LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL KLIENTŲ PAVEDIMŲ PRIĖMIMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ

 

1998 m. liepos 10 d. Nr. 25

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

1. Patvirtinti Klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo taisykles.

2. Įpareigoti Nacionalinę vertybinių popierių biržą ir Lietuvos centrinį vertybinių popierių depozitoriumą suderinti savo norminius aktus su šiomis taisyklėmis, pateikiant pakeitimus ir papildymus Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijai tvirtinti iki 1998 m. lapkričio 1 d.

3. Nustatyti, kad Klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo taisyklės įsigalioja nuo 1999 m. sausio 1 d.

 

 

VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS PIRMININKAS                                         V. PODERYS

 

 

KLIENTŲ PAVEDIMŲ PRIĖMIMO IR VYKDYMO TAISYKLĖS

 

1. Bendroji dalis

 

1.1. Šios taisyklės reglamentuoja klientų pavedimų atlikti operacijas su vertybiniais popieriais priėmimą finansų maklerio įmonėse ir komerciniuose bankuose, turinčiuose teisę vykdyti vertybinių popierių operacijas, (toliau – finansų maklerio įmonės) ir jų vykdymo ypatybes, taip pat asmeninių vertybinių popierių sąskaitų tvarkytojų pareigas vykdant klientų pavedimus šių taisyklių 11 dalyje nustatyta tvarka.

1.2. Šių taisyklių teisinis pagrindas yra Lietuvos Respublikos vertybinių popierių viešosios apyvartos įstatymo 13 straipsnio 6 dalis ir 11 straipsnio 4 dalis.

 

2. Bendrieji reikalavimai

 

2.1. Finansų maklerio įmonės, prieš priimdamos klientų pavedimus atlikti operacijas su jų vertybiniais popieriais, privalo su klientais sudaryti rašytines sutartis dėl klientų pavedimų priėmimo ir vykdymo pagal Sutarčių tarp finansų maklerio įmonių ir jų klientų sudarymo taisyklių reikalavimus.

2.2. Finansų maklerio įmonės gali atlikti operacijas su kliento vertybiniais popieriais tik pagal atskirą šiose taisyklėse nustatyta tvarka pateiktą kliento pavedimą, kuriame turi būti visi privalomi kliento pavedimo rekvizitai. Kliento pavedime gali būti nurodymas atlikti tik vieną operaciją su vienos emisijos vertybiniais popieriais.

2.3. Pagal klientų pavedimus finansų maklerio įmonės sudaro sandorius kliento vardu ir sąskaita (atstovavimas) arba savo vardu, bet kliento sąskaita (komisas). Klientų pavedimai sudaryti sandorius vertybinių popierių biržose, kai finansų maklerio įmonė kliento pavedimą vykdo savo vardu kliento sąskaita, taip pat kitais šių taisyklių nustatytais atvejais gali būti pateikiami tik komiso pagrindais.

 

3. Kliento pavedimo rekvizitai

 

3.1. Finansų maklerio įmonei pateikiamame kliento pavedime privalo būti nurodyta:

3.1.1. finansų maklerio įmonės, kuriai duodamas pavedimas, pilnas pavadinimas, įmonės kodas ir buveinės adresas;

3.1.2. pavedimo pateikimo data ir laikas (valandos ir minutės);

3.1.3. kliento vardas ir pavardė arba pavadinimas ir kliento identifikavimo kodas, suteiktas remiantis Vertybinių popierių viešosios apyvartos tarpininkų klientų identifikavimo taisyklėmis;

3.1.4. vertybinių popierių, su kuriais pavedama atlikti operaciją, rekvizitai (vertybinių popierių pavadinimas ir Lietuvos centrinio vertybinių popierių depozitoriumo suteiktas vertybinių popierių kodas);

3.1.5. vertybinių popierių, su kuriais pavedama atlikti operaciją, skaičius;

3.1.6. operacijos turinys (pirkti, parduoti – pavedimams, vykdomiems vertybinių popierių biržoje; pirkti, parduoti, mainyti ir kt. – pavedimams, vykdomiems už vertybinių popierių biržos ribų, taip pat pavedimas pervesti vertybinius popierius kitam sąskaitų tvarkytojui);

3.1.7. kliento parašas arba finansų maklerio parašas šiose taisyklėse nustatytais atvejais;

3.1.8. kiti specialūs kliento pavedimo rekvizitai, kurių reikalaujama šiose taisyklėse nustatytais atvejais.

3.2. Klientas turi teisę pavedime nurodyti jo vykdymo sąlygas (kaina, pavedimo galiojimas, vykdymo būdas ir kt.), jeigu jos neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams ir kitiems teisės aktams. Jeigu klientas pavedime nenurodo konkrečių jo vykdymo sąlygų, taikomos jo sutartyje su finansų maklerio įmone nustatytos standartinės sąlygos. Tais atvejais, kai nei kliento pavedime, nei sutartyje su juo pavedimo vykdymo sąlygos konkrečiai neįvardytos, finansų maklerio įmonė privalo vykdyti kliento pavedimą tokiomis sąlygomis, kurios, jos duomenimis, yra tinkamiausios klientui.

3.3. Finansų maklerio įmonė privalo turėti standartinį pavedimo blanką (arba kelis standartinius pavedimo blankus tam tikroms operacijų rūšims), kuris pateikiamas klientui jo reikalavimu. Pavedimo blankas privalo būti parengtas taip, kad jame būtų galima įrašyti visą šių taisyklių reikalaujamą informaciją. Pavedimo blanke klientui turi būti sudaryta galimybė rinktis iš kelių finansų maklerio įmonės siūlomų pavedimo vykdymo variantų ir galimybė įrašyti specifines pavedimo vykdymo sąlygas.

 

4. Klientų pavedimų forma ir pateikimo finansų maklerio įmonei būdas

 

4.1. Klientų pavedimai finansų maklerio įmonei turi būti rašytinės formos, užpildant kliento pavedimo blanką, išskyrus atvejus, kai yra 4.3 punkte nustatyta sąlyga.

4.2. Klientas, užpildęs pavedimo blanką, privalo perduoti jį finansų maklerio įmonei asmeniškai, per atstovą arba išsiųsti registruotu laišku, taip pat kitais sutartyje su finansų maklerio įmone nustatytais užpildytų kliento pavedimo blankų perdavimo būdais.

4.3. Jeigu klientas neturi galimybės pateikti pavedimo finansų maklerio įmonei 4.1 punkte nustatyta forma, jis gali pateikti pavedimą sutartyje su finansų maklerio įmone nustatyta nerašytine forma. Gavęs tokį pavedimą, finansų makleris, atsakingas už konkretaus kliento pavedimus, pateikiamus nerašytine forma, turi tuoj pat užpildyti kliento pavedimo blanką pagal nerašytine forma gautą informaciją ir nurodyti jos pateikimo (ne pavedimo blanko užpildymo) datą ir laiką, taip pat jį pasirašyti nurodant savo vardą bei pavardę ir nedelsiant įregistruoti pavedimų registravimo žurnale arba perduoti tai padaryti už pavedimų registravimą atsakingam finansų maklerio įmonės darbuotojui. Šiame punkte nustatytu atveju kliento pavedimo blanke turi būti pažymėta, kad kliento pavedimas pateiktas nerašytine forma.

4.4. Klientų pavedimai finansų maklerio įmonei gali būti pateikiami 4.3 punkte nustatyta tvarka, jeigu:

4.4.1. kitos šių taisyklių nuostatos nereikalauja, kad konkrečiu atveju kliento pavedimas būtų pateikiamas rašytine forma;

4.4.2. finansų maklerio įmonė įstatymų nustatyta tvarka užfiksuoja įrodymus, liudijančius nerašytinių klientų pavedimų pateikimo faktą ir turinį, įskaitant jų pateikimo datą ir laiką;

4.4.3. sutartyje su klientu yra numatyta formali kliento tapatybės nustatymo tvarka ir šalių pareiga ją saugoti paslaptyje bei nedelsiant pranešti viena kitai, jeigu ji galėjo tapti žinoma bet kokiems tretiesiems asmenims;

4.4.4. finansų maklerio įmonė paskyrė finansų maklerį, atsakingą už konkretaus kliento pavedimų, pateikiamų nerašytine forma, priėmimą, ir jo vardą bei pavardę nurodė su klientu sudarytoje sutartyje arba klientą informavo atskiru raštu;

4.4.5. prieš pasirašant sutartį, finansų maklerio įmonė pasirašytinai įspėjo klientą, kad, priimant pavedimus šių taisyklių 4.3 punkte nustatyta tvarka, kliento identifikavimas tėra formalus patikrinimas ir yra įmanomi atvejai, kai tretieji asmenys kliento vardu, bet jam nežinant, gali pateikti pavedimą, kurio finansų maklerio įmonė negali atsisakyti vykdyti, tačiau įsipareigoja asmeniškai arba raštu informuoti klientą apie kiekvieną įtartiną jo vardu pateiktą pavedimą.

4.5. Finansų maklerio įmonė turi teisę priimti tik tokius klientų pavedimus, kurie atitinka visus šiose taisyklėse ir sutartyje tarp finansų maklerio įmonės ir kliento nustatytus formos ir pateikimo finansų maklerio įmonei būdo reikalavimus.

 

5. Klientų pavedimų registravimas ir patvirtinimas

 

5.1. Visi kliento pavedimai, perduoti finansų maklerio įmonei ir išreikšti pavedimo blanke, privalo būti tuoj pat registruojami finansų maklerio įmonės pavedimų registravimo žurnale (toliau – pavedimų registravimo žurnalas). Klientų pavedimai yra registruojami tame pačiame pavedimų registravimo žurnale, kuriame tokia pačia tvarka kaip klientų pavedimai yra registruojami investiciniai sprendimai, patvirtinantys finansų maklerio įmonės sprendimą įvykdyti sandorį savo vardu ir savo sąskaita. Šiame punkte reglamentuojamas investicinis sprendimas turi būti įformintas raštu ir jame nurodyta informacija, reikalaujama šių taisyklių 3.1.1, 3.1.2, 3.1.4–3.1.7 ir 3.2 punktuose, bei pažymėta, kad jis priimtas dėl sandorio, sudaromo finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita.

5.2. Finansų maklerio įmonė gali turėti tik vieną pavedimų registravimo žurnalą, išskyrus tuos atvejus, kai klientų pavedimai vienu metu yra priimami keliuose finansų maklerio įmonės padaliniuose (filialuose, skyriuose), kurie savarankiškai vykdo klientų pavedimus. Kiekvienas finansų maklerio įmonės padalinys, savarankiškai vykdantis klientų pavedimus, privalo turėti ir tvarkyti atskirą pavedimų registravimo žurnalą ir pagal jame nustatytą eiliškumą vykdyti klientų pavedimus. Tais atvejais, kai klientų pavedimai vienu metu yra priimami keliuose finansų maklerio įmonės padaliniuose, bet vykdomi centralizuotai, finansų maklerio įmonė privalo turėti bendrą pavedimų registravimo žurnalą ir jame registruoti visus klientų pavedimus pagal jų pateikimo bet kuriam finansų maklerio įmonės padaliniui laiką.

5.3. Pavedimų registravimo žurnalas gali būti tvarkomas popieriuje arba kompiuteriu.

5.4. Pavedimų registravimo žurnale apie įregistruotą kliento pavedimą, investicinį sprendimą atlikti operaciją su kliento vertybinių popierių portfeliu arba investicinį sprendimą atlikti operaciją finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita nurodoma:

5.4.1. eilės numeris;

5.4.2. pateikimo data ir laikas (valandos ir minutės);

5.4.3. įregistravimo pavedimų registravimo žurnale data ir laikas (valandos ir minutės);

5.4.4. kliento identifikavimo kodas arba pastaba, kad registruojamas investicinis sprendimas atlikti operaciją finansų maklerio įmonės vardu ir sąskaita;

5.4.5. vertybinių popierių, su kuriais pavedama atlikti operaciją, kodas.

5.5. Įregistravus kliento pavedimą, jame nurodomas eilės numeris ir įregistravimo pavedimų registravimo žurnale data bei laikas (valandos ir minutės).

5.6. Pavedimą įregistravęs finansų maklerio įmonės darbuotojas privalo nurodyti savo vardą ir pavardę bei pasirašyti ant kliento pavedimo blanko ir pavedimų registravimo žurnale prie padaryto įrašo. Tais atvejais, kai pavedimų registravimo žurnalas tvarkomas kompiuteriu, kiekvieną darbo dieną padaryti įrašai atspausdinami ir prie jų turi pasirašyti konkretų kliento pavedimą įregistravęs finansų maklerio įmonės darbuotojas. Tais atvejais, kai finansų maklerio įmonė yra paskyrusi darbuotoją, atsakingą už pavedimų registravimą, jis pasirašo atspausdintame konkrečios dienos pavedimų registravimo žurnale.

5.7. Klientų pavedimus priimantis finansų makleris privalo įsitikinti, kad pavedimą pateikia pats klientas arba kitas jo įgaliotas asmuo, ir užtikrinti, kad klientų pavedimai atitiktų jiems keliamus turinio ir kitus reikalavimus.

5.8. Finansų maklerio įmonės darbuotojas, įregistravęs pavedimą pavedimų registravimo žurnale, privalo vieną įregistruoto pavedimo kopiją nedelsdamas grąžinti klientui ar jo atstovui kaip patvirtinimą, kad kliento pavedimas yra priimtas (toliau vadinama pavedimų patvirtinimu). Pavedimo patvirtinimas turi būti įteiktas klientui asmeniškai ar jo atstovui arba išsiųstas registruotu laišku. Sutartyse tarp finansų maklerio įmonės ir kliento gali būti nustatyta ir kitokia klientų pavedimų patvirtinimo tvarka, tačiau įregistruoto pavedimo originali kopija taip pat turi būti perduota anksčiau šiame punkte nustatytu būdu.

 

6. Klientų pavedimų pateikimo ypatumai, kai valdomi klientų vertybinių popierių portfeliai

 

6.1. Tais atvejais, kai klientų vertybinių popierių portfelius valdo investicijų valdymo ir konsultavimo įmonė arba finansų maklerio įmonė, kuri pati nevykdo operacijų su kliento vertybinių popierių portfeliu, klientų pavedimus pateikia tokios investicijų valdymo ir konsultavimo įmonės arba finansų maklerio įmonės, su kuria klientas yra sudaręs vertybinių popierių portfelio valdymo sutartį, finansų makleris.

6.2. Šių taisyklių 6.1 punkte nustatytu atveju pavedimai atlikti operacijas su kliento vertybinių popierių portfeliu turi būti pateikiami tik rašytine forma.

6.3. Finansų maklerio įmonė, įregistravusi investicijų valdymo ir konsultavimo įmonės kliento vardu pateiktą pavedimą atlikti tam tikrą operaciją su jo vertybinių popierių portfeliu, privalo patikrinti jo atitikimą valdymo sutarčiai.

6.4. Tais atvejais, kai finansų maklerio įmonė, priimanti ir vykdanti kliento pavedimus, taip pat valdo jo vertybinių popierių portfelį, vietoj kliento pavedimo finansų maklerio įmonė privalo raštu įforminti investicinį sprendimą atlikti konkrečią operaciją su kliento vertybinių popierių portfeliu, jame nurodydama informaciją, reikalaujamą kliento pavedimams, ir jį įregistruoti pavedimų registravimo žurnale. Šiame punkte reglamentuojamame investiciniame sprendime turi būti pažymėta, kad jis priimtas valdant kliento vertybinių popierių portfelį.

6.5. Finansų maklerio įmonė gali atlikti konkrečią operaciją su kliento vertybinių popierių portfeliu tik remdamasi šių taisyklių 6.4 punkte minimu investiciniu sprendimu. Investiciniai sprendimai turi būti registruojami pavedimų registravimo žurnale kartu su klientų pavedimais ir vykdomi bendra eilės tvarka. Investiciniams sprendimams taip pat taikomi visi kiti šiose taisyklėse nustatyti reikalavimai klientų pavedimams.

 

7. Kliento pavedimo sąlygų keitimas ir pavedimo atšaukimas

 

7.1. Klientas turi teisę iki finansų maklerio įmonei pradedant vykdyti pavedimą arba iki kito sutartyje su klientu nustatyto vėlesnio laiko atšaukti savo pavedimą, duotą finansų maklerio įmonei.

7.2. Kliento pavedimas atšaukiamas pateikiant finansų maklerio įmonei pranešimą, kuriame nurodoma:

7.2.1. pranešimo pateikimo data ir laikas (valandos ir minutės);

7.2.2. kliento vardas ir pavardė arba pavadinimas ir kliento identifikavimo kodas;

7.2.3. atšaukiamo pavedimo eilės numeris ir jo įregistravimo pavedimų registravimo žurnale data ir laikas (valandos ir minutės);

7.2.4. vertybinių popierių, su kuriais pavesta atlikti operaciją, rekvizitai;

7.2.5. teiginys, kad pavedimas yra atšaukiamas;

7.2.6. kliento parašas, jeigu klientas pateikia raštišką pranešimą, arba finansų maklerio, valdančio kliento vertybinių popierių portfelį, parašas.

7.3. Pranešimai apie pavedimo atšaukimą turi būti pateikiami raštu arba kita forma laikantis šių taisyklių 4.3 ir 4.4 punktuose nustatytų reikalavimų. Pranešimas apie kliento pavedimo atšaukimą, kai valdomas jo vertybinių popierių portfelis, turi būti pateiktas rašytine forma. Rašytinių pranešimų pateikimo būdui taikomi reikalavimai, nustatyti šių taisyklių 4.2 punkte.

7.4. Kliento pavedimas laikomas anuliuotu nuo pranešimo apie kliento pavedimo atšaukimą gavimo finansų maklerio įmonėje momento, jeigu pranešimas yra gautas iki 7.1 punkte nustatyto laiko.

7.5. Jeigu klientas pageidauja keisti pavedimo sąlygas, jis privalo atšaukti ankstesnį pavedimą ir pateikti naują pavedimą bendra šių taisyklių nustatyta tvarka.

7.6. Iš karto po to, kai finansų maklerio įmonė gauna pranešimą apie kliento pavedimo atšaukimą, turi būti daromi atitinkami įrašai pavedimų registravimo žurnale ir klientams patvirtinama, kad jų pavedimai anuliuoti šių taisyklių 5.8 punkte nustatyta tvarka.

 

8. Klientų pavedimų ir kitų su jais susijusių dokumentų ir duomenų saugojimas

 

8.1. Pagal šių taisyklių 4.4.2 ir 9.5 punktus užfiksuotus įrodymus finansų maklerio įmonė privalo saugoti ne trumpiau kaip 10 metų nuo klientų nerašytinių pavedimų pateikimo dienos.

8.2. Finansų maklerio įmonė privalo saugoti klientų pavedimus ir pranešimus apie kliento pavedimo atšaukimą 10 metų nuo jų įregistravimo pavedimų registravimo žurnale datos, pavedimų registravimo žurnalą – 10 metų nuo paskutinio įrašo jame dienos, finansų maklerio įmonės pranešimų klientams kopijas ir kitus su kliento pavedimu susijusius dokumentus – bendra Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.

 

9. Bendri reikalavimai klientų pavedimų vykdymui

 

9.1. Finansų maklerio įmonė privalo pradėti vykdyti klientų pavedimus nuo jų įregistravimo pavedimų registravimo žurnale momento, nebent kitaip nustatyta kliento pavedime.

9.2. Finansų maklerio įmonė privalo pradėti vykdyti klientų pavedimus pagal jų registravimo žurnalo eilės numerį, išskyrus tuos atvejus, kai kliento pavedimo vykdymas atidedamas.

9.3. Kliento pavedimo vykdymas atidedamas iki tol, kol klientas pateiks vertybinius popierius ar pinigines lėšas, reikalingas pavedimui vykdyti, arba iki tol, kol bus pasirašyta vertybinių popierių arba piniginių lėšų paskolos sutartis tarp finansų maklerio įmonės ir jos kliento. Kitais atvejais finansų maklerio įmonė gali vienašališkai keisti kliento pavedimo vykdymo laiką tik laikydamasi 9.5 punkto reikalavimų.

9.4. Tais atvejais, kai dėl tam tikrų kliūčių finansų maklerio įmonė negali pradėti vykdyti kliento pavedimo, apie tai ji turi nedelsdama informuoti klientą (arba investicijų valdymo ir konsultavimo įmonę, jeigu ji pateikė pavedimą, valdydama kliento vertybinių popierių portfelį), pateikdama raštišką pranešimą, kuriame turi būti nurodyta:

9.4.1. finansų maklerio įmonės pilnas pavadinimas, įmonės kodas ir buveinės adresas;

9.4.2. pranešimo apie kliūtis, trukdančias pradėti vykdyti kliento pavedimą, pateikimo data ir laikas (valandos ir minutės);

9.4.3. kliento vardas, pavardė arba pavadinimas, kliento pavedimo eilės numeris, jo įregistravimo pavedimų registravimo žurnale data ir laikas ir vertybinių popierių, su kuriais pavedama atlikti operaciją, rekvizitai;

9.4.4. kliūčių apibūdinimas ir jų nepašalinimo pasekmės;

9.4.5. finansų maklerio vardas, pavardė ir parašas.

9.5. Finansų maklerio įmonė privalo vykdyti klientų pavedimus tiksliai laikydamasi kliento pavedime nustatytų sąlygų. Finansų maklerio įmonė turi teisę nuo jų nukrypti, jeigu, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, tai būtina kliento interesais ir finansų maklerio įmonė iš anksto atsiklausti kliento negalėjo arba laiku negavo atsakymo į savo užklausimą. Šiuo atveju finansų maklerio įmonė privalo surinkti ir kartu su pavedimu saugoti įrodymus, patvirtinančius būtinybę keisti kliento pavedimo vykdymo sąlygas (kurie pateikiami klientui jo reikalavimu) ir nedelsdama pranešti klientui apie jo pavedimo įvykdymą kitokiomis negu pavedime nustatytomis sąlygomis.

9.6. Finansų maklerio įmonė privalo kiekvieną kliento pavedimą įvykdyti atskirai, išskyrus šių taisyklių 10 dalyje nustatytas išimtis.

9.7. Vykdant klientų pavedimus, taip pat turi būti laikomasi vertybinių popierių biržos, per kurią vykdomi klientų pavedimai, reglamente ir kituose teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

 

10. Klientų pavedimų vykdymo sujungimas ir išskaidymas

 

10.1. To paties kliento pateiktų kelių pavedimų atlikti operacijas su tais pačiais vertybiniais popieriais tomis pačiomis sąlygomis vykdymas gali būti sujungiamas arba kliento pavedimo vykdymas išskaidomas, jeigu laikomasi vienos iš šių sąlygų:

10.1.1. klientas iš anksto raštiškai pareiškė savo sutikimą dėl pavedimo vykdymo dalimis arba kelių jo pavedimų sujungimo; arba

10.1.2. klientas iš anksto raštiškai nepareiškė savo sutikimo dėl pavedimo vykdymo dalimis arba kelių jo pavedimų sujungimo, tačiau esant 9.5 punkte išdėstytai sąlygai.

10.2. Kelių finansų maklerio įmonės klientų vienu metu pateiktų pavedimų atlikti operacijas su tais pačiais vertybiniais popieriais tomis pačiomis sąlygomis vykdymas gali būti sujungiamas, jeigu laikomasi šių sąlygų:

10.2.1. sąlygų, nustatytų 10.1.1 arba 10.1.2 punktuose;

10.2.2. sujungiant klientų pavedimų vykdymą nepažeidžiami nė vieno kliento interesai, t. y. visų klientų reikalavimai, kylantys iš jungtinio pavedimo, yra tenkinami vienodai arba, jungtinį pavedimą įvykdžius nevisiškai, finansų maklerio įmonė dės visas pastangas kiek įmanoma vienodžiau patenkinti visų klientų interesus (detali tokių klientų reikalavimų tenkinimo tvarka turi būti nustatyta su klientais sudarytose sutartyse arba atskirose taisyklėse, su kuriomis klientai yra supažindinti pasirašytinai).

10.3. Visais kitais šioje taisyklių dalyje nenustatytais atvejais draudžiama sujungti klientų pavedimų vykdymą.

 

11. Klientų pavedimų vykdymo ypatumai, kai finansų maklerio įmonė, priimanti ir vykdanti klientų pavedimus, (toliau – FMĮ prekybininkė) nėra kliento asmeninių vertybinių popierių sąskaitų tvarkytojas (toliau – sąskaitų tvarkytojas)

 

11.1. Šios taisyklių dalies reikalavimai taikomi tiems atvejams, kai klientas ketina atlikti operaciją per finansų maklerio įmonę, kuri neapskaito jo vertybinių popierių. Kliento pavedimai šiuo atveju turi būti pateikiami komiso pagrindais.

11.2. FMĮ prekybininkei pateiktame pavedime klientas turi nurodyti sąskaitų tvarkytoją, apskaitantį vertybinius popierius, su kuriais pavedama vykdyti sandorį, ir įsipareigoti nedisponuoti nurodytu vertybinių popierių kiekiu kitu būdu negu nurodyta pavedime iki jo įvykdymo arba iki atskiro pranešimo FMĮ prekybininkei, pateikto šiose taisyklėse nustatyta pavedimų atšaukimo tvarka.

11.3. Šių taisyklių 11.2 punkte nustatytas draudimas disponuoti vertybiniais popieriais netaikomas tiems atvejams, kai kliento vertybiniai popieriai perduodami saugoti nemokestiniu pervedimu kitam sąskaitų tvarkytojui, kuris prisiima visus įsipareigojimus, susijusius su ankstesnio sąskaitų tvarkytojo išduotais patvirtinimais FMĮ prekybininkei dėl perimamų saugoti kliento vertybinių popierių.

11.4. FMĮ prekybininkė, pateikusi sąskaitų tvarkytojui kliento pavedimo kopiją, jeigu jame klientas nėra nurodęs vykdymo sąlygų, arba kitą jos surašytą dokumentą, kuriame būtų visa kliento pavedime esanti informacija, išskyrus pavedimo vykdymo sąlygas, turi teisę nedelsdama gauti informaciją apie nurodyto vertybinių popierių kiekio buvimą asmeninėje kliento vertybinių popierių sąskaitoje ir jų teisinį statusą. Tais atvejais, kai kliento pavedimas FMĮ prekybininkei yra pateiktas šių taisyklių 4.3 punkte nustatyta tvarka arba sąskaitų tvarkytojui pateiktas FMĮ prekybininkės surašytas dokumentas, sąskaitų tvarkytojas gali pareikalauti papildomo patvirtinimo apie kliento ketinimą sudaryti pavedime nurodytą sandorį.

11.5. Sąskaitų tvarkytojas nuo kliento pavedimo kopijos gavimo momento, jeigu pavedimas yra pasirašytas paties kliento arba, gavęs papildomus įrodymus dėl kliento ketinimų sudaryti pavedime nurodytą sandorį, jeigu kliento pavedimas pateiktas šių taisyklių 4.3 punkte nustatyta tvarka arba sąskaitų tvarkytojui pateiktas FMĮ prekybininkės surašytas dokumentas, taip pat patikrinęs pavedimo atitikimą valdymo sutarčiai, jeigu jį pateikia investicijų valdymo ir konsultavimo įmonė, valdydama kliento vertybinių popierių portfelį, privalo užtikrinti, kad su kliento pavedime nurodytu vertybinių popierių kiekiu nebūtų atliekami jokie kiti sandoriai (t. y. privalo atsisakyti padaryti įrašą asmeninėje kliento vertybinių popierių sąskaitoje, motyvuodamas pavedime išreikštu kliento įsipareigojimu nedisponuoti vertybiniais popieriais kitu būdu negu nustatytas pavedime), pervesdamas atitinkamus vertybinius popierius į specialiąją asmeninę kliento vertybinių popierių sąskaitą, ir įsipareigoti, FMĮ prekybininkei pareikalavus, nedelsiant suteikti šiuos vertybinius popierius kliento pavedime nurodytam sandoriui įvykdyti.

11.6. Sąskaitų tvarkytojo patvirtinimas gali būti įrašomas tame pačiame FMĮ prekybininkės naudojamame pavedimo blanke arba duodamas atskiru raštu. Bet kokiu atveju sąskaitų tvarkytojo patvirtinime turi būti:

11.6.1. patvirtinimas, kad sąskaitų tvarkytojas apskaito kliento pavedime nurodytą tam tikrų vertybinių popierių kiekį kliento asmeninėje vertybinių popierių sąskaitoje;

11.6.2. teiginys, kad patvirtinimo išdavimo metu sąskaitų tvarkytojas iš kliento nėra gavęs pavedimų vykdyti sandorius su nurodytais vertybiniais popieriais, jeigu sąskaitų tvarkytojas yra vertybinių popierių viešosios apyvartos tarpininkas, arba teiginys, kad jokie sandoriai su šiais vertybiniais popieriais nėra vykdomi, jeigu sąskaitų tvarkytojas yra emitentas;

11.6.3. teiginys, kad sąskaitų tvarkytojas nėra gavęs iš kitų finansų maklerio įmonių reikalavimo išduoti patvirtinimą dėl tų pačių kliento vertybinių popierių;

11.6.4. patvirtinimas, kad sąskaitų tvarkytojas pervedė kliento pavedime nurodytą konkrečių vertybinių popierių kiekį į specialią asmeninę kliento vertybinių popierių sąskaitą;

11.6.5. įsipareigojimas, FMĮ prekybininkei pareikalavus, nedelsiant suteikti kliento pavedime nurodytus vertybinius popierius sandoriui vykdyti;

11.6.6. kliento pavedime nurodytų vertybinių popierių teisinis statusas (įkeitimas, areštas, disponavimo apribojimai ir kt. apsunkinimai).

11.7. Jeigu FMĮ prekybininkė vykdo kliento pavedimą dėl vertybinių popierių, kurių ji pati neapskaito, prieš tai negavusi sąskaitų tvarkytojo patvirtinimo, ji įstatymų nustatyta tvarka atsako prieš trečiuosius asmenis (sąžiningą įgijėją, vertybinių popierių biržą ir pan.) už sandorio pagal kliento pavedimą neįvykdymą arba netinkamą įvykdymą. Jeigu sąskaitų tvarkytojas, išdavęs 11.6 punkte nurodytą patvirtinimą, nesuteikia vertybinių popierių sandoriui vykdyti, jis privalo atlyginti žalą visoms su sandoriu susijusioms šalims.

11.8. Tais atvejais, kai finansų maklerio įmonei pavedama įvykdyti sandorį su kliento vertybiniais popieriais, kurių finansų maklerio įmonė neapskaito ir klientas nėra nurodęs, kur apskaitomi jam nuosavybės teise priklausantys vertybiniai popieriai, arba nėra prisiėmęs kitų šių taisyklių 11 dalyje nustatytų įsipareigojimų, finansų maklerio įmonė gali vykdyti tokius pavedimus tik prieš tai įforminusi vertybinių popierių skolinimą klientui.

 

12. Klientų pavedimų vykdymo ypatumai, kai klientas finansų maklerio įmonei nėra suteikęs piniginių lėšų pagal pavedimą įgyjamiems vertybiniams popieriams apmokėti

 

12.1. Finansų maklerio įmonė gali vykdyti klientų pavedimus, kuriems apmokėti skirtos kliento piniginės lėšos yra saugomos ne finansų maklerio įmonėje, jeigu tokių pavedimų vykdymui taikoma tvarka, adekvati nustatytajai 11 taisyklių dalyje, reglamentuojančioje kliento pavedimų vykdymą, kai finansų maklerio įmonė neapskaito kliento vertybinių popierių.

12.2. Jeigu klientas finansų maklerio įmonei pateikė pavedimą, kuriam apmokėti neperdavė piniginių lėšų, ir jeigu pavedimo apmokėjimui netaikoma 12.1 punkte nustatyta tvarka, finansų maklerio įmonė gali vykdyti tokį pavedimą tik prieš tai įforminusi piniginių lėšų skolinimą klientui.

 

13. Pavedimų vykdymo ypatumai, kai valdomas investicinių bendrovių ir pensijų fondų turtas

 

13.1. Finansų maklerio įmonė, gavusi pavedimą iš investicinės bendrovės ar pensijų fondo valdymo įmonės, vykdo jį šių taisyklių 11 ir 12 dalyse nustatyta tvarka, atitinkamas sąskaitų tvarkytojo pareigas nustatant investicinių bendrovių ir pensijų fondų depozitoriumams.

13.2. Finansų maklerio įmonė, vykdanti pavedimus atlikti operacijas su investicinės bendrovės ar pensijų fondo turtu ir nesanti investicinės bendrovės depozitoriumu, neprivalo tikrinti jo atitikimo valdymo sutarčiai.

 

14. Kliento pavedimo įvykdymo patvirtinimas

 

14.1. Sudariusi sandorį pagal kliento pavedimą, finansų maklerio įmonė privalo apie tai tuoj pat informuoti klientą, jam pateikdama rašytinį pranešimą apie pavedimo įvykdymą, kuriame turi būti nurodyta:

14.1.1. finansų maklerio įmonės pilnas pavadinimas, įmonės kodas ir buveinės adresas;

14.1.2. pranešimo apie pavedimo įvykdymą pateikimo data;

14.1.3. kliento vardas, pavardė arba pavadinimas, kliento pavedimo eilės numeris, jo įregistravimo pavedimų registravimo žurnale data ir laikas ir vertybinių popierių, su kuriais pavedama atlikti operaciją, rekvizitai;

14.1.4. kliento pavedimo įvykdymo data ir rezultatai;

14.1.5. finansų maklerio vardas, pavardė ir parašas.

14.2. Finansų maklerio įmonė vietoj 14.1 punkte minimo pranešimo klientui gali pateikti išrašus iš jo asmeninių vertybinių popierių sąskaitų ir piniginių lėšų sąskaitų, kaip kliento pavedimo įvykdymo patvirtinimą, jeigu laikomasi šių sąlygų:

14.2.1. išrašai iš asmeninės vertybinių popierių sąskaitos ir kliento piniginių lėšų sąskaitos pateikiami nedelsiant (ne vėliau kaip kitą darbo dieną) po kliento pavedimo įvykdymo; ir

14.2.2. išrašuose iš asmeninės vertybinių popierių sąskaitos ir kliento piniginių lėšų sąskaitos yra visa informacija, kurios reikalaujama pranešime apie kliento pavedimo įvykdymą (14.1 punktas).

14.3. Baigusi vykdyti kliento pavedimą, finansų maklerio įmonė privalo nedelsdama perduoti klientui įgytus vertybinius popierius ir pinigus, gautus už parduotus vertybinius popierius, padarydama įrašą kliento asmeninėje vertybinių popierių sąskaitoje arba kliento piniginių lėšų sąskaitoje, esančioje finansų maklerio įmonėje, ir tai patvirtinti kliento asmeninės vertybinių popierių sąskaitos išrašu ir piniginių lėšų sąskaitos išrašu.

14.4. Tais atvejais, kai klientų pavedimus vykdanti finansų maklerio įmonė neapskaito kliento vertybinių popierių ir nesaugo kliento piniginių lėšų, skirtų operacijoms su vertybiniais popieriais, pranešime apie kliento pavedimo įvykdymą ji privalo nurodyti finansų maklerio įmonę ir (arba) kredito įstaigą, kuriai pervesti kliento vertybiniai popieriai ir (arba) piniginės lėšos.

14.5. Šių taisyklių 11 dalyje reglamentuojamu atveju finansų maklerio įmonė, įvykdžiusi kliento pavedimą (FMĮ prekybininkė), privalo klientui pateikti pranešimą apie pavedimo įvykdymą, o kliento asmeninių vertybinių popierių sąskaitų tvarkytojas privalo pateikti klientui jo asmeninės vertybinių popierių sąskaitos išrašą. Kliento piniginių lėšų sąskaitos išrašą, pateikia finansų maklerio įmonė ar kredito įstaiga, kurioje esančią piniginių lėšų sąskaitą klientas naudojo atsikaitymams pagal įvykdytą pavedimą.

14.6. Kliento asmeninių vertybinių popierių sąskaitų bei piniginių lėšų sąskaitų išrašai perduodami klientui nedelsiant po to, kai padaromi įrašai atitinkamose sąskaitose, arba kitais sutartyje su klientu nustatytais terminais.

14.7. Kliento asmeninių vertybinių popierių sąskaitų bei piniginių lėšų sąskaitų išrašai, taip pat pranešimai klientui apie sandorius, sudarytus pagal jo pavedimą, turi būti perduoti klientui šių taisyklių 5.8 punkte nustatyta tvarka.

______________