LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL VAIKŲ IR JAUNIMO RENGIMO ŠEIMAI PROGRAMŲ RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2006 m. vasario 14 d. Nr. ISAK-261
Vilnius
Įgyvendindamas Vaikų ir jaunimo socializacijos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 209 (Žin., 2004, Nr. 30-995), priedo 1.1.1.1 priemonę,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2006 m. vasario 14 d. įsakymu
Nr. ISAK-261
VAIKŲ IR JAUNIMO RENGIMO ŠEIMAI PROGRAMŲ RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vaikų ir jaunimo rengimo šeimai programų rengimo metodinės rekomendacijos (toliau vadinama – Rekomendacijos) yra skiriamos mokyklų mokytojams, kurie rengia ir įgyvendina vaikų ir jaunimo rengimo šeimai integruotas programas (toliau vadinama – Programa) konkrečiose mokyklose.
II. PROGRAMŲ RENGIMO PRINCIPAI
4. Programų rengimo principai yra šie:
4.1. Integralumo principas. Programos turinys integruojamas į mokomuosius dalykus, atskirų dalykų mokytojams parengiant integruotas ugdymo programas, vykdant projektinę ir popamokinę veiklą.
4.2. Prieinamumo principas. Programos turinys pateikiamas atsižvelgiant į mokinių amžiaus ir gebėjimų ypatumus.
4.3. Individualumo principas. Programa įgyvendinama atsižvelgiant į vaikų amžių, poreikius, patirtį, brandumą, gebėjimus, vertybinius ir religinius įsitikinimus. Vaikas turi teisę į privatumą ir išskirtiniais atvejais gali nedalyvauti veikloje, jei tai jam kelia diskomfortą.
III. PROGRAMOS RENGIMAS IR ĮGYVENDINIMAS
5. Mokyklose sudaroma Programos metodinė grupė (toliau vadinama – metodinė grupė), patvirtinamas metodinės grupės vadovas (tikslingiausia, kad juo būtų mokyklos vadovas arba pavaduotojas ugdymui).
6. Programos metodinė grupė:
7. Programos tikslai, uždaviniai keliami atsižvelgiant į bendruomenės poreikius:
7.2. Programos tikslai išskiriami atsižvelgiant į jų: aktualumą mokyklos bendruomenei; realumą – tikslai turi būti realiai pasiekiami; suprantamumą – formuluojama aiškiai, paprastai, vienareikšmiškai;
7.3. Programų tikslams įgyvendinti formuluojami uždaviniai turi būti: specifiniai – įvardijama konkreti užduotis; pamatuojami – turi būti įmanoma įvertinti, ar rezultatas buvo pasiektas; pasiekiami, realūs – juos įmanoma pasiekti, tam nėra didelių išorinių ar vidinių kliūčių, yra pakankamų išteklių; etapiški – rezultatą įmanoma pasiekti per apibrėžtą laiko tarpsnį.
8. Programos turinį paprastai sudaro šie skyriai: šeima; lytis, kultūra, visuomenė; lytinė sveikata; rizikinga elgsena. 8.1. Šeima:
8.1.5. gyvybės ciklas – pradėjimas, nėštumas, vaiko gimimas, kūdikystė, vaikystė, paauglystė, jaunystė, branda, senatvė, mirtis;
8.1.7. tėvų (globėjų/rūpintojų) ir vaikų santykiai įvairiais amžiaus tarpsniais. Tėvo ir motinos vaidmenys. Stabilių šeimos santykių komponentai – įsipareigojimas, šeimos ilgalaikiškumo nuostata, vertybių bendrumas, intelektinių interesų artumas, emocinis pasitenkinimas, pasitenkinimas intymiu gyvenimu, vaidmenų dermė, gebėjimas prisitaikyti;
8.1.12. šeimos santykių deformacijos – nelygybė, priklausomybės, neištikimybė, atitolimas, dialogo stoka ir t. t.;
8.2. Lytis, kultūra, visuomenė:
8.2.6. lyčių lygybę užtikrinantys teisiniai ir valstybiniai mechanizmai Lietuvoje ir Europos Sąjungoje;
8.2.8. keleriopos atskirties formos: lytis ir amžius, etniškumas, seksualinė orientacija, negalia, socialinis statusas;
8.2.11. lytis, kūno formavimo/performavimo praktika ir jos keliamos problemos (steroidų vartojimas, plastinės operacijos, tatuiruotės, dietos, anoreksija/ bulimija, šukuosenų/drabužių stilius ir pan.);
8.3. Lytinė sveikata:
8.4. Rizikinga elgsena:
9. Metodinė grupė apibrėžia Programai įgyvendinti būtinus ir įvertina turimus išteklius.
9.1. Žmogiškieji ištekliai:
9.2. Materialiniai ištekliai. Įvertinama turima metodinė medžiaga: vaizdo ir garso priemonės, knygos, padalomoji medžiaga, pratybų sąsiuviniai ir pan. Aptariamos galimybės įsigyti trūkstamą metodinę medžiagą, technines priemones.
9.3. Programos įgyvendinimo priemonių rengimas:
9.3.1. metodinė grupė paveda mokytojams pagal mokyklos bendruomenės poreikius integruoti Programos struktūroje apibrėžtas temas ir sudaryti integruotus planus;
9.3.2. dalykų mokytojai parengtus integruotus planus pateikia metodinei grupei, kuri įvertina, ar visos programos turinio temos integruotos, ar išlaikyti Rekomendacijose nurodyti Programų rengimo ir įgyvendinimo principai;
9.3.3. metodinė grupė numato kitas Programos įgyvendinimo priemones: programos veiklos įvertinimo metodus ir terminus, pedagogų kvalifikacijos tobulinimą, metodinės medžiagos įsigijimą ir pan.;
12. Stebėsena atliekama viso Programos įgyvendinimo metu. Metodinė grupė stebi ir vertina, ar Programos vykdytojai įgyvendina Programoje numatytus tikslus, uždavinius ir vykdo numatytas Programos įgyvendinimo priemones.