PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. rugpjūčio 30 d. Nr. 1-256

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 12 straipsnio 5 dalies 4 punktu:

1. Tvirtinu pridedamus Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatus.

2. Įgalioju Valstybės operacijų centro koordinatorių sušaukti Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą.

 

 

 

Direktorius

vidaus tarnybos generolas                                             Remigijus Baniulis


PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo

departamento prie Vidaus reikalų ministerijos

direktoriaus

2011 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 1-256

 

VALSTYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatai reglamentuoja Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro (toliau – Valstybės operacijų centras) tikslus, uždavinius ir funkcijas, jo sudarymo, darbo organizavimo ir sušaukimo tvarką.

2. Valstybės operacijų centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, vidaus reikalų ministro įsakymais, ekstremaliųjų situacijų valdymo planais ir kitais civilinę saugą reglamentuojančiais teisės aktais.

3. Valstybės operacijų centro tikslai: įgyvendinti Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos sprendimus valstybės lygio ekstremaliųjų situacijų prevencijos klausimais, užtikrinti Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos ir valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo priimtų sprendimų įgyvendinimą, organizuoti ir koordinuoti valstybės lygio ekstremaliųjų situacijų likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą.

 

II. VALSTYBĖS OPERACIJŲ CENTRO UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

4. Valstybės operacijų centro uždaviniai yra:

4.1. užtikrinti Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos ir valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo priimtų sprendimų įgyvendinimą;

4.2. įgyvendinant Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos ir valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo priimtus sprendimus, organizuoti ir koordinuoti valstybės lygio ekstremaliųjų situacijų likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą.

5. Valstybės operacijų centras, įgyvendindamas jam pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:

5.1. įgyvendina Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos sprendimus valstybės lygio ekstremaliųjų situacijų prevencijos klausimais;

5.2. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja ir (ar) vykdo gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimą ir informavimą apie gresiančią ar susidariusią valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, galimus padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo nuo ekstremaliosios situacijos būdus;

5.3. informuoja civilinės saugos sistemos subjektus apie gresiančią ar susidariusią valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir nuolat keičiasi su jais informacija ekstremaliosios situacijos metu;

5.4. renka, analizuoja, vertina ir sistemina informaciją apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, prognozuoja jos eigą, padarinių pobūdį ir mastą, numato civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus ir nuolat informuoja civilinės saugos sistemos subjektus;

5.5. organizuoja ir koordinuoja civilinės saugos sistemos pajėgų patelkimą valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimo, padarinių šalinimo, gyventojų ir turto gelbėjimo metu;

5.6. organizuoja ir koordinuoja gyventojų, ūkio subjektų ir kitų įstaigų patelkimą privalomiems darbams, būtiniems valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti ir jos padariniams šalinti, atlikti, koordinuoja šių darbų atlikimą;

5.7. organizuoja ir koordinuoja materialinių išteklių, kurie teisės aktų nustatyta tvarka gali būti panaudoti valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti ir jos padariniams šalinti, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų veiklai palaikyti ir atkurti, patelkimą šiems tikslams pasiekti;

5.8. koordinuoja civilinės saugos sistemos subjektų veiksmus valstybės lygio ekstremaliosios situacijos metu;

5.9. teikia Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijai pasiūlymus dėl reikiamų civilinės saugos sistemos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir kitų institucijų skirtų finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo ekstremaliosios situacijos padariniams šalinti;

5.10. teisės aktų nustatyta tvarka informuoja tarptautinės pagalbos ir kaimyninių valstybių koordinavimo centrus apie gresiančią ar susidariusią valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, prognozuojamą jos mastą ir padarinius, koordinuoja civilinės saugos tarptautinės pagalbos priėmimą;

5.11. atlieka kitas funkcijas, susijusias su Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos ir valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo priimtų sprendimų įgyvendinimu.

 

III. VALSTYBĖS OPERACIJŲ CENTRO SUDARYMAS, GRUPIŲ FUNKCIJOS IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

6. Valstybės operacijų centrą sudaro Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – departamentas) pareigūnai ir atsakingųjų bei remiančiųjų institucijų, numatytų Valstybiniame ekstremaliųjų situacijų valdymo plane (Žin., 2010, Nr. 125-6425), atstovai (toliau – institucijų atstovai) (priedas). Taip pat į Valstybės operacijų centrą gali būti kviečiami Lietuvos ūkio ir mokslo specialistai pavojingų objektų veiklos ekspertizei atlikti, ekstremaliųjų situacijų padarinių šalinimo tvarkai nustatyti, avarijų ir stichinių nelaimių padarinių šalinimo darbų vykdymo technologijai patikslinti.

7. Valstybės operacijų centrą sudaro šios grupės:

7.1. Operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos grupė;

7.2. Informacijos valdymo grupė;

7.3. Materialinio techninio aprūpinimo grupė;

7.4. Visuomenės informavimo grupė;

7.5. Administravimo grupė;

7.6. Elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo grupė.

8. Valstybės operacijų centro koordinatorius:

8.1. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja Valstybės operacijų centrui priskirtų uždavinių ir funkcijų įgyvendinimą;

8.2. koordinuoja visų civilinės saugos sistemos pajėgų, dalyvaujančių likviduojant valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, šalinant jos padarinius, gelbėjant gyventojus ir turtą, darbą, iki paskiriamas valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas;

8.3. teikia valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti, gyventojams ir turtui gelbėti reikalingų priemonių ir veiksmų;

8.4. teikia departamento direktoriui pasiūlymus dėl Valstybės operacijų centro sudėties, atsižvelgdamas į gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos pobūdį.

9. Valstybės operacijų centro koordinatorius pavaldus ir atskaitingas valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui.

10. Valstybės operacijų centro grupėms (toliau – grupė) pagal kompetenciją vadovauja grupių vadovai, kurie yra pavaldūs ir atskaitingi Valstybės operacijų centro koordinatoriui ir kuriems yra pavaldūs ir atskaitingi jų grupių nariai. Nesant grupės vadovo, jo funkcijas Valstybės operacijų centro koordinatoriaus nurodymu vykdo kitas grupės narys.

11. Grupės vadovas:

11.1. organizuoja, koordinuoja, kontroliuoja jo vadovaujamai grupei priskirtų funkcijų įgyvendinimą;

11.2. pagal kompetenciją teikia Valstybės operacijų centro koordinatoriui pasiūlymus dėl valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti, gyventojams ir turtui gelbėti reikalingų priemonių ir veiksmų.

12. Operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos grupė:

12.1. organizuoja Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos sprendimų valstybės lygio ekstremaliųjų situacijų prevencijos klausimais įgyvendinimą;

12.2. prognozuoja valstybės lygio ekstremaliosios situacijos eigą, padarinių mastą ir pobūdį, planuoja civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus, valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą;

12.3. įvertina susidariusią situaciją ir, suderinusi su Valstybės operacijų centro koordinatoriumi, teikia valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl reikalingų civilinės saugos sistemos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti, gyventojams ir turtui gelbėti;

12.4. koordinuoja civilinės saugos sistemos pajėgų patelkimą ir veiksmus valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti, gyventojams ir turtui gelbėti;

12.5. organizuoja ir koordinuoja valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimą, jos padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą ir evakavimą;

12.6. organizuoja ir koordinuoja gyventojų, ūkio subjektų ir kitų įstaigų patelkimą privalomiems darbams, būtiniems valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti ir jos padariniams šalinti, atlikti, koordinuoja šių darbų atlikimą;

12.7. koordinuoja veiksmus ir keičiasi informacija su kitų institucijų ekstremaliųjų situacijų operacijų centrais, analizuodama, vertindama ir prognozuodama valstybės lygio ekstremaliosios situacijos eigą;

12.8. organizuodama ir koordinuodama valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą, konsultuojasi su ekspertais;

12.9. dalyvauja Visuomenės informavimo grupei rengiant pranešimus gyventojams dėl rekomenduojamų apsisaugojimo priemonių ir būdų valstybės lygio ekstremaliosios situacijos metu.

13. Informacijos valdymo grupė:

13.1. organizuoja, analizuoja ir vertina informaciją ir duomenis apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir perduoda ją Operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos ir Visuomenės informavimo grupių vadovams;

13.2. surinktą, išanalizuotą ir įvertintą informaciją apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, suderinusi su Valstybės operacijų centro koordinatoriumi, perduoda valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovui;

13.3. perduoda Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos ir valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimus ir kitą būtiną informaciją civilinės saugos sistemos pajėgoms ir kitiems civilinės saugos sistemos subjektams;

13.4. apie gresiančią ar susidariusią valstybės lygio ekstremaliąją situaciją informuoja ir palaiko nuolatinį ryšį su kaimyninių valstybių koordinavimo centrais.

14. Materialinio techninio aprūpinimo grupė:

14.1. valstybės ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nurodymu organizuoja būtinų materialinių išteklių, kurie teisės aktų nustatyta tvarka gali būti panaudoti valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti ir jos padariniams šalinti, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų veiklai palaikyti ir atkurti, patelkimą šiems tikslams pasiekti;

14.2. organizuoja materialinių išteklių, reikalingų būtiniausioms gyvenimo sąlygoms atkurti valstybės lygio ekstremaliosios situacijos metu, patelkimą gyventojams;

14.3. organizuoja ir koordinuoja valstybės rezervo priemonių patelkimą valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimo, padarinių šalinimo, gyventojų ir turto gelbėjimo metu.

15. Visuomenės informavimo grupė:

15.1. rengia informacinius pranešimus gyventojams apie gresiančią ar susidariusią valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, esamus ir (ar) prognozuojamus padarinius, vykdomas ir (ar) planuojamas vykdyti jų šalinimo priemones, rekomenduojamus apsisaugojimo būdus ir priemones ir, suderinusi su Valstybės operacijų centro koordinatoriumi, teikia juos viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams;

15.2. organizuoja spaudos konferencijas;

15.3. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimą ir informavimą apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, galimus jos padarinius, jų šalinimo priemones ir apsisaugojimo būdus;

15.4. palaiko ryšius su Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybos Komunikacijų departamento Spaudos ir komunikacijos skyriumi;

15.5. renka ir teikia informaciją apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, platinamą per visuomenės informavimo priemones, ir teikia Informacijos valdymo grupės vadovui;

15.6. rengia informacinius pranešimus apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją užsienio valstybėms ir tarptautinėms organizacijoms.

16. Administravimo grupė:

16.1. užtikrina Valstybės operacijų centro darbo vietų aprūpinimą darbui reikalingomis priemonėmis;

16.2. užtikrina Valstybės operacijų centro darbui būtinos įrangos eksploatavimą ir nuolatinę techninę priežiūrą;

16.3. rengia Valstybės operacijų centro protokolus, užtikrina Valstybės operacijų centro koordinatoriaus priimtų sprendimų ir kitų Valstybės operacijų centro darbo metu parengtų dokumentų įforminimą ir tinkamą tvarkymą.

17. Elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo grupė:

17.1. organizuoja radijo ir telefono ryšių ir elektroninės informacijos sistemų panaudojimą Valstybės operacijų centro darbo vietose;

17.2. organizuoja Valstybės operacijų centro kompiuterizuotų darbo vietų ir jų programinės įrangos priežiūrą;

17.3. administruoja Valstybės operacijų centro radijo ir telefono (fiksuotojo ir judriojo) ryšių, elektroninių duomenų perdavimo įrangą ir tinklus;

17.4. užtikrina Valstybės operacijų centro elektroninės informacijos apsaugą;

17.5. užtikrina Valstybės operacijų centro turimų informacinių ir ryšių sistemų darbą;

17.6. analizuoja radijo ir telefono ryšių ir elektroninės informacijos sistemų būklę ir, atsižvelgdama į valstybės lygio ekstremaliosios situacijos prognozę, planuoja ir organizuoja šių sistemų pertvarkymą.

18. Valstybės operacijų centro grupės pagal kompetenciją vykdo kitas grupių vadovų, Valstybės operacijų centro koordinatoriaus pavestas funkcijas, būtinas organizuojant, koordinuojant valstybės lygio ekstremaliosios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, gyventojų ir turto gelbėjimą.

19. Valstybės operacijų centras, vykdydamas savo funkcijas, turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų, ūkio subjektų išsamią informaciją apie gresiančią ar susidariusią valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, jų turimas civilinės saugos sistemos pajėgas ir materialinius išteklius, kurie galėtų būti panaudoti gelbėjimo, paieškos ir neatidėliotiniems darbams atlikti, gresiančiai ar susidariusiai valstybės lygio ekstremaliajai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti, gyventojams ir turtui gelbėti.

 

IV. VALSTYBĖS OPERACIJŲ CENTRO SUŠAUKIMAS

 

20. Departamento direktorius arba Valstybės operacijų centro koordinatorius Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos arba komisijos pirmininko nurodymu Valstybės operacijų centrą sušaukia:

20.1. gresiant ar susidarius valstybės lygio ekstremaliajai situacijai;

20.2. kai įvykiui, ekstremaliajam įvykiui likviduoti būtinas kelių ministerijų ir kitų valstybės institucijų ir įstaigų ekstremaliųjų situacijų operacijų centrų veiksmų koordinavimas;

20.3. Vyriausybei paskelbus trečią (visiškos parengties) civilinės saugos sistemos parengties lygį;

20.4. per valstybinio lygio civilinės saugos pratybas ir tarptautines pratybas.

21. Atsižvelgdamas į ekstremaliosios situacijos pobūdį, taip pat Valstybės operacijų centro sušaukimo tikslus, Valstybės operacijų centro koordinatorius:

21.1. gali inicijuoti viso Valstybės operacijų centro ar reikiamų Valstybės operacijų centro grupių arba kai kurių narių sušaukimą;

21.2. gali kreiptis į kompetentingas valstybės, savivaldybės institucijas, įstaigas, kitas įstaigas ir ūkio subjektus su prašymu skirti atstovus į Valstybės operacijų centrą.

22. Valstybės operacijų centrą departamento direktoriaus arba Valstybės operacijų centro koordinatoriaus nurodymu sušaukia departamento Civilinės saugos valdybos Situacijų koordinavimo skyriaus pareigūnai telefonu informuodami Valstybės operacijų centro narius.

23. Darbo metu Valstybės operacijų centro nariai turi susirinkti nedelsdami, o ne darbo metu, poilsio ir švenčių dienomis – kaip galima greičiau arba per Valstybės operacijų centro koordinatoriaus nustatytą laiką.

24. Valstybės operacijų centro nariai vykdo jiems pavestas funkcijas iš anksto įrengtose Valstybės operacijų centro patalpose ir (ar) darbo vietose (Vilnius, Švitrigailos g. 18). Valstybės operacijų centro koordinatoriaus sprendimu, kai būtina užtikrinti Valstybės operacijų centro narių saugumą, Valstybės operacijų centro nariai jiems pavestas funkcijas atlieka slėptuvėje.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Institucijos deleguoja į Valstybės operacijų centro grupes atstovą (-us), turintį (-ius) teisę spręsti institucijos kompetencijai priskirtus uždavinius gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos metu. Institucijų atstovo (-ų) duomenys (pareigos, vardas, pavardė, mobilusis telefonas, elektroninis paštas) teikiami departamentui kasmet iki einamųjų metų vasario 1 d. Institucija, pasikeitus jos atstovui (-ams) ar jo (jų) duomenims, nedelsdama informuoja departamento Civilinės saugos valdybos Situacijų koordinavimo skyrių telefonu (8 5) 271 7511 ir el. p.: sks@vpgt.lt, ems@vpgt.lt.

_________________


Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatų

priedas

 

VALSTYBĖS EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NARIŲ SĄRAŠAS

 

 

Eil. Nr.

Valstybės operacijų centro struktūrinis vienetas

Valstybės operacijų centro struktūrinio vieneto sudėtis

1.

Valstybės operacijų centro koordinatorius

Departamento direktoriaus pavaduotojas

2.

Operacinio vertinimo ir ekstremaliųjų situacijų prevencijos grupė

Grupės vadovas – institucijos atstovas pagal gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos pobūdį arba Civilinės saugos valdybos (toliau – CSV) viršininkas

Nariai: CSV viršininkas (jeigu nepaskirtas grupės vadovu); Valstybinės priešgaisrinės priežiūros valdybos (toliau – VPPV) viršininkas, CSV Ekstremalių situacijų planavimo skyriaus (toliau – ESPS) viršininkas, CSV Pasirengimo nelaimėms ir perspėjimo skyriaus (toliau – PNPS) viršininkas, VPPV Valstybinės priešgaisrinės priežiūros veiklos kontrolės skyriaus viršininkas, Ugniagesių gelbėtojų mokyklos (toliau – UGM) Civilinės saugos mokymo centro (toliau – CSMC) viršininkas, Operatyvaus valdymo valdybos (toliau – OVV) Parengties organizavimo skyriaus (toliau – POS) viršininko pavaduotojas, institucijų atstovai pagal gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos pobūdį

3.

Informacijos valdymo grupė

Grupės vadovas – institucijos atstovas pagal gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos pobūdį arba CSV Situacijų koordinavimo skyriaus (toliau – SKS) viršininkas

Nariai: CSV Situacijų koordinavimo skyriaus viršininkas (jeigu nepaskirtas grupės vadovu), CSV SKS viršininko pavaduotojas, CSV SKS vyriausieji specialistai, CSV SKS vyresnysis specialistas, UGM CSMC vyriausieji specialistai

4.

Materialinio techninio aprūpinimo grupė

Grupės vadovas – Planavimo ir turto valdymo skyriaus (toliau – PTVS) vedėjas

Nariai: Specialiosios priešgaisrinės gelbėjimo valdybos (toliau – SPGV) viršininkas, SPGV viršininko pavaduotojas, PTVS vyriausieji specialistai, institucijų atstovai pagal gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos pobūdį

5.

Visuomenės informavimo grupė

Grupės vadovas – institucijos atstovas pagal gresiančios ar susidariusios ekstremaliosios situacijos pobūdį arba VPPV Visuomenės informavimo ir analizės skyriaus (toliau – VIAS) vedėjo pavaduotojas

Nariai: VPPV Visuomenės informavimo ir analizės skyriaus vedėjo pavaduotojas (jeigu nepaskirtas grupės vadovu), VPPV VIAS vyriausieji specialistai, Tarptautinių ryšių skyriaus valstybės tarnautojas

6.

Administravimo grupė

Grupės vadovas – Vidaus tyrimų skyriaus (VTS) viršininkas

Nariai: VTS vyriausieji specialistai

7.

Elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo grupė

Grupės vadovas – OVV Informacinių technologijų ir ryšių skyriaus (toliau – ITRS) viršininkas

Nariai: OVV ITRS vyriausieji specialistai, OVV ITRS vyresnysis specialistas

 

_________________