VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N U T A R I M A S

 

DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2011 M. BALANDŽIO 14 D. NUTARIMO Nr. O3-75 „DĖL GINČŲ SPRENDIMO NE TEISME TVARKOS APRAŠO“ PAKEITIMO

 

2012 m. balandžio 11 d. Nr. O3-85

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 34 straipsnio 4 dalimi, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) n u t a r i a:

1. Pakeisti Išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašą, patvirtintą Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2011 m. balandžio 14 d. nutarimu Nr. O3-75 „Dėl Ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašo“ (Žin., 2011, Nr. 47-2275; Nr. 83-4085), ir išdėstyti jį nauja redakcija (pridedama).

2. Nustatyti, kad asmenų skundai ir ginčai su energetikos įmonėmis, priimti nagrinėti iki šio nutarimo įsigaliojimo dienos, baigiami nagrinėti pagal teisės normas, galiojusias iki šio nutarimo įsigaliojimo dienos. Ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo pabaiga laikomas ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo rezultatus įtvirtinančio Komisijos sprendimo priėmimas.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė


Patvirtinta

Valstybinės kainų ir energetikos

kontrolės komisijos

2012 m. balandžio 11 d. nutarimu Nr. O3-85

 

IŠANKSTINĖS PRIVALOMOS SKUNDŲ IR GINČŲ NAGRINĖJIMO NE TEISME TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Išankstinės privalomos skundų ir ginčų nagrinėjimo ne teisme tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja vartotojų ir energetikos įmonių skundų ir ginčų dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės energetikos įmonėms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos ir energijos išteklių tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo, nagrinėjimą Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje (toliau – Komisija). Aprašas taip pat taikomas išankstine privaloma skundų ir ginčų nagrinėjimo ne teisme tvarka nagrinėjant vandens tiekėjų ir abonentų ginčus dėl geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo kainų ir tarifų.

2. Šio aprašo nuostatos mutatis mutandis yra taikomos ikiteismine tvarka nagrinėjant skundus dėl savivaldybės tarybos nustatytų šilumos kainų dedamųjų.

3. Vadovaujantis Aprašu taip pat nagrinėjami bei sprendžiami Aprašo 1 punkte nurodyto pobūdžio skundai ir ginčai, dėl kurių išsprendimo kreipiasi vartotojai ir vartotojų asociacijos ar kitos vartotojų organizacijos (toliau – vartotojų asociacijos), atstovaujančios vartotojų interesams. Vartotojų asociacijos, atstovaudamos vartotojams nagrinėjant skundus ir sprendžiant ginčus vadovaujantis Aprašu, turi pateikti dokumentų, patvirtinančių, kad jos įregistruotos Juridinių asmenų registre, jų steigimo dokumentuose įrašytas veiklos tikslas – vartotojų teisių ir teisėtų interesų atstovavimas ir gynimas, ir vartotojai, dėl kurių interesų kreipiasi asociacija, yra šios asociacijos nariai arba raštu įgaliojo ją ginti savo interesus, kopijas.

4. Komisija, nagrinėdama skundus ir spręsdama ginčus, vadovaujasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576), Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964), Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259), Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626; 2011, Nr. 87-4186), Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 82-3260), Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymu (Žin., 2011, Nr. 62-2936), kitais įstatymais bei teisės aktais.

5. Skundai dėl Komisijos veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padaryto asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimo, nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka.

6. Komisija, nagrinėdama skundą ir spręsdama ginčą, priima:

6.1. procedūrinius sprendimus, kurie priimami nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, įskaitant sprendimus atsisakyti priimti skundą ar prašymą išspręsti ginčą, palikti skundą ar prašymą išspręsti ginčą nenagrinėtą, nutraukti ar sustabdyti skundo nagrinėjimą, arba sustabdyti prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimą, ir kitus sprendimus, užkertančius kelią tolesniam skundo nagrinėjimui ar ginčo sprendimui. Procedūriniai sprendimai įforminami Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens pasirašytu raštu, arba protokoliniu sprendimu, išskyrus procedūrinius sprendimus dėl ginčo sprendimo nutraukimo, kurie įforminami Komisijos nutarimais;

6.2. sprendimus, kurie įforminami nutarimais. Nutarimas priimamas išsprendus ginčą iš esmės;

6.3. sprendimus, kurie įforminami Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, pasirašyta išvada. Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens pasirašyta išvada pasirašoma išnagrinėjus skundą iš esmės.

7. Visa skundo ir ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus skundų ir ginčų, kurie buvo išnagrinėti neviešai, yra vieša ir su ja Susipažinimo su ginčus nagrinėjančių institucijų išnagrinėtų bylų medžiaga taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2007 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. 1R-89 (Žin., 2007, Nr. 28-1032), nustatyta tvarka gali susipažinti ir ginčo sprendime bei skundo nagrinėjime nedalyvavę asmenys, kiek tai nepažeidžia Aprašo 12.1 punkto nuostatų.

8. Pagrindinės Apraše vartojamos sąvokos:

8.1. Pareiškėjas – asmuo, pateikęs Komisijai skundą arba prašymą išspręsti ginčą.

8.2. Pranešėjas – Komisijos administracijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, kuriam pavesta surinkti, apibendrinti ir įvertinti su skundu ar ginču susijusią informaciją.

8.3. Prašymas išspręsti ginčą – rašytinis pareiškėjo kreipimasis dėl pažeistų jo teisių ar teisėtų interesų, susijusių su energetikos įmonių veikla ar neveikimu tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės energetikos įmonėms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos ir energijos išteklių tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo, geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų taikomų kainų ir tarifų, gynimo.

8.4. Procedūrinis sprendimas – rašytinės formos dokumentas, priimamas atskirais klausimais, kuriais nesprendžiamas ginčas ar nenagrinėjamas skundas iš esmės. Komisijos procedūriniai sprendimai gali būti įrašomi į posėdžio protokolą.

8.5. Skundžiama įmonė – energetikos įmonė, vandens tiekimo ir (ar) nuotekų tvarkymo įmonė, dėl kurių veiksmų ar neveikimo yra pateiktas skundas arba kilęs ginčas.

8.6. Suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys skundo nagrinėjime ar ginčo sprendime – asmenys, kurių teisėms ir pareigoms gali turėti įtakos Komisijos sprendimas, ir valstybės institucijos ar visuomeninės organizacijos, ginančios vartotojų interesus.

8.7. Skundas asmens rašytinis kreipimasis į Komisiją, kuriame nurodoma, kad yra pažeistos jo teisės ar teisėti interesai, ir prašoma juos apginti.

8.8. Ginčas – pareiškėjo ir skundžiamos įmonės konfliktas, kuris grindžiamas pažeistais teisiniais interesais.

9. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 85-2581; 2007, Nr. 12-488), Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II. KOMISIJOS, SKUNDO NAGRINĖJIME AR GINČO SPRENDIME DALYVAUJANČIŲ ASMENŲ TEISĖS BEI PAREIGOS

 

KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

10. Komisija turi teisę:

10.1. gauti iš skundo ar ginčo šalių visą su ginčo sprendimu ar skundo nagrinėjimu susijusią informaciją;

10.2. kviesti į žodinio skundo ar ginčo nagrinėjimo posėdžius liudytojus, specialistus, ekspertus ar vertėjus;

10.3. sujungti kelis Komisijos žinioje esančius vienarūšius ginčus ar skundus, kuriuose dalyvauja tos pačios ginčo ar skundo šalys, arba yra keli skundai ar ginčai pagal vieno pareiškėjo skundus ar prašymus išspręsti ginčą skirtingoms skundžiamoms įmonėms ar pagal skirtingų pareiškėjų skundus ar prašymus išspręsti ginčą tai pačiai skundžiamai įmonei, jeigu, Komisijos nuomone, skundus ar ginčus sujungus, jie bus išspręsti greičiau ir efektyviau;

10.4. siūlyti skundo ar ginčo šalims išspręsti ginčą taikiai;

10.5. gauti iš valstybės ir savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių, organizacijų ar kitų asmenų skundui nagrinėti ar ginčui spręsti reikalingą informaciją;

10.6. priimti procedūrinius sprendimus;

10.7. atsisakyti priimti įrodymus, prašymus ir motyvus, jeigu jie galėjo būti pateikti anksčiau, o vėlesnis jų pateikimas užvilkins skundo nagrinėjimą ar ginčo išsprendimą;

10.8. pratęsti ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo terminą;

10.9. nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą naudoti su skundo nagrinėjimu ar ginčo sprendimu susijusią kitais tikslais Komisijoje gautą informaciją;

10.10. kitas įstatymuose bei kituose teises aktuose nustatytas teises.

11. Komisija privalo:

11.1. išnagrinėti skundą ar išspręsti ginčą nešališkai, objektyviai, skaidriai, veiksmingai ir per įmanomai trumpiausią terminą;

11.2. neatskleisti valstybės, tarnybos ir komercinių paslapčių, informacijos apie privatų asmens gyvenimą, taip pat bet kokios kitos informacijos, Komisijos pripažintos konfidencialia;

11.3. išaiškinti asmenims jų pareigas, neatvykimo į žodinio nagrinėjimo posėdį, nepateikimo reikalaujamos informacijos padarinius;

11.4. vykdyti kitas pareigas, kurias nustato šis Aprašas bei kiti teisės aktai.

 

ŠALIŲ, KITŲ SUINTERESUOTŲ ASMENŲ, DALYVAUJANČIŲ GINČO SPRENDIME AR SKUNDO NAGRINĖJIME, TEISĖS IR PAREIGOS

 

12. Nagrinėjant vartotojų ir energetikos įmonių skundus ir ginčus, skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, turi teisę:

12.1. susipažinti su skundo ar ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus medžiagą, kuri yra valstybės, tarnybos ar komercinė kitų ūkio subjektų paslaptis arba kurią atskleidus būtų pažeista fizinio asmens teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą, bei medžiagą, kuri Komisijos yra pripažinta konfidencialia, daryti išrašus ir nuorašus;

12.2. teikti Komisijai įrodymus, paaiškinimus, prašymus;

12.3. gauti Komisijos sprendimų, priimtų nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, nuorašus;

12.4. Komisijai leidus, kviestis savo iniciatyva ir sąskaita į žodinio ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo posėdį liudytojus, specialistus, ekspertus ir vertėjus;

12.5. naudotis kitomis teisėmis, kurias suteikia teisės aktai ir Aprašas.

13. Skundo ar ginčo šalis visada turi teisę susipažinti su skundo ar prašymo išspręsti ginčą atsiliepimo tekstu.

14. Per 10 kalendorinių dienų nuo skundo ar prašymo išspręsti ginčą išsiuntimo Komisijai dienos pareiškėjas turi teisę pakeisti skundo ar prašymo išspręsti ginčą pagrindą arba dalyką pateikdamas Komisijai rašytinį prašymą. Pareiškėjas taip pat turi teisę raštu ar žodžiu atsisakyti skundo ar prašymo išspręsti ginčą. Rašytiniame prašyme turi būti nurodyta, kad pareiškėjui yra žinomos skundo ar prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės. Kai skundo ar prašymo išspręsti ginčą atsisakoma žodiniame ginčo ar skundo nagrinėjimo posėdyje, pareiškėjui išaiškinamos skundo ar prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės, o pareiškėjo žodinis pareiškimas įrašomas į posėdžio protokolą.

15. Skundo ar ginčo šalys gali užbaigti ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą taikiai.

16. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, privalo naudotis savo teisėmis sąžiningai.

17. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, privalo nustatytu laiku atvykti į žodinį ginčo ar skundo nagrinėjimo posėdį, o negalėdami jame dalyvauti, iš anksto pranešti apie negalėjimą dalyvauti posėdyje ir nurodyti nedalyvavimo priežastis.

18. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, turi teisę teikti įrodymus, paaiškinimus, argumentus ir samprotavimus Komisijai, prieštarauti kitos šalies ar kitų suinteresuotų asmenų ir asmenų, dalyvaujančių nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, prašymams, argumentams ir samprotavimams, gauti skundus ir Komisijos sprendimų dėl skundo ar ginčo nuorašus, apskųsti Komisijos sprendimus.

19. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, teikdami Komisijai prašymus, įrodymus, paaiškinimus ir kitą su ginčo sprendimu ar skundo nagrinėjimu susijusią informaciją, turi nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali ir negali būti viešinama. Komisija gali nepripažinti informacijos konfidencialia, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktai numato, kad tokia informacija negali būti laikoma konfidencialia. Jeigu Komisija atsisako pripažinti informaciją konfidencialia, nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą rašytinio proceso tvarka, apie tai Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo asmens prašymo gavimo informuoja informaciją pateikusį asmenį. Žodinio skundo ar ginčo nagrinėjimo proceso metu pateiktas prašymas pripažinti informaciją konfidencialia išnagrinėjamas iš karto, o atitinkamas procedūrinis sprendimas fiksuojamas posėdžio protokole.

20. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, norėdami susipažinti su skundo nagrinėjimo ar ginčo sprendimo medžiaga, turi pateikti Komisijai asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir įgaliojimą, patvirtinantį asmens teisę atstovauti ginčo ar skundo šaliai, bei pasirašyti išduodamos susipažinti ginčų sprendimo ir skundų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnale. Susipažįstantis su ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo medžiaga asmuo privalo elgtis rūpestingai ir atsargiai. Draudžiama išsinešti medžiagą iš susipažinimui skirtos patalpos, perduoti medžiagą susipažinti neįgaliotiems asmenims, lankstyti lapus, rašyti pastabas, braukyti, plėšyti ar kitaip gadinti ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo medžiagos dokumentus. Susipažinus, ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo medžiaga turi būti grąžinta atsakingam asmeniui, kuris patikrina medžiagą ir užpildo išduodamos susipažinti ginčų sprendimo ir skundų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnalą.

21. Šalys turi teisę užbaigti skundo nagrinėjimą ar ginčo sprendimą Komisijos patvirtinta taikos sutartimi. Taikos sutartis dėl skundo nagrinėjimo tvirtinama Komisijos pirmininko pasirašytu raštu. Taikos sutartis dėl ginčo sprendimo tvirtinama Komisijos nutarimu.

 

III. SKUNDO IR PRAŠYMO IŠSPRĘSTI GINČĄ ATSISAKYMO PRIIMTI NAGRINĖTI PAGRINDAI

 

22. Atsisakymas priimti skundą ar prašymą išspręsti ginčą pareiškėjui nekliudo vėl kreiptis į Komisiją su tuo pačiu skundu ar prašymu išspręsti ginčą, jeigu yra pašalintos arba išnyko aplinkybės, kliudžiusios priimti skundą ar prašymą išspręsti ginčą. Komisija atsisako priimti skundą ar prašymą išspręsti ginčą, jeigu:

22.1. ji neturi įgaliojimų priimti sprendimą dėl pareiškėjo skunde ar prašyme išspręsti ginčą nurodytų reikalavimų. Šiuo atveju Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo ar prašymo gavimo perduoda jį kitam viešojo administravimo subjektui nagrinėti pagal kompetenciją;

22.2. yra įsigaliojęs Komisijos, teismo ar arbitražo sprendimas, priimtas dėl skundo ar ginčo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu, arba yra įsigaliojęs Komisijos sprendimas, teismo nutartis ar arbitražo sprendimas priimti pareiškėjo (ieškovo) pateiktą prašymo nagrinėti skundą ar spręsti ginčą atsisakymą, arba patvirtinti skundo ar ginčo šalių taikos sutartį. Šiuo atveju Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo ar prašymo išspręsti ginčą gavimo raštu informuoja pareiškėją apie atsisakymą spręsti ginčą ar nagrinėti skundą ir nurodo atsisakymo pagrindą;

22.3. tų pačių šalių skundą ar ginčą dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nagrinėja kita ginčus nagrinėjanti institucija ar teismas. Šiuo atveju pareiškėjo skundas ar prašymas išspręsti ginčą per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Komisijoje dienos grąžinamas pareiškėjui ir nurodomas grąžinimo pagrindas;

22.4. šalys yra sudariusios susitarimą perduoti tą skundą ar ginčą spręsti arbitražui ir skundžiama įmonė prieštarauja, kad skundą nagrinėtų ar ginčą spręstų Komisija, ir reikalauja laikytis arbitražo susitarimo, išskyrus skundus ar ginčus, kurie pagal įstatymus negali būti nagrinėjami arbitraže;

22.5. asmens vardu skundą ar prašymą nagrinėti ginčą padavė neįgaliotas asmuo.

 

IV. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS KOMISIJOJE

 

SKUNDO PATEIKIMAS, SKUNDO FORMOS IR TURINIO REIKALAVIMAI. SKUNDO PRIĖMIMAS IR PERDAVIMAS NAGRINĖTI

 

23. Skundai Komisijai siunčiami paštu, elektroniniu paštu ar įteikiami asmeniškai. Elektroniniu paštu siunčiamas skundas turi būti patvirtintas elektroniniu parašu.

24. Asmenų priėmimo vietos adresas ir telefonų numeriai skelbiami Komisijos tinklalapyje www.regula.lt. Skundai nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis visą Komisijos darbo dienos laiką. Komisija taip pat skelbia apie papildomas skundų priėmimo valandas, kai galima kreiptis pasibaigus Komisijos darbo dienos laikui.

25. Skundas laikomas pateiktu jo gavimo Komisijoje dieną.

26. Komisijai pateiktame skunde turi būti nurodyta:

26.1. Komisijos pavadinimas;

26.2. pareiškėjo vardas, pavardė (pavadinimas), asmens kodas, gyvenamoji vieta (buveinė), telefono numeris, taip pat atstovo, jei jis yra, vardas, pavardė, adresas ir telefono numeris;

26.3. skundžiamos įmonės pavadinimas, buveinės adresas;

26.4. konkretus skundžiamas veiksmas ar neveikimas;

26.5. pareiškėjo reikalavimas ir aplinkybės, kuriomis jis grindžiamas;

26.6. pridedamų dokumentų sąrašas;

26.7. informacija, ar tų pačių šalių skundas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra sprendžiamas ar nebuvo išspręstas kitoje skundus nagrinėjančioje institucijoje;

26.8. pareiškėjo informacija apie tai, ar teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo;

26.9. skundo surašymo vieta ir data.

27. Skundą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo paduodamo skundo turi būti pridedamas teisės aktų nustatyta tvarka įformintas įgaliojimas ar kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus.

28. Skundas turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su skundu pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.

29. Jeigu pateiktas skundas neatitinka Aprašo 26 punkto reikalavimų arba nepateikti Aprašo 27 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantys dokumentai, arba Komisija mano, jog būtina patikslinti skundo esmę, pateikti papildomus dokumentus ar duomenis, Komisija raštu informuoja pareiškėją apie šalintinus skundo trūkumus ir nustato ne trumpesnį nei 5 darbo dienų terminą jiems pašalinti. Jeigu pareiškėjas per Komisijos nustatytą terminą įvykdo Komisijos nurodymus, skundas laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos ir nuo tos dienos pradedamas skaičiuoti skundo nagrinėjimo terminas. Pareiškėjui per nustatytą terminą neįvykdžius nurodymų, Komisija palieka skundą nenagrinėtą.

30. Skundo nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo jo priėmimo Komisijoje dienos, išskyrus Aprašo 29 punkte nurodytus atvejus.

SKUNDO PRIĖMIMAS IR PERDAVIMAS NAGRINĖTI

 

31. Skundai priimami ir registruojami Komisijos darbo reglamente nustatyta tvarka. Skundo priėmimo faktas pareiškėjui gali būti patvirtinamas raštu, nurodant antrajame skundo egzemplioriuje (kopijoje) skundo įregistravimo datą, numerį.

32. Ant priimto skundo dedamas registracijos spaudas, jame įrašoma skundo gavimo data ir registracijos numeris.

33. Asmeniui, asmeniškai pateikusiam skundą, įteikiama spaudu (gavimo data ir registracijos numeris) pažymėta jo skundo kopija.

34. Atsakymai į skundus, pateiktus elektroniniu paštu ir pasirašytus elektroniniu parašu, pateikiami pareiškėjo elektroniniu paštu, o pareiškėjo pageidavimu – siunčiami paštu skunde nurodytu adresu arba įteikiami asmeniškai. Atsakymas, siunčiamas elektroniniu paštu, turi būti pasirašytas Komisijos pirmininko arba jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, elektroniniu parašu.

35. Skundai, kuriuose nenurodytas asmens vardas, pavardė ar pavadinimas, adresas arba asmens nepasirašyti, Komisijos arba jo įgalioto pareigūno ar valstybės tarnautojo sprendimu gali būti nenagrinėjami. Apie sprendimą nenagrinėti skundo pranešama asmeniui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai skunde nenurodyta jokių asmens kontaktinių duomenų.

 

SKUNDO NAGRINĖJIMAS RAŠYTINIO PROCESO TVARKA

 

36. Užregistruotas skundas perduodamas nagrinėti Komisijos padaliniams, valstybės tarnautojams ar darbuotojams pagal kompetenciją. Nagrinėti skundą neturi teisės valstybės pareigūnas, valstybės tarnautojas ar darbuotojas, jeigu yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodyti nusišalinimo pagrindai.

37. Skundas išnagrinėjamas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo jo priėmimo Komisijoje datos, išskyrus tuos atvejus, kai dėl išimtinių aplinkybių (pavyzdžiui, daug įrodymų, sudėtingos skundo aplinkybės) skundui nagrinėti reikia ilgesnio laiko. Šį terminą pratęsti turi teisę Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, motyvuotu procedūriniu sprendimu ne ilgesniam kaip 20 dienų terminui, tais atvejais, kai dėl išimtinių aplinkybių (pavyzdžiui, daug įrodymų, sudėtingos skundo aplinkybės) skundui išnagrinėti reikia ilgesnio laiko.

38. Valstybės tarnautojas ar darbuotojas išnagrinėja pareiškėjo skundą, įvertina pareiškėjo skunde nurodytas aplinkybes, pateiktus įrodymus bei pareiškėjo reikalavimo pagrįstumą ir surašo išsamų skundo nagrinėjimo išvados projektą, kuris teikiamas derinti tiesioginiam vadovui ir kitiems Komisijos padaliniams pagal kompetenciją.

39. Skundo nagrinėjimo išvados projekte turi būti nurodytos faktinės aplinkybės, nustatytos skundo nagrinėjimo metu, teisės aktai, kuriais vadovaujantis parengtas skundo nagrinėjimo išvados projektas, išvados dėl pareiškėjo skunde nurodytų reikalavimų.

40. Suderintas skundo nagrinėjimo išvados projektas perduodamas Komisijos pirmininkui ar jo įgaliotam asmeniui, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo.

41. Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, įvertinęs pateiktą skundo nagrinėjimo išvados projektą priima sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, arba, esant sudėtingiems klausimams, priima procedūrinį sprendimą teikti skundo nagrinėjimo išvados projektą svarstyti Komisijos posėdyje – tokiu atveju mutatis mutandis taikomos Aprašo 85–112 punktų nuostatos.

 

SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS ŽODINIO PROCESO TVARKA

 

42. Esant skundo šalių ar kitų suinteresuotų asmenų prašymui ar Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, iniciatyva skundas nagrinėjamas posėdyje žodinio proceso tvarka.

43. Skundo nagrinėjimo žodinio proceso tvarka tikslas yra išsiaiškinti skundo reikalavimo esmę ir su juo susijusias aplinkybes.

44. Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, prieš 5 darbo dienas praneša pareiškėjui, skundžiamai įmonei ar suinteresuotiems asmenims apie posėdį. Jų neatvykimas nekliudo nagrinėti skundą.

45. Jei pareiškėjas (jo atstovas), kuriam buvo tinkamai pranešta apie posėdžio vietą ir laiką, neatvyksta į žodinį skundo nagrinėjimo posėdį be pateisinamos priežasties, Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, procedūriniu sprendimu žodinė skundo nagrinėjimo procedūra sustabdoma ir skundo nagrinėjimas tęsiamas rašytinio proceso tvarka. Jeigu skundžiama įmonė (jos atstovas), kuriai buvo tinkamai pranešta apie posėdžio laiką ir vietą, neatvyksta į žodinį skundo nagrinėjimo posėdį, tai netrukdo nagrinėti skundą žodinio proceso tvarka tik tuo atveju, jei žodiniame skundo nagrinėjimo posėdyje dalyvauja pareiškėjas (jo atstovas).

46. Skundo nagrinėjimas posėdyje yra viešas, išskyrus atvejus, kuomet siekiama apsaugoti valstybės, tarnybos ar komercines paslaptis arba užtikrinti fizinio asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą, Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, nusprendžia nagrinėti skundą uždarame posėdyje.

47. Skundo nagrinėjimas žodinio nagrinėjimo posėdyje vyksta lietuvių kalba.

48. Posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo.

49. Skundo nagrinėjimo žodinio proceso metu, t. y. posėdyje, dalyvauja skundą nagrinėjantis Komisijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, taip pat kitų Komisijos padalinių atstovai pagal kompetenciją ir Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo.

50. Posėdžio pirmininkas pradeda posėdį paskelbdamas, koks skundas nagrinėjamas, kas atvyko į posėdį. Posėdžio pirmininkas nustato atvykusiųjų tapatybę, patikrina atstovų įgaliojimus.

51. Skundo nagrinėjimo posėdžio metu išklausomas skundą nagrinėjančio Komisijos valstybės tarnautojo ar darbuotojo pranešimas ir asmenų, dalyvaujančių posėdyje, pasisakymai dėl skundo esmės ir reikalavimo.

52. Išnagrinėjus skundo esmę, posėdžio pirmininkas paskelbia skundo nagrinėjimą baigtu ir praneša terminą, per kurį Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, priims sprendimą.

53. Žodinio skundo nagrinėjimo posėdžio metu posėdžio sekretorius rašo posėdžio protokolą, mutatis mutandis atitinkantį Aprašo 88–94 punktų reikalavimus. Žodinio skundo nagrinėjimo posėdžio protokole turi būti nurodyti posėdyje dalyvaujančių asmenų pareiškimai, paaiškinimai, nuomonės, išvados ir pasiūlymai dėl svarstomų posėdyje klausimų.

54. Išnagrinėjus pareiškėjo skundą, Komisijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas įvertina pareiškėjo skunde nurodytas ir skundo žodinio proceso metu nustatytas aplinkybes, pateiktus įrodymus bei pareiškėjo reikalavimo pagrįstumą ir surašo išsamų skundo nagrinėjimo išvados projektą, kuris teikiamas derinti tiesioginiam vadovui ir kitiems Komisijos padaliniams pagal kompetenciją.

55. Suderintas skundo nagrinėjimo išvados projektas perduodamas Komisijos pirmininkui ar jo įgaliotam asmeniui, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo.

 

SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

56. Atsižvelgiant į turimus įrodymus, skundas privalo būti išnagrinėtas ir sprendimas priimtas Aprašo 37 punkte nurodytais terminais.

57. Jei skundas nagrinėjamas žodinio proceso tvarka, sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paskutinio skundo žodinio nagrinėjimo posėdžio dienos.

58. Sprendimas įforminamas išvada dėl skundo nagrinėjimo, kuri išdėstoma raštu ir pasirašomas Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo.

59. Išvadoje dėl skundo nagrinėjimo privalo būti nurodyta:

59.1. išvados priėmimo data ir vieta;

59.2. išvadą priėmusios institucijos pavadinimas;

59.3. skundo šalys ir kiti suinteresuoti asmenys;

59.4. skundo reikalavimas ir jo esmė;

59.5. skundo šalių, jų atstovų ir kitų suinteresuotų asmenų paaiškinimai tais atvejais, kai skundas nagrinėtas žodinio proceso tvarka;

59.6. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant sprendimą, kiti teisiniai argumentai;

59.7. skundo reikalavimo įvertinimas;

59.8. Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, priimtas vienas iš šio Aprašo 60 punkte nurodytų sprendimų.

60. Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, išnagrinėjęs pareiškėjo skundą, priima vieną iš šių sprendimų:

60.1. pripažinti pareiškėjo skundo reikalavimus pagrįstais ir patenkinti pareiškėjo skundą;

60.2. pripažinti pareiškėjo skundo reikalavimus pagrįstais iš dalies ir patenkinti pareiškėjo skundą iš dalies;

60.3. pripažinti pareiškėjo skundo reikalavimus nepagrįstais ir atmesti pareiškėjo skundą.

61. Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, sprendimą priima atsižvelgdamas į skundo nagrinėjimo metu įvertintas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.

62. Komisijos pirmininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, pasirašyta išvada dėl skundo nagrinėjimo per 2 darbo dienas nuo išvados dėl skundo nagrinėjimo pasirašymo išsiunčiama pareiškėjui ir skundžiamai įmonei. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų veikla, apie sprendimą informuojama ir suinteresuota valstybės ar savivaldybės institucija.

63. Sprendimas dėl skundo nagrinėjimo yra viešas, kiek tai nepažeidžia valstybės, tarnybos, komercinės paslapties ar fizinio asmens privataus gyvenimo apsaugos. Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, turi užtikrinti, kad sprendime nebūtų paviešinta skundo šalių, kitų suinteresuotų asmenų, dalyvaujančių skundo nagrinėjime, pateikta ir Komisijos pripažinti konfidencialia informacija. Sprendimo tekste išdėstytos teisės aiškinimo taisyklės visais atvejais yra viešos.

 

V. GINČO SPRENDIMAS KOMISIJOJE

 

ASMENS KREIPIMASIS Į SKUNDŽIAMĄ ĮMONĘ

 

64. Asmuo, manantis, kad skundžiama įmonė pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, ir ketinantis dėl kilusio ginčo nagrinėjimo kreiptis į Komisiją, prieš kreipdamasis į Komisiją privalo raštu kreiptis į skundžiamą įmonę, nurodydamas ginčo aplinkybes ir savo reikalavimą.

65. Skundžiama įmonė privalo išnagrinėti asmens kreipimąsi ir raštu pateikti asmeniui motyvuotą, dokumentais pagrįstą atsakymą dėl jo reikalavimo ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo asmens kreipimosi gavimo dienos, išskyrus vartotojo kreipimąsi dėl šilumos ir (ar) karšto vandens tiekėjo bei gamtinių dujų įmonės veiksmų, kurį Skundžiama įmonė privalo išnagrinėti ir raštu pateikti motyvuotą, dokumentais pagrįstą atsakymą ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo buitinio vartotojo kreipimosi gavimo dienos.

66. Skundžiama įmonė asmenų kreipimusis nagrinėja ir atsakymus teikia neatlygintinai.

67. Asmuo, gavęs neigiamą ar kitokį jo netenkinantį skundžiamos įmonės atsakymą, per 6 mėnesius nuo skundžiamos įmonės atsakymo gavimo dienos turi teisę kreiptis į Komisiją, pateikdamas prašymą išspręsti ginčą. Pasibaigus 6 mėnesių terminui, per kurį asmuo, gavęs neigiamą ar kitokį jo netenkinantį skundžiamos įmonės atsakymą, turėjo teisę kreiptis į Komisiją, pateikdamas prašymą išspręsti ginčą, asmuo, prieš kreipdamasis į Komisiją, privalo raštu pakartotinai kreiptis į skundžiamą įmonę, nurodydamas ginčo aplinkybes ir savo reikalavimą. Tokiu atveju taikomas Aprašo 65 punktas.

68. Jeigu per 30 kalendorinių dienų nuo asmens kreipimosi gavimo dienos skundžiama įmonė nepateikia jokio atsakymo, asmuo per 3 mėnesius nuo šio termino pabaigos turi teisę kreiptis į Komisiją, pateikdamas prašymą išspręsti ginčą.

 

PRAŠYMO IŠSPRĘSTI GINČĄ PATEIKIMAS, PRAŠYMO IŠSPRĘSTI GINČĄ TURINIO IR FORMOS REIKALAVIMAI

 

69. Prašymai išspręsti ginčą Komisijai siunčiami paštu, elektroniniu paštu ar įteikiami asmeniškai. Elektroniniu paštu siunčiamas prašymas išspręsti ginčą turi būti patvirtintas elektroniniu parašu.

70. Asmenų priėmimo vietos adresas ir telefonų numeriai skelbiami Komisijos tinklalapyje www.regula.lt. Prašymai išspręsti ginčą nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis visą Komisijos darbo dienos laiką. Komisija taip pat skelbia apie papildomas prašymų išspręsti ginčą priėmimo valandas, kai galima kreiptis pasibaigus Komisijos darbo dienos laikui.

71. Prašymai išspręsti ginčą priimami ir registruojami Komisijos darbo reglamente nustatyta tvarka. Prašymo išspręsti ginčą priėmimo faktas pareiškėjui gali būti patvirtinamas raštu, nurodant antrajame prašymo išspręsti ginčą egzemplioriuje (kopijoje) prašymo išspręsti ginčą įregistravimo datą, numerį.

72. Prašymas išspręsti ginčą laikomas pateiktu jo gavimo Komisijoje dieną.

73. Komisijai pateiktame prašyme išspręsti ginčą turi būti nurodyta:

73.1. Komisijos pavadinimas;

73.2. pareiškėjo vardas, pavardė (pavadinimas), asmens kodas, gyvenamoji vieta (buveinė), telefono numeris, taip pat atstovo, jei jis yra, vardas, pavardė, adresas ir telefono numeris;

73.3. skundžiamos įmonės pavadinimas, buveinės adresas;

73.4. konkretus skundžiamas veiksmas ar neveikimas;

73.5. pareiškėjo reikalavimas ir aplinkybės, kuriomis jis grindžiamas;

73.6. informacija apie kreipimąsi į skundžiamą įmonę;

73.7. informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra sprendžiamas ar nebuvo išspręstas kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje;

73.8. pareiškėjo informacija apie tai, ar teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo;

73.9. pridedamų dokumentų sąrašas. Turi būti pateikti visi pareiškėjo turimi su prašymo išspręsti ginčą dalyku susiję dokumentai, įskaitant pareiškėjo rašytinio kreipimosi į skundžiamą įmonę ir jo priedų kopijas bei iš skundžiamos įmonės gauto atsakymo ir šio atsakymo priedų kopijas;

73.10. prašymo išspręsti ginčą surašymo vieta ir data.

74. Prašymą išspręsti ginčą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo paduodamo prašymo turi būti pridedamas teisės aktų nustatyta tvarka įformintas įgaliojimas ar kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus.

75. Prašymas išspręsti ginčą turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su prašymu išspręsti ginčą pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.

76. Jeigu pateiktas prašymas išspręsti ginčą neatitinka Aprašo 73 punkto reikalavimų arba nepateikti Aprašo 74 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantys dokumentai, arba Komisija mano, jog būtina patikslinti prašymo išspręsti ginčą esmę, pateikti papildomus dokumentus ar duomenis, Komisija raštu informuoja pareiškėją apie šalintinus prašymo išspręsti ginčą trūkumus ir nustato ne trumpesnį nei 5 darbo dienų terminą jiems pašalinti. Jeigu pareiškėjas per Komisijos nustatytą terminą įvykdo Komisijos nurodymus, prašymas išspręsti ginčą laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos ir nuo tos dienos pradedamas skaičiuoti prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimo terminas. Pareiškėjui per nustatytą terminą neįvykdžius nurodymų, Komisija atsisako priimti prašymą išspręsti ginčą.

77. Prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo jo priėmimo Komisijoje dienos, išskyrus Aprašo 76 punkte nurodytus atvejus. Apie prašymo išspręsti ginčą priėmimą nagrinėti Komisijoje pareiškėjui pranešama per 5 darbo dienas nuo reikalavimus atitinkančio prašymo išspręsti ginčą priėmimo.

 

PASIRUOŠIMAS GINČO SPRENDIMUI

 

78. Tuo atveju, kai pareiškėjas kreipėsi į skundžiamą įmonę, bet per nustatytą terminą negavo jokio atsakymo, Komisija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo prašymo išspręsti ginčą priėmimo pranešimą apie gautą prašymą išspręsti ginčą ir jo kopiją išsiunčia skundžiamai įmonei ir pasiūlo ginčą išspręsti taikiai. Nesutikdama spręsti ginčo taikiai, skundžiama įmonė per 15 kalendorinių dienų nuo pasiūlymo išspręsti ginčą taikiai gavimo pateikia Komisijai motyvuotą paaiškinimą ir jį pagrindžiančius įrodymus.

79. Komisija nenagrinėja ginčo, jeigu skundžiama įmonė per nustatytą terminą pasiūlo ginčą spręsti taikiai ir pareiškėjas su tuo sutinka arba per Komisijos nustatytą terminą nenurodo, kad nesutinka su tokiu ginčo sprendimo būdu. Jeigu pareiškėjas nesutinka su skundžiamos įmonės siūlomu taikiu ginčo sprendimo būdu, jis per 5 kalendorines dienas nuo skundžiamos įmonės atsakymo gavimo dienos apie tai informuoja Komisiją. Komisija bet kurioje ginčo sprendimo stadijoje turi teisę pakartotinai pasiūlyti ginčo šalims išspręsti ginčą taikiai.

80. Komisija, priėmusi Aprašo 73 ir 74 punktų reikalavimus atitinkantį prašymą išspręsti ginčą, prie kurio pridėtas skundžiamos įmonės neigiamas atsakymas į pareiškėjo kreipimąsi, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas praneša skundžiamai įmonei apie Komisijoje gautą pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą ir pradeda ginčą spręsti iš esmės pagal Aprašo V skyriaus IV–VI skirsnių nuostatas.

81. Skundžiama įmonė, Aprašo 80 punkte nustatyta tvarka gavusi Komisijos persiųstą pranešimą apie pateiktą pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą, per 15 kalendorinių dienų nuo pareiškėjo prašymo išspręsti ginčą gavimo dienos privalo raštu pateikti Komisijai motyvuotus paaiškinimus dėl prašymo išspręsti ginčą ir juos pagrindžiančius įrodymus arba informuoti pareiškėją ir Komisiją apie tai, kad sutinka spręsti iškilusį ginčą taikiai.

82. Prieš pradėdama ginčo sprendimą iš esmės, Komisija:

82.1. paskiria pranešėją, atsakingą už visos su ginču susijusios medžiagos rinkimą ir pristatymą Komisijai posėdžio metu;

82.2. įpareigoja ginčo šalis pateikti reikalingus įrodymus, papildomus paaiškinimus, nustato šių nurodymų įvykdymo terminą bei nurodo jų neįvykdymo nustatytu laiku padarinius;

82.3. sprendžia dėl kreipimosi į ginčo šalis, suinteresuotus asmenis, dalyvaujančius ginčo sprendime, kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, įstaigas ar įmones dėl papildomos informacijos ar dokumentų (jeigu minėti subjektai jais disponuoja), reikalingų ginčo sprendimo procedūrai, pateikimo bei ginčo šalių ar suinteresuotų asmenų nustatytu laiku atvykimo į Komisiją pateikti paaiškinimų;

82.4. sprendžia dėl kreipimosi į kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, įstaigas ar įmones, ekspertus dėl išvados dėl pareiškėjo prašyme išspręsti ginčą nurodytų reikalavimų, skundžiamos įmonės pateiktų paaiškinimų pateikimo ar kitokios būtinos pagalbos suteikimo. Šiuo atveju ginčo nagrinėjimo terminas pratęsiamas tiek dienų, kiek laukiama kompetentingo subjekto atsakymo;

82.5. atlieka kitus veiksmus, reikalingus pasiruošiant ginčo sprendimo procedūrai.

83. Spręsti ginčą neturi teisės valstybės pareigūnas, valstybės tarnautojas ar darbuotojas, jeigu yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodyti nusišalinimo pagrindai.

84. Ginčo sprendimo procedūra atliekama rašytinio proceso tvarka, išskyrus atvejus, kai bet kurios iš ginčo šalių ar kitų suinteresuotų asmenų prašymu arba Komisija savo iniciatyva nusprendžia, kad ginčas gali būti geriau išspręstas posėdyje žodinio proceso tvarka. Komisija praneša susijusiems asmenims apie tokį posėdį, tačiau jų neatvykimas nekliudo spręsti ginčą.

 

GINČO SPRENDIMAS RAŠYTINIO PROCESO TVARKA

 

85. Sprendžiant ginčą rašytinės procedūros tvarka, ginčo šalys ir suinteresuotieji asmenys nagrinėjime nedalyvauja. Ginčas sprendžiamas pagal Komisijai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus bei ginčo šalių motyvuotus paaiškinimus.

86. Jeigu Komisija mano, kad ginčas gali būti geriau išspręstas žodinio ginčo sprendimo posėdžio metu, arba yra pateiktas pranešėjo siūlymas ar bet kurios iš ginčo šalių prašymas ginčą spręsti žodinio proceso tvarka, Komisija gali nuspręsti ginčą nagrinėti žodiniame ginčo sprendimo posėdyje. Ginčo šalių prašymai dėl ginčo sprendimo žodinio proceso tvarka priimami iki ginčo sprendimo rašytinės procedūros tvarka pradžios.

87. Komisija rašytinio proceso tvarka sprendžia šiuos klausimus:

87.1. svarsto, ar ginčui spręsti reikia papildomos medžiagos;

87.2. svarsto, ar reikia specialistų išvados;

87.3. nagrinėja ginčo šalių prašymus, vertina jų įrodymus bei paaiškinimus;

87.4. svarsto pranešėjo pateiktą išvadą;

87.5. priima procedūrinius sprendimus;

87.6. išsprendusi ginčą iš esmės priima sprendimą;

87.7. svarsto kitus Apraše numatytus klausimus.

88. Ginčo sprendimo rašytinio proceso tvarka rengiamo posėdžio metu sekretorius rašo posėdžio protokolą, kuriame turi būti nurodyta:

88.1. posėdžio vieta ir data, jo pradžios ir pabaigos laikas;

88.2. asmenų, dalyvaujančių posėdyje, vardai bei pavardės, darbovietė bei pareigos;

88.3. informacija apie posėdyje turinčių dalyvauti asmenų neatvykimo priežastis;

88.4. kvorumo buvimas;

88.5. posėdžio darbotvarkė;

88.6. prašymo išspręsti ginčą esmė;

88.7. pareiškėjo reikalavimai;

88.8. balsavimo rezultatai svarstomu klausimu;

88.9. Komisijos priimtas sprendimas svarstomu klausimu.

89. Posėdyje dalyvaujančių asmenų reikalavimu į posėdžio protokolą turi būti įrašoma jų pareikalauta informacija. Visi pakeitimai, papildymai posėdžio protokole turi būti aptarti.

90. Posėdžio protokolą pasirašo sekretorius ir posėdžio pirmininkas.

91. Posėdžio protokolas turi būti surašytas ir pasirašytas ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo posėdžio dienos.

92. Dalyvavę posėdyje Komisijos nariai turi teisę pareikšti pastabas dėl posėdžio protokolo, bet ne vėliau nei per 3 kalendorines dienas nuo posėdžio protokolo pasirašymo dienos.

93. Pastabos dėl posėdžio protokolo pridedamos prie posėdžio protokolo ir nurodoma, ar posėdžio protokolą pasirašę asmenys su jomis sutinka, ar nesutinka.

94. Posėdžių sekretorius registruoja posėdžių protokolus posėdžių protokolų registravimo žurnale.

 

GINČŲ SPRENDIMAS ŽODINIO PROCESO TVARKA

 

95. Komisija, pasirengusi spręsti ginčą, jį nagrinėja žodinio ginčo sprendimo posėdyje pagal jai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus, įvertindama pranešėjo pateiktą medžiagą bei ginčo šalių paaiškinimus. Apie posėdžio datą, laiką ir vietą ginčo šalims arba jų atstovams ir kitiems asmenims, kviečiamiems dalyvauti nagrinėjant ginčą, bei Komisijos nariams praneša posėdžio sekretorius ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki planuojamo posėdžio dienos.

96. Posėdyje ginčai tarp šalių sprendžiami viešai. Komisijos iniciatyva ar ginčo šalių prašymu Komisija procedūriniu sprendimu gali paskelbti žodinį ginčo sprendimo posėdį uždaru, kai Komisija siekia apsaugoti valstybės, tarnybos ar komercines paslaptis arba užtikrinti asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Uždarame Komisijos posėdyje dalyvaujantys asmenys privalo neatskleisti posėdžio metu sužinotos valstybės, tarnybos ar komercinės paslapties arba informacijos apie asmens privatų gyvenimą.

97. Ginčo sprendimas žodinio ginčo nagrinėjimo posėdyje vyksta lietuvių kalba.

98. Ginčas sprendžiamas laikantis rungimosi ir ginčo nagrinėjimo operatyvumo bei skaidrumo principų.

99. Žodinio ginčo sprendimo posėdžio metu posėdyje dalyvaujantys asmenys laikosi posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos.

100. Sprendžiant ginčą dalyvaujantys asmenys privalo savo teisėmis naudotis sąžiningai, nevilkindami ginčo sprendimo.

101. Posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jo nesant – pirmininko pavaduotojas.

102. Posėdžio pirmininkas pradeda posėdį paskelbdamas, koks ginčas sprendžiamas, kas atvyko į posėdį. Posėdžio pirmininkas nustato atvykusiųjų tapatybę, patikrina atstovų įgaliojimus.

103. Jei pareiškėjas (jo atstovas), kuriam buvo tinkamai pranešta apie posėdžio vietą ir laiką, neatvyksta į žodinio ginčo sprendimo posėdį be pateisinamos priežasties arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, ir Komisijai nusprendus, kad ginčo nagrinėjimas pareiškėjui nedalyvaujant ar jam nepateikus paaiškinimų ar įrodymų nėra galimas, ginčo nagrinėjimas nutraukiamas. Jeigu skundžiama įmonė (jos atstovas), kuriai buvo tinkamai pranešta apie posėdžio laiką ir vietą, neatvyksta į žodinio ginčo sprendimo posėdį arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, Komisija turi teisę priimti sprendimą, atsižvelgdama į turimus įrodymus.

104. Posėdžio pirmininkas paskelbia Komisijos sudėtį, praneša, kas yra posėdžio sekretorius, pranešėjas, specialistas, ekspertas ir vertėjas.

105. Posėdžio pirmininkas išaiškina posėdyje dalyvaujantiems asmenims jų teises ir pareigas, paklausia, ar jie turi prašymų, susijusių su nagrinėjamu ginču, ir ar nenori pareikšti nušalinimų Komisijos nariams Aprašo 83 punkte nurodytu pagrindu.

106. Ginčo sprendimas posėdyje pradedamas pranešėjo pranešimu apie ginčą. Po to posėdžio pirmininkas paklausia, ar pareiškėjas palaiko savo reikalavimus, ar skundžiama įmonė pripažįsta pareiškėjo reikalavimus ir ar šalys sutinka baigti ginčą taikiai. Jeigu ginčas užbaigiamas taikiai, ginčo sprendimas nutraukiamas.

107. Komisija išklauso pareiškėjo, po to skundžiamos įmonės paaiškinimus. Ginčo sprendime dalyvaujantys asmenys turi teisę užduoti vienas kitam klausimus. Ginčo šalims turi būti suteikiama galimybė pareikšti savo nuomonę dėl kiekvieno kitos šalies pareiškimo. Paskutinės replikos teisė visada priklauso skundžiamai įmonei ir jo atstovui.

108. Ištyrus ginčo esmę, posėdžio pirmininkas paskelbia ginčo sprendimo procedūrą baigta ir praneša terminą, per kurį Komisija priims sprendimą.

109. Jeigu ginčas sudėtingas ir per vieną posėdį jo išspręsti negalima, posėdžio pirmininkas skelbia kito posėdžio vietą ir laiką.

110. Komisija imasi priemonių, kad ginčo šalys nepiktnaudžiautų savo teisėmis ir nevilkintų ginčo sprendimo, ir siekia, kad ginčas per įmanomai trumpiausią laiką būtų tinkamai išspręstas.

111. Posėdžio pirmininkas turi teisę įspėti, o kai nepaisoma įspėjimo, nutraukti asmens, dalyvaujančio sprendžiant ginčą, kalbą, jeigu tai nesusiję su ginčo sprendimu, taip pat pašalinti iš posėdžio salės asmenį, pažeidžiantį posėdžio tvarką.

112. Žodinio ginčo sprendimo posėdžio metu posėdžio sekretorius rašo posėdžio protokolą, atitinkantį Aprašo 88–94 punktų reikalavimus. Žodinio ginčo sprendimo posėdžio protokole turi būti nurodyti posėdžio pirmininko, Komisijos narių, pranešėjo, kitų posėdyje dalyvaujančių asmenų pareiškimai, paaiškinimai, nuomonės, išvados ir pasiūlymai dėl svarstomų posėdyje klausimų.

 

SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

113. Komisija privalo išspręsti ginčą ir priimti sprendimą ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo prašymo išspręsti ginčą priėmimo dienos. Šį terminą pratęsti turi teisę Komisijos pirmininkas motyvuotu sprendimu ne ilgesniam kaip 2 mėnesių terminui tais atvejais, kai dėl išimtinių aplinkybių (pavyzdžiui, daug įrodymų, sudėtingos ginčo aplinkybės) ginčui išspręsti reikia ilgesnio laiko.

114. Jei ginčas sprendžiamas žodinio proceso tvarka, sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paskutinio žodinio ginčo sprendimo posėdžio dienos.

115. Komisijos sprendimas įforminamas nutarimu, išdėstomas raštu ir pasirašomas ginčą nagrinėjusių Komisijos narių.

116. Komisijos nutarime dėl ginčo sprendimo išankstine privaloma ginčų sprendimo ne teisme tvarka privalo būti nurodyta:

116.1. nutarimo priėmimo data ir vieta;

116.2. nutarimą priėmusios institucijos pavadinimas;

116.3. nutarimą priėmusios Komisijos sudėtis, ginčo šalys ir kiti įgalioti sprendžiant ginčą dalyvavę asmenys;

116.4. ginčo esmė;

116.5. šalių, jų atstovų, dalyvaujančių nagrinėjant prašymą išspręsti ginčą, paaiškinimai;

116.6. nustatytos faktinės aplinkybės;

116.7. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant sprendimą, kiti teisiniai argumentai;

116.8. Komisijos priimtas vienas iš šio Aprašo 117 punkte nurodytų sprendimų.

117. Komisija, išnagrinėjusi pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą ir išsprendusi ginčą, priima vieną iš šių sprendimų:

117.1. patenkinti pareiškėjo reikalavimus;

117.2. iš dalies patenkinti pareiškėjo reikalavimus;

117.3. atmesti pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą kaip nepagrįstą.

118. Komisija sprendimą priima atsižvelgdama į ginčo sprendimo metu nustatytas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.

119. Komisijos nutarimo nuorašai per 2 darbo dienas nuo nutarimo pasirašymo išsiunčiami pareiškėjui ir skundžiamai įmonei. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų veikla, apie sprendimą informuojama ir suinteresuota valstybės ar savivaldybės institucija.

120. Komisijos sprendimas dėl ginčo yra viešas, kiek tai nepažeidžia valstybės, tarnybos, komercinės paslapties ar fizinio asmens privataus gyvenimo apsaugos. Komisija turi užtikrinti, kad sprendime nebūtų paviešinta ginčo šalių, kitų suinteresuotų asmenų, dalyvaujančių ginčo sprendime, pateikta ir Komisijos pripažinta konfidenciali informacija. Sprendimo tekste išdėstytos teisės aiškinimo taisyklės visais atvejais yra viešos.

121. Komisija gali savo iniciatyva ar ginčo šalių prašymu ištaisyti sprendime aptiktas rašymo ar aiškias aritmetines klaidas. Ištaisymų klausimas sprendžiamas nepranešus ginčo šalims Komisijos sprendimu. Komisijos sprendimas dėl rašymo ar aiškių aritmetinių klaidų ištaisymo ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo dienos siunčiamas visiems asmenims, kurie buvo informuoti apie Komisijos sprendimą.

 

VI. GINČO SPRENDIMO IR SKUNDO NAGRINĖJIMO SUSTABDYMO, NUTRAUKIMO IR PALIKIMO NENAGRINĖTU PAGRINDAI

 

122. Komisija procedūriniu sprendimu sustabdo ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą, jeigu:

122.1. pasibaigė viena iš skundo ar ginčo šalių (nagrinėjimas sustabdomas, kol bus perimtos pasibaigusios ginčo šalies teisės ir pareigos arba paaiškės aplinkybės, dėl kurių teisės ir pareigos nebuvo perimtos). Jeigu šiuo atveju įmanoma išskirti reikalavimus, nesusijusius su pasibaigusia ginčo šalimi, Komisija toliau atskirai nagrinėja ginčą dėl reikalavimų, nesusijusių su pasibaigusia ginčo šalimi;

122.2. Komisijoje, teisme ar arbitraže nagrinėjamas kitas skundas ar ginčas arba kita byla, kurių neišnagrinėjus negalima nagrinėti skundo ar spręsti ginčo, kurio nagrinėjimas stabdomas;

122.3. ginčo sprendimas ar skundo nagrinėjimas atnaujinamas pašalinus ar išnykus aplinkybėms, dėl kurių jis buvo sustabdytas ginčo ar skundo šalių pareiškimu arba Komisijos iniciatyva. Atnaujintas ginčo sprendimas ar skundo nagrinėjimas vyksta pagal bendrąsias Apraše nustatytas taisykles.

123. Komisija, spręsdama ginčą ar nagrinėdama skundą, gali priimti sprendimą nutraukti ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą, jeigu:

123.1. nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą paaiškėja Aprašo 22.1, 22.2 punktuose nurodytos aplinkybės;

123.2. pareiškėjas atsisakė skundo ar prašymo išspręsti ginčą ir Komisija tai patvirtino;

123.3. teismas nagrinėja ginčą tarp tų pačių šalių dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu;

123.4. šalys sudarė taikos sutartį;

123.5. jeigu mirus asmeniui, kuris buvo pareiškėjas, ginčo teisinis santykis neleidžia perimti teisių;

123.6. jeigu likvidavus juridinį asmenį, kuris buvo pareiškėjas, ginčo teisinis santykis neleidžia perimti teisių.

124. Komisijai nutraukus ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą, vėl kreiptis į Komisiją dėl ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu neleidžiama.

125. Komisija palieka skundą ar ginčą nenagrinėtą, jeigu paaiškėja šio Aprašo 22.4, 22.5 punktuose nurodytos aplinkybės, taip pat jeigu:

125.1. Komisija nagrinėja skundą ar ginčą tarp tų pačių šalių dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu;

125.2. prašyme nagrinėti skundą ar ginčą yra trūkumų ir pareiškėjas (ieškovas) per Komisijos nustatytą terminą šių trūkumų nepašalina.

126. Komisijai palikus skundą ar ginčą nenagrinėtą, pareiškėjas turi teisę vėl kreiptis į Komisiją su skundu ar prašymu išspręsti ginčą, pašalinus aplinkybes, kurios buvo pagrindas skundą ar ginčą palikti nenagrinėtą.

 


VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

127. Kreipimasis į teismą po Komisijos sprendimo dėl ginčo priėmimo nelaikomas šios institucijos sprendimo apskundimu. Ginčo šalys per 30 dienų nuo Komisijos sprendimo, kuriuo ginčas išsprendžiamas iš esmės ar ginčo nagrinėjimas nutraukiamas, priėmimo turi teisę kreiptis į Vilniaus apygardos teismą ir prašyti nagrinėti jų ginčą iš esmės.

128. Komisijos procedūriniai sprendimai, priimti nagrinėjant skundą ar ginčą, tarp jų ir sprendimai atsisakyti priimti prašymą nagrinėti skundą ar ginčą, palikti prašymą nenagrinėtą, nutraukti ar sustabdyti skundo ar ginčo nagrinėjimą, užkertantys kelią tolesniam skundo ar ginčo nagrinėjimui, per 7 dienas nuo sprendimo įteikimo suinteresuotam asmeniui dienos gali būti skundžiami Vilniaus apygardos teismui.

129. Įsigaliojęs Komisijos sprendimas yra vykdomasis dokumentas. Jeigu šis sprendimas neįvykdomas, jis gali būti priverstinai vykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36-1340; Nr. 42) nustatyta tvarka.

_________________