LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO 1, 2, 5, 6, 71, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 241, 25, 26, 27, 28 STRAIPSNIŲ BEI PRIEDO PAKEITIMO IR PAPILDYMO
Į S T A T Y M A S
2005 m. liepos 5 d. Nr. X-304
Vilnius
(Žin., 1998, Nr. 112-3100; 2001, Nr. 39-1343, Nr. 64-2328; 2002, Nr. 68-2761; 2003, Nr. 38-1678, Nr. 104-4641; 2004, Nr. 115-4280, Nr. 171-6305)
1 straipsnis. 1 straipsnio 1 dalies pakeitimas ir papildymas
1 straipsnio 1 dalyje išbraukti žodžius „tiesioginę ir netiesioginę“, po žodžio „lyties“ įrašyti žodžius „ypač kai tai susiję su šeimine ar santuokine padėtimi“ ir šią dalį išdėstyti taip:
2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas ir papildymas
Papildyti 2 straipsnį nauja 2 dalimi, buvusias 2 straipsnio 2, 3, 4, 5 dalis laikyti atitinkamai 3, 4, 5, 6 dalimis, jas pakeisti, straipsnį papildyti 7 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Moterų ir vyrų lygios galimybės – tarptautiniuose žmogaus ir piliečių teisių dokumentuose ir Lietuvos Respublikos įstatymuose įtvirtintų žmogaus teisių įgyvendinimas.
2. Diskriminacija – tiesioginė ar netiesioginė diskriminacija, seksualinis priekabiavimas, priekabiavimas, nurodymas tiesiogiai ar netiesiogiai diskriminuoti asmenis dėl lyties.
3. Moterų ir vyrų lygių teisių pažeidimas – diskriminacija dėl lyties. Tai, kad asmuo atmeta moterų ir vyrų lygias teises pažeidžiantį elgesį arba paklūsta jam, negali daryti įtakos su tuo asmeniu susijusiems sprendimams.
4. Tiesioginė diskriminacija – pasyvus ar aktyvus elgesys su asmeniu, kai dėl jo lyties taikomos prastesnės sąlygos, negu panašiomis aplinkybėmis yra, buvo ar būtų taikomos kitam asmeniui, išskyrus:
4) moterims taikomus žmonių saugos darbe reikalavimus, kuriais, atsižvelgiant į moterų fiziologines savybes, siekiama išsaugoti jų sveikatą;
6) įstatymų nustatytas specialias laikinąsias priemones, taikomas siekiant paspartinti faktinės vyrų ir moterų lygybės įtvirtinimą, ir kurios, įgyvendinus moterų ir vyrų lygias teises ir vienodas galimybes, turi būti atšauktos;
5. Netiesioginė diskriminacija – veikimas ar neveikimas, teisės norma, vertinimo kriterijus ar praktika, kurie formaliai yra vienodi moterims ir vyrams, bet juos įgyvendinant ar taikant vienos lyties asmenys gali atsidurti ar atsiduria tam tikroje prastesnėje padėtyje negu kitos lyties asmenys.
6. Seksualinis priekabiavimas – nepageidaujamas užgaulus, žodžiu, raštu ar fiziniu veiksmu išreikštas seksualinio pobūdžio elgesys su asmeniu, kai tokį elgesį lemia tikslas ar jo poveikis pakenkti asmens orumui, ypač sukuriant bauginančią, priešišką, žeminančią ar įžeidžiančią aplinką.
3 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Darbdavio pareiga įgyvendinti lygias moterų ir vyrų teises darbe
Įgyvendindamas lygias moterų ir vyrų teises, darbdavys privalo:
1) priimdamas į darbą, taikyti vienodus atrankos kriterijus ir priėmimo sąlygas, išskyrus 2 straipsnio 4 dalies 5 punkte numatytą atvejį;
2) sudaryti vienodas darbo sąlygas, galimybes kelti kvalifikaciją, persikvalifikuoti, įgyti praktinę darbo patirtį, taip pat teikti vienodas lengvatas;
4 straipsnis. 6 straipsnio 1 punkto pakeitimas
5 straipsnis. 71 straipsnio papildymas 3 punktu
6 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
8 straipsnyje vietoj skaičiaus ir žodžio „3 dalies“ įrašyti skaičių ir žodį „4 dalies“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Diskriminuojantys skelbimai
Skelbimuose priimti į darbą, valstybės tarnybą arba mokytis draudžiama nurodyti reikalavimus, suteikiančius pirmenybę vienai iš lyčių, išskyrus 2 straipsnio 4 dalies 5 punkte nurodytą atvejį, reikalauti iš darbo ieškančių asmenų informacijos apie jų šeiminę padėtį, amžių (išskyrus įstatyme numatytus atvejus), privatų gyvenimą ar šeimos planus.“
7 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
8 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
9 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„11 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisiniai pagrindai
1. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo įstatymu, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir kitais teisės aktais.
2. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba savo veiklą grindžia teisėtumo, nešališkumo ir teisingumo principais.
10 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„12 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus kompetencija
1. Lygių galimybių kontrolierius tiria skundus dėl tiesioginės ar netiesioginės diskriminacijos, priekabiavimo ir seksualinio priekabiavimo.
11 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
13 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„13 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriui keliami reikalavimai
12 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas
14 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
13 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
15 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„15 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus įgaliojimų pasibaigimas
1. Lygių galimybių kontrolierius atleidžiamas iš pareigų:
3) kai negali eiti pareigų dėl sveikatos būklės, t. y. per vienerius kalendorinius metus kontrolierius serga daugiau kaip 120 kalendorinių dienų iš eilės arba daugiau kaip 140 kalendorinių dienų per paskutiniuosius dvylika mėnesių;
14 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
16 straipsnyje išbraukti žodžius „moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„16 straipsnis. Draudimai lygių galimybių kontrolieriui
1. Lygių galimybių kontrolierius negali eiti jokių kitų pareigų valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat dirbti verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse.
15 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
16 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
18 straipsnyje išbraukti žodžius „moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„18 straipsnis. Skundų priėmimas
1. Kiekvienas fizinis ir juridinis asmuo turi teisę pateikti lygių galimybių kontrolieriui skundą dėl lygių teisių pažeidimo.
2. Skundai teikiami raštu. Skundų registravimo bei paskirstymo spręsti tvarką nustato lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos reglamentas, kurį tvirtina lygių galimybių kontrolierius.
3. Jeigu skundas gautas žodžiu ar telefonu arba jeigu lygių galimybių kontrolierius nustatė lygių teisių pažeidimo požymius iš spaudos ir kitų visuomenės informavimo priemonių ar kitokių šaltinių, jis gali pradėti tyrimą savo iniciatyva.
17 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas
19 straipsnyje išbraukti žodžius „moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„19 straipsnis. Skundo reikalavimai
1. Skunde turi būti:
3) apskundžiamų institucijų pavadinimai ar asmenų vardai, pavardės ir institucija, kurioje jie dirba;
4) apibūdintas skundžiamas sprendimas arba skundžiami veiksmai, nurodytas jų padarymo laikas ir aplinkybės;
2. Prie skundo gali būti pridedama:
18 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
20 straipsnyje išbraukti žodžius „moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
19 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
21 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„21 straipsnis. Atsisakymas nagrinėti skundą
1. Lygių galimybių kontrolierius atsisako nagrinėti skundą ir ne vėliau kaip per 15 dienų grąžina jį pareiškėjui, jeigu:
1) neįmanoma pradėti tyrimo dėl duomenų trūkumo, o pareiškėjas lygių galimybių kontrolieriaus prašymu nepateikia reikiamų duomenų;
4) skundas tuo pačiu klausimu buvo išnagrinėtas, yra nagrinėjamas teisme arba pagal įstatymus turi būti nagrinėjamas teisme;
2. Jeigu pareiškėjui skundas grąžinamas, turi būti nurodyti atsisakymo jį nagrinėti pagrindai. Tais atvejais, kai skundas nepriklauso lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijai, atsisakyme nagrinėti nurodoma, į kokią instituciją tuo klausimu galėtų kreiptis pareiškėjas.
3. Po ištyrimo pakartotinai paduotas skundas nenagrinėjamas, išskyrus atvejus, kai nurodomos naujos aplinkybės ar pateikiami nauji faktai.
20 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
22 straipsnyje išbraukti žodžius „moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
21 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„23 straipsnis. Skundo tyrimo eiga
1. Tirdamas skundą, lygių galimybių kontrolierius išsiaiškina:
4) kas padarė pažeidimą, dėl kokių priežasčių (ar tikslų) tai padaryta, koks pažeidimų mastas, kaip pažeidimą padariusieji asmenys aiškina savo veiksmus;
2. Jeigu lygių galimybių kontrolierius dėl giminystės ryšių ar kitų svarbių priežasčių negali nešališkai nagrinėti konkretaus skundo, jis paveda skundą tirti vienam iš savo tarnybos darbuotojų.
3. Baigus nagrinėti skundą, parašoma pažyma, kurioje nurodoma tyrimo metu nustatytos aplinkybės, surinkti įrodymai bei veiksmų juridinis įvertinimas. Pažymą pasirašo lygių galimybių kontrolierius.
22 straipsnis. 24 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„24 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus sprendimai
Atlikęs tyrimą, lygių galimybių kontrolierius gali priimti sprendimą:
1) perduoti tyrimo medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigai ar prokurorui, jeigu nustatomi nusikalstamos veikos požymiai;
2) kreiptis į atitinkamą asmenį ar instituciją ir siūlyti nutraukti lygias teises pažeidžiančius veiksmus ar panaikinti su tuo susijusį aktą;
5) nutraukti tyrimą, jeigu pareiškėjas skundą atsiima arba kai trūksta objektyvių duomenų apie padarytą pažeidimą, arba kai pareiškėjas ir pažeidėjas susitaiko, arba kai lygias teises pažeidžiančios veikos nutraukiamos, arba kai lygias teises pažeidžiantis teisės aktas panaikinamas;
23 straipsnis. 241 straipsnio pakeitimas
241 straipsnyje išbraukti žodį „ar“, po žodžio „priekabiavimą“ įrašyti žodžius „ar priekabiavimą“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
24 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„25 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus reikalavimų privalomumas
1. Valdžios ir valdymo institucijos, įmonės, įstaigos, organizacijos, fiziniai asmenys lygių galimybių kontrolieriaus reikalavimu privalo nedelsdami pateikti jam informaciją, dokumentus ir medžiagą, būtinus kontrolieriaus funkcijoms atlikti.
2. Tirdamas skundą, lygių galimybių kontrolierius turi teisę kreiptis į asmenį, kurio veiksmai nagrinėjami, ir reikalauti paaiškinimo. Tokį paaiškinimą asmuo privalo pateikti per 10 darbo dienų.
25 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
26 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„26 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus atlyginimas ir socialinės garantijos
1. Lygių galimybių kontrolieriui mokamas paskutinio paskelbto šalies ūkio vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio (VMDU) 5 dydžių atlyginimas. Kiti priedai ar premijos lygių galimybių kontrolieriui nemokami.
2. Pradėjus įgyvendinti Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo nustatytą darbo apmokėjimo sistemą, lygių galimybių kontrolieriui taikomos minėtu įstatymu nustatytos darbo apmokėjimo sąlygos.
26 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
27 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
„27 straipsnis. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos ataskaita
Lygių galimybių kontrolierius kasmet iki kovo 15 dienos raštu pateikia Seimui praėjusių kalendorinių metų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos ataskaitą, kuri nagrinėjama Seime. Visa ataskaita turi būti paskelbta Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos interneto tinklalapyje, o esant galimybei, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones.“
27 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
28 straipsnyje išbraukti žodžius „Moterų ir vyrų“ ir šį straipsnį išdėstyti taip:
28 straipsnis. Įstatymo priedo pakeitimas ir papildymas
Papildyti ir pakeisti Įstatymo priedą ir jį išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos
moterų ir vyrų lygių
galimybių įstatymo
priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 1996 m. gruodžio 20 d. Tarybos direktyva 96/97/EB, iš dalies keičianti Direktyvą 86/378/EEB dėl vienodo požiūrio į vyrus ir moteris principo įgyvendinimo profesinėse socialinės apsaugos sistemose.
2. 1997 m. gruodžio 15 d. Tarybos direktyva 97/80/EB dėl įrodinėjimo pareigos diskriminacijos dėl lyties bylose.
3. 1998 m. liepos 13 d. Tarybos direktyva 98/52/EB, išplečianti Direktyvos 97/80/EB dėl įrodinėjimo pareigos diskriminacijos dėl lyties bylose taikymą Jungtinei Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystei.
4. 2002 m. rugsėjo 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/73/EB, iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 76/207/EEB dėl vienodo požiūrio į vyrus ir moteris principo taikymo įsidarbinimo, profesinio mokymo, pareigų paaukštinimo ir darbo sąlygų atžvilgiu.