LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO ĮMONIŲ TURTO PRIVATIZAVIMO
Į S T A T Y M A S
1991 m. liepos 30 d. Nr. I-1624
Vilnius
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2. Šis įstatymas netaikomas pramoninio pobūdžio valstybinėms žemės ūkio įmonėms, kurių turtas privatizuojamas pagal Lietuvos Respublikos valstybinio turto pirminio privatizavimo įstatymą, taip pat neprivatizuotinoms specializuotoms žemės ūkio įmonėms. Tokių įmonių sąrašą nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
2 straipsnis. Privatizavimo objektas
Privatizavimo objektą sudaro žemės ūkio įmonių turtas, išskyrus grąžinamą savininkams ir kitiems Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl piliečių nuosavybės teisės į išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų“ numatytiems asmenims.
3 straipsnis. Asmenys, turintys teisę įsigyti privatizuojamos žemės ūkio įmonės turtą
Privatizuojamą turtą gali įsigyti:
5) medicinos, švietimo, kultūros, ryšių ir kiti Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintame sąraše nurodyti darbuotojai, gyvenantys žemės ūkio įmonės teritorijoje ir aptarnaujantys (aptarnavę iki išėjimo į pensiją) šios įmonės darbuotojus, taip pat jų šeimų narius;
7) kiti asmenys, dirbę vienoje žemės ūkio įmonėje ne mažiau kaip 5 metus ir ne mažiau kaip 10 metų Lietuvos žemės ūkyje, išskyrus priverstinai, neteisėtai iškeldintuosius iš tos vietovės. Tokie asmenys turi teisę įsigyti turto toje žemės ūkio įmonėje, kurioje turi didžiausią darbo stažą;
4 straipsnis. Privatizavimo būdai
1. Žemės ūkio įmonės turtas gali būti privatizuojamas, perkant natūra uždaruose aukcionuose šio įstatymo 3 straipsnio 1- 4 punktuose išvardytiems asmenims, taip pat įskaitant pajus vertine išraiška, įsigyjant akcijų.
2. Neprivatizuotas žemės ūkio įmonės turtas parduodamas visiems šio įstatymo 3 straipsnyje išvardytiems asmenims. Likusį turtą gali įsigyti visi pageidaujantys asmenys.
5 straipsnis. Atsiskaitymų už perkamą privatizavimo objektą lėšos
1. Žemės ūkio įmonės ir valstybiniam turtui įsigyti naudojamos:
2. Valstybės vienkartinės išmokos skiriamos pagal Lietuvos Respublikos valstybinio turto pirminio privatizavimo įstatymą.
3. Kitos tikslinės kompensacijos skiriamos pagal atitinkamus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus (1991 m. kovo 28 d. Nr. 106; 1991 m. birželio 28 d. Nr. 253; 1991 m. liepos 4 d. Nr. 262).
4. Tikslinės žemės ūkio kompensacijos skiriamos asmenims, dirbantiems ir dirbusiems žemės ūkio įmonėse. Jos apskaičiuojamos didinant valstybines vienkartines išmokas pagal darbo stažą Lietuvos Respublikos žemės ūkio įmonėse:
nuo 5 iki 10 metų – 10 procentų;
nuo 10 iki 15 metų – 20 procentų;
daugiau kaip 15 metų – 30 procentų.
5. Žemės ūkio įmonės išmokos skiriamos žemės ūkio įmonės darbuotojams (nariams), pensininkams ir asmenims, kurie tapo I ir II grupės invalidais, dirbdami šioje įmonėje, bei valstiečio ūkio nariams, dirbusiems šioje įmonėje.
Žemės ūkio įmonių išmokos apskaičiuojamos, iš įmonės turto vertės atėmus 2 straipsnyje išvardyto turto vertę, įregistruotų vienkartinių valstybinių išmokų, tikslinių kompensacijų ir tikslinių žemės ūkio kompensacijų, asmenų, išvardytų 3 straipsnio 1-4 punkte, sumas, trumpalaikių paskolų, taip pat ilgalaikių paskolų, paimtų po 1990 m. sausio 1 d., sumas, likusią turto dalį apylinkės agrarinės reformos tarnybų sprendimu paskirstant įmonės išmokas gaunantiems asmenims proporcingai jų darbo stažui Lietuvos Respublikos žemės ūkio įmonėse.
6. Pirkdamas privatizuojamą žemės ūkio įmonės turtą, kiekvienas turi teisę panaudoti pinigus pagal nustatytas kvotas (Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. kovo 14 d. nutarimas Nr. I-1147 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybinio turto pirminio privatizavimo įstatymo įsigaliojimo“).
Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu kai kurių žemės ūkio įmonių turto dalis gali būti parduodama šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytiems asmenims netaikant pinigų kvotos.
6 straipsnis. Privatizuojamo įmonės turto įsigijimo tvarka
1. Privatizuojamas įmonės turtas įsigyjamas pirmiausia gamybiniais-technologiniais komplektais, sudarytais atsižvelgiant į asmenų pageidavimus ir įmonės kompleksinio žemės reformos žemėtvarkos projekto sudarymo kriterijus.
2. Ne mažiau kaip 10 procentų nupirkto turto (akcijų) vertės turi būti apmokėta pinigais, kurie skiriami į Agrarinės reformos fondą, sudaromą įmonių ilgalaikėms paskoloms, paimtoms iki 1990 m. sausio 1 d., grąžinti, agrarinės reformos tarnybų veiklos ir kitoms su reforma susijusioms išlaidoms apmokėti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
7 straipsnis. Privatizavimo organų sistema
Žemės ūkio įmonių turto privatizavimo organų sistemą sudaro apylinkių agrarinės reformos tarnybos, rajonų privatizavimo komisijos, rajonų valdybos, Agrarinės reformos komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Centrinė privatizavimo komisija. Šių organų funkcijas ir kompetenciją nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
8 straipsnis. Privatizuojamo turto inventorizavimas ir perkainojimas
9 straipsnis. Asmenų, turinčių teisę įsigyti žemės ūkio įmonių turtą, pageidavimų registravimas
Asmenys, turintys teisę įsigyti privatizuojamą žemės ūkio įmonės turtą, iki 1991 m. lapkričio 1 d. pateikia apylinkės agrarinės reformos tarnybai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus dokumentus.
10 straipsnis. Asmenų, turinčių teisę įsigyti privatizuojamų žemės ūkio įmonių turtą, susirinkimas
Asmenų, turinčių teisę įsigyti privatizuojamų žemės ūkio įmonių turtą, sąrašams, apskaičiuotų žemės ūkio įmonės išmokų dydžiui patikrinti, pasiūlymams įmonės turto privatizavimo projektui parengti, kitiems iškylantiems klausimams svarstyti apylinkės agrarinės reformos tarnyba sukviečia šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytų asmenų susirinkimus.
11 straipsnis. Ginčų sprendimo tvarka
1. Asmenys, nesutinkantys su įmonės administracijos arba apylinkės agrarinės reformos tarnybos sprendimais, gali juos apskųsti rajono privatizavimo komisijai. Ginčas turi būti išnagrinėjamas per vieną mėnesį nuo skundo pateikimo dienos. Rajono valdybos sprendimus gali pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
12 straipsnis. Įmonės veiklos nutraukimas
1. Privatizavus žemės ūkio įmonę, apylinkės agrarinės reformos tarnybos teikimu valstybinis valdymo organas, kurio reguliavimo sferoje buvo privatizuojama įmonė, priima sprendimą tokią įmonę likviduoti arba reorganizuoti įstatymų nustatyta tvarka, pavesdamas likvidacinės komisijos funkcijas apylinkės agrarinės reformos tarnybai. Informacija apie įmonės veiklos nutraukimą skelbiama vietos spaudoje bei respublikiniame informaciniame privatizavimo biuletenyje.
13 straipsnis. Disponavimas nenupirktu turtu