padėtį privalomos nustatyti specialiosios žemės sklypo naudojimo sąlygos, apribojimai ir servitutai. Sklypo naudojimo būdas nustatomas pagal jame esančių statinių tiesioginę paskirtį ir jų teisinę registraciją. |
|
|
Bendroji dalis |
|
|
|
3. Šiose taisyklėse naudojamos sąvokos atitinka teritorijų planavimą ir žemės reformą reglamentuojančių įstatymų bei poįstatyminių aktų sąvokas. Taisyklės privalomos teritorijų planavimo ir žemės reformos procedūrose dalyvaujantiems fiziniams ir juridiniams asmenims. |
3) Jei pateikiamos sąvokos skiriasi nuo bendruoju atveju naudojamųjų, tai jos aiškinamos tik rengiant šiomis taisyklėmis reglamentuojamus žemės sklypų ribų specialiuosius planus. |
|
|
4. Žemės sklypų ribų specialieji planai (toliau – specialieji planai) rengiami žemės sklypų grupėms. Formuojant vieno ar dviejų naudojamų žemės sklypo ribas, rengiamas žemės sklypo planas (-ai). |
4) Žemės sklypų grupė – trys ir daugiau naudojamų žemės sklypų. Žemės sklypo planai rengiami pagal patvirtintą tvarką bei pavyzdį. |
|
|
5. Rengiant specialiuosius planus, gali būti suformuojami ir nauji žemės sklypai. Naujam žemės sklypui specialiajame plane nustatomas tik jo naudojimo būdas. Visas šio sklypo teritorijos tvarkymo režimas nustatomas tik parengus detalųjį planą. Naujas žemės sklypas gali būti suformuotas tik savivaldybės organizuoto specialiojo planavimo metu. |
5) Naujas žemės sklypas – laisvas valstybinės žemės fondo žemės sklypas, kuriame nėra kam nors nuosavybės teise priklausančių statinių ar kitokio turto. Detaliųjų planų rengimo, derinimo bei tvirtinimo tvarką reglamentuoja Detaliųjų planų taisyklės (Žin., 1996, Nr. 119-2806). Nauji žemės sklypai parduodami ar nuomojami aukciono tvarka. |
|
|
Planavimo organizatoriai ir finansavimas |
|
|
|
6. Specialiųjų planų organizatoriai yra: 1) savivaldybių valdybos (merai); 2) fiziniai ir juridiniai asmenys. |
6) Savivaldybių valdybos (merai) organizuoja specialiųjų planų rengimą parduodant ar nuomojant esamų privačių namų valdų žemės sklypus ir daržui, sodui ar kitai paskirčiai naudojamus žemės sklypus bei perduodant žemės sklypus neatlygintinai, taip pat formuojant žemės sklypus prie statinių ar įrenginių, perduodamų valstybės įmonei Valstybiniam turto fondui. Fiziniai ir juridiniai asmenys organizuoja planų rengimą parduodant ar nuomojant žemės sklypus prie jiems priklausančių statinių ar įrenginių. |
|
|
7. Specialiųjų planų rengimą finansuoja jų organizatorius. |
7) Savivaldos institucijos finansuoja specialiųjų planų rengimą biudžeto lėšomis. Fiziniai ir juridiniai asmenys bei juridinio asmens teisių neturinčios įmonės organizuoja planavimą savo lėšomis. |
|
|
8. Savivaldos institucijos gali organizuoti specialiųjų planų rengimą ir prie fiziniams bei juridiniams asmenims priklausančių statinių ar įrenginių. |
8) Tokiais atvejais fiziniai ar juridiniai asmenys turi kompensuoti specialiųjų planų (ar jų dalies) rengimo išlaidas pagal iš anksto sudarytą tarpusavio sutartį. |
|
|
9. Savivaldybės organizuojamų specialiųjų planų rengimo kaina preliminariai paskaičiuojama taikant žemės sklypo plano (tikslieji arba preliminarūs matavimai) parengimo kainos skaičiavimo metodiką. Galutinė kaina nuo preliminariai apskaičiuotosios negali skirtis daugiau kaip 20 procentų. Fizinių ir juridinių asmenų organizuojamų specialiųjų planų rengimo kaina yra sutartinė. |
9) Specialiojo plano rengimo kaina apskaičiuojama pagal vieno (kraštinio) žemės sklypo plano (4–6 kampai) parengimo kainą, kiekvienam kitam sklypui taikant koeficientą 0,8 pirmojo sklypo apskaičiuotosios kainos.* Šiuo atveju žemės sklypo plano kainos skaičiavimo metodika yra tik rekomenduotina. |
|
|
Planų rengėjai |
|
|
|
10. Rengti specialiuosius planus gali fiziniai ir juridiniai asmenys, turintys teisę rengti teritorijų planavimo dokumentus ir sudarę sutartį su planavimo organizatoriumi. |
10) Fiziniai ir juridiniai asmenys turi turėti kvalifikacinį atestatą, įrodantį, kad jie gali rengti teritorijų planavimo dokumentus. |
|
|
11. Savivaldos institucijų organizuojamus specialiuosius planus gali rengti ir savivaldybių ūkiskaitinių padalinių, atsakingų už teritorijų planavimą ar žemės reformą, darbuotojai (planuotojai, architektai, inžinieriai, geodezininkai, žemėtvarkininkai). |
11) Savivaldos institucijų darbuotojams kvalifikaciniai atestatai nereikalingi, jei specialiųjų planų rengimas numatytas šių darbuotojų pareiginėse instrukcijose. |
|
|
Planavimo procesas |
|
|
|
12. Specialiųjų planų rengimo procesą sudaro: 1) nuosavybės teisę į turimą nekilnojamąjį turtą įrodančių dokumentų bei sklypų esamos padėties analizė; 2) sprendinių parengimas, derinimas, tikrinimas ir tvirtinimas. |
12) Analizuojami pastatų ir įrenginių teisinės registracijos dokumentai, ankstesni žemės sklypo suteikimo (pardavimo, nuomos) dokumentai, inventoriniai planai, teritorijų planavimo dokumentai (galiojantys ir rengiami), topografiniai inžineriniai planai. Specialiųjų planų sprendiniai – suformuotų žemės sklypų dydis ir ribos bei tikslieji arba preliminarūs matavimai, žemės sklypo naudojimo būdas (pagal esamų pastatų ar įrenginių tiesioginę paskirtį ir teisinę registraciją), žemės sklypui nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, apribojimai ir servitutai. Tikslieji matavimai atliekami tų žemės sklypų, kurie priskiriami statiniams ar įrenginiams, perduodamiems valstybės įmonei Valstybės turto fondui, bei tiems specialiesiems planams, kurių organizatoriai yra fiziniai ar juridiniai asmenys, jei jie tokių matavimų pageidauja. Tikslieji matavimai – žemės sklypo dydis ir ribos, nustatyti analitiniu būdu (pažymint sklypo kampų, jo centro bei pastatų kampų koordinates). Preliminarūs matavimai – žemės sklypo dydis ir ribos, nustatyti grafiniu būdu (išmatuojant sklypo ribas nuvykus į vietą). |
|
|
13. Planavimo sąlygas specialiesiems planams rengti išduoda tik savivaldybė ir institucijos, atsakingos už saugomas teritorijas, jei formuojami sklypai yra šių teritorijų ribose. |
13) Prieš pradėdamas rengti specialųjį planą, fizinis arba juridinis asmuo dėl planavimo sąlygų išdavimo kreipiasi į vietos savivaldybę. Sąlygos išduodamos vadovaujantis Teritorijų planavimo dokumentų sąlygų rengimo ir išdavimo laikinosiomis taisyklėmis (Žin., 1997, Nr. 4-64). Formuojant sklypus saugomose teritorijose, planavimo sąlygų gavimu rūpinasi savivaldybė. |
|
|
Planų sudėtis |
|
|
|
14. Specialųjį planą sudaro sprendiniai bei planavimo procedūrų dokumentai: 1) aiškinamasis raštas; 2) žemės sklypų ribų brėžinys (-iai); 3) procedūrų dokumentai. |
14) Specialiojo plano sprendinius sudaro aiškinamasis raštas ir žemės sklypų ribų brėžinys Procedūrų dokumentai: 1) sprendimas rengti specialųjį planą (jei planavimo organizatorius yra savivaldos institucija); 2) planavimo sąlygos; 3) viešojo svarstymo ataskaita; 4) derinimo ar pritarimo aktai; 5) patikrinimo aktas. |
|
|
15. Specialiojo plano mastelis pasirenkamas įvertinus galimybę nustatyti ir pažymėti sprendinius. |
15) Rekomenduojamas specialiojo plano mastelis Specialieji planai gali būti rengiami ir masteliu įskaitomi. |
|
|
Planų viešasis svarstymas |
|
|
|
16. Specialiojo planavimo dokumentai turi būti viešai apsvarstyti. Savivaldos institucija apie priimtą sprendimą rengti specialųjį planą visuomenę informuoja per žiniasklaidą. Fiziniai ir juridiniai asmenys apie numatomą rengti specialųjį planą raštu informuoja su planuojamąja teritorija besiribojančių sklypų naudotojus. |
16) Teritorijų planavimo dokumentų projektų svarstymo su visuomene nuostatai (Žin., 1996, Nr. 90-2099). Specialieji planai svarstomi su visuomene supaprastintąja tvarka. |
|
|
Planų derinimas ir tikrinimas |
|
|
|
17. Specialieji planai turi būti suderinti su atitinkamo lygmens galiojančiais teritorijų planavimo dokumentais arba jiems turi būti pritarta raštu. Specialieji planai derinami su planavimo sąlygas išdavusiomis institucijomis ir su institucijomis, kurių teritorijų planavimo dokumentai yra įregistruoti savivaldybės tvarkomame teritorijų planavimo dokumentų registre. |
17) Derinti teikiami specialiojo plano sprendiniai. Derinant teritorijų planavimo dokumentų sprendinius, procedūra laikoma baigta pasirašius suderinimo aktą. Jei derinančioji institucija neturi galiojančių teritorijų planavimo dokumentų, turi būti gautas pritarimas raštu. Fiziniams ir juridiniams asmenims jų planuojamoje teritorijoje galiojantys planavimo dokumentai nurodomi savivaldybės išduodamose planavimo sąlygose. |
|
|
18. Su specialiojo plano sprendiniais supažindinami formuojamų žemės sklypų naudotojai. |
18) Kiekvienas suformuoto žemės sklypo naudotojas raštu pritaria jo naudojamo žemės sklypo sprendiniams arba raštu pateikia dėl jų pastabas. |
|
|
19. Specialieji planai derinami supaprastintąja tvarka. |
19) Derinimo trukmė vienoje institucijoje neturi viršyti 10 darbo dienų. |
|
|
20. Specialieji planai privalo būti patikrinti teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą atliekančių institucijų. |
20) Vadovautis Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros nuostatais (Žin., 1997, Specialiojo plano tikrinimo trukmė neturi viršyti 10 darbo dienų. |
|
|
Planų tvirtinimas |
|
|
|
21. Specialiuosius planus tvirtina savivaldybės valdyba arba meras. Fizinių ar juridinių asmenų organizuoto specialiojo planavimo dokumentus tvirtinti teikia savivaldybės struktūrinis padalinys, atsakingas už žemės reformą. |
21) Meras tvirtina specialiuosius planus tais atvejais, kai tarybos sprendimu valdyba nesudaroma. Tvirtinimo trukmė neturi viršyti 10 darbo dienų. |
|
|
Planų registravimas ir galiojimas |
|
|
|
22. Patvirtinti specialieji planai registruojami teritorijų planavimo dokumentų registre, o dokumento sprendiniai fiksuojami teritorijų planavimo duomenų banke. |
22) Teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatai ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo duomenų banko nuostatai (Žin., 1996, Nr. 60-1417). |
|
|
23. Specialieji planai galioja neribotą laiką arba iki to laiko, kol atsiranda būtinybė juos keisti. |
23) Specialiųjų planų sprendiniai keičiami šiomis taisyklėmis arba Detaliųjų planų taisyklėmis nustatyta tvarka. Detalieji planai rengiami tais atvejais, kai keičiamas nustatytas (esamas) teritorijos tvarkymo režimas. |
|
|
Ginčų sprendimas |
|
|
|
24. Ginčai dėl žemės sklypo dydžio, ribų, apribojimų ir servitutų nagrinėjami ir sprendžiami įstatymų ir poįstatyminių aktų nustatyta tvarka. |
24) Ginčus nustatytąja tvarka nagrinėja apskrities viršininko administracija, teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros institucijos, teismai. |
|
|
*Skaičiavimo metodiką žiūrėti Aplinkos ministerijos, Žemės ūkio ministerijos ir Valstybinės geodezijos ir kartografijos tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintoje Žemės sklypo plano, išduodamo asmenims perkant ir nuomojant žemės sklypą, tvarkoje. Prie šios Tvarkos yra pridėti ir žemės sklypo pavyzdiniai planai.
_____________