LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRAMONĖS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1990 m. spalio 26 d. Nr. 327

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus Lietuvos Respublikos pramonės ministerijos nuostatus.

2. Pripažinti netekusiais galios:

Lietuvos TSR Ministrų Tarybos 1976 m. gegužės 27 d. nutarimą Nr. 172 „Dėl Lietuvos TSR Vietinės pramonės ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1976, Nr. 16-129);

Lietuvos TSR Ministrų Tarybos 1986 m. vasario 20 d. nutarimą Nr. 77 „Dėl Lietuvos TSR lengvosios pramonės ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1986, Nr. 6-51);

Lietuvos TSR Ministrų Tarybos 1986 m. rugpjūčio 15 d. nutarimą Nr. 285 „Dėl Lietuvos TSR baldų ir popieriaus pramonės ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1986, Nr. 23-252).

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS MINISTRĖ PIRMININKĖ                                    K. PRUNSKIENĖ

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1990 m. spalio 22 d. nutarimu Nr. 327

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS PRAMONĖS MINISTERIJOS

NUOSTATAI

 

I. BENDRIEJI NUOSTATAI

 

1. Lietuvos Respublikos pramonės ministerija (toliau vadinama – Pramonės ministerija) yra centrinis Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios organas.

Pramonės ministerija pagal savo kompetenciją vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką sprendžiant pramonės gamybinio- ūkinio komplekso tolesnio plėtojimo, mokslo ir technikos pažangos spartinimo, gamybos techninio ir ekologinio lygio kėlimo, produkcijos kokybės gerinimo, jos konkurencingumo ir eksporto didinimo, gyventojų poreikių tenkinimo ir Respublikos ūkio aprūpinimo būtiniausiais visų rūšių pramonės gaminiais klausimus, taip pat siekia, kad pramonėje būtų efektyviai panaudojami pagrindiniai gamybiniai pajėgumai ir kapitaliniai įdėjimai.

2. Pramonės ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Pagrindiniu Įstatymu), Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, taip pat šiais nuostatais, užtikrina, kad būtų teisingai taikomi įstatymai, kontroliuoja, kaip jie vykdomi ministerijos reguliavimo sferai priskirtuose susivienijimuose, įmonėse, įstaigose ir organizacijose.

Pramonės ministerija analizuoja ir apibendrina įstatymų taikymo praktiką jos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų darbo klausimais, rengia pasiūlymus dėl įstatymų leidimo ir tobulinimo ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

3. Pramonės ministerijos centrinio aparato darbuotojų metinį darbo apmokėjimo fondą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

4. Pramonės ministerija yra juridinis asmuo ir turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu, sąskaitas Lietuvos ir užsienio bankuose.

 

II. PRAMONĖS MINISTERIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

5. Svarbiausieji Pramonės ministerijos uždaviniai yra racionaliai vykdyti pramonės verslų Lietuvoje reguliavimą, kuo geriau panaudoti esamus gamtos, valstybės ir visuomenės išteklius, siekiant tenkinti gyventojų bei Respublikos ūkio poreikius ir užtikrinti pelną, kaip pagrindinį valstybės pajamų ir gyventojų socialinių reikmių tenkinimo šaltinį.

6. Pramonės ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:

a) organizuoja vartojimo sferos ir valstybės poreikių pramonės gaminiams tyrimą, formuoja ir įgyvendina savarankiškos pramonės plėtojimo strategiją, nustato pramonės santykius su kitomis ūkio dalimis, optimizuoja ir realizuoja struktūrinį pramonės pertvarkymą pagal Vyriausybės aprobuotą programą;

b) orientuoja Respublikos mokslo ir pramonės pajėgas ir skatina jas efektyviai realizuoti mokslinį techninį potencialą pramonės įmonėse, didinti gaminių, tarp jų ir iš vietinių žaliavų, įvairovę, gerinti kokybę bei konkurencingumą tiek vidaus, tiek užsienio rinkoje, visokeriopai plėsti eksportą;

c) nustato atskirų pramonės šakų ir jų vidinių struktūrų prioritetinį plėtojimą, tobulesnių technologijų bei investicijų panaudojimo politiką, formuoja tikslines mokslinių programų užduotis ir organizuoja jų vykdymą, tiria vidaus ir užsienio rinkoje vykstančius procesus, reklamuoja įmonių lėšas. Teikia metodinę ir techninę pagalbą įmonėms, vykstančioms kapitalinę statybą;

d) organizuoja ekologinę technologijų ekspertizę (pagal antropologinius kriterijus):

e) dalyvauja rengiant pramonės gaminių standartus, organizuoja gaminių sertifikavimą ir ekspertizę;

f) skatina rinkos formavimą ir plėtojimą, vykdo antimonopolinę politiką, rūpinasi civilizuoto verslo etika, konsultuoja įmones pramonės produkcijos kainų tiek Respublikos, tiek užsienio šalių rinkoje klausimais;

g) nustatytąja tvarka dalyvauja įforminant licencijas;

h) dalyvauja formuojant valstybinį užsakymą, nustatant jo vykdymo sąlygas, parenkant vykdytojus, taip pat nustatant racionalų materialinių išteklių ir vietinių žaliavų naudojimą pramonėje;

i) rengia personalo perkvalifikavimo sistemą, ugdo naujo tipo vadovus menedžerius, sugebančius optimaliai organizuoti valstybinių ir privačių pramonės įmonių darbą, kartu su kitų ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, įstaigų ir organizacijų atstovais, aukštos kvalifikacijos specialistais bei ekspertais, susitarus su jų vadovais, atlieka nurodytųjų įmonių ekonominės būklės, struktūros ir personalo savivaldos bendrąją bei specialiąją diagnostiką, rengia rekomendacijas darbo efektyvumo motyvacijos sistemoms tobulinti, teikia kvalifikuotą pagalbą šioje srityje;

k) plėtoja gamybinį techninį servisą;

l) vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu valstybinių įmonių steigėjo funkcijas, skatina nuosavybės formų įvairovę, kartu su ministerijos reguliavimo sferai priskirtais susivienijimais, įmonėmis, įstaigomis bei organizacijomis rengia ir vykdo jų privatizavimo programą, sprendžia privatizuojant iškilusius klausimus;

m) ekonominėmis ir teisinėmis priemonėmis pagal savo kompetenciją reguliuoja visų nuosavybės subjektų veiklą, nustato racionalias ūkio plėtojimo proporcijas, rengia ir įgyvendina ekonominės ir socialinės raidos programas;

n) vykdo mokslinę techninę politiką, skatina mokslo ir technikos pažangą, rūpinasi pramonės specialistų rengimu, jų kvalifikacijos kėlimu ir atitinkamu jų darbo įvertinimu, skatina visuomeninių ir kitų organizacijų veiklą, susijusią su pramonės plėtojimu;

o) organizuoja ir koordinuoja savo sistemos ekonominius ryšius su užsieniu; ieško tarptautinio bendradarbiavimo galimybių ir padeda ministerijos reguliavimo sferai priskirtiems susivienijimams, įmonėms, įstaigoms bei organizacijoms užmegzti ir plėtoti abipusiai naudingus ryšius su pasaulio šalių asociacijomis, koncernais, susivienijimais, įmonėmis, įstaigomis bei organizacijomis, skatina užsienio kapitalo investavimą, prekybos ir technikos atstovybių steigimą;

p) siekia kuo efektyviau panaudoti Lietuvos valstybės, jos piliečių bei kitų valstybių įmonininkų investicijas į Respublikos pramonę;

r) kaupia ir sistemina ekonominę, ekologinę, technologinę, komercinę ir kitą informaciją, būtina optimaliam pramonės reguliavimui ir vystymui, teikia šią informaciją ministerijos reguliavimo sferai priskirtiems susivienijimams, įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms;

s) svarsto fizinių ir juridinių asmenų pasiūlymus dėl naujų pramonės verslų objektų steigimo bei plėtimo, atlaisvintų gamybinių pajėgumų ir plotų panaudojimo ir teikia išvadas Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

š) analizuoja, svarsto ir apibendrina pramonės darbuotojų ir kitų piliečių pasiūlymus, pareiškimus, skundus, imasi priemonių juose nurodytiems veiklos trūkumams šalinti arba gerajai patirčiai skleisti;

t) organizuoja ūkinių ginčų tarp ministerijos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų nagrinėjimą žinybiniame arbitraže, kol Respublikos įstatymų nebus nustatyta kita šių ūkinių ginčų nagrinėjimo tvarka.

 

III. PRAMONĖS MINISTERIJOS TEISĖS

 

7. Pramonės ministerija, įgyvendindama jai pavestą uždavinį, turi teisę:

a) gauti iš kitų ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, mokslo ir mokymo įstaigų išvadas dėl ministerijos rengiamų Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų dokumentų projektų;

b) pasitelkti kitų ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, įstaigų ir organizacijų atstovus bei specialistus, susitarus su vadovais, klausimams, susijusiems su Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pramonės klausimais projektų rengimu, svarstyti;

c) gauti iš ministerijos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų ekonominę, ekologinę, technologinę, komercinę ir kitokią informaciją, kurios reikia pramonės sistemai plėtoti ir tvarkyti;

d) gauti iš Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą informaciją apie pramonės susivienijimų, įmonių, įstaigų bei organizacijų ūkinę veiklą nepriklausomai nuo jų priskyrimo vienos ar kitos ministerijos, departamento ar savivaldybės reguliavimo sferai;

e) sudaryti sutartis su įvairiais susivienijimais, įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis.

 

IV. PRAMONĖS MINISTERIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

8. Pramonės ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininko (ministro pirmininko) teikimu.

Pramonės ministras turi pavaduotojus, kuriuos skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (ministras pirmininkas) ministro teikimu.

9. Pramonės ministras:

a) asmeniškai atsako už tai, kad ministerija vykdytų jai pavestus uždavinius;

b) paskirsto pareigas tarp ministro pavaduotojų;

c) nustato ministro pavaduotojų, ministerijos departamentų bei kitų savarankiškų struktūrinių padalinių vadovų kompetencijos ribas;

d) nustato ministerijos kolegijos narių skaičių ir tvirtina personalinę sudėtį;

e) priima ir atleidžia iš darbo ministerijos struktūrinių padalinių vadovus bei kitus darbuotojus, nustatytąja tvarka skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministerijos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovus, taiko jiems paskatinimo priemones arba skiria drausmines nuobaudas;

f) organizuoja ministerijos kolegijos posėdžius ir vadovauja jiems;

g) tvirtina ministerijos centrinio aparato struktūrą ir etatų sąrašą neviršijant Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto metinio darbo apmokėjimo fondo;

h) tvirtina ministerijos struktūrinių padalinių, taip pat ministerijos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų nuostatus (įstatus);

h) vykdo kitus įstatymo jam suteiktus įgaliojimus.

Pramonės ministrui nesant, ministro pareigas jo pavedimu eina vienas iš ministro pavaduotojų.

10. Pramonės ministerija, remdamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais bei potvarkiais ir juos vykdydama, leidžia įsakymus ir kitus aktus, organizuoja ir tikrina jų vykdymą.

Pramonės ministerija prireikus leidžia kartu su kitomis ministerijomis, departamentais, valstybinėmis tarnybomis ir inspekcijomis bendrus įsakymus ir kitus aktus.

11. Pramonės ministerijoje sudaroma kolegija, į kurią įeina ministras (pirmininkas) ir ministro pavaduotojai pagal pareigas, taip pat kiti ministerijos darbuotojai ir jos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovai.

12. Pramonės ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos, kadrų parinkimo ir ugdymo, sprendimų vykdymo klausimus, svarbiausiųjų ministerijos įsakymų ir kitų aktų projektus, išklauso ministerijos struktūrinių padalinių, jos reguliavimo sferai priskirtų susivienijimų, įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovų ataskaitas.

Kolegijos sprendimai paprastai įgyvendinami ministerijos įsakymais.

______________