LIETUVOS RESPUBLIKOS

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO SEKTORIAUS REFORMOS

Į S T A T Y M A S

 

2004 m. balandžio 8 d. Nr. IX-2104

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymas

1. Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymas nustato geležinkelių transporto sektoriaus reformos tikslus, reformos įgyvendinimo tvarką ir etapus, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos bei šios veiklos priežiūros reformos metu ypatumus, taip pat viešosios geležinkelių infrastruktūros modernizavimo ir plėtros finansavimo šaltinius.

2. Geležinkelių transporto sektoriaus reforma (toliau – reforma) įgyvendinama pagal šį Įstatymą, kiti Lietuvos Respublikos įstatymai taikomi tiek, kiek šis Įstatymas nenustato kitaip.

3. Šio Įstatymo nuostatos atitinka šio Įstatymo priede pateiktus Europos Sąjungos teisės aktus.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio Įstatymo sąvokos

1. Geležinkelių transporto sektorius – Lietuvos transporto sistemos dalis, skirta keleiviams, bagažui ir (ar) kroviniams vežti geležinkelių transportu.

2. Viešoji geležinkelių infrastruktūra – Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausanti geležinkelių infrastruktūra, skirta visuomenės ir ūkio subjektų poreikiams tenkinti – keleiviams, bagažui ir (ar) kroviniams vežti.

3. Viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatai – viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo parengtas ir išleistas informacinis leidinys, kuriame aprašyta viešoji geležinkelių infrastruktūra, naudojimosi šia infrastruktūra sąlygos ir procedūros. Šie nuostatai nuolat atnaujinami ir, jei reikia, keičiami.

4. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas – Lietuvos Respublikos įmonė, teisėtai valdanti ir prižiūrinti viešąją geležinkelių infrastruktūrą bei teikianti su tuo susijusias paslaugas geležinkelio įmonėms (vežėjams).

5. Kitos šiame Įstatyme vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme, Geležinkelių transporto kodekse ir Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme pateiktas sąvokas.

 

3 straipsnis. Reformos tikslai

Reformos tikslai:

1) užtikrinti efektyvią geležinkelių transporto sektoriaus veiklą rinkos sąlygomis;

2) sudaryti teisines ir ekonomines sąlygas kurti, modernizuoti ir plėtoti viešąją geležinkelių infrastruktūrą, kad ji atitiktų Europos geležinkelių tinklams keliamus reikalavimus;

3) užtikrinti laisvą ir nediskriminacinį naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra;

4) užtikrinti geležinkelių transporto sektoriaus finansinį stabilumą;

5) atskirai tvarkyti su keleivių, bagažo, krovinių vežimu, viešosios geležinkelių infrastruktūros priežiūra ir valdymu susijusias veiklos sąskaitas.

 

4 straipsnis. Reformos etapai

1. Reforma vykdoma dviem etapais:

1) per pirmąjį etapą įgyvendinamos šio Įstatymo antrajame skirsnyje nurodytos priemonės, būtinos pasirengti steigti valstybės įmonę viešajai geležinkelių infrastruktūrai valdyti;

2) per antrąjį etapą steigiama valstybės įmonė viešajai geležinkelių infrastruktūrai valdyti.

2. Konkrečius reformos įgyvendinimo etapų terminus nustato Vyriausybė.

 

5 straipsnis.         Akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ veiklos nepertraukiamumas ir sutartimis prisiimtų įsipareigojimų tinkamas vykdymas bei jų tęstinumo užtikrinimas

Reforma vykdoma nenutraukiant akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ veiklos ir užtikrinant sutartimis prisiimtų įsipareigojimų tinkamą vykdymą bei jų tęstinumą.

 

6 straipsnis. Viešosios geležinkelių infrastruktūros finansavimas

Vyriausybės patvirtintos viešosios geležinkelių infrastruktūros kūrimo, modernizavimo ir plėtros programos finansuojamos iš valstybės biudžeto, paskolų, gautų valstybės vardu ir su valstybės garantija, rinkliavų už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra, taip pat lėšų, gautų taikant valstybės ir (ar) savivaldybių kapitalo partnerystės finansinius mechanizmus, gaunamų kaip parama iš Europos Sąjungos fondų, ir įmonės lėšų.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

PIRMASIS REFORMOS ETAPAS

 

7 straipsnis. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymas

1. Akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ atlieka šio Įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje išvardytas viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo funkcijas. Viešosios geležinkelių infrastruktūros turtą, nuosavybės teise priklausantį valstybei, akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise.

2. Viešosios geležinkelių infrastruktūros turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo bei šio turto registravimo nekilnojamojo turto registre teisiniai santykiai nustatomi turto patikėjimo sutartimi, kurią Vyriausybė arba jos pavedimu Susisiekimo ministerija sudaro su akcine bendrove „Lietuvos geležinkeliai“. Turto patikėjimo sutartyje, be kita ko, nustatomas įgaliojimas akcinei bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“ įregistruoti viešosios geležinkelių infrastruktūros turtą kaip valstybės nuosavybę ir patikėjimo teisę į jį nekilnojamojo turto registre.

3. Viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų užimama valstybės žemė pagal patikėjimo sutartis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka perduodama naudotis turto patikėjimo teisėmis akcinei bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“.

4. Sudariusi šio straipsnio 2 dalyje nurodytą sutartį, akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ įregistruoja viešosios geležinkelių infrastruktūros turtą kaip valstybės nuosavybę ir patikėjimo teisę į jį nekilnojamojo turto registre bei tvarko šio turto apskaitą.

5. Viešosios geležinkelių infrastruktūros turtas inventorizuojamas ir registruojamas valstybės lėšomis.

 

8 straipsnis. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo funkcijų paskirstymas

1. Akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“:

1) atlieka techninę analizę, kuri būtina skiriant viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumus naudotis geležinkelių įmonėms (vežėjams), ir pateikia jos duomenis Valstybinei geležinkelių inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos;

2) parengia ir paskelbia viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatus;

3) renka rinkliavas už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra. Šios rinkliavos naudojamos Transporto veiklos pagrindų įstatymo nustatyta tvarka;

4) užtikrina tinkamą techninę viešosios geležinkelių infrastruktūros būklę bei nenutrūkstamą ir saugų traukinių eismą;

5) organizuoja traukinių eismą viešąja geležinkelių infrastruktūra.

2. Rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisykles tvirtina Vyriausybė, o šios rinkliavos konkretų dydį – Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos.

3. Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, vadovaudamasi Vyriausybės patvirtintomis Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisyklėmis, skiria viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumus naudotis geležinkelių įmonėms (vežėjams) ir tvirtina traukinių eismo grafikus.

 

9 straipsnis.         Ginčų dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo ir dėl rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra ėmimo sistemos, šios rinkliavos dydžio ar struktūros nagrinėjimas

1. Ikiteisminius ginčus dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo ir dėl rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra ėmimo sistemos, šios rinkliavos dydžio ar struktūros nagrinėja Susisiekimo ministerija, vadovaudamasi susisiekimo ministro patvirtinta tvarka.

2. Susisiekimo ministerijos sprendimai gali būti skundžiami įstatymų nustatyta tvarka.

 

10 straipsnis. Akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ veiklos ypatumai

1. Valstybės ir kitų institucijų lėšas, skirtas viešajai geležinkelių infrastruktūrai modernizuoti ir plėsti bei visuomenės aptarnavimo įsipareigojimams vykdyti, draudžiama naudoti kitoms veiklos sritims finansuoti.

2. Nepriklausantys viešajai geležinkelių infrastruktūrai gamybinės paskirties objektai, inžineriniai tinklai, socialiniai objektai, pastatai (jų dalys) Vyriausybės nustatyta tvarka perduodami valstybės ar savivaldybių nuosavybėn. Atitinkamai (perduoto turto vertės dydžiu) sumažinamas akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ įstatinis kapitalas ir anuliuojamos valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ANTRASIS REFORMOS ETAPAS

 

11 straipsnis. Valstybės įmonės viešajai geležinkelių infrastruktūrai valdyti steigimas

1. Valstybės įmonė viešajai geležinkelių infrastruktūrai valdyti (toliau – valstybės įmonė) steigiama jai perduodant akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ patikėjimo teise valdomą viešosios geležinkelių infrastruktūros turtą, nuosavybės teise priklausantį valstybei. Atitinkamai (perduoto turto vertės dydžiu) sumažinamas akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ įstatinis kapitalas bei anuliuojamos valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos.

2. Kartu su viešosios geležinkelių infrastruktūros turtu, perduodamu patikėjimo teise valstybės įmonei, įstatymų nustatyta tvarka perduodama akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ finansinių įsipareigojimų dalis, proporcinga perduotam turtui sukurti ir atnaujinti panaudotų paskolų daliai, bei kiti įsipareigojimai, susiję su viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veikla. Valstybės įmonei perduodamas viešosios geležinkelių infrastruktūros turtas vertinamas pagal jo likutinę vertę.

3. Bankams suteiktos valstybės garantijos, kad būtų užtikrintas viešosios geležinkelių infrastruktūros modernizavimui ir plėtrai akcinei bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“ suteiktų paskolų grąžinimas, galioja valstybės įmonės perimtiems įsipareigojimams užtikrinti.

 

12 straipsnis.       Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo funkcijos, įsteigus valstybės įmonę

1. Valstybės įmonė atlieka šio Įstatymo 8 straipsnio 1 ir 3 dalyse nurodytas funkcijas, taip pat nustato konkretų rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra dydį.

2. Įsteigus valstybės įmonę, Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos atlieka šio Įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nurodytą funkciją vadovaudamasi susisiekimo ministro patvirtinta tvarka. Valstybinės geležinkelių inspekcijos sprendimai gali būti skundžiami įstatymų nustatyta tvarka.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei

Vyriausybė per 3 mėnesius nuo šio Įstatymo įsigaliojimo patvirtina šiam Įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

LAIKINAI EINANTIS

RESPUBLIKOS PREZIDENTO PAREIGAS                                      ARTŪRAS PAULAUSKAS

______________


Lietuvos Respublikos

2004 m. balandžio 8 d.

įstatymo Nr. IX-2104

priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1. 1991 m. liepos 29 d. Tarybos direktyva 91/440/EEB dėl Bendrijos geležinkelių plėtros.

2. 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2001/12/EB, iš dalies pakeičiančios Tarybos direktyvą 91/440/EEB dėl Bendrijos geležinkelių plėtros, 1 straipsnio 6 punkte išdėstyto 4 straipsnio 2 dalis, 1 straipsnio 7 punkte išdėstyto 6 straipsnio 1, 2, 3 dalys, 1 straipsnio 8 punkte išdėstyto 7 straipsnio 3 dalis bei 1 straipsnio 10 punktas.

3. 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo 3 straipsnis, 13 straipsnio 1 dalis, 14 straipsnio 1 dalis bei 30 straipsnio 1 dalis.