LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL INSTITUCIJŲ PASIRENGIMO VYKDYTI NEUNIVERSITETINES STUDIJAS VERTINIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2000 m. spalio 18 d. Nr. 1281

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. rugpjūčio 30 d. nutarimu Nr. 999 „Dėl Aukštųjų mokyklų steigimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 73-2253), tvirtinu Institucijų pasirengimo vykdyti neuniversitetines studijas vertinimo tvarką (pridedama).

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                  KORNELIJUS PLATELIS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo ir mokslo ministro

2000 10 18 įsakymu Nr. 1281

 

INSTITUCIJŲ PASIRENGIMO VYKDYTI NEUNIVERSITETINES STUDIJAS VERTINIMO TVARKA

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Institucijų pasirengimo vykdyti neuniversitetines studijas vertinimo tvarka (toliau – Tvarka) nustato vertinimo sistemos struktūrą, sritis, aspektus, etapus ir procedūras bei sprendimų priėmimo tvarką.

2. Institucija, siekianti vykdyti neuniversitetines studijas, turi pateikti paraišką kolegijai steigti. Paraiškos reikalavimus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinta Aukštųjų mokyklų steigimo tvarka.

3. Institucijos pasirengimo vykdyti neuniversitetines studijas vertinimas susideda iš dviejų etapų:

3.1. institucijos parengtų neuniversitetinių studijų programų (toliau – programų) vertinimo;

3.2. institucijos pasirengimo vykdyti programas vertinimo.

4. Pirmiausia atliekamas programų vertinimas. Institucijos pasirengimo vykdyti programas vertinimas atliekamas tik tuo atveju, jei teigiamai įvertintų neuniversitetinių studijų programų skaičius sudaro daugiau kaip pusę visų institucijoje vykdomų studijų programų.

 

II. VERTINIMĄ VYKDANČIOS STRUKTŪROS IR JŲ funkcijos

 

5. Vertinimą vykdo šios struktūros:

5.1. Neuniversitetinių studijų kokybės vertinimo taryba (toliau – Taryba);

5.2. Profesinio mokymo metodikos centro Studijų ir mokymo kokybės vertinimo skyrius (toliau – Skyrius);

5.3. Neuniversitetinių studijų programų ekspertų komisija (toliau – Komisija).

6. Tarybą skiria švietimo ir mokslo ministras (toliau – Ministras). Jos sudėtį ir veiklą reglamentuoja Tarybos nuostatai.

7. Pagrindinės Tarybos funkcijos yra šios:

7.1. teikti Švietimo ir mokslo ministerijai (toliau – Ministerijai) siūlymus dėl institucijų pasirengimo vykdyti neuniversitetines studijas vertinimo sistemos tobulinimo;

7.2. tvirtinti institucijų pasirengimo vykdyti programas ekspertų grupių narius ir jų pirmininkus (toliau – ekspertų grupes);

7.3. analizuoti vertinimo rezultatus ir teikti išvadas Ministerijai dėl institucijų pasirengimo vykdyti neuniversitetines studijas.

8. Skyriaus funkcijos yra šios:

8.1. vykdyti Tarybos ir Komisijos darbo organizavimo ir sekretoriato funkcijas;

8.2. sudaryti ekspertų, kviečiamų vertinti programas ir institucijas, sąrašą;

8.3. organizuoti ekspertų mokymą;

8.4. organizuoti ekspertų grupių darbą;

8.5. nustatyti, ar pateiktos programos atitinka Nuosekliųjų studijų programų nuostatų, Neuniversitetinių studijų programų sudarymo tvarkos, studijų krypčių reglamentų bei profesinio rengimo standartų formaliuosius reikalavimus;

8.6. konsultuoti institucijas vertinimo klausimais;

8.7. konsultuoti institucijas vidinės studijų kokybės laidavimo sistemos kūrimo ir savianalizės ataskaitos rengimo klausimais.

9. Komisijos narius ir jos pirmininką skiria Profesinio mokymo metodikos centro direktorius. Pagrindinės Komisijos funkcijos yra šios:

9.1. nustatyti, ar programos atitinka Nuosekliųjų studijų programų nuostatų ir Neuniversitetinių studijų programų sudarymo tvarkos reikalavimus;

9.2. analizuoti programų ekspertų išvadas;

9.3. teikti Tarybai išvadas dėl programų kokybės;

9.4. teikti institucijai rekomendacijas dėl programų patobulinimo;

9.5. teikti ekspertų grupėms rekomendacijas dėl programoms vykdyti skirtų išteklių vertinimo.

 

III. DOKUMENTŲ PATEIKIMAS VERTINTI

 

10. Institucija paraišką kolegijai steigti pateikia Ministerijai. Visi paraišką sudarantys dokumentai, išskyrus prašymą steigti kolegiją, pateikiami 5 egzemplioriais.

11. Skyrius patikrina, ar paraišką sudarantys dokumentai atitinka Aukštųjų mokyklų steigimo tvarkos reikalavimus ir Neuniversitetinių studijų programų sudarymo tvarkoje bei Savianalizės ataskaitos rengimo tvarkoje nustatytas programų ir savianalizės ataskaitų formas. Jeigu randama neatitikimų, dokumentai grąžinami pataisyti. Pataisyti dokumentai turi būti pateikti pakartotinai per 5 darbo dienas.

 

IV. Studijų programos vertinimas

 

12. Programos vertinimą atlieka ne mažiau kaip du Profesinio mokymo metodikos centro paskirti ekspertai.

13. Ekspertai įvertina, ar

13.1. programos tikslai atitinka nurodytuosius studijų krypties reglamente, profesinio rengimo standarte ir kituose norminiuose dokumentuose;

13.2. dalykų tikslai ir turinys atitinka programos tikslus;

13.3. studijų planas sudaro sąlygas studijų tikslams pasiekti;

13.4. programoje nurodyta dėstytojų kvalifikacija, metodinė ir materialinė bazė yra pakankama tikslams pasiekti;

13.5. baigiamasis studijų rezultatų vertinimas leidžia nustatyti, jog studijų tikslai yra pasiekti.

14. Ekspertai pagal kiekvieną 13 dalyje nurodytą punktą pateikia išvadas Komisijai, kuri

14.1. analizuoja ir apibendrina pateiktas išvadas;

14.2. vertina, ar programos atitinka Nuosekliųjų studijų programų nuostatų ir Neuniversitetinių studijų programų sudarymo tvarkos reikalavimus;

14.3. teikia rekomendacijas institucijai dėl programos kokybės tobulinimo;

14.4. teikia išvadas Tarybai dėl programos kokybės;

14.5. teikia ekspertų grupėms rekomendacijas dėl programoms vykdyti skirtų išteklių vertinimo.

15. Komisija vertinimo rezultatus apsvarsto posėdyje dalyvaujant programos rengėjo atstovams ir Tarybai teikia vieną iš šių išvadų:

15.1. programa atitinka visus keliamus reikalavimus;

15.2. programa atitinka keliamus reikalavimus, tačiau būtina ją patobulinti atsižvelgiant į pridedamas rekomendacijas. Patobulinta programa turi būti per 10 dienų pateikta Komisijai, kuri nustato, ar patobulinimai atitinka rekomendacijas;

15.3. programą reikia pertvarkyti iš esmės, atsižvelgiant į pridedamas rekomendacijas.

16. Taryba Komisijos išvadas dėl institucijos pateiktų programų kokybės apsvarsto posėdyje ir priima vieną iš šių sprendimų:

16.1. atlikti institucijos pasirengimo vykdyti programas vertinimą;

16.2. atlikti institucijos pasirengimo vykdyti programas vertinimą netikslinga. Šiuo atveju nurodomos tokio sprendimo priežastys ir sąlygos, kurias būtina įvykdyti teikiant pakartotinį prašymą. Pakartotinis prašymas teikiamas ne anksčiau kaip po vienerių metų.

17. Skyrius per 5 darbo dienas persiunčia Tarybos sprendimą Ministerijai ir studijų programas pateikusiai institucijai.

 

V. institucijos pasirengimo vykdyti studijų programas vertinimas

 

18. Institucijų pasirengimo vykdyti programas vertinimą atlieka Tarybos patvirtinta 5 ekspertų grupė, kurios sudėtyje turi būti bent vienas socialinių partnerių organizacijų atstovas, Komisijos narys ir aukštosios mokyklos dėstytojas, dėstantis pagal studijų kryptį, kuri yra vyraujanti vertinamoje institucijoje. Vienas iš ekspertų skiriamas ekspertų grupės pirmininku.

Institucija per 3 darbo dienas, pateikusi argumentuotus paaiškinimus, gali pareikalauti pakeisti ekspertų grupės sudėtį. Sprendimą dėl ekspertų pakeitimo priima Taryba.

19. Grupės darbui organizuoti ir jos dokumentacijai tvarkyti Skyrius skiria savo darbuotoją – ekspertų grupės administratorių, kurio funkcijos yra šios:

19.1. pranešti ekspertų grupės nariams posėdžių laiką ir vietą, derinti vizito į vertinamą instituciją datą ir programą;

19.2. pateikti ekspertų darbui reikalingą informaciją, rašyti posėdžių protokolus;

19.3. likus ne mažiau kaip 10 dienų iki vertinimo pradžios supažindinti vertinamąją instituciją su ekspertų grupės sudėtimi ir vizito darbotvarke.

20. Ekspertų grupės pirmininkas organizuoja vertinimą, nustato ekspertų darbo apimtis ir atsakomybės pasidalijimą, atsako už išvadų bei rekomendacijų tinkamą pateikimą.

21. Grupės darbas vykdomas šiais etapais:

21.1. institucijos paraišką sudarančių dokumentų ir Komisijos išvadų dėl programų kokybės analizė bei vizito klausimų formulavimas;

21.2. vizitas į instituciją;

21.3. vertinimo ataskaitos rengimas.

22. Ekspertų grupė vertinimą atlieka pagal šias institucijos veiklos sritis:

22.1. studijų programos;

22.2. mokymas ir mokymasis;

22.3. studentų pažanga ir pasiekimai;

22.4. ištekliai;

22.5. parama studentams;

22.6. tyrimai ir konsultavimas;

22.7. išoriniai ryšiai;

22.8. valdymas;

22.9. kokybės laidavimo sistema;

22.10. institucijos kultūra.

23. Ekspertų grupė vertinimo ataskaitą parengia per 5 darbo dienas po apsilankymo vertinamoje institucijoje ir pateikia ją Skyriui. Vertinimo ataskaitos struktūra turi būti tokia:

23.1. vertinimo procedūrų aprašymas;

23.2. trumpas institucijos veiklos įvertinimas pagal kiekvieną 22 dalyje nurodytą sritį;

23.3. trumpas institucijos pasirengimo vykdyti studijų programas įvertinimas pagal šiuos aspektus:

23.3.1. kolegijos tikslų suvokimas, jos tikslų ir regiono poreikių atitikimas:

23.3.1.1. kolegijos tikslai;

23.3.1.2. numatomų rengti specialistų poreikis;

23.3.1.3. parengtų specialistų įsidarbinimas;

23.3.2. studijų organizavimo galimybės pirmaisiais kolegijos veiklos metais:

23.3.2.1. esamos metodinės ir materialiosios studijų bazės ir nurodytosios studijų programose atitikimas;

23.3.2.2. sąlygos savarankiškam studentų darbui;

23.3.2.3. sąlygos profesinės veiklos praktikai;

23.3.2.4. pedagogų personalo komplektacija, esamos jų kvalifikacijos ir nurodytosios studijų programose atitikimas;

23.3.3. kolegijos veiklos plėtros galimybės:

23.3.3.1. studijų ir jų metodinės bei materialiosios bazės;

23.3.3.2. pedagogų kvalifikacijos tobulinimo;

23.3.3.3. suaugusiųjų mokymo;

23.3.3.4. konsultacinės veiklos ir taikomųjų mokslo tyrimų;

23.3.3.5. ryšių su kitomis švietimo institucijomis ir socialiniais partneriais;

23.3.3.6. tarptautinio bendradarbiavimo;

23.3.4. institucijos ištekliai:

23.3.4.1. lėšų šaltiniai;

23.3.4.2. materialinių ir finansinių išteklių panaudojimo racionalumas bei efektyvumas (tik valstybinių institucijų);

23.3.4.3. valstybės materialinių ir finansinių išteklių poreikis kolegijai steigti (tik valstybinių kolegijų);

23.3.5. institucijos studijų kokybės laidavimo sistemos racionalumas ir efektyvumas (tik veikiančių švietimo institucijų);

23.4. rekomendacijos institucijai dėl pasirengimo vykdyti programas tobulinimo;

23.5. viena iš šių išvadų:

23.5.1. institucija yra pasirengusi vykdyti neuniversitetinių studijų programas;

23.5.2. institucija gali pradėti vykdyti neuniversitetinių studijų programas, jei per nustatytą laikotarpį bus įvykdytos nurodytos sąlygos;

23.5.3. institucija nepasirengusi vykdyti neuniversitetinių studijų programų.

24. Formuluodami išvadas ekspertai turi siekti bendros nuomonės. Jeigu jos pasiekti nepavyksta, sprendimas priimamas balsų dauguma, tačiau ataskaitoje pateikiama kitų nuomonių ir nurodomi jų autoriai.

25. Skyrius, gavęs vertinimo ataskaitą, teikia ją svarstyti Tarybai. Į Tarybos posėdį kviečiamas ekspertų grupės pirmininkas. Taryba priima vieną iš šių sprendimų:

25.1. rekomenduoti studijų programas įrašyti į Studijų ir mokymo programų valstybinį registrą ir siūlyti Ministerijai pritarti kolegijos steigimui;

25.2. rekomenduoti studijų programas įrašyti į Studijų ir mokymo programų valstybinį registrą ir siūlyti Ministerijai pritarti kolegijos steigimui institucijai įvykdžius nurodytas sąlygas;

25.3. nerekomenduoti studijų programų įrašyti į Studijų ir mokymo programų valstybinį registrą ir siūlyti Ministerijai nepritarti kolegijos steigimui. Šiuo atveju institucijai nurodomos tokio sprendimo priežastys ir sąlygos, kurias būtina įvykdyti teikiant pakartotinį prašymą. Pakartotinis prašymas teikiamas ne anksčiau kaip po vienerių metų.

26. Tarybos sprendimas kartu su vertinimo ataskaita per 5 darbo dienas po Tarybos posėdžio pateikiamas Ministerijai ir vertintai institucijai.

27. Ministerija sprendimą pritarti ar nepritarti kolegijos steigimui priima Aukštųjų mokyklų steigimo tvarkos nustatyta tvarka.

______________