LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS
INFORMACINIS PRANEŠIMAS
APIE EKSPERTIZĖS RANGOVŲ VEIKLĄ 2010 METAIS
2011 m. balandžio 28 d.
Vilnius
Aplinkos ministerija informuoja projektuotojus ir statytojus (užsakovus) apie statinių projektuose pasitaikančias klaidas ir galiojančių teisės aktų pažeidimus, nustatytas dažniausiai pasitaikančias priežastis, kodėl statiniai neatitinka esminių statinio reikalavimų. Pranešimas parengtas pagal ekspertizės rangovų pateiktas ataskaitas apie 2010 m. atliktas statinių projektų ir statinių ekspertizes.
2010 metais atliktos 2645 bendrosios ir 815 dalinių statinių projektų ekspertizių.
1. Dažniausiai statinių projektuose pasitaikantys trūkumai:
– neišsamūs ir bendro pobūdžio aiškinamieji raštai, pateikiami neišsamūs ir netikslūs bendrieji statinio rodikliai, projektiniai sprendiniai nepagrindžiami skaičiavimais; neskaičiuojama ir neįrašoma pastato energinio naudingumo klasė (kai privaloma pagal statybos techninio reglamento STR 2.01.09:2005 „Pastatų energinis naudingumas. Energinio naudingumo sertifikavimas“ 8.2, 9, 26 punktus);
– pateikiamos nuorodos į negaliojančius statybos normatyvinius dokumentus, standartus, techninius liudijimus;
– techninės specifikacijos neatitinka projektuojamo statinio specifikos, neatsižvelgiama į laikančiąsias konstrukcijas ir kt.;
– nepakankamai prisilaikoma statybos techninio reglamento STR 1.05.08:2003 „Statinio projekto architektūrinės ir konstrukcinės dalių brėžinių braižymo taisyklės ir grafiniai žymėjimai“, LST 1516:1998 „Statinio projektas. Bendrieji įforminimo reikalavimai“, LST 1569:2000 „Statinio projektas. Lauko inžinerinių tinklų grafiniai ženklai“ nustatytų reikalavimų;
– dažnai projektų sudedamosios dalys neatitinka projektuojamo pastato specifikos ir specialiųjų reikalavimų, kuriuos nustato kiti įstatymai ir normatyviniai statinio saugos ir paskirties dokumentai. Projekto sudėtis netikslinama atsižvelgiant į aplinkybę, kad statybos techninis reglamentas STR 1.05.06:2010 „Statinio projektavimas“ nustato techninio projekto sudedamąsias dalis bendruoju atveju, o šio reglamento 8 priede nurodyta techninio projekto sudedamųjų dalių sudėtis yra rekomendacinio pobūdžio. Dažnai projektuose nerengiamos procesų valdymo ir automatizacijos, pasirengimo statybai ir statybos darbų organizavimo projekto dalys;
– rengiant projekto elektrotechnikos dalį nepateikiami suderinimai su trečiaisiais asmenimis;
– nepateikiami rekonstruojamo ir remontuojamo statinio esamų statinio konstrukcijų ir jų elementų būklės įvertinimai, paaiškinimai, kaip jie atitinka normatyvinių dokumentų reikalavimus, funkcinę paskirtį.
2. Pagrindinės projektinių sprendimų klaidos ir neracionalūs sprendimai:
– nepateikiamos statybos sklypo vyraujančių gruntų charakteristikos, gruntinio vandens lygiai, todėl sunku spręsti apie įgilintų pastato dalių drenažo įrengimo būtinybę ir požeminių įrenginių hidroizoliaciją;
– projektų sklypo sutvarkymo (sklypo plano) dalyje atmestinai parengiami sklypo aukščių planai;
– dažnai projekto konstrukcijų dalyje neracionaliai sprendžiamos pastato ramsčių sistemos – nepagrįstai padidinami plieninių strypų skerspjūviai, nepateikiami konstrukcijos elementų jungčių (mazgų) skaičiavimai, armatūros išdėstymas gelžbetoniniuose gaminiuose neracionalus ir neekonomiškas;
– siekiant atpiginti statybos darbus pastatų atnaujinimo (modernizavimo) projektuose numatoma įrengti neatveriamus langus, tačiau nenumatomos kitos patalpų vėdinimo priemonės;
– neteisingai nustatoma vartotojo elektros patikimumo kategorija, todėl neteisingai parenkama elektros tiekimo schema;
– neatliekami pastato savitųjų šilumos nuostolių skaičiavimai, jų palyginimas su norminiais ir ribiniais (kaip nustato statybos techninis reglamentas STR 2.05.01:2005 „Pastatų atitvarų šiluminė technika“), nepateikiami rekonstruojamų pastatų eksploataciniai rodikliai prieš ir po rekonstrukcijos;
– dažnai nurodomas nepakankamas automobilių stovėjimo vietų skaičius, nepateikiami automobilių stovėjimo vietų poreikio skaičiavimai (kaip nustato statybos techninis reglamentas STR 2.06.01:1999 „Miestų, miestelių ir kaimų susisiekimo sistemos“);
– hidrotechnikos statinių projektuose projektuojant šlaitų tvirtinimą dažnai netaikomos šiuolaikinės medžiagos – sintetiniai kilimai, erdviniai tinklai, geotekstilės paklotas, kurios žymiai sumažintų medžiagų kiekius ir supaprastintų darbų technologijas. Vietoj jų šlaitams tvirtinti taikomi dideli kiekiai akmenų, skaldos, žvyro;
– tiltų remonto projektuose dažnai nenumatomas paviršinio vandens nuleidimo nuo tiltų dangos, pereinamųjų plokščių ir žemėjančių bordiūrų įrengimas, nepakankamas patilčių tvirtinimas nuo išplovimo, trūksta armavimo brėžinių;
– gamybos ir sandėliavimo pastatams nerengiama technologijos projekto dalis, pagal kurios reikalavimus turi būti rengiamos projekto konstrukcijų, šildymo, vėdinimo, elektrotechnikos dalys, taip pat neparengus technologijos dalies negalima nustatyti patalpų kategorijų, gaisrinių skyrių, vidaus transporto, oro, vandens užterštumo ir kt.;
– rengiant statinių projektus buvusių degalinių, lokomotyvų depų ir kt. užterštose teritorijose neatliekami jų tyrimai ir nenumatomas neutralizavimas;
– rekonstruojant statinius nenumatoma panaudoti išardytų (demontuotų), tačiau dar tinkamų pakartotiniam panaudojimui medžiagų ar gaminių, pvz., smėlio, skaldos pasluoksnių, bordiūrų, medienos ir pan.
3. Nustatyta atvejų, kai statinių, kurių statybos darbams pirkti taikomas Viešųjų pirkimų įstatymas, ir statinių, įrašytų į valstybės investicijų programą, skaičiuojamoji statybos kaina nepagrįstai didinama, sąmatose nurodyti darbų kiekiai neatitinka projekto sąnaudų kiekių žiniaraščiuose pateiktų darbų kiekių, taikomi neteisingi įkainiai ir normatyvais numatyti jų pataisos koeficientai, kitos klaidos, didinančios statybos sąmatines kainas.
Pagal ekspertizės aktuose nurodytas privalomas pastabas pataisius projektus, skaičiuojamoji projektuojamų statinių statybos (rekonstravimo, remonto) darbų kaina sumažinta:
– Jonavos r. gyvenviečių vandentvarkos rekonstravimas ir plėtra – kaina sumažinta 3159,46 tūkst. Lt;
– Utenos darbo rinkos neįgaliųjų reabilitacijos centro statyba – kaina sumažinta 1105,25 tūkst. Lt;
– vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtros Utenos aglomeracijoje techninis projektas – kaina sumažinta 1381,00 tūkst. Lt;
– kelio Pilviškiai–Šakiai–Jurbarkas ir kelio Kaunas–Zapyškis–Šakiai sankryžos rekonstravimas – kaina sumažinta 236,00 tūkst. Lt;
– kelio Nr. 4610 Žarėnai–Kuršai ruožo nuo 0,40 km iki 6,12 km rekonstravimas Žarėnų sen., Telšių r., – kaina sumažinta 518,91 tūkst. Lt;
– Vytauto Didžiojo gimnazijos Birutės g. 48, Trakuose, rekonstravimas – kaina sumažinta 1377,57 tūkst. Lt;
– mokymo paskirties pastatų Muitinės g. 6, 6A, 8/1 Naugarduko g. 1, Kaune, rekonstravimas – kaina sumažinta 1086,68 tūkst. Lt;
– pradinės mokyklos darželio „Žemaitukas“ Kauno g. 4, Telšiuose, rekonstrukcija – kaina sumažinta 583,03 tūkst. Lt;
– stadiono rekonstravimas J. Basanavičiaus g. 69A, Biržuose, – kaina sumažinta 802,63 tūkst. Lt;
– Ukmergės A. Smetonos gimnazijos sporto aikštelių įrengimas ir rekonstravimas – kaina sumažinta 267,47 tūkst. Lt.
4. Projektavimo įmonės domisi naujais statybos produktais ir jų įgyvendinimo galimybėmis, ieško pažangių projektinių sprendimo būdų ir taiko juos rengiamuose projektuose. Pateikiami nauji projektiniai sprendimai:
– uždarų slidinėjimo trasų su dirbtine sniego danga įrengimas Mizarų k., Druskininkų sav.;
– naujos kompozicinės (plieno-betono) perdangos įrengimas tilto per Siesarties upę techniniame projekte, projektuotojas UAB „Tiltų ekspertų biuras“;
– asfaltbetonio dangą numatyta kloti ant stabilizuoto sankasos grunto, kuris stabilizuojamas su jonų mainus gerinančiu preparatu UPD priedu ir cementu, rekonstruojant automobilių stovėjimo aikšteles, kelio atkarpą ir taką Biržų regioniniame parke, projektuotojas AB „Panevėžio keliai“;
– Klaipėdos JKK Bega generalinių ir birių krovinių sandėlyje numatytas kontraforsų rostverkus jungiančių stygų išankstinis įtempimas siekiant sumažinti didžianavės (42 m) konstrukcijos atramų sistemos (kontroforsų) horizantaliuosius poveikius į pamatų blokus ir rostverkų poslinkius, projektuotojas UAB „Restitas“.
2010 metais buvo atliktos 141 bendroji ir 302 dalinės statinio ekspertizės.
Atliekant statinių ekspertizę aiškėja statybos bumo Lietuvoje metu nekokybiškai atliktų statybos darbų priežastys: dėl darbo jėgos trūkumo statybos darbus vykdė abejotinų kvalifikacijų darbininkai ir specialistai, vykdant statybos darbus buvo pasirenkami netinkami techniniai sprendimai, bankrutavus įmonei statybos darbai buvo savavališkai nutraukiami, padaryti defektai netaisomi, statant privačius 1–2 butų gyvenamuosius namus nevykdoma statinio statybos techninė priežiūra, kaip numato statybos normatyviniai dokumentai. Galimos pastatų ir statinių avarinės būklės požymiai pasireiškia dėl prastos statinių naudojimo priežiūros, prastų projektinių sprendinių, netinkamai įvertintų sudėtingų statybvietės inžinerinių-geologinių sąlygų.
Aplinkos ministerija primena, kad projekto (projekto dalies) vadovai, pasirašydami projektą, prisiima atsakomybę už projekto (projekto dalies) parengimo kokybę ir projekto atitiktį įstatymų, kitų teisės aktų, projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatoms. Nustačius esmines projektų klaidas ar teisės aktų pažeidimus, gali būti taikomos sankcijos.
Aplinkos viceministras Arūnas Remigijus Zabulėnas
_________________