LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORINIO PLANAVIMO

 

1993 m. kovo 12 d. Nr. 161

Vilnius

 

Siekdama nustatyti valstybės politiką ir prioritetus krašto tvarkymo srityje, prisijungti prie tarptautinių teritorinio planavimo programų, taip pat sisteminti ir plėsti teritorinio planavimo darbus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Rengti Lietuvos Respublikos teritorijos tvarkymo iki 2010 metų generalinį planą.

2. Patvirtinti Lietuvos Respublikos teritorinio planavimo laikinuosius nuostatus (pridedama).

3. Pavesti Statybos ir urbanistikos ministerijai:

3.1. vykdyti Lietuvos Respublikos teritorijos tvarkymo iki 2010 metų generalinio plano užsakovo funkcijas;

3.2. kartu su Ekonomikos ministerija, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos departamentu ir savivaldybėmis, dalyvaujant suinteresuotoms ministerijoms bei valstybinėms tarnyboms, parengti ir iki 1993 m. spalio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei 1993 – 1995 metų Lietuvos Respublikos teritorinio planavimo darbų programos projektą.

4. Miestų ir rajonų valdybos kartu su Statybos ir urbanistikos ministerija turi išnagrinėti miestų bei plečiamų kaimo gyvenviečių generalinius planus ir iki 1993 m. rugsėjo 1 d. parengti jų koregavimo 1994 -1999 metais programą.

5. Pavesti Finansų ministerijai, Ekonomikos ministerijai bei Statybos ir urbanistikos ministerijai kasmet teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos teritorinio planavimo darbų finansavimo.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                   BRONISLOVAS LUBYS

 

STATYBOS IR URBANISTIKOS

MINISTRAS                                                                                                     ALGIRDAS VAPŠYS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1993 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 161

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORINIO PLANAVIMO LAIKINIEJI NUOSTATAI

 

BENDROJI DALIS

 

1. Šie nuostatai apibrėžia teritorinio planavimo sampratą, nustato Lietuvos Respublikos teritorinio planavimo (toliau vadinama – teritorinis planavimas) organizavimo principus, objektus ir subjektus, jų teises bei pareigas, valstybinių institucijų kompetenciją šiuo klausimu ir visuomenės dalyvavimo teritorinio planavimo procese tvarką.

 

TERITORINIO PLANAVIMO SAMPRATA

 

2. Teritorinis planavimas yra žmonių veiklos teritorinio organizavimo ir aplinkos tvarkymo valstybinis reguliavimas, nustatantis gyventojų teritorinį pasiskirstymą, teritorijų funkcinę paskirtį, jų socialinę ekonominę raidą, gamtonaudos režimą, gamtinio kraštovaizdžio ir kultūros paveldo apsaugą, infrastruktūros ir statybų išdėstymą.

 

Teritorinio planavimo tikslai

3. Teritorinio planavimo tikslai yra:

3.1. formuoti palankias žmonių gyvenimo, darbo ir poilsio sąlygas;

3.2. racionaliai naudoti gamtos išteklius ir juos atkurti;

3.3. nustatyti degraduojančių geosistemų rekreacinį režimą ir atitinkamą žemėnaudą;

3.4. išsaugoti gamtinio ir kultūrinio kraštovaizdžio vertybes bei bendrąją ekologinę pusiausvyrą;

3.5. nustatyti visuomenės, valstybės, savivaldybių bei privačių interesų prioritetus pagal teritorijų funkcinę reikšmę ir socialinio ekonominio plėtojimo bei ekologinės darnos koncepcijas;

3.6. nustatyti tinkamiausią teritorijų naudojimą ir tikslingai keisti žemėnaudą;

3.7. formuoti ir tobulinti Lietuvos Respublikos teritorijos administracinį suskirstymą;

3.8. numatyti tarpvalstybinių interesų teritorinės raiškos sferas ir formas.

 

TERITORINIO PLANAVIMO RŪŠYS

 

4. Teritorinis planavimas yra bendrasis ir specialusis.

Bendrasis teritorinis planavimas kompleksiškai nagrinėja, prognozuoja ir reguliuoja kraštotvarką Lietuvos Respublikos teritorijoje, savivaldybių ar jų grupių (regionų) teritorijose, taip pat miestuose ir kaimo gyvenvietėse.

Specialusis teritorinis planavimas nagrinėja ir reguliuoja ūkio šakos ar infrastruktūros teritorinį plėtojimą, specialios paskirties teritorijų ar kraštovaizdžio kompleksų tvarkymą (žemėtvarką, miškotvarką, urbanistiką, rekreacinių bei saugomų teritorijų tvarkymą, komunikacijų išdėstymą).

 

TERITORINIO PLANAVIMO DOKUMENTAI

 

5. Teritorinio planavimo dokumentai yra:

5.1. valstybinės reikšmės:

5.1.1. Lietuvos Respublikos teritorijos tvarkymo generalinis planas;

5.1.2. Lietuvos Respublikos teritorijos administracinio suskirstymo planas;

5.1.3. specializuoti ūkio šakų ir infrastruktūros tvarkymo planai;

5.1.4. Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio, Neringos, Palangos, Druskininkų ir Birštono miestų generaliniai planai;

5.2. regioninės reikšmės:

5.2.1. regionų (savivaldybių ar jų grupių) teritorijų tvarkymo planai;

5.2.2. specialios paskirties teritorijų (žemės, miškų ir vandens ūkio, rekreacinių, saugomų ir kitų) bei infrastruktūros sistemų planai;

5.2.3. degraduojančių geosistemų ir teritorijų gamtinės rekreacijos ir naudmenų transformacijos planai;

5.3. vietinės reikšmės:

5.3.1. miestų ir kaimo gyvenviečių generaliniai planai;

5.3.2. detalūs specialios paskirties teritorijų (agroūkinių vienetų, miškų, vandens telkinių, pramonės, gyvenamųjų, rekreacinių, inžinerinės infrastruktūros ir kitų zonų) bei žemėnaudų tvarkymo planai.

6. Teritorinio planavimo dokumentuose, be kita ko, turi būti išnagrinėta:

6.1. žmonių gyvenimo, darbo ir poilsio sąlygos;

6.2. gamtinio ir kultūrinio kraštovaizdžio vertybės bei ūkininkavimo tradicijos, žemėnaudos kaita, ekologinė pusiausvyra;

6.3. gamtos išteklių naudojimas ir atkūrimas;

6.4. miestų ir kaimo gyvenviečių plėtojimas ir jų aplinkos formavimas;

6.5. krašto apsaugos, civilinės saugos ir socialinės, gamybinės bei inžinerinės infrastruktūros objektų išdėstymas;

6.6. projektinių sprendimų efektyvumas ir numatomi socialiniai ekonominiai padariniai.

7. Specialiojo teritorinio planavimo dokumentai neturi prieštarauti bendrojo teritorinio planavimo dokumentams, taip pat miestų ir kaimo gyvenviečių generaliniams planams.

8. Teritorinio planavimo dokumentai yra privalomi visoms Lietuvos Respublikos valstybinėms institucijoms ir savivaldybėms, taip pat juridiniams ir fiziniams asmenims.

Teritorinio planavimo dokumentų derinimo ir ekspertizės tvarka nustatyta Valstybinės projektavimo priežiūros nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 29 d. nutarimu Nr. 411 „Dėl Valstybės projektavimo priežiūros nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1992, Nr. 23-680).

 

Ministerijų, departamentų ir kitų valstybinių tarnybų kompetencija teritorinio planavimo klausimais

 

9. Statybos ir urbanistikos ministerija vykdo šias funkcijas:

9.1. organizuoja ir koordinuoja Lietuvos Respublikos teritorijos tvarkymo generalinio plano rengimą;

9.2. koordinuoja bendrojo teritorinio planavimo darbus, organizuoja atitinkamų dokumentų ekspertizę;

9.3. nustato bendrojo teritorinio planavimo dokumentų sudėtį, apimtį, jų rengimo, derinimo, keitimo ir registravimo tvarką;

9.4. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengtus valstybinės reikšmės teritorinio planavimo dokumentus;

9.5. pasirinktinai kontroliuoja, ar specialiojo bei savivaldybių rengiamo teritorinio planavimo dokumentai atitinka bendrojo teritorinio planavimo dokumentų ir Lietuvos Respublikos teritorijos tvarkymo generalinio plano nuostatas;

9.6. kaupia, naudoja teritorinio planavimo dokumentų informacinį banką ir tvarko jų registrą.

10. Ekonomikos ministerija vykdo šias funkcijas:

10.1. rengia Lietuvos Respublikos teritorijos administracinio suskirstymo planą, koreguoja jį, atsižvelgdama į valstybės ūkio raidą, ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

10.2. koordinuoja ekonominės raidos ir investicijų prognozavimo darbus rengiant ir įgyvendinant teritorinio planavimo dokumentus pagal nacionalines ar valstybės remiamas programas.

11. Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos departamentas vykdo šias funkcijas:

11.1. organizuoja ekologinio planavimo darbus;

11.2. nustato gamtinį karkasą ir jo teritorijų naudojimo bei apsaugos tvarką;

11.3. nustato ir nuolat tikslina geosistemų būklę, jų gamtonaudos galimybes;

11.4. nustato gamtos išteklių naudojimo, atkūrimo sąlygas ir teikia išvadas šiuo klausimu Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

12. Kitos ministerijos, departamentai ir valstybinės tarnybos vykdo šias Lietuvos Respublikos Vyriausybės joms pavestas funkcijas:

12.1. nustato specialiojo teritorinio planavimo valstybinės ir regioninės reikšmės dokumentų sudėtį, apimtį bei jų rengimo, ekspertizės ir keitimo tvarką;

12.2. teikia privalomąsias bendrojo teritorinio planavimo dokumentų rengimo sąlygas;

12.3. rengia valstybinės reikšmės teritorinius ūkio šakų bei infrastruktūros planus, nacionalinių, regioninių parkų, saugomų kultūros paveldo ir kitų teritorijų tvarkymo projektus ir teikia juos tvirtinti nustatytąja tvarka;

12.4. kontroliuoja, kaip įgyvendinami specialiojo teritorinio planavimo dokumentai.

13. Valstybinės inspekcijos kontroliuoja, ar objektų projektai, statyba, rekonstravimas, naudojimas, griovimas ir teritorijų įsisavinimas bei naudojimas atitinka valstybinių institucijų išduotas privalomąsias sąlygas, nurodymus ir teritorinio planavimo dokumentus bei teisinius aktus.

Valstybinės inspekcijos turi teisę nustatytąja tvarka sustabdyti ir užprotestuoti Statybos ir urbanistikos ministerijoje objektų statybą, rekonstravimą, naudojimą, griovimą, teritorijos įsisavinimą bei taikyti subjektams, pažeidusiems nustatytąją tvarką, kitas įstatymų numatytas sankcijas.

14. Valstybinių institucijų veiklą, susijusią su privalomųjų sąlygų ir nurodymų bei informacijos teikimu, ekspertizės atlikimu, projektų derinimo ir jų įgyvendinimo kontrole, nustato įstatymai, šių institucijų nuostatai, Valstybės projektavimo priežiūros nuostatai ir kiti teritorinį planavimą reglamentuojantys dokumentai.

Rengiant teritorinio planavimo dokumentų (projektų) užduotis, valstybinės institucijos, gavusios užsakovo paraišką, privalo per 15 dienų pateikti informaciją ar išduoti pagal kompetenciją privalomąsias sąlygas bei nurodymus. Pavėluotai ar pažeidus nustatytąją tvarką išduotos sąlygos neprivalomos.

 

MIESTŲ IR RAJONŲ VALDYBŲ KOMPETENCIJA TERITORINIO PLANAVIMO KLAUSIMAIS

 

15. Miestų ir rajonų valdybos rengia jų teritorijos bei vietinės reikšmės teritorinio planavimo dokumentus, taip pat turi teisę pagal sutartį su gretimomis savivaldybėmis rengti regionų teritorinio planavimo dokumentus.

16. Miestų ir rajonų valdybos vykdo šias funkcijas:

16.1. nustato savivaldybės (regiono) teritorijos tvarkymo plano, taip pat miestų ir kaimo gyvenviečių generalinių planų rengimo sąlygas;

16.2. nustato savivaldybės teritorijų įsisavinimo, rezervavimo, naudojimo, tvarkymo ir objektų šiose teritorijose projektavimo, statybos, rekonstravimo bei naudojimo sąlygas, taip pat vietinės reikšmės teritorinio planavimo dokumentų apimtį;

16.3. išduoda įvairios paskirties teritorijų detalių tvarkymo projektų bei žemėnaudų planų rengimo sąlygas ir nurodymus, kontroliuoja, ar šie planai atitinka regiono ir savivaldybės teritorijos tvarkymo planus;

16.4. rengia ir tvirtina savivaldybės (regiono) teritorijos tvarkymo planą, miestų ir kaimo gyvenviečių generalinius planus (jeigu kitaip nenumatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės), infrastruktūros ir žemėnaudų tvarkymo planus, taip pat kitus regioninės ir vietinės reikšmės teritorinio planavimo dokumentus;

16.5. atlieka regioninės ir vietinės reikšmės teritorinio planavimo dokumentų ekspertizę, kaupia ir naudoja jų informacinį banką bei registrą.

17. Miestų ir rajonų valdybos turi teisę pareikalauti iš kitų teritorinio planavimo subjektų duomenų apie prognozuojamą atitinkamų projektinių sprendimų įtaką socialinei, ekonominei ir ekologinei savivaldybės teritorijos (regiono) raidai.

 

TERITORINIO PLANAVIMO VYRIAUSYBINĖ EKSPERTŲ KOMISIJA IR JOS KOMPETENCIJA

 

18. Teritorinio planavimo vyriausybinė ekspertų komisija – tai institucija, atliekanti teritorinio planavimo dokumentų valstybinio eksperto funkcijas. Komisija nagrinėja konkrečias teritorinio planavimo problemas ir projektus, taip pat valstybinės reikšmės teritorinio planavimo dokumentus ir teikia išvadas šiais klausimais. Komisiją skiria Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas Statybos ir urbanistikos ministerijos, Ekonomikos ministerijos ir Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos departamento teikimu.

 

TERITORINIO PLANAVIMO SUBJEKTŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

19. Teritorinio planavimo dokumentų (projektų) užsakovai privalo:

19.1. pranešti Statybos ir urbanistikos ministerijai apie valstybinės ir regioninės reikšmės teritorinio planavimo dokumento, o savivaldybei – apie savivaldybės teritorijos bei vietinės reikšmės teritorinio planavimo dokumento rengimo terminus ir užregistruoti patvirtintą dokumentą;

19.2. paskelbti visuomenei apie projektavimo darbų tikslus, pradžią bei pabaigą, nustatyti pretenzijų pateikimo terminus;

19.3. pateikti užbaigtą teritorinio planavimo dokumentą visuomenei susipažinti ir nustatyti ne trumpesnį kaip 2 mėnesių jo svarstymo laikotarpį. Svarstymo laikui pasibaigus, užsakovas per mėnesį išnagrinėja raštu pareikštas pastabas, paskelbia visuomenei motyvuotas išvadas ir pateikia dokumentą tvirtinti.

20. Teritorinio planavimo dokumentų (projektų) užsakovai, jeigu pateiktas dokumento projektas nederinamas, turi teisę per 10 dienų gauti iš bet kurios valstybinės institucijos raštišką motyvuotą paaiškinimą ir užprotestuoti jį Statybos ir urbanistikos ministerijoje.

21. Teritorinio planavimo dokumentų rengimo ir derinimo metu gautus pasiūlymus bei pareikštas pretenzijas nagrinėja ir sprendimą priima dokumentą tvirtinanti institucija, atsižvelgdama į ekspertų išvadas.

22. Teritorinio planavimo dokumentų keitimo ar papildymų iniciatoriai privalo informuoti fizinius ir juridinius asmenis, kuriuos šie pakeitimai liečia, apie savo ketinimus, nustatyti pretenzijų pateikimo terminą ir jas išnagrinėję raštu pranešti savo išvadas.

23. Teritorinio planavimo dokumentus parengę juridiniai asmenys vykdo jų įgyvendinimo autorinę priežiūrą, jeigu sutartyje nenumatyta ko kita.

24. Žemės ir kito nekilnojamojo turto naudotojai privalo:

24.1. įsisavindami bei tvarkydami teritorijas ir žemės sklypus, laikytis teritorinio planavimo dokumentuose nustatytos tvarkos ir reikalavimų;

24.2. vykdyti valstybinių institucijų, reguliuojančių teritorinį planavimą, pareikštus pagal kompetenciją nurodymus, laikytis šių institucijų išduotų sąlygų.

25. Žemės ir kito nekilnojamojo turto naudotojai turi teisę pareikšti pretenzijas ir pasiūlymus teritorinio planavimo dokumento užsakovui ar dokumento pataisų bei papildymų iniciatoriui dėl šio dokumento rengimo.

26. Nesutarimai ir ginčai, kylantys dėl teritorinio planavimo dokumentų nuostatų, sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________