LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO 2010 M. RUGSĖJO 16 D. ĮSAKYMO Nr. 4-693 „DĖL VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS PRIE ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2012 m. liepos 18 d. Nr. 4-701
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2010 m. rugsėjo 16 d. įsakymą Nr. 4-693 „Dėl Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 111-5666) ir išdėstau jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS PRIE ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) 4 straipsnio 3 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131; 2010, Nr. 71-3541) 30 straipsnio 3 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. spalio 20 d. nutarimo Nr. 1517 „Dėl įstaigų prie ministerijų“ (Žin., 2010, Nr. 128-6529) 1.11.2 ir 2 punktais:
1. Tvirtinu Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatus (pridedama).
2. Įgalioju Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos viršininką Ramūną Lebedį atlikti visus Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus veiksmus, susijusius su šio įsakymo 1 punktu patvirtintų Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatų įregistravimu Juridinių asmenų registre.“
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos ūkio ministro
2010 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 4-693
(Lietuvos Respublikos ūkio ministro
2012 m. liepos 18 d. įsakymo Nr. 4-701 redakcija)
VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS PRIE ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos (toliau – Inspekcija) yra įstaiga prie Ūkio ministerijos.
Inspekcija įgyvendina valstybės politiką ūkio ministrui pavestose Europos Sąjungos vidaus rinkos politikos ir vidaus prekybos srityse bei prižiūri šios politikos formavimą ir įgyvendinimą.
2. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 52-1673; 2001, Nr. 64-2324), Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488), Lietuvos Respublikos reklamos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 64-1937), Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymu (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), kitais įstatymais ir kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, ūkio ministro įsakymais, Inspekcijos nuostatais ir kitais teisės aktais.
3. Inspekcija yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Inspekcijos buveinės adresas – Vilnius, Gedimino pr. 38 / Vasario 16-osios g. 2.
4. Inspekcija yra iš valstybės biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga, kuriai lėšos skiriamos ir administruojamos Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47) nustatyta tvarka.
5. Inspekcijos savininkė yra valstybė. Inspekcijos savininko teises ir pareigas įgyvendina, išskyrus sprendimų dėl Inspekcijos reorganizavimo ir likvidavimo priėmimą, Ūkio ministerija, kuri koordinuoja ir kontroliuoja Inspekcijos veiklą, priima sprendimą dėl Inspekcijos buveinės pakeitimo, sprendžia kitus teisės aktuose jos kompetencijai priskirtus klausimus.
6. Inspekcijos vieši pranešimai skelbiami Inspekcijos interneto svetainėje (www.vnmpi.lt), o įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais – ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.
II. INSPEKCIJOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS
8. Inspekcijos veiklos tikslai yra:
8.1. įgyvendinti ne maisto gaminių ir paslaugų (toliau – ne maisto produktai) rinkos priežiūros srities politiką;
9. Inspekcija, siekdama įgyvendinti veiklos tikslus, atlieka šias funkcijas:
9.1. prižiūri, ar į rinką tiekiami ne maisto produktai, kurių priežiūrą įstatymais ar kitais teisės aktais yra įpareigota vykdyti Inspekcija, atitinka ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą nustatančių teisės aktų reikalavimus, savarankiškai pasirinkusi tikrinamus subjektus ir tikrinimų mastą;
9.5. analizuoja ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą nustatančių teisės aktų reikalavimų neatitinkančių ne maisto produktų priežiūros duomenis;
9.6. vadovaudamasi tiesioginės ir netiesioginės ne maisto produktų saugos priežiūros statistinių duomenų analize ir iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių gauta informacija, vertina ne maisto produktų pavojingumo riziką;
9.8. pagal kompetenciją prižiūri Reklamos įstatyme nustatytų reklamos naudojimo draudimų ir reikalavimų įgyvendinimą ne maisto produktų srityje;
9.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka skelbia apie Inspekcijos uždraustus tiekti į rinką pavojingus Lietuvos Respublikoje pagamintus ar iš Europos Sąjungos valstybių narių ar kitų valstybių tiekiamus ne maisto produktus Inspekcijos interneto svetainėje;
9.10. konsultuoja fizinius ir juridinius asmenis bei teikia jiems informaciją Inspekcijos kompetencijai priskirtais klausimais;
9.11. nagrinėja vartotojų prašymus dėl ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą, informacijos teikimą nustatančių teisės aktų reikalavimų laikymosi;
9.12. prižiūri teisės aktų, reguliuojančių vartotojų teisių apsaugą ne maisto produktų srityje, reikalavimų laikymąsi;
9.13. įgyvendina Europos Sąjungos teisę bei vykdo kitus Lietuvos Respublikos narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimus ne maisto produktų saugos, kokybės, ženklinimo, informacijos apie ne maisto produktus teikimo ir kitų privalomųjų reikalavimų laikymosi, vartotojų teisių apsaugos ne maisto produktų srityse, Europos Sąjungos teisės aktų nustatyta tvarka informuoja Europos Sąjungos institucijas apie ne maisto produktų saugą;
9.14. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo grupėse nagrinėjamais klausimais;
9.15. pagal kompetenciją užtikrina atstovavimą Lietuvos Respublikos interesams Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo grupėse;
9.16. pagal kompetenciją teikia informaciją suinteresuotoms Europos Sąjungos valstybėms narėms ir kitų valstybių institucijoms;
9.17. bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos rinkos priežiūrą atliekančiomis bei vartotojų teises ginančiomis institucijomis, atitikties įvertinimo įstaigomis, verslo ir vartotojų asociacijomis, ne maisto produktų saugos, kokybės, ženklinimo, informacijos apie ne maisto produktus teikimo ir kitų privalomųjų reikalavimų laikymosi, vartotojų teisių apsaugos ne maisto produktų srityse;
9.18. teikia valstybės institucijoms ir įstaigoms pasiūlymus dėl teisės aktų, reguliuojančių ne maisto produktų saugą, kokybę, vartotojų teisių apsaugą, teisinio reguliavimo spragų šalinimo ir teisinio reguliavimo tobulinimo;
9.19. teikia mokslo įstaigoms pasiūlymus bei mokslines tiriamąsias užduotis ne maisto produktų saugos ir kokybės problemų tyrimo klausimais;
III. INSPEKCIJOS TEISĖS
10. Inspekcija, siekdama įgyvendinti veiklos tikslus ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:
10.1. pateikus Inspekcijos viršininko arba jo įgalioto asmens pavedimą ir tarnybinį pažymėjimą, įstatymų nustatyta tvarka patekti pas Lietuvos Respublikos teritorijoje esančius gamintojus, importuotojus, platintojus (pardavėjus) ir paslaugų teikėjus, kurie gamina, tiekia ne maisto produktus į rinką ar kaupia naftos produktų valstybės atsargas (toliau – gamintojai, importuotojai, platintojai (pardavėjai) ir paslaugų teikėjai), o tais atvejais, kai trukdoma atlikti pareigas, – pasitelkti policiją;
10.2. gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, gamintojų, importuotojų, platintojų (pardavėjų) ir paslaugų teikėjų ir kitų juridinių ir fizinių asmenų informaciją ir dokumentus, kurių reikia ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą reguliuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimams tirti, susipažinti su tikrinamų gamintojų, importuotojų, platintojų (pardavėjų) ir paslaugų teikėjų naudojama technine dokumentacija, taikomais standartais ir kitais dokumentais, taip pat fotografuoti, jeigu tai būtina nustatytoms funkcijoms atlikti;
10.3. reikalauti, kad gamintojai, importuotojai, platintojai (pardavėjai) ir paslaugų teikėjai ar jų atstovai atvyktų į Inspekciją ir teiktų paaiškinimus žodžiu ar raštu;
10.4. siūlyti atitinkamoms valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms sustabdyti ar panaikinti gamintojams, importuotojams, platintojams (pardavėjams) ir paslaugų teikėjams išduotus leidimus ir licencijas verstis komercine ūkine veikla, jei dėl jos į rinką pateikti pavojingi ne maisto produktai padarė žalą vartotojų sveikatai ar sukėlė pavojų gyvybei, ar į rinką buvo pateikta netinkamos kokybės produktų;
10.5. pasitelkti kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, vartotojų ir verslo asociacijų atstovus, suderinus su jų vadovais, sprendžiamoms problemoms nagrinėti, sudaryti komisijas, darbo grupes Inspekcijos kompetencijos klausimams spręsti;
10.6. pagal kompetenciją priimti sprendimus dėl konfiskuotų, kontrabandos keliu, be saugos ar kokybės dokumentų įvežtų ne maisto produktų tolesnio naudojimo;
10.7. pagal kompetenciją palaikyti ir plėtoti ryšius, keistis patirtimi ir gerąja praktika, vykdyti bendrus projektus ne maisto produktų rinkos priežiūros srityje su tarptautinėmis organizacijomis, Europos Sąjungos valstybių narių ir kitų valstybių rinkos priežiūros institucijomis, atitikties įvertinimo įstaigomis.
IV. INSPEKCIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
12. Inspekcijos veikla organizuojama vadovaujantis ūkio ministro patvirtintais metiniais veiklos planais, rengiamais vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279), ir skelbiamais Inspekcijos interneto svetainėje. Inspekcijos metinio veiklos plano vykdymo vertinimą atlieka Ūkio ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius.
13. Inspekcijos, Inspekcijos administracijos padalinių, nepriklausiančių Inspekcijos administracijos padaliniams valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų (toliau – valstybės tarnautojai ir darbuotojai), veikla reguliuojama Inspekcijos viršininko tvirtinamais Inspekcijos darbo reglamentu, vidaus tvarkos taisyklėmis, administracijos padalinių nuostatais, valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių aprašymais.
15. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį ketverių metų kadencijai Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) nustatyta tvarka (ne politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu) priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų ūkio ministras. Inspekcijos viršininkas gali būti skiriamas eiti Inspekcijos viršininko pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Inspekcijos viršininkas tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas ūkio ministrui. Ūkio ministras skatina Inspekcijos viršininką, prireikus skiria jam tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas.
16. Inspekcijos viršininkas:
16.1. organizuoja Inspekcijos darbą, kad būtų įgyvendinami Inspekcijos veiklos tikslai ir atliekamos teisės aktuose nustatytos funkcijos;
16.4. priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų valstybės tarnautojus ir darbuotojus, skatina juos, skiria jiems drausmines ar tarnybines nuobaudas ir pašalpas;
16.5. teikia ūkio ministrui tvirtinti Inspekcijos administracijos struktūrą, tvirtina valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių sąrašus, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų ir ūkio ministro patvirtinto didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų pareigybių skaičiaus;
16.6. atstovauja Inspekcijai arba suteikia įgaliojimus valstybės tarnautojams ir darbuotojams atstovauti Inspekcijai kitose valstybės ir savivaldybių institucijose bei įstaigose;
16.7. nagrinėja skundus dėl valstybės tarnautojų ir darbuotojų neteisėtų veiksmų, keičia ar panaikina valstybės tarnautojų ir darbuotojų sprendimus, jeigu jie neatitinka įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų;
16.9. garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą (Žin., 2007, Nr. 77-3046) teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;
16.10. užtikrina racionalų ir taupų Inspekcijos lėšų bei turto naudojimą, veiksmingą Inspekcijos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą, kasmet teikia Ūkio ministerijai metinę Inspekcijos veiklos ataskaitą, ūkio ministro reikalavimu atsiskaito už Inspekcijos veiklą;
17. Inspekcijos viršininkas gali turėti pavaduotojų, kuriuos jis priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Inspekcijos viršininko pavaduotojai tiesiogiai pavaldūs ir atskaitingi Inspekcijos viršininkui.
18. Inspekcijos viršininko pavaduotojai pagal jiems Inspekcijos viršininko priskirtas veiklos sritis:
19. Laikinai nesant Inspekcijos viršininko, jo funkcijas atlieka vienas iš Inspekcijos viršininko pavaduotojų.
20. Valstybės tarnautojų ir darbuotojų priėmimo į darbą (pareigas), atsakomybės, darbo užmokesčio mokėjimo, socialinių ir kitų garantijų suteikimo jiems tvarką ir sąlygas nustato Valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (Žin., 2002, Nr. 64-2569), kiti įstatymai ir kiti teisės aktai.
V. INSPEKCIJOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ
21. Inspekcijos buhalterinė apskaita organizuojama ir finansinės atskaitomybė tvarkoma teisės aktų nustatyta tvarka.
Už Inspekcijos finansų kontrolę atsako Inspekcijos viršininko paskirti valstybės tarnautojai arba darbuotojai.
22. Inspekcijos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė. Inspekcijos vidaus auditą atlieka Ūkio ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS