LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJOS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PAKEITIMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTŲ LICENCIJAVIMO NUOSTATUOSE PATVIRTINIMO

 

1994 m. lapkričio 10 d. Nr. 430

Vilnius

 

Remdamasis 1994 06 20 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 493, kuriuo civilinės aviacijos specialistų licencijavimo funkcijos perduotos Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos direkcijai:

1. Tvirtinu Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatus su atitinkamais pakeitimais ir papildymais.

2. Pavedu Civilinės aviacijos direkcijos generaliniam direktoriui paskirti asmenis, kuriems suteikiama teisė pasirašyti civilinės aviacijos specialistų licencijose.

Mano įsakymą Nr. 239, pasirašytą 1993 06 24, laikyti negaliojančiu.

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                              JONAS BIRŽIŠKIS

______________


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos

susisiekimo ministerijos

1994 11 10 įsakymu Nr. 430

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTŲ LICENCIJAVIMO

NUOSTATAI

 

Bendroji dalis

 

Šie nuostatai parengti vadovaujantis galiojančiais Lietuvos Respublikos įstatymais. Jie atitinka Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) standartus ir rekomendacijas.

Civilinės aviacijos specialistų licencijavimo teisė suteikiama Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos direkcijos inspekcijai (toliau – CADI).

Lietuvos Respublikoje pilotuoti orlaivius, ruošti juos skridimui, dalyvauti skrydžių valdyme gali asmenys, turintys atitinkamą leidimą (licenciją).

Lietuvos Respublikos piliečiams išduodamos civilinės aviacijos specialistų licencijos, nurodytos šių nuostatų 4 punkte. Užsienio piliečiai civilinės aviacijos specialistų licenciją gali gauti tik baigę atitinkamą išsimokslinimą Lietuvoje pagal CADI patvirtintas programas.

Licencijos savininkas gali naudotis tik tomis teisėmis, kurios nurodytos šiuose nuostatuose.

Pasibaigus licencijos galiojimo laikui, jos savininkas netenka visų teisių, nurodytų licencijoje.

Šiuose nuostatuose nurodyti minimalūs reikalavimai gauti, pratęsti aviacijos specialisto licenciją. Civilinės aviacijos oro transporto struktūros, suderinusios su CADI, turi teisę nustatyti didesnius reikalavimus saviems aviacijos specialistams.

 

1. Specialistų rengimas

 

1.1. Civilinės aviacijos specialistai rengiami mokymo įstaigose, organizacijose, turinčiose oficialų CADI leidimą (pripažinimą).

1.2. Kandidatai į mokymo įstaigas priimami pagal jų bendrą išsilavinimo lygį, sveikatos būklę.

 

2. Egzaminai ir praktinis patikrinimas

 

2.1. Civilinės aviacijos direkcija patvirtina LR civilinės aviacijos specialistų licencijavimo komisiją, kuri yra aukščiausia institucija, sprendžianti apie pretendento (licencijos savininko) teorines žinias ir praktinius gebėjimus gauti (turėti) atitinkamą aviacijos specialisto licenciją (kvalifikaciją).

2.2. Pretendentas, padavęs pareiškimą licencijai (kvalifikacijai) gauti, turi būti baigęs mokslus pagal CADI patvirtintą programą ir išlaikyti teorijos bei skrydžio egzaminą (tik įgulų nariams). Skrydžių vadovai savo praktinius gebėjimus įrodo, atlikdami pareigas konkrečioje vadavietėje. Techninės priežiūros specialistai turi pateikti CADI įgaliotos organizacijos, kurioje pretendentas įgijo praktinį patyrimą, kvalifikacijos patvirtinimą.

2.3. Teorijos egzaminas bus išlaikytas, jeigu pretendentas gerai atsakys ne mažiau kaip į 75% pateiktų klausimų.

2.4. Jeigu pretendentas teorijos egzamino neišlaikė, praktiniai gebėjimai netikrinami.

2.5. Jeigu pretendentas neišlaikė skrydžio egzamino, pakartotinai jam leidžiama laikyti tik papildomai pasiruošus su instruktoriumi ne anksčiau kaip po mėnesio.

2.6. Po mokymo programos baigimo pretendentas privalo išlaikyti reikiamus egzaminus ne vėliau kaip per 3 mėnesius.

 

3. Medicinos reikalavimai išduodant licencijas

 

3.1. Aviacijos specialistų – įgulų narių ir skrydžių vadovų – sveikatos būklė turi atitikti konkrečius medicinos reikalavimus, kurie skirstomi į 1, 2 ir 3 klasės medicinos išvadas.

3.2. CADI licencijas civilinės aviacijos specialistams išduoda tik pretendentui pateikus pažymėjimą su atitinkamos klasės medicinos išvada.

3.3. Pažymėjimas galioja nuo jo išdavimo dienos.

3.4. Medicinos išvadų klasės ir jų galiojimo laikas įvairiems aviacijos specialistams:

a) 2 klasės pilotui mėgėjui

24 mėn.

b) 1 klasės komercinės aviacijos pilotui

12 mėn.

c) 1 klasės avialinijų transporto pilotui

12 mėn.

d) 2 klasės sklandytojui

24 mėn.

e) 2 klasės laisvojo aerostato pilotui

24 mėn.

f) 1 klasės navigatoriui (šturmanui)

12 mėn.

g) 1 klasės skraidančiam inžinieriui

12 mėn.

h) 3 klasės skrydžių vadovui

24 mėn.

i) 2 klasės orlaivio palydovei (stiuardesei)

24 mėn.

Pilotams mokiniams medicinos išvados klasė ir jos galiojimo laikas atitinka medicinos reikalavimus pagal licencijos rūšį, kurią pretendentas nori gauti.

3.5. Licencijos galiojimo laikas atitinka medicinos išvados galiojimo laiką: pasibaigus medicinos išvados galiojimo laikui, licencijos savininkas netenka visų teisių, nurodytų licencijoje.

3.6. Licencijos savininkui sukakus 40 metų, laikas tarp medicinos patikrinimų sutrumpinamas iki 6 mėnesių – avialinijų transporto pilotams, komercinės aviacijos pilotams, skraidantiesiems inžinieriams ir navigatoriams; iki 12 mėnesių – pilotams mėgėjams, sklandytojams, laisvojo aerostato pilotams, skrydžių vadovams, orlaivių palydovėms.

Pastaba. Pusmetinės medicininės apžiūros apimtį nustato medicinos komisijos pirmininkas kiekvienam asmeniui individualiai.

3.7. CADI medicinos išvados galiojimo laiką gali pratęsti iki 3 mėnesių įgulų nariams, atliekantiems komercinius skrydžius užsienyje, jei jų medicininę apžiūrą atliks medicininės komisijos narys arba tos šalies gydytojas, turintis oficialų leidimą dirbti. Išvada apie medicininį patikrinimą turi būti atsiųsta į CADI.

 

4. Licencijų rūšys

 

CADI išduodamos civilinės aviacijos specialistų licencijos yra skirtingų spalvų viršeliais:

a) avialinijų transporto pilotų – tamsiai žalios;

b) komercinės aviacijos pilotų – mėlynos;

c) pilotų mėgėjų – šviesiai rudos;

d) civilinės aviacijos navigatorių (šturmanų) – raudonos;

e) skraidančiųjų inžinierių – rudos;

f) laisvojo aerostato pilotų – melsvos;

g) skrydžių vadovų – geltonos;

h) civilinės aviacijos technikų/inžinierių (I ir II tipų) – kaštoninės;

i) sklandytojo – vyšninės;

j) orlaivių palydovių (stiuardesių) – žalios.

 

5. Licencijos turinys

 

5.1. Licencijoje yra 14 punktų:

I. Valstybės išdavusios licenciją pavadinimas

II. Licencijos pavadinimas

III. Licencijos serija ir numeris

IV. Licencijos savininko vardas, pavardė ir gimimo data

V. Licencijos savininko namų adresas

VI. Licencijos savininko pilietybė

VII. Licencijos savininko parašas

VIII. Licenciją išdavusios organizacijos pavadinimas

IX. Licencijos savininkui suteiktų teisių, nurodytų II, XII ir XIV punktuose, galiojimo laikas

X. Licenciją išdavusio pareigūno parašas ir išdavimo data

XI. Licenciją išdavusios organizacijos antspaudas

XII. Įrašai apie kvalifikaciją

XIII. Ypatingos pastabos (papildomi leidimai ir apribojimai vykdyti pareigas)

XIV. Kiti įrašai.

Licencijoje nurodyta vieta savininko nuotraukai (3,5x4,5), šalia kurios pasirašo savininkas.

Visi licencijos punktai spausdinami lietuvių kalba, o I, II, VI, IX, XII, XIII, XIV punktai – ir anglų kalba.

5.2. Licencijos savininkui leidžiama naudotis teisėmis pagal sąlygas, nurodytas II, XII, XIII ir XIV punktuose.

 

LICENCIJŲ IŠDAVIMAS

 

6. Reikalavimai išduodant piloto mėgėjo licencijas

 

6.1. Amžius. Ne jaunesnis kaip 18 metų.

6.2. Teorinės žinios. Pretendentas privalo išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) aerodinamika;

g) radijo ryšys.

6.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas, kaip orlaivių pilotas, turi būti skraidęs ne mažiau kaip 40 val. (per pastaruosius 12 mėn. turi būti skraidęs ne mažiau kaip 20 val.). Iš jų – 10 val. savarankiškai, o iš šių – 5 val. maršrutu. Bent vieno savarankiško skrydžio maršrutu nuotolis – ne trumpesnis kaip 270 km (sraigtasparnių pilotams – 180 km) su dviem nutūpimais skirtinguose aerodromuose.

Jeigu pretendentas, kaip pilotas, skraidęs kitų kategorijų orlaiviais, CADI gali sumažinti reikalavimus skraidytam laikui.

6.4. Skrydžių praktika.

Pretendentą gali mokyti skraidyti tik pilotas instruktorius orlaiviais, turinčiais sudvejintą valdymą. Baigus mokymą, pilotas instruktorius turi būti įsitikinęs, kad jo mokinys jau įgijo piloto mėgėjo skrydžių patirtį.

Jeigu licencijoje numatoma suteikti teisę skraidyti naktį, tai pretendentas turi būti mokomas skraidyti naktį.

Pastaba. Naktinių skrydžių patirtis nesuteikia licencijos savininkui kvalifikacijos vykdyti skrydį, pagal skrydžių vykdymo taisykles pagal prietaisus (toliau SVTP).

6.5. Praktiniai gebėjimai.

Skrydžio egzamino metu pretendentas turi įrodyti, kad kaip orlaivio vadas geba atlikti visas piloto mėgėjo pareigas ir veiksmus.

6.6. Sveikatos būklė.

Pretendentas privalo turėti 2 klasės galiojančią medicinos išvadą.

Pastaba. Papildomi reikalavimai dėl sveikatos, norintiems gauti leidimą skraidyti pagal SVTP, nurodyti 12.5 p.

6.7. Licencijos savininko teisės ir būtinos sąlygos joms realizuoti.

Piloto mėgėjo licencija suteikia teisę jos savininkui skraidyti vadu arba antruoju pilotu tais orlaiviais, kurie nurodomi įrašuose apie kvalifikaciją.

Piloto mėgėjo licencija neduoda teisės jos savininkui dirbti pilotu už atlyginimą ir atlikti komercinių skrydžių.

 

7. Reikalavimai išduodant komercinės aviacijos piloto licencijas

 

7.1. Amžius – ne jaunesni kaip 18 metų.

Pastaba. Licencijos savininkui sukakus 60 metų, neleidžiama dirbti orlaivio vadu pagal LR darbo sutarties įstatymą, atliekant tarptautinius komercinius skrydžius.

7.2. Teorinės žinios.

Pretendentas privalo išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) aerodinamika;

g) radijo ryšys.

7.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas, kaip pilotas, turi būti išskraidęs ne mažiau kaip 200 val. (sraigtasparnio pilotams – 150 val.) ir turi turėti galiojančią piloto mėgėjo licenciją arba būti skraidęs 150 val. kaip pilotas (sraigtasparnio pilotams – 100 val.) pagal patvirtintą programą. Iš jų:

a) kaip lėktuvo vadas 100 val. (sraigtasparnio vadas – 35 val.) arba 70 val., jei skraidė pagal patvirtintą programą;

b) kaip lėktuvo vadas – skraidęs 20 val. maršrutu (sraigtasparnio vadas – 10 val.). Bent vieno skrydžio maršrutu nuotolis – ne trumpesnis kaip 540 km (tik lėktuvų pilotams) su dviem nutūpimais skirtinguose aerodromuose;

c) 10 val. pagal SVTP;

d) jeigu numatoma suteikti teisę skraidyti naktį, tuomet pretendentas, kaip orlaivio vadas, turi būti skraidęs naktį pagal punkto 14.1 reikalavimus.

Jeigu pretendentas skraidė kitų kategorijų orlaiviais, CADI gali sumažinti skraidyto laiko reikalavimus.

7.4. Skrydžių praktika.

Pretendentą gali mokyti skraidyti tik pilotas instruktorius orlaiviais, turinčiais sudvejintą valdymą. Baigti mokymą pilotas instruktorius gali tik tada, kai įsitikina, kad jo mokinys įgijo komercinės aviacijos piloto skrydžių patirtį.

7.5. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas turi įrodyti, jog kaip orlaivio vadas sugeba atlikti savo pareigas ir veiksmus, būtinus komercinės aviacijos pilotui.

7.6. Sveikatos būklė.

Pretendentas privalo turėti I klasės galiojančią medicinos išvadą.

7.7. Licencijos savininko teisės ir būtinos sąlygos šioms teisėms realizuoti.

Komercinės aviacijos piloto licencija leidžia:

a) naudotis piloto mėgėjo teisėmis;

b) būti bet kurio orlaivio vadu, jeigu tai atitinka įrašus apie kvalifikaciją, nekomerciniuose skrydžiuose;

c) būti komercinių skrydžių orlaivio vadu tuose orlaiviuose, kuriais leidžiama skraidyti ir vienam pilotui;

d) būti komercinių skrydžių antruoju pilotu tuose orlaiviuose, kuriuose antrasis pilotas būtinas;

e) atliekant komercinius skrydžius, būti tų lėktuvų vadu, kurių maksimalus pakilimo svoris neviršija 8 626 kg (19 000 svarų), įgulą sudaro daugiau nei vienas pilotas ir sėdimų vietų keleiviams lėktuve ne daugiau kaip 19;

f) atliekant komercinius skrydžius, būti tų sraigtasparnių vadu, kurių maksimalus pakilimo svoris neviršija 9 080 kg (20 000 svarų), įgulą sudaro daugiau nei vienas pilotas ir sėdimų vietų keleiviams sraigtasparnyje ne daugiau kaip 9;

g) turi teisę atlikti komercinius skrydžius pagal CADI patvirtintas mokymo programas bet kurio orlaivio vadu stažuotoju, jei tai atitinka įrašus apie kvalifikaciją.

 

8. Reikalavimai išduodant avialinijų transporto pilotųlicencijas

 

8.1. Amžius – ne jaunesni kaip 21 metų.

Pastaba. Licencijos savininkui sukakus 60 metų, neleidžiama dirbti orlaivio vadu pagal LR darbo sutarties įstatymą, atliekant tarptautinius komercinius skrydžius.

8.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) aerodinamika;

g) radijo ryšys.

8.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas turi būti skraidęs ne mažiau kaip 1500 val. pilotu (sraigtasparnio pilotams – 1000 val.). Iš jų:

a) 250 val. kaip orlaivio vadas arba kaip orlaivio vadas 100 val., o likusias 150 val. – kaip antrasis pilotas, atliekantis orlaivio vado funkcijas (tokius skrydžius kontroliuoja orlaivio vadas);

b) 200 val. turi būti skraidęs maršrutu, iš kurių ne trumpiau kaip 100 val. orlaivio vadu arba antruoju pilotu, atliekančiu vado funkcijas (tokius skrydžius kontroliuoja orlaivio vadas);

c) 75 val. turi būti skraidęs pagal SVTP (sraigtasparnių pilotams – 30 val.), iš kurių – lėktuvų pilotai gali būti skraidę treniruoklyje ne daugiau kaip 30 val., o sraigtasparnių pilotai – ne daugiau kaip 10 val;

d) 100 val. turi būti skraidęs naktį vadu arba antruoju pilotu (sraigtasparnių pilotams – 50 val.).

Jeigu buvo skraidęs vadu kitų kategorijų orlaiviais, CADI gali sumažinti skraidyto laiko reikalavimus, nurodytus 8.3 punkte.

Pastaba. Naktinių skraidymų ir skrydžių pagal prietaisus patirtis, nurodyta 8.3 c ir 8.3 d punktuose, nesuteikia teisės sraigtasparnių pilotams skraidyti pagal SVTP.

Pretendentas privalo turėti galiojančią komercinės aviacijos piloto licenciją.

8.4. Skrydžių praktika.

Pretendentas turi būti mokomas skraidyti orlaiviais, turinčiais sudvejintą valdymą. Pasiruošimo lygis turi atitikti reikalavimus, būtinus komercinės aviacijos pilotui. Lėktuvų pilotai turi būti mokomi skraidyti pagal SVTP tam, kad gautų leidimą šios rūšies skrydžiams, jeigu anksčiau tokio leidimo neturėjo.

8.5. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas turi įrodyti, kad kaip orlaivio, kuriame privalo būti ir antrasis pilotas, vadas jis geba atlikti savo pareigas ir veiksmus, būtinus avialinijų transporto pilotui.

Pastaba. Skrydžio egzaminą lėktuvų pilotai laiko skrisdami daugiamotoriu lėktuvu.

8.6. Sveikatos būklė.

Pretendentas privalo turėti I klasės galiojančią medicinos išvadą.

8.7. Licencijos savininko teisės ir sąlygos joms realizuoti.

Avialinijų transporto piloto licencija leidžia:

a) naudotis piloto mėgėjo bei komercinės aviacijos piloto teisėmis ir skraidyti pagal SVTP;

Pastaba. Sraigtasparnių pilotams leidžiama skraidyti pagal SVTP tik įvykdžius reikalavimus, nurodytus 12 p.;

b) būti orlaivio vadu ir antruoju pilotu, atliekant vežimus oru, visų kategorijų orlaiviais, nurodytais įrašuose apie kvalifikaciją.

 

9. Reikalavimai sklandytojų licencijoms gauti

 

9.1. Amžius – ne jaunesni kaip 16 metų.

9.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) aerodinamika;

g) radijo ryšys.

9.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas sklandytuvo pilotu per pastaruosius 12 mėn. turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 6 val., iš kurių – 2 val. savarankiškai ir ne mažiau kaip 20 kartų savarankiškai pakilęs bei nusileidęs. Jeigu pretendentas skraidęs kitų kategorijų orlaiviais, šiuos reikalavimus CADI gali sumažinti.

9.4. Skrydžių praktika.

Visus mokomuosius skrydžius privalo kontroliuoti pilotas instruktorius. Sklandytuvai, kuriais mokoma skraidyti, privalo turėti sudvejintą valdymą.

9.5. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas turi įrodyti, kad kaip sklandytuvo vadas jis geba atlikti veiksmus ir manevrus taip, kaip reikalaujama išduodant sklandytojo licenciją.

9.6. Reikalavimai sveikatai.

Pretendentas privalo turėti 2 klasės medicinos išvadą.

9.7. Licencijos savininko teisės.

Sklandytojo licencija suteikia teisę jos savininkui skraidyti sklandytuvo pilotu, nurodant konkretų sklandytuvo startą, jei sklandytuvas išvelkamas ne lėktuvu. Teisė skraidinti keleivį suteikiama, jei licencijos savininkas savarankiškai yra skraidęs ne trumpiau kaip 10 val. ir atlikęs ne mažiau kaip 12 skridimų.

 

10. Reikalavimai išduodant licencijas laisvojo aerostato pilotams

 

10.1. Amžius – ne jaunesni kaip 16 metų.

10.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) skrydžio teorija;

g) radijo ryšys.

10.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas laisvuoju šiluminiu aerostatu (dirižabliu) turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 12 val. ir ne mažiau kaip 8 kartus pakilęs bei nusileidęs; iš jų bent vienas savarankiškas skrydis. Laisvuoju dujiniu aerostatu (dirižabliu) turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 16 val. ir ne mažiau kaip 4 kartus pakilęs bei nusileidęs, iš kurių bent vienas skridimas savarankiškas. Jeigu pretendentas skraidęs kitų tipų laisvaisiais aerostatais (dirižabliais), šiuos reikalavimus CADI gali sumažinti.

10.4. Skrydžių praktika.

Pretendentą skraidyti turi mokyti tik pilotas instruktorius. Teisė atlikti vizualius naktinius skrydžius gali būti suteikta, jeigu pretendentas vizualiai naktį su instruktoriumi išskraidė ne trumpiau kaip 2 valandas ir atliko ne mažiau kaip 2 savarankiškus pakilimus bei nusileidimus.

10.5. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas, kaip laisvojo aerostato pilotas, turi įrodyti, kad geba atlikti pareigas ir veiksmus, būtinus laisvojo aerostato pilotui.

10.6. Sveikatos reikalavimai.

Pretendentas privalo turėti 2 klasės medicinos išvadą.

10.7. Licencijos savininko teisės.

Laisvojo aerostato piloto licencija jos savininkui leidžia skraidyti aerostato (dirižablio) pilotu. Skraidyti naktį leidžiama, jei pretendentas įvykdo 10.4 p. nurodytus reikalavimus. Teisė atlikti komercinius skrydžius suteikiama, jei licencijos savininkas savarankiškai išskraidęs ne mažiau kaip 150 val. ir išlaikęs egzaminus pagal CADI patvirtintas mokymo programas.

 

11. Įrašai apie kvalifikaciją

 

11.1. Įrašai apie orlaivio kategoriją – pilotų licencijose rašomos šios orlaivių kategorijos:

a) lėktuvas;

b) sraigtasparnis;

c) sklandytuvas;

d) laisvasis aerostatas (dirižablis).

Jeigu licencijos savininkas pageidauja gauti kitos orlaivio kategorijos piloto licenciją, CADI gali išduoti naują licenciją arba įrašyti orlaivio kategoriją anksčiau išduotoje licencijoje.

11.2. Įrašai apie orlaivių klasę ir tipą.

Orlaivio klasė licencijoje įrašoma tik tuomet, jeigu orlaivis sertifikuotas skraidyti su vienu pilotu. Orlaivių klasės:

a) vienmotoriai;

b) daugiamotoriai.

Licencijoje visuomet nurodomas orlaivio tipas. Orlaivio klasė ir tipas į licenciją gali būti neįrašomi, jei atliekami bandomieji skrydžiai ir kitos specialios ne komercinės užduotys. Tada CADI licencijos savininkui išduoda specialų leidimą, kurio galiojimas baigiasi po konkrečios užduoties.

 

12. Leidimas skraidyti pagal SVTP

 

12.1. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) radijo ryšys.

12.2. Skrydžių patirtis.

Pretendentas privalo turėti galiojančią piloto mėgėjo arba komercinės aviacijos piloto licenciją. Pretendentas turi būti skraidęs ne mažiau kaip:

a) 50 val. orlaivio vadu maršrutu; ne mažiau kaip 10 val. iš minėto laiko su tos kategorijos orlaiviais, kuriais norima gauti leidimą skraidyti pagal SVTP;

b) 40 val. pagal SVTP su lėktuvais arba sraigtasparniais; ne daugiau kaip 20 val. šio laiko – treniruoklyje, vadovaujant instruktoriui.

12.3. Skrydžių praktika.

Pretendentą mokyti skraidyti gali tik atitinkamą kvalifikaciją turintis pilotas instruktorius. Jeigu numatoma gauti leidimą skraidyti pagal SVTP daugiamotoriais orlaiviais, tai ir mokyti būtina daugiamotoriais orlaiviais. Pilotas turi mokėti skraidyti su vienu išjungtu varikliu arba imituojant jo išjungimą. Po mokymo pilotas instruktorius turi būti įsitikinęs, kad jo mokinys įgijo reikiamą skrydžių pagal SVTP patirtį.

12.4. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas įrodo, kad jis geba pilotuoti orlaivį pagal SVTP taip, kaip reikalaujama leidžiant šios rūšies skridimus.

12.5. Sveikatos būklė.

Pilotų mėgėjų klausa turi atitikti I klasės medicinos išvados reikalavimus.

12.6. Licencijos savininko teisė skraidyti pagal SVTP.

Išlaikius teorijos ir skrydžio egzaminus, pilotui suteikiama teisė skraidyti pagal SVTP licencijoje nurodytų tipų orlaiviais.

 

13. Kvalifikacijos reikalavimai pilotui instruktoriui

 

13.1. Teorinės žinios – pretendentas turi išlaikyti šiuos egzaminus:

a) mokymo metodika;

b) visų teorijos dalykų pagal reikalavimus komercinės aviacijos pilotams.

13.2. Skrydžių patirtis.

Pretendentas privalo turėti tokią pat skrydžių patirtį kaip ir pageidaudamas gauti komercinės aviacijos piloto licenciją. Laisvojo aerostato pilotai turi būti skraidę ne mažiau kaip 100 val.

13.3. Skrydžių praktika.

Pretendentas mokomas:

a) praktinių skrydžių mokymo metodikos;

b) mokymo metodų taikymo praktikoje.

13.4. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas turi įrodyti, kad jis geba mokyti tam tikros rūšies skridimų orlaiviais, kuriais numatoma jam leisti skraidyti kaip pilotui instruktoriui.

13.5. Piloto instruktoriaus teisės.

Pilotui instruktoriui suteikiamos teisės:

a) kontroliuoti savarankiškus pilotų mokinių skrydžius;

b) mokyti skraidyti pagal pilotų mėgėjų, laisvojo aerostato pilotų, sklandytojų ir komercinės aviacijos pilotų ruošimo programas;

c) mokyti skraidyti pageidaujančius gauti piloto instruktoriaus kvalifikaciją;

d) mokyti skraidyti pageidaujančius gauti leidimą skraidyti pagal SVTP.

13.6. Pilotas instruktorius gali vykdyti savo pareigas, jeigu:

a) turi licenciją, leidžiančią mokyti skraidyti atitinkamo tipo orlaiviais, su atitinkamais leidimais;

b) turi licenciją, kurioje nurodyta, kad leidžiama būti to orlaivio, kuriuo ketina mokyti skraidyti, pilotu instruktoriumi.

 

14. Leidimai specialiems skrydžiams

 

14.1. Leidimas vizualiems naktiniams skrydžiams.

Teisė atlikti vizualius naktinius skrydžius gali būti suteikta, jeigu pretendentas:

a) turi ne mažesnę kaip 100 valandų skrydžių patirtį;

b) vizualiai naktį su instruktoriumi skraidė ne trumpiau kaip 5 valandas, atliko ne mažiau kaip 5 savarankiškus pakilimus bei nusileidimus;

c) su instruktoriumi atliko bent vieną vizualų naktinį skrydį maršrutu, nutoldamas ne mažiau kaip 50 km nuo aerodromo.

Pastaba. Skrydžio egzamino užduotį skiria pilotas instruktorius (egzaminuotojas). Pretendentui, išlaikiusiam skrydžio egzaminą, suteikiama teisė atlikti vizualius naktinius skrydžius.

14.2. Leidimas akrobatiniams skrydžiams.

Teisė atlikti akrobatinius skrydžius gali būti suteikta, jeigu pretendentas, baigęs mokymą pagal patvirtintą programą, sugeba savarankiškai atlikti šias akrobatinio skrydžio figūras:

 

 

Šios figūros atliekamos komplekse per du skridimus, viename demonstruojant sukimus į kairę, kitame – į dešinę. Prieš skrisdamas pretendentas pateikia egzaminuotojui komplekso programą. Egzaminas išlaikomas jei:

a) pilotas ribotoje erdvėje 2x2 km, nurodyta tvarka, be pertraukų, teisingai atlieka figūras;

b) visus skrydžio elementus pilotas atlieka neviršydamas leistinų greičių, perkrovų, saugių atakos kampų ir kt. apribojimų lėktuvui;

c) figūros turi būti atliktos ne žemiau kaip 500 m (1650 pėdų) aukštyje.

14.3. Sklandytuvų išvilkimas.

Pretendentas su instruktoriumi privalo atlikti ne mažiau kaip 4 skridimus išvelkant sklandytuvą. Per egzaminą pretendentas privalo įrodyti, kad moka saugiai išvilkti sklandytuvą, o pakilęs atlikti spiralę (viražą) 360 laipsnių į kairę ir į dešinę.

14.4. Barstymas ir purškimas.

Pretendentas turi būti išskraidęs motoriniais orlaiviais ne mažiau kaip 200 valandų ir su instruktoriumi atlikęs ne mažiau kaip 10 skridimų atliekant barstymo arba purškimo darbus. Per egzaminą pretendentas turi įrodyti sugebėjimą atlikti šios rūšies skrydžius.

14.5. Parašiutininkų išmetimas.

Pretendentas su instruktoriumi turi atlikti ne mažiau kaip 5 tokius skrydžius. Per egzaminą pretendentas įrodo, kad moka atlikti šios rūšies skrydžius, parašiutininkams atliekant šuolius neutraliais kupolais.

14.6. Tūpimas į aikšteles, pasirinktas iš oro.

Ši teisė gali būti suteikta, jei pretendentas su instruktoriumi atliko ne mažiau kaip 3 tūpimus į skirtingas aikšteles, pasirinktas iš oro, ir išlaikė egzaminą.

14.7. CADI gali duoti leidimus kitų rūšių specialiems skrydžiams pagal CADI patvirtintas programas.

 

15. Reikalavimai navigatoriaus (šturmano) licencijai gauti

 

15.1. Amžius – ne jaunesni kaip 18 metų.

15.2. Teorinės žinios – pretendentas turi išlaikyti šiuos egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) meteorologija;

e) oro navigacija;

f) aerodinamika;

g) radijo ryšys.

15.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas, kaip orlaivio navigatorius, turi būti išskraidęs ne mažiau kaip 200 val., iš kurių ne mažiau kaip 30 val. naktį.

Jei pretendentas skraidęs kaip orlaivio pilotas, CADI gali sumažinti skraidyto laiko reikalavimus. Pretendentas turi mokėti nustatyti orlaivio buvimo vietą naudodamasis orlaivio navigacijos sistemomis ir šią informaciją mokėti panaudoti oro navigacijoje.

15.4. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas turi įrodyti, kad geba būti navigatoriumi.

15.5. Sveikatos būklė.

Pretendentas privalo turėti I klasės medicinos pažymėjimą.

15.6. Licencijos savininko teisės.

Civilinės aviacijos navigatoriaus licencija suteikia teisę atlikti navigatoriaus pareigas tų tipų orlaiviuose, kurie nurodyti licencijoje.

 

16. Reikalavimai skraidančiojo inžinieriaus licencijai gauti

 

16.1. Amžius – ne jaunesnis kaip 18 metų.

16.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) oro teisė;

b) orlaivio skrydžio operacijų vadovas (bendrosios žinios apie orlaivių eksploatavimą; orlaivio skrydžio charakteristikos, skridimo planavimas; orlaivio eksploatavimo taisyklės);

c) žmogaus galimybės atlikti skrydžius ir jų ribos;

d) aerodinamika;

e) radijo ryšys;

f) oro navigacijos pagrindai, autonominių sistemų darbo principai ir jų eksploatavimas;

g) oro sąlygų poveikis orlaivių eksploatavimui.

16.3. Skrydžių patirtis.

Pretendentas, kaip orlaivio skraidantysis inžinierius, su instruktoriumi turi skraidyti ne trumpiau kaip 100 val., iš jų – ne ilgiau kaip 50 val. treniruoklyje. Be to, ne mažiau kaip 40 kartų pakilti ir nutūpti, iš jų – ne daugiau 20 kartų treniruoklyje.

Jeigu pretendentas skraidęs lėktuvo pilotu, CADI gali sumažinti šiuos reikalavimus.

16.4. Praktiniai gebėjimai.

Per skrydžio egzaminą pretendentas turi įrodyti, kad geba atlikti pareigas ir veiksmus, reikalingus skraidančiajam inžinieriui.

16.5. Sveikatos reikalavimai.

Pretendentas privalo turėti I klasės medicinos išvadą.

16.6. Licencijos savininko teisės.

Civilinės aviacijos skraidančiojo inžinieriaus licencija leidžia jos savininkui būti tų orlaivių skraidančiuoju inžinierium, kuriais pretendentas įrodė savo praktinius gebėjimus.

 

17. Reikalavimai II tipo civilinės aviacijos techniko/inžinieriaus licencijai gauti

 

17.1. Amžius – ne jaunesni kaip 18 metų.

17.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) orlaivio, jo variklių, sistemų konstrukcijos ir jų veikimas;

b) orlaivio apžiūra, priežiūra, techninis eksploatavimas, surinkimo darbai;

c) pareigų instrukcijos.

17.3. Patirtis.

a) jei išduodama licencija, leidžianti pasirašyti leidimą (skrydžių saugumo pažymėjimą) naudoti orlaivį po techninės priežiūros; pretendentas privalo:

1) turėti ne mažesnį kaip 3 metų darbo stažą;

2) jei pretendentas baigęs mokslus pagal patvirtintą programą, tai mokymosi laikas įtraukiamas į 3 metų stažą;

b) jei numatoma apriboti teises pagal sąlygas, nurodytas 17.5 b ir c punktuose, pretendentas turi:

1) turėti ne mažesnį kaip 2 metų darbo stažą;

2) pretendentui baigus mokslus pagal patvirtintą programą, stažuotės trukmę nustato CADI.

17.4. Praktiniai gebėjimai.

Pretendentas turi įrodyti, kad geba savo funkcijas atlikti taip, kaip nurodyta jam suteikiamose teisėse.

17.5. Licencijos savininko teisės.

Civilinės aviacijos techniko/inžinieriaus II tipo licencija leidžia:

a) licencijoje be apribojimų patvirtinti orlaivių tinkamumą naudoti po nedidelio remonto, nedidelių sankcionuotų modifikacijų arba montavimų variklyje, prietaisuose, pagalbiniuose įrenginiuose; pasirašyti leidimą (skrydžių saugumo pažymėjimą) naudoti orlaivį po techninės priežiūros;

b) licencijoje su apribojimais pagal sąlygas, nurodytas 17.6 b ir c p., patvirtinti tinkamumą eksploatuoti po patikrinimo, nedidelio remonto ir sankcionuotos modifikacijos tų orlaivio dalių, kurios nurodytos licencijoje.

17.6. Būtinos sąlygos naudotis teisėmis.

Licencijos savininkas gali naudotis teisėmis, nurodytomis 17.5 p. tik tada, jei:

a) licencijoje nurodyti konkretūs orlaivių tipai, kuriuos leidžiama eksploatuoti;

b) licencijoje nurodoma konkretaus orlaivio sklandmuo, varikliai, sistemos ir jų elementai, kuriuos leidžiama tvarkyti;

c) licencijoje nurodomos konkrečios orlaivių elektronikos sistemos ir jų elementai, kuriuos leidžiama tvarkyti;

d) pretendentas susipažinęs su naujausia informacija apie techninę priežiūrą ir tinkamumą skrydžiams orlaivių, kurių skrydžių saugumo pažymėjime jam leidžiama pasirašyti arba tų orlaivio dalių, variklių ir sistemų, kurių tinkamumą eksploatuoti jis turės teisę patvirtinti;

e) ne trumpiau kaip 6 iš pastarųjų 24 mėnesių atliko II tipo civilinės aviacijos techniko/inžinieriaus pareigas.

 

18. Reikalavimai I tipo civilinės aviacijos techniko/inžinieriaus licencijai gauti

 

18.1. Amžius – ne jaunesni kaip 21 metai.

18.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) pareigų instrukcijos;

b) orlaivio, jo variklių, sistemų konstrukcija ir veikimas;

c) orlaivio apžiūra ir surinkimo darbai;

d) kapitalinio ir atnaujinamojo remonto darbų tvirtinimas, apžiūros taisyklės ir metodai, techniniai agregatų bandymai.

18.3. Patirtis.

a) išduodant licenciją su teise sertifikuoti orlaivio tinkamumą skrydžiams, pretendentas privalo turėti kapitalinio remonto, atnaujinimo darbų ir modifikacijų keitimo patirtį:

1) ne trumpesnę kaip 5 metai;

2) ne trumpesnę kaip 3 metai, jei pretendentas baigė mokslus pagal patvirtintą programą;

b) išduodant licenciją su apribojimais pagal sąlygas, nurodytas p. 18.6 b, pretendentas privalo turėti kapitalinio remonto, atnaujinimo darbų ir modifikacijų keitimo patirtį:

1) ne trumpesnę kaip 3 metai;

2) jei pretendentas baigęs mokslus pagal patvirtintą programą, stažuotės terminą nustato CADI.

18.4. Gebėjimai.

Pretendentas turi gebėti atlikti savo funkcijas taip, kaip reikalaujama išduodant I tipo techniko/inžinieriaus licenciją.

18.5. Licencijos savininko teisės.

Civilinės aviacijos techniko/inžinieriaus I tipo licencija savininkui leidžia:

a) licencijoje be apribojimų patvirtinti tinkamumą naudoti orlaivį, jo variklius, pagalbinę ir elektroninę įrangą, prietaisus po to, kai buvo atliktas kapitalinis remontas, atnaujinimo darbai bei modifikacijų keitimas;

b) licencijoje su apribojimais pagal sąlygas, nurodytas p. 18.6 b, patvirtinti tinkamumą po kapitalinio remonto ir atnaujinimo darbų naudoti tas orlaivio dalis, kurios nurodytos licencijoje.

Pastaba. Teisė pasirašyti leidimą (skrydžių saugumo pažymėjimą) naudoti orlaivį po techninės priežiūros gali būti suteikta, jei pretendentui duodamos teisės, nurodytos 17.5 p.

18.6. Būtinos sąlygos naudotis teisėmis.

Licencijos savininkas gali naudotis teisėmis, nurodytomis 18.5 p., jei:

a) licencijoje nurodomi konkretūs orlaivių tipai ir darbai, kuriuos leidžiama atlikti;

b) licencijoje nurodoma konkretaus orlaivio sklandmuo, varikliai, sistemos, kurias leidžiama prižiūrėti, ir darbai, kuriuos leidžiama atlikti;

c) pretendentas susipažinęs su naujausia informacija apie tinkamumą skrydžiams tų orlaivių, jų sklandmenų, variklių ir sistemų, kurių tinkamumą naudoti po kapitalinio remonto ir atnaujinimo darbų jis turės teisę patvirtinti;

d) per pastaruosius 24 mėnesius ne trumpiau kaip 6 atliko I tipo aviacijos techniko/inžinieriaus pareigas.

 

19. Reikalavimai skrydžių vadovo (SV) licencijai gauti

 

19.1. Amžius – ne jaunesni kaip 21 metai.

19.2. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) LR oro transporto kodeksas (aviacijos įstatymas);

b) oro teisė;

c) skrydžių taisyklės;

d) skrydžių valdymo technologija;

e) radijo ryšio priemonės;

f) aerodromų radiotechninės ir šviesos priemonės;

g) radijo ryšys pagal nustatytą frazeologiją;

h) LR oro navigacinės informacijos rinkinys (toliau – ONIR);

i) oro navigacija;

j) aviacinė meteorologija;

k) orlaivių techninės ir skrydžių charakteristikos;

l) radarai (naudojimas, apribojimai);

m) skrydžių valdymo organizavimas.

19.3. Patirtis.

Pretendentas turi būti įgijęs išsilavinimą pagal CADI patvirtintą programą.

19.4. Sveikatos būklė.

Pretendentas privalo turėti galiojantį III klasės medicinos pažymėjimą.

 

20. Skrydžių vadovo kvalifikacijos:

 

a) aerodromo SV;

b) prieigų (artėjimo) SV;

c) erdvės valdymo centro SV;

d) SV pamainos viršininkas;

e) SV instruktorius.

 

21. Kvalifikaciniai reikalavimai „Aerodromo SV“

 

21.1. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) aerodromo SV darbo technologija;

b) aerodromo charakteristika;

c) specialiųjų transporto priemonių ir orlaivių judėjimo aerodromu tvarka;

d) oro navigacijos priemonės, esančios 45 km atstumu nuo aerodromo;

e) aviacinė meteorologija ir ornitologija;

f) vietos oro eismo charakteristika;

g) vietovė ir iškilieji orientyrai;

h) kilimo tūpimo juostos matomumo nustatymas ir gautųjų duomenų panaudojimas;

i) avarinių tarnybų iškvietimo tvarka;

j) elektroninių įrenginių naudojimas darbo vietoje;

k) orlaivių techninės ir skrydžių charakteristikos;

l) radijo ryšio frazeologija.

21.2. Darbo patirtis.

Pretendentas, kaip aerodromo SV, privalo būti:

a) per pastaruosius tris mėnesius stažavęsis ne trumpiau kaip 400 val., prižiūrint SV instruktoriui ir gavęs to instruktoriaus išvadas šiai kvalifikacijai gauti;

arba

b) jeigu pretendentas turi licenciją su leidimu dirbti prieigų ar erdvės valdymo centro SV, tai jis privalo būti išlaikęs patvirtintas oro navigacinės tarnybos (toliau – ONT) kvalifikacines įskaitas ir per pastaruosius 2 mėnesius dirbęs ne mažiau kaip 200 val., prižiūrint SV instruktoriui ir gavęs to instruktoriaus išvadas šiai kvalifikacijai gauti.

Pastaba. Pretendentui, norinčiam gauti „aerodromo SV“ kvalifikaciją, gali būti apribojama teisė kontroliuoti radarais.

21.3. Gebėjimai.

Pretendentas darbo metu turi įrodyti, kad gali atlikti savo pareigas taip, kaip numatyta suteikiamose jam teisėse.

 

22. Kvalifikaciniai reikalavimai „Prieigų SV“

 

22.1. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) prieigų sektoriaus SV darbo technologija;

b) šio sektoriaus skrydžių taisyklės;

c) visi punktai, išvardinti 21.1, išskyrus a) ir c) punktus.

22.2. Darbo patirtis.

a) pretendentas per pastaruosius 3 mėnesius turi būti stažavęsis ne trumpiau kaip 400 val. šioje darbo vietoje SV instruktoriaus prižiūrimas ir gavęs instruktoriaus išvadas dėl tinkamumo dirbti šiame sektoriuje;

b) pretendentas privalo turėti teisę kontroliuoti radarais;

c) jeigu pretendentas turi teisę dirbti erdvės valdymo centro SV ar aerodromo SV, tai jis per pastaruosius 2 mėnesius turi būti stažavęsis ne trumpiau kaip 200 valandų SV instruktoriaus prižiūrimas ir, gavęs instruktoriaus išvadas dėl tinkamumo dirbti, taip pat turi išlaikyti patvirtintas ONT kvalifikacines įskaitas.

22.3. Gebėjimai.

Darbo metu pretendentas turi įrodyti, kad geba atlikti savo pareigas taip, kaip numatyta suteikiamose teisėse.

 

23. Kvalifikaciniai reikalavimai „Erdvės valdymo SV“

 

23.1. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) erdvės sektoriaus (kuriame norima dirbti pagal šią kvalifikaciją) darbo technologija;

b) radijo ryšio frazeologija;

c) oro teisė;

d) elektroninės darbo priemonės;

e) aviacinė meteorologija;

f) to sektoriaus oro navigacinės priemonės;

g) LR aerodromų charakteristikos;

h) radiotechninių priemonių ir radarų duomenys;

i) vietovė ir iškilieji orientyrai;

j) paieškos ir gelbėjimo būdai;

k) skrydžių taisyklės;

l) oro eismas ir atsakomybė;

m) oro trasos ir judėjimas;

n) orlaivių techninės ir skrydžių charakteristikos.

23.2. Darbo patirtis.

Pretendentas privalo būti:

a) per pastaruosius 4 mėnesius stažavęsis 400 val., prižiūrimas SV instruktoriaus ir gavęs instruktoriaus išvadas dėl tinkamumo dirbti šioje darbo vietoje;

b) turi turėti teisę kontroliuoti radarais.

23.3. Gebėjimai.

Pretendentas turi įrodyti, kad gali atlikti savo pareigas, kaip numatyta suteikiamose jam teisėse.

Pastaba. Pretendentas, gavęs instruktoriaus išvadas apie netinkamumą gauti vieną iš 20 punkte a), b) ar c) nurodytų kvalifikacijų, gali raštu informuoti ONT vadovybę, kad nesutinka su šiomis išvadomis. Per mėnesį turi būti sudaryta ir suderinta su CADI 5 asmenų komisija:

a) SV instruktorius (2 asm.);

b) SV pamainos viršininkas (2 asm.);

c) sektoriaus, kuriame pretendentas nori gauti leidimą dirbti, viršininkas.

Komisija savo nuožiūra turi paskirti pretendentui papildomas įskaitas ir nurodyti terminą stažuotei. Komisija privalo paskirti pretendentui kitą SV instruktorių. Stažuotės trukmė negali viršyti 200 val. per 2 mėnesius.

Pretendentas turi įrodyti savo gebėjimą atlikti pareigas, nurodytas suteikiamose jam teisėse.

Įvertinus pretendento papildomą stažuotę, komisijos išvados yra neapskundžiamos ir laikoma, kad pretendentas gali arba negali atlikti jam pavestą darbą.

 

24. Kvalifikaciniai reikalavimai „SV pamainos viršininkui“

 

24.1. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) aerodromo, prieigų, erdvės valdymo centro SV darbo technologija (priklausomai nuo to, kokią kvalifikaciją pretendentas nori gauti);

b) radijo ryšio frazeologija;

c) oro teisė;

d) elektroninės darbo priemonės;

e) pamainos viršininko darbo technologija;

f) aviacinė meteorologija;

g) paieškos ir gelbėjimo būdai;

h) koordinacija tarp kitų aviacinių specialiųjų tarnybų;

i) LR ONIR; LR skrydžių taisyklės.

24.2. Darbo patirtis.

Pretendentas turi būti:

a) per pastaruosius 3 mėnesius stažavęsis 250 val., prižiūrint SV instruktoriui ir gavęs jo išvadas dėl tinkamumo dirbti pagal šią kvalifikaciją;

b) pretendentas privalo turėti visas 20 punkto a), b) ir c) galiojančias kvalifikacijas.

24.3. Gebėjimai.

Pretendentas turi įrodyti, kad geba atlikti savo pareigas taip, kaip numatyta suteikiamose jam teisėse.

 

25. Kvalifikaciniai reikalavimai „SV instruktoriui“

 

25.1. Teorinės žinios – pretendentas privalo išlaikyti egzaminus:

a) aerodromo, prieigų, erdvės valdymo centro SV darbo technologija (priklausomai nuo to, kokią kvalifikaciją pretendentas nori gauti);

b) radijo ryšio frazeologija;

c) oro teisė;

d) elektroninės darbo priemonės;

e) pamainos viršininko darbo technologija (pagal pretendento darbo profilį);

f) aviacinė meteorologija;

g) paieškos ir gelbėjimo būdai;

h) LR ONIR;

i) skrydžių valdymo taisyklės.

25.2. Darbo patirtis.

Pretendentas turi būti:

a) dirbęs visuose sektoriuose ar darbo vietose (priklausomai nuo to, kokią kvalifikaciją pretendentas nori gauti);

b) turintis teisę kontroliuoti radarais;

c) turi būti išdirbęs pamainos viršininku ne trumpiau kaip 6 mėnesius per pastaruosius 5 metus.

 

26. Skrydžių vadovo teisės

 

26.1. Aerodromo SV leidžiama vadovauti skrydžiams to aerodromo skrydžių valdymo centro zonoje, kuris nurodytas licencijoje.

26.2. Prieigų SV leidžiama vadovauti orlaivių skrydžiams tų aerodromų prieigose ir toje oro erdvėje, kuri nurodyta licencijoje.

26.3. Erdvės valdymo centro SV leidžiama vadovauti skridimams skrydžių informacijos rajone arba jo sektoriuje, kuris nurodytas licencijoje.

26.4. Pamainos viršininkui leidžiama dirbti kaip nurodyta jo pareigybinėje instrukcijoje, kurią tvirtina CADI.

26.5. SV instruktoriumi leidžiama dirbti kaip nurodyta jo pareigybinėje instrukcijoje, kurią tvirtina CADI.

 

27. Reikalavimai išduodant orlaivio palydovės (stiuardesės) licencijas

 

27.1. Amžius – ne jaunesni kaip 18 metų.

27.2. Teorinės žinios – pretendentė(-as) turi išlaikyti egzaminus, numatytus CADI patvirtintoje programoje.

27.3. Darbo patirtis.

Pretendentė(-as), kaip orlaivio palydovė(-as) stažuotoja(- as), privalo išdirbti mokymo programoje numatytą laiką, prižiūrint vyriausiajai orlaivio palydovei. Praktinius gebėjimus tikrina aviakompanijos sudaryta specialistų komisija, kuri savo išvadas pateikia LR licencijavimo komisijai.

27.4. Sveikatos būklė.

Pretendentė(-as) privalo turėti 2 klasės medicinos išvadą.

27.5. Licencijos savininkės(-o) teisės.

Civilinės aviacijos orlaivio palydovės (stiuardesės) licencija suteikia teisę jos savininkei(-ui) vykdyti orlaivio palydovės(-vo) pareigas tuose orlaiviuose, kurie nurodyti licencijoje.

 

LICENCIJŲ GALIOJIMO PRATĘSIMAS

 

28. Reikalavimai orlaivių įgulų nariams

 

CADI pratęsia licencijos galiojimo laiką, jei pretendentas pateikia galiojantį atitinkamos klasės medicinos pažymėjimą ir dokumentais įrodo, kad teorinis pasiruošimas ir jo skrydžių patirtis atitinka reikalavimus*:

28.1. Pilotas mėgėjas orlaivių vadu per pastaruosius 24 mėnesius nuo licencijos pratęsimo (išdavimo) datos turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 20 val., per pastaruosius 12 mėnesių turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 10 valandų, iš kurių 3 val. – skrendant maršrutais iš vieno punkto į kitą. Pilotas mėgėjas, kaip orlaivio vadas, netenka teisės skraidinti keleivių, jei per pastaruosius 3 mėnesius jis mažiau kaip 3 kartus pakilo ir nusileido. Piloto kvalifikacija turi būti periodiškai tikrinta kiekvieno tipo orlaiviu.

28.2. Komercinės aviacijos pilotas orlaivių vadu per pastaruosius 12 mėnesių nuo licencijos pratęsimo (išdavimo) datos turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 20 valandų, per pastaruosius 3 mėnesius turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 5 valandų ir 5 kartus pakilęs bei nutūpęs. Piloto kvalifikacija turi būti periodiškai patikrinta kiekvieno tipo orlaiviu.

28.3. Avialinijų transporto pilotas orlaivių vadu per pastaruosius 3 mėn. turi ne mažiau kaip 3 kartus pakilti ir nutūpti. Periodiškai turi būti patikrinta piloto kvalifikacija kiekvieno tipo orlaiviu ir patvirtinti tūpimo minimumai.

28.4. Antrasis pilotas per pastaruosius 12 mėnesių nuo licencijos pratęsimo (išdavimo) datos orlaivių antruoju pilotu turi būti skraidęs ne trumpiau kaip 20 valandų, o per pastaruosius 3 mėn. turi išskraidyti 10 valandų. Kvalifikacija turi būti periodiškai tikrinama kiekvieno tipo orlaiviu.

28.5. Teisė atlikti vizualius naktinius skrydžius pratęsiama, jeigu pilotas, kaip orlaivio vadas, per pastaruosius 3 mėn. nakties metu ne mažiau kaip 3 kartus pakilo bei nutūpė.

28.6. Teisė skraidyti pagal SVTP ir tūpimo minimumai pratęsiami, jei pilotas per pastaruosius 3 mėn. pagal SVTP yra išskraidęs ne mažiau kaip 6 valandas ir atlikęs ne mažiau kaip 6 tūpimus prie atitinkamų oro sąlygų.

Pastaba. Šio punkto reikalavimai netaikomi avialinijų transporto pilotams.

28.7. Pilotas instruktorius:

a) per pastaruosius 3 mėn., kaip orlaivio vadas, turi ne mažiau kaip 3 kartus pakilti bei nutūpti su tuo orlaiviu, kuriuo jam leista skraidyti;

b) per pastaruosius 12 mėnesių pilotas bent vieną kartą privalo įrodyti CADI įgaliotajam asmeniui gebėjimą atlikti piloto instruktoriaus pareigas.

28.8. Teisė išvilkti sklandytuvą, atlikti akrobatinius skraidymus, išmesti parašiutininkus ir kt. pratęsiama, jei pilotas per pastaruosius 6 mėnesius atliko bent vieną tokį skridimą.

28.9. Sklandytojas:

a) turintis skrydžių patirtį iki 50 valandų – per pastaruosius 12 mėnesių, kaip sklandytuvo pilotas, turi būti skraidęs ne mažiau kaip 15 val., per pastaruosius 3 mėn. – ne mažiau kaip 5 val. ir ne mažiau kaip 10 kartų pakilęs bei nutūpęs;

b) turintis skrydžių patirtį 50–200 val. – per pastaruosius 12 mėnesių, kaip sklandytuvo pilotas, turi būti skraidęs ne mažiau kaip 10 valandų, o per pastaruosius 3 mėn. – ne mažiau kaip 3 val.;

c) turintis 200 ir daugiau valandų skrydžių patirtį – per pastaruosius 12 mėn., kaip sklandytuvo pilotas, turi būti skraidęs ne mažiau kaip 10 val.

28.10. Laisvojo aerostato pilotas per pastaruosius 12 mėnesių turi būti atlikęs ne mažiau kaip 4 savarankiškus skridimus, kurių bendra trukmė ne mažesnė kaip 3 val.

28.11. Navigatorius (šturmanas) per pastaruosius 6 mėnesius, kaip orlaivių navigatorius, turi būti skraidęs ne mažiau kaip 20 val. Jo kvalifikacija turi būti periodiškai patikrinta.

28.12. Skraidantysis inžinierius per pastaruosius 6 mėnesius, kaip orlaivių skraidantysis inžinierius, turi būti skraidęs ne mažiau kaip 20 val. Jo kvalifikacija turi būti periodiškai tikrinta.

28.13. Orlaivio palydovė pateikia iš aviakompanijos, kurioje ji dirba, pažymą apie kvalifikaciją.

Pastaba. Jei reikalavimai orlaivių įgulų nariams pratęsiant licenciją nebuvo įvykdyti, tada pretendentai privalo laikyti CADI nurodytus egzaminus.

 

29. Reikalavimai dėl licencijų pratęsimo specialistams, dirbantiems žemėje

 

29.1. Technikas/inžinierius (I ir II tipai) per pastaruosius 24 mėnesius ne trumpiau kaip 6 mėn. turi būti vykdęs savo pareigas ir turėti eksploatuotojo patvirtinimą apie kvalifikaciją. Licencija jam pratęsiama kas 2 metai.

29.2. Jeigu skrydžių vadovas per pastaruosius 12 mėnesių dirbo mažiau kaip 60 val., tai jis praranda teisę dirbti, neatnaujinęs kvalifikacijos. Licencijos galiojimas pratęsiamas kas dveji metai. SV privalo išlaikyti patvirtintas ONT įskaitas ir pateikti raštišką kvalifikacijos patvirtinimą iš ONT. Pretendentas pateikia III klasės galiojančią medicinos išvadą.

 

30. Licencijų galiojimo atnaujinimas

 

Jei dėl kokių nors priežasčių licencija arba įrašas apie kvalifikaciją neteko galios, licencijos savininkas gali prašyti CADI, kad atnaujintų licencijos galiojimą. CADI, atsižvelgdama į konkretų atvejį, įrašo apie kvalifikaciją arba licencijos galiojimą gali atnaujinti pareiškėjui išlaikius CADI nurodytus egzaminus. Pareiškėjas privalo pateikti atitinkamos klasės galiojančią medicinos išvadą. Jeigu licencija nebuvo pratęsta 3 ir daugiau metų, jos savininkas turi atnaujinti savo žinias ir gebėjimus, mokydamasis pagal CADI patvirtintą programą.

 

31. Užsienyje išduotų licencijų pripažinimas

 

Užsienyje išduotas ir galiojančias licencijas CADI gali pripažinti, išduodama pareiškėjui pripažinimo dokumentą, jei tos licencijos išduotos pagal Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) nustatytus standartus. Pareiškėjas turi žinoti teisinių dokumentų, reguliuojančių skrydžių saugą LR oro erdvėje, reikalavimus. Pripažinimo dokumentas taip pat suteikia teisę jo savininkui skraidyti su Lietuvos Respublikoje registruotais civiliniais orlaiviais. LR piliečiams, turintiems užsienio šalių licencijas, CADI licencijavimo komisijos sprendimu gali būti išduota atitinkama lietuviška civilinės aviacijos specialisto licencija.

 

32. Licencijų išdavimas karo aviacijos specialistams

 

Pretendentui gali būti išduodama atitinkamos rūšies licencija, jei karo aviacijos specialisto kvalifikacija patenkina CADI. CADI gali reikalauti, kad pretendentas išlaikytų nurodytus egzaminus.

 

33. Licencijos galiojimo sustabdymas ir atnaujinimas

 

33.1. CADI pareigūnai arba jų įgaliotieji asmenys turi teisę sustabdyti civilinės aviacijos specialisto licencijos galiojimą, jeigu jos savininkas:

a) neatitinka civilinės aviacijos specialistui keliamus reikalavimus;

b) nuolatos pažeidžia orlaivio eksploatavimo, skrydžių valdymo taisyklių ir techninės priežiūros (remonto) reikalavimus;

c) jei pareigas vykdo neblaivus.

33.2. Sustabdžius licencijos galiojimą, jos savininkas netenka teisių, kurias suteikia licencija.

33.3. Atnaujinti licencijos galiojimą turi teisę tik CADI.

33.4. Dingus licencijai, CADI gali išduoti licencijos dublikatą pagal nustatytą tvarką jos savininkui išlaikius CADI nurodytus egzaminus.

 

PAAIŠKINIMAI

 

Licencija

– dokumentas, suteikiantis jos savininkui atitinkamas teises (pvz., pilotuoti lėktuvą ir t. t.).

Orlaivis

– skraidymo aparatas, kuris laikosi erdvėje sąveikaudamas su oru, tačiau be oro pagalvės.

Orlaivių kategorijos

– orlaivių skirstymas pagal pagrindinius jų požymius, pavyzdžiui: lėktuvai, sraigtasparniai, sklandytuvai ir t. t.

Orlaivio vadas

– pilotas, atsakantis už saugų orlaivio pilotavimą skrydžio metu.

Orlaivio sklandmuo

– visa orlaivio sklendžiančioji dalis be variklių.

Treniruoklis

– įrengimas, su kuriuo žemėje imituojamas skrydis konkrečiu orlaiviu.

Pasirašyti leidimą (skrydžių saugumo pažymėjimą) naudoti orlaivį po techninės priežiūros

– patvirtinti, kad visi techninės priežiūros darbai atlikti taip, kaip nurodyta orlaivio techninės priežiūros žinyne.

Aerostatas

– orlaivis, kurį ore palaiko aerostatinė jėga, sukurta kupolo viduje esančio karšto oro arba lengvesnių už orą dujų.

Dirižablis

– aerostatas, turintis aerodinaminius vairus ir variklį.

______________