LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGOS INFEKCIJŲ KONTROLĖS SKYRIAUS IR INFEKCIJŲ KONTROLĖS KOMISIJOS PAVYZDINIŲ NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2000 m. spalio 9 d. Nr. 532

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 104-2363; 2000, Nr. 61-1812) 25 straipsnio 7 dalies 4 punktu ir siekdamas užtikrinti hospitalinių infekcijų kontrolę (valdymą) asmens sveikatos priežiūros įstaigose,

1. Tvirtinu pridedamus:

1.1. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos infekcijų kontrolės skyriaus pavyzdinius nuostatus;

1.2. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos infekcijų kontrolės komisijos pavyzdinius nuostatus.

2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 1994 m. liepos 27 d. įsakymą Nr. 272 „Dėl hospitalinių infekcijų profilaktikos“.

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                                 RAIMUNDAS ALEKNA

______________

 


PATVIRTINTA

sveikatos apsaugos ministro

2000 10 09 įsakymu Nr. 532

 

Asmens sveikatos Priežiūros įstaigos infekcijų kontrolės skyriaus pavyzdiniai nuostatai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Infekcijų kontrolės skyrius (toliau – Skyrius) yra stacionarinės ir mišrios asmens sveikatos priežiūros įstaigos savarankiškas padalinys, vykdantis hospitalinių infekcijų epidemiologinę priežiūrą ir kontrolę (valdymą). Ambulatorinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose šias funkcijas vykdo įstaigos vadovo paskirtas darbuotojas.

2. Tokie skyriai yra Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos valstybės ir savivaldybių asmens sveikatos priežiūros viešosiose, biudžetinėse įstaigose bei asmens sveikatos priežiūros įstaigose, sudariusiose sutartis su valstybine ar teritorine ligonių kasomis.

3. Skyrius bendradarbiauja hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės (valdymo) klausimais su kitais įstaigos padaliniais, komisijomis, darbo grupėmis ir įstaigos valdymo organais.

4. Skyrius savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 112-3099; 2000, Nr. 44-1245), Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymu (Žin., 1998, Nr. 109-2995; 2000, Nr. 61-1811), Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymu (Žin., 1996, Nr. 104-2363; 2000, Nr. 61-1812) ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, teisės aktais ir įstaigos vidaus tvarkos taisyklėmis.

5. Skyriaus darbuotojų kompetenciją, teises, pareigas ir atsakomybę nustato jų pareiginės instrukcijos.

 

II. SKYRIAUS uždaviniai ir VEIKlOS SRITYS

 

6. Pagrindinis skyriaus uždavinys – organizuoti ir vykdyti hospitalinių infekcijų epidemiologinę priežiūrą bei kontrolę (valdymą) asmens sveikatos priežiūros įstaigoje.

7. Skyriaus veiklos sritys:

7.1. dalyvauti rengiant įstaigos hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės (valdymo) programą ir koordinuoti jos įgyvendinimą;

7.2. organizuoti hospitalinių infekcijų bei jų rizikos veiksnių priežiūros sistemos sukūrimą ir įdiegimą bei koordinuoti jos valdymą;

7.3. analizuoti sergamumą hospitalinėmis infekcijomis, nagrinėti mirties atvejų nuo hospitalinių infekcijų priežastis, tirti protrūkius, užsakyti hospitalinių infekcijų atsiradimo ir plitimo priežasčių tyrimus;

7.4. planuoti ir vykdyti hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros efektyvumo tyrimus;

7.5. analizuoti informaciją apie sukėlėjų jautrumą antibiotikams ir antimikrobinių preparatų vartojimą; jei įstaigoje nėra tiesiogiai tuo užsiimančio padalinio (atskiro Antibiotikų vartojimo komiteto arba Antibiotikų vartojimo grupės Vaistų ar infekcijų kontrolės komisijoje), dalyvauti nustatant racionalaus antibiotikų vartojimo tvarką;

7.6. siūlyti priemones, mažinančias personalo infekcijų riziką (mikrotraumų registravimas, imunoprofilaktika ir kt.);

7.7. organizuoti „Procedūrų vadovo“ (infekcijų profilaktikos rekomendacijų ir atskirų procedūrų bei darbo vietų higienos taisyklių) rengimą;

7.8. analizuoti įstaigos higienos būklę, vertinti infekcijų prevencijos priemonių vykdymą ir jų efektyvumą, įskaitant higienos taisyklių laikymąsi, sterilizacijos kontrolę, ligonių izoliavimą ir kt.;

7.9. dalyvauti planuojant ir diegiant naujas priemones bei technologijas, galinčias turėti įtakos infekcijų plitimui (svarstant naujų ir rekonstruojamų patalpų išdėstymo projektus, planuojant naujų instrumentų, aparatūros, įrangos ir kitų medicininių gaminių įsigijimą, užsakant reikiamus antimikrobinius preparatus, parenkant tinkamus antiseptikus, dezinfekcijos medžiagas, valiklius, ploviklius, dezinfekcijos ir sterilizacijos procesų kontrolės priemones ir kt.);

7.10. konsultuoti įstaigos personalą aktualiais infekcijų kontrolės (valdymo) klausimais, organizuoti nuolatinį jo mokymą;

7.11. rengti informaciją ir inicijuoti svarbių hospitalinių infekcijų priežiūros ir kontrolės (valdymo) klausimų svarstymą Infekcijų kontrolės komisijoje;

7.12. rengti informaciją ir periodiškai pranešti įstaigos personalui apie infekcijų priežiūrą ir kontrolę (valdymą), o svarbiausiais klausimais – Infekcijų kontrolės komisijai ir/ar įstaigos vadovui;

7.13. domėtis naujaisiais medicinos mokslo pasiekimais ir siūlyti diegti įstaigoje efektyvias ir nustatyta tvarka patvirtintas procedūras, priemones ir technologijas, tobulinančias hospitalinių infekcijų profilaktiką.

 

III. SKYRIAUS teisės

 

8. Skyriaus darbuotojai, vykdydami nuostatuose numatytą veiklą, turi teisę:

8.1. gauti ir naudotis reikiama asmens sveikatos priežiūros įstaigos dokumentacija ir informacija;

8.2. lankytis visose asmens sveikatos priežiūros įstaigos patalpose;

8.3. dalyvauti gydytojų vizitacijose, pasitarimuose, posėdžiuose ir kituose renginiuose;

8.4. užsakyti hospitalinių infekcijų atsiradimo ir plitimo priežasčių, hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros efektyvumo tyrimus;

8.5. gauti specialistų konsultacijas;

8.6. teikti nurodymus ir rekomendacijas įstaigos personalui hospitalinių infekcijų priežiūros ir kontrolės (valdymo) klausimais;

8.7. teikti medžiagą hospitalinių infekcijų priežiūros ir kontrolės (valdymo) klausimais Infekcijų kontrolės komisijai;

8.8. teikti pasiūlymus įstaigos vadovui dėl atskirų įstaigos padalinių veiklos pagerinimo, apribojimo ar sustabdymo;

8.9. dalyvauti mokymo kursuose, seminaruose, konferencijose;

8.10. turėti tinkamas sąlygas ir priemones duomenų bazės kaupimui, analizei, personalo mokymui ir konsultavimui bei kitoms funkcijoms vykdyti.

 

IV. SKYRIAUS personalas IR darbo organizavimas

 

9. Skyriuje turi būti:

9.1. skyriaus vedėjas – gydytojas epidemiologas arba kitos specialybės gydytojas, turintis aukštąjį medicinos (gydytojo) išsilavinimą, taip pat gydytojas higienistas ar visuomenės sveikatos magistras, baigęs specialius hospitalinių infekcijų kontrolės (valdymo) mokymo kursus;

9.2. infekcijų kontrolės gydytojas – gydytojas epidemiologas arba kitos specialybės gydytojas, turintis aukštąjį medicinos (gydytojo) išsilavinimą, taip pat gydytojas higienistas ar visuomenės sveikatos magistras, baigęs specialius hospitalinių infekcijų kontrolės (valdymo) mokymo kursus; rekomenduojamas vienas etatas 400 lovų arba 100 lovų infekcijų rizikos skyriuose (reanimacijos, hemodializės, akušerijos, chirurgijos profilio);

9.3. infekcijų kontrolės gydytojo padėjėjas – visuomenės sveikatos bakalauras, gydytojo epidemiologo padėjėjas, gydytojo higienisto padėjėjas arba slaugos specialistas, baigęs specialius hospitalinių infekcijų kontrolės (valdymo) kursus; rekomenduojamas vienas etatas 200 lovų arba 75 lovų infekcijų rizikos skyriuose (reanimacijos, hemodializės, akušerijos, chirurgijos profilio);

9.4. kiti darbuotojai.

10. Prie Skyriaus gali būti prijungiami kiti įstaigos padaliniai, susiję su hospitalinių infekcijų profilaktika (pvz., sterilizacijos, dezinfekcijos ir kiti).

11. Skyriaus etatų struktūrą nustato ir tvirtina asmens sveikatos priežiūros įstaigos vadovas.

12. Skyriui vadovauja ir už jo veiklą atsako vedėjas, kuris yra tiesiogiai pavaldus ir atsiskaito įstaigos vadovui.

13. Skyriaus darbuotojai savo pareigas atlieka pagal jų pareigines instrukcijas, kurias tvirtina įstaigos vadovas, ir asmeniškai atsako už savo pareigų ir funkcijų vykdymą vedėjui pagal įstaigos nustatytą vidaus tvarką.

14. Skyriaus darbuotojai į darbą priimami ir atleidžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________

 


PATVIRTINTA

sveikatos apsaugos ministro

2000 10 09 įsakymu Nr. 532

 

ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGOS INFEKCIJŲ KONTROLĖS KOMISIJOS PAVYZDINIAI NUOSTATAI

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Infekcijų kontrolės komisija (toliau – Komisija) sudaroma hospitalinių infekcijų epidemiologinei priežiūrai ir kontrolei (valdymui) koordinuoti.

2. Komisija (visose Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos biudžetinėse ir viešosiose bei privačiose asmens sveikatos priežiūros įstaigose, sudariusiose sutartis su teritorine ar valstybine ligonių kasomis) 5 metams sudaroma įstaigos vadovo įsakymu.

3. Komisija hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės (valdymo) klausimais bendradarbiauja su Infekcijų kontrolės skyriumi ir kitais įstaigos padaliniais.

4. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 112-3099; 2000, Nr. 44-1245), Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymu (Žin., 1998, Nr. 109-2995; 2000, Nr. 61-1811), Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymu (Žin., 1996, Nr. 104-2363; 2000, Nr. 61-1812) ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, teisės aktais ir įstaigos vidaus tvarkos taisyklėmis.

 

II. KOMISIJOS Uždaviniai ir veiklos sritys

 

5. Komisijos uždaviniai:

5.1. inicijuoti ir koordinuoti hospitalinių infekcijų epidemiologinę priežiūrą ir kontrolę (valdymą);

5.2. formuoti hospitalinių infekcijų kontrolės (valdymo) politikos bendruosius principus;

5.3. tobulinti hospitalinių infekcijų kontrolę (valdymą).

6. Komisijos veiklos sritys:

6.1. inicijuoti Hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės (valdymo) programos rengimą, numatyti jos pagrindines kryptis, svarstyti jos projektus ir teikti tvirtinti įstaigos vadovui;

6.2. analizuoti informaciją apie infekcijų epidemiologinę priežiūrą ir kontrolę (valdymą), spręsti infekcijų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės (valdymo) problemas;

6.3. analizuoti informaciją apie hospitalines infekcijas, mirties atvejų nuo hospitalinių infekcijų priežastis bei protrūkius;

6.4. analizuoti informaciją apie sukėlėjų jautrumą antibiotikams ir antimikrobinių preparatų vartojimą, inicijuoti racionalaus antibiotikų vartojimo rekomendacijų rengimą;

6.5. inicijuoti „Procedūrų vadovo“ (infekcijų profilaktikos rekomendacijų, atskirų procedūrų bei darbo vietų higienos taisyklių) rengimą, svarstyti jį ir teikti tvirtinti įstaigos vadovui;

6.6. analizuoti informaciją apie įstaigos higienos būklę, infekcijų prevencijos priemonių vykdymą ir jų efektyvumą, įskaitant higienos taisyklių vykdymą, sterilizacijos kontrolę, ligonių izoliavimo priemonių taikymą ir kt.

6.7. svarstyti ir siūlyti naujas, moksliškai pagrįstas, nustatyta tvarka patvirtintas priemones ir technologijas, tobulinančias infekcijų kontrolę (valdymą);

6.8. svarstyti ir siūlyti priemones, mažinančias personalo infekcijų riziką (mikrotraumų registravimas, imunoprofilaktika ir kt.);

6.9. svarstyti personalo mokymo hospitalinių infekcijų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės (valdymo) klausimus ir teikti įstaigos vadovui pasiūlymus dėl jos gerinimo.

 

III. KOMISIJOS Teisės

 

7. Komisija turi teisę:

7.1. naudotis asmens sveikatos priežiūros įstaigos dokumentais ir informacija, reikalinga Komisijos funkcijoms atlikti;

7.2. kviestis į Komisijos posėdžius reikalingus specialistus;

7.3. teikti pasiūlymus gydymo tarybai dėl hospitalinių infekcijų priežiūros ir kontrolės (valdymo) tobulinimo, atskirų įstaigos padalinių veiklos gerinimo, apribojimo ar sustabdymo. Jei gydymo taryba pasiūlymui nepritaria, Komisija gali jį teikti įstaigos administracijai ir steigėjui;

7.4. dalyvauti mokymo kursuose, seminaruose, konferencijose;

7.5. turėti tinkamas sąlygas ir reikiamas priemones veiklai.

 

IV. KOMISIJOS SUDĖTIS ir darbo REGLAMENTAS

 

8. Komisiją sudaro:

8.1. pirmininkas – įstaigos vadovas ar jo pavaduotojas gydymo reikalams;

8.2. sekretorius – Infekcijų kontrolės skyriaus vedėjas arba infekcijų kontrolės gydytojas, arba įstaigos vadovo paskirtas darbuotojas, atsakingas už epidemiologinę infekcijų priežiūrą ir kontrolę (valdymą);

8.3. nariai – įvairių įstaigos padalinių vadovai arba padaliniui atstovaujantys specialistai (gydytojas infektologas, gydytojas mikrobiologas, klinikos farmakologas (arba provizorius), chirurgas, anesteziologas reanimatologas, akušeris ginekologas, pediatras (arba neonatologas), terapeutas, slaugos specialistas ir/ar kitas specialistas).

9. Komisijos sudėtį ir narių skaičių pagal įstaigos profilį ir poreikius nustato įstaigos vadovas.

10. Komisijos darbą organizuoja Komisijos pirmininkas, jis yra atsakingas už jos funkcijų vykdymą, atstovauja jai kitose institucijose.

11. Komisija vieną kartą per metus atsiskaito įstaigos gydymo tarybai.

12. Pagrindinė Komisijos veiklos forma – posėdžiai.

13. Komisijos posėdžiui vadovauja pirmininkas, o jo nesant – Komisijos pirmininko paskirtas asmuo.

14. Komisijos raštus tvarko sekretorius.

15. Komisijos posėdžiai rengiami pagal patvirtintą Komisijos darbo planą, ne rečiau kaip keturis kartus per metus. Prireikus kviečiami papildomi posėdžiai.

16. Apie eilinio posėdžio vietą ir laiką Komisijos nariams turi būti pranešta ne vėliau kaip prieš tris dienas, supažindinant su posėdžio darbotvarke ir medžiaga. Į neeilinį Komisijos posėdį kviečia pirmininkas.

17. Komisijos posėdis teisėtas, jei jame dalyvauja daugiau kaip pusė Komisijos narių. Komisijos sprendimai priimami balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas. Atskiroji narių nuomonė įrašoma į protokolą.

18. Komisijos nariai dalyvauja Komisijos posėdžiuose, o negalintys dalyvauti apie tai turi pranešti Komisijos pirmininkui ir raštu pateikti savo nuomonę svarstomu klausimu.

19. Posėdžiai protokoluojami. Protokole nurodoma posėdžio data, protokolo eilės numeris, dalyviai, svarstyti klausimai ir įrašomi Komisijos priimti siūlymai. Protokolą pasirašo Komisijos pirmininkas ir sekretorius.

20. Komisijos posėdžių protokolai ir posėdyje svarstytų klausimų medžiaga saugomi įstaigoje.

______________